ID.nl logo
Sony WH-1000XM4: De beste ANC-hoofdtelefoon verbeterd
© PXimport
Huis

Sony WH-1000XM4: De beste ANC-hoofdtelefoon verbeterd

Na ongeveer twee jaar komt Sony met een opvolger van de populaire WH-1000XM3. De nieuwe WH-1000XM4 is aan de buitenkant bijna niet te onderscheiden van zijn voorganger, maar is toch op een aantal vlakken verbeterd. Of het genoeg is om het grote prijsverschil te waar te maken, lees je in deze review.

De Sony WH-1000XM3 hebben we nog niet zo lang geleden benoemd tot beste hoofdtelefoon met actieve ruisonderdrukking. Ondanks dat het model al bijna twee jaar oud is, bleef het de concurrentie nog net een stapje voor. Nu, met de WH-1000XM4, probeert Sony de koppositie weer voor een paar jaar vast te leggen. Op het eerste gezicht lijkt het bedrijf daarbij uitstekend te hebben gekeken naar de kritiekpunten die er bij zijn voorganger te vinden waren.

©PXimport

Design en comfort

Sony heeft duidelijk weinig kritiek gekregen op het design, want het nieuwe model lijkt als twee druppels water op de oude hoofdtelefoon. De plastic behuizing met matte afwerking is nog altijd beschikbaar in de kleuren zwart en beige met bijpassende accentkleuren. Wie echt goed kijkt, ziet dat een knopje een andere naam heeft gekregen en dat er nu een sensor in de oorschelp is geplaatst. Zelfs een kenner zou de twee dus niet zomaar uit elkaar kunnen halen gebaseerd op het uiterlijk.

Dat Sony weinig heeft gedaan aan het design, is in onze ogen een uitstekende beslissing geweest. De WH-1000XM4 is weer één van de lichtste ANC-hoofdtelefoons op de markt, maar biedt toch een degelijke bouwkwaliteit en een stijlvol ontwerp. Luxe materialen zoals je die tegenkomt bij de hoofdtelefoons van Bowers & Wilkins zijn hier niet te vinden, maar die vereisen meer onderhoud en zijn in veel gevallen ook een stuk zwaarder. Daarnaast is de hoofdtelefoon voorzien van scharnieren die je de WH-1000XM4 op laten vouwen tot een zeer compact pakketje.

Met een nagenoeg onveranderd ontwerp, is ook het comfort weer uitstekend. Toch zal een fanatieke gebruiker van de WH-1000XM3 het opvallen dat de nieuwkomer is voorzien van net iets dikkere oorkussens. Het effect op het comfort is voor de meeste mensen klein, maar voor wie de oorschelpen van de XM3 te ondiep waren, is de XM4 nu ook een zeer comfortabele optie. De kussens zijn nog altijd heerlijk zacht en de band klemt niet te hard om je hoofd. Het is dus mogelijk om uren lang naar muziek te luisteren zonder de hoofdtelefoon af te moeten doen. Op warme dagen is het door het gesloten ontwerp soms nodig om je oren te luchten, maar dat geldt eigenlijk voor elke ANC-hoofdtelefoon.

©PXimport

Nieuwe feature

Hoewel het uiterlijk weinig is veranderd, heeft Sony wel degelijk een stel nieuwe functies toegevoegd. Eén van de belangrijkste daarvan is Multipoint Connect. Met behulp van Multipoint Connect is het nu mogelijk om meerdere apparaten tegelijkertijd aan te sluiten op de hoofdtelefoon. Zo kun je dus muziek luisteren via je computer en zonder opnieuw verbinding te maken eenvoudig overschakelen naar het geluid van je smartphone.

We hebben het net al kort benoemd, maar de hoofdtelefoon is nu ook voorzien van een extra sensor in een van de oorschelpen. Deze sensor wordt gebruikt om te detecteren of de hoofdtelefoon op het hoofd is geplaatst. Dit brengt interessante functionaliteit met zich mee, zoals het automatisch pauzeren van muziek bij het afzetten van de hoofdtelefoon. Een andere handige toevoeging is Speak-to-Chat. In de XM3 was het al mogelijk om omgevingsgeluiden door te laten door je hand op de oorschelp te plaatsen, zodat je eenvoudig gesprekken kon voeren zonder de hoofdtelefoon af te doen. Met Speak-to-Chat detecteert de WH-1000XM4 automatisch of je een gesprek aan het voeren bent en is het dus niet meer nodig om je hand op de oorschelp te houden. Dat werkt in de praktijk verbazingwekkend goed en voelt een stuk natuurlijker.

©PXimport

Geluidskwaliteit

Ook van binnen is de WH-1000XM4 erg vergelijkbaar met zijn voorganger, maar toch is het geluidsprofiel duidelijk veranderd. Het nieuwe model heeft nog steeds een prettig warm geluid dat zich uitstekend leent voor de hedendaagse muziek, maar laat net iets meer detail horen in de hoge tonen. Daardoor lijken de midden- en lage tonen net iets minder te overheersen, ondanks de nog altijd krachtige en diepe bastonen. In onze ogen (oren) is dit een kleine stap vooruit voor een hoofdtelefoon dat zich al kon meten met de absolute top. Verwacht echter géén referentiehoofdtelefoon met een heel neutraal geluid. Dit is een hoofdtelefoon die voornamelijk een zeer prettig geluid produceert zonder in te leveren op kwaliteit.

Het is echter niet allemaal positief nieuws als het gaat om de geluidskwaliteit. Sony heeft er namelijk voor gekozen om de ondersteuning van AptX achterwege te laten en enkel ondersteuning te bieden voor AAC, SBC en LDAC. Hoewel Sony’s eigen LDAC in staat is om een betere geluidskwaliteit te streamen en tegenwoordig op de meeste Android-apparaten wordt ondersteund, is er nog geen ondersteuning voor LDAC op Windows-computers. Daarnaast werkt LDAC niet in combinatie met Multipoint Connect. In die gevallen is de gebruiker dus aangewezen op de SBC-codec, met een duidelijke vermindering in geluidskwaliteit als resultaat. Voor Apple-gebruikers is er niks veranderd, iOS en iPadOS hebben enkel ondersteuning voor AAC.

Eén van de grote kritiekpunten van de Sony WH-1000XM3 was de microfoon voor telefoongesprekken. De microfoon pikte relatief veel omgevingsgeluid op en het geluid was ook verre van helder, waardoor het klonk alsof stemopnames gebeurde met een zeer goedkope microfoon. Daar heeft Sony nu iets aan gedaan bij de WH-1000XM4. De verstaanbaarheid heeft een grote sprong gemaakt door een veel helderdere stemopname en een betere onderdrukking van omgevingsgeluiden. De hoofdtelefoon kan nu dus ook in drukke omgevingen gebruikt worden om telefoongesprekken te voeren.

©PXimport

Ruisonderdrukking

Als er iets was waar de WH-1000XM3 in uitblinkt, dan was het wel de actieve ruisonderdrukking. Zelfs twee jaar na de lancering is de concurrentie weliswaar dichterbij gekomen, maar is het nog niet gelukt om de ANC-techniek van Sony te evenaren. Dat stelt het bedrijf nu ook weer even uit, want de WH-1000XM4 heeft een kleine upgrade gekregen. De chip die gebruikt wordt voor de ruisonderdrukking is onveranderd, maar Sony heeft het algoritme geoptimaliseerd. Het is lastig om het verschil goed te horen, maar de verbeteringen hebben voornamelijk effect gehad op het onderdrukken van lage frequenties. Storende bromtonen, ronkende motoren en stemmen worden daardoor nog beter onderdrukt.

Conclusie

De Sony WH-1000XM4 is weer een pareltje, maar voelt tegenover de WH-1000XM3 meer als een update dan een upgrade. Heb je al het model van vorig jaar, dan is er dus geen directe reden om de nieuwe aan te schaffen. Ben je nu op zoek naar een nieuwe ANC hoofdtelefoon, dan is de WH-1000XM4 zonder twijfel het nieuwe topmodel. Op het moment van schrijven is het prijsverschil van ruim €150 euro met de voorganger echter te groot als je niet specifiek op zoek bent naar nieuwe functies zoals Multipoint Connect.

Fantastisch
Conclusie

**Prijs** € 379,- **Batterijduur** 30 uur (ANC aan) **Verbinding** Bluetooth 5.0 (SBC, AAC en LDAC) en 3.5mm jack **Frequentiebereik** 4-40.000 Hz **Meegeleverd** Reisetui, vliegtuigadapter, audiokabel, USB-C-kabel **Gewicht** 255 gram

Plus- en minpunten
  • Beste ANC van het moment
  • Uitstekende geluidskwaliteit
  • Uitstekend comfort
  • Uitgebreide smartphone-app
  • Geen AptX
  • Meerprijs tegenover WH-1000XM3
▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!