ID.nl logo
Bowers & Wilkins PX7: heeft bijna alles weg van een premium koptelefoon
© PXimport
Zekerheid & gemak

Bowers & Wilkins PX7: heeft bijna alles weg van een premium koptelefoon

Eerder dit jaar kondigde Bowers & Wilkins een nieuwe koptelefoonlijn aan bestaande uit vier modellen. In deze review wordt de PX7 besproken. De over ear active noise-cancellation variant en tevens het vlaggenschip van de line-up van dit jaar. Hoe verhoudt de koptelefoon zich ten opzichte van andere premium modellen? Lees het antwoord in de Bowers & Wilkins PX7 review.

Design en comfort

De PX7 oogt en voelt als een echt premium model. De bouwkwaliteit is erg goed, de afwerking echt erg strak. Rondlopen met een headphone als dit zorgt er zeker voor dat er een aantal ogen jouw kant op kijken wanneer je met dit product in de trein of in het vliegtuig zit. De PX7 is er in een grijzen en een zilveren uitvoering. Volgens B&W zelf heeft dit apparaat de sterkte en flexibiliteit te danken aan de gewezen koolstofvezels die in de armen geweven zijn. Dit is oprecht een erg mooi ogende koptelefoon, alleen laat de flexibiliteit nog een beetje te wensen over. De PX7 voelt relatief zwaar (weegt 310 gram) en het gedeelte dat op je hoofd hoort te rusten is behoorlijk hard. Dit resulteert er in dat lange luistersessies onaangenaam kunnen worden.

Wanneer je langer dan drie uur met de koptelefoon in de weer bent zul je merken dat je het erg warm krijg en dat je oren beginnen te zweten. Een lange vlucht of treinreis maken met deze headphones is daardoor minder aan te raden. De oorschelpen vallen daarentegen wel goed om je oren heen. De headphone kan niet in elkaar gevouwen worden zoals we dat bij concurrerende apparaten zien. Mocht je de PX7 even een tijdje niet gebruiken, dan ben je al snel geneigd om het apparaat volledig op te bergen. Omdat de koptelefoon zo rigide is, is het ook vrij ongemakkelijk om de headphone even op je nek te laten rusten. De PX7 is beter geschikt om thuis te gebruiken.

De presentatie van dit product zit dik in orde. Bij de aanschaf krijg je een mooie case, een 3.5mm jack-kabel en een usb-c-kabel meegeleverd. De adviesprijs is 399 euro.

©PXimport

Bediening

De koptelefoon is uitgerust met een vijftal knoppen. Met de knop op de linker oorschelp regel je de active noise cancelling, hier kom ik later in deze review op terug. Aan de rechterkant bevinden zich de andere vier knoppen. Twee hiervan dienen om het geluidsniveau te bepalen. Met de andere knop zet je het apparaat aan of uit en zet je pairing mode aan om een bluetooth verbinding te realiseren. De laatste knop heeft meerdere functies, met dezelfde knop kun je naar het vorige of volgende nummer gaan of de muziek pauzeren. De knoppen zijn makkelijk te bereiken met je duim. De aangewezen functies zijn eigenlijk erg logisch, daardoor is de bediening erg prettig.

Je kunt met de koptelefoon ook gewoon prima een telefoongesprek voeren. De knoppen vervullen dan vergelijkbare functies, zoals het aannemen of ophangen van een gesprek of het gesprek muten.

De knoppen werken alleen enkel in bluetooth-modus. Heb je de koptelefoon op een andere manier aangesloten met bijvoorbeeld je pc of laptop, dan bedien je het volume ook via dat apparaat. In tegenstelling tot de andere topmodellen zoals bijvoorbeeld de Sony WH-1000XM3 heeft de PX7 geen touch-bediening.

De PX7 registreert ook of je de koptelefoon wel werkelijk op je oren hebt zitten. Zo niet? Dan pauzeert de muziek vanzelf en wordt de slaapmodus geactiveerd. De gevoeligheid van deze draag sensor is in te stellen via de app.

Via een led-lamp kun je de status van de batterij of van het opladen zien.

©PXimport

Bowers & Wilkins applicatie

De applicatie kun je downloaden voor zowel iOS en Android-telefoons en helpt je om de koptelefoon wat meer naar je eigen hand te zetten. Zo kun je aanpassingen maken in de ruisonderdrukking. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een standby-timer instellen of een software-update initiëren. Ook zie je via de app wat de huidige status is van de accu.

©PXimport

©PXimport

Manieren van luisteren (jack, usb-c, bluetooth via Aptx)

De PX7 is op veel verschillende manieren aan te sluiten. De bluetooth-functionaliteit komt als eerst aan bod. Niet omdat dat perse de beste manier is om dit apparaat te gebruiken, maar omdat je eigenlijk een beetje gedwongen wordt om dit als eerste in te stellen. Zodra je de PX7 voor het eerst aan doet gaat de koptelefoon in pairing mode. Je dient het apparaat eerst te koppelen aan een ander bluetoothapparaat naar keuze voordat je er mee aan de slag kan. Simpelweg een kabeltje inpluggen en direct luisteren zit er helaas niet in. Het instellen van de bluetooth kan in het begin een beetje lastig zijn. In mijn geval moest de koptelefoon een aantal keren uit en aan gezet worden om de draadloze verbinding tot stand te brengen. De PX7 onthoudt daarna uitstekend met welk apparaat het verbonden is.

Deze lijn van Bowers & Wilkins is een van de weinige koptelefoons die gebruik maakt van Aptx Adaptive. Met deze codering is het mogelijk om muziek af te spelen met een dynamische bitrate tussen de 279kbps en 420kbps. Muziek en beeld lopen perfect gelijk, er is geen vertraging waar te nemen.

De koptelefoon kan met twee apparaten tegelijk verbonden zijn via bluetooth. Via de applicatie kun je zien welke op dat moment gekoppeld zijn. De koptelefoon schakelt goed tussen de verschillende apparaten. Zo kun je op het ene moment muziek luisteren via je laptop en het andere moment met iemand bellen. Wanneer je tijdens het muziek luisteren op het ene apparaat in een keer gebeld wordt op het andere apparaat, switcht de koptelefoon naadloos over. Dit is een erg welkome functie.

Naast de bluetooth-functionaliteit kun je gebruik maken van de 3.5mm jack en de usb-c-aansluiting. Zoals eerder aangegeven werken de knoppen op de rechter oorschelp dan niet meer. De ANC kun je nog wel regelen via de linkerschelp.

Maar hoe klinkt de PX7?

De PX7 klinkt erg plezierig. Je kunt goed merken dat de 43.6mm drivers capabel genoeg zijn om wat extra ruimtelijkheid te geven aan je muziek. Verschillende instrumenten en ook de stemmen van artiesten zijn goed van elkaar te onderscheiden. Hierdoor krijgt de muziek meer gelaagdheid en krijg je net een stukje extra mee. De koptelefoon blinkt niet uit in de hoge tonen, maar de lage tonen zijn goed aanwezig. Al met al is de geluidskwaliteit gewoon goed te noemen.

Accuduur

Over de accuduur ben ik erg te spreken. Volgens B&W gaat de headphone zo'n 30 uur mee. Dat is in de praktijk ook echt het geval. De PX7 gaat erg lang mee en is binnen een kwartier laden al weer goed voor 5 uur luisterplezier. Via de app kun je heel gemakkelijk zien hoeveel batterij je nog hebt en de ledlamp geeft duidelijk aan wanneer de koptelefoon bijna leeg is. Je zult echt je best moeten doen om met een lege PX7 de deur uit te gaan.

Active noise cancelling

Dit model heeft vier verschillende standen voor ruisonderdrukking. De verschillende standen bestaan uit: laag, hoog, auto en uit.

Je kunt per situatie dus kiezen voor een ander niveau van ruisonderdrukking. Zit je in een vliegtuig? Dan wil je waarschijnlijk de ANC op volle toeren hebben draaien. Loop je echter door de stad, dan wil je toch wel wat meer geluid laten doorkomen.

Wanneer de je ANC op high zit is het omgevingsgeluid goed onderdrukt. Mocht je in de trein zitten of op de bus staan te wachten, hoor je enkel en alleen je muziek. Het geluid van voorbijkomende auto's of het gerammel van een passerende trein is niet te horen.

De lagere ANC niveau's geven je de ruimte om iets meer van je omgeving mee te krijgen. Je kunt de instellingen nog naar eigen voorkeur aanpassen.

De Ambient Pass-Through functie maakt het mogelijk om gesprekken of bijvoorbeeld omroepen in het openbaar nog makkelijk te kunnen volgen. Je past namelijk het geluidsniveau om je heen aan.

©PXimport

Conclusie

De Bowers & Wilkins PX7 is esthetisch gezien met recht het vlaggenschip van deze nieuwe lijn koptelefoons. De bouwkwaliteit en afwerking is erg goed. Ondanks de bouwkwaliteit en afwerking, of misschien wel mede daardoor, zit de koptelefoon niet lekker. Hij is zwaar, rigide en drukt behoorlijk tegen het hoofd aan. De accuduur is uitstekend, maar ik zie mijzelf deze headphone niet een hele vlucht ophouden. Na een uur of 3 moest ik even pauzeren en de koptelefoon zo'n 5 minuten niet meer dragen. De geluidskwaliteit is wel fijn. Muziek wordt ruimtelijk en lage tonen zijn goed vertegenwoordigd bij de PX7. De hoge tonen laten echter wel iets te wensen over.

Het design, de mogelijkheden en de ANC maken de prijs van 399 euro te verantwoorden. Het comfort is alleen wel een stuk minder vergeleken met andere koptelefoons in deze prijsklasse. De Sony WH-1000XM3 zit bijvoorbeeld een stuk prettiger en doet ook niet onder op het gebied van geluidskwaliteit of ruisonderdrukking. De PX7 is een mooi-ogend, premium model met prima geluidskwaliteit, alleen steekt de hoge aanschafprijs mij. De pluspunten maken deze koptelefoon echt tot een high-end model, maar het apparaat blinkt net niet goed genoeg uit om met recht de duurste headphone in deze prijsklasse te zijn.

Update: In de eerste review stond vermeld dat er sprake zou zijn van ruis in de linker oorschelp. Na het testen van een tweede exemplaar lijkt dit echter om een productiefout te gaan. Het tweede testmodel is compleet ruisvrij.

Goed
Conclusie

**Prijs:** 399 euro **Batterijduur:** 30 uur met ANC, 15 min laden voor 5 uur luisteren **Frequentiebereik:** 10Hz – 30kHz **Impedantie:** 20 kOhms **Functies:** Actieve noise-cancelling, draagsensor, Ambient Pass-Trough **Verbindingen:** Bluetooth met aptX Adaptive, USB-C, 3.5mm koptelefooningang **Gewicht:** 310 gram

Plus- en minpunten
  • Accuduur
  • Lage tonen zijn goed aanwezig
  • ANC werkt goed
  • Mooi premium ontwerp en goede afwerking
  • Prijs
  • Rigide en niet erg handzaam
  • Drukt op het hoofd
▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!