ID.nl logo
Synology’s DSM zet in op de cloud
© Reshift Digital
Nieuws

Synology’s DSM zet in op de cloud

Met de komst van DSM 7.0, de nieuwste versie van DiskStation Manager, zet Synology groter in op de cloud. De opslaggigant biedt al langer het huiseigen C2-platform als geïntegreerde cloud-oplossing, die dit jaar stevig uit moet breiden. Op korte termijn verschijnen er maar liefst vier nieuwe C2-diensten, die elk Synology’s kunde in de cloud op een geheel andere manier aanbieden.

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Synology.

Een Synology C2-abonnement maakt het al langer mogelijk om bijvoorbeeld je hele NAS-opslag (of slechts delen daarvan) van geautomatiseerde back-ups in de cloud te voorzien. Dit is de zogenaamde C2 Storage-dienst, die in 2018 in het leven werd geroepen. Naast de bestaande back-up-service volgen binnenkort ook C2 Password, C2 Backup, C2 Transfer en C2 Identity. Elke tak komt met een specifieke doelgroep, met elk weer verschillende keuzes in tarieven. Voor in ieder geval C2 Password staat ook een kosteloos programma op de planning. De verschillende diensten tonen vooral aan dat Synology wil diversificeren. De focus ligt nog altijd op de cloud, maar Synology zorgt ook voor variatie. We stellen de verschillende programma’s aan je voor …

C2 Password – Een veilige verzamelplek voor gevoelige data

Zowel het C2-platform als veel NAS-systemen gebruikt AES-256-encryptie – met sinds DSM 7.0 ook inlog-ondersteuning voor Secure SignIn en FIDO2-sleutels. De visie op veilig internetgebruik zet Synology door in C2 Password, een all-in-one kluis in de cloud voor wachtwoorden en persoonlijke data.

C2 Password slaat wachtwoorden veilig op en speelt ze door via browserextensies (voor Chrome, Edge en Firefox), smartphone-apps of de huiseigen website. De dienst komt daarnaast met een ingebouwde wachtwoordgenerator, mocht je toe zijn aan een frisse, veilige wind door je inlogbestand.

Naast wachtwoorden biedt C2 Password een databank in de cloud voor andere gevoelige data. Denk daarbij aan adresboeken, paspoortinformatie of bijvoorbeeld bankafschriften. De interface laat je gevoelige informatie makkelijk watermerken en categoriseren als je de informatie alsnog over het web moet verstrekken.

C2 Password wordt gratis beschikbaar gesteld. Kosteloos mag men tot 10.000 items veilig opslaan, met maximaal 100 MB aan bijlagen. Het betaalde Pro-abonnement komt met schaalbare plafonds en meer geavanceerde mogelijkheden.   

©PXimport

C2 Backup

Zie het als het bestaande C2 Storage, maar dan voor al je Windows-apparaten. Dat is C2 Backup. De dienst stelt abonnees in staat om, in plaats van een NAS-omgeving, complete Windows-computers in de cloud veilig te stellen. Via hun eigen software-omgeving stellen gebruikers in welke bestanden en mappen gespiegeld moeten worden en hoe vaak.

Een functie die al geliefd is onder fotografen, komt nu ook overwaaien naar C2 Backup. Via de software is het mogelijk om bepaalde externe schijven en geheugenkaarten op te geven voor een automatische back-up. Zodoende worden de geheugendragers direct veiliggesteld in de cloud, telkens als ze aan de thuiscomputer gekoppeld zijn.

Bij het uploaden wordt alle data aan de clientkant versleuteld. Toegang tot de back-ups is alleen mogelijk met een persoonlijke sleutel. Synology weet daarentegen als geen ander hoe je flinke back-ups intact houdt, waarmee de cloud-aanbieder garant staat voor maar liefst 99,9999999 procent data-garantie.

Via de software-omgeving van C2 Backup is ook het Recovery Portal te vinden. Deze stelt gebruikers in staat om verschillende versies van systeemback-ups of specifieke bestanden gemakkelijk terug te zetten. 

C2 Transfer

C2 Transfer wordt, niet geheel verrassend, Synology’s voornaamste cloud-transferdienst. De service is wel van een meer zakelijke aard. Het abonnement richt zich hoofdzakelijk op bedrijven die met grote hoeveelheden gevoelige data werken. Eén C2 Transfer-omgeving ondersteunt honderd gelijktijdige transfers, met maximale volumes van 20 GB per stuk.

Synology verbetert externe transfers echter aanzienlijk op het gebied van veiligheid. De data-uitwisseling wordt aan beide kanten versleuteld, terwijl alleen geverifieerde ontvangers toegang kunnen krijgen tot een One-Time Password (OTP) om de bestanden binnen te halen.

Binnen een bedrijf kan de beveiligde C2 Transfer-omgeving gebruikt worden om alle cloud-bestanden gemakkelijk op te vragen of uit te wisselen. Administrators krijgen ook nog een uitgebreid management panel, waarin gebruikers en onderlinge toegang overzichtelijk geordend kan worden.

©PXimport

C2 Identity – Digitale massa-management van de werkvloer

Met C2 Identity gooit Synology het over een andere, wederom zakelijke boeg. De dienst is bedoeld om op grote schaal gebruikersdata van werknemers in de cloud te stroomlijnen. Denk daarbij aan namen en adressen, maar bijvoorbeeld ook aan beveiligde inloggegevens voor bedrijfseigen diensten of digitale toegang tot specifieke systemen.

C2 Identity biedt daarnaast mogelijkheid tot bedrijfsbrede authentificatiemethodes, die uiteraard ook vanaf een lokaal NAS-systeem van Synology kunnen draaien. Dat blijft optioneel, maar voor bestaande Synology-klanten biedt het wat synergie.

Bedrijfsbestanden kunnen geïmporteerd worden vanuit onder andere Microsoft 365, Google Workspaces of Excel-sheets. De benodigde, lokale software om een uitgebreid computerbestand via C2 Identity aan te sturen, kan eventueel op schaal uitgerold worden via Microsoft Active Directory of Jamf.

C2 Identity is echter meer dan massa-data of het van veraf bedrijfscomputers schoonvegen. Vanuit de cloud kunnen werknemers bijvoorbeeld ook – zonder IT-collega’s te belasten – persoonlijke data zelf aanpassen via een zelfbedieningsomgeving. Uiteraard komt dat alles met de nodige end-to-end vergrendeling en de mogelijkheid om veilige log-ins te forceren, maar C2 Identity doet het met een persoonlijke benadering. 

De vier nieuwe C2-diensten rollen in 2021 geleidelijk uit. In diezelfde periode werkt Synology nog volop aan het verder uitbreiden en verspreiden van DSM 7.0. De vernieuwde software is sinds eind juni gratis verkrijgbaar voor Synology’s recente J-, Value- en Plus-systemen. Ondersteuning voor de business-gerichte XS-, SA- en FS-serie staat op de planning voor het vierde kwartaal van 2021.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.