ID.nl logo
Voorkom warmteverlies en vochtproblemen met bodemisolatie
Energie

Voorkom warmteverlies en vochtproblemen met bodemisolatie

Heb je in huis vaak last van koude voeten? Misschien is bodemisolatie dan een goed idee. Een gespecialiseerd bedrijf legt in dat geval een isolatielaag op de bodem van de kruipruimte. Op die manier daalt de luchtvochtigheid onder jouw woning. Een gunstiger klimaat in de kruipruimte resulteert in meer wooncomfort en een lagere energierekening. Win-win dus!

Na het lezen van dit artikel weet je:

• Wat bodemisolatie is • Wat de verschillen tussen bodem- en vloerisolatie zijn • Hoe en met welk materiaal bodemisolatie wordt aangebracht • Wat de kosten en terugverdientijd zijn • Misschien is het artikel Je woning verwarmen met lage temperaturen? Dat kan ook zonder vloerverwarming ook interessant voor jou!

Het principe van bodemisolatie is simpel. De kruipruimte van een woning is vaak vochtig. Vanwege verdamping en optrekkend vocht komt er via deze weg kou in de woning. De vloer geeft deze kou namelijk af. Bodemisolatie voorkomt verdamping van water in de kruipruimte. Deze isolatiemethode zorgt voor een drogere en warmere lucht onder jouw woonkamer, zodat je huis de warmte beter vasthoudt. Naast een aangenamer binnenklimaat verklein je daarmee ook de kans op vochtproblemen, zoals schimmels en algen.

Wat is beter, vloer- of bodemisolatie?

Heeft jouw huis een kruipruimte onder de vloer? Bij woningen die na 1930 zijn gebouwd, is dat vrijwel altijd het geval. Je kunt dan waarschijnlijk vloer- en/of bodemisolatie toepassen. Beide isolatiemethoden reduceren het energieverbruik. Bij bodemisolatie legt de vakman een laag isolatiemateriaal op de bodem van de kruipruimte. In het geval van vloerisolatie wordt er isolatiemateriaal rechtstreeks tegen de onderkant van de vloer bevestigd. Deze methode is effectiever dan bodemisolatie, omdat de woning hiermee minder warmte verliest. Je bespaart daarmee dus meer energie. Helaas is vloerisolatie niet bij elk huis mogelijk. In dat geval geldt bodemisolatie als een goed alternatief om te verduurzamen.

Ook lezen: Dit moet je weten over elektrisch verwarmen (en ja, het gaat óók over de kosten!)

De keuze tussen vloer- en bodemisolatie is afhankelijk van de kruipruimtehoogte. Je meet de hoogte eenvoudig via het kruipruimteluik. Ga hierbij uit van de afstand vanaf de bodem tot aan de onderzijde van een balk. Bedraagt de hoogte 35 centimeter of meer? Volgens het kennisplatform Milieu Centraal is er dan voldoende ruimte voor het (al dan niet eigenhandig) aanbrengen van vloerisolatie. De meeste isolatiebedrijven hanteren overigens een minimale grens van 50 centimeter. Is de hoogte van de kruipruimte lager, dan vinden deze bedrijven het niet verantwoord dat hun personeel isolatie onder de vloer aanbrengt. Gelukkig is bodemisolatie dan in veel gevallen nog wel mogelijk.

Schimmel in de kruipruimte
In vochtige kruipruimtes is er wellicht sprake van schimmel. Met een beetje pech heb je daar ook in de woning last van. Bodemisolatie gaat dergelijke vochtproblemen tegen.

Isolatiemateriaal kiezen

Voor het bedekken van de bodem in de kruipruimte bestaat er verschillend isolatiemateriaal. Die hebben elk zo hun eigen voor- en nadelen. Je hebt keuze uit deze opties:

EPS en Biofoam

Dit zijn in feite kleine bolletjes of stukjes piepschuim. De vakman blaast dit materiaal met een speciale machine over de bodem van de kruipruimte. Dat gebeurt doorgaans met een slang via het kruipluik. Als er geen luik is, dan kun je dat naderland wellicht (laten) maken. De installateur kan in overleg ook een tijdelijk gat maken.

Voor een goed resultaat bedraagt de gewenste dikte van het isolatiemateriaal minimaal 20 centimeter. Hierdoor raakt het vocht op de bodem ingesloten, waardoor de luchtvochtigheid in de kruipruimte daalt. EPS is momenteel verreweg het meest gebruikte materiaal voor bodemisolatie. Als duurzaam alternatief voor EPS kun je optioneel kiezen voor Biofoam. Deze ‘schuimsoort’ bestaat uit plantaardige grondstoffen.

Isolatiematrassen

Het is ook mogelijk om EPS in rechthoekige zakken in de kruipruimte aan te brengen. Deze ‘matrassen’ zijn ongeveer 10 centimeter dik. Het is hierdoor gemakkelijker om het isolatiemateriaal evenredig over de bodem te verdelen. Houd wel rekening met een minimale hoogte in de kruipruimte van zo'n 40 centimeter. Overigens is bij deze hoogte vloerisolatie mogelijk een duurzamer alternatief.

Schuimbeton

Een nogal ingrijpende oplossing is het storten van schuimbeton in de kruipruimte. Het aanbrengen van isolerend beton is nogal kostbaar en voor de meeste huisbezitters daarom niet interessant.

Schelpen

Schelpen gaan vocht in de kruipruimte eveneens tegen. Helaas is er van een goede isolatie geen sprake. Bovendien is dit materiaal nogal scherp. Dat is vervelend voor wie zich weleens in de kruipruimte dient te begeven.

De meeste gespecialiseerde bedrijven gebruiken voor bodemisolatie EPS of in een enkel geval biofoam. Dat materiaal is betaalbaar en bevat prima isolerende eigenschappen. Bovendien is het mogelijk om het isolatiemateriaal grotendeels op afstand aan te brengen. Er hoeft in principe niemand de kruipruimte in. Tot slot is deze klus ook nog eens snel gepiept; de meeste bedrijven reserveren hiervoor een halve tot een hele werkdag.

©"VLADYSLAV SODEL facebook.com/sodel.vlad +380504460796"

Ventilatiegaten
Bij het aanbrengen van bodemisolatie is het belangrijk dat de ventilatiegaten vrij blijven. Is er ooit sprake van een gaslek, dan kan dit gas uit de ruimte ontsnappen.

Kosten en terugverdientijd

Uiteraard ben je als huiseigenaar geïnteresseerd in de kosten en terugverdientijd van bodemisolatie. Het aantal vierkante meters in de kruipruimte, het isolatiemateriaal en het gekozen bouwinstallatiebedrijf bepalen de exacte prijs. Daarnaast heb je vanuit de overheid recht op isolatiesubsidie, waardoor je een deel van de kosten achteraf terugkrijgt. Bij bodemisolatie bedraagt de subsidie momenteel 6 euro per vierkante meter.

We illustreren de kosten aan de hand van een eenvoudig rekenvoorbeeld. De meeste gespecialiseerde bedrijven rekenen voor bodemisolatie met EPS-korrels een bedrag van ongeveer 40 euro per vierkante meter. Dat is inclusief btw. Een doorsnee rijtjeshuis heeft een oppervlakte van 45 vierkante meter op de begane grond. De totale kosten bedragen dan 1800 euro. Daar gaat in dit geval nog 270 euro subsidie vanaf, waarna je uiteindelijk 1530 euro betaalt. Volgens het bedrijf Nederland Isoleert is een energiebesparing van zo’n 273 euro per jaar voor een tussenwoning reëel. De terugverdientijd bedraagt in dat geval minder dan zes jaar. Veel andere isolatiebedrijven spreken van een terugverdientijd van zo’n zeven à tien jaar. De exacte berekening van de terugverdientijd is sterk afhankelijk van de huidige gasprijs en toegepaste isolatiewaarde.

Stappenplan subsidie Aan het aanvragen van subsidie zijn allerlei voorwaarden gebonden. Tot voor kort kregen huiseigenaren alleen subsidie bij het toepassen van minimaal twee isolatiemaatregelen of een andere geschikte investering op het gebied van duurzaamheid. Vanaf januari 2023 ontvang je ook subsidie bij één isolatiemaatregel. Volg dit stappenplan om je subsidieaanvraag voor te bereiden.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.