In de praktijk blijkt dit echter niet het geval te zijn.
Zo werd bijvoorbeeld het luistergedrag van 5600 iPod gebruikers onder de loep genomen. Daar kwam uit naar voren dat 64% van de muziek die zij op hun mp3-speler hadden staan nog nooit beluisterd hadden. Voor dat gedeelte zullen zij dan ook nooit betaald hebben.
Het onderzoek richt zich verder niet zozeer op de financiële schade die wordt toegebracht, maar vooral of de productie van nieuwe films en muziek ook afneemt door het illegaal downloaden. Dit geenszins het geval, de productie van het aantal films en muziek-albums blijkt juist verdubbeld in de afgelopen tien jaar. De onderzoekers pleiten dan ook voor een verminderd copyright waardoor het makkelijker moet worden om muziek en films te downloaden of anderszins te delen met elkaar.
Het hele onderzoek is hier in te zien.















