ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Automatische e-mailhandtekeningen

Of er nu bedrijfsgegevens onder uw mail­bericht worden geplaatst of alleen een groet en uw naam, het is altijd prettig als het vol­automatisch gebeurt. In dit artikel leggen we alles uit over de e-mailhandtekening. Daarbij komen de instellingen van de meest populaire mailprogramma's aan bod, en gaan we in op webmaildiensten als Gmail, Hotmail en Yahoo Mail.

1. Indelingen

Globaal kunnen twee type indelingen voor e-mailberichten worden onderscheiden: html/rtf of plain text. Een html/rtf-bericht heeft als voordeel dat het opmaakmogelijkheden biedt. U kunt er bijvoorbeeld een alternatief lettertype, een andere kleur en een afbeelding (of logo) in gebruiken. Bij plain text, ook wel 'platte tekst' of 'zonder opmaak' genoemd is opmaak niet mogelijk. Het prettige van een html/rtf-handtekening is dus dat u er iets moois van kunt maken. Het grootste nadeel ervan is dat u niet zeker weet hoe het bericht er op het scherm van de ontvanger uitziet, iets dat nog sterker voor afbeeldingen en logo's geldt. Veel mailprogramma's blokkeren deze onderdelen namelijk, waardoor uw handtekening een gehavende aanblik kan krijgen. In Gmail is een html-handtekening alleen mogelijk via een webbrowser-uitbreiding, waarover u meer leest in tip 9. Als u toch een html-handtekening met opmaak en een plaatje wilt gebruiken, hebt u een handtekeningbestand nodig. In de volgende vier tips leggen we uit hoe u dit maakt.

©PXimport

Een html/rtf-bericht kan opmaak bevatten. Plain text geeft een 'kale' tekst zonder opmaak.

2. Html-handtekening (1)

Gebruikt u Windows Live Mail of Outlook Express en wilt u een mailhandtekening met opgemaakte tekst en een afbeelding? Dan moet u een handtekeningbestand aanmaken. Zo'n bestand is ook handig (maar niet noodzakelijk) voor Outlook. Als u in uw mailprogramma naar dit handtekeningbestand verwijst, verschijnt de opgemaakte handtekening onder uw berichten. Het handtekeningbestand kunt u onder andere met Dreamweaver maken, maar het kan ook gratis op internet via Online-html-editor. De afbeelding in de handtekening kunt u bewaren op Tinypic, dat is een openbare webserver op internet. Op deze manier kunt u de afbeelding in uw html-handtekening invoegen zonder dat u de afbeelding mee hoeft te sturen.

3. Html-handtekening (2)

Surf naar Tinypic, klik op Bestand en wijs de afbeelding toe die u straks wilt invoegen in uw handtekening. Wij gebruiken hier als voorbeeld het bestand mijnlogo.jpg. Kies bij Verkleinen voor het formaat Thumbnail en bevestig met Nu uploaden. De afbeelding wordt nu op de server van Tinypic.com geplaatst. Klik op Afbeelding op volledig scherm bekijken en controleer of de omvang niet te groot (of te klein) is voor uw mailhandtekening. Herhaal deze stappen als u niet tevreden bent en kies bij Verkleinen eventueel voor een ander formaat. Onder Deze afbeelding delen staan verschillende codes. Klik met uw rechtermuisknop op de code bij Directe link voor lay-outs en kies Kopiëren.

©PXimport

Upload uw afbeelding naar Tinypic.com en kopieer de afbeeldinglink onder Directe link voor lay-outs.

4. Html-handtekening (3)

Surf naar Online-html-editor en tik alle tekst in die u in uw handtekening wilt zetten. Online-html-editor biedt opmaakgereedschap waarmee u onder andere het lettertype, de grootte en de kleur van de tekst kunt instellen. Zodra u de muis over de iconen van Online-html-editor beweegt, krijgt u een pop-up met uitleg over het betreffende icoontje. Kies het icoontje Image (afbeelding), klik met rechts in het veld achter Source en kies vervolgens Plakken. De link naar de afbeelding op de Tinypic.com-server verschijnt nu. Bevestig met Insert (invoegen).

©PXimport

Klik op Image en plak de link naar de afbeelding die op de Tinypic.com-server staat.

5. Html-handtekening (4)

Als u tevreden bent met de handtekening, moet u hem opslaan als html-bestand op uw computer. Klik op Save file now en blader naar de map op uw computer waar u het bestand wilt bewaren, bijvoorbeeld Mijn Documenten. Standaard is de optie Opslaan als Text document actief. Verander Text document in Alle bestanden en geef het bestand een duidelijke naam, inclusief het achtervoegsel .html. Wij kiezen in dit voorbeeld voor Mijn mailhandtekening.html.

©PXimport

Bewaar de handtekening bijvoorbeeld als Mijn mailhandtekening.html in de map Mijn Documenten.

6. Windows Live Mail

Outlook Express (Windows XP) is opgevolgd door Windows Live Mail (Windows Vista/7). De procedure voor de automatische handtekening is in beide mailprogramma's hetzelfde. Druk op de linker-Alt-toets om het basismenu op te vragen, kies Extra, Opties en selecteer het tabblad Handtekening. Plaats een vinkje bij Handtekening aan alle uitgaande berichten toevoegen. U kunt er eventueel voor kiezen om geen handtekening te plaatsen onder berichten als u ze als antwoord op een eerder bericht stuurt. Activeer in dit geval het vinkje Geen handtekening toevoegen bij beantwoorden en doorsturen. Tik uw handtekening in het lege veld achter Tekst. Als u een html-handtekening hebt voorbereid, kunt u die invoegen door de optie Bestand te activeren. Klik op Bladeren en wijs uw handtekeningbestand aan.

©PXimport

In Windows Live Mail/Outlook Express voegt u een handtekening toe via Extra, Opties, tabblad Hand­tekening.

7. Thunderbird

Thunderbird is het 'e-mail zusje' van de alternatieve webbrowser Firefox. De eenvoudige opzet en geavanceerde mogelijkheden maken Thunderbird zeer geliefd bij een grote groep gebruikers. U stelt er een automatische handtekening voor in via het menu Extra, Accountinstellingen. Hier staan de technische gegevens die u nodig hebt om uw mail op te halen. Onder Tekst van de ondertekening kunt u een handtekening intypen. Als u een html-handtekening met opmaak wilt gebruiken, activeert u de optie Ondertekening uit een bestand gebruiken. Klik op Kiezen en wijs uw handtekeningbestand aan.

©PXimport

In Thunderbird geeft u bij Tekst van de ondertekening uw mailhandtekening op.

8. Outlook 2007/2010

In Outlook 2007 en 2010 hebt u het handtekeningbestand niet nodig. U kunt direct vanuit het mailprogramma een handtekening instellen, inclusief opmaak en een afbeelding. In Outlook 2007 opent u het menu Extra, Opties en vervolgens het tabblad E-mailindeling. In Outlook 2010 gaat u naar het tabblad (menu) Bestand en hier kiest u Opties, E-mail. Met de knop Handtekeningen komt u in een overzichtsscherm waar u uw mailhandtekeningen kunt beheren. Klik op Nieuw om een nieuwe handtekening aan te maken. Geef een naam op voor uw handtekening, bijvoorbeeld Mijn krabbeltje, en bevestig met OK. Onder in beeld wordt nu het venster Handtekening bewerken actief. Geef uw handtekening op en voeg eventueel een afbeelding (logo) toe. Het icoontje dat u hiervoor nodig hebt staat naast de knop Visitekaartje. Bewaar uw handtekening middels Opslaan. U dient aan te geven hoe u de handtekening wilt gebruiken. Selecteer in het drop-downmenu achter Nieuwe berichten uw handtekening, in ons voorbeeld dus Mijn krabbeltje. Voeg Mijn krabbeltje eventueel ook toe aan het drop-downmenu achter Antwoorden en doorsturen berichten.

©PXimport

In Outlook 2007/2010 kunt u in één scherm uw handtekening instellen, intypen en opmaken.

9. Outlook 2000/2003

Hoewel u in Outlook 2000/2003 een handtekening met opmaak kunt instellen, is deze functionaliteit zeer beperkt en hij werkt bovendien verwarrend. Als u opmaak wilt gebruiken is het goed om zelf een handtekeningbestand aan te maken. Open het menu Extra, Opties en vervolgens het tabblad E-mailindeling. Klik op de knop Handtekeningen en kies Nieuw. Geef de handtekening een naam, bijvoorbeeld Mijn krabbeltje. Activeer Beginnen met een leeg exemplaar als u de handtekening zelf wilt intypen. Als u een html-bestand als handtekening wilt gebruiken, activeert u Dit bestand als sjabloon gebruiken. Klik op Bladeren en wijs het bestand Mijn mailhandtekening.html aan. Bewaar de handtekening en ga terug naar Extra, Opties, tabblad E-mailindeling. Achter Handtekening voor beantwoorden en doorsturen kunt u in het drop-downmenu van Outlook 2000 Mijn krabbeltje kiezen. De handtekening wordt standaard aan nieuwe berichten toegevoegd. In Outlook 2003 dient u dit eerst te activeren, middels Handtekening voor nieuwe berichten.

©PXimport

Maak in Outlook 2000/2003 uw handtekening aan en selecteer hem vervolgens uit het drop-downmenu achter Handtekening voor nieuwe berichten.

10. Hotmail

De webmaildienst van Microsoft heeft weliswaar de verzamelnaam 'Hotmail', maar in de praktijk vallen alle mailadressen eronder die u via Live kunt aanmaken: @hotmail.nl, @hotmail.com en @live.nl. Ga naar Hotmail en log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Open het menu Opties, Meer opties en kies Persoonlijke e-mailafsluiting. Er verschijnt een scherm waarin u uw handtekening kunt intypen, compleet met eventuele opmaak. Voor dat laatste moet wel het drop-downmenu RTF actief zijn. Als u een afbeelding wilt invoegen, gebruikt u WiseStamp (zie tip 13). Bewaar de handtekening middels een klik op de knop Opslaan.

©PXimport

De handtekening in Hotmail heet Persoonlijke e-mailafsluiting.

11. Gmail

In Gmail is het standaard alleen mogelijk om een handtekening met kale tekst in te voegen. Voor de meeste mensen is dit voldoende. Als u een handtekening met opmaak wenst, is een speciale browseruitbreiding noodzakelijk (zie tip 13 over WiseStamp).

Surf naar Gmail en meld u aan met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik op Instellingen en open het tabblad Algemeen (dat standaard actief is). Bij Handtekening vindt u een leeg tekstveld. De optie Geen handtekening is nu actief, verander dit door een vinkje te plaatsen bij het lege tekstveld en tik de tekst van uw handtekening. Bewaar de handtekening met de knop Wijzigingen opslaan, onderaan de pagina.

©PXimport

De webmaildienst van Google ondersteunt alleen handtekeningen zonder opmaak.

12. Yahoo

Yahoo Mail is Engelstalig maar wordt ook veel in Nederland gebruikt. Surf naar Yahoo en meld u aan met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Rechtsboven in beeld vindt u het menu Options, met daarachter More options. Klik op Signature (handtekening) en activeer Show a signature on all outgoing messages (toon een handtekening onder alle uitgaande berichten). Tik uw handtekening en bewaar de instellingen met Save changes (bewaar veranderingen). Standaard maakt Yahoo Mail een handtekening zonder opmaak (plain text). Als u zelf een lettertype wilt kiezen, klikt u op Rich text. Het is bij Yahoo Mail niet mogelijk om een afbeelding of logo in de handtekening op te nemen.

©PXimport

De Engelstalige webmaildienst Yahoo Mail ondersteunt handtekeningen met opmaak, maar u kunt geen plaatje invoegen.

13. WiseStamp

Om een mooie krabbel onder uw Gmail-berichten te zetten, hebt u de browseruitbreiding WiseStamp nodig. Deze uitbreiding installeert u op uw computer, waarna u in Gmail een fraai opgemaakte handtekening kunt invoegen. WiseStamp werkt ook in Hotmail en Yahoo Mail en de uitbreiding is beschikbaar voor Firefox en Google Chrome. De installatie wijkt iets af per browser, maar de werking is identiek. Klik in Google Chrome op de gereedschapssleutel en kies Extensies, Meer extensies ophalen. Gebruik het zoekveld om WiseStamp te vinden en installeer de extensie in de browser, via de gelijknamige knop. Firefox-gebruikers vinden WiseStamp via Addons.mozilla. Met de knop Aan Firefox toevoegen wordt de uitbreiding geïnstalleerd. Na installatie vindt u in Firefox de instellingen van uw handtekening via het menu Extra, WiseStamp. In Chrome krijgt WiseStamp een eigen icoontje naast uw adresbalk. Klik hierop en kies Edit signatures (handtekeningen aanpassen) om een handtekening in te stellen.

©PXimport

Met de webbrowser-uitbreiding WiseStamp kunt u onder Chrome en Firefox een mooie handtekening instellen in Gmail.

14. WiseStamp (instellingen)

De instellingen van WiseStamp hebben twee tabbladen: Main en Settings. In Main tikt u de handtekening in, compleet met opmaak. Als u een afbeelding wilt toevoegen moet die op internet staan. Gebruik hiervoor Tinypic (zie tip 2 en verder, in dit artikel) en voeg de link naar de afbeelding aan uw handtekening toe. Onderin Main kunt u verwijzen naar uw pagina op sociale netwerken zoals Facebook of LinkedIn. Eventuele links naar uw communicatieprogramma's (Skype, MSN, enz.) kunt u toevoegen via de knop IM. WiseStamp voegt bij deze speciale adressen het icoontje van de betreffende dienst toe. Dit geeft snel een professionele en strakke uitstraling aan uw berichten. Klik op Apply en vervolgens op Preview om een voorbeeldweergave te zien. De WiseStamp-handtekening wordt vanaf nu automatisch toegevoegd aan uw Gmail- en Hotmail-berichten

©PXimport

Stel een mooie mailhandtekening in met WiseStamp, en bekijk de voorbeeldweergave via Preview.

15. WiseStamp (reclameregel)

Als u direct met WiseStamp aan de slag gaat, zal het u opvallen dat de handtekening een ongewenste regel tekst bevat. Standaard toont Wise-Stamp een reclamemelding over zichzelf onder elk mailbericht. Dit is gelukkig eenvoudig uit te schakelen. Open de instellingen van WiseStamp en vervolgens het tabblad Settings. In Google Chrome verwijdert u het vinkje bij Keep WiseStamp credit in the signatures. In Firefox moet u de instelling Promote WiseStamp Project deactiveren. Bevestig met OK om de instellingen te bewaren. De reclameregel is nu verwijderd.

16. WiseStamp (handtekeningen)

Het prettige aan WiseStamp is dat de functies en mogelijkheden uitgebreider zijn dan die van de standaard-handtekeningopties in Gmail, Hotmail en Yahoo Mail. Het is bijvoorbeeld eenvoudig om meerdere handtekeningen in te stellen. Dit kan handig zijn als u meerdere mailaccounts beheert of als u met twee 'petten' mailt', bijvoorbeeld privé en zakelijk. Open in de instellingen van WiseStamp het tabblad General. Achter Choose signature staat uw standaardhandtekening als Personal. Klik hierop en verander deze in Business. Er wordt nu een nieuwe lege handtekening geopend. Maak de tweede handtekening aan en bewaar het eindresultaat via een klik op OK.

17. WiseStamp (icoontje)

De WiseStamp-handtekening verschijnt standaard onder nieuwe berichten in Gmail, Hotmail en Yahoo Mail. Als u een tweede handtekening hebt of uw handtekening uit een bericht wilt verwijderen, kan dit direct vanuit uw browser. Maak in Gmail een nieuw bericht aan. Het WiseStamp-icoontje vindt u bij het bericht links naast de aanduiding Platte tekst. Klik hierop om een andere handtekening te kiezen. Met None wordt de handtekening verwijderd. Ook bij Yahoo Mail staat het WiseStamp-icoontje in nieuwe berichten, maar in Hotmail weer niet. Gebruik in Chrome het WiseStamp-icoontje naast uw adresbalk. Firefox-gebruikers met Hotmail vinden het icoontje linksonder in beeld.

©PXimport

In Gmail vindt u het WiseStamp-icoontje bij het bericht, naast de melding Platte tekst.

▼ Volgende artikel
Op zoek naar het ideale Vaderdag-cadeau? Maak kans op een Ninja-airfryer!
© Ninja
Huis

Op zoek naar het ideale Vaderdag-cadeau? Maak kans op een Ninja-airfryer!

Wie regelmatig in de keuken staat, weet hoe prettig het is als een apparaat meerdere taken aankan zonder in te leveren op kwaliteit. De Ninja Foodi MAX Dual Zone Airfryer AF400EU is daar een goed voorbeeld van. Hij frituurt zonder olie, bakt zonder oven en kookt sneller dan je gewend bent. En dankzij de twee gescheiden kookzones is hij ook nog eens razend efficiënt. Speciaal voor Vaderdag mogen we bovendien vier exemplaren weggeven!

De Ninja Foodi MAX Dual Zone Airfryer AF400EU is niet zomaar een airfryer, maar een serieus keukentalent met twee volledig gescheiden kookladen van elk 4,75 liter. Dat betekent dat je moeiteloos een complete maaltijd tegelijk kunt bereiden: bijvoorbeeld een portie kippetjes aan de ene kant en frietjes aan de andere. Dankzij de Sync-functie zijn beide gerechten tegelijk klaar, dus geen lauwe friet meer terwijl het vlees nog moet garen.

En met de Match-functie zet je eenvoudig dezelfde instellingen op beide zones als je juist voor een grotere hoeveelheid van één gerecht gaat. Dat klinkt technisch, maar het komt erop neer dat je minder hoeft na te denken en toch meer op tafel zet. Zelfs vaders die normaal gesproken hun ei nog laten aanbranden krijgen hierdoor ineens vleugels in de keuken.

Lees hier onze review van de Ninja Foodi MAX Dual Zone Airfryer AF400EU

©Ninja

Veelzijdig koken met één apparaat

De meeste keukenapparaten hebben gebruiksaanwijzingen van het formaat boekwerk, maar de bediening van deze airfryer is lekker overzichtelijk. Het digitale display is intuïtief, de knoppen spreken voor zich en de zes vooraf ingestelde functies maken het kiezen makkelijk. Airfryen, bakken, roosteren, opwarmen, drogen of de Max Crisp-stand gebruiken? Alles kan, zonder gedoe met temperatuurinstellingen of baktijden opzoeken. En ja, ook voor de vader die denkt dat een quiche een soort Pokémon is, wordt koken hiermee opeens iets wat hij kan – en misschien zelfs leuk gaat vinden.

Nog een groot voordeel: de Ninja AF400EU is niet alleen sneller dan een oven, hij zorgt ook voor gezonder voedsel. Je gebruikt tot 75 procent minder vet, zonder in te leveren op smaak of crunch. Snacks blijven krokant, kip wordt sappig en groenten behouden hun bite. En als het dan eindelijk tijd is om op te ruimen, blijken ook daar geen excuses meer nodig: de kookladen en de bijbehorende roosters mogen gewoon in de vaatwasser. Geen geschrob, geen gezucht, geen smoesjes.

Vaderdagactie: win een Ninja Foodi MAX Dual Zone Airfryer AF400EU!

Speciaal voor Vaderdag mogen we vier exemplaren van de Ninja Foodi MAX Dual Zone Airfryer AF400EU weggeven. Wil jij er één winnen? Doe dan mee aan onze prijsvraag!

De vraag luidt: Wat is de totale capaciteit van de Ninja Foodi MAX Dual Zone Airfryer AF400EU?

Meedoen is eenvoudig: Stuur je antwoord vóór 10 juni 2025 naar winnen@id.nl met als onderwerp Vaderdagactie. ‼️Vergeet niet je naam en adresgegevens te vermelden‼️ De winnaars krijgen op 16 juni persoonlijk bericht.

▼ Volgende artikel
Van powerbank tot adapter: dit zijn de handigste accessoires voor je laptop
© Daisy Daisy
Huis

Van powerbank tot adapter: dit zijn de handigste accessoires voor je laptop

Wil je het maximale halen uit je laptop? Dan kom je al snel uit bij een reeks accessoires die nét dat beetje extra bieden. Natuurlijk denk je dan aan een goede tas, een losse muis of een extern scherm. Maar er zijn ook minder voor de hand liggende hulpmiddelen die het werken, reizen of ontspannen met je laptop makkelijker en handiger maken.

Meer uit je laptop halen met slimme aanvullingen

Slimme accessoires zorgen voor gemak, comfort en betere prestaties. Ze maken het verschil tussen 'gewoon' werken en écht prettig werken. Van extra aansluitmogelijkheden tot handige tools voor onderweg – er is veel mogelijk. Denk aan: 💻 Accessoires die mobiel werken makkelijker maken 💻 extra aansluitmogelijkheden voor kabels, schermen en netwerken 💻 uitbreidingen voor meer opslag of ergonomisch gemak

Lees ook: Op zoek naar een nieuwe laptop? Dit is waar je op moet letten!

Laptopstandaard: comfortabeler en koeler werken

Een laptopstandaard tilt je scherm op tot een prettig kijkniveau. Dat werkt een stuk prettiger voor je nek en schouders. Ideaal voor aan een bureau, maar ook op de bank geeft het meer stabiliteit. Sommige modellen hebben zelfs een ingebouwde ventilator om de temperatuur van je laptop omlaag te brengen. Minder warmte betekent minder slijtage en een langere levensduur van je laptop.

Powerbank: altijd stroom bij de hand

Onderweg of op reis heb je niet altijd een stopcontact in de buurt. Een krachtige powerbank is dan onmisbaar. Kies er een met voldoende capaciteit – minimaal 20.000 mAh – én voldoende vermogen. Veel laptops hebben minstens 60 watt nodig, sommige lichtere modellen kunnen met 30 watt toe. Varianten met een klein zonnepaneel laden ook op via zonlicht, al gaat dat vrij traag. Handig als extra, maar niet als hoofdbron.

©doucefleur

☀️ + 🔋= 🧑‍💻

Solar powerbanks

Wereldstekker: handig voor op reis

In het buitenland zijn stopcontacten lang niet altijd zoals in Nederland. Met een universele reisstekker (ook wel reisadapter of wereldstekker genoemd) kun je overal terecht. Ook hier is het, net als bij je keuze voor een powerbank, weer belangrijk om erop te letten dat het wattage toereikend is voor je laptop.

Usb-naar-internetadapter: stabiel bekabeld internet

Een wifi-verbinding is de standaard voor laptops, maar zo'n draadloze verbinding is helaas niet altijd stabiel. Vooral op drukke netwerken of in gebouwen met dikke muren kan een kabel betrouwbaarder zijn. Veel moderne laptops hebben geen netwerkaansluiting meer. Met een losse adapter los je dat probleem eenvoudig op. Ga op zoek naar een usb-naar-RJ45-adapter (ook wel ethernetadapter genoemd). Die zijn al te vinden voor minder dan 10 euro. Op veel adapters zitten bovendien extra usb-poorten – altijd handig!

Kaartlezer: bestanden overzetten in één keer

Draadloos bestanden overzetten of gewoon al je foto's in de cloud opslaan werkt over het algemeen prima. Maar een losse kaartlezer kan ook handig zijn. Zeker als je liever werkt met fysieke opslag dan met de cloud. Universele kaartlezers zijn goedkoop, compact en plug-and-play.. Voor een paar euro koop je al een universele kaartlezer, met aansluitingen voor bijvoorbeeld microSD, SDHC en UHS-I.

©Karter13

Een vleugje nostalgie: dvd's en blu-rays afspelen

Dvd-spelers zijn verdwenen uit bijna alle laptops. Heb je nog schijfjes met films, software of back-ups? Dan is een externe speler de oplossing. Voor weinig geld sluit je hem aan via usb en speel je alles alsnog probleemloos af.

Externe harde schijf: ruimte maken en back-ups bewaren

Als de opslagruimte op je laptop volloopt, is een externe harde schijf een logische stap. Je bewaart je bestanden fysiek én hebt een back-up bij de hand. Liever niet afhankelijk van de cloud? Dan is dit een betrouwbare manier om je data veilig te stellen.

Docking station: alles aangesloten in één keer

Met een docking station sluit je met één handeling je laptop aan op meerdere schermen, een toetsenbord, netwerk en andere randapparatuur. Alles via één centrale hub. Ideaal voor vaste werkplekken of als je regelmatig wisselt tussen kantoor en thuis. Sommige modellen hebben ook een ingebouwde laptopstandaard of oplader.