ID.nl logo
Elektrische bakfiets kopen? Zo wordt je proefrit een succes
© feliks szewczyk
Mobiliteit

Elektrische bakfiets kopen? Zo wordt je proefrit een succes

Een bakfiets is geen impulsaankoop. Logisch dat je eerst een proefrit wilt maken voordat je een aantal duizenden euro’s aftikt. Alleen zo weet je zeker dat de bakfiets aan al jouw huidige én toekomstige wensen voldoet. ID.nl legt uit hoe je ervoor zorgt dat je tijdens een testrit een echt goede indruk krijgt van een bakfiets.

5x belangrijk voor je proefrit: 1: Laat de bakfiets goed afstellen door de verkoper 2: Boots je normale omstandigheden na 3: Zorg dat je de remmen, de trapondersteuning, de versnellingen en de stabiliteit goed test 4: Kies een slimme route met veel variatie 5: Test niet alleen bij mooi weer

Lees ook: Elektrische bakfiets kopen? Lees eerst deze tips!

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Dit doe je (ruim) vóór je proefrit

Elektrische bakfietsen zijn er in verschillende soorten, maten en uitvoeringen. Inventariseer dus eerst waar jij hem voor wilt gebruiken. Is dat vooral om je kinderen naar school te brengen en op te halen? En om hoeveel kinderen gaat het dan? Om er boodschappen mee te doen? Ga je vooral korte stukken in druk stadsverkeer fietsen of wil je hem juist gebruiken voor dagjes weg? Wil je een bakfiets met twee wielen of met drie? Heb je een voorkeur voor een bepaald merk? Zijn opties als veel versnellingen en het type aandrijving (riem of ketting) belangrijk voor je? Kijk daarnaast ook naar je budget: wat wil (of kun) je uitgeven? Vergeet daarbij ook niet bijkomende kosten zoals accessoires, een goed slot en een verzekering.

Gebruik je wensenlijst om informatie te verzamelen en online modellen te vergelijken. Lees zeker ook reviews van andere gebruikers: die geven doorgaans een reëel beeld van wat je kunt verwachten.

Maak hierna een selectie. Beperk je niet tot één model, maar maak een shortlist van een aantal bakfietsen. Ga op allemaal een proefrit maken. Juist dan kun je de fietsen goed met elkaar vergelijken en zul je het snelst ervaren welke bakfiets je het prettigst vindt.

Klaar voor je proefrit? Daar gaan we!

1: Laat de bakfiets goed afstellen

Voordat je op de fiets stapt, is het belangrijk dat de verkoper hem goed afstelt op jouw lichaamsbouw en fietsvoorkeuren. Let tijdens de afstelling op de hoogte en positie van het zadel en het stuur. Deze factoren hebben een enorme invloed op je comfort en de algehele fietservaring. Is de afstelling niet helemaal naar je zin? Geef dat meteen aan en zorg dat je pas wegfietst wanneer alles naar jouw wens is aangepast.

2: Boots je normale omstandigheden na

Weet je nu al dat je de fiets vooral gaat gebruiken voor je kinderen? Neem ze mee tijdens de proefrit. Je merkt dan meteen hoe de fiets met deze ‘belading’ fietst en reageert. En, niet onbelangrijk: je ziet óók meteen of je kinderen voldoende ruimte hebben, of ze lekker zitten en of je ze veilig kunt vervoeren. Wordt het vooral een boodschappenkar? Neem dan een paar tassen met boodschappen mee. Je ziet dan meteen goed hoeveel er in de bak past en of alles stabiel blijft staan tijdens het rijden.

©pikselstock

Lees ook: 10 accessoires om je (elektrische) bakfiets nóg veiliger te maken

3: Test technische aspecten én stabiliteit

Natuurlijk, fietscomfort is heel belangrijk, maar vergeet ook (vooral) de technische aspecten niet. Voel dus goed hoe eenvoudig of moeilijk het is om te schakelen, of de trapondersteuning werkt zoals je verwacht en hoe goed de remmen zijn. Het is ook heel belangrijk dat je let op de stabiliteit van de fiets tijdens het rijden; een stabiele fiets maakt dat je fijner fietst, vooral wanneer je kinderen of zware boodschappen vervoert.

Zo test je de stabiliteit van een bakfiets Om goed te testen hoe stabiel een bakfiets is, moet je hem testen mét en zónder lading in de bak. Probeer de fiets eerst zonder bagage en let op de balans en stuurrespons bij bochten en remmanoeuvres. Zet vervolgens je kinderen of boodschappen in de bak. Controleer opnieuw de stabiliteit door scherp te remmen, te draaien en over drempels te rijden. Een goede bakfiets moet stevig en stabiel aanvoelen, zelfs met een zware lading.

Ook interessant: Veilig fietsen op een bakfiets doe je zo

4: Kies een slimme, gevarieerde route

Een slim gekozen route kan je veel vertellen over de prestaties van de fiets onder verschillende omstandigheden. Zorg daarom dat je vooraf al een rondje uitgestippeld hebt met veel variatie: dus met kruispunten, stoplichten en als het kan een tunnel en een helling of een steil bruggetje. Hierdoor kun je de versnellingen en de kracht van de remmen beter beoordelen, maar ook de trapondersteuning en de snelheid waarmee de bakfiets optrekt. Het is ook aan te raden om de bakfiets te testen in zowel drukke winkelstraten als rustige woonwijken. Laat de fiets zich onder alle omstandigheden goed manoeuvreren? Is hij wendbaar genoeg voor smallere straatjes? Las onderweg ook een korte tussenstop in op meerdere plekken. Kun je hem gemakkelijk parkeren? Klapt de standaard soepel uit? Ook iets om te doen, wanneer je een proefrit in de buurt van je huis maakt: kijk of je de bakfiets bijvoorbeeld makkelijk de schuur of achtertuin in krijgt.

©JdV | ID.nl

Kijk, kies en vergelijk

Jouw ideale bakfiets staat er zeker tussen!

5: Test niet alleen bij mooi weer

Als je de gelegenheid hebt, plan dan proefritten op verschillende dagen en onder verschillende weersomstandigheden. Een testrit op een zonnige dag is natuurlijk aangenaam, maar het is ook heel belangrijk om te voelen hoe de fiets presteert in de regen, vooral wat de remmen en de grip van de wielen betreft. Want dit is natuurlijk wel Nederland hè: je gaat de bakfiets in de praktijk natuurlijk ook met weer en wind gebruiken.

Het kost een beetje tijd, maar …

Wanneer je het maken van een proefrit op deze manier aanpakt, kost het je wel wat tijd. Maar daar staat tegenover dat je uiteindelijk zeker weet dat je een bakfiets koopt waarop je lekker fietst, waarop je je veilig voelt en die helemaal past bij jouw situatie. Dat zijn dé ingrediënten om er jarenlang veel plezier van te hebben!


▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: