ID.nl logo
Elektrische bakfiets verzekeren? Dit moet je weten
Mobiliteit

Elektrische bakfiets verzekeren? Dit moet je weten

Een elektrische bakfiets is populair, niet alleen onder gezinnen met jonge kinderen, maar ook onder dieven. Het verzekeren van een elektrische bakfiets wordt daarom steeds duurder, zeker in gebieden met een hoog diefstalrisico. Ook moet je bij diefstal soms een eigen risico betalen. Dit is waar je op moet letten.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen: 💶 Wat betekent het hoge diefstalrisico voor de premie? 💶 Welke onderdelen kun je kiezen bij de verzekering van een elektrische bakfiets? 💶 Hoe kies je de beste verzekering?

Ook interessant voor jou: Met deze tips verklein je de kans op diefstal van jouw dure bakfiets

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

De prijzen voor een bakfiets met trapondersteuning beginnen bij zo’n tweeduizend euro. Wil je meer kwaliteit, extra comfort en/of een trendy model, trek dan maar een duizendje of twee meer uit voor je aankoop. Het merk Urban Arrow biedt elektrische bakfietsen aan van rond de zesduizend euro. Helaas wordt juist dit merk ook extreem vaak gestolen. Voor sommige verzekeraars is dat een reden om Urban Arrow bakfietsen niet meer te verzekeren, tenzij je je fiets bij de fietsenwinkel laat voorzien van een gps-tracker. De bakfiets kan dan gevolgd en mogelijk teruggevonden worden na een diefstal. Een gps-tracker maakt de fietsverzekering wel veel duurder. Ook voor elektrische bakfietsen van een ander merk kan een verzekering duur uitpakken, afhankelijk van de gemeente waar je woont. 

©Reshift Digital

Grote premieverschillen

Als je een verzekering voor je elektrische bakfiets zoekt op internet, moet je twee gegevens altijd invullen: de waarde van de fiets en je postcode. Die twee factoren zijn bepalend voor de verzekeringspremie. Woon je in een grote stad in de Randstad, dan heb je pech. Maar ook in een Limburgse stad als Roermond kun je met zeer hoge premies te maken krijgen. In minder dichtbevolkte gebieden, zoals Emmen of Tholen, liggen de premies stukken lager, zoals in onderstaande grafiek is te zien.  

©José Mast

Eisen van verzekeraars

In 2023 deden zo’n 87 duizend mensen aangifte van een gestolen fiets, een stijging van ruim 40 procent in twee jaar tijd. Dat komt vooral door de toegenomen populariteit van de e-bike, een relatief makkelijk te stelen vervoermiddel met een relatief hoge waarde. Verzekeraars kunnen de trend nauwelijks bijhouden met het verhogen van de premies en voeren daarom andere maatregelen in om e-bikes en elektrische bakfietsen verzekerbaar te houden.

ENRA stelt voor elektrische bakfietsen boven de 3500 euro een track-and-trace module verplicht, die je moet afsluiten bij de fietsenmaker. Ook geeft deze verzekeraar alleen dekking als je een goedgekeurd tweede slot gebruikt.

De ANWB stelt bij elektrische (bak)fietsen altijd een goedgekeurd tweede slot verplicht. Verder heb je bij diefstal een eigen risico van 5 procent van het verzekerde bedrag. Het eigen risico bij diefstal van accessoires of losse onderdelen is 50 euro.

Kingpolis stelt bij elektrische (bak)fietsen met een verzekerde waarde van meer dan 2000 euro een goedgekeurd tweede slot verplicht. Het eigen risico bij diefstal is 50 euro.

Ook andere verzekeraars zijn bezig om hun verzekeringen voor elektrische (bak)fietsen te herzien. Verzekeraar Univé bijvoorbeeld experimenteert met een vrijwillig eigen risico.

ACCESSOIRES MEEVERZEKEREN? Heb je prijzige accessoires bij je bakfiets, zoals een kinderzitje, een regentent en/of een bakfietshoes? Die zijn helaas vaak makkelijk te stelen. Je kunt accessoires meeverzekeren, maar let hierbij extra goed op het eigen risico. Dit kan een flinke hap nemen uit je vergoeding.

©Marko Beric

Op zoek naar een elektrische bakfiets?

Kijk en vergelijk

Onderdelen van een elektrische bakfietsverzekering

Diefstal

Alle fietsverzekeringen bieden dekking tegen diefstal. Dit is de kern van je polis. Het verschilt per verzekering hoelang je de nieuwwaarde vergoed krijgt. Vaak is dat drie jaar, maar één of vijf jaar kan ook. Als je de verzekering afsluit bij de fietsenhandelaar, kun je ook afspreken dat je een gelijkwaardige fiets mag uitzoeken. Bij diefstal van onderdelen, zoals de accu, geldt vaak een eigen risico.

Casco

Meestal kun je ook schade aan je bakfiets verzekeren, bijvoorbeeld als je een aanrijding hebt gehad. Een veilig idee, maar het maakt je verzekering wel duurder.

Pech onderweg

Als je relatief lange afstanden aflegt met je elektrische bakfiets, is het fijn als je bij pech onderweg hulp kunt inroepen. Mankementen aan de motor of aan het elektrische systeem zijn niet makkelijk zelf te verhelpen. Bovendien is hiervoor vaak speciaal gereedschap nodig. Met een aanvullende dekking voor pechhulp op je fietsverzekering kun je bellen voor hulp. Zo mogelijk wordt de fiets dan ter plekke gerepareerd; anders wordt hij naar een fietsenmaker gebracht. Dicht bij je huisadres kun je niet altijd hulp krijgen en ook een lege accu is in veel gevallen uitgesloten van de service.

Verhaalsrechtsbijstand

Heeft een ander schuld aan jouw letselschade? Als je een verzekering hebt met verhaalsrechtsbijstand helpt de verzekeraar je om hiervoor een schadevergoeding te eisen van de tegenpartij.

Ongevallenverzekering voor in- en opzittenden

Een ongevallenverzekering vergoedt een vast bedrag in het geval je als bestuurder of meerijder van de bakfiets een ongeluk krijgt, waardoor je invalide raakt of overlijdt. 

©ANWB

Zo kies je de beste verzekering

Ga je een bakfietsverzekering kiezen? Volg dan dit stappenplan, zodat je zeker weet dat je niets vergeet.

1: Kies een passende dekking

Welke dekking je nodig hebt, hangt af van de manier waarop je de bakfiets gebruikt. Staat de fiets voornamelijk binnen en laat je hem nooit lang onbeheerd achter? Dan is diefstaldekking minder noodzakelijk dan wanneer de fiets altijd buiten staat.

Neem je wel een diefstaldekking, dan kun je ook denken aan uitbreidingen. Een cascoverzekering is het overwegen waard als je hiervoor niet te veel extra premie hoeft te betalen. Een pechhulpverzekering kan handig zijn als je de fiets regelmatig buiten je eigen woonplaats gebruikt. Verhaalsrechtsbijstand is alleen zinvol als je nog geen rechtsbijstandverzekering hebt met dekking voor verkeersrechtsbijstand.

2: Kies de duur van de dekking

Bij het afsluiten van je fietsverzekering kun je kiezen voor premiebetaling per maand of in één keer voor één, drie of vijf jaar. Een verzekering die je per maand betaalt, kun je doorgaans na het eerste jaar opzeggen. Bovendien hoef je geen premie meer te betalen als je fiets is gestolen. Bij een verzekering waarbij je de premie vooruitbetaalt, ben je dit geld meestal kwijt, ook als de fiets al snel wordt gestolen. Een fietsverzekering met vooruitbetaling is op de lange duur wel goedkoper.

3: Maak een vergelijking

Met de online vergelijker van Kieskeurig kun je verschillende fietsverzekeringen vergelijken. Zo vind je makkelijk de goedkoopste verzekering. Kijk ook goed naar de dekkingen en de voorwaarden, zodat je geen appels met peren vergelijkt.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube