Importheffing voor Chinese auto's op komst
De Europese Commissie besluit binnen enkele weken of er een importheffing moet komen op elektrische auto's uit China. Voor auto's die al zijn geïmporteerd kan er ook nog een eventuele naheffing komen. Dat geldt voor alle EV's uit China die ná 1 maart naar Europa zijn geëxporteerd.
De verwachting is dat in 2024 een kwart van de elektrische auto's uit China komt, blijkt uit een onderzoek dat in maart van dit jaar is uitgevoerd. De groei van in China geïmporteerde auto's was in 2023 ook al vrij fors. Ongeveer 19,5% van de batterij-aangedreven EV's die vorig jaar in de EU werden verkocht, kwam uit China, waarbij bijna een derde van de verkopen in Frankrijk en Spanje bestond uit EV's die uit het Aziatische land werden verscheept.
Afhankelijkheid
Het kabinet en de Europese Commissie zijn bang dat Europa te afhankelijk wordt van producten die in China worden gefabriceerd, omdat het land de levering van dergelijke producten kan inzetten voor politieke doeleinden, zoals in het verleden ook al gebeurde met bijvoorbeeld grondstoffen. Bovendien wil de EU grondstoffen uit China verder beperken en dat wordt lastig als elektrische auto's uit dat land met grondstoffen uit datzelfde land worden gefabriceerd.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Europa tweede grootste fabrikant
De automobielsector speelt een grote rol in de economie van de Europese Unie. Met een bijdrage van 7% aan het Bruto Binnenlands Product van de EU, zorgt deze industrie voor de welvaart van het Europese continent. De sector biedt werkgelegenheid aan 13,8 miljoen Europeanen en is verantwoordelijk voor bijna een derde van alle investeringen in onderzoek en ontwikkeling binnen de EU. Op wereldschaal is de Europese Unie, na China, zelfs de op één na grootste speler op de automarkt.
Importheffingen en subsidies
Het is nog niet duidelijk welke importheffingen er straks worden opgelegd op uit China geïmporteerde auto's. Op dit moment lopen er ook onderzoeken naar de vraag of China de export van elektrische auto's oneerlijk subsidieert. De Chinese overheid zou bijvoorbeeld direct geld hebben overgemaakt naar Chinese automerken, zodat zij hun modellen sneller aan de Europese markt kwijt kunnen raken. Mede de uitslag van dit onderzoek bepaalt of er daadwerkelijk een importheffing komt op Chinese auto's en hoe hoog die importheffing wordt. De Europese Commissie zal dit rond 1 juli 2024 bekend maken.