ID.nl logo
XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y
© Christian Kalse
Mobiliteit

XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y

Dit is de XPENG G6, een nieuwe elektrische SUV uit China die de strijd aangaat met de razend populaire Tesla Model Y. Met geavanceerde 800V-technologie, drie verschillende aandrijflijnen en een actieradius tot 570 km zet deze auto stevige stappen in het premium EV-segment. Met een concurrerende instapprijs komt hij bovendien in aanmerking voor de SEPP-regeling. In dit artikel bespreken we de belangrijkste specs, functies en prijzen van deze potentiële Tesla-rivaal.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De best verkochte auto in Europa? Een Polo. Of misschien toch een Golf? Nee, het is een minimaal 300 pk sterke Amerikaanse muscle car, en het is Europa's absolute lieveling. Een stukje Silicon Valley op wielen dat hoogstaande EV-technologie als geen ander combineert met een zeer scherpe prijs: de Tesla Model Y.

Het is dan ook geen wonder dat tal van automerken hun vizier op deze 'ellendeling' hebben gericht. De Ford Mustang Mach E bijvoorbeeld, of de Volkswagen iD.4. Stuk voor stuk poedelend in dezelfde vijver, zij het met onvoldoende zwembandjes. Nu lijkt er echter een zeer geduchte opponent te zijn opgestaan. Uit onverwachte hoek wellicht, maar ook niet helemaal. Dit is de XPENG G6, en in dit artikel vertellen we je alles over zijn kansen, eigenschappen, maar ook zeker over de prijzen en uitvoeringen.

©Christian Kalse

Schaamteloze kopie?

Met een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,92 meter en een hoogte van 1,65 meter is het overduidelijk dat het Chinese XPENG zich door de Amerikanen heeft laten inspireren. Sterker nog: de G6 is alleen 3 cm hoger, voor de rest zijn de afmetingen identiek. Zelfs de wielbasis is met 2,89 meter identiek. Een staaltje schaamteloos kopieergedrag of dachten ze misschien: beter goed gejat dan slecht bedacht? Hoe dan ook staat er qua design een keurige auto voor je neus. In vergelijking met de Tesla oogt de G6 verrassend 'eigen' en is met name het front onderscheidend.

©Christian Kalse

Vijf kleuren

Dat geldt ook en profil, want de toevoeging van een sportief ogende spoiler moet enige gelijkenis (die qua basislijnenspel behoorlijk duidelijk is) verbloemen. Aan de achterkant oogt de XPENG G6 ronduit stoer. De bijna tot het midden doorlopende achterlichten zorgen voor een visuele verbreding, en dat heeft echt effect. Het kleurenpalet is overzichtelijk met de keuze uit Arctic White, Graphite Grey, Midnight Black, Silver Frost en het opvallende Fiery Orange.

Aan de buitenkant mag er dan sprake zijn van enige vorm van herkenbaarheid, binnenin lijkt XPENG een andere tactiek te hanteren. Waar je in Europa’s lieveling al je informatie van het centraal geplaatste scherm moet aflezen, hebben ze in de G6 gekozen voor een beproefd concept. Een digitaal instrumentarium recht voor je neus, alsmede een net geen 15 inch groot infotainmentsysteem in het midden. Dit in combinatie met een fraai horizontaal design, hoogwaardige materialen en functies als twee draadloze telefoonladers (met koeling!) en veel opberg- en aflegruimte.

©Christian Kalse

Standaard zeer rijk uitgerust

Verder zien we een glazen dak, ‘Leatherette’ plantaardig leren bekleding en elektrisch verstelbare stoelen die zowel te verwarmen als te koelen zijn. Stuurwielverwarming? Check! Een powernap tijdens het laden? De riante zetels hebben een speciale relaxmodus. Op de tweede zitrij zien we meer dan voldoende beenruimte in combinatie met drie volwaardige zitplaatsen. Daarnaast zien we een vlakke vloer, ventilatieroosters en achterbankverwarming. Smartphones of tablets leeg? Dan zorgen twee usb-c-aansluitingen aldaar voor voldoende juice. Standaard biedt XPENG je daarnaast de keuze uit een wit, grijs of zwart interieur.

©Christian Kalse

Krapper dan de Y en géén frunk

Waar de G6 wel zijn meerdere in de Model Y moet erkennen, is de bagageruimte. Standaard is er een inhoud van 571 liter en als je de in 60/40 neerklapbare achterbankleuning omlaag klapt, kun je maximaal 1374 liter aan spullen meenemen. Er is weliswaar een extra opbergruimte onder de vloer aanwezig voor het opbergen van de laadkabel, maar alsnog komt-ie niet in de buurt van de dik twee kuub van de Y. Bovendien ontbreekt een frunk (een extra opbergruimte onder de voorklep).

In het standaard aanwezige infotainmentsysteem zorgt een Qualcomm Snapdragon-processor voor voldoende rekenkracht voor het smart-navigatiesysteem, waarop je tal van apps als Spotify, Apple Music, maar bijvoorbeeld ook YouTube kunt installeren. Het systeem draait op de recentste versie van XMART OS en is standaard uitgerust met een 360-gradencamera. Een groot verschil met de Tesla, want die heeft dat niet, net als parkeersensoren. De G6 beschikt standaard over 12 ultrasone sensoren rondom.

Houd je van muziek? In de G6 luister je – ook standaard – naar 18 luidsprekers met gezamenlijk 960 watt dankzij het geweldige audiosysteem van Xopera, waarbij een speaker in de hoofdsteun van de bestuurder zorgt voor lokale meldingen over het verkeer, de veiligheidssystemen of privacy gedurende een telefoongesprek.

©Christian Kalse

Gloednieuw platform

De nieuwe XPENG G6 is gebouwd op een voor het merk gloednieuw platform: de SEPA 2.0-basis. Een innovatief chassis waarbij het merk vooral trots is op de stijfheid, die met 83 procent is toegenomen ten opzichte van eerdere modellen. Dat is net als bij de BYD Seal het gevolg van het in het platform integreren van de batterij, waarbij deze dus deel uitmaakt van de constructie. Goed voor het rijcomfort en de rijeigenschappen, maar ook voor de veiligheid, want het merk vertelt trots dat de zijkant een druk van tot 80 ton kan weerstaan.

De G6 wordt in drie verschillende smaken geleverd. Een Standard Range RWD (waar kennen we die van?), een Long Range RWD en een AWD Performance. De Standard Range RWD beschikt over een LFP-batterij met een nettocapaciteit van 66 kWh. Volgens de WLTP kom je daar 435 km ver mee, en hij sprint dankzij een 260 pk sterke permanente elektromotor in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

De Long Range RWD heeft een grotere NCM-batterij (een accu die metalen als lithium, nikkel en mangaan bevat) met 87,5 kWh capaciteit, goed voor een range van 570 km. Deze versie sprint dankzij een 285 pk en 440 Nm sterke elektromotor op de achteras (eveneens een permanente magneet) in 6,7 seconden naar de 100 km/u. Liever wat meer tractie en vierwielaandrijving? Opteer dan voor de 475 pk sterke AWD Performance. Deze heeft slechts 4,1 seconden nodig om de 100 te bereiken, maar heeft net als alle andere versies een begrensde top van 200 km/u.

©Christian Kalse

800 volt, snelladen in 20 minuten

Maar nu komt het. Om te beginnen is de G6 standaard bij te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW). Ook beschikken ze standaard over een V2L-functie waarmee de G6 maximaal 3,3 kW vermogen aan apparaten kan leveren. En in navolging van zijn grote broer (de XPENG G9) beschikt ook deze auto over 800V-techniek. Dat maakt een maximaal DC-vermogen van 215 kW voor de kleine accu mogelijk, of zelfs 280 kW bij de grote batterij. Dat zorgt in alle gevallen voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten tijd. Dat is maar liefst 10 minuten sneller dan de Tesla Model Y! Razendsnel dus, en een unique selling point waarmee XPENG echt het onderscheid maakt.

©Christian Kalse

Instapprijs onder de 45.000 euro

Na een korte eerste kennismaking en het doornemen van de specificaties, blijkt de aanval op de Y misschien een minder grote verrassing dan we in eerste instantie dachten. Met de G9 had en heeft XPENG al even een ‘800-volter’ in huis, en een blik op het modellenaanbod toonde ruimte in een iets compacter segment. Tel daarbij op dat een groot gedeelte van XPENGs onderneming in Silicon Valley opereert en dat er samen met het Volkswagen-concern aan een compacte EV in het B-segment wordt gewerkt, en het verrassingselement is ineens verdwenen.

De G6 komt niet zomaar uit de lucht vallen, en als-ie ook maar 75 procent van de beloftes waarmaakt, voorzien wij een gouden toekomst voor dit merk. De prijzen? Die zijn nog niet bekend, maar XPENGs Nederlandse vertegenwoordiger liet al wel doorschemeren dat de G6 voor een SEPP-regeling in aanmerking zal komen. Verwacht dus een prijs die ruim onder de 45.000 euro ligt. In augustus wordt-ie bij de diverse XPENG-stores in Nederland verwacht.

Laadpaal of wallbox nodig?

Bekijk hier ons uitgebreide aanbod!

▼ Volgende artikel
Voorkom vakantiefraude en ga goed beschermd op reis!
© Studio Romantic
Huis

Voorkom vakantiefraude en ga goed beschermd op reis!

Of je nu een vlucht boekt, een visum aanvraagt of een vakantiehuis huurt: online liggen oplichters op de loer. In dit artikel lees je hoe je betrouwbare websites herkent, welke trucs veel worden gebruikt door fraudeurs en hoe je jezelf digitaal beschermt met slimme tools van Bitdefender. Zo vertrek je veilig en zorgeloos.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een vakantie begint steeds vaker achter je laptop of smartphone: je boekt je vlucht, regelt je verblijf en vraagt eventueel een visum aan – allemaal online. Maar dat gemak kent ook een keerzijde. Het internet wemelt van de nepsites en digitale oplichters liggen op de loer om goedgelovige reizigers te misleiden. De Fraudehelpdesk waarschuwde onlangs nog voor nepwebsites rondom het Engelse ETA-visum, waarmee mensen onnodig geld kwijtraakten of privégegevens prijsgaven.

©Black Forest Labs

Zo herken je betrouwbare websites

Een vakantiedeal gevonden die nét iets te mooi lijkt om waar te zijn? Dan is dat vaak ook zo. Criminelen maken steeds geavanceerdere nepsites die sprekend lijken op bekende boekingsplatforms of luchtvaartmaatschappijen. Denk aan nagemaakte logo's, professioneel ogende foto's en zelfs nepbeoordelingen. Toch zijn er manieren om betrouwbaarheid te toetsen.

Controleer altijd het webadres: een officiële partij gebruikt doorgaans een herkenbare domeinnaam die begint met https en eindigt op een logische extensie, zoals .nl, .com of .gov.uk. Een vage of afwijkende URL – bijvoorbeeld met spelfouten of vreemde toevoegingen – is vaak een waarschuwingssignaal. Gebruik daarnaast een zoekmachine om de naam van de aanbieder op te zoeken in combinatie met woorden als 'ervaring', 'klacht' of 'fraude'. Reizigers zijn niet te beroerd om hun slechte ervaringen online te delen, en dat helpt jou om een val te vermijden.

💰 Check-check-dubbelcheck

Let ook op de betaalmethoden: betrouwbare sites bieden meerdere, goed beveiligde opties. Word je onder druk gezet om snel via een directe bankoverschrijving te betalen? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een malafide partij. Vertrouwen op je onderbuikgevoel kan ook geen kwaad: als iets niet helemaal pluis voelt, neem dan de tijd om dubbel te checken.

Visa, valse beloften en verborgen kosten

Steeds meer landen eisen een digitale toestemming of visum voor aankomst, zoals de ETA (Electronic Travel Authorisation) voor het Verenigd Koninkrijk of de ESTA (Electronic System for Travel Authorization) voor de Verenigde Staten. Op het eerste gezicht lijkt het aanvragen hiervan eenvoudig: je vult je gegevens in, rekent af en klaar. Maar juist dáár maken malafide tussenpersonen misbruik van. Ze bouwen websites die zich voordoen als officiële loketten, compleet met vlaggen, stempels en zogenaamd juridische taal. Vervolgens rekenen ze forse bedragen voor diensten die in werkelijkheid veel goedkoper of zelfs gratis zijn, en soms sturen ze helemaal niets op.

In sommige gevallen ontvang je wel een geldig document, maar betaal je daar vier keer te veel voor. In andere gevallen geef je zonder het te beseffen je paspoortgegevens of creditcardinformatie aan een criminele organisatie. Controleer daarom altijd of je op de officiële overheidswebsite van het betreffende land zit. Deze zijn meestal in het Engels beschikbaar en eindigen vaak op een .gov-domein. Twijfel je? Begin je aanvraag dan via de website van je eigen overheid, zoals Nederlandwereldwijd.nl – zij verwijzen altijd door naar de juiste instanties. Vertrouw bij voorkeur niet op links uit zoekadvertenties of social media; die leiden vaker naar commerciële of malafide aanbieders.

©tanaonte

Veelvoorkomende fraude: wees alert op deze signalen

Online reisfraude is helaas al lang geen uitzondering meer. Fraudeurs spelen slim in op de behoefte aan goedkope vakanties, last minutes en unieke accommodaties. Denk aan een prachtig vakantiehuis tegen een aantrekkelijke prijs, waarbij je gevraagd wordt om een aanbetaling over te maken buiten het reguliere boekingsplatform om. Of aan phishingmails van zogenaamd bekende luchtvaartmaatschappijen waarin je wordt gevraagd om je boeking te bevestigen via een link. Ook bestaan er valse apps die zich voordoen als officiële platforms voor vervoer, verblijf of sightseeing, maar in werkelijkheid malware verspreiden of je gegevens stelen.

Een klassiek trucje is ook het sturen van urgente meldingen: een ‘verloren bagagebericht’ via sms of een ‘laatste kans om je vlucht te bevestigen’ via e-mail. Deze berichten zijn ontworpen om paniek of haast op te roepen, zodat je zonder goed te kijken op de link klikt. Daarom is het cruciaal om altijd even stil te staan bij onverwachte meldingen en niet zomaar op elke link te tikken. Zeker op reis, wanneer je minder alert bent en afhankelijker van je telefoon, loont het om extra waakzaam te zijn.

Onmisbare tools voor vertrek

Je koffers inpakken is één ding, maar hoe zit het met je digitale uitrusting? Een goede voorbereiding begint bij je apparaten: je smartphone, laptop en tablet zijn onmisbare reisgenoten, maar ook kwetsbaar voor digitale dreigingen. Zorg daarom vóór vertrek dat je beveiliging op orde is. Installeer een betrouwbaar beveiligingspakket dat niet alleen virussen detecteert, maar ook bescherming biedt tegen phishing, valse websites en diefstal van persoonsgegevens. Gebruik daarnaast een VPN om veilig te internetten via openbare wifi-netwerken op luchthavens, in cafés of hotels. Tot slot is een wachtwoordmanager geen overbodige luxe: die helpt je om unieke, sterke wachtwoorden te gebruiken voor al je accounts, zonder dat je ze zelf hoeft te onthouden.

Bitdefender biedt met pakketten als Premium Security en Total Security complete oplossingen waarmee je jezelf digitaal wapent. Daarmee bescherm je je apparaten automatisch tegen risico’s, waar je ook bent – thuis, onderweg of op je vakantiebestemming.

Checklist: zo ga je veilig voorbereid op vakantie

☐ Boek je reis altijd via betrouwbare, goed gereviewde websites. ☐ Controleer visumaanvragen bij officiële instanties. ☐ Installeer vóór vertrek een beveiligingspakket, VPN en wachtwoordmanager. ☐ Vermijd openbare wifi zonder bescherming. ☐ Let op verdachte mails, aanbiedingen en meldingen.

▼ Volgende artikel
Review Tefal AeroSteam – Zuigfunctie maakt stomen makkelijker
© AK | ID.nl
Gezond leven

Review Tefal AeroSteam – Zuigfunctie maakt stomen makkelijker

Bij gewone kledingstomers moet je de stof met één hand straktrekken terwijl je met de andere hand stoomt. Dat betekent dat je kleding ergens moet ophangen – aan een deur, haak of kastknop. De Tefal AeroSteam werkt anders: dankzij de verstelbare zuigkracht wordt de stof automatisch strak getrokken. Hierdoor kun je hem overal gebruiken, ook op plekken waar niets is om je kleding aan op te hangen. Tijd voor een test.

Uitstekend
Conclusie

De Tefal AeroSteam hoort met zijn adviesprijs van 129,99 euro bij de duurdere kledingstomers. Zijn snelle opwarmtijd, drie verschillende standen, lange snoer en de zuigkracht maken de hogere prijs begrijpelijk. Over het algemeen haalt hij kreukels inderdaad snel en makkelijk weg, maar bij sommige stoffen, zoals linnen structuur, is het resultaat wat minder. Hij is erg makkelijk in gebruik; wel is het jammer dat het waterreservoir snel leeg is en dat je hem niet horizontaal kunt gebruiken.

Plus- en minpunten
  • Drie standen
  • Zuigfunctie
  • Gebruiksgemak
  • Erg snel opgewarmd
  • Lang snoer
  • Inhoud waterreservoir
  • Niet horizontaal te gebruiken

Wanneer grijp je naar een kledingstomer? Meestal is dat als je snel van de kreukels af wilt. Wat dat betreft verrast de Tefal AeroSteam met zijn opwarmtijd: heb je het waterreservoir gevuld en zet je hem aan, dan is hij in 30 seconden gebruiksklaar. Dat zie je (aan het blauwe lichtje dat niet meer knippert) en dat hoor je door een duidelijk geluidssignaal.

Gebruiksgemak

Op het apparaat zitten naast de aan-/uitknop nog twee knoppen: eentje die je indrukt om te beginnen met stomen en eentje waarmee je tussen de drie verschillende standen schakelt: alleen stoom, stoom met zachte zuigkracht en stoom met turbo zuigkracht. Op die zuigkracht komen we verderop nog terug.

Wat betreft de standen is de vuistregel dat hoe delicater de stof, hoe lager de stand die je kiest. Maar dat blijft een beetje uitproberen. Op ons testmateriaal (een kantoenen hemdje, een T-shirt, een overhemd en een linnen blouse) werkte de middelste stand (stoom + zachte zuigkracht) over het algemeen het meest effectief. Alleen bij de linnen blouse hebben we teruggeschakeld naar alleen stomen; doordat de stof van nature ongelijk is (linnenstructuur) vonden we de zuigkracht juist niet handig.

Erg fijn vonden we het lange snoer (2,6 meter), waardoor we genoeg bewegingsvrijheid hadden. Ook het gewicht (1,4 kilo) is prima: het is niet zo dat je na één kledingstuk al een lamme arm hebt van alleen het apparaat omhooghouden. De driehoekige vorm van de zoolplaat is ook prettig: dat maakt het makkelijk om bijvoorbeeld langs knoopjes te stomen.

©AK | ID.nl

Door de vorm van de zoolplaat kun je overal makkelijk bij.

Zuigkracht

Zoals gezegd is de Tefal AeroSteam uitgerust met zuigkracht. Schakel je een van de twee standen waarop dit werkt, dan hoef je in principe zelf de kleding niet meer strak te trekken; dat doet het apparaat dan automatisch. Daar komt wel wat geluid bij kijken, geluid dat in de verte – niet heel vreemd – aan een stofzuiger doet denken. Staat de zuigstand aan, dan zie je inderdaad hoe de stof tegen de zoolplaat wordt gezogen.

Voor het beste resultaat houd je in je vrije hand een hanger met het te stomen kledingstuk erop. Dat geeft je meer vrijheid dan wanneer het kledingstuk aan een hangertje aan de kast hangt. In principe werkt dit goed: je kunt het kledingstuk zo makkelijker draaien of even meer in het licht gaan staan om te kijken of de kreukels overal uit gaan. Daarbij wel een kleine kanttekening: dat geldt vooral voor kleding die niet te zwaar is, zoals een shirtje of een overhemd. Bij het stomen van een spijkerjasje vonden we het zelf toch makkelijker om de jas op de kapstok te laten hangen. Maar dat kan ook gelegen hebben aan ons gebrek aan spierballen…

©AK | ID.nl

Je schakelt makkelijk tussen de verschillende standen.

Resultaat

In totaal hebben we vijf kledingstukken aan de stoomtest onderwerpen: een katoenen hemdje, een dun T-shirt, een wat zwaarder overhemd, een linnen blouse en een spijkerjasje. De beste resultaten bereikten we op het hemdje en op het overhemd. De hardnekkige kreukels die daar in zaten, waren in een mum van tijd verdwenen. Het dunne T-shirt knapte ook behoorlijk op, maar de zuigstand veroorzaakte daar af en toe juist nieuwe kreukels (net zoals dat weleens gebeurt wanneer je aan het strijken bent). Het lukte ons niet om de linnen blouse kreukvrij te krijgen, maar dat heeft vooral te maken met de bobbelige structuur van de stof. Ook met een gewoon strijkijzer zou dit ons niet gelukt zijn.

Aangenaam verrast waren we over de resultaten op het spijkerjasje. Daar hoefden geen kreukels uit, maar omdat het veel gedragen wordt, kon het wel een opfrisbeurt gebruiken. Dat lukte prima, met de turbostand. Na afloop rook het jasje aanmerkelijk frisser dan vóór de behandeling.

©AK | ID.nl

Kleine minpuntjes

Een waterreservoir met een inhoud van 100 milliliter is redelijk gangbaar bij kledingstomers, maar er zijn er ook behoorlijk wat waarin je zo'n 200 milliliter kwijt kunt. Een voorbeeld daarvan is de Philips GC810/20), die qua prijs ongeveer een tientje meer kost dan de AeroSteam. Tefal heeft zelf ook 200 ml-modellen in het assortiment. Wij vinden het daarom jammer dat er bij de AeroSteam is gekozen voor een capaciteit van 100 milliliter. Dat zou volgens Tefal zelf genoeg moeten zijn voor het stomen van ongeveer drie overhemden of vier T-shirts, maar in onze test haalden wij dat niet. We moesten echt een paar keer bijvullen. Nu is het natuurlijk wel zo dat je in het dagelijks gebruik niet je hele was wilt wegwerken (daar heb je je strijkijzer voor), maar waarschijnlijk alleen net dat ene shirtje of jasje kreukvrij wilt maken; dan heb je er wel voldoende aan. Dat bijvullen gaat overigens heel makkelijk en het dopje sluit het reservoir vervolgens lekvrij af.

©AK | ID.nl

Het waterreservoir had wat ons betreft wel wat meer inhoud mogen hebben.

Ook hadden we het fijn gevonden als de AeroSteam ook horizontaal te gebruiken zou zijn (dat maakt het wegwerken van een kreukel soms net wat gemakkelijker), maar dit kan niet. Sterker nog: in de handleiding wordt zelfs expliciet benadrukt dat je de stomer nooit horizontaal mag gebruiken. Maar goed: het is dan ook geen strijkijzer, dus ook hier kunnen we overheen stappen.

Tefal AeroSteam kopen?

Al met al is de Tefal AeroSteam een prima kledingstomer, een mening die ook naar voren komt uit tientallen gebruikersreviews op Kieskeurig.nl.  Zijn snelle opwarmtijd, drie verschillende standen, lange snoer, de zuigkracht en het gebruiksgemak zijn echte pluspunten. Over het algemeen haalt hij kreukels inderdaad snel en makkelijk weg, hoewel bij sommige stoffen, zoals linnen structuur, het resultaat wat minder is. Enige minpunten zijn eigenlijk het feit dat het waterreservoir snel leeg is en dat je hem niet horizontaal kunt gebruiken. Maar dat weegt niet op tegen het gemak waarmee je er snel even een kledingstuk netjes mee maakt of opfrist.