ID.nl logo
XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y
© Christian Kalse
Mobiliteit

XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y

Dit is de XPENG G6, een nieuwe elektrische SUV uit China die de strijd aangaat met de razend populaire Tesla Model Y. Met geavanceerde 800V-technologie, drie verschillende aandrijflijnen en een actieradius tot 570 km zet deze auto stevige stappen in het premium EV-segment. Met een concurrerende instapprijs komt hij bovendien in aanmerking voor de SEPP-regeling. In dit artikel bespreken we de belangrijkste specs, functies en prijzen van deze potentiële Tesla-rivaal.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De best verkochte auto in Europa? Een Polo. Of misschien toch een Golf? Nee, het is een minimaal 300 pk sterke Amerikaanse muscle car, en het is Europa's absolute lieveling. Een stukje Silicon Valley op wielen dat hoogstaande EV-technologie als geen ander combineert met een zeer scherpe prijs: de Tesla Model Y.

Het is dan ook geen wonder dat tal van automerken hun vizier op deze 'ellendeling' hebben gericht. De Ford Mustang Mach E bijvoorbeeld, of de Volkswagen iD.4. Stuk voor stuk poedelend in dezelfde vijver, zij het met onvoldoende zwembandjes. Nu lijkt er echter een zeer geduchte opponent te zijn opgestaan. Uit onverwachte hoek wellicht, maar ook niet helemaal. Dit is de XPENG G6, en in dit artikel vertellen we je alles over zijn kansen, eigenschappen, maar ook zeker over de prijzen en uitvoeringen.

©Christian Kalse

Schaamteloze kopie?

Met een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,92 meter en een hoogte van 1,65 meter is het overduidelijk dat het Chinese XPENG zich door de Amerikanen heeft laten inspireren. Sterker nog: de G6 is alleen 3 cm hoger, voor de rest zijn de afmetingen identiek. Zelfs de wielbasis is met 2,89 meter identiek. Een staaltje schaamteloos kopieergedrag of dachten ze misschien: beter goed gejat dan slecht bedacht? Hoe dan ook staat er qua design een keurige auto voor je neus. In vergelijking met de Tesla oogt de G6 verrassend 'eigen' en is met name het front onderscheidend.

©Christian Kalse

Vijf kleuren

Dat geldt ook en profil, want de toevoeging van een sportief ogende spoiler moet enige gelijkenis (die qua basislijnenspel behoorlijk duidelijk is) verbloemen. Aan de achterkant oogt de XPENG G6 ronduit stoer. De bijna tot het midden doorlopende achterlichten zorgen voor een visuele verbreding, en dat heeft echt effect. Het kleurenpalet is overzichtelijk met de keuze uit Arctic White, Graphite Grey, Midnight Black, Silver Frost en het opvallende Fiery Orange.

Aan de buitenkant mag er dan sprake zijn van enige vorm van herkenbaarheid, binnenin lijkt XPENG een andere tactiek te hanteren. Waar je in Europa’s lieveling al je informatie van het centraal geplaatste scherm moet aflezen, hebben ze in de G6 gekozen voor een beproefd concept. Een digitaal instrumentarium recht voor je neus, alsmede een net geen 15 inch groot infotainmentsysteem in het midden. Dit in combinatie met een fraai horizontaal design, hoogwaardige materialen en functies als twee draadloze telefoonladers (met koeling!) en veel opberg- en aflegruimte.

©Christian Kalse

Standaard zeer rijk uitgerust

Verder zien we een glazen dak, ‘Leatherette’ plantaardig leren bekleding en elektrisch verstelbare stoelen die zowel te verwarmen als te koelen zijn. Stuurwielverwarming? Check! Een powernap tijdens het laden? De riante zetels hebben een speciale relaxmodus. Op de tweede zitrij zien we meer dan voldoende beenruimte in combinatie met drie volwaardige zitplaatsen. Daarnaast zien we een vlakke vloer, ventilatieroosters en achterbankverwarming. Smartphones of tablets leeg? Dan zorgen twee usb-c-aansluitingen aldaar voor voldoende juice. Standaard biedt XPENG je daarnaast de keuze uit een wit, grijs of zwart interieur.

©Christian Kalse

Krapper dan de Y en géén frunk

Waar de G6 wel zijn meerdere in de Model Y moet erkennen, is de bagageruimte. Standaard is er een inhoud van 571 liter en als je de in 60/40 neerklapbare achterbankleuning omlaag klapt, kun je maximaal 1374 liter aan spullen meenemen. Er is weliswaar een extra opbergruimte onder de vloer aanwezig voor het opbergen van de laadkabel, maar alsnog komt-ie niet in de buurt van de dik twee kuub van de Y. Bovendien ontbreekt een frunk (een extra opbergruimte onder de voorklep).

In het standaard aanwezige infotainmentsysteem zorgt een Qualcomm Snapdragon-processor voor voldoende rekenkracht voor het smart-navigatiesysteem, waarop je tal van apps als Spotify, Apple Music, maar bijvoorbeeld ook YouTube kunt installeren. Het systeem draait op de recentste versie van XMART OS en is standaard uitgerust met een 360-gradencamera. Een groot verschil met de Tesla, want die heeft dat niet, net als parkeersensoren. De G6 beschikt standaard over 12 ultrasone sensoren rondom.

Houd je van muziek? In de G6 luister je – ook standaard – naar 18 luidsprekers met gezamenlijk 960 watt dankzij het geweldige audiosysteem van Xopera, waarbij een speaker in de hoofdsteun van de bestuurder zorgt voor lokale meldingen over het verkeer, de veiligheidssystemen of privacy gedurende een telefoongesprek.

©Christian Kalse

Gloednieuw platform

De nieuwe XPENG G6 is gebouwd op een voor het merk gloednieuw platform: de SEPA 2.0-basis. Een innovatief chassis waarbij het merk vooral trots is op de stijfheid, die met 83 procent is toegenomen ten opzichte van eerdere modellen. Dat is net als bij de BYD Seal het gevolg van het in het platform integreren van de batterij, waarbij deze dus deel uitmaakt van de constructie. Goed voor het rijcomfort en de rijeigenschappen, maar ook voor de veiligheid, want het merk vertelt trots dat de zijkant een druk van tot 80 ton kan weerstaan.

De G6 wordt in drie verschillende smaken geleverd. Een Standard Range RWD (waar kennen we die van?), een Long Range RWD en een AWD Performance. De Standard Range RWD beschikt over een LFP-batterij met een nettocapaciteit van 66 kWh. Volgens de WLTP kom je daar 435 km ver mee, en hij sprint dankzij een 260 pk sterke permanente elektromotor in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

De Long Range RWD heeft een grotere NCM-batterij (een accu die metalen als lithium, nikkel en mangaan bevat) met 87,5 kWh capaciteit, goed voor een range van 570 km. Deze versie sprint dankzij een 285 pk en 440 Nm sterke elektromotor op de achteras (eveneens een permanente magneet) in 6,7 seconden naar de 100 km/u. Liever wat meer tractie en vierwielaandrijving? Opteer dan voor de 475 pk sterke AWD Performance. Deze heeft slechts 4,1 seconden nodig om de 100 te bereiken, maar heeft net als alle andere versies een begrensde top van 200 km/u.

©Christian Kalse

800 volt, snelladen in 20 minuten

Maar nu komt het. Om te beginnen is de G6 standaard bij te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW). Ook beschikken ze standaard over een V2L-functie waarmee de G6 maximaal 3,3 kW vermogen aan apparaten kan leveren. En in navolging van zijn grote broer (de XPENG G9) beschikt ook deze auto over 800V-techniek. Dat maakt een maximaal DC-vermogen van 215 kW voor de kleine accu mogelijk, of zelfs 280 kW bij de grote batterij. Dat zorgt in alle gevallen voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten tijd. Dat is maar liefst 10 minuten sneller dan de Tesla Model Y! Razendsnel dus, en een unique selling point waarmee XPENG echt het onderscheid maakt.

©Christian Kalse

Instapprijs onder de 45.000 euro

Na een korte eerste kennismaking en het doornemen van de specificaties, blijkt de aanval op de Y misschien een minder grote verrassing dan we in eerste instantie dachten. Met de G9 had en heeft XPENG al even een ‘800-volter’ in huis, en een blik op het modellenaanbod toonde ruimte in een iets compacter segment. Tel daarbij op dat een groot gedeelte van XPENGs onderneming in Silicon Valley opereert en dat er samen met het Volkswagen-concern aan een compacte EV in het B-segment wordt gewerkt, en het verrassingselement is ineens verdwenen.

De G6 komt niet zomaar uit de lucht vallen, en als-ie ook maar 75 procent van de beloftes waarmaakt, voorzien wij een gouden toekomst voor dit merk. De prijzen? Die zijn nog niet bekend, maar XPENGs Nederlandse vertegenwoordiger liet al wel doorschemeren dat de G6 voor een SEPP-regeling in aanmerking zal komen. Verwacht dus een prijs die ruim onder de 45.000 euro ligt. In augustus wordt-ie bij de diverse XPENG-stores in Nederland verwacht.

Laadpaal of wallbox nodig?

Bekijk hier ons uitgebreide aanbod!

▼ Volgende artikel
Nieuw van Sony:  WH-1000XM6 met verbeterde noise cancelling en duidelijker geluid
© Sony | Christopher Collie
Huis

Nieuw van Sony: WH-1000XM6 met verbeterde noise cancelling en duidelijker geluid

Sony introduceert de WH-1000XM6, de nieuwste draadloze koptelefoon in de bekende 1000X-serie. Het model bouwt voort op zijn voorganger met nog betere ruisonderdrukking, helderdere gesprekskwaliteit en meer comfort. De koptelefoon is vanaf mei verkrijgbaar voor 450 euro.

Noise cancelling met twaalf microfoons

De WH-1000XM6 gebruikt een nieuwe processor die de ruisonderdrukking in realtime aanpast. De koptelefoon beschikt over twaalf microfoons – vier keer zoveel als bij de WH-1000XM5 – en detecteert storende geluiden nauwkeuriger. De adaptieve algoritmes passen zich automatisch aan op basis van je omgeving en de luchtdruk.

Verbeterd draagcomfort en opvouwbaar ontwerp

Sony heeft het ontwerp aangepast met een bredere hoofdband en zachtere oorkussens van veganistisch leer. De pasvorm is ontworpen voor langdurig gebruik, zonder druk op het hoofd. Het opvouwbare frame is verstevigd met metaal en de case heeft nu een magnetische sluiting.

©Sony

Audio in studiokwaliteit

De nieuwe driverunit zorgt voor meer detail en helderheid. Dankzij ondersteuning voor LDAC en High-Resolution Audio Wireless levert de koptelefoon ook draadloos hoge geluidskwaliteit. Met DSEE Extreme worden gecomprimeerde audiobestanden in realtime opgewaardeerd. Voor ruimtelijk geluid is er ondersteuning voor 360 Reality Audio, inclusief een upmix-functie voor films.

Helder bellen met AI-gestuurde microfoons

Voor telefoongesprekken gebruikt de WH-1000XM6 zes beamforming-microfoons die achtergrondgeluid actief onderdrukken en je stem isoleren. Daardoor blijf je goed verstaanbaar, ook in rumoerige omgevingen.

©Sony

Slimme functies en snelladen

De koptelefoon ondersteunt multipoint-connectiviteit, LE Audio en schakelt automatisch tussen apparaten. Via de Sound Connect-app pas je het geluid aan, stel je equalizers in of gebruik je functies zoals Quick Access en Scene-based Listening. Opladen gaat snel: drie minuten laden is goed voor drie uur luisteren.

Prijs en beschikbaarheid

De Sony WH-1000XM6 is beschikbaar in drie kleuren: Black, Platinum Silver en Midnight Blue. De adviesprijs bedraagt 450 euro.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 waterdichte smartwatches met GPS-functie
Gezond leven

Waar voor je geld: 5 waterdichte smartwatches met GPS-functie

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Wanneer je met een smartwatch je gezondheid in de gaten wilt houden en bijvoorbeeld tijdens activiteiten je hartslag wilt meten, is het handig als zo'n slim horloge ook waterdicht is. En met een GPS-functie kun je ook goed bijhouden welke afstand je hebt afgelegd.

Een smartwatch is meer dan alleen een horloge: het is een slimme assistent om je pols. Met een smartwatch kun je eenvoudig meldingen van je smartphone ontvangen, zoals berichten, oproepen en agenda-afspraken. Veel modellen bieden daarnaast functies zoals stappentellen, hartslagmeting, slaapregistratie en GPS-tracking. Dat maakt ze ideaal voor wie zijn gezondheid en activiteiten wil bijhouden. Sommige horloges ondersteunen zelfs contactloos betalen of muziekbediening, zodat je minder vaak je telefoon uit je zak hoeft te halen.

Een ander belangrijk voordeel is de waterbestendigheid, wat bij smartwatches wordt aangeduid met een zogeheten ATM-classificatie. ATM staat voor 'atmosfeer' en geeft aan hoe hoog de druk op het horloge mag zijn. Een smartwatch met 5 ATM is bijvoorbeeld bestand tegen waterdruk die overeenkomt met 50 meter diepte. Dat betekent dat je ermee kunt douchen, zwemmen of in de regen lopen, maar dat de watch niet per se geschikt is voor diepzeeduiken.

Amazfit Cheetah Square

De Amazfit Cheetah Square is een smartwatch met een rechthoekig AMOLED-scherm van 1,75 inch. Het model biedt uitgebreide sportondersteuning met meer dan 150 modi en beschikt over dual-band GPS voor nauwkeurige plaatsbepaling. Daarnaast zijn er sensoren voor hartslag, SpO₂ (het percentage zuurstof in je bloed dat via een saturatiemeter wordt gemeten, en aangeeft hoeveel van je rode bloedcellen verzadigd zijn met zuurstof), slaap en stress. De behuizing is lichtgewicht en de horlogeband is van siliconen. De waterdichtheid van 5 ATM maakt hem geschikt voor gebruik in het water. De batterijduur varieert afhankelijk van het gebruik, met tot 8 dagen bij gemiddeld gebruik en tot 28 uur met GPS ingeschakeld.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 8 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,75 inch

Huawei Watch Fit 2

De Huawei Watch Fit 2 is een relatief compacte smartwatch met een AMOLED-display van 1,74 inch. Het model ondersteunt verschillende trainingsmodi en beschikt over sensoren voor onder andere hartslag, SpO₂ en slaapmonitoring. Hoewel deze watch geen ingebouwde GPS heeft, maakt hij gebruik van verbonden GPS via een smartphone. De batterijduur is met maximaal 10 dagen redelijk lang. De smartwatch is waterbestendig tot 5 ATM en is beschikbaar in verschillende edities en kleuren.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 10 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,74 inch

Fitbit Sense 2

De Fitbit Sense 2 biedt een combinatie van gezondheidsmetingen, zoals een ECG-app, cEDA-sensor voor stressdetectie en SpO₂-metingen. Het horloge is uitgerust met een 1,58 inch AMOLED-scherm en een ingebouwde GPS. De batterij gaat bij normaal gebruik ongeveer 6 dagen mee. Daarnaast is de Sense 2 waterbestendig tot 50 meter (5 ATM). Het model ondersteunt contactloze betalingen via Fitbit Pay, maar mist functies zoals muziekopslag of volledige ondersteuning voor apps van derden.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 6 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,58 inch

Garmin Venu 2

De Garmin Venu 2 heeft een 1,3 inch AMOLED-display en legt de nadruk op gezondheid en sport. De smartwatch beschikt over onder meer hartslagmeting, ademhalingsregistratie, Body Battery, stressmeting en Pulse Ox. GPS is ingebouwd, en de batterij gaat tot 11 dagen mee in smartwatch-modus. Bij gebruik van GPS en muziek is dit korter. Het horloge is waterdicht tot 5 ATM, wat standaard is voor dit soort toepassingen.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 11 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,3 inch

OnePlus Watch 2

De OnePlus Watch 2 draait op Wear OS 4 en gebruikt een dubbele chipsetstructuur om prestaties en batterijduur te balanceren. Met een 1,43 inch AMOLED-scherm, ondersteuning voor dual-band GPS, en sensoren voor hartslag en slaap is hij geschikt voor dagelijks gebruik. De batterijduur is echter niet heel lang, maar het horloge is wel IP68-gecertificeerd en bestand tegen waterdruk tot 5 ATM.

🚿 Waterdichtheid: IP68 / 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 100 uur
📱 Schermdiagonaal
: 1,43 inch