XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y
Dit is de XPENG G6, een nieuwe elektrische SUV uit China die de strijd aangaat met de razend populaire Tesla Model Y. Met geavanceerde 800V-technologie, drie verschillende aandrijflijnen en een actieradius tot 570 km zet deze auto stevige stappen in het premium EV-segment. Met een concurrerende instapprijs komt hij bovendien in aanmerking voor de SEPP-regeling. In dit artikel bespreken we de belangrijkste specs, functies en prijzen van deze potentiële Tesla-rivaal.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
De best verkochte auto in Europa? Een Polo. Of misschien toch een Golf? Nee, het is een minimaal 300 pk sterke Amerikaanse muscle car, en het is Europa's absolute lieveling. Een stukje Silicon Valley op wielen dat hoogstaande EV-technologie als geen ander combineert met een zeer scherpe prijs: de Tesla Model Y.
Het is dan ook geen wonder dat tal van automerken hun vizier op deze 'ellendeling' hebben gericht. De Ford Mustang Mach E bijvoorbeeld, of de Volkswagen iD.4. Stuk voor stuk poedelend in dezelfde vijver, zij het met onvoldoende zwembandjes. Nu lijkt er echter een zeer geduchte opponent te zijn opgestaan. Uit onverwachte hoek wellicht, maar ook niet helemaal. Dit is de XPENG G6, en in dit artikel vertellen we je alles over zijn kansen, eigenschappen, maar ook zeker over de prijzen en uitvoeringen.
©Christian Kalse
Schaamteloze kopie?
Met een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,92 meter en een hoogte van 1,65 meter is het overduidelijk dat het Chinese XPENG zich door de Amerikanen heeft laten inspireren. Sterker nog: de G6 is alleen 3 cm hoger, voor de rest zijn de afmetingen identiek. Zelfs de wielbasis is met 2,89 meter identiek. Een staaltje schaamteloos kopieergedrag of dachten ze misschien: beter goed gejat dan slecht bedacht? Hoe dan ook staat er qua design een keurige auto voor je neus. In vergelijking met de Tesla oogt de G6 verrassend 'eigen' en is met name het front onderscheidend.
©Christian Kalse
Vijf kleuren
Dat geldt ook en profil, want de toevoeging van een sportief ogende spoiler moet enige gelijkenis (die qua basislijnenspel behoorlijk duidelijk is) verbloemen. Aan de achterkant oogt de XPENG G6 ronduit stoer. De bijna tot het midden doorlopende achterlichten zorgen voor een visuele verbreding, en dat heeft echt effect. Het kleurenpalet is overzichtelijk met de keuze uit Arctic White, Graphite Grey, Midnight Black, Silver Frost en het opvallende Fiery Orange.
Aan de buitenkant mag er dan sprake zijn van enige vorm van herkenbaarheid, binnenin lijkt XPENG een andere tactiek te hanteren. Waar je in Europa’s lieveling al je informatie van het centraal geplaatste scherm moet aflezen, hebben ze in de G6 gekozen voor een beproefd concept. Een digitaal instrumentarium recht voor je neus, alsmede een net geen 15 inch groot infotainmentsysteem in het midden. Dit in combinatie met een fraai horizontaal design, hoogwaardige materialen en functies als twee draadloze telefoonladers (met koeling!) en veel opberg- en aflegruimte.
©Christian Kalse
Standaard zeer rijk uitgerust
Verder zien we een glazen dak, ‘Leatherette’ plantaardig leren bekleding en elektrisch verstelbare stoelen die zowel te verwarmen als te koelen zijn. Stuurwielverwarming? Check! Een powernap tijdens het laden? De riante zetels hebben een speciale relaxmodus. Op de tweede zitrij zien we meer dan voldoende beenruimte in combinatie met drie volwaardige zitplaatsen. Daarnaast zien we een vlakke vloer, ventilatieroosters en achterbankverwarming. Smartphones of tablets leeg? Dan zorgen twee usb-c-aansluitingen aldaar voor voldoende juice. Standaard biedt XPENG je daarnaast de keuze uit een wit, grijs of zwart interieur.
©Christian Kalse
Krapper dan de Y en géén frunk
Waar de G6 wel zijn meerdere in de Model Y moet erkennen, is de bagageruimte. Standaard is er een inhoud van 571 liter en als je de in 60/40 neerklapbare achterbankleuning omlaag klapt, kun je maximaal 1374 liter aan spullen meenemen. Er is weliswaar een extra opbergruimte onder de vloer aanwezig voor het opbergen van de laadkabel, maar alsnog komt-ie niet in de buurt van de dik twee kuub van de Y. Bovendien ontbreekt een frunk (een extra opbergruimte onder de voorklep).
In het standaard aanwezige infotainmentsysteem zorgt een Qualcomm Snapdragon-processor voor voldoende rekenkracht voor het smart-navigatiesysteem, waarop je tal van apps als Spotify, Apple Music, maar bijvoorbeeld ook YouTube kunt installeren. Het systeem draait op de recentste versie van XMART OS en is standaard uitgerust met een 360-gradencamera. Een groot verschil met de Tesla, want die heeft dat niet, net als parkeersensoren. De G6 beschikt standaard over 12 ultrasone sensoren rondom.
Houd je van muziek? In de G6 luister je – ook standaard – naar 18 luidsprekers met gezamenlijk 960 watt dankzij het geweldige audiosysteem van Xopera, waarbij een speaker in de hoofdsteun van de bestuurder zorgt voor lokale meldingen over het verkeer, de veiligheidssystemen of privacy gedurende een telefoongesprek.
©Christian Kalse
Gloednieuw platform
De nieuwe XPENG G6 is gebouwd op een voor het merk gloednieuw platform: de SEPA 2.0-basis. Een innovatief chassis waarbij het merk vooral trots is op de stijfheid, die met 83 procent is toegenomen ten opzichte van eerdere modellen. Dat is net als bij de BYD Seal het gevolg van het in het platform integreren van de batterij, waarbij deze dus deel uitmaakt van de constructie. Goed voor het rijcomfort en de rijeigenschappen, maar ook voor de veiligheid, want het merk vertelt trots dat de zijkant een druk van tot 80 ton kan weerstaan.
De G6 wordt in drie verschillende smaken geleverd. Een Standard Range RWD (waar kennen we die van?), een Long Range RWD en een AWD Performance. De Standard Range RWD beschikt over een LFP-batterij met een nettocapaciteit van 66 kWh. Volgens de WLTP kom je daar 435 km ver mee, en hij sprint dankzij een 260 pk sterke permanente elektromotor in 6,9 seconden naar de 100 km/u.
De Long Range RWD heeft een grotere NCM-batterij (een accu die metalen als lithium, nikkel en mangaan bevat) met 87,5 kWh capaciteit, goed voor een range van 570 km. Deze versie sprint dankzij een 285 pk en 440 Nm sterke elektromotor op de achteras (eveneens een permanente magneet) in 6,7 seconden naar de 100 km/u. Liever wat meer tractie en vierwielaandrijving? Opteer dan voor de 475 pk sterke AWD Performance. Deze heeft slechts 4,1 seconden nodig om de 100 te bereiken, maar heeft net als alle andere versies een begrensde top van 200 km/u.
©Christian Kalse
800 volt, snelladen in 20 minuten
Maar nu komt het. Om te beginnen is de G6 standaard bij te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW). Ook beschikken ze standaard over een V2L-functie waarmee de G6 maximaal 3,3 kW vermogen aan apparaten kan leveren. En in navolging van zijn grote broer (de XPENG G9) beschikt ook deze auto over 800V-techniek. Dat maakt een maximaal DC-vermogen van 215 kW voor de kleine accu mogelijk, of zelfs 280 kW bij de grote batterij. Dat zorgt in alle gevallen voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten tijd. Dat is maar liefst 10 minuten sneller dan de Tesla Model Y! Razendsnel dus, en een unique selling point waarmee XPENG echt het onderscheid maakt.
©Christian Kalse
Instapprijs onder de 45.000 euro
Na een korte eerste kennismaking en het doornemen van de specificaties, blijkt de aanval op de Y misschien een minder grote verrassing dan we in eerste instantie dachten. Met de G9 had en heeft XPENG al even een ‘800-volter’ in huis, en een blik op het modellenaanbod toonde ruimte in een iets compacter segment. Tel daarbij op dat een groot gedeelte van XPENGs onderneming in Silicon Valley opereert en dat er samen met het Volkswagen-concern aan een compacte EV in het B-segment wordt gewerkt, en het verrassingselement is ineens verdwenen.
De G6 komt niet zomaar uit de lucht vallen, en als-ie ook maar 75 procent van de beloftes waarmaakt, voorzien wij een gouden toekomst voor dit merk. De prijzen? Die zijn nog niet bekend, maar XPENGs Nederlandse vertegenwoordiger liet al wel doorschemeren dat de G6 voor een SEPP-regeling in aanmerking zal komen. Verwacht dus een prijs die ruim onder de 45.000 euro ligt. In augustus wordt-ie bij de diverse XPENG-stores in Nederland verwacht.
Laadpaal of wallbox nodig?
Bekijk hier ons uitgebreide aanbod!