ID.nl logo
XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y
© Christian Kalse
Mobiliteit

XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y

Dit is de XPENG G6, een nieuwe elektrische SUV uit China die de strijd aangaat met de razend populaire Tesla Model Y. Met geavanceerde 800V-technologie, drie verschillende aandrijflijnen en een actieradius tot 570 km zet deze auto stevige stappen in het premium EV-segment. Met een concurrerende instapprijs komt hij bovendien in aanmerking voor de SEPP-regeling. In dit artikel bespreken we de belangrijkste specs, functies en prijzen van deze potentiële Tesla-rivaal.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De best verkochte auto in Europa? Een Polo. Of misschien toch een Golf? Nee, het is een minimaal 300 pk sterke Amerikaanse muscle car, en het is Europa's absolute lieveling. Een stukje Silicon Valley op wielen dat hoogstaande EV-technologie als geen ander combineert met een zeer scherpe prijs: de Tesla Model Y.

Het is dan ook geen wonder dat tal van automerken hun vizier op deze 'ellendeling' hebben gericht. De Ford Mustang Mach E bijvoorbeeld, of de Volkswagen iD.4. Stuk voor stuk poedelend in dezelfde vijver, zij het met onvoldoende zwembandjes. Nu lijkt er echter een zeer geduchte opponent te zijn opgestaan. Uit onverwachte hoek wellicht, maar ook niet helemaal. Dit is de XPENG G6, en in dit artikel vertellen we je alles over zijn kansen, eigenschappen, maar ook zeker over de prijzen en uitvoeringen.

©Christian Kalse

Schaamteloze kopie?

Met een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,92 meter en een hoogte van 1,65 meter is het overduidelijk dat het Chinese XPENG zich door de Amerikanen heeft laten inspireren. Sterker nog: de G6 is alleen 3 cm hoger, voor de rest zijn de afmetingen identiek. Zelfs de wielbasis is met 2,89 meter identiek. Een staaltje schaamteloos kopieergedrag of dachten ze misschien: beter goed gejat dan slecht bedacht? Hoe dan ook staat er qua design een keurige auto voor je neus. In vergelijking met de Tesla oogt de G6 verrassend 'eigen' en is met name het front onderscheidend.

©Christian Kalse

Vijf kleuren

Dat geldt ook en profil, want de toevoeging van een sportief ogende spoiler moet enige gelijkenis (die qua basislijnenspel behoorlijk duidelijk is) verbloemen. Aan de achterkant oogt de XPENG G6 ronduit stoer. De bijna tot het midden doorlopende achterlichten zorgen voor een visuele verbreding, en dat heeft echt effect. Het kleurenpalet is overzichtelijk met de keuze uit Arctic White, Graphite Grey, Midnight Black, Silver Frost en het opvallende Fiery Orange.

Aan de buitenkant mag er dan sprake zijn van enige vorm van herkenbaarheid, binnenin lijkt XPENG een andere tactiek te hanteren. Waar je in Europa’s lieveling al je informatie van het centraal geplaatste scherm moet aflezen, hebben ze in de G6 gekozen voor een beproefd concept. Een digitaal instrumentarium recht voor je neus, alsmede een net geen 15 inch groot infotainmentsysteem in het midden. Dit in combinatie met een fraai horizontaal design, hoogwaardige materialen en functies als twee draadloze telefoonladers (met koeling!) en veel opberg- en aflegruimte.

©Christian Kalse

Standaard zeer rijk uitgerust

Verder zien we een glazen dak, ‘Leatherette’ plantaardig leren bekleding en elektrisch verstelbare stoelen die zowel te verwarmen als te koelen zijn. Stuurwielverwarming? Check! Een powernap tijdens het laden? De riante zetels hebben een speciale relaxmodus. Op de tweede zitrij zien we meer dan voldoende beenruimte in combinatie met drie volwaardige zitplaatsen. Daarnaast zien we een vlakke vloer, ventilatieroosters en achterbankverwarming. Smartphones of tablets leeg? Dan zorgen twee usb-c-aansluitingen aldaar voor voldoende juice. Standaard biedt XPENG je daarnaast de keuze uit een wit, grijs of zwart interieur.

©Christian Kalse

Krapper dan de Y en géén frunk

Waar de G6 wel zijn meerdere in de Model Y moet erkennen, is de bagageruimte. Standaard is er een inhoud van 571 liter en als je de in 60/40 neerklapbare achterbankleuning omlaag klapt, kun je maximaal 1374 liter aan spullen meenemen. Er is weliswaar een extra opbergruimte onder de vloer aanwezig voor het opbergen van de laadkabel, maar alsnog komt-ie niet in de buurt van de dik twee kuub van de Y. Bovendien ontbreekt een frunk (een extra opbergruimte onder de voorklep).

In het standaard aanwezige infotainmentsysteem zorgt een Qualcomm Snapdragon-processor voor voldoende rekenkracht voor het smart-navigatiesysteem, waarop je tal van apps als Spotify, Apple Music, maar bijvoorbeeld ook YouTube kunt installeren. Het systeem draait op de recentste versie van XMART OS en is standaard uitgerust met een 360-gradencamera. Een groot verschil met de Tesla, want die heeft dat niet, net als parkeersensoren. De G6 beschikt standaard over 12 ultrasone sensoren rondom.

Houd je van muziek? In de G6 luister je – ook standaard – naar 18 luidsprekers met gezamenlijk 960 watt dankzij het geweldige audiosysteem van Xopera, waarbij een speaker in de hoofdsteun van de bestuurder zorgt voor lokale meldingen over het verkeer, de veiligheidssystemen of privacy gedurende een telefoongesprek.

©Christian Kalse

Gloednieuw platform

De nieuwe XPENG G6 is gebouwd op een voor het merk gloednieuw platform: de SEPA 2.0-basis. Een innovatief chassis waarbij het merk vooral trots is op de stijfheid, die met 83 procent is toegenomen ten opzichte van eerdere modellen. Dat is net als bij de BYD Seal het gevolg van het in het platform integreren van de batterij, waarbij deze dus deel uitmaakt van de constructie. Goed voor het rijcomfort en de rijeigenschappen, maar ook voor de veiligheid, want het merk vertelt trots dat de zijkant een druk van tot 80 ton kan weerstaan.

De G6 wordt in drie verschillende smaken geleverd. Een Standard Range RWD (waar kennen we die van?), een Long Range RWD en een AWD Performance. De Standard Range RWD beschikt over een LFP-batterij met een nettocapaciteit van 66 kWh. Volgens de WLTP kom je daar 435 km ver mee, en hij sprint dankzij een 260 pk sterke permanente elektromotor in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

De Long Range RWD heeft een grotere NCM-batterij (een accu die metalen als lithium, nikkel en mangaan bevat) met 87,5 kWh capaciteit, goed voor een range van 570 km. Deze versie sprint dankzij een 285 pk en 440 Nm sterke elektromotor op de achteras (eveneens een permanente magneet) in 6,7 seconden naar de 100 km/u. Liever wat meer tractie en vierwielaandrijving? Opteer dan voor de 475 pk sterke AWD Performance. Deze heeft slechts 4,1 seconden nodig om de 100 te bereiken, maar heeft net als alle andere versies een begrensde top van 200 km/u.

©Christian Kalse

800 volt, snelladen in 20 minuten

Maar nu komt het. Om te beginnen is de G6 standaard bij te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW). Ook beschikken ze standaard over een V2L-functie waarmee de G6 maximaal 3,3 kW vermogen aan apparaten kan leveren. En in navolging van zijn grote broer (de XPENG G9) beschikt ook deze auto over 800V-techniek. Dat maakt een maximaal DC-vermogen van 215 kW voor de kleine accu mogelijk, of zelfs 280 kW bij de grote batterij. Dat zorgt in alle gevallen voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten tijd. Dat is maar liefst 10 minuten sneller dan de Tesla Model Y! Razendsnel dus, en een unique selling point waarmee XPENG echt het onderscheid maakt.

©Christian Kalse

Instapprijs onder de 45.000 euro

Na een korte eerste kennismaking en het doornemen van de specificaties, blijkt de aanval op de Y misschien een minder grote verrassing dan we in eerste instantie dachten. Met de G9 had en heeft XPENG al even een ‘800-volter’ in huis, en een blik op het modellenaanbod toonde ruimte in een iets compacter segment. Tel daarbij op dat een groot gedeelte van XPENGs onderneming in Silicon Valley opereert en dat er samen met het Volkswagen-concern aan een compacte EV in het B-segment wordt gewerkt, en het verrassingselement is ineens verdwenen.

De G6 komt niet zomaar uit de lucht vallen, en als-ie ook maar 75 procent van de beloftes waarmaakt, voorzien wij een gouden toekomst voor dit merk. De prijzen? Die zijn nog niet bekend, maar XPENGs Nederlandse vertegenwoordiger liet al wel doorschemeren dat de G6 voor een SEPP-regeling in aanmerking zal komen. Verwacht dus een prijs die ruim onder de 45.000 euro ligt. In augustus wordt-ie bij de diverse XPENG-stores in Nederland verwacht.

Laadpaal of wallbox nodig?

Bekijk hier ons uitgebreide aanbod!
▼ Volgende artikel
Help, de deur van mijn wasmachine gaat niet open! Wat nu?
© StockPhotoPro - stock.adobe.com
Huis

Help, de deur van mijn wasmachine gaat niet open! Wat nu?

Blijft de deur van je wasmachine dicht, ook al is het programma afgelopen, en krijg je hem niet open? Dat probleem komt vaak voor en heeft meestal een eenvoudige oorzaak. In dit artikel noemen we vijf redenen waarom de deur niet opengaat en wat je zelf kunt doen om dat snel en veilig op te lossen.

In dit artikel ontdek je:
  • Waarom de deur van je wasmachine soms geblokkeerd blijft
  • Welke eenvoudige stappen je zelf kunt nemen om de deur te openen
  • Hoe je de noodontgrendeling gebruikt als niets anders werkt
  • Wanneer er sprake is van een defect slot en je een monteur nodig hebt
  • Praktische tips om dit probleem in de toekomst te voorkomen

Ook interessant: Slimmer wassen: deze functies maken je wasmachine nét even handiger

Het komt vaker voor dan je denkt: de wasmachine is klaar, maar de deur weigert open te gaan. Lastig, zeker als je schone was nog nat in de trommel ligt. Gelukkig is er meestal geen reden tot paniek. Vaak ligt het aan een simpele oorzaak die je zelf kunt oplossen.

1 - Water in de trommel

De meest voorkomende boosdoener is achtergebleven water. Zolang er water in de machine zit, blijft de deur bewust op slot om lekkage te voorkomen. Zie je nog water in de trommel? Start dan opnieuw het afvoerprogramma. Werkt dat niet, maak dan het filter onderin schoon en laat via het slangetje of de opening het restwater weglopen. Vaak schiet de deur daarna vanzelf los.

2 - Het kinderslot is ingeschakeld

Sommige modellen hebben een kinderslot of extra beveiliging. Staat dit ingeschakeld, dan blijft de deur dicht, ook al is het programma afgerond. Controleer in de handleiding hoe je het slot uitschakelt. Meestal gaat het om een combinatie van knoppen op het display. Pas als dit is gedeactiveerd, kun je de deur openen.

©Engin Akyurt

Zie je nog water in de trommel? Start dan opnieuw het afvoerprogramma.

3 - Elektronische vertraging of reset

Bij veel moderne machines zit er enkele minuten vertraging tussen het einde van het programma en het ontgrendelen van de deur. Even wachten kan dus al genoeg zijn. Blijft de deur toch op slot, haal de stekker er een paar minuten uit en sluit hem opnieuw aan. Zo wordt de elektronica gereset en komt de deur vaak alsnog vrij.

4 - Handmatige noodontgrendeling

Lukt het nog steeds niet, dan is er vaak een handmatige oplossing. De meeste wasmachines hebben een noodontgrendeling, meestal te vinden achter het klepje bij het filter of onderaan de machine. Door hier voorzichtig aan te trekken, kun je de deur veilig openen zonder schade. Raadpleeg de handleiding voor de exacte plek en werkwijze.

5 - Defecte vergrendeling

Als geen van deze stappen helpt, kan de vergrendeling zelf kapot zijn. Dit onderdeel slijt met de tijd en kan uiteindelijk defect raken. Soms helpt het tijdelijk om de machine spanningsvrij te maken, maar blijft de deur gesloten, dan is vervanging van het slot nodig. Dit is werk voor een monteur.

Problemen voorkomen

Met goed onderhoud voorkom je veel ellende. Maak filter en afvoer regelmatig schoon zodat de machine altijd goed leegloopt. Zet de wasmachine pas uit als het programma volledig is afgerond en controleer of er geen kledingstukken klem zitten tussen deur en rubber. Draai af en toe een lege was op hoge temperatuur met een reinigingsmiddel of wat azijn, zodat zeepresten en vuil zich niet ophopen en het deurslot soepel blijft werken.

Wanneer moet je hulp inschakelen?

Blijft de deur hardnekkig dicht of merk je andere signalen, zoals vreemde geluiden of een brandlucht, stop dan direct met zelf proberen. Forceren kan schade veroorzaken. In dat geval is het verstandig een monteur te bellen.

Een geblokkeerde deur hoeft in elk lang niet altijd een groot probleem te zijn. Vaak is een eenvoudige reset, het verwijderen van restwater of het uitschakelen van het kinderslot al genoeg. Lukt het niet, dan kan de noodontgrendeling of een monteur uitkomst bieden. Met regelmatig onderhoud en een beetje oplettendheid verklein je de kans dat je opnieuw voor een gesloten deur staat.

▼ Volgende artikel
Wat is Liquid Glass? Alles over instellen en aanpassen op je iPhone
© Apple
Huis

Wat is Liquid Glass? Alles over instellen en aanpassen op je iPhone

Liquid Glass is een nieuwe manier waarop Apple de vormgeving van knoppen, tabbladen, iconen en widgets neerzet. Alles krijgt een glasachtige uitstraling: halfdoorzichtig en met kleuren die meekomen uit je wallpaper of de inhoud van een app. Het reageert bovendien vloeiend op beweging, omdat het beeld steeds in realtime wordt opgebouwd. Zo ontstaat een herkenbare stijl die op al je Apple-apparaten hetzelfde aanvoelt.

In dit artikel lees je wat Apple's nieuwe Liquid Glass precies is en wat het doet. We laten zien hoe je de instellingen aanpast, het effect naar smaak bijstelt en wat je kunt doen als je het rustiger wilt houden.

Lees meer over iOS 26

Op je iPhone zie je Liquid Glass meteen terug in het toegangsscherm, het Dock, de zoekbalk en appmappen. Iconen ogen daarbij gelaagd en glanzend of zelfs helemaal doorzichtig. Wil je dat proberen, houd dan je beginscherm ingedrukt tot de iconen bewegen, tik op Wijzig, kies Pas aan en zet Helder aan. Tik daarna ergens op het scherm om te bevestigen. Je ziet direct hoe de achtergrond subtiel door de iconen heen komt. Vind je het toch minder prettig, dan kun je op dezelfde plek altijd terug naar Automatisch of Donker.

Op welke toestellen en vanaf welke versie?

Liquid Glass is onderdeel van iOS 26, dat vanaf 15 september beschikbaar is voor alle ondersteunde iPhones. Extra downloads zijn niet nodig. Apple geeft aan dat iPhone 11 en iPhone SE (2e generatie) en nieuwer worden ondersteund.

Wil je nagaan of jouw toestel in aanmerking komt, open Instellingen, kies Algemeen en tik op Software-update. Zie je iOS 26 staan, dan kun je meteen bijwerken. Maak vooraf een back-up en update je apps. Voer de update bij voorkeur uit via wifi en zorg dat de batterij minstens halfvol is, of sluit je iPhone aan op de oplader. Wil je controleren of de installatie geslaagd is, ga dan in Instellingen naar Algemeen, open Info en bekijk het versienummer.

Ook iPadOS 26 en macOS Tahoe 26 ondersteunen Liquid Glass, zodat de uitstraling op je iPad en Mac aansluit bij die van je iPhone. Apple heeft dezelfde stijl bovendien doorgetrokken naar watchOS en tvOS, waardoor al je apparaten er herkenbaar en consistent uitzien.

©Apple

Zo maak je Liquid Glass rustiger

Liquid Glass helemaal uitschakelen kan niet, maar je kunt het effect wel verzachten. Open Instellingen, tik op Toegankelijkheid, kies Weergave en tekstgrootte en zet Maak minder doorzichtig aan. Achtergronden worden dan donkerder, waardoor contrast en leesbaarheid verbeteren zonder dat de glaslook verdwijnt.

Wil je nog meer verschil zien, zet op dezelfde pagina ook Verhoog contrast aan. Voor een snelle manier ga je in Instellingen naar Toegankelijkheid, open je Activeringsknop en vink je Maak minder doorzichtig aan. Je kunt de functie dan via het bedieningspaneel eenvoudig aanpassen.

Vind je vooral de transparante iconen te overheersend, houd dan opnieuw je beginscherm ingedrukt, tik op Wijzig, kies Pas aan en ga terug naar Automatisch of Donker. Donkere achtergronden en de Donkere modus (te vinden bij Beeldscherm en helderheid) dempen het glaseffect eveneens, bijvoorbeeld buiten in fel zonlicht. Zo houd je in elke situatie zelf de regie over hoe nadrukkelijk Liquid Glass aanwezig is.

Hoesje nodig

Voor je iPhone 17?