ID.nl logo
XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y
© Christian Kalse
Mobiliteit

XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y

Dit is de XPENG G6, een nieuwe elektrische SUV uit China die de strijd aangaat met de razend populaire Tesla Model Y. Met geavanceerde 800V-technologie, drie verschillende aandrijflijnen en een actieradius tot 570 km zet deze auto stevige stappen in het premium EV-segment. Met een concurrerende instapprijs komt hij bovendien in aanmerking voor de SEPP-regeling. In dit artikel bespreken we de belangrijkste specs, functies en prijzen van deze potentiële Tesla-rivaal.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De best verkochte auto in Europa? Een Polo. Of misschien toch een Golf? Nee, het is een minimaal 300 pk sterke Amerikaanse muscle car, en het is Europa's absolute lieveling. Een stukje Silicon Valley op wielen dat hoogstaande EV-technologie als geen ander combineert met een zeer scherpe prijs: de Tesla Model Y.

Het is dan ook geen wonder dat tal van automerken hun vizier op deze 'ellendeling' hebben gericht. De Ford Mustang Mach E bijvoorbeeld, of de Volkswagen iD.4. Stuk voor stuk poedelend in dezelfde vijver, zij het met onvoldoende zwembandjes. Nu lijkt er echter een zeer geduchte opponent te zijn opgestaan. Uit onverwachte hoek wellicht, maar ook niet helemaal. Dit is de XPENG G6, en in dit artikel vertellen we je alles over zijn kansen, eigenschappen, maar ook zeker over de prijzen en uitvoeringen.

©Christian Kalse

Schaamteloze kopie?

Met een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,92 meter en een hoogte van 1,65 meter is het overduidelijk dat het Chinese XPENG zich door de Amerikanen heeft laten inspireren. Sterker nog: de G6 is alleen 3 cm hoger, voor de rest zijn de afmetingen identiek. Zelfs de wielbasis is met 2,89 meter identiek. Een staaltje schaamteloos kopieergedrag of dachten ze misschien: beter goed gejat dan slecht bedacht? Hoe dan ook staat er qua design een keurige auto voor je neus. In vergelijking met de Tesla oogt de G6 verrassend 'eigen' en is met name het front onderscheidend.

©Christian Kalse

Vijf kleuren

Dat geldt ook en profil, want de toevoeging van een sportief ogende spoiler moet enige gelijkenis (die qua basislijnenspel behoorlijk duidelijk is) verbloemen. Aan de achterkant oogt de XPENG G6 ronduit stoer. De bijna tot het midden doorlopende achterlichten zorgen voor een visuele verbreding, en dat heeft echt effect. Het kleurenpalet is overzichtelijk met de keuze uit Arctic White, Graphite Grey, Midnight Black, Silver Frost en het opvallende Fiery Orange.

Aan de buitenkant mag er dan sprake zijn van enige vorm van herkenbaarheid, binnenin lijkt XPENG een andere tactiek te hanteren. Waar je in Europa’s lieveling al je informatie van het centraal geplaatste scherm moet aflezen, hebben ze in de G6 gekozen voor een beproefd concept. Een digitaal instrumentarium recht voor je neus, alsmede een net geen 15 inch groot infotainmentsysteem in het midden. Dit in combinatie met een fraai horizontaal design, hoogwaardige materialen en functies als twee draadloze telefoonladers (met koeling!) en veel opberg- en aflegruimte.

©Christian Kalse

Standaard zeer rijk uitgerust

Verder zien we een glazen dak, ‘Leatherette’ plantaardig leren bekleding en elektrisch verstelbare stoelen die zowel te verwarmen als te koelen zijn. Stuurwielverwarming? Check! Een powernap tijdens het laden? De riante zetels hebben een speciale relaxmodus. Op de tweede zitrij zien we meer dan voldoende beenruimte in combinatie met drie volwaardige zitplaatsen. Daarnaast zien we een vlakke vloer, ventilatieroosters en achterbankverwarming. Smartphones of tablets leeg? Dan zorgen twee usb-c-aansluitingen aldaar voor voldoende juice. Standaard biedt XPENG je daarnaast de keuze uit een wit, grijs of zwart interieur.

©Christian Kalse

Krapper dan de Y en géén frunk

Waar de G6 wel zijn meerdere in de Model Y moet erkennen, is de bagageruimte. Standaard is er een inhoud van 571 liter en als je de in 60/40 neerklapbare achterbankleuning omlaag klapt, kun je maximaal 1374 liter aan spullen meenemen. Er is weliswaar een extra opbergruimte onder de vloer aanwezig voor het opbergen van de laadkabel, maar alsnog komt-ie niet in de buurt van de dik twee kuub van de Y. Bovendien ontbreekt een frunk (een extra opbergruimte onder de voorklep).

In het standaard aanwezige infotainmentsysteem zorgt een Qualcomm Snapdragon-processor voor voldoende rekenkracht voor het smart-navigatiesysteem, waarop je tal van apps als Spotify, Apple Music, maar bijvoorbeeld ook YouTube kunt installeren. Het systeem draait op de recentste versie van XMART OS en is standaard uitgerust met een 360-gradencamera. Een groot verschil met de Tesla, want die heeft dat niet, net als parkeersensoren. De G6 beschikt standaard over 12 ultrasone sensoren rondom.

Houd je van muziek? In de G6 luister je – ook standaard – naar 18 luidsprekers met gezamenlijk 960 watt dankzij het geweldige audiosysteem van Xopera, waarbij een speaker in de hoofdsteun van de bestuurder zorgt voor lokale meldingen over het verkeer, de veiligheidssystemen of privacy gedurende een telefoongesprek.

©Christian Kalse

Gloednieuw platform

De nieuwe XPENG G6 is gebouwd op een voor het merk gloednieuw platform: de SEPA 2.0-basis. Een innovatief chassis waarbij het merk vooral trots is op de stijfheid, die met 83 procent is toegenomen ten opzichte van eerdere modellen. Dat is net als bij de BYD Seal het gevolg van het in het platform integreren van de batterij, waarbij deze dus deel uitmaakt van de constructie. Goed voor het rijcomfort en de rijeigenschappen, maar ook voor de veiligheid, want het merk vertelt trots dat de zijkant een druk van tot 80 ton kan weerstaan.

De G6 wordt in drie verschillende smaken geleverd. Een Standard Range RWD (waar kennen we die van?), een Long Range RWD en een AWD Performance. De Standard Range RWD beschikt over een LFP-batterij met een nettocapaciteit van 66 kWh. Volgens de WLTP kom je daar 435 km ver mee, en hij sprint dankzij een 260 pk sterke permanente elektromotor in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

De Long Range RWD heeft een grotere NCM-batterij (een accu die metalen als lithium, nikkel en mangaan bevat) met 87,5 kWh capaciteit, goed voor een range van 570 km. Deze versie sprint dankzij een 285 pk en 440 Nm sterke elektromotor op de achteras (eveneens een permanente magneet) in 6,7 seconden naar de 100 km/u. Liever wat meer tractie en vierwielaandrijving? Opteer dan voor de 475 pk sterke AWD Performance. Deze heeft slechts 4,1 seconden nodig om de 100 te bereiken, maar heeft net als alle andere versies een begrensde top van 200 km/u.

©Christian Kalse

800 volt, snelladen in 20 minuten

Maar nu komt het. Om te beginnen is de G6 standaard bij te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW). Ook beschikken ze standaard over een V2L-functie waarmee de G6 maximaal 3,3 kW vermogen aan apparaten kan leveren. En in navolging van zijn grote broer (de XPENG G9) beschikt ook deze auto over 800V-techniek. Dat maakt een maximaal DC-vermogen van 215 kW voor de kleine accu mogelijk, of zelfs 280 kW bij de grote batterij. Dat zorgt in alle gevallen voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten tijd. Dat is maar liefst 10 minuten sneller dan de Tesla Model Y! Razendsnel dus, en een unique selling point waarmee XPENG echt het onderscheid maakt.

©Christian Kalse

Instapprijs onder de 45.000 euro

Na een korte eerste kennismaking en het doornemen van de specificaties, blijkt de aanval op de Y misschien een minder grote verrassing dan we in eerste instantie dachten. Met de G9 had en heeft XPENG al even een ‘800-volter’ in huis, en een blik op het modellenaanbod toonde ruimte in een iets compacter segment. Tel daarbij op dat een groot gedeelte van XPENGs onderneming in Silicon Valley opereert en dat er samen met het Volkswagen-concern aan een compacte EV in het B-segment wordt gewerkt, en het verrassingselement is ineens verdwenen.

De G6 komt niet zomaar uit de lucht vallen, en als-ie ook maar 75 procent van de beloftes waarmaakt, voorzien wij een gouden toekomst voor dit merk. De prijzen? Die zijn nog niet bekend, maar XPENGs Nederlandse vertegenwoordiger liet al wel doorschemeren dat de G6 voor een SEPP-regeling in aanmerking zal komen. Verwacht dus een prijs die ruim onder de 45.000 euro ligt. In augustus wordt-ie bij de diverse XPENG-stores in Nederland verwacht.

Laadpaal of wallbox nodig?

Bekijk hier ons uitgebreide aanbod!
▼ Volgende artikel
Chromebook start niet meer op? Probeer deze oplossingen
© ID.nl
Huis

Chromebook start niet meer op? Probeer deze oplossingen

Je klapt je Chromebook open, drukt op de knop en… niets. Het scherm blijft zwart en er brandt geen enkel lampje. Geen paniek! Voordat je naar de winkel rent voor een nieuwe laptop, zijn er een paar simpele trucs die je zelf kunt proberen om hem weer tot leven te wekken. Vaak is het probleem minder ernstig dan het lijkt.

Chromebooks zijn razend populair vanwege hun snelheid, lange accuduur en lage prijs. Hoewel het besturingssysteem (ChromeOS) heel stabiel is, kan de hardware soms even haperen. Geeft je Chromebook geen teken van leven meer? Loop dan dit stappenplan door.

Lees ook: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Begin met loskoppelen

Hardware kan soms in de war raken door een aangesloten accessoire dat een storing of kortsluiting veroorzaakt. De eerste stap is daarom simpelweg het loshalen van alles dat aan je Chromebook hangt. Verwijder de oplader, maar haal ook eventuele usb-sticks, muizen, externe harde schijven en dongels eruit. Vergeet hierbij niet om ook eventuele geheugenkaartjes en je koptelefoon te verwijderen. Probeer de Chromebook nu opnieuw aan te zetten. Start hij op? Dan veroorzaakte een van je randapparaten waarschijnlijk het conflict. Sluit ze daarna één voor één weer aan om de boosdoener te vinden.

De geheime toetscombinatie

Dit is de stap die in veel handleidingen ontbreekt, maar het vaakst werkt bij Chromebooks die 'dood' lijken. Je voert hiermee een zogenoemde 'Hard Reset' uit van de hardware-controller. Dit werkt anders dan bij een Windows-laptop. Zorg dat de Chromebook uit staat en houd de Verversen-toets ingedrukt; dit is de toets met het rondje en de pijl, die je meestal boven de cijfertoetsen 3 of 4 vindt. Terwijl je deze vasthoudt, druk je kort op de Aan/Uit-knop. Laat de Verversen-toets pas los zodra de Chromebook teken van leven geeft. Heb je een tablet-model zonder vast toetsenbord? Druk dan de knop voor 'Volume Omhoog' en de Aan/Uit-knop tegelijkertijd in voor minstens tien seconden.

Controleer de stroom en heb geduld

Als de reset niets uithaalt, kan de accu volledig leeg of zelfs 'diep ontladen' zijn. Sluit de originele lader aan en controleer of het led-lampje aan de zijkant gaat branden. Oranje betekent meestal dat hij oplaadt, wit of groen dat hij vol is. Brandt er geen lampje? Probeer dan een ander stopcontact of, als je die hebt, een andere usb-c-lader van bijvoorbeeld een telefoon. Belangrijk is dat je geduld hebt: als een accu extreem leeg is, kan het tot wel dertig minuten duren voordat het apparaat genoeg stroom heeft om zelfs maar een lampje te laten branden. Laat hem dus even rustig aan de lader liggen. Kijk tot slot ook kritisch in de oplaadpoort. Als hier veel stof in zit, maakt de lader geen contact. Blaas dit voorzichtig weg met perslucht of peuter het er heel voorzichtig uit met een plastic tandenstoker. Belangrijk: gebruik hiervoor nooit een paperclip of een ander metalen voorwerpen!

©ID.nl

Is het scherm misschien het probleem?

Soms staat de Chromebook wel aan, maar zie je het simpelweg niet. Het klinkt flauw, maar het kan gebeuren dat de helderheid per ongeluk naar nul is gedraaid. Druk daarom een paar keer op de toets voor hogere helderheid (het grote zonnetje). Hoor je de ventilator wel blazen of zie je lampjes branden, maar blijft het beeld zwart? Sluit de Chromebook dan eens aan op een televisie of monitor via een HDMI-kabel of usb-kabel. Heb je daar wel beeld, dan is helaas je beeldscherm defect.

Tip:
Gebruik je een hoesje met magneten of heb je een magnetisch horlogebandje? Houd die weg bij de Chromebook. Soms raakt de sensor in de war en 'denkt' de laptop dat hij dichtgeklapt is, waardoor het scherm zwart blijft.

ChromeOS herstellen

Start de Chromebook wel op, maar krijg je direct de melding 'Chrome OS ontbreekt of is beschadigd'? Dan is de software corrupt geraakt. Je hebt in dat geval een andere computer en een usb-stick van minimaal 8GB nodig. Via Google kun je de Chromebook Recovery Utility downloaden om een herstel-stick te maken. Hiermee installeer je het systeem opnieuw. Houd er wel rekening mee dat je hiermee alle bestanden die lokaal op de harde schijf staan wist.

©ID.nl

Wanneer is een Powerwash nuttig?

Vaak wordt een 'Powerwash' genoemd als oplossing voor problemen, maar dit is eigenlijk alleen relevant als de Chromebook nog wel opstart. Een Powerwash is een fabrieksreset die handig is als het apparaat traag is, vastloopt of softwarefouten vertoont. Krijg je hem met bovenstaande tips weer aan de praat, maar loopt hij daarna direct vast? Dan is zo'n Powerwash wél een goed idee om met een schone lei te beginnen. Doet hij het weer? Check dan direct de gezondheid. Open de app 'Diagnose' (standaard geïnstalleerd op elke Chromebook) om de batterijstatus en het geheugen te testen. Zo zie je meteen of de accu aan vervanging toe is.

Zo voer je een Powerwash uit

Wil je de Chromebook terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Log dan eerst uit zodat je in het algemene inlogscherm terechtkomt. Druk vervolgens tegelijkertijd de toetsen Ctrl, Alt, Shift en de letter R in. Er verschijnt nu een venster waarin je kiest voor 'Opnieuw instellen' of 'Restart'. De Chromebook zal opnieuw opstarten, waarna je bevestigt dat je een Powerwash wilt uitvoeren. Na deze reset log je weer in met je Google-account en worden je apps en instellingen automatisch teruggezet. Let op: bestanden in de map 'Downloads' ben je hierdoor wel kwijt.

Alles geprobeerd?

Heb je de lader gecheckt, de toetscombinaties geprobeerd en het apparaat langdurig aan de stroom gehangen, maar blijft hij niets doen? Dan is waarschijnlijk de accu of het moederbord defect. Valt het apparaat nog binnen de garantie, neem dan contact op met de winkel. Ga niet zelf schroeven, want dan vervalt je recht op garantie. Is het apparaat al wat ouder, dan zijn de reparatiekosten vaak hoger dan de waarde van de laptop en is het waarschijnlijk slimmer om uit te kijken naar een vervanger.


Nieuwe Chromebook kopen? Dit zijn de 5 beste opties van 2025

Acer Chromebook Plus 515: Acer is al jaren heer en meester in de categorie 'gewoon goed' en deze 515-serie bewijst dat opnieuw. Het is met zijn ruime 15,6 inch Full-HD scherm en vlotte processor de ideale laptop voor op de keukentafel. Hij is misschien niet het dunste model op de markt, maar hij is wel ontzettend degelijk en biedt simpelweg de beste specificaties voor een scherpe prijs.

Lenovo IdeaPad Flex 5i Chromebook: Zoek je meer flexibiliteit, dan is deze 'convertible' een uitstekende keuze. Dankzij het slimme scharnier klap je het scherm volledig om tot een tablet of zet je hem in de 'tent-stand' om films te kijken. Lenovo staat bovendien bekend om zijn heerlijke toetsenborden, waardoor je op dit apparaat ook comfortabel langere teksten tikt.

Lenovo IdeaPad Slim 3 Chromebook: Voor wie niet de hoofdprijs wil betalen, is de Slim 3 in december 2025 nog altijd de koning van het budgetsegment. Verwacht geen snelheidsmonster voor zware videobewerking, maar voor Netflix, e-mail en schoolwerk is hij perfect. Het is een lichte 14-inch laptop die, ondanks het lage prijskaartje, toch stevig aanvoelt en een prima accuduur heeft.

Asus Chromebook Plus CX34: Deze laptop ziet er met zijn strakke behuizing niet alleen modern uit, hij kan ook tegen een stootje. Asus test zijn laptops vaak volgens strenge militaire standaarden, wat de CX34 heel betrouwbaar maakt. Daarnaast heeft hij opvallend veel aansluitingen, zodat je zelden met losse verloopstekkertjes of dongels in de weer hoeft.

Acer Chromebook Plus Spin 514: Hoewel het toetsenbord vast zit, kun je het scherm dankzij het 360-graden scharnier volledig omklappen tot een (dikke) tablet. Bovendien is dit een Chromebook Plus: hij is dus gegarandeerd twee keer zo snel als een standaard Chromebook, heeft slimme AI-functies en een betere webcam. Met zijn scherpe 14-inch scherm (met extra werkruimte door de 16:10 verhouding) is dit een razendsnelle alleskunner voor zowel werk als entertainment.

▼ Volgende artikel
Samsung komt in 2026 met nieuwe tv's met Micro-RGB-schermen
Huis

Samsung komt in 2026 met nieuwe tv's met Micro-RGB-schermen

Samsung gaat in 2026 meer televisies met Micro RGB-schermen uitbrengen. Het nieuwe assortiment omvat modellen van 55, 65, 75, 85, 100 en 115 inch. De nieuwe serie introduceert de volgende evolutie van Samsungs Micro RGB-schermtechnologie en zet volgens het bedrijf een nieuwe standaard voor premium kijkervaringen thuis.

"Met de nieuwste technologie van Samsung levert ons Micro RGB-portfolio levendige kleuren en helderheid die bij films, sport en tv-programma's zorgen voor een levensechter en meeslepender beeld", aldus Hun Lee, Executive Vice President van de Visual Display (VD) Business bij Samsung Electronics. "We breiden het assortiment voor 2026 uit met een nieuwe premiumcategorie met voor elke moderne woonruimte een geschikt formaat, terwijl onze hoogste beeldnormen gehandhaafd blijven."

Consumenten willen volgens Samsung steeds vaker televisies met een betere beeldkwaliteit, wat een belangrijke reden is waarom veel kijkers upgraden naar duurdere modellen. Elk Micro RGB-model maakt gebruik van een geavanceerde schermarchitectuur die gericht is op technische precisie en hoogwaardige beeldprestaties, of het nu in een grote woonruimte staat of als premium scherm in een kleinere ruimte dient.

De nieuwe Micro RGB-technologie bouwt voort op het 115-inch model dat eerder in 2025 werd geïntroduceerd. De technologie maakt gebruik van rode, groene en blauwe LED's van minder dan 100 µm die elk onafhankelijk van elkaar licht uitstralen. Deze schermarchitectuur maakt nauwkeurige lichtregeling en verbeterde kleurnauwkeurigheid mogelijk.

Motion enhancer en upscaling

De tv's zijn uitgerust met verbeterde beeldverwerkingstechnologieën zoals 4K AI Upscaling Pro en AI Motion Enhancer Pro, die helderheid verfijnen en bewegingen vloeiender maken. De Micro RGB AI Engine Pro is voorzien van een AI-chipset die per frame nauwkeurigere helderheid en realisme mogelijk maakt. De technologie Micro RGB Precision Color 100 heeft een VDE-certificering en haalt volgens Samsung 100% van het BT.2020-kleurenpalet.

Verder beschikken de modellen over de verbeterde Vision AI Companion, een multi-agent platform dat op een groot taalmodel (LLM) gestuurde intelligentie en natuurlijke gesprekken via Bixby combineert. Dit maakt functies mogelijk zoals gespreksgericht zoeken en interactieve Q&A. Samsungs Glare Free-technologie minimaliseert reflecties voor betere kleuren en contrast in verschillende lichtomstandigheden.

De audiofuncties omvatten Dolby Atmos voor multidimensionaal geluid, Adaptive Sound Pro voor geoptimaliseerde helderheid en Q-Symphony, dat TV-luidsprekers verbindt met compatibele Samsung-apparaten. Alle Samsung-tv's van 2026 zijn ook voorzien van Eclipsa Audio, een nieuw ruimtelijk geluidssysteem voor 3D-audio.

Samsung zal zijn nieuwe Micro RGB-assortiment presenteren op CES 2026, die van 6 tot en met 9 januari plaatsvindt in Las Vegas.