ID.nl logo
XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y
© Christian Kalse
Mobiliteit

XPENG G6: China's antwoord op de Tesla Model Y

Dit is de XPENG G6, een nieuwe elektrische SUV uit China die de strijd aangaat met de razend populaire Tesla Model Y. Met geavanceerde 800V-technologie, drie verschillende aandrijflijnen en een actieradius tot 570 km zet deze auto stevige stappen in het premium EV-segment. Met een concurrerende instapprijs komt hij bovendien in aanmerking voor de SEPP-regeling. In dit artikel bespreken we de belangrijkste specs, functies en prijzen van deze potentiële Tesla-rivaal.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De best verkochte auto in Europa? Een Polo. Of misschien toch een Golf? Nee, het is een minimaal 300 pk sterke Amerikaanse muscle car, en het is Europa's absolute lieveling. Een stukje Silicon Valley op wielen dat hoogstaande EV-technologie als geen ander combineert met een zeer scherpe prijs: de Tesla Model Y.

Het is dan ook geen wonder dat tal van automerken hun vizier op deze 'ellendeling' hebben gericht. De Ford Mustang Mach E bijvoorbeeld, of de Volkswagen iD.4. Stuk voor stuk poedelend in dezelfde vijver, zij het met onvoldoende zwembandjes. Nu lijkt er echter een zeer geduchte opponent te zijn opgestaan. Uit onverwachte hoek wellicht, maar ook niet helemaal. Dit is de XPENG G6, en in dit artikel vertellen we je alles over zijn kansen, eigenschappen, maar ook zeker over de prijzen en uitvoeringen.

©Christian Kalse

Schaamteloze kopie?

Met een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,92 meter en een hoogte van 1,65 meter is het overduidelijk dat het Chinese XPENG zich door de Amerikanen heeft laten inspireren. Sterker nog: de G6 is alleen 3 cm hoger, voor de rest zijn de afmetingen identiek. Zelfs de wielbasis is met 2,89 meter identiek. Een staaltje schaamteloos kopieergedrag of dachten ze misschien: beter goed gejat dan slecht bedacht? Hoe dan ook staat er qua design een keurige auto voor je neus. In vergelijking met de Tesla oogt de G6 verrassend 'eigen' en is met name het front onderscheidend.

©Christian Kalse

Vijf kleuren

Dat geldt ook en profil, want de toevoeging van een sportief ogende spoiler moet enige gelijkenis (die qua basislijnenspel behoorlijk duidelijk is) verbloemen. Aan de achterkant oogt de XPENG G6 ronduit stoer. De bijna tot het midden doorlopende achterlichten zorgen voor een visuele verbreding, en dat heeft echt effect. Het kleurenpalet is overzichtelijk met de keuze uit Arctic White, Graphite Grey, Midnight Black, Silver Frost en het opvallende Fiery Orange.

Aan de buitenkant mag er dan sprake zijn van enige vorm van herkenbaarheid, binnenin lijkt XPENG een andere tactiek te hanteren. Waar je in Europa’s lieveling al je informatie van het centraal geplaatste scherm moet aflezen, hebben ze in de G6 gekozen voor een beproefd concept. Een digitaal instrumentarium recht voor je neus, alsmede een net geen 15 inch groot infotainmentsysteem in het midden. Dit in combinatie met een fraai horizontaal design, hoogwaardige materialen en functies als twee draadloze telefoonladers (met koeling!) en veel opberg- en aflegruimte.

©Christian Kalse

Standaard zeer rijk uitgerust

Verder zien we een glazen dak, ‘Leatherette’ plantaardig leren bekleding en elektrisch verstelbare stoelen die zowel te verwarmen als te koelen zijn. Stuurwielverwarming? Check! Een powernap tijdens het laden? De riante zetels hebben een speciale relaxmodus. Op de tweede zitrij zien we meer dan voldoende beenruimte in combinatie met drie volwaardige zitplaatsen. Daarnaast zien we een vlakke vloer, ventilatieroosters en achterbankverwarming. Smartphones of tablets leeg? Dan zorgen twee usb-c-aansluitingen aldaar voor voldoende juice. Standaard biedt XPENG je daarnaast de keuze uit een wit, grijs of zwart interieur.

©Christian Kalse

Krapper dan de Y en géén frunk

Waar de G6 wel zijn meerdere in de Model Y moet erkennen, is de bagageruimte. Standaard is er een inhoud van 571 liter en als je de in 60/40 neerklapbare achterbankleuning omlaag klapt, kun je maximaal 1374 liter aan spullen meenemen. Er is weliswaar een extra opbergruimte onder de vloer aanwezig voor het opbergen van de laadkabel, maar alsnog komt-ie niet in de buurt van de dik twee kuub van de Y. Bovendien ontbreekt een frunk (een extra opbergruimte onder de voorklep).

In het standaard aanwezige infotainmentsysteem zorgt een Qualcomm Snapdragon-processor voor voldoende rekenkracht voor het smart-navigatiesysteem, waarop je tal van apps als Spotify, Apple Music, maar bijvoorbeeld ook YouTube kunt installeren. Het systeem draait op de recentste versie van XMART OS en is standaard uitgerust met een 360-gradencamera. Een groot verschil met de Tesla, want die heeft dat niet, net als parkeersensoren. De G6 beschikt standaard over 12 ultrasone sensoren rondom.

Houd je van muziek? In de G6 luister je – ook standaard – naar 18 luidsprekers met gezamenlijk 960 watt dankzij het geweldige audiosysteem van Xopera, waarbij een speaker in de hoofdsteun van de bestuurder zorgt voor lokale meldingen over het verkeer, de veiligheidssystemen of privacy gedurende een telefoongesprek.

©Christian Kalse

Gloednieuw platform

De nieuwe XPENG G6 is gebouwd op een voor het merk gloednieuw platform: de SEPA 2.0-basis. Een innovatief chassis waarbij het merk vooral trots is op de stijfheid, die met 83 procent is toegenomen ten opzichte van eerdere modellen. Dat is net als bij de BYD Seal het gevolg van het in het platform integreren van de batterij, waarbij deze dus deel uitmaakt van de constructie. Goed voor het rijcomfort en de rijeigenschappen, maar ook voor de veiligheid, want het merk vertelt trots dat de zijkant een druk van tot 80 ton kan weerstaan.

De G6 wordt in drie verschillende smaken geleverd. Een Standard Range RWD (waar kennen we die van?), een Long Range RWD en een AWD Performance. De Standard Range RWD beschikt over een LFP-batterij met een nettocapaciteit van 66 kWh. Volgens de WLTP kom je daar 435 km ver mee, en hij sprint dankzij een 260 pk sterke permanente elektromotor in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

De Long Range RWD heeft een grotere NCM-batterij (een accu die metalen als lithium, nikkel en mangaan bevat) met 87,5 kWh capaciteit, goed voor een range van 570 km. Deze versie sprint dankzij een 285 pk en 440 Nm sterke elektromotor op de achteras (eveneens een permanente magneet) in 6,7 seconden naar de 100 km/u. Liever wat meer tractie en vierwielaandrijving? Opteer dan voor de 475 pk sterke AWD Performance. Deze heeft slechts 4,1 seconden nodig om de 100 te bereiken, maar heeft net als alle andere versies een begrensde top van 200 km/u.

©Christian Kalse

800 volt, snelladen in 20 minuten

Maar nu komt het. Om te beginnen is de G6 standaard bij te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW). Ook beschikken ze standaard over een V2L-functie waarmee de G6 maximaal 3,3 kW vermogen aan apparaten kan leveren. En in navolging van zijn grote broer (de XPENG G9) beschikt ook deze auto over 800V-techniek. Dat maakt een maximaal DC-vermogen van 215 kW voor de kleine accu mogelijk, of zelfs 280 kW bij de grote batterij. Dat zorgt in alle gevallen voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten tijd. Dat is maar liefst 10 minuten sneller dan de Tesla Model Y! Razendsnel dus, en een unique selling point waarmee XPENG echt het onderscheid maakt.

©Christian Kalse

Instapprijs onder de 45.000 euro

Na een korte eerste kennismaking en het doornemen van de specificaties, blijkt de aanval op de Y misschien een minder grote verrassing dan we in eerste instantie dachten. Met de G9 had en heeft XPENG al even een ‘800-volter’ in huis, en een blik op het modellenaanbod toonde ruimte in een iets compacter segment. Tel daarbij op dat een groot gedeelte van XPENGs onderneming in Silicon Valley opereert en dat er samen met het Volkswagen-concern aan een compacte EV in het B-segment wordt gewerkt, en het verrassingselement is ineens verdwenen.

De G6 komt niet zomaar uit de lucht vallen, en als-ie ook maar 75 procent van de beloftes waarmaakt, voorzien wij een gouden toekomst voor dit merk. De prijzen? Die zijn nog niet bekend, maar XPENGs Nederlandse vertegenwoordiger liet al wel doorschemeren dat de G6 voor een SEPP-regeling in aanmerking zal komen. Verwacht dus een prijs die ruim onder de 45.000 euro ligt. In augustus wordt-ie bij de diverse XPENG-stores in Nederland verwacht.

Laadpaal of wallbox nodig?

Bekijk hier ons uitgebreide aanbod!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare robotstofzuigers voor max 400 euro
© iRobot
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare robotstofzuigers voor max 400 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare robotstofzuiger met eventueel een leegstation? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken robotstofzuigers bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 400 euro. De prijzen kunnen schommelen.

iRobot Roomba Combo Essential (Y011040)

Het gespecialiseerde merk iRobot hanteert voor zijn Roomba Combo Essential een schappelijke adviesprijs van 299 euro. Kijk je elders online, dan haal je deze robotstofzuiger voor een nóg lager bedrag in huis. Dit apparaat is bij uitstek geschikt voor harde vloeren. Naast stofzuigen kan deze robot namelijk ook dweilen. Voor elke functie kies je tussen drie standen. Dankzij de ingebouwde sensors botst de schoonmaakhulp nergens tegenaan. Gebruik je de Roomba Combo Essential op een hogere verdieping, dan valt de behuizing bovendien niet van de trap. Dankzij het compacte ontwerp zijn lastige plekken (denk: onder een bed of meubelstuk) moeiteloos bereikbaar.

Volgens de fabrikant resulteert een volgeladen accu in een gebruikstijd tot ongeveer twee uur. Uiteraard is de batterijduur sterk afhankelijk van de ingestelde zuigkracht. Is de accu bijna leeg, dan keert de Roomba Combo Essential automatisch terug naar het laadstation. Je kunt deze slimme stofzuiger eenvoudig met een app bedienen. Stel bijvoorbeeld een schoonmaakschema in of zet het apparaat automatisch aan het werk zodra je weg bent. Je komt dan altijd thuis in een schoon huis! Meer weten? Lees dan deze uitgebreide review op ID.nl.

iRobot Roomba Combo i5

Ten opzichte van de hierboven besproken Roomba Combo Essential is de iRobot Roomba Combo i5 nét wat slimmer. Dit verklaart dan ook de meerprijs. Deze robotstofzuiger genereert eerst een plattegrond van je woning. Handig, want hierdoor kun je het apparaat naar een specifieke kamer sturen. Is een bepaald gedeelte van de vloer wel erg vies? In dat geval voert de Roomba Combo i5 zijn zuigkracht tijdelijk op, zodat er geen vuil achterblijft. Voor huishoudens met jonge kinderen is het kinderslot een welkome aanvulling. Niemand kan de robot per ongeluk starten!

Via twee ronddraaiende borstels belanden er haren, zand en stofdeeltjes in de opvangbak. Daarnaast heeft dit model ook nog een zijborstel voor de plinten. Met behulp van de geïntegreerde dweilrobot maakt de Roomba Combo i5 harde vloeren weer brandschoon. Dat gebeurt met een speciale microvezeldoek. Na een maximale werktijd van 75 minuten navigeert deze robotstofzuiger vanzelf naar het laadstation. Zodra de accu weer is opgeladen, gaat de schoonmaakhulp verder waar hij was gebleven. Bij de standaarduitvoering dien je het stofreservoir handmatig te legen. Ben je vaak van huis? Schaf de Roomba Combo i5 dan inclusief leegstation aan.

Xiaomi X20+

Op zoek naar een betaalbare robotstofzuiger die je niet om de haverklap hoeft te legen? De Xiaomi X20+ voldoet aan alle eisen. Zodra het geïntegreerde stofreservoir vol is, leegt het apparaat dat in het basisstation. Volgens de fabrikant gebeurt dat in slechts tien seconden. Bovendien gaat deze huishoudelijke hulp nog een stapje verder. Als de dweildoeken vuil zijn, worden die automatisch gereinigd. Het basisstation heeft een respectabele capaciteit van vier liter water. Kortom, je hoeft de watertank niet zo vaak bij te vullen. De batterij van 5200 mAh houdt het op een enkele acculading tot zo'n 140 minuten vol.

Naast alle automatische eigenschappen haal je met de X20+ ook gewoon een goede stofzuiger in huis. Zo bedraagt de maximale zuigkracht 6000 Pa. Aan de hand van lasernavigatie kiest de X20+ op eigen houtje een geschikte route. Hierbij ontwijkt de robot moeiteloos obstakels, zoals stoel- en tafelpoten. De dweilfunctie ondersteunt een snelheid van 180 omwentelingen per minuut. Hierdoor verwijdert de X20+ binnen mum van tijd lelijke vlekken op je laminaat-, tegel- of gietvloer. Je kiest in een app op je smartphone de gewenste instellingen. Tot slot bedien je de robotstofzuiger desgewenst op afstand.

Lees ook: Stofzuigen zonder moeite: 5 tips om alles uit je robotstofzuiger te halen

Rowenta X-Plorer Serie 75 S+ RR8595

Met een hoge gemiddelde beoordeling van een 8,3 gooit deze robotstofzuiger op Kieskeurig.nl hoge ogen. De Rowenta X-Plorer Serie 75 S+ RR8595 heeft dan ook veel te bieden. In de eerste plaats vereist dit apparaat weinig onderhoud. Dankzij het inbegrepen leegstation kieper je de opgezogen stof- en vuilresten slechts enkele keren per jaar in de prullenbak. Verder werkt alles volautomatisch. Werk je een dagje thuis? Activeer dan de stille modus en werk ongestoord door. Je stelt in een app op je smartphone eventueel schoonmaakschema's en verboden zones in.

De X-Plorer Serie 75 S+ RR8595 doet met behulp van nauwkeurige lasernavigatie een rondje door je huis. Hierbij slaat deze robotstofzuiger geen hoekje over. Bepaal in de app welke ruimte(s) je wilt laten stofzuigen. Fijn is dat de wielen probleemloos drempels van 1,8 centimeter hoogte passeren. De zuigkracht bedraagt 2700 Pa. Heb je een harde vloer? Schakel in dat geval de aanwezige dweilrobot in. Je kiest hierbij tussen vier niveaus voor de watertoevoer. De accu biedt een werktijd van ongeveer twee uur. In dit tijdsbestek reinigt deze veelzijdige robot een oppervlakte van 120 vierkante meter.

Philips 2000-serie XU2000/10

Philips ontwikkelt betaalbare robotstofzuigers voor een schappelijke prijs. Dit recent verschenen model is daarvan een goed voorbeeld. Het is een stofzuiger en dweilrobot ineen, zodat de XU2000/10 moeiteloos ieder vloertype onder handen neemt. Wanneer de schoonmaakhulp tapijt of een vloerkleed detecteert, wordt de zuigkracht direct opgevoerd tot maximaal 2700 Pa. Op die manier komen ook diepgelegen stofdeeltjes in de geïntegreerde opvangbak terecht.

De XU2000/10 maakt eerst een 360 graden-scan van je huis, waarna het apparaat een efficiënte route berekent. In combinatie met een werktijd tot ongeveer 130 minuten op een enkele acculading voldoet dit Philips-product voor de meeste woningen prima. Ga bij een volgeladen batterij uit van een schoonmaakronde van 120 vierkante meter. Woon je groter? Na het opladen keert de robot vanzelf weer terug waar hij eerder was gebleven. In de app zie je op welke plekken de XU2000/10 heeft gestofzuigd. Je kunt daarnaast op afstand een sessie starten en verboden zones selecteren.

▼ Volgende artikel
Hoe komt het dat mijn smartphone steeds trager wordt?
© denis_vermenko - stock-adobe.com
Huis

Hoe komt het dat mijn smartphone steeds trager wordt?

Wellicht merk je er zelf wel wat van en anders heb je het vast wel eens om je heen gehoord: smartphones die mettertijd trager worden. En dat terwijl de hardware toch echt razendsnel was op het moment dat je het toestel kocht. Dit is waarom ze toch minder snel worden.

Dat smartphones na een aantal jaar langzamer worden dan toen ze net nieuw waren, heeft een aantal redenen, die we in dit artikel bespreken:

  • Algemene veroudering (of: geplande veroudering)
  • Systeemupdates die meer ruimte in beslag nemen
  • Systeemopslag loopt vol door apps en bestanden

Niet iedereen heeft het geld ervoor (over) om ieder jaar of misschien om de twee jaar een nieuwe smartphone te kopen. De meeste toestellen kunnen minimaal vijf jaar meegaan, maar toch proberen fabrikanten ons ertoe te verleiden een nieuw model te kopen. Want je hebt vast wel gemerkt dat je huidige telefoon trager is dan eerst, toch? Toch?! Aangezien we collectief een hekel lijken te hebben aan trage toestellen, gaan we vaak overstag. Maar als je begrijpt waarom smartphones trager worden, dan kun je daar misschien ook iets tegen doen.

Algemene of geplande veroudering

Eén van de eerste redenen die hieraan ten grondslag liggen is algemene of geplande veroudering. Het idee daarachter is dat techbedrijven producten met een beperkte levensduur uitbrengen. Dergelijke apparaten lopen dan achter op nieuwe producten, kunnen recente technologische ontwikkelingen niet ondersteunen of verslechteren na iedere update.

Met dat soort tactieken proberen fabrikanten er alles aan te doen om je aan het upgraden te krijgen. Maar eerlijk is eerlijk, soms is een apparaat ook aan vervanging toe. Kijk eerst of je nog iets zelf (kunt laten) maken en bedenk dan pas of upgraden echt nodig is. Als je smartphone echt te oud wordt, merk je dat vanzelf en dan kun je het beste upgrademoment zelf inplannen.

©fizkes

Systeemupdates nemen meer ruimte in beslag

In het verlengde van het vorige punt kan het ook zijn dat de systeemupdates voor je smartphone simpelweg meer ruimte in beslag nemen. Nieuwe hardware beschikt over geoptimaliseerde software, die perfect aansluit bij hoe het toestel op dat moment in de markt gezet wordt. Maar na jaren updates en upgrades ontvangen, loopt de systeemopslag al snel vol.

En omdat oudere apparaten ook nieuwere functies ontvangen, blijft die opslag alsmaar vollopen. Het kan ook zijn dat recente functies meer vragen van verschillende systeemonderdelen, waardoor het toestel het gebruik niet meer kan bijbenen. Het kan hierbij helpen om af en toe je toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Systeemopslag raakt vol

En tot slot spelen andere opgeslagen bestanden hier ook vaak een rol in. Hoe meer apps je downloadt, hoe meer opslag er nodig is. En hoe meer apps je gebruikt, hoe voller het cachegeheugen zit. Bovendien brengen appmakers ook steeds updates uit die ruimte in beslag nemen, om nog maar te zwijgen over alle foto's en video's die we tegenwoordig zelf maken in hoge resoluties.

Wat je hiertegen kunt doen is gelukkig simpel. Leeg af en toe het cache van je Android-apparaat of de apps die je gebruikt en sla beeldmateriaal (foto's) op in de cloud of een pc. Het kan daarnaast geen kwaad om kritisch te zijn op de apps die je gebruikt. Verwijder alle apps die al een tijdje digitaal stof verzamelen en voor je het weet voelt je smartphone alweer een stuk sneller aan.

Lees meer: Cache leegmaken en data verwijderen op Android is belangrijk