LinkedIn introduceert sociale nieuwsdienst
Netwerksite LinkedIn heeft donderdag een nieuw product aangekondigd: LinkedIn Today. Wat is het precies en wat kun je ermee?
Gisteren is LinkedIn Today live gegaan – een beta product dat nieuws aggregeert op basis van jouw ingestelde voorkeuren en connecties.
Volgens Liz Reaves Walker, productmanager bij LinkedIn, hoopt het bedrijf dat dit het voornaamste platform wordt voor op leden die zich op de hoogte willen houden van nieuws uit specifieke branches. “Voor mensen met weinig tijd is dit een geweldig product om snel te weten wat er op dit moment gaande is”, vertelt ze. LinkedIn Today is beschikbaar in voor 22 verschillende vakgebieden en is tevens verkrijgbaar als iPhone applicatie.
De aankondiging volgt op LinkedIn’s prospectus van eind januari waarin het bedrijf stelt dat “een aanzienlijke meerderheid van onze gebruikers de website niet maandelijks bezoekt en het merendeel van de pageviews wordt gegeneerd door een minderheidsgroep.”
Lewis Howes, auteur van het boek LinkedWorking, ziet de nieuwsdienst als een manier voor LinkedIn om gebruikers vaker op de site te krijgen. “Er was vooralsnog geen aanleiding voor gebruikers om op de site te blijven plakken. Zodra LinkedIn Today een prominente plek krijgt toebedeeld op de startpagina van gebruikers, zou het ervoor kunnen zorgen dat ze minder naar nieuwssites surfen en LinkedIn vaker gaan gebruiken.”
Hoe werkt LinkedIn Today en wat kunnen we al zeggen over de mobiele app?
Je kunt LinkedIn Today bezoeken door naar www.linkedin.com/today te gaan of op de News-knop in het tabblad ‘More’ te klikken. Niet iedereen zal dezelfde introductiepagina hebben. De verhalen die hier verschijnen worden geaggregeerd op basis van vakgebieden waarvan je eerder in je profiel aangegeven hebt daarin werkzaam en/of geïnteresseerd te zijn.
De hoofdverhalen worden gevormd door de meest gedeelde artikelen binnen de LinkedIn-gemeenschap. Als je wilt, kun je zien wanneer het verhaal voor het eerst gedeeld werd en wie van jouw eerste en tweederangs connecties het verhaal hebben gepost. Onder de hoofdverhalen staan andere populaire verhalen van vakgebieden waarvan LinkedIn denkt dat ze voor jou van toepassing zijn.
In de hoofdfoto zie je een blauwe knop waarin staat hoeveel gebruikers het verhaal tot op dat moment gedeeld hebben. Klik je op dit cijfer, dan zie je wie het verhaal gedeeld hebben, wat ze er verder over zeggen en voor welk bedrijf of binnen welke branche ze werkzaam zijn.
Je kunt de hoofdverhalen met je contacten delen en/of via Twitter door op de ‘Share’ knop rechtsboven het nieuwsverhaal te klikken. Druk je op ‘Save’ dan wordt het verhaal in jouw profiel opgeslagen zodat je het later nog eens rustig terug kunt lezen. In de zwarte navigatiebalk staat rechtsboven ‘Saved’; hier vind je alle opgeslagen verhalen terug.
In diezelfde navigatiebalk staan de vakgebieden waarvan LinkedIn verwacht dat ze voor jou interessant zijn. Klik je erop, dan krijg je een overzicht van het op dat moment belangrijkste nieuws uit deze branches.
Wanneer je op zo’n vakgebied hebt geklikt, zie je in de rechterkolom ook nieuwsverhalen van StubleUpon opduiken en daaronder weer verhalen uit de categorie ‘Novel & Newsworthy’ en nog een venster met ‘From Your Connections’.
Hoe pas je jouw vakgebieden aan?
Om je hoofdbranche aan te passen, klink je op je naam rechtsboven in je LinkedIn profiel en kies je voor ‘Settings’. Vervolgens klik je ‘Profile’ aan en dan ‘Edit your name, location & industry’. Kies vanuit het uitrolmenu jouw voorkeur qua vakgebied en klik op ‘Save Changes’.
Om de vakgebieden in je navigatiebalk aan te passen kun je in de meeste rechtse kolom suggesties van LinkedIn volgen of juist ontvolgen. Klik je op ‘Browse All’, dan kun je een keuze maken uit alle beschikbare vakgebieden.
De mobiele applicatie
LinkedIn wil zich sterker gaan richten op mobiliteit en laat dit blijken door direct met een iPhone-component van LinkedIn Today op de proppen te komen. Je kunt deze applicatie downloaden binnen de App Store van Apple.
Wanneer je de app opstart, word je gevraagd om kenbaar te maken welke branches je wilt volgen. Als je dit gedaan hebt kun je aangeven of je verhalen wilt bekijken die op het gehele netwerk van LinkedIn gedeeld worden of alleen binnen jouw groep contacten.
Net als op de reguliere site kun je verhalen opslaan om later nog eens terug te lezen en verhalen doorsturen naar jouw contacten of posten op je Twitter-feed.