ID.nl logo
Huis

Laat je Mac samenwerken met iOS via Continuïteit

Sinds iOS 8.1 en OS X Yosemite werken iPhones, iPads en Macs extra goed samen met behulp van Continuïteit. Hier leggen we je uit hoe alles werkt.

Continuïteit is een overkoepelende term die Apple gebruikt om al je Apple apparaten goed met elkaar samen te laten werken. Je kunt nu:

[list type="bullets"]op al je apparaten telefoongesprekken voeren en SMSjes versturen;

onder andere documenten en emails op al je apparaten bewerken met Handoff;

bestanden snel uitwisselen met AirDrop;

razendsnel een WiFi-hotspot van je iPhone maken als er geen WiFi-netwerk is.[/list]

Controleer je Mac en iOS apparaat

Niet alle Mac en iOS apparaten zijn geschikt voor Continuïteit. Om dit op je Mac te checken, hou je de alt-toets (Option op sommige toetsenborden) ingedrukt, klik je op het Apple logo linksboven, en vervolgens op Systeeminformatie. Deze optie is alleen beschikbaar als je de alt-toets hebt ingedrukt. Klik in het scherm dat nu verschijnt op Bluetooth. Als zowel Bluetooth Low Energy ondersteund en Handoff ondersteund op 'Ja' staan, is je Mac geschikt.

©PXimport

Hier kun je zien of je Mac Continuïteit ondersteunt.

Om te checken of je iPhone of iPad (en zelfs iPod Touch) geschikt is voor Continuïteit, ga je naar Instellingen > Algemeen > Handoff en appsuggesties. Als deze laatste optie niet aanwezig is, betekent dat dat je apparaat niet geschikt is.

Als je een 'Nee' ziet staan op je Mac (of het menu niet kunt vinden op je iPhone, iPad of iPod Touch) is je apparaat niet voor alle Continuïteit functies geschikt, maar wel voor de meesten. Zo werken de telefoongesprekken en SMSjes waarschijnlijk prima.

Maak je apparaten gereed

Voor het gebruiken van Continuïteit is het noodzakelijk om Bluetooth aan te hebben staan. Op je Mac ga je naar Systeemvoorkeuren > Bluetooth > Schakel Bluetooth in. Op je iOS apparaat ga je naar Instellingen > Bluetooth en zet je het hier aan.

Continuïteit vereist minstens OS X Yosemite op een Mac, en iOS 8.1 op een iPhone, iPad of iPod Touch. Zorg dus dat je Mac en iOS apparaat up to date is.

Al je apparaten moeten hetzelfde Apple ID gebruiken. Om dit te checken op je Mac ga je naar Systeemvoorkeuren > iCloud. Hier kun je als het nodig is in- en uitloggen, maar controleer in eerste instantie welk Apple ID gebruikt wordt (dit kun je zien aan het email adres onder je fotootje).

Op je iPhone, iPad of iPod Touch ga je naar Instellingen > iCloud om dit te controleren. Als het Apple ID wat hier gebruikt wordt hetzelfde is als op je Mac, kunnen de apparaten met elkaar samenwerken. Zo niet, dan moet je zorgen dat alle apparaten hetzelfde Apple ID gebruiken.

Telefoongesprekken op je Mac en iPad

Om telefoongesprekken te kunnen voeren via je Mac open je FaceTime. Klik nu rechtsboven op FaceTime > Voorkeuren > Instellingen. Zet hier de optie Bellen vanaf iPhone aan.

©PXimport

Telefoongesprekken komen binnen op je Mac.

Het is niet nodig deze optie aan te zetten om alleen telefoongesprekken op te nemen. Deze komen automatisch binnen op je iPad en/of Mac, zonder iets in te stellen. Deze optie maakt het alleen mogelijk om bijvoorbeeld op je Mac iemand te bellen zonder je iPhone te hoeven pakken.

©PXimport

Je Mac toont een notificatie als je wordt gebeld.

Als iemand je nu belt, zie je een notificatie op je Mac en iPad. Deze kun je opnemen, ophangen, of (als de ander ook een Apple apparaat heeft) er een videogesprek van maken. Als je opneemt, loopt het gesprek via de microfoon en luidsprekers van je Mac of iPad. Je telefoon pakken is dus niet nodig.

SMSjes op je Mac

In iMessage kon je zowel gewone SMSjes als iMessages sturen. Een iMessage is een berichtje dat lijkt op een SMS, maar het wordt verstuurd via internet (net als bij WhatsApp). iMessages waren al te zien op je iPad en Mac, maar nu kun je ook gewone SMSjes op je Mac tevoorschijn toveren.

Op je iPhone ga je naar Instellingen > Berichten > Sturen en ontvangen. Als je Apple ID nog niet te gebruiken is met iMessage, zie je hier bovenaan de optie Gebruik uw Apple ID voor iMessage staan. Tik hierop en log in. Als je deze optie niet ziet, ga dan weer terug naar Berichten (linksboven) en tik op Sms doorsturen. Hier zie je al je apparaten staan waarnaar je je SMSjes door kunt sturen. Zet deze aan. Op je Mac opent nu Berichten vanzelf, waarna er een code verschijnt. Vul deze in op je iPhone om te verbinden. Dit werkt hetzelfde op je iPad.

Nu kun je in de Berichten app op je Mac en iPad, ook je gewone SMSjes zien.

Handoff gebruiken

Handoff laat al je apparaten het beste samenwerken. Deze functie zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld een email kunt beginnen te schrijven op je Mac, en hem vervolgens afmaken op je iPad. Om deze functie aan te zetten ga je op je Mac naar Systeemvoorkeuren > Algemeen > Sta Handoff tussen deze Mac en uw iCloud-apparaten toe. Op je iOS apparaat ga je naar Instellingen > Algemeen > Handoff en appsuggesties en zet je Handoff aan.

Zorg er ook voor dat Bluetooth op al je apparaten aan staat, zoals hierboven bij Maak je apparaten gereed beschreven staat.

©PXimport

Met handoff kunt je iets beginnen op het ene apparaat en het direct oppikken op een ander.

Op je Mac komt een icoontje links van je Dock (het balkje onderin waar al je programma's staan) tevoorschijn als Handoff beschikbaar is. Klik erop om het te gebruiken.

Op je iOS apparaat zal het icoontje linksonder op je vergrendelscherm verschijnen. Plaats je vinger op het icoontje en sleep hem omhoog, om Handoff te gebruiken.

Als Handoff niet werkt, kun je proberen om opnieuw in te loggen met je Apple ID (Mac: Systeemvoorkeuren > iCloud; iOS: Instellingen > iCloud). Ook kun je proberen je apparaten even te herstarten.

Bestanden delen met AirDrop

AirDrop is een manier om bestanden uit te wisselen tussen apparaten van Apple. Net als de andere functies van Continuïteit, werkt het niet met alle Macs. En het kan best een gedoe zijn om het aan de praat te krijgen.

Om AirDrop te gebruiken open je Finder op je Mac en ga je naar AirDrop. Kies nu onderaan bij Ik mag gevonden worden door voor iedereen of alleen contacten. Op je iOS apparaat veeg je vanaf de onderkant van het scherm naar boven om het Bedieningspaneel te openen, en tik je op AirDrop. Kies wederom voor iedereen of alleen contacten.

Op je Mac verschijnen nu je apparaten in het AirDrop venster die we al geopend hadden. Dit kan even duren.

©PXimport

Om een bestand van je Mac te sturen, sleep je het bestand naar het AirDrop venster. Als je iets vanaf een iOS apparaat wilt versturen, tik je op de deel-knop (een vierkantje met een pijltje eruit) bij het bestand dat je wilt delen, en tik je dan op de juiste persoon bij AirDrop.

Zo kun je makkelijk bestanden delen tussen al je Apple apparaten.

Een WiFi hotspot maken

Als je geen beschikbaar WiFi netwerk hebt om bijvoorbeeld je Mac op aan te sluiten, is het nu extra makkelijk om het internet van je iPhone te gebruiken. Ga op je iPhone naar Instellingen > Persoonlijke Hotspot en zet dit aan. Zorg er ook voor dat je WiFi en Bluetooth zijn ingeschakeld, op zowel je iPhone als je Mac.

©PXimport

Een WiFi hotspot is sneller gemaakt dan ooit.

Op je Mac kun je nu bij Systeemvoorkeuren > Netwerk > Wi-Fi kiezen voor je iPhone.

Wellicht meer in de toekomst

Dit zijn tot nu toe alle functies van Continuïteit. Als de toekomst ons meer functionaliteit brengt, zullen we ons artikel uiteraard aanvullen en waar nodig bijwerken.

Heb je zelf nog suggesties of kom je er niet uit? Laat het ons weten in een reactie!

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: