ID.nl logo
Consumenten testen: de Hisense 55U7NQ MiniLED televisie
© Hisense
Huis

Consumenten testen: de Hisense 55U7NQ MiniLED televisie

Kwaliteit hoeft niet duur te zijn. Dat heeft Hisense al keer op keer bewezen, en met de 55U7NQ wordt opnieuw een duit in het zakje gedaan. De Hisense 55U7NQ is een gloednieuwe MiniLED-tv die je game-, film- en audio-ervaring naar een hoger niveau tilt. Het Review.nl Testpanel heeft de tv uitgebreid getest. Hun ervaringen lees je in dit artikel.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Hisense

Hisense 55U7NQ MiniLED

Voor we in de beoordelingen duiken, eerst wat over de televisie zelf. De 55U7NQ maakt gebruik van MiniLED-technologie. Bij die techniek worden duizenden kleine led-lampjes gebruikt om de achtergrond van het scherm te verlichten. De ledjes zijn opgedeeld in verschillende zones, zodat je altijd een natuurgetrouwe weergave te zien krijgt.

De kleuren worden geproduceerd met de Quantum Dot Colour-technologie. Dat zorgt voor extra levendige kleuren, zonder in te boeten op realisme. De licht- en kleurweergave worden via een speciale sensor automatisch aangepast aan de hoeveelheid licht in je kamer, zodat je altijd het perfecte beeld hebt, zonder dat je zelf de instellingen hoeft aan te passen. Het scherm zelf reflecteert zo minimaal mogelijk, zodat je geen last hebt van vervelende spiegelingen.

De Hisense 55U7NQ is speciaal gericht op game- en filmfanaten. Alle bekende HDR-technieken worden ondersteund, zodat je altijd de mooiste kleuren, de hoogste contrasten en de beste helderheid op je beeldscherm tovert. Filmliefhebbers kunnen genieten van een echte bioscoopervaring met IMAX Enhanced, waardoor je nog scherpere beelden krijgt. Er is zelfs een speciale Filmmaker-modus, waarmee je de film te zien krijgt precies zoals de regisseur hem had bedoeld.

Ook voor gamers

Gamers kunnen de Game Mode Pro gebruiken. Zodra je een spel start, wordt de modus ingeschakeld. Je ervaart de soepelste gameplay met een 144 Hz verversingssnelheid en een lage input lag, zodat je altijd dat ene streepje voor houdt op je tegenstanders. En ook sportliefhebbers komen aan hun trekken: met de 120 Hz Ultra Motion technologie lijkt het alsof je zelf in het veld staat.

Het geheel wordt afgemaakt met een ultieme geluidservaring. Door de ingebouwde subwoofer geniet je altijd van een diepe bas en een meeslepend geluid. De 2.1 surround-set-up maakt dat je je film, serie of game wordt ingezogen. Tel daarbij handsfree spraakbediening, een milieubewuste afstandsbediening op zonne-energie, het eigen VIDAA-besturingssysteem en tal van aansluitingen en draadloze verbindingen op, en je hebt een absoute toptelevisie. Is het Review.nl Testpanel het daarmee eens? Hoog tijd om de reviews erbij te pakken.

Unboxing en installatie

Natuurlijk moet de televisie eerst geïnstalleerd worden, en daarover is het testpanel meteen enthousiast. "Het eerste wat mij opviel aan het toestel, was de uitstekende verpakkingswijze en de duidelijke montage-aanwijzingen voor de voet", begint een van de testers de review. "Daarna bleek ook het installatieproces makkelijk te doorlopen."

Hetzelfde geldt voor VIDAA, het besturingssysteem van Hisense. "VIDAA OS is zeer uitgebreid", zegt een tester. "Hij is makkelijk te installeren en ook via mijn mobiele telefoon is de keuze aan apps zeer uitgebreid."

©Hisense

Beeldkwaliteit

Uiteindelijk draait het bij een televisie natuurlijk vooral om de beeldkwaliteit, en daar valt volgens het testpanel weinig op aan te merken. "Het beeld is haarscherp", zegt een van de leden. "Het is zelfs best even wennen, van een wat ouder toestel naar de 55U7NQ. De kleuren zijn mooi en strak, en er zit veel diepte in het beeld."

Een andere reviewer is het daar roerend mee eens. "De MiniLED-technologie geeft de donkerste pixels goed weer. Daardoor krijgt het beeld een heel mooi contrast, ook in een donkere kamer. Spannende films worden zo nog spannender." En dat is nog niet alles. "Quantum Dot Colour zorgt ook voor een groot contrast", gaat de tester verder. "Gamen met deze intense kleuren geeft een extra kick."

"De kleuren zijn echt", schrijft een ander panellid. "En zwart is ook echt zwart. Met de juiste instellingen is het beeld ook haarscherp." Een laatste reviewer is wat bondiger, maar daarom niet minder positief: "De beeldkwaliteit is top."

Audio

Ook de geluidservaring mag niet worden onderschat, en ook daar gooit de 55U7NQ hoge ogen. "Vooral het geluid heeft me zeer verrast", zegt een van de panelleden. "Dat was de voornaamste reden dat ik de televisie wilde testen. Het goede geluid komt mede door de ingebouwde subwoofer."

Ook een andere tester was erg te spreken over de audioweergave. "Ondanks dat het een dunne tv is, is het geluid verrassend goed", meldt een tester. "De ingebouwde subwoofer geeft extra kracht aan het geluid, iets wat normaal gesproken alleen bereikt kan worden met een externe subwoofer."

OS en extra's

Het VIDAA-besturingssysteem werd door het testpanel erg gewaardeerd. "VIDAA is makkelijk te downloaden en installeren", zegt een van de testers. "Het biedt zeer makkelijke opties, ook voor als de afstandsbediening weer eens kwijt is."

Die afstandsbediening kwam zelf ook een aantal keer voorbij in de reviews. "Die is aan de grote kant," zegt een reviewer, "maar dat heeft ook wel weer zijn voordelen. Door het zonnepaneel raakt de batterij minder snel leeg. Er zijn handige sneltoetsen, en het is zeker geen ingewikkelde afstandsbediening."

Tot slot worden ook de vele beeldinstellingen als voorbeeld genoemd: "Er zijn veel mogelijkheden voor het instellen van je eigen voorkeur: Filmmaker, sport, Cinema, energiebesparend of dynamisch. Je kunt alles instellen naar je eigen smaak."

Conclusie

Perfecte beeldkwaliteit, goede audio, een handig besturingssysteem en een fijne afstandsbediening: dat is in een notendop de samenvatting van de reviews van het Review.nl Testpanel. De testers waren zeer positief over de vele beeldinstellingen, en het geluid werd zelfs verrassend goed genoemd voor zo'n dunne televisie. Het installeren vormde geen enkel probleem, en de kleurweergave en het contrast werden vaak als voordelen genoemd.

Het is dus niet voor niets dat het Testpanel de Hisense 55U7NQ beoordeelt met een 8,4 als gemiddeld eindcijfer. Zoals een van de testers het verwoordt in zijn review: "Al met al vind ik de Hisense 55U7NQ een fijne tv, met een ontzettend mooi en helder beeld, goed geluid, en makkelijke bediening."

Meer weten over deze zeer goed beoordeelde televisie?

Bekijk de Hisense 55U7NQ MiniLED op Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger
© Praewphan
Huis

Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger

Wist je dat een wasdroger meer kan dan alleen het simpelweg drogen van kleding? Van de handige anti-kreukfunctie tot speciale droogprogramma's voor delicate kleding: deze functies kun je allemaal vinden op de gemiddelde wasdroger.

Wasdrogers worden geleverd met een verscheidenheid aan functies. In dit artikel sommen we een aantal functies op en leggen we uit hoe ze precies werken. Handig om te weten bij het gebruik óf de aankoop van je wasdroger. We behandelen:

  • Anti-kreukfunctie met of zonder stoom
  • Vochtsensor met automatische uitschakeling
  • Wol- en delicate programma's
  • Kinderbeveiliging
  • Smart connect
  • Stapelbaarheid
  • Geschikt voor onderbouw

Meer weten over wasdrogers? Lees dan: Condens of warmtepomp: welke wasdroger moet je hebben?

Anti-kreukfunctie met of zonder stoom

Kleding kan behoorlijk gekreukt uit de wasdroger komen. Dat komt doordat de hitte in de droger ervoor zorgt dat de vezels samentrekken, waardoor de stof ietsje krimpt. Daar komt nog bij dat kleding vaak even blijft liggen nadat de droger heeft gedraaid. Gelukkig hebben veel wasdrogers tegenwoordig een anti-kreukfunctie.

Hoe deze functie precies werkt verschilt per merk en droger, maar in de meeste gevallen houdt deze functie in dat de trommel lichtjes blijft ronddraaien nadat het drogen klaar is. Op die manier blijft het textiel soepel, waardoor er geen kreukels in de stof kunnen trekken. Sommige drogers hebben een anti-kreukfunctie met stoom, waarbij na het drogen stoom in de trommel wordt geblazen. Dat maakt het risico op kreukels al helemaal nihil. Wasdrogers met anti-kreukfunctie met stoom zijn vaak wel wat duurder.

Vochtsensor met automatische uitschakeling

Veel moderne wasdrogers beschikken over een vochtsensor die tijdens het drogen het vochtgehalte van de kleding meet. Zo weet het apparaat precies wanneer het droogproces voltooid is en wanneer het apparaat zichzelf kan uitschakelen. Handig, want op die manier blijft de droger nooit langer dan nodig draaien en verspilt hij dus geen energie. Ook is dit prettig voor je kleding, aangezien overmatig drogen kleding kan beschadigen. Dankzij automatische uitschakeling zal het apparaat daarnaast niet snel overbelast raken.

Wol- en delicate programma's

Zet je bij elk type kleding, dus óók bij die mooie kasjmier trui, het standaard droogprogramma aan? Niet doen! Veel wasdrogers beschikken over speciale programma's voor delicate stoffen zoals wol of zijde. Bij deze programma's wordeen een lagere temperatuur en een mildere droogmethode gebruikt om de kleding in opperbeste staat te houden. Zo weet je zeker dat je kostbare trui niet krimpt of zijn natuurlijke zachte structuur verliest.

©Lipskiy Pavel

Kinderbeveiliging

Voor wie jonge kinderen in huis heeft rondrennen, is een wasdroger met kinderbeveiliging een must. Wanneer deze beveiliging is ingeschakeld, is het voor kinderen onmogelijk om de wasdroger te openen of instellingen te veranderen. En aangezien een droger van binnen erg heet kan worden, voorkomt zo'n kinderslot een hoop ongelukken. Op de meeste drogers is het kinderslot in en uit te schakelen via een bepaalde knopcombinatie. Staat het slot ingeschakeld, dan zie je dat aan een slot-icoon op het display van de droger.

Graag in gestreken kleding naar je werk, school of afspraak?

Een stoomstrijkijzer maakt elke kreukel moeiteloos glad

Smart connect

Sommige wasdrogers zijn op afstand te bedienen via wifi, ook wel smart connect of home connect genoemd. Ideaal als je op je werk zit en wilt dat je kleding droog is als je thuiskomt – of als de wasdroger op zolder staat en je geen zin hebt om steeds op en neer te lopen.

Een wasdroger met smart connect koppel je eenvoudig via een app aan je smartphone of tablet. In zo'n app geef je aan wat voor type was je wilt drogen, waarna de app bepaalt wat daarvoor het meest geschikte wasprogramma is. Is de was droog, dan ontvang je een melding. Zo hoef je niet continu het dashboard van je droger te checken. De app geeft ook aan wanneer het filter van je droger schoongemaakt moet worden en wanneer er ander onderhoud nodig is.

©EuStock - stock-adobe.com

Stapelbaarheid

Wanneer je weinig ruimte hebt voor een wasdroger is het wel zo fijn als je het apparaat op je wasmachine kunt zetten. Maar pas op: je wasmachine en -droger stapelen is geen kwestie van simpelweg het ene op het andere apparaat plaatsen. Beide apparaten zijn namelijk erg zwaar en kunnen tijdens het draaien gaan verschuiven of wiebelen. Ook geven zowel de wasmachine als de droger trillingen door, die bij een onveilige plaatsing schade aan het andere apparaat kunnen veroorzaken.

Het is dus erg belangrijk dat beide apparaten stevig op hun plek staan. Hoewel de meeste wasmachines en drogers in standaardafmetingen kunnen worden gestapeld, is het slim om van tevoren goed te checken of dit inderdaad het geval is. Het plaatsen van een stapelkit tussen je wasmachine en droger is altijd een goed idee. Deze vangt de trillingen van beide apparaten op en vormt een stevige basis waarop de droger kan staan, waardoor hij niet zal verschuiven.

Geschikt voor onderbouw

Een wasdroger is helaas niet het meest esthetische apparaat. Wil je de droger naadloos integreren in je interieur, bijvoorbeeld door hem onder een werkblad of aanrecht te plaatsen, dan heb je een wasdroger nodig die speciaal is ontworpen voor onderbouw. Deze wasdrogers zijn meestal wat compacter van formaat en hebben een bovenblad dat je kunt verwijderen. Om ervoor te zorgen dat deze wasdrogers hun warmte goed kwijt kunnen, is er extra aandacht besteed aan het ventilerend vermogen van deze apparaten. Bijkomend voordeel van dit type droger is dat hij dankzij zijn compacte vorm over het algemeen energiezuiniger is dan een standaard wasdroger.

Leestip: Wasdroger, wasrek of de buitenlucht: voordelen en nadelen


▼ Volgende artikel
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand