ID.nl logo
Kijk uit voor phishingmail!
© Reshift Digital
Nieuws

Kijk uit voor phishingmail!

Phishing is een digitale aanvalsmethode gericht op het stelen van vertrouwelijke informatie. De aanvaller doet zich daarbij voor als een vertrouwde partij en probeert op een doortrapte manier informatie te bemachtigen. Gebruikt de aanvaller hiervoor e-mail, dan spreken we van phishingmail. Een andere vorm van phishing is telefonische phishing, waarbij de aanvaller het slachtoffer telefonisch benadert en zich bijvoorbeeld als een bankmedewerker voordoet. SMS-phishing en social media phishing komen ook voor.

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bitdefender

Vormen van phishing

Bij phishingmail probeert de aanvaller via een e-mailbericht vertrouwelijke informatie los te peuteren. Het doel van de aanvaller is identiteitsfraude. De phishingmail wordt ingezet voor het stelen van inloggegevens zoals de gebruikersnaam en wachtwoord, inlogcodes of zaken zoals je geboortedatum, BSN of bankrekeningnummer.

Je ontdekt pas achteraf dat je slachtoffer van zo’n aanval bent. Bijvoorbeeld doordat je bankrekening is geplunderd, of je e-mail account is misbruikt. Of doordat voor veel geld goederen uit jouw naam zijn besteld. Dit kan je nog jaren achtervolgen.

De criminelen verbeteren de phishingmail voortdurend, waardoor je deze berichten steeds moeilijker herkent. Zij proberen phishingmail er als “echt” uit te laten zien. Zij kopiëren de complete opmaak van het mailbericht van de bank, webwinkel, pakketjesbezorgdienst of e-mail provider, inclusief logo’s, lettertype en taalgebruik. Met informatie afkomstig van social media zoals Facebook wordt de phishingmail soms nog geloofwaardiger gemaakt.

©PXimport

Kenmerken van phishingmail

De phishingmail ziet er vertrouwd uit en valt tussen je andere mail niet op. Gelukkig zijn er nog wat aanknopingspunten om een phishingmail te herkennen.

De meeste phishingmail bevat een linkje naar een valse webpagina voor het invullen van vertrouwelijke gegevens. Wees daarom extra voorzichtig bij mailberichten met een link naar een inlog-pagina of met een link naar een webpagina die om persoonlijke gegevens vraagt.

Controleer eerst de afzender, niet alleen de naam, maar ook naar het e-mailadres. Pas op bij berichten van een e-mailadres dat afwijkt van de naam van de afzender. Een voorbeeld hiervan is een bericht van de bank of de belastingdienst, maar met een Gmail-adres als afzender. Klik dan niet op linkjes, open geen bijlagen en verwijder het bericht.

Sta eens stil bij de vraag of het wel klopt, dat je een e-mailbericht met een link ontvangt. Veel organisaties doen dat nooit. Je bank stuurt nooit berichten met een link naar een inlogpagina. Dit is vergelijkbaar met het principe dat de bank nooit telefonisch naar je pincode of wachtwoord vraagt, als dat gebeurt weet je dat je een oplichter aan de lijn hebt.

Ook wanneer je onder druk gezet wordt om snel om een bepaalde actie uit te voeren, is dat een goede reden voor wantrouwen. Voorbeelden hiervan zijn het bericht dat je binnen enkele dagen moet inloggen omdat anders je account vervalt, of je mailbox vol is en je snel extra ruimte moet aanvragen, enzovoorts. Het doel van deze tijdsdruk is te zorgen dat je meer impulsief handelt en niet goed meer bedenkt of het wel om een legitieme vraag gaat.

Valse webpagina

Valse webpagina’s zijn onderdeel van de phishing aanval. Valse webpagina’s zijn vaak niet van echt te onderscheiden, zij hebben dezelfde opmaak, afbeeldingen en logo’s, lettertypes en dergelijke als de website die zij nabootsen. Het doel van deze webpagina is om je te verleiden om in te loggen, zodat de criminelen achter je gebruikersnaam en wachtwoord of andere inlogcodes komen. Ook gebruiken criminelen valse webpagina’s om persoonlijke gegevens te ontfutselen, zoals je geboortedatum, adres, telefoonnummer, BSN of je bankgegevens.

©PXimport

Kenmerken van een namaak webpagina

Heeft een webpagina geen slotje in browser, dan is de verbinding onbeveiligd en soms makkelijk af te luisteren. Vul nooit op een onbeveiligde website vertrouwelijke informatie in zoals je inlognaam, wachtwoord of andere inlogcodes.

Vertrouw je een webpagina niet, kijk dan als eerste naar de gehele URL, dit is het internetadres in de adresbalk in je browser. Vaak staat de naam van de organisatie die de pagina nabootst wel ergens in de URL, maar is daar extra tekst voor en achter geplakt. Hierdoor lijkt de URL op het eerste gezicht wel te kloppen.

Neem geen enkel risico bij gevoelige zaken zoals je geboortedatum, BSN-nummer of bankgegevens. Vertrouw je het niet, zoek dan contact op met de organisatie die om de gegevens vraagt. Je ontdekt dan al snel of het om een legitieme webpagina gaat of niet.

Bescherm jezelf

Identiteitsfraude kan vergaande en langdurige gevolgen hebben en jarenlang ellende opleveren. De criminelen verbeteren voortdurend de phishingmailtjes en ook valse webpagina’s zijn steeds moeilijker van echt te onderscheiden. Maak daarom gebruik van een geavanceerde anti-malware oplossing zoals Bitdefender, die helpt voorkomen dat je slachtoffer wordt van phishingmail en je waarschuwt wanneer je een malafide webpagina wilt openen. Het kan je een hoop narigheid besparen.

Beveilig je apparaten met BitdefenderBekijken

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer