ID.nl logo
Dit is de nieuwe elektrische Skoda Elroq!
© Skoda
Mobiliteit

Dit is de nieuwe elektrische Skoda Elroq!

Skoda lanceert de volledig nieuwe Elroq, een compacte elektrische SUV met een vanafprijs van 34.990 euro. Met de Elroq wapent Skoda zich tegen de populaire Volvo EX30 en veelbelovende Kia EV3. Het nieuwe model kan per direct worden besteld, zodat de eerste kopers nog net kunnen profiteren van de SEPP-regeling die eind 2024 ten einde is.

©Skoda

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Na tal van teasers heeft Skoda eindelijk het doek getrokken van de langverwachte Elroq. Met deze compacte, 100% elektrische SUV heeft de Tsjechische Volkswagen-dochter een serieus antwoord paraat op het succes van de Volvo EX30 en de hooggespannen verwachtingen rond de Kia EV3. Met een vanafprijs van 34.990 euro wordt de Elroq in elk geval messcherp in de markt geprijsd. De auto is per direct te bestellen, zodat 'early adopters' van de nieuwe Skoda nog nét kunnen profiteren van de SEPP-subsidieregeling.

Met de Elroq lanceert Skoda ook een nieuw familiegezicht, dat cryptisch als 'Modern Solid' wordt omschreven. Hooggeplaatste dagrijverlichting en koplampen die in de buitenste luchthappers zijn geïntegreerd, bepalen het nieuwe gezicht van de auto. En trouwens niet alleen dat van de Elroq, want ook van alle toekomstige Skoda's worden volgens de 'Modern Solid' filosofie getekend. Voor de achterzijde van de Elroq hebben de designers schijnbaar minder de behoefte gevoeld om het mes rigoureus in de bekende vormen te zetten. De verwantschappen met modellen als de Karoq en Kamiq zijn duidelijk zichtbaar.

©Skoda

Op de eerste plaats ademt het interieur van de Elroq kalmte. De auto kon niet ontkomen aan een ingrijpende digitaliseringsslag - met centraal een 13-inch display en achter het stuur een compact tft-scherm - maar we zien vooral een huiselijke en rustige omgeving. Er zijn ook veel fysieke knoppen te zien. Dat komt het bedieningsgemak van allerlei systemen over het algemeen ten goede.

©Skoda

De Elroq zou geen Skoda zijn als het interieur geen zeeën van ruimte zou bieden. De bagageruimte heeft een inhoud van 470 liter en kan met het neerklappen van de achterbank worden vergroot tot een volume van 1580 liter. Voor slimme details als de in hoogte verstelbare hoedenplank en het opbergnet voor de laadkabel eronder kun je eveneens gerust bij Skoda aankloppen.

©Skoda

De Skoda Elroq is per direct te bestellen, in drie verschillende batterij- en vermogensvarianten. In de Elroq 50, die over een 55kWh-batterij beschikt, levert de elektromotor een vermogen van 170 pk. Deze versie heeft een actieradius van 374 kilometer. De Elroq 60 (63 kWh, 449 km) heeft een motor met een vermogen van 204 pk. Topmodel is de Elroq 85, waarin een power van 286 pk op de achterwielen wordt losgelaten. Voor het topmodel met 85kWh-batterij geeft Skoda een actieradius op van 579 pk en een hoogste oplaadvermogen van 175 kW.

©Skoda

Skoda gaat de Elroq aanbieden in drie verschillende uitrustingsniveaus: Selection, Business Edition en Sportline. De vanafprijs van 34.990 euro geldt voor de Elroq 50 Selection. De versie met 63kWh-accu is leverbaar vanaf 37.990 euro, de Elroq 85 Sportline staat voor 42.890 euro in de prijslijst. Vermelde bedragen zijn trouwens inclusief vijf jaar gratis onderhoud.

©Skoda

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.