Potje Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) weer aangevuld
Particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische auto willen aanschaffen, kunnen sinds vandaag weer aanspraak maken op aanschafsubsidie. En dat voor de laatste keer. Zoals het er nu naar uitziet, verdwijnt het potje Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) in 2025 van de plank.
De Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) werd in 2020 in het leven geroepen om de verkopen van volledig elektrische auto’s onder particuliere consumenten te stimuleren. En met succes: vooral in de eerste jaren maakten veel EV-kopers aanspraak op de subsidie, waardoor de pot al spoedig leeg was. Ondanks de sterke groei van het EV-aanbod, liep het in 2023 echter geen storm meer voor SEPP: onduidelijkheid over de invoer van een mogelijke wegenbelasting voor EV’s per 1 januari 2025 had een averechts effect op de verkoopcijfers.
Vooralsnog ziet het ernaar uit, dat 2024 ook het laatste jaar is waarin de SEPP-pot wordt aangevuld – tenzij een nieuwe regering besluit om de stimulering van de EV-verkopen een nieuwe impuls te geven. Afwachten maar. In elk geval kunnen particuliere consumenten die besluiten om in 2024 wél een nieuwe of gebruikte elektrische auto aan te schaffen (of te private-leasen) weer aanspraak maken op de SEPP-aanschafsubsidie. Per 9 januari 2024 is de subsidiepot weer aangevuld.
©Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
SEPP-voorwaarden nieuwe EV
Bij de aanschaf van een nieuwe EV kan aanspraak worden gemaakt op een aanschafbonus van 2.950 euro. Voorwaarde is dat de auto een nieuwprijs heeft van boven de 12.000 euro. Wanneer de auto een catalogusprijs heeft van meer dan 45.000 euro, komt u de koper niet in aanmerking voor SEPP-subsidie. Tevens dient de auto een elektrische actieradius (WLTP) van ten minste 120 kilometer te hebben. De auto waarvoor subsidie is aangevraagd, dient op naam te staan van de aanvrager en moet na 1 januari 2024 te zijn ondertekend. De auto moet 3 jaar op naam blijven staan van de eerste koper (gerekend vanaf datum 1e registratie). Indien u echter besluit uw EV binnen deze termijn weer te verkopen, zult u een deel van de SEPP-subsidie terug moeten betalen.
©Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
SEPP-voorwaarden gebruikte EV
Bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto kan een subsidiebedrag van 2.000 euro worden aangevraagd. Ook hierbij wordt uitgegaan van een oorspronkelijke consumentenprijs (dus toen de auto voor het eerst werd geregistreerd) tussen de 12.000 en 45.000 euro. Indien de tweedehands EV waarop subsidie is verstrekt binnen een tijdsbestek van drie jaar na de tenaamstelling weer wordt doorverkocht, dient een deel van de subsidie te worden terugbetaald. Regelmatig worden steekproeven gehouden om te controleren of de EV nog steeds op naam van dezelfde persoon staat.
Aanschafsubsidie bij private lease
Ook wanneer u als particulier via private lease een nieuwe of gebruikte EV gaat rijden, maakt u in 2024 nog aanspraak op SEPP-subsidie. De gestelde voorwaarden zijn grotendeels hetzelfde als bij koop. Voor de auto waarvoor de subsidie is aangevraagd, dient echter een leasecontract van ten minste 48 maanden te zijn afgesloten. Indien het leasecontract eerder wordt beëindigd, dient een deel van het subsidiebedrag te worden terugbetaald.
Meer informatie over de aanvraag van SEPP-subsidie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.