ID.nl logo
9 alternatieven voor de razend populaire Volvo EX30
Mobiliteit

9 alternatieven voor de razend populaire Volvo EX30

De Volvo EX30 heeft zich in korte tijd ontpopt tot de populairste compacte elektrische auto van Nederland. Met 970 registraties in juli 2024 was de EX30 opnieuw de bestverkochte EV, zo blijkt uit cijfers van BOVAG. Maar wat als je Volvo's kleine cross-over niet ziet zitten – wat zijn dan de mogelijkheden?

De Volvo EX30 is een van de populairste volledig elektrische cross-overs die je momenteel kunt kopen. De stijlvolle vijfzitter begeeft zich echter in een zwaarbevochten segment. In dit artikel bekijken we een aantal interessante alternatieven, waaronder de:

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Volvo EX30

Vanafprijs: 37.400 euro
Afmetingen: 4,23 x 1,83 x 1,55 meter
Bagageruimte: 318 liter
Actieradius: 337 kilometer

Voordat we de concurrentie bekijken, leggen we de Volvo EX30 onder de loep. Want wat maakt nu dat men massaal voor juist deze elektrische cross-over kiest? Om te beginnen wordt de EX30 door experts zeer goed gewaardeerd. Voor een scherpe prijs krijg je een modieuze, moderne EV met een uitstekende besturing, een fraai en kwalitatief hoogwaardig interieur, een rijke standaarduitrusting en voorbeeldige technische prestaties.

Het instapmodel van de EX30 heeft één elektromotor op de achteras die maar liefst 272 pk levert. Dankzij het 51kWh-accupakket heeft hij een respectabele actieradius van 337 kilometer. Betaal je 5 mille extra voor de Extended Range-variant, dan haalt hij zelfs 476 kilometer. Wel is de EX30 van binnen wat aan de krappe kant, maar dat valt in het niet bij al zijn positieve eigenschappen.

Alfa Romeo Junior

Vanafprijs: 38.000 euro
Afmetingen: 4,17 x 1,78 x 1,53 meter
Bagageruimte: 400 liter
Actieradius: 408 kilometer

De Alfa Romeo Junior is een van de nieuwste volledig elektrische compacte cross-overs die het grote Stellantis-concern op de markt heeft gebracht. Hij onderscheidt zich in de eerste plaats met zijn bijzondere, typisch Italiaanse stijl en design. De Junior heeft daarnaast een sublieme dynamische besturing waar maar weinig concurrenten aan kunnen tippen. Het interieur laat echter wat te wensen over en de beenruimte achterin is beperkt, maar verder is het een puik autootje. Het prijskaartje is vrij hoog, maar Alfa Romeo zorgt wel dat de standaarduitrusting op orde is.

©MAXSAROTTO

Citroën ë-C3 Aircross

Vanafprijs: 26.400 euro
Afmetingen: 4,39 x 1,70 x 1,63 meter
Bagageruimte: 460 liter
Actieradius: 306 kilometer

De Citroën ë-C3 Aircross arriveert met een knal. Dat heeft vooral met de prijs te maken: het instapmodel is al voor 26.400 euro verkrijgbaar, terwijl de Fransoos met zijn 4,39 meter lange koets bepaald geen ukkepuk mag worden genoemd. Hij is groter en ruimer dan menig rivaal in dit lijstje. Het prijsverschil is vooral te verklaren vanuit de beperkte accucapaciteit en de bescheiden uitrusting. Daarnaast heeft-ie slechts 113 pk, waardoor het niet de rapste elektrische auto is. De ë-C3 Aircross is nauw verwant aan de nieuwe Opel Frontera – en dat kun je ook wel zien als je beide auto's naast elkaar zet.

©Anatol Gottfried

DS 3 E-Tense

Vanafprijs: 38.740 euro
Afmetingen: 4,11 x 1,80 x 1,53 meter
Bagageruimte: 350 liter
Actieradius:  396 kilometer

De DS 3 E-Tense is een interessante keuze als je stijl en comfort boven al het andere verkiest. Dat heeft deze elektrische cross-over namelijk in overvloed. De DS 3 E-Tense is prachtig afgewerkt en voorzien van allerlei mooie materialen om een stijlvol geheel te creëren. Het rijgedrag is zachtaardig en bouwt daarmee voort op de rustige, relaxte omgeving die je bij veel EV's tegenkomt. Helaas is deze cross-over wat aan de kleine kant en dat merk je vooral achterin. Het platte design belet tevens het zicht naar buiten.

Fiat 600e

Vanafprijs: 34.990 euro
Afmetingen: 4,17 x 1,78 x 1,52 meter
Bagageruimte: 360 liter
Actieradius: 409 kilometer

De Fiat 600e ziet eruit alsof de moderne Fiat 500 een SUV-behandeling heeft gekregen. Onderhuids is het een ander verhaal: hij is namelijk gebouwd op het Common Modular Platform (CMP) van Stellantis. De 600e is daarmee gerelateerd aan een veelvoud aan elektrische cross-overs, zoals de Alfa Romeo Junior en DS 3 E-Tense, maar ook de Jeep Avenger Full Electric en Peugeot e-2008. Vandaar ook zijn bekende 156 pk sterke aandrijflijn en 51kWh-accupakket, in dit geval goed voor een actieradius van 409 kilometer. De 600e onderscheidt zich met zijn unieke styling en scherpe prijskaartje.

Hyundai Kona Electric

Vanafprijs: 36.000 euro
Afmetingen: 4,35 x 1,82 x 1,57 meter
Bagageruimte: 407 liter
Actieradius: 377 kilometer

De Hyundai Kona Electric is een bekende speler in het segment van compacte elektrische cross-overs. Het is naar alle begrippen een uitstekende auto. Hij is ruim, betaalbaar en heeft een nette uitrusting. Het rijgedrag is overwegend tam, maar comfortabel en het design is bijzonder, maar zeker niet voor iedereen. Wellicht past de nagenoeg identieke Kia Niro EV wat dat betreft beter in je straatje. Het instapmodel van de Kona Electric heeft een prima actieradius, maar voor 3000 euro extra krijg je niet alleen meer vermogen (217 in plaats van 156 pk), maar ook een rijbereik van 514 kilometer. Best interessant dus.

Jeep Avenger Full Electric

Vanafprijs: 35.000 euro
Afmetingen: 4,08 x 1,77 x 1,52 meter
Bagageruimte: 355 liter
Actieradius: 400 kilometer

De Jeep Avenger Full Electric heeft een stoere, avontuurlijke uitstraling. Dat was dan ook niet de reden dat de Amerikaanse auto's bij ons nooit zo aansloegen. Nee, ze oogden vooral goedkoop en het rijgedrag was niet geweldig. Dat maakt deze Jeep in één keer goed. Dankzij het CMP van Stellantis heeft de volledig elektrische Avenger een solide basis. Hij rijdt erg fijn, biedt een goede zitpositie en levert uitstekende technische prestaties. Onderhuids is er geen verschil met de andere Stellantis-machines in dit lijstje: 156 pk en een actieradius van zo'n 400 kilometer, dat is gewoon top. Als klap op de vuurpijl heeft de Avenger een prettig prijskaartje.

Kia EV3

Vanafprijs: 36.050 euro
Afmetingen: 4,30 x 1,85 x 1,56 meter
Bagageruimte: 460 liter
Actieradius: 429 kilometer

De Kia EV3 is de nieuwste en kleinste telg uit Kia’s volledig elektrische EV-reeks. Het is misschien wel de auto die de EX30 het meest moet vrezen. Hij is groter en voordeliger, en biedt tevens betere technische prestaties. Zo bedraagt de actieradius van het instapmodel 429 kilometer en haalt de Long Range-variant zelfs bijna 600 kilometer. Qua design volgt de EV3 de taal van zijn familie, wat betekent dat ook deze futuristische cross-over thuis lijkt te horen in het Tron-universum.

Peugeot e-2008

Vanafprijs: 38.100 euro
Afmetingen: 4,30 x 1,77 x 1,55 meter
Bagageruimte: 350 liter
Actieradius: 333 kilometer

De designafdeling van Peugeot levert de laatste jaren puik werk. Geen wonder dat ook de Peugeot e-2008 – afgeleid van de e-208 – er zeer geslaagd uitziet. Hij heeft een aantrekkelijk ontwerp, dat niet op overdreven wijze duidelijk probeert te maken dat het een elektrische auto is. Het interieur is mogelijk even wennen: Peugeot hanteert sinds enige tijd de polariserende i-Cockpit, waarbij het dashboard en het stuur op een eigenaardige manier zijn gepositioneerd om een overzichtelijke zitpositie te creëren. Aan de adequate techniek hoeven we geen woorden meer vuil te maken: er staan vier andere auto's in deze lijst met dezelfde accu en elektromotor.

Smart #1

Vanafprijs: 33.835 euro
Afmetingen: 4,27 x 1,82 x 1,63 meter
Bagageruimte: 323 liter
Actieradius: 310 kilometer

Smart blijft met de #1 trouw aan zijn eigenzinnige en speelse karakter. Het is dat hij van levensgroot formaat is, anders zou hij door kunnen voor een speelgoedauto. Het dochtermerk van Mercedes-Benz laat zich duidelijk inspireren door de auto's van het Duitse merk, maar onderhuids is de Smart #1 juist verwant aan de Volvo EX30 (en de Zeekr X). De elektrische Smart komt namelijk voort uit een samenwerking tussen Mercedes-Benz en Geely, het Chinese concern achter Volvo. Laat je dus niet foppen door de joviale uitstraling van de #1. Het is een zeer capabele auto met een fatsoenlijke actieradius en een dijk aan vermogen (272 pk). Voor de meerprijs van 5000 euro kun je bovendien een groter accupakket krijgen, waarmee het rijbereik toeneemt tot 420 kilometer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.

▼ Volgende artikel
Review Sony ULT Field 3 – Krachtpatser op de achtergrond
© Wesley Akkerman
Huis

Review Sony ULT Field 3 – Krachtpatser op de achtergrond

De Sony ULT Field 3 lijkt op het eerste gezicht wat onopvallend, maar de reflecterende ULT-knop heeft een hoop te bieden. Die belooft een diepe, voelbare bas, wat samen met zijn robuuste, waterdichte bouw de belangrijkste beloftes van dit model zijn.

Goed
Conclusie

Voor 199 euro (online al voor minder te vinden) is de Sony ULT Field 3 zeker een aanrader. De speaker transformeert met de ULT-knop van een subtiele achtergrondspeler naar een krachtpatser met een diepe bas. Gecombineerd met zijn robuuste bouw, lange accuduur en handige multipoint-connectiviteit, biedt hij een zeer compleet pakket. Het voornaamste nadeel is de beperkte equalizer, die je dwingt te kiezen. De luidspreker is minder geschikt voor de audiofielen onder ons – maar voor alle andere mensen is dit echt geen verkeerde aankoop.

Plus- en minpunten
  • Robuust en waterdicht
  • Lekker vol geluid
  • Meegeleverde schouderband
  • Doet dienst als powerbank
  • Equalizer niet altijd te gebruiken
  • Zonder ULT-knop wat karig

De Sony ULT Field 3 is een compacte en draagbare bluetoothspeaker met een adviesprijs van 199 euro. Op het eerste gezicht is dit een onopvallende luidspreker, met twee opvallende elementen. Zowel het Sony-logo als de bijzondere ULT-knop zijn voorzien van reflecterend materiaal, waardoor die een andere kleur dan zilver laten zien wanneer het licht erop valt. We zien groene, blauwe, roze en gele tinten voorbijkomen, waardoor het model toch een unieke uitstraling heeft. Om die ULT-knop (ULT staat trouwens voor Ultimate) is overigens een hoop te doen: dit is namelijk een centraal element.

Sony ULT Field 3

Wanneer je die knop indrukt, dan activeer je volgens Sony een diepe en voelbare bas. Daar vertellen we verderop in deze recensie meer over. De speaker beschikt daarnaast over Sound Field Optimization, dat het geluid aanpast aan de omgeving. Ook daar zou dan een betere geluidservaring uit moeten komen. Via de gratis te downloaden Sony Music Connect-app kun je een zevenbands equalizer gebruiken. Dit kun je alleen doen wanneer je de ULT-modus niet geactiveerd hebt, aangezien die de muziekbeleving al grotendeels aanpast voor je.

©Wesley Akkerman

Je kunt de Sony ULT Field 3 zowel binnen als buiten gebruiken, dankzij het IP67-certificaat. Het apparaat is niet alleen stof- en waterdicht, maar ook schokbestendig en roestvrij. De accu gaat tot 24 uur mee, maar dat is mede afhankelijk van het volume en overige instellingen. Voor een dagje weg is de accuduur meer dan prima. Je kunt de speaker bovendien als powerbank inzetten, voor als je onderweg je smartphone moet opladen. Sony levert tot slot een schouderband mee, wat het draagbare karakter van de Field 3 verder benadrukt.

Tweedeling van het geluid

De geluidskwaliteit van de speaker draait om de tweedeling die de ULT-knop creëert. Zodra je die functie activeert, dan hoor je een behoorlijke basversterking en vollere middentonen, zonder dat de zang aan helderheid verliest. Zonder die modus klinkt de muziek gedetailleerd, maar ook merkbaar vlakker. Prima voor op de achtergrond, maar de audio mist dan wel wat impact. Bij sommige genres, zoals hiphop, kan de verhoogde bas de vocalen soms wat overstemmen. De equalizer biedt in die gevallen dan helaas ook niet altijd soelaas.

©Wesley Akkerman

Je kunt het apparaat zowel liggend als staand gebruiken, maar we hebben gemerkt dat horizontaal gebruik fijner klinkt. Het volume kan ook lekker hoog, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit, waardoor je deze speaker prima in een tuin zou kunnen gebruiken. Ondanks dat we ons nooit ondergedompeld voelen in het geluid, zijn we toch positief over de Sony ULT Field 3. Dit is typisch zo'n speaker die je onderweg meeneemt of ergens neerzet waar je geen andere speakers kunt installeren. Denk dan aan de badkamer of misschien wel een slaapkamer.

De speaker bedienen

Je bedient de Sony ULT Field 3 op twee manieren: via de Music Connect-app of via de strip bovenop. Binnen de applicatie regel je diverse instellingen, zoals de bluetoothkwaliteit en geluidsoptimalisatie. We hebben de optimalisatie op een gegeven moment uitgeschakeld en gemerkt dat de speaker dan beter klinkt dan voorheen. Verder is het zo dat je zowel die stand als de ULT-knop moet uitschakelen om de equalizer te kunnen gebruiken. Dat is best jammer, zeker in het geval van ULT. Je eigen instellingen evenaren die van de Sony-geluidsoptie namelijk niet.

©Wesley Akkerman

De meeste functies zijn gelukkig direct toegankelijk via de knoppenstrip bovenop het apparaat. Hier vind je de standaard bediening en de specifieke ULT-toets. Aan de achterzijde bevindt zich een handige usb-c-poort voor het opladen van zowel de speaker als je telefoon. Daarnaast beschikt dit model over bluetooth multipoint (waardoor je gemakkelijk twee apparaten aansluit) en Party Connect. Door die laatste functie sluit je de ULT Field 3 naadloos aan op andere Sony-speakers die over dezelfde functionaliteit beschikken (bijna honderd momenteel).

Sony ULT Field 3 kopen?

Voor 199 euro (online al voor minder te vinden) is de Sony ULT Field 3 zeker een aanrader. De speaker transformeert met de ULT-knop van een subtiele achtergrondspeler naar een krachtpatser met een diepe bas. Gecombineerd met zijn robuuste bouw, lange accuduur en handige multipoint-connectiviteit, biedt hij een zeer compleet pakket. Het voornaamste nadeel is de beperkte equalizer, die je dwingt te kiezen. De luidspreker is minder geschikt voor de audiofielen onder ons – maar voor alle andere mensen is dit echt geen verkeerde aankoop.