ID.nl logo
9 alternatieven voor de razend populaire Volvo EX30
Mobiliteit

9 alternatieven voor de razend populaire Volvo EX30

De Volvo EX30 heeft zich in korte tijd ontpopt tot de populairste compacte elektrische auto van Nederland. Met 970 registraties in juli 2024 was de EX30 opnieuw de bestverkochte EV, zo blijkt uit cijfers van BOVAG. Maar wat als je Volvo's kleine cross-over niet ziet zitten – wat zijn dan de mogelijkheden?

De Volvo EX30 is een van de populairste volledig elektrische cross-overs die je momenteel kunt kopen. De stijlvolle vijfzitter begeeft zich echter in een zwaarbevochten segment. In dit artikel bekijken we een aantal interessante alternatieven, waaronder de:

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Volvo EX30

Vanafprijs: 37.400 euro
Afmetingen: 4,23 x 1,83 x 1,55 meter
Bagageruimte: 318 liter
Actieradius: 337 kilometer

Voordat we de concurrentie bekijken, leggen we de Volvo EX30 onder de loep. Want wat maakt nu dat men massaal voor juist deze elektrische cross-over kiest? Om te beginnen wordt de EX30 door experts zeer goed gewaardeerd. Voor een scherpe prijs krijg je een modieuze, moderne EV met een uitstekende besturing, een fraai en kwalitatief hoogwaardig interieur, een rijke standaarduitrusting en voorbeeldige technische prestaties.

Het instapmodel van de EX30 heeft één elektromotor op de achteras die maar liefst 272 pk levert. Dankzij het 51kWh-accupakket heeft hij een respectabele actieradius van 337 kilometer. Betaal je 5 mille extra voor de Extended Range-variant, dan haalt hij zelfs 476 kilometer. Wel is de EX30 van binnen wat aan de krappe kant, maar dat valt in het niet bij al zijn positieve eigenschappen.

Alfa Romeo Junior

Vanafprijs: 38.000 euro
Afmetingen: 4,17 x 1,78 x 1,53 meter
Bagageruimte: 400 liter
Actieradius: 408 kilometer

De Alfa Romeo Junior is een van de nieuwste volledig elektrische compacte cross-overs die het grote Stellantis-concern op de markt heeft gebracht. Hij onderscheidt zich in de eerste plaats met zijn bijzondere, typisch Italiaanse stijl en design. De Junior heeft daarnaast een sublieme dynamische besturing waar maar weinig concurrenten aan kunnen tippen. Het interieur laat echter wat te wensen over en de beenruimte achterin is beperkt, maar verder is het een puik autootje. Het prijskaartje is vrij hoog, maar Alfa Romeo zorgt wel dat de standaarduitrusting op orde is.

©MAXSAROTTO

Citroën ë-C3 Aircross

Vanafprijs: 26.400 euro
Afmetingen: 4,39 x 1,70 x 1,63 meter
Bagageruimte: 460 liter
Actieradius: 306 kilometer

De Citroën ë-C3 Aircross arriveert met een knal. Dat heeft vooral met de prijs te maken: het instapmodel is al voor 26.400 euro verkrijgbaar, terwijl de Fransoos met zijn 4,39 meter lange koets bepaald geen ukkepuk mag worden genoemd. Hij is groter en ruimer dan menig rivaal in dit lijstje. Het prijsverschil is vooral te verklaren vanuit de beperkte accucapaciteit en de bescheiden uitrusting. Daarnaast heeft-ie slechts 113 pk, waardoor het niet de rapste elektrische auto is. De ë-C3 Aircross is nauw verwant aan de nieuwe Opel Frontera – en dat kun je ook wel zien als je beide auto's naast elkaar zet.

©Anatol Gottfried

DS 3 E-Tense

Vanafprijs: 38.740 euro
Afmetingen: 4,11 x 1,80 x 1,53 meter
Bagageruimte: 350 liter
Actieradius:  396 kilometer

De DS 3 E-Tense is een interessante keuze als je stijl en comfort boven al het andere verkiest. Dat heeft deze elektrische cross-over namelijk in overvloed. De DS 3 E-Tense is prachtig afgewerkt en voorzien van allerlei mooie materialen om een stijlvol geheel te creëren. Het rijgedrag is zachtaardig en bouwt daarmee voort op de rustige, relaxte omgeving die je bij veel EV's tegenkomt. Helaas is deze cross-over wat aan de kleine kant en dat merk je vooral achterin. Het platte design belet tevens het zicht naar buiten.

Fiat 600e

Vanafprijs: 34.990 euro
Afmetingen: 4,17 x 1,78 x 1,52 meter
Bagageruimte: 360 liter
Actieradius: 409 kilometer

De Fiat 600e ziet eruit alsof de moderne Fiat 500 een SUV-behandeling heeft gekregen. Onderhuids is het een ander verhaal: hij is namelijk gebouwd op het Common Modular Platform (CMP) van Stellantis. De 600e is daarmee gerelateerd aan een veelvoud aan elektrische cross-overs, zoals de Alfa Romeo Junior en DS 3 E-Tense, maar ook de Jeep Avenger Full Electric en Peugeot e-2008. Vandaar ook zijn bekende 156 pk sterke aandrijflijn en 51kWh-accupakket, in dit geval goed voor een actieradius van 409 kilometer. De 600e onderscheidt zich met zijn unieke styling en scherpe prijskaartje.

Hyundai Kona Electric

Vanafprijs: 36.000 euro
Afmetingen: 4,35 x 1,82 x 1,57 meter
Bagageruimte: 407 liter
Actieradius: 377 kilometer

De Hyundai Kona Electric is een bekende speler in het segment van compacte elektrische cross-overs. Het is naar alle begrippen een uitstekende auto. Hij is ruim, betaalbaar en heeft een nette uitrusting. Het rijgedrag is overwegend tam, maar comfortabel en het design is bijzonder, maar zeker niet voor iedereen. Wellicht past de nagenoeg identieke Kia Niro EV wat dat betreft beter in je straatje. Het instapmodel van de Kona Electric heeft een prima actieradius, maar voor 3000 euro extra krijg je niet alleen meer vermogen (217 in plaats van 156 pk), maar ook een rijbereik van 514 kilometer. Best interessant dus.

Jeep Avenger Full Electric

Vanafprijs: 35.000 euro
Afmetingen: 4,08 x 1,77 x 1,52 meter
Bagageruimte: 355 liter
Actieradius: 400 kilometer

De Jeep Avenger Full Electric heeft een stoere, avontuurlijke uitstraling. Dat was dan ook niet de reden dat de Amerikaanse auto's bij ons nooit zo aansloegen. Nee, ze oogden vooral goedkoop en het rijgedrag was niet geweldig. Dat maakt deze Jeep in één keer goed. Dankzij het CMP van Stellantis heeft de volledig elektrische Avenger een solide basis. Hij rijdt erg fijn, biedt een goede zitpositie en levert uitstekende technische prestaties. Onderhuids is er geen verschil met de andere Stellantis-machines in dit lijstje: 156 pk en een actieradius van zo'n 400 kilometer, dat is gewoon top. Als klap op de vuurpijl heeft de Avenger een prettig prijskaartje.

Kia EV3

Vanafprijs: 36.050 euro
Afmetingen: 4,30 x 1,85 x 1,56 meter
Bagageruimte: 460 liter
Actieradius: 429 kilometer

De Kia EV3 is de nieuwste en kleinste telg uit Kia’s volledig elektrische EV-reeks. Het is misschien wel de auto die de EX30 het meest moet vrezen. Hij is groter en voordeliger, en biedt tevens betere technische prestaties. Zo bedraagt de actieradius van het instapmodel 429 kilometer en haalt de Long Range-variant zelfs bijna 600 kilometer. Qua design volgt de EV3 de taal van zijn familie, wat betekent dat ook deze futuristische cross-over thuis lijkt te horen in het Tron-universum.

Peugeot e-2008

Vanafprijs: 38.100 euro
Afmetingen: 4,30 x 1,77 x 1,55 meter
Bagageruimte: 350 liter
Actieradius: 333 kilometer

De designafdeling van Peugeot levert de laatste jaren puik werk. Geen wonder dat ook de Peugeot e-2008 – afgeleid van de e-208 – er zeer geslaagd uitziet. Hij heeft een aantrekkelijk ontwerp, dat niet op overdreven wijze duidelijk probeert te maken dat het een elektrische auto is. Het interieur is mogelijk even wennen: Peugeot hanteert sinds enige tijd de polariserende i-Cockpit, waarbij het dashboard en het stuur op een eigenaardige manier zijn gepositioneerd om een overzichtelijke zitpositie te creëren. Aan de adequate techniek hoeven we geen woorden meer vuil te maken: er staan vier andere auto's in deze lijst met dezelfde accu en elektromotor.

Smart #1

Vanafprijs: 33.835 euro
Afmetingen: 4,27 x 1,82 x 1,63 meter
Bagageruimte: 323 liter
Actieradius: 310 kilometer

Smart blijft met de #1 trouw aan zijn eigenzinnige en speelse karakter. Het is dat hij van levensgroot formaat is, anders zou hij door kunnen voor een speelgoedauto. Het dochtermerk van Mercedes-Benz laat zich duidelijk inspireren door de auto's van het Duitse merk, maar onderhuids is de Smart #1 juist verwant aan de Volvo EX30 (en de Zeekr X). De elektrische Smart komt namelijk voort uit een samenwerking tussen Mercedes-Benz en Geely, het Chinese concern achter Volvo. Laat je dus niet foppen door de joviale uitstraling van de #1. Het is een zeer capabele auto met een fatsoenlijke actieradius en een dijk aan vermogen (272 pk). Voor de meerprijs van 5000 euro kun je bovendien een groter accupakket krijgen, waarmee het rijbereik toeneemt tot 420 kilometer.

▼ Volgende artikel
Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger
© Praewphan
Huis

Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger

Wist je dat een wasdroger meer kan dan alleen het simpelweg drogen van kleding? Van de handige anti-kreukfunctie tot speciale droogprogramma's voor delicate kleding: deze functies kun je allemaal vinden op de gemiddelde wasdroger.

Wasdrogers worden geleverd met een verscheidenheid aan functies. In dit artikel sommen we een aantal functies op en leggen we uit hoe ze precies werken. Handig om te weten bij het gebruik óf de aankoop van je wasdroger. We behandelen:

  • Anti-kreukfunctie met of zonder stoom
  • Vochtsensor met automatische uitschakeling
  • Wol- en delicate programma's
  • Kinderbeveiliging
  • Smart connect
  • Stapelbaarheid
  • Geschikt voor onderbouw

Meer weten over wasdrogers? Lees dan: Condens of warmtepomp: welke wasdroger moet je hebben?

Anti-kreukfunctie met of zonder stoom

Kleding kan behoorlijk gekreukt uit de wasdroger komen. Dat komt doordat de hitte in de droger ervoor zorgt dat de vezels samentrekken, waardoor de stof ietsje krimpt. Daar komt nog bij dat kleding vaak even blijft liggen nadat de droger heeft gedraaid. Gelukkig hebben veel wasdrogers tegenwoordig een anti-kreukfunctie.

Hoe deze functie precies werkt verschilt per merk en droger, maar in de meeste gevallen houdt deze functie in dat de trommel lichtjes blijft ronddraaien nadat het drogen klaar is. Op die manier blijft het textiel soepel, waardoor er geen kreukels in de stof kunnen trekken. Sommige drogers hebben een anti-kreukfunctie met stoom, waarbij na het drogen stoom in de trommel wordt geblazen. Dat maakt het risico op kreukels al helemaal nihil. Wasdrogers met anti-kreukfunctie met stoom zijn vaak wel wat duurder.

Vochtsensor met automatische uitschakeling

Veel moderne wasdrogers beschikken over een vochtsensor die tijdens het drogen het vochtgehalte van de kleding meet. Zo weet het apparaat precies wanneer het droogproces voltooid is en wanneer het apparaat zichzelf kan uitschakelen. Handig, want op die manier blijft de droger nooit langer dan nodig draaien en verspilt hij dus geen energie. Ook is dit prettig voor je kleding, aangezien overmatig drogen kleding kan beschadigen. Dankzij automatische uitschakeling zal het apparaat daarnaast niet snel overbelast raken.

Wol- en delicate programma's

Zet je bij elk type kleding, dus óók bij die mooie kasjmier trui, het standaard droogprogramma aan? Niet doen! Veel wasdrogers beschikken over speciale programma's voor delicate stoffen zoals wol of zijde. Bij deze programma's wordeen een lagere temperatuur en een mildere droogmethode gebruikt om de kleding in opperbeste staat te houden. Zo weet je zeker dat je kostbare trui niet krimpt of zijn natuurlijke zachte structuur verliest.

©Lipskiy Pavel

Kinderbeveiliging

Voor wie jonge kinderen in huis heeft rondrennen, is een wasdroger met kinderbeveiliging een must. Wanneer deze beveiliging is ingeschakeld, is het voor kinderen onmogelijk om de wasdroger te openen of instellingen te veranderen. En aangezien een droger van binnen erg heet kan worden, voorkomt zo'n kinderslot een hoop ongelukken. Op de meeste drogers is het kinderslot in en uit te schakelen via een bepaalde knopcombinatie. Staat het slot ingeschakeld, dan zie je dat aan een slot-icoon op het display van de droger.

Graag in gestreken kleding naar je werk, school of afspraak?

Een stoomstrijkijzer maakt elke kreukel moeiteloos glad

Smart connect

Sommige wasdrogers zijn op afstand te bedienen via wifi, ook wel smart connect of home connect genoemd. Ideaal als je op je werk zit en wilt dat je kleding droog is als je thuiskomt – of als de wasdroger op zolder staat en je geen zin hebt om steeds op en neer te lopen.

Een wasdroger met smart connect koppel je eenvoudig via een app aan je smartphone of tablet. In zo'n app geef je aan wat voor type was je wilt drogen, waarna de app bepaalt wat daarvoor het meest geschikte wasprogramma is. Is de was droog, dan ontvang je een melding. Zo hoef je niet continu het dashboard van je droger te checken. De app geeft ook aan wanneer het filter van je droger schoongemaakt moet worden en wanneer er ander onderhoud nodig is.

©EuStock - stock-adobe.com

Stapelbaarheid

Wanneer je weinig ruimte hebt voor een wasdroger is het wel zo fijn als je het apparaat op je wasmachine kunt zetten. Maar pas op: je wasmachine en -droger stapelen is geen kwestie van simpelweg het ene op het andere apparaat plaatsen. Beide apparaten zijn namelijk erg zwaar en kunnen tijdens het draaien gaan verschuiven of wiebelen. Ook geven zowel de wasmachine als de droger trillingen door, die bij een onveilige plaatsing schade aan het andere apparaat kunnen veroorzaken.

Het is dus erg belangrijk dat beide apparaten stevig op hun plek staan. Hoewel de meeste wasmachines en drogers in standaardafmetingen kunnen worden gestapeld, is het slim om van tevoren goed te checken of dit inderdaad het geval is. Het plaatsen van een stapelkit tussen je wasmachine en droger is altijd een goed idee. Deze vangt de trillingen van beide apparaten op en vormt een stevige basis waarop de droger kan staan, waardoor hij niet zal verschuiven.

Geschikt voor onderbouw

Een wasdroger is helaas niet het meest esthetische apparaat. Wil je de droger naadloos integreren in je interieur, bijvoorbeeld door hem onder een werkblad of aanrecht te plaatsen, dan heb je een wasdroger nodig die speciaal is ontworpen voor onderbouw. Deze wasdrogers zijn meestal wat compacter van formaat en hebben een bovenblad dat je kunt verwijderen. Om ervoor te zorgen dat deze wasdrogers hun warmte goed kwijt kunnen, is er extra aandacht besteed aan het ventilerend vermogen van deze apparaten. Bijkomend voordeel van dit type droger is dat hij dankzij zijn compacte vorm over het algemeen energiezuiniger is dan een standaard wasdroger.

Leestip: Wasdroger, wasrek of de buitenlucht: voordelen en nadelen


▼ Volgende artikel
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand