ID.nl logo
Definitief: flinke importheffing op Chinese auto's komt eraan
Mobiliteit

Definitief: flinke importheffing op Chinese auto's komt eraan

De kogel is door de kerk. Vanaf juli moeten er hoge importheffingen worden betaald op elektrische auto's die uit China binnen worden gevoerd. Voor de diverse fabrikanten gelden verschillende heffingen waarvan de bedragen uiteenlopen.

De Europese Commissie kondigde in oktober 2023 al een een onderzoek aan naar mogelijke oneerlijke concurrentie op de markt voor elektrische auto's. EV's die in China worden gemaakt ontvangen daar namelijk van de overheid flinke subsidie om dergelijke auto's onder meer in Europa te kunnen verkopen. In Europa krijgen dergelijke fabrikanten geen subsidies.

Flinke heffing

Volgens de NOS wordt de importheffing aardig hoog en die hoogte is afhankelijk van welke subsidies de Chinese fabrikanten hebben ontvangen en of ze mee hebben gewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie ).

Voor auto's van de bedrijven die wel hebben meegewerkt aan het onderzoek wordt gemiddeld 21 procent importheffing berekend. Dat geldt voor BYD (17,4 procent) en Geely (20 procent). Geely is onder meer producent van de elektrische auto's van Volvo. Voor auto's van het grote autoproductiebedrijf SAIC moet een extra hoge importheffing van maar liefst 38,1 procent worden betaald. In China worden ook Tesla-auto's geproduceerd, maar over deze auto's hoeft geen heffing betaald te worden. In mei van 2024 meldde Washington dat Chinese auto's die in de Verenigde Staten worden geïmporteerd te maken krijgen met een nog veel hogere heffing: tot wel 100 procent.

Geen eerlijke concurrentie

Er is in het geval van de Chinese auto's sprake van oneerlijke concurrentie omdat er door de Chinese overheid flink veel geld naar de Chinese fabrikanten gaan. Hierdoor kunnen de productiekosten laag blijven en is het ook goedkoper om deze auto's naar Europa te verschepen. Inmiddels vinden we in Nederland een handjevol Chinese automerken, waaronder BYD, MG, Zeekr en Xpeng.

China is wereldwijd nu de derde grootste producent van elektrische auto's, In 2023 was Duitsland de grootste leverancier van elektrische auto's en België kwam op de tweede plaats, op de voet gevolgd dus door China. Dat blijkt uit de laatste cijfers van CBS. In België worden nu onder meer de elektrische auto's van Audi en Volvo geproduceerd.