ID.nl logo
XPENG G6: het Chinese antwoord op de Tesla Model Y
© Christian Kalse
Mobiliteit

XPENG G6: het Chinese antwoord op de Tesla Model Y

De Chinese nieuwkomer XPENG lijkt met de gloednieuwe G6 een serieuze concurrent voor de populaire Tesla Model Y te hebben afgeleverd. Met geavanceerde technologie, ruim voldoende actieradius en een concurrerende prijs zet deze volledig elektrische SUV een stevige aanval in op Musks bestverkochte EV. Ontdek hoe de G6 de strijd aangaat en of dit het begin is van XPENGs grote doorbraak in Europa.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Je hebt het niet direct in de gaten, maar stiekem mag een piepjong automerk als XPENG niet klagen wat betreft zijn positie in de Nederlandse automarkt. Met slechts twee modellen zijn er bijvoorbeeld twee keer zo veel XPENGs als Nio's geregistreerd, en dat met een vrij timide marketingbudget.

Met name de forse G9 is gezien zijn formaat populair. Geen verrassing natuurlijk, want er is absoluut een markt voor scherp geprijsde en supersnel ladende grote SUV's. Dat smaakt dus naar meer, en daarom maakte Irwin van InstaAutoVlog onlangs kennis met een nieuw model dat later dit jaar op de markt komt. Wederom een ‘G’, maar niet bepaald een zachte. De XPENG G6 lijkt namelijk een schot in de roos.

©Christian Kalse

Ambitieuze missie 

Met de nieuwe G6 is XPENGs missie overduidelijk: de momenteel wereldwijd best verkochte auto van de troon stoten, namelijk de Tesla Model Y. Hoe? Door wellicht een schaamteloos stukje overschrijven van centimeters. Zo is-ie 4,75 meter lang, 1,92 meter breed en heeft-ie een wielbasis van 2, 89 meter. En ja, daarmee zijn de afmetingen identiek aan die van Musks geesteskind, al kan er dankzij een 3 centimeter hogere carrosserie net niet worden gekwartet. Best opvallend, want ondanks die extra hoogte lijkt de XPENG juist iets dynamischer te ogen. Met een Cw-waarde van net geen 0,248 is ook de aerodynamica dik op orde. 

In navolging van de P7 en G9 is ook de G6 voorzien van XPENGs zogeheten ‘robot-face’, een herkenbare lichtsignatuur waarmee de designers hun voorliefde voor AI en scifi willen benadrukken. De van links naar rechts doorlopende dagrijverlichting huisvest aan weerszijden dynamische richtingaanwijzers, terwijl de daaronder geplaatste koplampen het digitale snuitje vervolmaken.

Aan de achterzijde wordt deze designtaal doorgetrokken en zijn we voornamelijk gecharmeerd van de keurige lichtstrip die deels in de achterste zijschermen begint. Een fraai detail, zeker in combinatie met de ook hier aanwezige sequentiële knipperlichten. Standaard rolt elke XPENG G6 op dezelfde 20-inch lichtmetalen wielen, die zijn omtrokken met Michelin Pilot Sport EV-banden.

©Christian Kalse

Comfortabele instap

Bij het openen van de portieren valt op dat de G6 is voorzien van moderne portiergrepen. Deze zijn in het plaatwerk verzonken, maar klappen na het ontgrendelen van de portieren handig naar buiten. Verder zien we frameloze portierruiten en de implementatie van dubbel gelamineerd glas. De instap blijkt uiterst comfortabel, en dan niet alleen vanwege de gemakkelijke instap op heuphoogte, maar ook vanwege de grote ruimte tussen vloer en dak. We nemen plaats op goed gevormde stoelen die bovendien standaard verwarmd én geventileerd zijn. Ook het uitstekend instelbare stuurwiel is standaard verwarmd, en dat geldt trouwens ook voor de achterbank. 

Een fijne zitpositie is snel gevonden, en deze kun je vervolgens via het infotainmentsysteem opslaan. Prettig is de ondersteuning voor beide ellebogen en de meer dan keurige afwerking van het interieur. We zien een aangename mix van kunststoffen en diervrije leersoorten, en qua ontwerp oogt alles chic en verfijnd. Met name de overtuigende bouwkwaliteit valt in de smaak, vooral in combinatie met het standaard aanwezige glazen dak. Dat dak is niet alleen bijna 100 procent UV-werend, maar heeft bovendien een uitstekende isolerende werking. Handig zijn de twee draadloze telefoonladers die zijn gekoeld en de tientallen liters aan opbergruimte. 

©Christian Kalse

Volwaardig Tesla-alternatief

Ook de G6 is voorzien van XPENGs huzarenstukje in de vorm van een 15-inch infotainmentsysteem, het absolute brein van de auto. Of het nu gaat om configureren van je voorkeursinstellingen, het scrollen door je muzieklijst via Spotify of het in- of uitschakelen van diverse veiligheidssystemen, alles gebeurt standaard via het snel werkende touchscreen.

Samen met NIO is XPENG er op dat vlak echt in geslaagd om een volwaardig Tesla-alternatief te bieden. Zeker in combinatie met EV-routeplanning en actieve batterijverwarming (een warmtepomp is standaard) in aanloop naar een snellaadsessie. In tegenstelling tot Tesla geeft XPENG je echter ook een digitaal instrumentarium dat met een speciale coating is overtrokken. Zo is het vanaf de bijrijdersstoel niet mogelijk om de snelheid af te lezen. Een opvallende gimmick.

Op de tweede zitrij is de G6 minstens zo overtuigend. Sterker nog, daar ontpopt de auto zich als een van de comfortabelste in zijn klasse. We zien niet alleen een fijne instap, maar ook een goed gevormde en vrij hoog geplaatste achterbank, zeeën aan been- en voetruimte, en ook de hoofdruimte is ronduit royaal. Het gloednieuwe EV-platform maakt een vlakke vloer mogelijk en de neerklapbare middenarmsteun verschaft je twee extra bekerhouders. Twee usb-c-aansluitpunten zorgen voor eindeloos smartphone- of tabletvertier.

©Christian Kalse

Prima caravantrekker

Achter de grote vijfde deur huisvest de G6 standaard maximaal 570 liter. Er is zelfs ruimte voor een dubbele laadvloer, al is de ruimte daaronder niet zo riant als bij de Model Y. Als je de in 60:40 neerklapbare achterbankleuning laat zakken, ontstaat er een maximale inhoud van 1370 liter. Voldoende, maar op zijn beurt wel minder dan de 1900 liter grote bak die een Y je voorschotelt. Er ontstaat dan wel een nagenoeg vlakke vloer. Iets te trekken? Dan klap je via het infotainmentsysteem in no-time een trekhaak uit, waarna de G6 maximaal 1500 kg mag voortslepen. De kogeldruk bedraagt 75 kg, en dat is voldoende voor twee e-bikes.

En om die caravan of aanhangwagen voort te trekken, heb je minimaal 258 pk tot je beschikking. Dat is namelijk het vermogen van de achterwielaangedreven Standard Range-instapper. Je krijgt dan een 66 kWh sterke LFP-batterij en een range van maximaal 435 km. Uitstekende cijfers voor een op dat moment nog geen 43.000 euro kostende G6. Het toppunt is echter de 800V-technologie die het accupakket in nog geen 20 minuten tijd kan bijladen. Het standaard opladen gaat via een 11 kW 3-fase-boordlader.

©Christian Kalse

Range tot 570 kilometer 

Liever wat meer range? Opteer dan voor de RWD Long Range. Deze heeft een 87,5kWh-accu en kan daarmee 570 km ver komen. Ook deze G6 beschikt over de innovatieve 800V-technologie en piekt zelfs met een maximaal DC-vermogen van 280 kW. Ook heeft-ie een iets sterkere elektromotor van 285 pk, maar het koppel is met 440 Nm gelijk aan dat van de Standard Range. Wat meer pit en tractie? Kies dan voor de Performance-variant. Die krijgt een extra elektromotor op de vooras, waarmee het gecombineerde vermogen naar 476 pk en 660 Nm koppel stijgt. Daarmee sprint deze variant in slechts 4,1 seconden naar de 100 km/u. 

Wij reden met de RWD Long Range. Ook deze auto beschikt over een aandrijflijn waarmee de G6 overtuigend soepel van zijn plek komt, en bovendien op een verrassend efficiënte manier. Gedurende de eerste testkilometers bleef het verbruik ruim onder de 15 kWh/100 km, en dat zijn absolute Tesla-waarden. Dit in combinatie met de riant aanwezige kilowatturen én de 800V-snellaadtechnologie maakt van de G6 een haast niet te verslaan totaalpakket!

©Christian Kalse

Compleet plaatje 

Tel daarbij op dat de XPENG G6 ook verre van onaangenaam rijdt en het plaatje lijkt compleet. Hij weet te overtuigen met een mooi en stabiel rijkarakter, waarbij met name de rust aan boord (geluidsisolatie) direct in de smaak valt. Wat betreft het veercomfort houdt de G6 het midden tussen de Tesla Model Y en de Kia EV6, en alleen het gedrag in snel genomen bochten zou wat subtieler mogen. Hij voelt dan her en der wat rommelig aan. Het fijnst bleek toch de uitstekende rechtuitstabiliteit en de typische reisautokwaliteiten.

Met de XPENG G6 lijkt het merk dan ook een spijker in het accupakket van de Tesla Model Y te schieten. Dat proberen allerlei automerken al jaren te doen, maar het Chinese merk lijkt er nu echt in te zijn geslaagd. Eindelijk is er een auto die de Model Y niet alleen qua design en afwerking beconcurreert, maar ook op het gebied van technologie. X-Pilot 2.0 met twaalf camera’s, vijf radar- en twaalf ultrasone sensoren doen de rest en geven je op dat vlak een Tesla-achtige AutoPilot-ervaring. De G6 lijkt dan ook de absolute doorbraak van het merk te gaan worden, want één ding is zeker: met de G6 hebben ze een potentiële hit in handen. 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 350 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 350 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 350 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.

▼ Volgende artikel
Review JBL Flip 7 – Kleine speaker speelt luider dan ooit
© JBL
Huis

Review JBL Flip 7 – Kleine speaker speelt luider dan ooit

De Flip 7 voegt heel wat toe aan het beproefde succesrecept van JBL. Is dat voldoende om de iconische bluetooth-speaker weer de publieksfavoriet te maken? Dat lees je in deze review.

Fantastisch
Conclusie

Met een prijs van bijna 150 euro is de Flip 7 niet de goedkoopste bluetooth-speaker die je kunt aanschaffen. Je krijgt wel heel wat voor die prijs. Want niet alleen is deze JBL heel goed opgewassen tegen een slechte behandeling, hij projecteert muziek met veel emotie de kamer in. Ook voor buiten in de tuin of het strand heeft de Flip 7 de power om een feestje te bouwen. Het betere batterijleven en de gecontroleerde bassen van deze generatie zijn mooie upgrades ten opzichte van de Flip 6, al vind je misschien die oude versie voor een veel lagere prijs. Dan is het afwegen wat je belangrijk vindt. 

Plus- en minpunten
  • Goede accuduur
  • Speelt loeihard voor zo'n klein ding
  • IP68-label
  • Veel kleurkeuzes
  • Auracast
  • Op wat afstand geplaatst krachtige kamervuller
  • Relatief hoge prijs
  • Niet de lichtste speaker
  • Lus en karabijnhaak geen grote vernieuwing

Met de Flip 7 brengt JBL een update uit voor een wel zeer populaire bluetooth-speaker. Zoals die '7' al aangeeft, is dat verre van de eerste keer dat dit gebeurt. Deels gaat het dan om kleuren en design, zodat een nieuwe Flip helemaal de laatste trends volgt. Maar ook deze keer weet het bedrijf weer op technisch vlak wat verbeteringen toe te voegen. Auracast en AI Sound Boost zijn de belangrijkste, naast een verhoogde batterijduur van 16 uur.

Beschikbaar in zeven kleuren 

Even belangrijk zijn de nieuwe kleurtjes, met een weelderig paars als de opvallendste. Een 'Squad' camouflage-editie ontbreekt ook niet, terwijl een oranje randje rond het JBL-letterlogo een subtielere toevoeging is. De adviesprijs blijft 149,99 euro, dat blijft onveranderd.

©JBL

De Flip 7 is verkrijgbaar in zeven kleuren, waaronder een aantal nieuwe.

Het design van de Flip is grotendeels onveranderd gebleven sinds de eerste versie uit 2012. Ook de Flip 7 is een kleine cilinder, ongeveer even groot als een blik bier van een halve liter. Je kunt hem neerleggen of recht plaatsen. En aan elke uiteinde vind je een (passieve) woofer met het JBL-logo. Zodra je muziek iets luider zet, zie je ze heen en weer dansen. Een iconische gimmick mag je het noemen, maar het verhoogt wel de fun-factor. Hetzelfde design zie je ook terugkomen bij de grotere bluetooth-speakers van JBL, zoals de even nieuwe Charge 6 en de Xtreme 4.  

Met haak of lus te gebruiken

Niet zoveel veranderingen op designvlak dus. Maar details zijn belangrijk en dat is ook waar JBL zijn pijlen op richt. Een opvallend toevoeging is de mogelijkheid om een lus van stevig textiel of een karabijnhaak aan de speaker vast te maken. Beide accessoires vind je in de doos. Hoewel je de haak of lus kunt verwijderen via een kliksysteem, zit het muurvast genoeg om de Flip 7 zorgeloos aan een rugzak te hangen. 

©JBL

De haak of lus zit muurvast via een handig mechanisme.

Bestand tegen water en stof 

De Flip 7 is gemaakt om overal mee naartoe te nemen. Het IP68-etiket maakt duidelijk dat er weinig is waar deze speaker niet tegen kan. Stof en water deren hem niet gauw. Je kunt deze speaker in het (ondiepe) zwembad laten vallen en hem gewoon daarna weer gebruiken. De Flip 7 is daarmee ook net iets meer waterbestendig dan zijn voorganger. De hele behuizing is bovendien heel robuust, met dikke rubberen dopje aan de uiteinden. Het geeft echt de indruk dat je deze bluetooth-speaker niet gauw kapot zou krijgen. Handig op de camping, maar ook gewoon thuis in een tienerkamer.

©Jamie Biesemans

In de JBL Portable-app vind je niet veel opties.

Zeer goede batterijduur

Qua vermogen gaat de Flip 7 er niet echt op vooruit, maar 35 W is wel indrukwekkend voor zo'n klein ding. Door het gebruik van AI Sound Boost kan de speaker wel luid én helder blijven spelen, wat best indrukwekkend is. AI is natuurlijk een geweldig buzzwoord momenteel; hier worden AI-algoritmes in ieder geval gebruikt om de woofer en tweeter optimaal te laten presteren. Playtime Boost heeft ook een impact op de klank. Schakel dit via de JBL Portable-app in en de speelduur wordt verlengd van 14 tot maximaal 16 uur. Houd er wel rekening mee dat je dan geen audiopreset van de equalizer kunt gebruiken.

Bouw een feestje met meerdere speakers

De JBL Portable-app heb je eigenlijk niet echt nodig om de speaker te bedienen, tenzij je via de equalizer nog de klank wilt aanpassen of een stereopaar wil vormen met een tweede Flip 7. Je kunt daarnaast meerdere compatibele JBL-speakers koppelen zodat ze allemaal dezelfde muziek spelen. Leuk om op een feestje met vrienden een groot muzieksysteem te bouwen. Dit kon vroeger ook al, via PartyTogether in de app, maar nu voegt JBL ook Auracast aan de Flip 7 (en de Charge 6) toe. Je kunt echter geen oude en nieuwe speakers combineren.

©Jamie Biesemans

De Auracast-knop licht op als je deze functie gebruikt.

Even tikken op het knopje met het A-logo op de speaker volstaat zo om de Flip 7 een Auracast-stream te laten afspelen. En je kunt compatibele speakers blijven toevoegen, er lijkt geen rem op het aantal te staan.

Luider zonder vervorming

Op het vlak van geluidskwaliteit is de Flip 7, onder andere dankzij AI Sound Boost, een indrukwekkende speaker geworden. Zelfs als je hem hard zet, wordt muziek open neergezet – zeker als je rekening houdt met het formaat van deze speaker. JBL opteert natuurlijk graag voor wat extra bass, wat de Flip 7 heel geschikt maakt voor feestjes of om even stoom af te blazen tussen het studeren door.

Lage tonen zijn vaak het moeilijkst voor kleine speakers, maar hier kun je dankzij de diepe audiokennis van JBL rekenen op bassen die merkbaar aanwezig zijn. Stemmen worden goed geplaatst, waardoor je helder podcasts kunt beluisteren.

©JBL

De speaker klinkt ook buiten zeer goed.

Warmer geluid

Door zijn kleinere formaat en relatief eenvoudige opbouw (met slechts één tweeter) is de Flip 7 wel nogal directioneel. Dat heb je vaak bij dit type speakers. Heel dichtbij hoor je het snel doffer worden als je wat schuiner gaat zitten. Ideaal is als je de Flip 7 wat verder weg plaatst en met het JBL-logo naar je feestgezelschap richt. Dan wordt Stromae's 'Ma Meilleure Ennemie' van het tweede seizoen van het indrukwekkende 'Arcane' heel vol in de kamer geplaatst, met een afgemeten beat die de track zijn snelheid geeft. Het is zeker een warm geluid, wat het heel oorvriendelijk maakt als 'Colors' van Black Pumas in de achtergrond speelt. Als het gaat om een feestje of gewoon een gezellig moment, dan doet de Flip 7 uitstekend zijn werk.

Conclusie

Met een prijs van bijna 150 euro is de Flip 7 niet de goedkoopste bluetooth-speaker die je kunt aanschaffen. Je krijgt wel heel wat voor die prijs. Want niet alleen is deze JBL heel goed opgewassen tegen een slechte behandeling, hij projecteert muziek met veel emotie de kamer in. Ook buiten heeft de Flip 7 de power om een feestje te bouwen. Het betere batterijleven en de gecontroleerde bassen van deze generatie zijn upgrades ten opzichte van de Flip 6, al vind je misschien die oude versie voor een veel lagere prijs. Dan is het afwegen wat je belangrijk vindt.