XPENG G6: het Chinese antwoord op de Tesla Model Y
De Chinese nieuwkomer XPENG lijkt met de gloednieuwe G6 een serieuze concurrent voor de populaire Tesla Model Y te hebben afgeleverd. Met geavanceerde technologie, ruim voldoende actieradius en een concurrerende prijs zet deze volledig elektrische SUV een stevige aanval in op Musks bestverkochte EV. Ontdek hoe de G6 de strijd aangaat en of dit het begin is van XPENGs grote doorbraak in Europa.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Je hebt het niet direct in de gaten, maar stiekem mag een piepjong automerk als XPENG niet klagen wat betreft zijn positie in de Nederlandse automarkt. Met slechts twee modellen zijn er bijvoorbeeld twee keer zo veel XPENGs als Nio's geregistreerd, en dat met een vrij timide marketingbudget.
Met name de forse G9 is gezien zijn formaat populair. Geen verrassing natuurlijk, want er is absoluut een markt voor scherp geprijsde en supersnel ladende grote SUV's. Dat smaakt dus naar meer, en daarom maakte Irwin van InstaAutoVlog onlangs kennis met een nieuw model dat later dit jaar op de markt komt. Wederom een ‘G’, maar niet bepaald een zachte. De XPENG G6 lijkt namelijk een schot in de roos.
©Christian Kalse
Ambitieuze missie
Met de nieuwe G6 is XPENGs missie overduidelijk: de momenteel wereldwijd best verkochte auto van de troon stoten, namelijk de Tesla Model Y. Hoe? Door wellicht een schaamteloos stukje overschrijven van centimeters. Zo is-ie 4,75 meter lang, 1,92 meter breed en heeft-ie een wielbasis van 2, 89 meter. En ja, daarmee zijn de afmetingen identiek aan die van Musks geesteskind, al kan er dankzij een 3 centimeter hogere carrosserie net niet worden gekwartet. Best opvallend, want ondanks die extra hoogte lijkt de XPENG juist iets dynamischer te ogen. Met een Cw-waarde van net geen 0,248 is ook de aerodynamica dik op orde.
In navolging van de P7 en G9 is ook de G6 voorzien van XPENGs zogeheten ‘robot-face’, een herkenbare lichtsignatuur waarmee de designers hun voorliefde voor AI en scifi willen benadrukken. De van links naar rechts doorlopende dagrijverlichting huisvest aan weerszijden dynamische richtingaanwijzers, terwijl de daaronder geplaatste koplampen het digitale snuitje vervolmaken.
Aan de achterzijde wordt deze designtaal doorgetrokken en zijn we voornamelijk gecharmeerd van de keurige lichtstrip die deels in de achterste zijschermen begint. Een fraai detail, zeker in combinatie met de ook hier aanwezige sequentiële knipperlichten. Standaard rolt elke XPENG G6 op dezelfde 20-inch lichtmetalen wielen, die zijn omtrokken met Michelin Pilot Sport EV-banden.
©Christian Kalse
Comfortabele instap
Bij het openen van de portieren valt op dat de G6 is voorzien van moderne portiergrepen. Deze zijn in het plaatwerk verzonken, maar klappen na het ontgrendelen van de portieren handig naar buiten. Verder zien we frameloze portierruiten en de implementatie van dubbel gelamineerd glas. De instap blijkt uiterst comfortabel, en dan niet alleen vanwege de gemakkelijke instap op heuphoogte, maar ook vanwege de grote ruimte tussen vloer en dak. We nemen plaats op goed gevormde stoelen die bovendien standaard verwarmd én geventileerd zijn. Ook het uitstekend instelbare stuurwiel is standaard verwarmd, en dat geldt trouwens ook voor de achterbank.
Een fijne zitpositie is snel gevonden, en deze kun je vervolgens via het infotainmentsysteem opslaan. Prettig is de ondersteuning voor beide ellebogen en de meer dan keurige afwerking van het interieur. We zien een aangename mix van kunststoffen en diervrije leersoorten, en qua ontwerp oogt alles chic en verfijnd. Met name de overtuigende bouwkwaliteit valt in de smaak, vooral in combinatie met het standaard aanwezige glazen dak. Dat dak is niet alleen bijna 100 procent UV-werend, maar heeft bovendien een uitstekende isolerende werking. Handig zijn de twee draadloze telefoonladers die zijn gekoeld en de tientallen liters aan opbergruimte.
©Christian Kalse
Volwaardig Tesla-alternatief
Ook de G6 is voorzien van XPENGs huzarenstukje in de vorm van een 15-inch infotainmentsysteem, het absolute brein van de auto. Of het nu gaat om configureren van je voorkeursinstellingen, het scrollen door je muzieklijst via Spotify of het in- of uitschakelen van diverse veiligheidssystemen, alles gebeurt standaard via het snel werkende touchscreen.
Samen met NIO is XPENG er op dat vlak echt in geslaagd om een volwaardig Tesla-alternatief te bieden. Zeker in combinatie met EV-routeplanning en actieve batterijverwarming (een warmtepomp is standaard) in aanloop naar een snellaadsessie. In tegenstelling tot Tesla geeft XPENG je echter ook een digitaal instrumentarium dat met een speciale coating is overtrokken. Zo is het vanaf de bijrijdersstoel niet mogelijk om de snelheid af te lezen. Een opvallende gimmick.
Op de tweede zitrij is de G6 minstens zo overtuigend. Sterker nog, daar ontpopt de auto zich als een van de comfortabelste in zijn klasse. We zien niet alleen een fijne instap, maar ook een goed gevormde en vrij hoog geplaatste achterbank, zeeën aan been- en voetruimte, en ook de hoofdruimte is ronduit royaal. Het gloednieuwe EV-platform maakt een vlakke vloer mogelijk en de neerklapbare middenarmsteun verschaft je twee extra bekerhouders. Twee usb-c-aansluitpunten zorgen voor eindeloos smartphone- of tabletvertier.
©Christian Kalse
Prima caravantrekker
Achter de grote vijfde deur huisvest de G6 standaard maximaal 570 liter. Er is zelfs ruimte voor een dubbele laadvloer, al is de ruimte daaronder niet zo riant als bij de Model Y. Als je de in 60:40 neerklapbare achterbankleuning laat zakken, ontstaat er een maximale inhoud van 1370 liter. Voldoende, maar op zijn beurt wel minder dan de 1900 liter grote bak die een Y je voorschotelt. Er ontstaat dan wel een nagenoeg vlakke vloer. Iets te trekken? Dan klap je via het infotainmentsysteem in no-time een trekhaak uit, waarna de G6 maximaal 1500 kg mag voortslepen. De kogeldruk bedraagt 75 kg, en dat is voldoende voor twee e-bikes.
En om die caravan of aanhangwagen voort te trekken, heb je minimaal 258 pk tot je beschikking. Dat is namelijk het vermogen van de achterwielaangedreven Standard Range-instapper. Je krijgt dan een 66 kWh sterke LFP-batterij en een range van maximaal 435 km. Uitstekende cijfers voor een op dat moment nog geen 43.000 euro kostende G6. Het toppunt is echter de 800V-technologie die het accupakket in nog geen 20 minuten tijd kan bijladen. Het standaard opladen gaat via een 11 kW 3-fase-boordlader.
©Christian Kalse
Range tot 570 kilometer
Liever wat meer range? Opteer dan voor de RWD Long Range. Deze heeft een 87,5kWh-accu en kan daarmee 570 km ver komen. Ook deze G6 beschikt over de innovatieve 800V-technologie en piekt zelfs met een maximaal DC-vermogen van 280 kW. Ook heeft-ie een iets sterkere elektromotor van 285 pk, maar het koppel is met 440 Nm gelijk aan dat van de Standard Range. Wat meer pit en tractie? Kies dan voor de Performance-variant. Die krijgt een extra elektromotor op de vooras, waarmee het gecombineerde vermogen naar 476 pk en 660 Nm koppel stijgt. Daarmee sprint deze variant in slechts 4,1 seconden naar de 100 km/u.
Wij reden met de RWD Long Range. Ook deze auto beschikt over een aandrijflijn waarmee de G6 overtuigend soepel van zijn plek komt, en bovendien op een verrassend efficiënte manier. Gedurende de eerste testkilometers bleef het verbruik ruim onder de 15 kWh/100 km, en dat zijn absolute Tesla-waarden. Dit in combinatie met de riant aanwezige kilowatturen én de 800V-snellaadtechnologie maakt van de G6 een haast niet te verslaan totaalpakket!
©Christian Kalse
Compleet plaatje
Tel daarbij op dat de XPENG G6 ook verre van onaangenaam rijdt en het plaatje lijkt compleet. Hij weet te overtuigen met een mooi en stabiel rijkarakter, waarbij met name de rust aan boord (geluidsisolatie) direct in de smaak valt. Wat betreft het veercomfort houdt de G6 het midden tussen de Tesla Model Y en de Kia EV6, en alleen het gedrag in snel genomen bochten zou wat subtieler mogen. Hij voelt dan her en der wat rommelig aan. Het fijnst bleek toch de uitstekende rechtuitstabiliteit en de typische reisautokwaliteiten.
Met de XPENG G6 lijkt het merk dan ook een spijker in het accupakket van de Tesla Model Y te schieten. Dat proberen allerlei automerken al jaren te doen, maar het Chinese merk lijkt er nu echt in te zijn geslaagd. Eindelijk is er een auto die de Model Y niet alleen qua design en afwerking beconcurreert, maar ook op het gebied van technologie. X-Pilot 2.0 met twaalf camera’s, vijf radar- en twaalf ultrasone sensoren doen de rest en geven je op dat vlak een Tesla-achtige AutoPilot-ervaring. De G6 lijkt dan ook de absolute doorbraak van het merk te gaan worden, want één ding is zeker: met de G6 hebben ze een potentiële hit in handen.