ID.nl logo
XPENG G6: het Chinese antwoord op de Tesla Model Y
© Christian Kalse
Mobiliteit

XPENG G6: het Chinese antwoord op de Tesla Model Y

De Chinese nieuwkomer XPENG lijkt met de gloednieuwe G6 een serieuze concurrent voor de populaire Tesla Model Y te hebben afgeleverd. Met geavanceerde technologie, ruim voldoende actieradius en een concurrerende prijs zet deze volledig elektrische SUV een stevige aanval in op Musks bestverkochte EV. Ontdek hoe de G6 de strijd aangaat en of dit het begin is van XPENGs grote doorbraak in Europa.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Je hebt het niet direct in de gaten, maar stiekem mag een piepjong automerk als XPENG niet klagen wat betreft zijn positie in de Nederlandse automarkt. Met slechts twee modellen zijn er bijvoorbeeld twee keer zo veel XPENGs als Nio's geregistreerd, en dat met een vrij timide marketingbudget.

Met name de forse G9 is gezien zijn formaat populair. Geen verrassing natuurlijk, want er is absoluut een markt voor scherp geprijsde en supersnel ladende grote SUV's. Dat smaakt dus naar meer, en daarom maakte Irwin van InstaAutoVlog onlangs kennis met een nieuw model dat later dit jaar op de markt komt. Wederom een ‘G’, maar niet bepaald een zachte. De XPENG G6 lijkt namelijk een schot in de roos.

©Christian Kalse

Ambitieuze missie 

Met de nieuwe G6 is XPENGs missie overduidelijk: de momenteel wereldwijd best verkochte auto van de troon stoten, namelijk de Tesla Model Y. Hoe? Door wellicht een schaamteloos stukje overschrijven van centimeters. Zo is-ie 4,75 meter lang, 1,92 meter breed en heeft-ie een wielbasis van 2, 89 meter. En ja, daarmee zijn de afmetingen identiek aan die van Musks geesteskind, al kan er dankzij een 3 centimeter hogere carrosserie net niet worden gekwartet. Best opvallend, want ondanks die extra hoogte lijkt de XPENG juist iets dynamischer te ogen. Met een Cw-waarde van net geen 0,248 is ook de aerodynamica dik op orde. 

In navolging van de P7 en G9 is ook de G6 voorzien van XPENGs zogeheten ‘robot-face’, een herkenbare lichtsignatuur waarmee de designers hun voorliefde voor AI en scifi willen benadrukken. De van links naar rechts doorlopende dagrijverlichting huisvest aan weerszijden dynamische richtingaanwijzers, terwijl de daaronder geplaatste koplampen het digitale snuitje vervolmaken.

Aan de achterzijde wordt deze designtaal doorgetrokken en zijn we voornamelijk gecharmeerd van de keurige lichtstrip die deels in de achterste zijschermen begint. Een fraai detail, zeker in combinatie met de ook hier aanwezige sequentiële knipperlichten. Standaard rolt elke XPENG G6 op dezelfde 20-inch lichtmetalen wielen, die zijn omtrokken met Michelin Pilot Sport EV-banden.

©Christian Kalse

Comfortabele instap

Bij het openen van de portieren valt op dat de G6 is voorzien van moderne portiergrepen. Deze zijn in het plaatwerk verzonken, maar klappen na het ontgrendelen van de portieren handig naar buiten. Verder zien we frameloze portierruiten en de implementatie van dubbel gelamineerd glas. De instap blijkt uiterst comfortabel, en dan niet alleen vanwege de gemakkelijke instap op heuphoogte, maar ook vanwege de grote ruimte tussen vloer en dak. We nemen plaats op goed gevormde stoelen die bovendien standaard verwarmd én geventileerd zijn. Ook het uitstekend instelbare stuurwiel is standaard verwarmd, en dat geldt trouwens ook voor de achterbank. 

Een fijne zitpositie is snel gevonden, en deze kun je vervolgens via het infotainmentsysteem opslaan. Prettig is de ondersteuning voor beide ellebogen en de meer dan keurige afwerking van het interieur. We zien een aangename mix van kunststoffen en diervrije leersoorten, en qua ontwerp oogt alles chic en verfijnd. Met name de overtuigende bouwkwaliteit valt in de smaak, vooral in combinatie met het standaard aanwezige glazen dak. Dat dak is niet alleen bijna 100 procent UV-werend, maar heeft bovendien een uitstekende isolerende werking. Handig zijn de twee draadloze telefoonladers die zijn gekoeld en de tientallen liters aan opbergruimte. 

©Christian Kalse

Volwaardig Tesla-alternatief

Ook de G6 is voorzien van XPENGs huzarenstukje in de vorm van een 15-inch infotainmentsysteem, het absolute brein van de auto. Of het nu gaat om configureren van je voorkeursinstellingen, het scrollen door je muzieklijst via Spotify of het in- of uitschakelen van diverse veiligheidssystemen, alles gebeurt standaard via het snel werkende touchscreen.

Samen met NIO is XPENG er op dat vlak echt in geslaagd om een volwaardig Tesla-alternatief te bieden. Zeker in combinatie met EV-routeplanning en actieve batterijverwarming (een warmtepomp is standaard) in aanloop naar een snellaadsessie. In tegenstelling tot Tesla geeft XPENG je echter ook een digitaal instrumentarium dat met een speciale coating is overtrokken. Zo is het vanaf de bijrijdersstoel niet mogelijk om de snelheid af te lezen. Een opvallende gimmick.

Op de tweede zitrij is de G6 minstens zo overtuigend. Sterker nog, daar ontpopt de auto zich als een van de comfortabelste in zijn klasse. We zien niet alleen een fijne instap, maar ook een goed gevormde en vrij hoog geplaatste achterbank, zeeën aan been- en voetruimte, en ook de hoofdruimte is ronduit royaal. Het gloednieuwe EV-platform maakt een vlakke vloer mogelijk en de neerklapbare middenarmsteun verschaft je twee extra bekerhouders. Twee usb-c-aansluitpunten zorgen voor eindeloos smartphone- of tabletvertier.

©Christian Kalse

Prima caravantrekker

Achter de grote vijfde deur huisvest de G6 standaard maximaal 570 liter. Er is zelfs ruimte voor een dubbele laadvloer, al is de ruimte daaronder niet zo riant als bij de Model Y. Als je de in 60:40 neerklapbare achterbankleuning laat zakken, ontstaat er een maximale inhoud van 1370 liter. Voldoende, maar op zijn beurt wel minder dan de 1900 liter grote bak die een Y je voorschotelt. Er ontstaat dan wel een nagenoeg vlakke vloer. Iets te trekken? Dan klap je via het infotainmentsysteem in no-time een trekhaak uit, waarna de G6 maximaal 1500 kg mag voortslepen. De kogeldruk bedraagt 75 kg, en dat is voldoende voor twee e-bikes.

En om die caravan of aanhangwagen voort te trekken, heb je minimaal 258 pk tot je beschikking. Dat is namelijk het vermogen van de achterwielaangedreven Standard Range-instapper. Je krijgt dan een 66 kWh sterke LFP-batterij en een range van maximaal 435 km. Uitstekende cijfers voor een op dat moment nog geen 43.000 euro kostende G6. Het toppunt is echter de 800V-technologie die het accupakket in nog geen 20 minuten tijd kan bijladen. Het standaard opladen gaat via een 11 kW 3-fase-boordlader.

©Christian Kalse

Range tot 570 kilometer 

Liever wat meer range? Opteer dan voor de RWD Long Range. Deze heeft een 87,5kWh-accu en kan daarmee 570 km ver komen. Ook deze G6 beschikt over de innovatieve 800V-technologie en piekt zelfs met een maximaal DC-vermogen van 280 kW. Ook heeft-ie een iets sterkere elektromotor van 285 pk, maar het koppel is met 440 Nm gelijk aan dat van de Standard Range. Wat meer pit en tractie? Kies dan voor de Performance-variant. Die krijgt een extra elektromotor op de vooras, waarmee het gecombineerde vermogen naar 476 pk en 660 Nm koppel stijgt. Daarmee sprint deze variant in slechts 4,1 seconden naar de 100 km/u. 

Wij reden met de RWD Long Range. Ook deze auto beschikt over een aandrijflijn waarmee de G6 overtuigend soepel van zijn plek komt, en bovendien op een verrassend efficiënte manier. Gedurende de eerste testkilometers bleef het verbruik ruim onder de 15 kWh/100 km, en dat zijn absolute Tesla-waarden. Dit in combinatie met de riant aanwezige kilowatturen én de 800V-snellaadtechnologie maakt van de G6 een haast niet te verslaan totaalpakket!

©Christian Kalse

Compleet plaatje 

Tel daarbij op dat de XPENG G6 ook verre van onaangenaam rijdt en het plaatje lijkt compleet. Hij weet te overtuigen met een mooi en stabiel rijkarakter, waarbij met name de rust aan boord (geluidsisolatie) direct in de smaak valt. Wat betreft het veercomfort houdt de G6 het midden tussen de Tesla Model Y en de Kia EV6, en alleen het gedrag in snel genomen bochten zou wat subtieler mogen. Hij voelt dan her en der wat rommelig aan. Het fijnst bleek toch de uitstekende rechtuitstabiliteit en de typische reisautokwaliteiten.

Met de XPENG G6 lijkt het merk dan ook een spijker in het accupakket van de Tesla Model Y te schieten. Dat proberen allerlei automerken al jaren te doen, maar het Chinese merk lijkt er nu echt in te zijn geslaagd. Eindelijk is er een auto die de Model Y niet alleen qua design en afwerking beconcurreert, maar ook op het gebied van technologie. X-Pilot 2.0 met twaalf camera’s, vijf radar- en twaalf ultrasone sensoren doen de rest en geven je op dat vlak een Tesla-achtige AutoPilot-ervaring. De G6 lijkt dan ook de absolute doorbraak van het merk te gaan worden, want één ding is zeker: met de G6 hebben ze een potentiële hit in handen. 

▼ Volgende artikel
Helder verhaal: 5 slimme trucs voor sprankelend schone ramen
© Alexander Raths
Huis

Helder verhaal: 5 slimme trucs voor sprankelend schone ramen

Ramen lappen staat zelden bovenaan je lijstje met favoriete klussen, maar het resultaat spreekt altijd voor zich. Schone ramen laten meer licht binnen, geven je huis een frisse uitstraling en maken het uitzicht net een stukje fraaier. En het hoeft echt geen tijdrovend karwei te zijn. Met deze vijf simpele methodes krijg je je ramen snel weer sprankelend schoon.

Hik je ook zo aan tegen het lappen van je ramen?

We hebben 5 tips voor je waarmee je tijd (én frustratie) kunt besparen:

1: Gouden combi: glasreiniger + microvezeldoek 2: Water met afwasmiddel 3: Lekker streeploos met azijn 4: Raamwisser 5: Regelmatig lappen

Lees ook: Top 10 vervelendste huishoudklussen: zo maak je ze leuker!

1: Glasreiniger en microvezeldoek, een gouden duo

De klassieker onder de schoonmaakmethodes blijft glasreiniger in sprayvorm, gecombineerd met een microvezeldoek. Het werkt snel, gemakkelijk en levert in de meeste gevallen een streeploos resultaat op. Spuit de reiniger gelijkmatig over het raamoppervlak: niet te spaarzaam, maar ook niet zo veel dat het in straaltjes naar beneden loopt. Neem vervolgens een microvezeldoek en poets het glas in rustige, cirkelvormige bewegingen. Begin in een hoek en werk stap voor stap naar de andere kant, zodat je geen plekken overslaat. Heb je te maken met hardnekkige vlekken, laat de spray dan even kort inwerken voordat je begint met poetsen. Wil je het glas net dat beetje extra glans geven, dan kun je de doek op een gegeven moment ook vervangen door een prop krantenpapier. Dat geeft een verrassend mooi effect.

Glasreiniger of ruitenreiniger?

In de winkel vind je flessen met glasreiniger en ruitenreiniger. Hoewel ze op het eerste gezicht vergelijkbaar lijken, is er wel een verschil. Glasreinigers zijn ideaal voor het schoonmaken van gladde, niet-poreuze oppervlakken zoals spiegels en glazen meubels binnenshuis. Ze verwijderen snel vlekken en vingerafdrukken zonder strepen achter te laten. Ruitenreinigers daarentegen zijn ontworpen voor grotere oppervlakken, zoals autoruiten en buitenramen. Ze pakken niet alleen vlekken en vingerafdrukken aan, maar ook hardnekkiger vuil, en ze drogen snel op zonder strepen of vlekken na te laten. Voor de binnenkant van de ramen is een glasreiniger (zoals Glassex of Ajax Glasreiniger) dus prima geschikt; voor de ramen buitenkant, die vaak viezer zijn, heb je meer aan een ruitenreiniger zoals bijvoorbeeld HG ruitenreiniger.

©Voyagerix - stock.adobe.com

2: Warm water met een scheut afwasmiddel

Heb je geen glasreiniger in huis of zijn je ramen uitzonderlijk vuil, dan is een emmer met warm water en een paar druppels afwasmiddel een uitstekende oplossing. Vul de emmer met schoon, warm water, voeg er een beetje afwasmiddel aan toe en maak de ramen schoon met een zachte spons of een niet-pluizende doek. Werk steeds van boven naar beneden om te voorkomen dat er druipsporen ontstaan. Zodra het raam helemaal is afgenomen, pak je een raamwisser om het water in vloeiende banen weg te trekken. Zorg ervoor dat je de wisser na elke haal even droogveegt, zodat er geen strepen achterblijven. Droog daarna de randen en hoeken na met een schone, pluisvrije doek.

Woon je in een gebied met hard water, dan is het slim om gedestilleerd water te gebruiken. Daarmee verklein je de kans op witte vlekken en kalkresten die anders zichtbaar kunnen opdrogen.

💡 Kies een bewolkte dag om je ramen te lappen. In de felle zon droogt het water namelijk sneller op, waardoor je meer kans hebt op strepen.

3: Voor een streeploos resultaat: azijn

Wie liever met natuurlijke middelen schoonmaakt, kan uitstekend terecht bij een oplossing van water en witte azijn. Meng één deel azijn met drie tot vier delen water in een lege plantenspuit, schud even goed en spray het mengsel royaal op de ramen. Gebruik een microvezeldoek of een oude, schone theedoek om het raam grondig te poetsen. Net als bij de glasreiniger kun je voor extra glans ook hier weer krantenpapier gebruiken om na te wrijven.

Azijn heeft als groot voordeel dat het vet en vuil oplost, en bovendien strepen tegengaat. Houd er wel rekening mee dat de geur tijdens het schoonmaken even sterk kan zijn. Gelukkig verdwijnt die snel zodra de ramen droog zijn. Zo houd je een fris en helder resultaat over, zonder chemische schoonmaakmiddelen.

💡 Vergeet de kozijnen niet! Een schoon raam in een vuil kozijn ziet er maar 'half af' uit.

Ook interessant:
10x (goedkoop!) je huis schoon met soda, groene zeep en azijn

4: Efficiënt werken met een raamwisser

Wil je vooral snel en efficiënt resultaat, dan is een raamwisser je beste bondgenoot. Begin met het wassen van het raam volgens een van de eerdere methodes, zet de raamwisser vervolgens in de bovenhoek en trek hem in een rechte, horizontale beweging naar de andere kant. Veeg de wisser na elke haal af met een droge doek, zodat vuil en water zich niet opnieuw over het glas verspreiden. Zorg er daarnaast voor dat je elke baan een klein beetje laat overlappen met de vorige, zodat er geen strepen of gemiste stroken ontstaan. Sluit af door de randen van het raam en de vensterbank droog te maken met een schone doek. Daarmee voorkom je dat er druppels of watervlekken achterblijven.

💡 Voor moeilijk bereikbare buitenramen kun je een telescopische raamwisser gebruiken.

©Brian Jackson

5: Houd je ramen bij door regelmatig te lappen

Tot slot een tip die misschien niet leuk klinkt, maar wel een groot verschil maakt: maak je ramen regelmatig schoon. Door ze vaker even snel af te nemen, voorkom je dat vuil en aanslag zich ophopen en vastkoeken. Dat betekent dat je minder hard hoeft te boenen en sneller klaar bent. Bovendien blijven je ramen langer helder, waardoor je altijd kunt genieten van een fris uitzicht. Mooier kunnen we het niet maken, wel een stuk makkelijker.

💡 Last van condens op je ramen? Ventileer wat vaker of verweeg een luchtontvochtiger.

Conclusie

Met deze tips en een beetje voorbereiding wordt ramen lappen een stuk eenvoudiger. Door slim te werken en de juiste schoonmaakmiddelen te gebruiken, zorg je ervoor dat je ramen er in no-time netjes uitzien!


🧽 ❌ Niet meer schoon te krijgen?
Vraag dan een offerte aan voor nieuwe ramen 👇🏼

Vraag een offerte aan voor een glaszetter:

▼ Volgende artikel
Tuinonderhoud in het najaar: dit is hét moment om aan de slag te gaan
© Gardena
Huis

Tuinonderhoud in het najaar: dit is hét moment om aan de slag te gaan

Als de zomer ten einde loopt, verdwijnt bij veel mensen de aandacht voor de tuin. Toch is het najaar een van de belangrijkste periodes voor tuinonderhoud. Wie nu opruimt en snoeit, voorkomt extra werk in het voorjaar. En met het juiste gereedschap is dat makkelijker dan je denkt!

Partnerbijdrage - in samenwerking met Gardena

Vallende blaadjes, uitgebloeide planten, struiken en bomen die in de zomer flink zijn gegroeid – juist in het najaar vraagt de tuin om aandacht. Hieronder lees je welke klussen je nu kunt uitpakken en welk gereedschap daarbij van pas komt.

Snoeien: nu knippen is straks genieten

Veel vaste planten, struiken en jonge bomen groeien in de zomer flink door. Door ze in het najaar te snoeien, houd je ze in model en voorkom je dat zwakke of te lange takken bij de eerste storm afbreken. Snoeien is ook belangrijk voor de gezondheid van de plant: zo krijgen lucht en licht krijgen meer ruimte, wat schimmelvorming tegengaat.

Voor dunne takken en jong hout is een scherpe snoeischaar vaak al genoeg. De Gardena PremiumCut Flex is daar een goed voorbeeld van. Deze stevige bypass-schaar is bedoeld voor groen hout tot 24 mm dik. Dankzij de ergonomische handgreep en PowerCoating werk je nauwkeurig en hoef je geen extra kracht uit de oefenen. De coating zorgt er bovendien voor dat je de snoeischaar makkelijk schoon kunt maken en houden.

©Gardena

Bypass?

Een bypass-snoeischaar werkt met twee gebogen snijbladen die langs elkaar heen glijden – net als bij een gewone schaar. Die beweging zorgt voor een scherpe, nauwkeurige snede, dicht bij de stengel. Deze techniek beschadigt het plantweefsel nauwelijks en is daardoor ideaal voor het snoeien van jong, levend hout. Je merkt het verschil vooral bij vers hout: de schaar knipt scherp en de snoeiwond blijft netjes.

Gaat het om iets dikkere takken, bijvoorbeeld van struiken of jonge bomen, dan is een takkenschaar praktischer. De Gardena EasyCut S is een compacte en lichte takkenschaar met een sterke bypass-snede. Hij heeft een snoeidiameter van 4,5 centimeter. Dankzij zijn ergonomische ontwerp en zijn gewicht van net 900 gram kun je lekker vlot doorwerken.

💡Tip: snoei op een droge dag, zodat de snoeiwonden snel kunnen indrogen en je schimmel geen kans geeft.

©Gardena

Blad op het gazon? Tijd voor actie

Afgevallen bladeren horen bij de herfst, maar laat je ze liggen, dan gaan ze al snel tegen je werken. Zeker op het gazon vormen ze een natte, compacte laag die het gras verstikt. Mos en schimmels krijgen vrij spel, en in het voorjaar zie je de kale plekken terug. Blad opruimen is dus geen overbodige luxe.

Voor kleine oppervlakken of om gevallen blad uit borders en perken te halen is een hark vaak al voldoende. De Gardena combisystem bladhark is verstelbaar in breedte, van 30 tot 50 centimeter, zodat je hem kunt aanpassen aan de situatie. Smal bij struiken of tussen planten, breder op het gazon. Je klikt hem vast op een steel naar keuze, waardoor je ook prettig rechtop kunt blijven werken.

©Gardena

Wil je sneller klaar zijn, dan is een bladblazer of -zuiger handiger. De Gardena PowerJet Collect werkt op een 18V accu en combineert blazen en zuigen ineen. Je kunt bladeren dus op een hoop blazen óf ze direct opzuigen. Doe je dat laatste, dan zorgt de geïntegreerde hakselaar dat het bladafval meteen versnipperd wordt. Is de opvangzak vol, dan is het opgevangen materiaal meteen klaar voor op de composthoop of in de groenbak.

©Gardena

Liever geen herrie of gedoe met stroom? Dan is de Gardena bladverzamelaar een slim alternatief. Deze tuinruimer werkt volledig mechanisch: je duwt hem als een karretje over het gazon en de draaiende borstels vegen het blad naar binnen. Je hoeft dus niet meer zelf telkens te bukken om opgehoopt blad te verzamelen en weg te gooien. Het borstelmechanisme is in hoogte verstelbaar, afhankelijk van de ondergrond. Handig: je kunt hem ook gebruiken na het grasmaaien of verticuteren. En dat allemaal zonder lawaai!

En waar laat je al dat groenafval?

Tijdens het snoeien en harken verzamel je al snel een flinke berg groenafval. Takken, bladeren, uitgebloeide planten – het is handig om daar meteen een verzamelpunt voor te hebben. De Gardena pop-up tuinafvalzakbiedt uitkomst. Deze stevige, rechthoekige zak klapt vanzelf open en blijft goed rechtop staan. Daardoor kun je er gemakkelijk takken en blad in kwijt, zonder dat de zak steeds omvalt. Met een inhoud van 127 liter hoef je niet steeds heen en weer te lopen. Klaar? Dan vouw je de zak plat op, zodat hij weinig ruimte inneemt in de schuur of garage.

💡Tip: gebruik meerdere zakken om te scheiden wat je kunt composteren (bladeren, plantresten) en wat naar de gemeentelijke groenophaal moet (ziek of besmet plantmateriaal, dikke takken).

©Gardena

Het najaar als onderhoudsseizoen

Hoewel het in het najaar lijkt alsof de tuin tot rust komt, is dit juist het moment om dingen aan te pakken. Je zorgt dat de tuin winterklaar is, zodat je er in het voorjaar weer helemaal van kunt genieten. Bovendien werk je vaak in prettig weer: niet te heet, niet te droog, geen muggen meer. En zeg nou zelf: het voelt goed om de tuin netjes en opgeruimd achter te laten voordat de winter echt begint!

Met goed gereedschap wordt dat werk een stuk makkelijker. Gardena helpt daarbij, met alles van snoeischaren en bladverzamelaars tot stevige tuinafvalzakken. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is aan de slag gaan.