ID.nl logo
Huis

Google Allo of WhatsApp: Wat is de beste chat-app?

Allo is Google's ultieme poging zich te nestelen tussen grote chat-apps. Waar het bedrijf met Hangouts niet in slaagde, moet met Allo wel gaan lukken. Wat zijn precies de verschillen tussen Allo en WhatsApp? En waarom zou je overstappen? Wij legden Allo en WhatsApp naast elkaar en zochten de verschillen.

Vooropgesteld: WhatsApp heeft één groot voordeel, namelijk dat het al een bestaande app is die wereldwijd door een miljard mensen wordt gebruikt. En waar WhatsApp zijn doelgroep allang heeft bereikt, moet Google met Allo weer helemaal opnieuw beginnen. Dat gezegd hebbende heeft Allo features die Google in elk geval kans geven WhatsApp naar de kroon te steken. Lees ook: 5 gratis alternatieven voor WhatsApp.

Encryptie, veiligheid en privacy

Dat WhatsApp enkele maanden geleden alle chats van end-to-end-encryptie voorzag, was een pak van het hart van vele gebruikers. Google heeft die mogelijkheid al meteen in Allo gebouwd - niet meer dan normaal, maar toch. Online chatten heeft zijn risico's, maar met dit niveau van encryptie ben je in elk geval tot op zekere hoogte beschermd tegen pottenkijkers.

Google doet er echter een stapje bovenop met de incognito-modus, een soortgelijke functie als die we kennen van die andere potentiële WhatsApp-killer, Telegram, en die banden heeft met de incognito-modus die in de Chrome-browser te vinden is. Je kunt je berichten een vervaldatum van vijf seconden tot een week meegeven. Daarna wordt hij voorgoed vernietigd.

©PXimport

©PXimport

Let wel: privacy bij bedrijven als Google en Facebook (het moederbedrijf van WhatsApp) is natuurlijk altijd twijfelachtig. Google gebruikt profielgegevens van jou en je contacten om de chats en zoekresultaten binnen de app te verbeteren. Zorg dus dat je weet wat je allemaal openbaar maakt voor je de app gebruikt.

Heel Google in je chat

Zonder twijfel de belangrijkste feature van Allo ten opzichte van WhatsApp en de rest van de concurrentie is de integratie van de zoekmachine in de chat. Door middel van het commando @google kun je de Google-assistent aansporen te zoeken op personen, YouTube-filmpjes, de weersverwachting en nog veel meer. Google toont de resultaten aan jou én je gesprekspartner, dus het is een fluitje van een cent om samen een video te kijken of te zien of je in het weekend naar het strand kunt.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Google heeft tijdens de presentatie van de app een aantal voorbeelden gegeven en je kunt zelf wat proberen (voorlopig wel alleen in het Engels, maar volgens de in-app-assistent leert Allo op dit moment al Nederlands), maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Agenda-items delen, games spelen, gebruik vooral je eigen creativiteit.

Chatten

Het belangrijkste bij een chat-app blijft natuurlijk het chatten zelf. En dat heeft Google gewoon prima voor elkaar. Net als bij WhatsApp kun je met Allo chats versturen, zien wanneer iemand aan het typen is en emoji gebruiken. Foto's versturen gaat op eenzelfde manier, evenals het sturen van video's. Ook het maken en versturen van voiceclips gaat op precies dezelfde manier als bij WhatsApp.

©PXimport

©PXimport

Tot zover de overeenkomsten, op naar de verschillen. Allo ondersteunt stickers, een feature die vooral in Azië groot is en die wordt gebruikt door bijvoorbeeld Facebook Messenger. Het delen van je locatie is in Allo nog makkelijker dan in WhatsApp, vooral omdat Google Maps natuurlijk een Google-dienst is.

Andere features

Foto's versturen gaat dus op vrijwel dezelfde manier als bij WhatsApp, maar wel met een extra twist: als je de foto ingedrukt houdt voor het versturen, kom je in een edit-modus terecht. Daar kun je nog wat tekenen of schrijven op de foto voor je hem verzendt.

©PXimport

©PXimport

De misschien wel leukste functie van Allo is de mogelijkheid de grootte van het lettertype per bericht aan te passen. Houd de send-knop ingedrukt en er verschijnt een slider, waarmee je je bericht groter of juist kleiner kunt maken. Zo heb je geen hoofdletters meer nodig als je iets extra duidelijk wil maken.

Conclusie

Allo heeft de potentie een serieuze concurrent van WhatsApp te worden. Waar die laatste vooral een basale app met een minimalistisch uiterlijk is, stuitert Google in Allo door je chat heen. Allo ziet eruit als een volwaardig chat-programma en gedraagt zich ook zo, met alle benodigde features en nog een heleboel extra's. Vooral de diepgaande Google-integratie spreekt in het voordeel, al lijkt het vooral een speeltuin om de vernieuwde Google-assistent uit te proberen - iets wat overigens al redelijk werkt, zelfs nu de app net uit het cellofaantje komt.

Google Allo is een uitgebreide chat-app die Google een nieuwe kans geeft om de wereld van instant messaging te veroveren. Voor privacyvoorvechters die WhatsApp al links laten liggen, zal Allo weinig soelaas bieden, maar voor wie op zoek is naar een nieuwe invalshoek, extra features en vooral veel gemak is Allo een prima optie - al valt of staat het succes van de app met het aantal mensen dat overstapt, of de app in elk geval uitprobeert.

Google Allo is vanaf vandaag te downloaden in de App Store en Google Play. Zie je hem nog niet staan of kun je hem nog niet downloaden? Even geduld, de app wordt gefaseerd uitgerold.

Conclusie

Plus- en minpunten
      ▼ Volgende artikel
      Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
      Mobiliteit

      Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

      Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

      Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

      In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

      Duimpjes gegarandeerd

      Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

      Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

      ©Irwin Versteegh

      Standaard 18 inch

      De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

      🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

      ©Irwin Versteegh

      Andere zit dan verwacht

      Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

      ©Irwin Versteegh

      Ontdek jouw ideale elektrische auto

      Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

      Ruim genoeg voor bagage

      De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

      ©Irwin Versteegh

      Vanaf 27.990 euro

      De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

      ©Irwin Versteegh

      Overtreft verwachtingen

      Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

      ©Irwin Versteegh

      MINI-rijders kunnen naar Renault

      En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

      Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

      Watch on YouTube

       

      ▼ Volgende artikel
      Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
      Huis

      Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

      Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

      In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

      • Videogesprek starten
      • Scherm delen
      • Delen stoppen

      Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

      1 Videogesprek

      Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

      2 Laat de ander meekijken

      Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

      Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

      3 Schermdeling stoppen

      Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

      Watch on YouTube