ID.nl logo
Consumenten testen: Philips 2000 Series XC2011/01 - Steelstofzuiger voor minder dan de hoofdprijs
© philips
Huis

Consumenten testen: Philips 2000 Series XC2011/01 - Steelstofzuiger voor minder dan de hoofdprijs

Dat je voor een steelstofzuiger diep in de buidel moet tasten, is tegenwoordig gelukkig meer een fabeltje dan bewaarheid. Dat bewijst deze Philips 2000 Series XC2011/01, een steelstofzuiger met alle bekende functies, maar dan voor een schappelijke prijs. Hoe verhoudt deze 2000 Series zich tot duurdere modellen? Aan het Review.nl Testpanel om daar eens in te duiken.

Partnerbijdrage - In samenwerking met Philips

De Philips 2000 Series XC2011/01 is een zakloze steelstofzuiger, maar daarmee doe je het apparaat eigenlijk tekort. De 2000 Series is namelijk uitgerust met een aantal functies die je ook op high-end modellen terugvindt, zonder dat je daarvoor meteen de volle mep hoeft te betalen.

Zo beschikt de 2000 Series over de bekende ledtechologie: in de zuigmond zit een felle ledlamp die over de vloer schijnt, zodat je precies kunt zien waar nog stof of vuil ligt. Zo weet je zeker dat je je huis echt stofvrij maakt. Bang zijn dat je plekjes overslaat omdat je er niet bij kunt, is ook niet nodig. De zuigmond is zo gebouwd dat je tot slechts een millimeter van de muur kunt zuigen. Zo kun je elk hoekje van je huis meepakken – ook rondom meubels, planten en andere apparaten.

De batterij heeft een lange levensduur en werkt tot wel 40 minuten op een enkele acculading, dus je hoeft niet bang te zijn dat je tijdens het stofzuigen ineens met een lege batterij komt te zitten. En dannkzij de PowerCyclone 7-technologie profiteer je van lekker veel zuigkracht zonder dat dat ten koste gaat van de accuduur.

Een goed begin dus, maar hoe werkt het in de praktijk? We vroegen het aan het Review.nl Testpanel.

©philips

De reviews: algemeen

In algemene termen is het testpanel zeer tevreden over de 2000 Series. Dat begint al bij het uitpakken: de stofzuiger wordt geleverd in een stevige doos, en het in elkaar zetten is een fluitje van een cent. Meerdere testers roemden de lange steel, die ook voor langere mensen groot genoeg is: rugklachten behoren voorgoed tot het verleden.

Het testpanel is zeer te spreken over de zuigkracht. Zelfs in de ecostand is de 2000 Series krachtig genoeg om het meeste stof en vuil weg te krijgen, en het overschakelen naar de turbostand om hardnekkig vuil weg te halen doe je met één druk op de knop.

De accu ging voor de meeste testers lang genoeg mee om het hele huis te zuigen. Over de oplaadsnelheid waren de meningen verdeeld: een deel van de testers vond dat ruim snel genoeg, anderen hadden het liever nog een tandje sneller gezien. Ook de mogelijk om de accu van het apparaat te halen om op te laden en te legen vond het testpanel een fijne bijkomstigheid. 

De reviews: gebruiksgemak

Wat het testpanel vooral opviel, is de handzaamheid van het apparaat. De 2000 Series is een lichtgewicht stofzuiger, waarmee je het hele huis kunt zuigen zonder dat je er moe van wordt. 'Heel comfortabel om mee te zuigen, aldus een van de testers, en daar is de rest het mee eens: 'Erg wendbaar en licht in de hand', 'eenvoudig te bedienen' en 'handig' zijn termen die in de reviews voorbij komen. Een van de testers is zelfs af en toe gaan stofzuigen terwijl het niet eens nodig was, gewoon omdat het leuk is om te doen.

De zuigmond zelf werd ook zeer gewaardeerd. De flexibele mond was even wennen voor een van de testers, maar 'met een beetje oefenen gaat het vanzelf'. Traptreden en plinten waren voor sommige testers wat lastig, maar over het algemeen werkt de zuigmond erg goed. Vooral de manier waarop de stofzuiger zichtzelf over de vloer trekt, zonder dat je daar zelf echt voor hoeft te duwen, vondt het testpanel een verademing.

Ook het feit dat de opvangbak makkelijk te legen is werd vaak genoemd door het testpanel: 'Geen gedoe met stofzakken,' zegt een van de testers, die ook het wasbare filter als voordeel noemde: 'Het verlengt de levensduur en zorgt voor een consistente zuigkracht'. Dat zie je ook terug in de zuigmond: 'Door de enorme zuigkracht heeft stof geen kans te blijven plakken in de borstel'.

Ledverlichting

Steelstofzuigers van Philips staan bekend om hun led-verlichting, en die is ook in de 2000 Series aanwezig. 'Geen gimmick, maar een functionele toevoeging,' verwoordt een van de testers het, en eigenlijk waren alle testers er lyrisch over. 'Ideaal', 'je ziet echt alles' en 'verrassend handig' zijn termen die steeds weer terugkomen in de reviews.

Extra's

De 2000 Series kan ook worden gebruikt als kruimeldief, al vond niet iedereen deze functie ideaal. Dat komt voornamelijk door het ontbreken van extra opzetstukken. De stang is weliswaar los te koppelen, maar om de stofzuiger vervolgens echt als kruimeldief te kunnen gebruiken, waren wat extra koppen wenselijk geweest. Niettemin zuigt de 2000 Series een stuk beter dan een gewone kruimeldief.

©philips

Ontdek de Philips 2000 series XC2011/01 steelstofzuiger

op Kieskeurig.nl

Conclusie

De Philips 2000 Series XC2011/01 is een instapmodel steelstofzuiger, maar dat ziet het testpanel er niet meteen aan af. De zuigkracht is op de ecostand al goed, maar als de turbo wordt aangezet helemaal. Het apparaat is makkelijk in gebruik, de accu gaat lekker lang mee en hij zuigt erg goed, ook in moeilijke hoekjes en rondom meubels en stoelpoten.

De ledverlichting is een prettige toevoeging waar het testpanel unaniem positief over is. Ook de flexibele zuigmond kan op veel positieve reacties rekenen. Het apparaat is lekker licht en kan ook als kruimeldief worden gebruikt, al hadden de testers wel liever een of twee extra opzetstukken gehad om die functie nog beter te kunnen gebruiken.

Al met al is het testpanel zeer te spreken over de Philips 2000 Series XC2011/01. "De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend", zeggen meerdere testers dan ook. De 8,2 die het Review.nl Testpanel als gemiddeld eindcijfer aan de 2000 Series geeft, is dan ook een goede afspiegeling van de mogelijkheden.

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer