ID.nl logo
Zo los je je problemen met Google Drive op
© PXimport
Huis

Zo los je je problemen met Google Drive op

Google Drive heeft wereldwijd miljoenen gebruikers, maar ondanks deze populariteit heeft deze cloudopslagdienst zijn gebreken. Wordt je Google Drive niet geladen? Of merk je dat de bestandssynchronisatie het laat afweten? Je bent niet de enige. Er zijn veel mensen die soms problemen hebben met de service. Dat betekent ook dat we daardoor al veel oplossingen kunnen verzamelen.

Zoals bij alle computerproblemen die je probeert te verhelpen, geldt altijd dat je begint met de minst ingrijpende aanpak. Als je op goed geluk de ene ingreep na de andere uitvoert, weet je op een gegeven moment niet meer waarmee je bezig bent. Als je problemen hebt met een bestand in Google Drive is de allereerste tip: doe niets en wacht het even af. Een foutmelding als ‘error 502’ betekent dat de documenten ‘tijdelijk’ niet beschikbaar zijn. In de meeste gevallen is dit probleem van korte duur. Ga koffiezetten, pauzeer even en probeer het opnieuw. Als het probleem na een uur nog niet spontaan is verholpen, ga je verder.

Check Google

Soms moet je langer geduld hebben. Afgelopen augustus was de werking van Google Drive, Google Docs, Google Groups, Google Chat, Google Meet, Google Keep en Google Voice wereldwijd verstoord. Het duurde zes uur voor deze narigheid was opgelost. Begin daarom altijd met de controle van de onlinestatus van Google Drive. Het zou zonde zijn dat je je tijd verspilt met het zoeken naar oplossingen, terwijl het probleem bij Google ligt.

In het statusdashboard krijg je een overzicht van alle services en lees je of er ergens sprake is van uitval. Het is een beetje wennen aan de datumnotering: 9/25/20 betekent uiteraard 25 september 2020. Op die dag zie je trouwens in ons voorbeeld vijf markeringen staan voor Gmail, Calendar, Groups, Chat en Meet. Wanneer je op een oranje stip klikt, lees je meer over het probleem en het tijdstip waarop de kwestie werd ontdekt en opgelost. Je kunt ook Downdetector gebruiken om de huidige status van Google Drive te checken.

©PXimport

Controleer je netwerk

Het volgende dat je doet, is het controleren van je internetverbinding. Probeer met verschillende browsers of je kunt surfen. Als dat al niet lukt, controleer je of er een storing is bij de modem of de netwerkverbinding. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen en klik daarna op het onderdeel Netwerk en internet. Hier lees je of je verbinding hebt met het internet. Als je vermoedt dat er moeilijkheden zijn, klik je op Probleemoplossing voor netwerken. De wizard probeer automatisch de problemen te detecteren en op te lossen.

©PXimport

Browserprobleem

Zorg dat de browser en het besturingssysteem op de laatste versie draaien. Is dat niet het geval, werk dit dan bij. Probeer het incognito- of privévenster om Google Drive te openen. Wanneer je met een andere browser dan Chrome je bestanden in Drive wel ziet, weet je dat het probleem bij de Google-browser zit.

Schakel de plug-ins of extensies van Chrome uit en reset de instellingen. Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek om naar de Instellingen te gaan. Klik onderaan op Geavanceerd. In Windows kies je dan onder Resetten en opruimen voor Instellingen resetten en dan Instellingen resetten. Op macOS klik je onder Instellingen resetten op Instellingen terugzetten naar de oorspronkelijke standaardwaarden en dan Instellingen resetten.

©PXimport

Firewall even uitschakelen

We lezen dat Google Drive-gebruikers soms met synchronisatieproblemen kampen. Ga in dat geval na of de firewall of het antivirusprogramma de samenwerking niet verstoort. Gebruik de Windows-toets+I om bij de Windows instellingen te komen. Kies daar voor Bijwerken en beveiliging. Selecteer in de linkerkolom Windows beveiliging, zodat je rechts het onderdeel Firewall- en netwerkbeveiliging ziet staan.

In dit venster wordt aangegeven welk netwerk actief is en of de firewall is ingeschakeld. Selecteer het actieve netwerk en zet het schuifje van Windows Defender Firewall uit. Sluit de instellingen en controleer de werking van Google Drive. De kans is groot dat het probleem is hersteld door de firewall even uit en daarna weer in te schakelen. Dat laatste mag je niet vergeten, anders is je pc niet optimaal beschermd.

©PXimport

Drive Sync opnieuw starten

Soms is de beste oplossing nog de gemakkelijkste. Krijg je de melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt, probeer je dan Google Drive opnieuw op te starten. Houd er rekening mee dat dit een tijdelijke oplossing is, waarschijnlijk zul je dit moeten herhalen tot je de definitieve oplossing hebt gevonden.

Klik met de rechtermuisknop op het Google Drive-pictogram in het systeemvak. Daarna gebruikt je de knop Meer met de drie stippen. In het contextmenu selecteer je de optie Back-up en synchronisatie afsluiten. Open daarna de Google Drive-app opnieuw.

©PXimport

Gedeelde bestanden

Kun je een gedeeld bestand niet bewerken of zelfs helemaal niet bekijken? Dit komt bijna altijd doordat de persoon die je de link heeft gestuurd, iets fout heeft gedaan in de deelinstellingen van het bestand.

Wanneer je een bestand deelt met anderen, kun je aanduiden dat zij het bestand alleen mogen bekijken, dat ze daarbij commentaar mogen geven of dat zij het bestand mogen wijzigen. Als je geen toegang krijgt tot een bestand dat iemand met je deelt, geeft Google Drive je via een knop de mogelijkheid om aan de eigenaar te vragen de instellingen aan te passen.

©PXimport

Offline gebruiken

Wil je Google Drive offline gebruiken, dan moet je dit in de Google Chrome-browser aanduiden. Of je moet hiervoor de Google Drive-app installeren op je pc of Mac. Je kunt natuurlijk ook beide doen.

In het eerste scenario open je de Google Drive-instellingen in Chrome. Dat doet door in het adresvak https://drive.google.com/drive/my-drive te typen. Daarna zie je het vakje Offline en daar vink je de optie aan om Recente Google Document-, Spreadsheets- en Presentaties-bestanden op dit apparaat te openen en te bewerken. Klik op de blauwe knop om te bevestigen.

In het tweede scenario download je de app Google Backup en Synchronisatie. Volgt de instructies om het account in te stellen.

©PXimport

Opnieuw aanmelden

U kunt ook proberen om je Google-account even te verbreken en daarna opnieuw te verbinden. Hierdoor synchroniseert Google alle bestanden opnieuw, dat kan een tijdje duren. Klik in het systeemvak op het pictogram van Back-up en synchronisatie en daarna op de menuknop, dat zijn de drie puntjes. Zodoende kun je de Voorkeuren openen.

In het panel Voorkeuren selecteer je aan de linkerkant de Instellingen en daar gebruik je de blauwe knop Account ontkoppelen. Wanneer je het account ontkoppelt, blijven je bestanden lokaal op de computer staan. Daarna krijg je bericht dat het account ontkoppeld is en dat je Google Drive-map niet langer gesynchroniseerd wordt met Google Drive op het web. Als dat is gebeurd, ga je terug naar het pictogram van Back-up en synchronisatie in het systeemvak, je klikt op Aanmelden en je volgt de wizard om je account opnieuw te verbinden.

©PXimport

Verboden tekens

Zou het kunnen dat je een bestand probeert te synchroniseren met een van de niet-toegelaten tekens in de naam? Als het bestand tekens bevat als < , > , / , \ , ? of *, dan is het zelfs mogelijk dat je besturingssysteem er problemen mee heeft en dit niet toestaat.

Soms kan een programma, zoals een batchtool om namen aan te passen, zo’n teken per ongeluk hebben toegevoegd. Gebruik gewone letters en cijfers in de bestandsnamen. Hernoem dit bestand en kijk of de synchronisatie nu wel lukt.

©PXimport

Maak de cache leeg

De cache op Google Drive die op je telefoon of computer wordt opgeslagen, zorgt dat de bestanden sneller worden geladen. Helaas kan ook dit de bron zijn van onverklaarbare problemen. Soms worden bestanden niet gesynchroniseerd of worden sommige niet geopend in de browser. Wis daarom de cache.

Open Chrome en klik in de browserbalk om het pictogram met de drie puntjes. Vandaar kies je de opdracht Meer hulpprogramma’s en zo kom je bij de opdracht Browsegegevens wissen. In dit venster vink je de optie Cookies en andere sitegegevens aan en ook de instelling Gecachte afbeeldingen en bestanden. Daarna gebruik je de knop Gegevens wissen.

©PXimport

Grootte en bestandstype

U kunt zeker enorme bestanden op Drive parkeren, maar als je de groottelimieten overschrijdt, worden die niet altijd op de juiste manier geladen. Via deze webpagina lees je welke bestandstypen Google Drive ondersteunt en welke limieten Google daarbij hanteert.

Een presentatie van meer dan 100 MB die geconverteerd werd naar Google Presentaties, vraagt gewoon om moeilijkheden. Google Drive ondersteunt niet alle bestandstypen. Als je bestandstype niet wordt ondersteund, betekent dit dat het niet kan worden geconverteerd naar een Google-document. En dan kan het niet worden bekeken in de Google Doc-viewer. Niet-ondersteunde bestanden kun je wel in hun oorspronkelijke indeling opslaan in Google Drive. Je kunt ze dan uiteraard openen met een lokale applicatie.

Windows-account

Wanneer je Windows-gebruikersaccount beschadigd is of niet correct is geconfigureerd, krijg je het bericht Kan geen verbinding maken in Google Drive. De oplossing is een nieuw gebruikersaccount maken.

Ga naar de Instellingen en vandaar naar het onderdeel Accounts. In het volgende venster kies je aan de linkerkant Gezin en andere gebruikers. Klik in het rechtervenster op het plusteken bij Iemand anders aan deze pc toevoegen. In het volgende venster klik je op de blauwe tekst: Ik beschik niet over de aanmeldgegevens van deze persoon. Daarna kies je  Gebruiker toevoegen zonder een Microsoft-account.

Voer de gewenste gebruikersnaam en een wachtwoord in en klik op Volgende. Nadat je een nieuw account hebt aangemaakt, moet je dit nog wel wijzigen in een beheerdersaccount. Ga in Instellingen naar Account, Gezin en andere gebruikers en zoek het nieuwe account in het gedeelte Andere mensen. Selecteer dit account en klik op Accounttype wijzigen. Wijzig het accounttype in Administrator en klik op Ok. Schakel dan over naar dit nieuwe account en controleer of het probleem met Google Drive aanhoudt. Het is mogelijk dat je Google Drive opnieuw moet installeren op dit nieuwe account.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!