Opgefriste Kia EV6 haalt bijna 60 kilometer meer uit zijn nieuwe batterij
De Kia EV6 is inmiddels alweer dik drie jaar op de markt. Hoewel nog niet zozeer noodzakelijk, werd het hoog tijd voor een update. Kia keek nog eens goed naar het ontwerp en hield ook de technologie tegen het licht. Het resultaat van alle veranderingen staat naar verwachting eind september bij de Kia-dealer.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
©Kia
De ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto's gaan razendsnel. Toen de Kia EV6 in 2021 werd onthuld, was zijn 800V-boordsysteem toonaangevend in zijn marktsegment. Het leverde hem niet alleen de titels 'Europese Auto van het Jaar 2022' en 'Trekauto van het Jaar 2024' op, inmiddels heeft de EV6 wereldwijd meer dan dertig awards weten te bemachtigen.
De zogenaamde wet van de remmende voorsprong, die zich bij de ontwikkeling van EV's zo graag laat gelden, lijkt op de Kia EV6 weinig vat te krijgen. Misschien dat de voorsprong wat geslonken is, maar met zijn technologische architectuur loopt de auto na ruim drie jaar nog steeds voor de troepen uit. De Kia EV9 en concerngenoten Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 maken gebruik van hetzelfde E-GMP platform.
©Kia
Maar Kia zit niet stil. De update van de EV6 betekent een upgrade voor het elektrische systeem. Er wordt nu een batterij in de auto toegepast met een andere chemische samenstelling. Dat heeft geresulteerd in een grotere capaciteit, naar keuze 63 kWh (+5) of 84 kWh (+6,6). Zodat er nog meer kilometers uit een volle batterij gehaald kunnen worden. Afhankelijk van de gekozen batterij en de uitvoering van de auto, ligt nu een grootste actieradius van 582 kilometer (WLTP) binnen bereik.
©Kia
Hoewel er intussen EV's op de markt zijn verschenen die nog meer kilometers uit een volle batterij halen, houdt de EV6 zijn prijsklassegenoten aan de snellader nog steeds op achterstand. Het piekvermogen van 239 kW werd zelfs nog iets opgeschroefd, naar 258 kW. Daarmee duurt het volgens Kia niet meer dan 18 minuten om de batterij met 10 procent 'state of charge' op te laden tot 80 procent. Een laadpauze van een kwartiertje laden en je kunt weer 343 kilometer vooruit.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
©Kia
Kia concentreerde zich echter niet alleen op de batterij van de EV6. Ook het design werd opgefrist. Met name de neuspartij is anders, en met zijn scherp gelijnde dagrijverlichting geheel in lijn met de Kia EV3 en EV9. Ook de bumpers zijn geretoucheerd, terwijl aan de achterkant een nieuwe lichtstrip met Kia's zogenaamde Star Map technologie is aangebracht. Nieuwe wielontwerpen maken de uiterlijke facelift af.
©Kia
Ook het interieur van de EV6 is bijgepunt. Het nieuwe driespaaks stuur springt meteen in het oog, door de aangepaste sfeerverlichting wordt de breedte van het dashboard extra benadrukt. De vernieuwde EV6 is uitgerust met herkenning van je vingerafdruk, zodat een smart key of digitale sleutel geen vereiste meer is om de auto te starten, en je persoonlijke profiel direct wordt geladen. Verbeterde geluidsisolatie en andere schokdempers zorgen voor extra reiscomfort.
©Kia
De veiligheidsuitrusting van de Kia EV6 is gecompleteerd met Hands-on Detection, Lane Following Assist 2, Remote Smart Parking Assist 2 en Front, Side & Rear Parking Collision-avoidance Assist. Voortaan beschikt de auto over zeven airbags, inclusief een front center airbag tussen de bestuurder en voorpassagier. De bediening van de EV6 werkt nu via Kia's meest recente Software Defined Vehicle-architectuur. Prijzen van de vernieuwde EV6 zijn nog niet bekendgemaakt, Kia verwacht de auto vanaf eind september bij de dealer te kunnen tonen.
©Kia