ID.nl logo
De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6: de toekomst is nu al begonnen
© Hyundai
Mobiliteit

De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6: de toekomst is nu al begonnen

Hyundai heeft grote ambities op het gebied van elektrische mobiliteit en duurzaamheid. In 2045 wil het Zuid-Koreaanse merk geheel CO2-neutraal opereren. Wat we bij die schone toekomst voor moeten stellen? De IONIQ 5 en IONIQ 6 lichten een tipje van de sluier.

Toen begin 2021 de Hyundai IONIQ 5 werd gelanceerd, ging er een grote schokgolf door de autowereld. Voorzien van een innovatief 800V-boordsysteem, een ultrasnel op te laden batterijpakket en tot 481 kilometer actieradius (de nieuwste generatie IONIQ 5 schopt het zelfs tot 550 kilometer!), werden alle vooroordelen die bij het grote publiek leefden over EV’s regelrecht naar de prullenbak verwezen. Hyundai leverde het bewijs dat een elektrische auto wel degelijk gebruiksvriendelijk en zonder praktische hindernissen kan zijn.

Innovatieve technologie

Vervolgens voegde Hyundai in de zomer van 2022 de uiterst gestroomlijnde IONIQ 6 aan het gamma toe, een futuristische middenklasser waarvan de actieradius ruimschoots de 600km-grens doorbreekt. Een unieke aanbieding, met dezelfde innovatieve technologie als de IONIQ 5. Beide modellen weerspiegelen hoe wij ons in de toekomst zullen verplaatsen. Andere merken werken keihard om de opgelopen achterstand weg te werken. Echter is een 800V-boordnet bij andere merken alleen beschikbaar tegen een hogere prijs.

Maar Hyundai laat zich de kaas niet van het brood eten: onlangs werd een technische update voor de IONIQ 5 aangekondigd. Door gebruik te maken van een groter accupakket, met een capaciteit van 84 kWh in plaats van 77,4 kWh, haalt de IONIQ 5 nu zelfs een actieradius van zo’n 550 kilometer.

Weliswaar was Hyundai niet het allereerste automerk met een 800V-boordnet. In het hoge topsegment konden enkele aanbieders al een soortgelijk systeem leveren. Hyundai zorgde er op zijn beurt voor dat deze technologie níet exclusief bleef voor de allerduurste EV’s op de markt, maar ging het hoogspanningssysteem standaard gebruiken in middenklassers die voor een veel groter, zowel particulier als zakelijk publiek bereikbaar waren.

©Hyundai

Ultrasnel laden

Een belangrijk voordeel voor de gebruiker is de mogelijkheid om onderweg ultrasnel de batterij bij te kunnen laden, en zo tijdens de tussenstop minimale reistijd te verliezen. Om met de IONIQ 5 en IONIQ 6 een afstand van 100 kilometer te kunnen rijden, volstaat het om slechts 5 minuten bij te laden. En dat is naar de huidige maatstaven simpelweg razendsnel.

De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn echte laadmeesters, die aan de snellader piekvermogens bereiken van 239 kW. In veel andere EV’s – die minstens zoveel kosten als de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 – mag je al blij zijn als je een hoogste laadsnelheid haalt van 175 kW. Hyundai heeft met de IONIQ 5 en IONIQ 6 aangetoond dat het op technologisch gebied een grote voorsprong heeft op veel concurrenten.

Maar Hyundai kijkt verder dan de IONIQ 5 en IONIQ 6. Het Zuid-Koreaanse merk heeft aangekondigd zijn EV-aanbod vóór 2030 uit te breiden naar maar liefst 17 verschillende modellen, met als doelstelling om wereldwijd 2 miljoen geheel elektrische voertuigen per jaar te gaan verkopen. Op basis van het e-GMP platform (Electric Global Modular Platform), dat nu al dient als basis van de IONIQ 5 en IONIQ 6, verschijnt bijvoorbeeld ook een ruimtelijke, zevenpersoons SUV.

Door te investeren in de ontwikkeling en productie van geëlektrificeerde en volledig elektrische voertuigen, levert Hyundai een belangrijke bijdrage aan de oplossing van de milieuproblematiek. Terwijl de wereldbevolking groeit, moet onze planeet de kans krijgen om zich te kunnen herstellen. Daar zal de gehele auto-industrie een steentje aan bij moeten dragen, hoewel lang niet elk merk zo vooruitstrevend te werk gaat.

©Hyundai

Vloermatten van afgedankte visnetten

Hyundai heeft zich ten doel gesteld om in 2045 wereldwijd geheel CO₂-neutraal te opereren. Niet alleen door het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, maar ook door veel bewuster en circulair om te gaan met grondstoffen en energiebronnen. Om daarvan een voorbeeld te geven: in de IONIQ 5 en IONIQ 6 worden vloermatten gebruikt die zijn vervaardigd van afgedankte visnetten. Hiervoor is Hyundai een nauwe samenwerking aangegaan met Healthy Seas, een organisatie die zich toelegt op het opruimen van zeebodemvervuiling en verzamelen van materiaal dat gerecycled kan worden. Hyundai geeft de in de zee gedumpte netten een tweede leven door ze te verwerken in de vloermatten. Ook oude PET-flessen worden verwerkt in nieuwe materialen voor het interieur van de IONIQ 5 en IONIQ 6.

Om bij te dragen aan een schone toekomst, concentreert Hyundai zich overigens niet uitsluitend op elektrisch aangedreven voertuigen, maar gaat daarin veel verder. Het Zuid-Koreaanse merk profileert zich daarom niet meer als autofabrikant, maar als ‘Smart Mobility Solutions Provider’. Met het vraagstuk ‘hoe bewegen wij ons in een duurzame toekomst’ als rode draad, staan er ons in de toekomst tal van significante veranderingen in onze mobiliteit te wachten, die mogelijk zijn dankzij de razendsnelle technologische vooruitgang.

Robotica om mobiliteitsproblemen op te lossen

Hyundai investeert bijvoorbeeld veel geld en energie in de ontwikkeling van robotica. In grote en groeiende wereldsteden, waarin tientallen miljoenen inwoners dagelijks hun weg door nauwe straten proberen te vinden, kunnen mobiliteitsproblemen alleen worden opgelost door structureel maatregelen te nemen. Bijvoorbeeld met een infrastructuur die is voorbereid op voertuigen met gerobotiseerde, geheel autonoom werkende techniek.

Deze voertuigen zijn in staat om onderling te communiceren en geheel autonoom de meest snelle en efficiënte route naar de ingevoerde bestemming te vinden. Dat klinkt als verre toekomstmuziek, maar prototypes worden inmiddels al uitvoerig getest. In deze gerobotiseerde voertuigen hoeven de passagiers zich niet meer bezig te houden met de onoverzichtelijke, stressvolle verkeerssituatie, maar kunnen ze online inbellen bij een vergadering of ontspanning zoeken met een boek of film. Gelijktijdig houdt de technologie aan boord van het voertuig in de gaten of je het niet te koud hebt of te warm.

Met hun innovatieve elektrische aandrijflijnen en uitgebreide rijhulp- en veiligheidssystemen, lopen de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 voor op veel concurrenten. Maar uiteindelijk zijn beide modellen nog maar een eerste voorproefje op wat Hyundai ons de komende decennia op het gebied van duurzame mobiliteit zal voorschotelen. Het merk focust daarbij niet alleen op grotere auto’s: later dit jaar wordt een kleine, betaalbare elektrische Hyundai verwacht. De transitie naar elektrische mobiliteit staat nog maar in de kinderschoenen, maar zal dankzij de snelle technologische ontwikkelingen spoedig volwassen zijn.

Meer weten of de nieuwe elektrische auto's van Hyundai? Je leest het op deze pagina: https://www.kieskeurig.nl/p/pagina/hyundai_evduurtest/waar-technologie-en-stijl-samenkomen

▼ Volgende artikel
Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen
© Zonneplan
Mobiliteit

Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen

Je elektrische auto opladen kan vanaf nu net een stukje makkelijker en efficiënter. Zonneplan lanceert namelijk de Charge 2, een nieuw laadpaalsysteem waarmee je je elektrische auto nog slimmer oplaadt. Dat scheelt niet alleen in het algehele enegieverbruik van het elektrische wagenpark in Nederland, je merkt het ook meteen zelf in je portemonnee.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Zonneplan.

Dagtarief

Elektrische auto's worden doorgaans aan het begin van de avond opgeladen. Dat is niet zo gek, want dan weet je zeker dat je de volgende dag met een volle accu weer de weg op kunt. Maar waar lang niet iedereen bij stilstaat, is dat dat helemaal niet elke avond nodig is.

Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de EV-rijders wekelijks minder dan 400 kilometer rijdt. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Je hoeft dus helemaal niet iedere avond tijdens piektijden je batterij op te laden, maar veel mensen doen dat wel, en dan dus ook meteen tegen het hoge dagtarief. Met een elektrische laadpaal van Zonneplan, zoals de nieuwe Charge 2, hoef jij daar in ieder geval niet meer aan mee te doen.

Powerplay

Wat maakt de Zonneplan Charge 2 dan zo revolutionair ten opzichte van andere laadpalen? Dat komt voor een groot deel door Powerplay. Powerplay is een slim algoritme dat ervoor zorgt dat je elektrische auto altijd op de meest zuinige en efficiënte manier wordt opgeladen. Stroom kost niet op elk moment van de dag even veel, en het Powerplay-algoritme zoekt precies uit wanneer de batterij van je auto het best kan worden opgeladen.

Als je auto is ingeplugd, wordt de accu zoveel mogelijk opgeladen tijdens daluren. Dat scheelt sowieso al flink in de kosten ten opzichte van het normale dagtarief van je energieleverancier. En daar hoef je zelf bijna niets voor te doen: je stelt alleen een eindtijd in waarop je wil vertrekken, en het slimme algoritme zorgt ervoor dat je batterij zo goedkoop mogelijk wordt opgeladen zodat je de volgende dag weer met een volle accu de weg op kunt.

Watch on YouTube

Gratis laden

Met de Zonneplan Charge 2 laad je op bepaalde momenten zelfs helemaal gratis. Het kan gebeuren dat het stroomnet tijdelijk een overschot aan energie heeft. Op die momenten kost stroom helemaal niets. De Charge 2 herkent die momenten en zorgt ervoor dat je elektrische auto juist dan wordt opgeladen.

En dat kan behoorlijk aantikken. Op sommige momenten krijg je zelfs geld toe, omdat de landelijke netbeheerder TenneT vergoedingen betaalt voor het flexibel afnemen van energie. Een gemiddelde gebruiker kan op die manier tot wel 2000 kilometer per jaar gratis rijden. Dat komt voor tweederde van de EV-rijders dus neer op meer dan vijf weken per jaar gratis de weg op. Alles wat je daarvoor hoeft te doen is je auto zoveel mogelijk ingeplugd laten, en Powerplay doet de rest.

©Zonneplan

Lage kosten

Maar ook zonder stroomoverschotten ben je met de laadpalen van Zonneplan stukken goedkoper uit. Zelfs elektrische rijders met een gewoon dynamisch energiecontract betalen zo'n 25 procent meer voor het opladen van hun accu, terwijl gebruikers met een vast energiecontract bijna het dubbele kwijt zijn.

Ben je aangewezen op een openbare laadpaal, dan betaal je ruim twee keer zoveel als met een laadpaal van Zonneplan. Snelladen langs de weg kost zelfs vier tot vijf keer zoveel. Met een laadpaal van Zonneplan en Powerplay rijd je gemiddeld voor slechts 2,89 euro per honderd kilometer, terwijl snelladen bij FastNed doorgaans meer dan 11 euro per honderd kilometer kost.

Charge 2

En dat alles wordt dus nog een stukje beter met de nieuwe laadpaal van Zonneplan. De Charge 2 is nóg uitgebreider dan zijn voorganger. Door het slimme Powerplay-algoritme bespaar je dus al een kwart van de kosten die je maakt met een normaal dynamisch energiecontract.

De laadpaal zelf is ook nog een stukje beter geworden. Allereerst is hij in een nieuw jasje gestoken, zodat hij er nog wat beter uitziet. Bovendien krijgt de Charge 2 zijn software-updates draadloos, dus daar hoef je zelf ook amper meer iets voor te doen.

Je bestelt de Charge 2 bovendien gewoon online, tegen een scherpe prijs. Een professionele installateur zorgt ervoor dat de laadpaal komt te staan waar je hem wil hebben en dat alles naar behoren werkt. Alles bij elkaar heb je de Zonneplan Charge 2 in minder dan 3 jaar volledig terugverdiend.

©Zonneplan

Conclusie

Met de nieuwe Charge 2-laadpaal van Zonneplan laad je altijd op de goedkoopst mogelijke manier op. Het slimme Powerplay-algoritme berekent precies wanneer stroom het goedkoopst is, en alleen op die momenten wordt je elektrische auto opgeladen. Zo betaal je nooit het volle stroomtarief, laad je zelfs een kwart goedkoper op dan met een normaal dynamisch energiecontract, en rijd je gemiddeld 2000 kilometer per jaar zonder ook maar een cent te betalen.

De Zonneplan Charge 2 is vanaf nu online te bestellen.

▼ Volgende artikel
Ho ho ho: zo fotografeer je de magie van kerst
© Alexandra Surkova
Huis

Ho ho ho: zo fotografeer je de magie van kerst

De feestdagen hebben iets bijzonders. Kerstmis is het perfecte moment om fijne momenten vast te leggen met je camera of smartphone. Zo kun je ze later altijd weer terughalen. We helpen je graag op weg met tips en ideeën om deze kerst de mooiste foto's te maken.

Ga jij de verlichte kerstboom, de rijkelijk gedekte tafel, het samenzijn met je dierbaren of de verlichte stad fotograferen? Met de juiste tips en fotografietechnieken maak je schitterende foto’s. Houd je camera deze kerst dus binnen handbereik! We geven inspiratie en tips voor de volgende onderwerpen:

🎄 Kerstboom

🥂 Kerstdiner (of -ontbijt, of -lunch)

👪 Portretten van vrienden en familie

🌃 Lichtjes in de stad

Lees ook: Slimme kerstverlichting: haal de kerstsfeer in huis

🎄Kerstboom: van close-up tot licht-effecten

Ongeveer 90 procent van de huishoudens in Nederlanders heeft een kerstboom staan, grote kans dus dat ook jij er weer flink werk van hebt gemaakt. Je wilt je boom natuurlijk mooi vastleggen, maar hoe doe je dat het best?

Begin met de basis. Zorg dat er genoeg licht in de kamer is, maar niet te fel, zodat de warme gloed van de kerstlampjes zichtbaar blijft. Gebruik een statief om te voorkomen dat je foto onscherp wordt. Kies daarna een goede compositie. Speel met hoeken en afstanden tot de boom: maak bijvoorbeeld een close-up van een ornament, waarbij de rest van de boom zacht vervaagt op de achtergrond. Of probeer de hele boom in beeld te krijgen. Of dat laatste lukt, hangt af van de ruimte die je in de kamer hebt.

©Jordi Prat Puig | jordieasy

BOKEH

Ken je die foto's waarin de (kerst)lichtjes veranderen in zachte, gloeiende vlekjes? Dat heet bokeh, en je kunt dit heel makkelijk zelf creëren met je kerstboom. Het enige wat je nodig hebt, is een ander hoofdonderwerp dat je iets voor de boom plaatst.

Zet de iso-waarde van je camera laag, bijvoorbeeld ISO 100. Gebruik een groot diafragma (een klein F-getal) en stel scherp op een voorwerp dicht bij de camera, zoals een kaars of een kerststukje. Zorg ervoor dat de lichtjes van de boom wat verder weg staan. Die zullen dan vervagen tot die mooie bokeh-effecten. Probeer te spelen met de afstand en waar je scherpstelt om het effect precies goed te krijgen. Dit werkt trouwens niet alleen met een camera, maar ook met de portretmodus op veel smartphones.

©holdstillandclick

Kerstdiner: sfeer en smaak

Kerst draait om samenzijn en … eten! Die feestelijke eettafel vráágt er gewoon om door jou vastgelegd te worden.

Begin met een foto van de hele gedekte tafel. Als je de tafel al vroeg dekt, kun je foto's maken bij daglicht, wat zorgt voor een frisse sfeer. Fotografeer je vlak voor het diner, dan geeft het warme, zachte licht juist een romantisch effect. Een statief kan handig zijn, maar tijdens het eten zelf kan dat onpraktisch zijn. Wees dan niet bang je iso-waarde te verhogen. Moderne camera’s hebben minder last van ruis, en eventuele ruis kun je eenvoudig wegwerken tijdens het nabewerken.

Varieer met je standpunt om je foto interessant te maken. Een lage hoek vanaf de rand van de tafel geeft veel diepte. Wil je liever een overzichtsfoto van bovenaf? Gebruik dan een keukentrapje.

Als je de hele tafel hebt gefotografeerd, zoom dan in op de details. Denk aan het zilveren bestek, het kerstservies en de glinsterende kristallen glazen. Kies een klein F-getal om je onderwerp scherp te maken en de achtergrond subtiel te vervagen. Zo voeg je een professioneel tintje toe aan je foto’s en laat je jouw oog voor detail zien.

Lees ook: Handige tip (bijvoorbeeld voor kerst): zo krijg je wijn snel gekoeld

GRATIS Minicursus: Fotograferen tijdens de feestdagen

Gratis minicursus op Zoom Academy

Je wilt natuurlijk niet de hele avond met een camera rondlopen, maar een foto van die prachtig opgemaakte borden kun je best even maken, toch? Probeer eens recht van boven te fotograferen voor een leuk perspectief op het gerecht. Dat kan prima en snel met je smartphone.

Vergeet ook niet om de sfeer en interactie vast te leggen. Denk aan het aansnijden van het hoofdgerecht of de twinkelende ogen van een kind bij het zien van het toetje. Juist die spontane momenten maken je foto's extra bijzonder.

©Suzi Media

Kerstportretten: van spontaan tot geposeerd

Hoe maak je warme en intieme portretten tijdens kerstbijeenkomsten? Het geheim zit in het vastleggen van spontane momenten. Die vertellen vaak het beste verhaal en zijn het leukst om later terug te zien.

Denk aan kinderen die spelen met hun neefjes en nichtjes, familieleden die lachen om een oude anekdote, of een verraste blik bij het uitpakken van een cadeau. Om zulke momenten vast te leggen, is het belangrijk om alert te blijven en je camera binnen handbereik te houden. Laat hem gerust aanstaan en gebruik autofocus voor snelheid.

Kies een korte sluitertijd om bewogen beelden te voorkomen. Je kunt ook auto-iso inschakelen en fotograferen in de S/Tv-stand (sluitertijdvoorkeuze). Zo regelt de camera de rest van de instellingen, en kun jij je volledig richten op het vastleggen van die mooie momenten.

©rimmdream

Naast spontane foto’s kunnen geposeerde portretfoto’s ook een mooie toevoeging zijn aan je fotoalbum. Kies een plek met goed licht en een mooie achtergrond, zoals de kerstboom of een feestelijk versierde haard. Veel mensen voelen zich wat meer op hun gemak met iets in hun handen, zoals een glas of een cadeau. Zorg dat iedereen goed zichtbaar is en gebruik een grotere scherptediepte (een hoger F-getal) om te zorgen dat iedereen scherp op de foto staat. Zo creëer je een sfeervol groepsportret dat een mooie herinnering vormt.

Lichtjes in de stad

Even een frisse neus halen na het diner? Neem je camera mee, want tijdens de feestdagen zijn de meeste dorpen en steden prachtig verlicht. In het centrum hangen sfeervolle lichtjes in de winkelstraten, etalages zijn feestelijk versierd, en overal zie je kerstverlichting.

Kijk eens naar composities waarin de verlichting de hoofdrol speelt. Denk aan reflecties in het water of op natte klinkers, een silhouet van een opvallend gebouw met kerstverlichting op de voorgrond, of een rustige zijstraat waar de lichtjes een intieme sfeer geven.

Zoek je meer levendigheid? Bezoek een kerstmarkt of fotografeer mensen die genieten van de feestelijke sfeer in de straten. Deze momenten geven je foto's extra dynamiek en maken ze nog specialer.

©dimbar76

⭐ LICHTSTERRETJES ⭐

Een creatieve manier om de kerstlichtjes in de stad vast te leggen, is door het maken van 'lichtsterretjes'. Dit doe je door een klein diafragma te gebruiken, bijvoorbeeld F 14 of hoger. Hoe hoger het getal, hoe sterker het ster-effect wordt. Speel met de instellingen om te ontdekken wat je het mooiste vindt.

Let op: bij een klein diafragma heb je een langere sluitertijd nodig om voldoende licht op te vangen. Een statief is daarom onmisbaar om scherpe foto's te maken zonder bewegingsonscherpte. Zo geef je de kerstverlichting een extra feestelijke uitstraling in je foto's.

Een creatieve manier om de kerstlichtjes in de stad vast te leggen, is door het maken van ‘lichtsterretjes’. Die kun je maken door een klein diafragma te gebruiken (een hoog F-getal dus, bijvoorbeeld F 14). Speel met de precieze waarde om te zien hoe het ster-effect zich vormt. Je hebt hierbij wel een statief nodig, omdat je bij een klein diafragma een langere sluitertijd nodig hebt om nog goed te belichten.