De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6: de toekomst is nu al begonnen
Hyundai heeft grote ambities op het gebied van elektrische mobiliteit en duurzaamheid. In 2045 wil het Zuid-Koreaanse merk geheel CO2-neutraal opereren. Wat we bij die schone toekomst voor moeten stellen? De IONIQ 5 en IONIQ 6 lichten een tipje van de sluier.
Toen begin 2021 de Hyundai IONIQ 5 werd gelanceerd, ging er een grote schokgolf door de autowereld. Voorzien van een innovatief 800V-boordsysteem, een ultrasnel op te laden batterijpakket en tot 481 kilometer actieradius (de nieuwste generatie IONIQ 5 schopt het zelfs tot 550 kilometer!), werden alle vooroordelen die bij het grote publiek leefden over EV’s regelrecht naar de prullenbak verwezen. Hyundai leverde het bewijs dat een elektrische auto wel degelijk gebruiksvriendelijk en zonder praktische hindernissen kan zijn.
Innovatieve technologie
Vervolgens voegde Hyundai in de zomer van 2022 de uiterst gestroomlijnde IONIQ 6 aan het gamma toe, een futuristische middenklasser waarvan de actieradius ruimschoots de 600km-grens doorbreekt. Een unieke aanbieding, met dezelfde innovatieve technologie als de IONIQ 5. Beide modellen weerspiegelen hoe wij ons in de toekomst zullen verplaatsen. Andere merken werken keihard om de opgelopen achterstand weg te werken. Echter is een 800V-boordnet bij andere merken alleen beschikbaar tegen een hogere prijs.
Maar Hyundai laat zich de kaas niet van het brood eten: onlangs werd een technische update voor de IONIQ 5 aangekondigd. Door gebruik te maken van een groter accupakket, met een capaciteit van 84 kWh in plaats van 77,4 kWh, haalt de IONIQ 5 nu zelfs een actieradius van zo’n 550 kilometer.
Weliswaar was Hyundai niet het allereerste automerk met een 800V-boordnet. In het hoge topsegment konden enkele aanbieders al een soortgelijk systeem leveren. Hyundai zorgde er op zijn beurt voor dat deze technologie níet exclusief bleef voor de allerduurste EV’s op de markt, maar ging het hoogspanningssysteem standaard gebruiken in middenklassers die voor een veel groter, zowel particulier als zakelijk publiek bereikbaar waren.
©Hyundai
Ultrasnel laden
Een belangrijk voordeel voor de gebruiker is de mogelijkheid om onderweg ultrasnel de batterij bij te kunnen laden, en zo tijdens de tussenstop minimale reistijd te verliezen. Om met de IONIQ 5 en IONIQ 6 een afstand van 100 kilometer te kunnen rijden, volstaat het om slechts 5 minuten bij te laden. En dat is naar de huidige maatstaven simpelweg razendsnel.
De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn echte laadmeesters, die aan de snellader piekvermogens bereiken van 239 kW. In veel andere EV’s – die minstens zoveel kosten als de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 – mag je al blij zijn als je een hoogste laadsnelheid haalt van 175 kW. Hyundai heeft met de IONIQ 5 en IONIQ 6 aangetoond dat het op technologisch gebied een grote voorsprong heeft op veel concurrenten.
Maar Hyundai kijkt verder dan de IONIQ 5 en IONIQ 6. Het Zuid-Koreaanse merk heeft aangekondigd zijn EV-aanbod vóór 2030 uit te breiden naar maar liefst 17 verschillende modellen, met als doelstelling om wereldwijd 2 miljoen geheel elektrische voertuigen per jaar te gaan verkopen. Op basis van het e-GMP platform (Electric Global Modular Platform), dat nu al dient als basis van de IONIQ 5 en IONIQ 6, verschijnt bijvoorbeeld ook een ruimtelijke, zevenpersoons SUV.
Door te investeren in de ontwikkeling en productie van geëlektrificeerde en volledig elektrische voertuigen, levert Hyundai een belangrijke bijdrage aan de oplossing van de milieuproblematiek. Terwijl de wereldbevolking groeit, moet onze planeet de kans krijgen om zich te kunnen herstellen. Daar zal de gehele auto-industrie een steentje aan bij moeten dragen, hoewel lang niet elk merk zo vooruitstrevend te werk gaat.
©Hyundai
Vloermatten van afgedankte visnetten
Hyundai heeft zich ten doel gesteld om in 2045 wereldwijd geheel CO₂-neutraal te opereren. Niet alleen door het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, maar ook door veel bewuster en circulair om te gaan met grondstoffen en energiebronnen. Om daarvan een voorbeeld te geven: in de IONIQ 5 en IONIQ 6 worden vloermatten gebruikt die zijn vervaardigd van afgedankte visnetten. Hiervoor is Hyundai een nauwe samenwerking aangegaan met Healthy Seas, een organisatie die zich toelegt op het opruimen van zeebodemvervuiling en verzamelen van materiaal dat gerecycled kan worden. Hyundai geeft de in de zee gedumpte netten een tweede leven door ze te verwerken in de vloermatten. Ook oude PET-flessen worden verwerkt in nieuwe materialen voor het interieur van de IONIQ 5 en IONIQ 6.
Om bij te dragen aan een schone toekomst, concentreert Hyundai zich overigens niet uitsluitend op elektrisch aangedreven voertuigen, maar gaat daarin veel verder. Het Zuid-Koreaanse merk profileert zich daarom niet meer als autofabrikant, maar als ‘Smart Mobility Solutions Provider’. Met het vraagstuk ‘hoe bewegen wij ons in een duurzame toekomst’ als rode draad, staan er ons in de toekomst tal van significante veranderingen in onze mobiliteit te wachten, die mogelijk zijn dankzij de razendsnelle technologische vooruitgang.
Robotica om mobiliteitsproblemen op te lossen
Hyundai investeert bijvoorbeeld veel geld en energie in de ontwikkeling van robotica. In grote en groeiende wereldsteden, waarin tientallen miljoenen inwoners dagelijks hun weg door nauwe straten proberen te vinden, kunnen mobiliteitsproblemen alleen worden opgelost door structureel maatregelen te nemen. Bijvoorbeeld met een infrastructuur die is voorbereid op voertuigen met gerobotiseerde, geheel autonoom werkende techniek.
Deze voertuigen zijn in staat om onderling te communiceren en geheel autonoom de meest snelle en efficiënte route naar de ingevoerde bestemming te vinden. Dat klinkt als verre toekomstmuziek, maar prototypes worden inmiddels al uitvoerig getest. In deze gerobotiseerde voertuigen hoeven de passagiers zich niet meer bezig te houden met de onoverzichtelijke, stressvolle verkeerssituatie, maar kunnen ze online inbellen bij een vergadering of ontspanning zoeken met een boek of film. Gelijktijdig houdt de technologie aan boord van het voertuig in de gaten of je het niet te koud hebt of te warm.
Met hun innovatieve elektrische aandrijflijnen en uitgebreide rijhulp- en veiligheidssystemen, lopen de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 voor op veel concurrenten. Maar uiteindelijk zijn beide modellen nog maar een eerste voorproefje op wat Hyundai ons de komende decennia op het gebied van duurzame mobiliteit zal voorschotelen. Het merk focust daarbij niet alleen op grotere auto’s: later dit jaar wordt een kleine, betaalbare elektrische Hyundai verwacht. De transitie naar elektrische mobiliteit staat nog maar in de kinderschoenen, maar zal dankzij de snelle technologische ontwikkelingen spoedig volwassen zijn.
Meer weten of de nieuwe elektrische auto's van Hyundai? Je leest het op deze pagina: https://www.kieskeurig.nl/p/pagina/hyundai_evduurtest/waar-technologie-en-stijl-samenkomen