ID.nl logo
De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6: de toekomst is nu al begonnen
© Hyundai
Mobiliteit

De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6: de toekomst is nu al begonnen

Hyundai heeft grote ambities op het gebied van elektrische mobiliteit en duurzaamheid. In 2045 wil het Zuid-Koreaanse merk geheel CO2-neutraal opereren. Wat we bij die schone toekomst voor moeten stellen? De IONIQ 5 en IONIQ 6 lichten een tipje van de sluier.

Toen begin 2021 de Hyundai IONIQ 5 werd gelanceerd, ging er een grote schokgolf door de autowereld. Voorzien van een innovatief 800V-boordsysteem, een ultrasnel op te laden batterijpakket en tot 481 kilometer actieradius (de nieuwste generatie IONIQ 5 schopt het zelfs tot 550 kilometer!), werden alle vooroordelen die bij het grote publiek leefden over EV’s regelrecht naar de prullenbak verwezen. Hyundai leverde het bewijs dat een elektrische auto wel degelijk gebruiksvriendelijk en zonder praktische hindernissen kan zijn.

Innovatieve technologie

Vervolgens voegde Hyundai in de zomer van 2022 de uiterst gestroomlijnde IONIQ 6 aan het gamma toe, een futuristische middenklasser waarvan de actieradius ruimschoots de 600km-grens doorbreekt. Een unieke aanbieding, met dezelfde innovatieve technologie als de IONIQ 5. Beide modellen weerspiegelen hoe wij ons in de toekomst zullen verplaatsen. Andere merken werken keihard om de opgelopen achterstand weg te werken. Echter is een 800V-boordnet bij andere merken alleen beschikbaar tegen een hogere prijs.

Maar Hyundai laat zich de kaas niet van het brood eten: onlangs werd een technische update voor de IONIQ 5 aangekondigd. Door gebruik te maken van een groter accupakket, met een capaciteit van 84 kWh in plaats van 77,4 kWh, haalt de IONIQ 5 nu zelfs een actieradius van zo’n 550 kilometer.

Weliswaar was Hyundai niet het allereerste automerk met een 800V-boordnet. In het hoge topsegment konden enkele aanbieders al een soortgelijk systeem leveren. Hyundai zorgde er op zijn beurt voor dat deze technologie níet exclusief bleef voor de allerduurste EV’s op de markt, maar ging het hoogspanningssysteem standaard gebruiken in middenklassers die voor een veel groter, zowel particulier als zakelijk publiek bereikbaar waren.

©Hyundai

Ultrasnel laden

Een belangrijk voordeel voor de gebruiker is de mogelijkheid om onderweg ultrasnel de batterij bij te kunnen laden, en zo tijdens de tussenstop minimale reistijd te verliezen. Om met de IONIQ 5 en IONIQ 6 een afstand van 100 kilometer te kunnen rijden, volstaat het om slechts 5 minuten bij te laden. En dat is naar de huidige maatstaven simpelweg razendsnel.

De Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn echte laadmeesters, die aan de snellader piekvermogens bereiken van 239 kW. In veel andere EV’s – die minstens zoveel kosten als de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 – mag je al blij zijn als je een hoogste laadsnelheid haalt van 175 kW. Hyundai heeft met de IONIQ 5 en IONIQ 6 aangetoond dat het op technologisch gebied een grote voorsprong heeft op veel concurrenten.

Maar Hyundai kijkt verder dan de IONIQ 5 en IONIQ 6. Het Zuid-Koreaanse merk heeft aangekondigd zijn EV-aanbod vóór 2030 uit te breiden naar maar liefst 17 verschillende modellen, met als doelstelling om wereldwijd 2 miljoen geheel elektrische voertuigen per jaar te gaan verkopen. Op basis van het e-GMP platform (Electric Global Modular Platform), dat nu al dient als basis van de IONIQ 5 en IONIQ 6, verschijnt bijvoorbeeld ook een ruimtelijke, zevenpersoons SUV.

Door te investeren in de ontwikkeling en productie van geëlektrificeerde en volledig elektrische voertuigen, levert Hyundai een belangrijke bijdrage aan de oplossing van de milieuproblematiek. Terwijl de wereldbevolking groeit, moet onze planeet de kans krijgen om zich te kunnen herstellen. Daar zal de gehele auto-industrie een steentje aan bij moeten dragen, hoewel lang niet elk merk zo vooruitstrevend te werk gaat.

©Hyundai

Vloermatten van afgedankte visnetten

Hyundai heeft zich ten doel gesteld om in 2045 wereldwijd geheel CO₂-neutraal te opereren. Niet alleen door het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, maar ook door veel bewuster en circulair om te gaan met grondstoffen en energiebronnen. Om daarvan een voorbeeld te geven: in de IONIQ 5 en IONIQ 6 worden vloermatten gebruikt die zijn vervaardigd van afgedankte visnetten. Hiervoor is Hyundai een nauwe samenwerking aangegaan met Healthy Seas, een organisatie die zich toelegt op het opruimen van zeebodemvervuiling en verzamelen van materiaal dat gerecycled kan worden. Hyundai geeft de in de zee gedumpte netten een tweede leven door ze te verwerken in de vloermatten. Ook oude PET-flessen worden verwerkt in nieuwe materialen voor het interieur van de IONIQ 5 en IONIQ 6.

Om bij te dragen aan een schone toekomst, concentreert Hyundai zich overigens niet uitsluitend op elektrisch aangedreven voertuigen, maar gaat daarin veel verder. Het Zuid-Koreaanse merk profileert zich daarom niet meer als autofabrikant, maar als ‘Smart Mobility Solutions Provider’. Met het vraagstuk ‘hoe bewegen wij ons in een duurzame toekomst’ als rode draad, staan er ons in de toekomst tal van significante veranderingen in onze mobiliteit te wachten, die mogelijk zijn dankzij de razendsnelle technologische vooruitgang.

Robotica om mobiliteitsproblemen op te lossen

Hyundai investeert bijvoorbeeld veel geld en energie in de ontwikkeling van robotica. In grote en groeiende wereldsteden, waarin tientallen miljoenen inwoners dagelijks hun weg door nauwe straten proberen te vinden, kunnen mobiliteitsproblemen alleen worden opgelost door structureel maatregelen te nemen. Bijvoorbeeld met een infrastructuur die is voorbereid op voertuigen met gerobotiseerde, geheel autonoom werkende techniek.

Deze voertuigen zijn in staat om onderling te communiceren en geheel autonoom de meest snelle en efficiënte route naar de ingevoerde bestemming te vinden. Dat klinkt als verre toekomstmuziek, maar prototypes worden inmiddels al uitvoerig getest. In deze gerobotiseerde voertuigen hoeven de passagiers zich niet meer bezig te houden met de onoverzichtelijke, stressvolle verkeerssituatie, maar kunnen ze online inbellen bij een vergadering of ontspanning zoeken met een boek of film. Gelijktijdig houdt de technologie aan boord van het voertuig in de gaten of je het niet te koud hebt of te warm.

Met hun innovatieve elektrische aandrijflijnen en uitgebreide rijhulp- en veiligheidssystemen, lopen de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 voor op veel concurrenten. Maar uiteindelijk zijn beide modellen nog maar een eerste voorproefje op wat Hyundai ons de komende decennia op het gebied van duurzame mobiliteit zal voorschotelen. Het merk focust daarbij niet alleen op grotere auto’s: later dit jaar wordt een kleine, betaalbare elektrische Hyundai verwacht. De transitie naar elektrische mobiliteit staat nog maar in de kinderschoenen, maar zal dankzij de snelle technologische ontwikkelingen spoedig volwassen zijn.

Meer weten of de nieuwe elektrische auto's van Hyundai? Je leest het op deze pagina: https://www.kieskeurig.nl/p/pagina/hyundai_evduurtest/waar-technologie-en-stijl-samenkomen

▼ Volgende artikel
🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig
© POLYPHOTO
Huis

🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig

Op 19 september 1982 verscheen voor het eerst de digitale smiley :-) in een bericht op een elektronisch prikbord van Carnegie Mellon University. Informatica-professor Scott Fahlman stelde voor om deze tekens te gebruiken om aan te geven wanneer een bericht grappig bedoeld was. Het bleek het begin van een nieuwe manier van communiceren, die nog altijd springlevend is.

:-) Het eerste gezichtje in tekst

Het idee was simpel: zet een dubbele punt, een streepje en een haakje achter elkaar en je krijgt een glimlach. Fahlman wilde misverstanden voorkomen in discussies waar ironie of humor niet altijd duidelijk was. Zijn voorstel sloeg snel aan. Niet veel later verschenen ook varianten als :-( om een serieuze toon aan te geven en ;-) voor een knipoog.

:-) -> 🙂 Van toetsenbordkunst naar emoji

De emoticons groeiden uit tot een vast onderdeel van online communicatie. In de jaren negentig en nul waren ze overal te vinden in chats en e-mails. Toen de smartphone doorbrak, kwamen de emoji's erbij: kleine pictogrammen die veel meer emoties en situaties uitbeelden.

Emoji of emoticon: wat is het verschil?

De meeste mensen halen de termen door elkaar, maar er is wel degelijk verschil. Emoticons zijn typografische symbolen die je zelf typt, zoals :-) voor een glimlach of ;-) voor een knipoog. Emoji daarentegen zijn kleine plaatjes die je selecteert via je toetsenbord. Ze beelden niet alleen gezichten uit, maar ook dieren, voorwerpen, eten en symbolen.

Kort gezegd: emoticons typ je, emoji's kies je uit een pictogrammenlijst.

💬 Wat je ook wilt zeggen: er is wel een emoji voor

Er zijn inmiddels bijna 4000 emoji, en elk jaar komen daar nieuwe bij. Waar het ooit begon met een paar gezichtjes, vind je nu duizenden symbolen op je toetsenbord. Er zijn lachende, huilende en blozende smileys, maar ook handgebaren, dieren, eten en voorwerpen. Steeds vaker gaat het om alledaagse dingen: van een skeeler 🛼 tot een avocado 🥑, van een zeepje 🧼 tot een verkeerslicht 🚦. Daarmee kun je bijna elke situatie in beeld vangen, zonder een letter te typen.


🏅 De populairste emoji's van nu

Ondanks al die nieuwe symbolen blijft één emoji onbetwist bovenaan staan: de tranen-van-het-lachen-emoji 😂. Daarna volgen het rode hart ❤️, het duimpje omhoog 👍 en het huilend gezicht 😢. Steeds vaker gebruiken mensen ook combinaties, zoals vuur 🔥 met applaus 👏 om enthousiasme uit te drukken.


🌍 Van drie tekens tot wereldtaal

Wat begon met drie eenvoudige toetsenbordtekens is uitgegroeid tot een wereldwijde beeldtaal. Of je nu een grapje maakt, iemand steun wilt geven of gewoon een hartje stuurt, het idee achter Fahlmans :-) leeft nog altijd voort.

Lees ook: Wordt dit de populairste emoji van het jaar?

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming
© ID.nl
Energie

Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of je van extra gemakken voorzien. Nu de meteorologische hefst is begonnen en de temperaturen verder dalen is het tijd om te kijken of je je huis beter kunt verwarmen. Met een extra elektrisch kacheltje bijvoorbeeld.

In de koudere maanden van het jaar kan het soms heerlijk zijn om een extra warmtebron in huis te hebben. Bijverwarming is dan een uitkomst. Of je nu een koude hoek in de woonkamer wilt opwarmen, je thuiskantoor wilt verwarmen zonder de thermostaat in de hele woning omhoog te zetten, of gewoon snel wat extra warmte wilt creëren; er is een grote verscheidenheid aan elektrische kachels beschikbaar. Wij vonden vijf verschillende soorten bijverwarming, van keramische ventilatorkachels tot infrarood panelen om de ruimtes in je huis snel te verwarmen.

De'Longhi TCH8993ER.BC

Met een vermogen van 2400 watt kan deze keramische torenkachel van De'Longhi snel een grote ruimte verwarmen. Deze kachel is bovendien uitgerust met een Eco-Energy functie, die ervoor zorgt dat hij de gewenste temperatuur bereikt met zo min mogelijk energieverbruik. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. De kachel heeft ook een handige afstandsbediening, zodat je vanuit je luie stoel de instellingen kunt aanpassen. Verder beschikt dit model over een tip-over-beveiliging, een geruststellende gedachte als je huisdieren of kleine kinderen hebt. De kachel schakelt zichzelf automatisch uit als hij per ongeluk omvalt. Door de keramische technologie wordt de lucht niet uitgedroogd en verbranden er geen stofdeeltjes, wat zorgt voor een schonere en aangenamere warmte.

Wattage: 2400W
Type verwarming: Keramische torenkachel
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC222WOS Ceramic Fan Heater

De Inventum KC222WOS is een compact model. Deze keramische kachel heeft niet alleen twee warmtestanden (1200 en 2000 watt), maar ook een handige oscillatiefunctie. Met de 60° draaibeweging wordt de warme lucht gelijkmatig over een groter gebied verspreid, waardoor je minder last hebt van koude plekken in de ruimte. Verder is de temperatuur traploos instelbaar, wat de kachel zeer flexibel in gebruik maakt. Ook dit apparaat is voorzien van belangrijke veiligheidsfuncties zoals omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging. Dit betekent dat de kachel automatisch uitschakelt bij te hoge temperaturen of als hij per ongeluk omvalt. De geïntegreerde handgreep en het lichte gewicht maken het eenvoudig om de kachel van de ene naar de andere kamer te verplaatsen.

Wattage: 1200W en 2000W
Type verwarming: Keramische ventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Princess 348254 Slimme infrarood paneelverwarming

Een heel andere manier van verwarmen vind je bij deze Princess 348254. In tegenstelling tot convectorkachels die de lucht verwarmen, richten infrarood panelen zich op het direct verwarmen van mensen en objecten in de kamer. De warmte is direct voelbaar en bovendien droogt de lucht niet uit. Dit model is ook nog eens 'slim'. Met de bijbehorende app kun je de kachel namelijk overal bedienen, of je nu op de bank zit of onderweg bent. Zo kun je de kachel aanzetten voordat je thuiskomt, zodat je in een heerlijk warme kamer binnenstapt. Het paneel is met 540 watt relatief energiezuinig en kan zowel aan de muur worden bevestigd als vrijstaand worden gebruikt.

Wattage: 540W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Oververhitting

ICQN Infraroodkachel

De ICQN infraroodkachel richt op het verwarmen van een klein kantoor of een aparte ruimte in huis. Met een vermogen van 900 watt levert deze kachel gerichte warmte. Het compacte en lichte ontwerp maakt het apparaat zeer handzaam en gemakkelijk te verplaatsen naar elke plek waar je extra warmte nodig hebt. De kachel werkt via een infraroodpaneel, dat warmte uitstraalt die direct op objecten en mensen gericht is, vergelijkbaar met de warmte van de zon. Dit betekent dat je de warmte meteen voelt zodra je het aanzet.

Wattage: 900W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC221W

Deze compacte keramische kachel is perfect voor het snel verwarmen van kleine tot middelgrote ruimtes, zoals een caravan, zolderkamer, of studeerkamer. Met een maximaal vermogen van 2000 watt genereert hij snel een aangename temperatuur. De kachel heeft twee warmtestanden en een aparte ventilatorstand voor in de zomer, zodat je er het hele jaar door plezier van hebt. Dankzij de traploos instelbare thermostaat kun je de temperatuur nauwkeurig naar wens instellen, en de kachel zorgt er zelf voor dat de ruimte op die temperatuur blijft. Een controlelampje laat je zien wanneer het apparaat in werking is. Het geïntegreerde handvat maakt hem gemakkelijk te verplaatsen en de omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging zorgen voor een veilige gebruikservaring. Een no-nonsense kachel die doet wat hij moet doen.

Wattage: 2000W
Type verwarming: Keramische kachelventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting