ID.nl logo
Elektrische auto kopen voor maximaal 30.000 euro? Dit zijn de mogelijkheden
© Anatol Gottfried
Mobiliteit

Elektrische auto kopen voor maximaal 30.000 euro? Dit zijn de mogelijkheden

Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker, maar het prijskaartje kan afschrikken. Toch zijn er behoorlijk wat elektrische auto's te vinden voor minder dan 30.000 euro. Welke nieuwe en tweedehands modellen je voor een schappelijke prijs kunt kopen, lees je hier.

Als je een elektrische auto wilt kopen, hoef je geen vermogen uit te geven. Er zijn namelijk allerlei mogelijkheden voor minder dan 30.000 euro. In dit artikel vind je zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto's, van merken als:

Audi | BMW | Citroën | Dacia | Fiat | Hyundai | Kia | Mercedes-Benz | Opel | Peugeot | Tesla | Volkswagen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Nieuwe elektrische auto's onder de 30.000 euro

Er is tegenwoordig een vrij diverse selectie aan nieuwe volledig elektrische auto's die je voor minder dan 30.000 euro kunt kopen. Hieronder een overzicht van het aanbod per eind juli 2024.

Citroën ë-C3: 23.300 euro

Citroën heeft de C3 flink opgefrist. De vierde generatie van de populaire hatchback staat ditmaal hoog op zijn poten en krijgt een totaal nieuw design. Nog belangrijker: er is een volledig elektrische variant die zeer betaalbaar is. De ë-C3 is in de prijslijst te vinden voor 23.300 euro en komt later zelfs voor 20 mille op de markt. De voorlopig betaalbaarste versie van de ë-C3 heeft een 113 pk sterke elektromotor en een 44 kWh-accupakket waarmee een rijbereik van 324 kilometer haalbaar is.

Citroën ë-C3 Aircross: 26.400 euro

Naast de reguliere ë-C3 is er ook een Aircross-variant. Deze is onder meer 38 centimeter langer en van binnen een stuk ruimer. Dit is alleen al te merken aan het feit dat de ë-C3 Aircross een zevenzitter is. Daarmee is het gelijk ook de enige zevenzitter die verkrijgbaar is voor minder dan 30.000 euro. Op technisch vlak is de Aircross-variant identiek aan de reguliere ë-C3. Dat wil zeggen: 113 pk en een 44 kWh-accupakket. Vanwege het formaat bedraagt de actieradius 306 kilometer.

Ook interessant: Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het

Dacia Spring: 17.190 euro

De Dacia Spring is met afstand de goedkoopste volledig elektrische auto op de markt. De lieflijke vijfdeurs hatchback, die slechts 3,70 meter lang is, weegt krap 1.000 kg en heeft een bescheiden vermogen van 44 pk. Een krachtiger uitvoering met 65 pk is slechts 1.000 euro duurder. Als vanzelfsprekend heeft de Dacia Spring een ingetogen karakter en uitrusting, maar als je voor weinig geld een EV wilt rijden, zijn er geen betere alternatieven. Zorg wel dat je de linkerbaan vermijdt, want hij is niet bepaald snel.

©DPPI

Dacia Spring.

Fiat 500e: 25.560 euro

De Fiat 500e is een hippe stadsauto die dankzij zijn volledig elektrische aandrijflijn in tijden nog niet zo relevant is geweest. Met zijn stijlvolle design, fraaie interieur en mooie lakkleuren is het een lust voor het oog. De 500e is verkrijgbaar voor minder dan 30.000 euro. Je krijgt dan de versie met het 24 kWh-accupakket, die een actieradius van 190 kilometer heeft. Voor 1.000 euro bovenop de instapprijs krijg je de bijzondere 3+1 variant, die aan de passagierszijde een extra deurtje heeft – handig om achterin in te stappen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Fiat 500e (hier in cabrio-uitvoering).

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Opel Corsa Electric: 29.950 euro

De Opel Corsa Electric had lange tijd een vanafprijs van 35.000 euro, maar de introductie van de Yes-uitvoering heeft daar verandering in gebracht. Dit speciale voordeelmodel is voorzien van dezelfde 136 pk sterke aandrijflijn met het 50 kWh-accupakket dat een actieradius van 357 kilometer mogelijk maakt, en is voorzien van allerlei interessante extra's. Denk aan de flitsende Rekord Red-lakkleur, een zwart dak, verschillende sportieve stijlelementen, 16-inch lichtmetalen velgen, Keyless Start, parkeersensoren achter, automatische klimaatregeling en een infotainmentsysteem met een 10-inch display.

Opel Frontera Electric: 29.500 euro

De Opel Frontera Electric is net als de Citroën ë-C3 en ë-C3 Aircross gebouwd op het Smart Car Platform van Stellantis. De volledig elektrische Frontera profiteert daarmee van een uitstekende basis en kan tegen een scherpe prijs in de markt worden gezet. Op technisch vlak is de Frontera Electric nagenoeg identiek aan zijn Franse neven. Hij wordt aangedreven door een 113 pk sterke elektromotor en heeft dankzij een 44 kWh-accupakket een actieradius van 305 kilometer. De Frontera Electric is wat beter uitgerust dan de ë-C3 Aircross en heeft een meer luxe, moderne uitstraling. Aanvankelijk is de Frontera Electric er alleen als vijfzitter, maar op termijn moet er ook een zevenzits variant komen.

©Opel

Open Frontera.

Smart Fortwo EQ: 24.926 euro/27.951 euro

Het is geen wonder dat de Smart Fortwo, de ultieme stadsauto, er vrij vroeg bij was wat betreft elektrificatie. De meest recente versie van de volledig elektrische Fortwo EQ stamt uit 2020 en is een facelift van het model dat in 2014 op de markt kwam. De technische specificaties zijn in lijn met het DNA van de auto: de Fortwo EQ heeft een 82 pk sterke elektromotor en een 16,7 kWh-accupakket waarmee 135 kilometer afgelegd kan worden. Hij is verkrijgbaar voor krap 25 mille. Wie de Smart als cabriolet wilt rijden, moet 3.000 euro bijlappen.

Tweedehands EV's onder de 30.000 euro

Tweedehands is het aanbod elektrische auto's als vanzelfsprekend groter. Je vindt er modellen die inmiddels al wat ouder zijn of recente EV's waar de kop vanaf is. Het zal je verbazen wat je voor minder dan 30.000 euro kunt kopen.

Lees ook: Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

Audi e-tron

Er zijn inmiddels originele Audi e-tron exemplaren te vinden die voor minder dan 30 mille van de hand gaan. Ze hebben wel een relatief hoge tellerstand, doorgaans van meer dan 100.000 kilometer.

©AUDI AG

Audi e-tron (2019).

BMW i3

De BMW i3 is met zijn bijzondere design en ultralichte, met koolstofvezel versterkte koets een unieke elektrische auto. Gebruikte exemplaren staan al voor minder dan 15.000 euro te koop.

Honda e

De Honda e is een charmante stadsauto met een economisch, milieubewust interieur. Gebruikte exemplaren staan voor rond de 20.000-25.000 euro te koop.

Hyundai Kona Electric

De Hyundai Ioniq was de eerste EV van het Koreaanse merk, maar met de Kona Electric had het een ware kaskraker in handen. Grote aantallen van deze aantrekkelijke crossover zijn tweedehands verkrijgbaar voor een schappelijke prijs.

Jaguar I-Pace

De dagen dat de Jaguar I-PACE de populairste EV was zijn lang vervlogen. De I-PACE mag dan zijn gepasseerd door de concurrentie, het is nog altijd een erg interessante occasion. Voor een relatief lage prijs krijg je een luxe, krachtige en zeer complete grote EV.

Kia e-Niro

De Kia e-Niro is in principe dezelfde auto als de volledig elektrische Hyundai Kona. Net als zijn neef scoorde ook de e-Niro uitstekend bij het Nederlandse publiek. De elektrische Niro heeft een wat sportiever karakter en was destijds nieuw wat aantrekkelijker geprijsd.

Mercedes-Benz B-Klasse

De volledig elektrische uitvoeringen van de Mercedes-Benz B-Klasse zijn erg interessant. Ze zijn betaalbaar, luxe, stijlvol en erg praktisch.

Nissan Leaf

Als 's werelds eerste massaproductie-EV kennen de meeste mensen de Nissan Leaf wel. Het is een prima auto met een fijn karakter. Let wel op: vanwege de lange levensloop kunnen de technische prestaties behoorlijk variëren.

Opel Mokka-e

Opel heeft een relatief groot aanbod aan elektrische modellen onder de 30 mille, waaronder de praktische Mokka-e. De stoere crossover is verrassend ruim en erg gebruiksvriendelijk.

Peugeot e-208

De Peugeot e-208 is met zijn joviale uitstraling een echte smaakmaker, die ook nog eens uitstekende prestaties levert. In combinatie met scherpe prijzen is deze EV zeker het overwegen waard.

Polestar 2

De Polestar 2 steekt de klasse en veiligheid van Volvo in een nieuw, energiek jasje. Dat sprak de massa wel aan. Inmiddels zijn de eerste occasions onder de 30 mille verschenen.

©Polestar

Polestar 2.

Renault Zoe

Net als de Nissan Leaf was de Renault Zoe er vroeg bij. De vrolijke stadsauto is zodoende in flinke aantallen te vinden op de tweedehandsmarkt.

Tesla Model 3

Tesla's goedkoopste model is tegelijkertijd een van Tesla's beste auto's. Het piekfijne rijgedrag, de indrukwekkende prestatiecijfers en het minimalistische design vallen goed in de smaak. De Model 3 is daarnaast betaalbaar, vooral als occasion.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Tesla Model 3 (2023).

Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 was de eerste EV uit de volledig elektrische ID-reeks. Met zijn futuristische uitstraling is het een opvallende vertoning. Wil je een meer traditioneel ogende elektrische Volkswagen, dan kun je ook voor e-Golf of e-Up kiezen.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!