ID.nl logo
Elektrische auto kopen voor maximaal 30.000 euro? Dit zijn de mogelijkheden
© Anatol Gottfried
Mobiliteit

Elektrische auto kopen voor maximaal 30.000 euro? Dit zijn de mogelijkheden

Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker, maar het prijskaartje kan afschrikken. Toch zijn er behoorlijk wat elektrische auto's te vinden voor minder dan 30.000 euro. Welke nieuwe en tweedehands modellen je voor een schappelijke prijs kunt kopen, lees je hier.

Als je een elektrische auto wilt kopen, hoef je geen vermogen uit te geven. Er zijn namelijk allerlei mogelijkheden voor minder dan 30.000 euro. In dit artikel vind je zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto's, van merken als:

Audi | BMW | Citroën | Dacia | Fiat | Hyundai | Kia | Mercedes-Benz | Opel | Peugeot | Tesla | Volkswagen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Nieuwe elektrische auto's onder de 30.000 euro

Er is tegenwoordig een vrij diverse selectie aan nieuwe volledig elektrische auto's die je voor minder dan 30.000 euro kunt kopen. Hieronder een overzicht van het aanbod per eind juli 2024.

Citroën ë-C3: 23.300 euro

Citroën heeft de C3 flink opgefrist. De vierde generatie van de populaire hatchback staat ditmaal hoog op zijn poten en krijgt een totaal nieuw design. Nog belangrijker: er is een volledig elektrische variant die zeer betaalbaar is. De ë-C3 is in de prijslijst te vinden voor 23.300 euro en komt later zelfs voor 20 mille op de markt. De voorlopig betaalbaarste versie van de ë-C3 heeft een 113 pk sterke elektromotor en een 44 kWh-accupakket waarmee een rijbereik van 324 kilometer haalbaar is.

Citroën ë-C3 Aircross: 26.400 euro

Naast de reguliere ë-C3 is er ook een Aircross-variant. Deze is onder meer 38 centimeter langer en van binnen een stuk ruimer. Dit is alleen al te merken aan het feit dat de ë-C3 Aircross een zevenzitter is. Daarmee is het gelijk ook de enige zevenzitter die verkrijgbaar is voor minder dan 30.000 euro. Op technisch vlak is de Aircross-variant identiek aan de reguliere ë-C3. Dat wil zeggen: 113 pk en een 44 kWh-accupakket. Vanwege het formaat bedraagt de actieradius 306 kilometer.

Ook interessant: Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het

Dacia Spring: 17.190 euro

De Dacia Spring is met afstand de goedkoopste volledig elektrische auto op de markt. De lieflijke vijfdeurs hatchback, die slechts 3,70 meter lang is, weegt krap 1.000 kg en heeft een bescheiden vermogen van 44 pk. Een krachtiger uitvoering met 65 pk is slechts 1.000 euro duurder. Als vanzelfsprekend heeft de Dacia Spring een ingetogen karakter en uitrusting, maar als je voor weinig geld een EV wilt rijden, zijn er geen betere alternatieven. Zorg wel dat je de linkerbaan vermijdt, want hij is niet bepaald snel.

©DPPI

Dacia Spring.

Fiat 500e: 25.560 euro

De Fiat 500e is een hippe stadsauto die dankzij zijn volledig elektrische aandrijflijn in tijden nog niet zo relevant is geweest. Met zijn stijlvolle design, fraaie interieur en mooie lakkleuren is het een lust voor het oog. De 500e is verkrijgbaar voor minder dan 30.000 euro. Je krijgt dan de versie met het 24 kWh-accupakket, die een actieradius van 190 kilometer heeft. Voor 1.000 euro bovenop de instapprijs krijg je de bijzondere 3+1 variant, die aan de passagierszijde een extra deurtje heeft – handig om achterin in te stappen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Fiat 500e (hier in cabrio-uitvoering).

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Opel Corsa Electric: 29.950 euro

De Opel Corsa Electric had lange tijd een vanafprijs van 35.000 euro, maar de introductie van de Yes-uitvoering heeft daar verandering in gebracht. Dit speciale voordeelmodel is voorzien van dezelfde 136 pk sterke aandrijflijn met het 50 kWh-accupakket dat een actieradius van 357 kilometer mogelijk maakt, en is voorzien van allerlei interessante extra's. Denk aan de flitsende Rekord Red-lakkleur, een zwart dak, verschillende sportieve stijlelementen, 16-inch lichtmetalen velgen, Keyless Start, parkeersensoren achter, automatische klimaatregeling en een infotainmentsysteem met een 10-inch display.

Opel Frontera Electric: 29.500 euro

De Opel Frontera Electric is net als de Citroën ë-C3 en ë-C3 Aircross gebouwd op het Smart Car Platform van Stellantis. De volledig elektrische Frontera profiteert daarmee van een uitstekende basis en kan tegen een scherpe prijs in de markt worden gezet. Op technisch vlak is de Frontera Electric nagenoeg identiek aan zijn Franse neven. Hij wordt aangedreven door een 113 pk sterke elektromotor en heeft dankzij een 44 kWh-accupakket een actieradius van 305 kilometer. De Frontera Electric is wat beter uitgerust dan de ë-C3 Aircross en heeft een meer luxe, moderne uitstraling. Aanvankelijk is de Frontera Electric er alleen als vijfzitter, maar op termijn moet er ook een zevenzits variant komen.

©Opel

Open Frontera.

Smart Fortwo EQ: 24.926 euro/27.951 euro

Het is geen wonder dat de Smart Fortwo, de ultieme stadsauto, er vrij vroeg bij was wat betreft elektrificatie. De meest recente versie van de volledig elektrische Fortwo EQ stamt uit 2020 en is een facelift van het model dat in 2014 op de markt kwam. De technische specificaties zijn in lijn met het DNA van de auto: de Fortwo EQ heeft een 82 pk sterke elektromotor en een 16,7 kWh-accupakket waarmee 135 kilometer afgelegd kan worden. Hij is verkrijgbaar voor krap 25 mille. Wie de Smart als cabriolet wilt rijden, moet 3.000 euro bijlappen.

Tweedehands EV's onder de 30.000 euro

Tweedehands is het aanbod elektrische auto's als vanzelfsprekend groter. Je vindt er modellen die inmiddels al wat ouder zijn of recente EV's waar de kop vanaf is. Het zal je verbazen wat je voor minder dan 30.000 euro kunt kopen.

Lees ook: Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

Audi e-tron

Er zijn inmiddels originele Audi e-tron exemplaren te vinden die voor minder dan 30 mille van de hand gaan. Ze hebben wel een relatief hoge tellerstand, doorgaans van meer dan 100.000 kilometer.

©AUDI AG

Audi e-tron (2019).

BMW i3

De BMW i3 is met zijn bijzondere design en ultralichte, met koolstofvezel versterkte koets een unieke elektrische auto. Gebruikte exemplaren staan al voor minder dan 15.000 euro te koop.

Honda e

De Honda e is een charmante stadsauto met een economisch, milieubewust interieur. Gebruikte exemplaren staan voor rond de 20.000-25.000 euro te koop.

Hyundai Kona Electric

De Hyundai Ioniq was de eerste EV van het Koreaanse merk, maar met de Kona Electric had het een ware kaskraker in handen. Grote aantallen van deze aantrekkelijke crossover zijn tweedehands verkrijgbaar voor een schappelijke prijs.

Jaguar I-Pace

De dagen dat de Jaguar I-PACE de populairste EV was zijn lang vervlogen. De I-PACE mag dan zijn gepasseerd door de concurrentie, het is nog altijd een erg interessante occasion. Voor een relatief lage prijs krijg je een luxe, krachtige en zeer complete grote EV.

Kia e-Niro

De Kia e-Niro is in principe dezelfde auto als de volledig elektrische Hyundai Kona. Net als zijn neef scoorde ook de e-Niro uitstekend bij het Nederlandse publiek. De elektrische Niro heeft een wat sportiever karakter en was destijds nieuw wat aantrekkelijker geprijsd.

Mercedes-Benz B-Klasse

De volledig elektrische uitvoeringen van de Mercedes-Benz B-Klasse zijn erg interessant. Ze zijn betaalbaar, luxe, stijlvol en erg praktisch.

Nissan Leaf

Als 's werelds eerste massaproductie-EV kennen de meeste mensen de Nissan Leaf wel. Het is een prima auto met een fijn karakter. Let wel op: vanwege de lange levensloop kunnen de technische prestaties behoorlijk variëren.

Opel Mokka-e

Opel heeft een relatief groot aanbod aan elektrische modellen onder de 30 mille, waaronder de praktische Mokka-e. De stoere crossover is verrassend ruim en erg gebruiksvriendelijk.

Peugeot e-208

De Peugeot e-208 is met zijn joviale uitstraling een echte smaakmaker, die ook nog eens uitstekende prestaties levert. In combinatie met scherpe prijzen is deze EV zeker het overwegen waard.

Polestar 2

De Polestar 2 steekt de klasse en veiligheid van Volvo in een nieuw, energiek jasje. Dat sprak de massa wel aan. Inmiddels zijn de eerste occasions onder de 30 mille verschenen.

©Polestar

Polestar 2.

Renault Zoe

Net als de Nissan Leaf was de Renault Zoe er vroeg bij. De vrolijke stadsauto is zodoende in flinke aantallen te vinden op de tweedehandsmarkt.

Tesla Model 3

Tesla's goedkoopste model is tegelijkertijd een van Tesla's beste auto's. Het piekfijne rijgedrag, de indrukwekkende prestatiecijfers en het minimalistische design vallen goed in de smaak. De Model 3 is daarnaast betaalbaar, vooral als occasion.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Tesla Model 3 (2023).

Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 was de eerste EV uit de volledig elektrische ID-reeks. Met zijn futuristische uitstraling is het een opvallende vertoning. Wil je een meer traditioneel ogende elektrische Volkswagen, dan kun je ook voor e-Golf of e-Up kiezen.

▼ Volgende artikel
Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!
© jroballo - stock.adobe.com
Huis

Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Vind je dat Chrome af en toe traag presteert en ervaar je zelfs vastlopers? De efficiëntiemodus van Windows 11 is mogelijk de boosdoener. Gelukkig kun je die uitschakelen. We geven je een plan van aanpak waarmee Chrome een heel stuk sneller werkt en reageert.

In dit artikel laten we zien hoe je Google Chrome sneller kunt maken:

  • Controleer of de efficiëntiemodus actief is en schakel 'm uit
  • Laat Chrome voortaan zonder efficiëntiemodus starten
  • Zet geheugen- en energiebesparing uit in de Chrome-instellingen
  • Sluit ongebruikte tabbladen om geheugengebruik te verminderen
  • Wis cache en cookies om je browser op te schonen

Ervaar je een trage pc? Lees dan: Windows 11: van stroperig naar supersnel

De efficiëntiemodus is bedoeld om langer te kunnen werken met een volle accu, om minder ventilatorgeluid te produceren en betere prestaties te halen. De functie werd geïntroduceerd in Windows 11. Het is een systeemfunctie die automatisch het brongebruik van apps aanpast op basis van hun gebruik en prioriteit. Deze modus staat standaard ingeschakeld voor bepaalde applicaties zoals Chrome.

Wanneer je bijvoorbeeld meerdere tabbladen in Chrome hebt geopend, terwijl je er slechts één gebruikt, dan kan de efficiëntiemodus een aantal tabbladen in rust zetten. Hierdoor komen die in een energiebesparende stand te staan. Nadeel is dat deze tabbladen mogelijk niet langer worden bijgewerkt, of zelfs helemaal niet meer reageren wanneer je ernaar overschakelt. Wat aanvankelijk bedoeld is als een voordeel, pakt hierdoor soms uit als hinderlijk. Extra geheugen dat wordt vrijgemaakt lijkt op het eerste gezicht interessant, maar als hierdoor browsertabbladen niet laden of websites crashen dan is dit behoorlijk irritant. Tijd om hier wat aan te gaan doen.

Eerst controleren

We gaan eerst controleren of de efficiëntiemodus inderdaad is ingeschakeld en of die zijn werk doet. Heb je Windows 11 geüpdatet naar versie 22H2 of hoger, dan is de kans groot dat de efficiëntiemodus in Google Chrome al actief is. Controleer dit met Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en selecteer Taakbeheer.

In de app die opent, zoek je nu het proces Google Chrome. Klik op het pijltje ernaast om deze groep uit te vouwen. In de kolom Status staat Efficiëntiemodus naast alle processen waarvoor deze functie is ingeschakeld. Wanneer je dit label aantreft, weet je dat deze modus over het algemeen actief is voor Google Chrome. De efficiëntiemodus is ook herkenbaar aan een pictogram van een groen blaadje.

Het groene blaadje geeft aan dat bij deze processen de efficiëntiemodus actief is.

Efficiëntiemodus uit

Je kunt de efficiëntiemodus voor Google Chrome in Windows 11 tijdelijk uitschakelen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op een van de subprocessen waar de waarde Efficiëntiemodus in de kolom Status te zien is. Klik daarna met de rechtermuisknop op het label Efficiëntiemodus om het vinkje weg te halen. Herhaal deze stap bij alle Chrome-subprocessen waar de efficiëntiemodus actief is, tot in de groep Google Chrome geen enkel groen blaadje meer staat. Hierdoor wordt de efficiëntiemodus voor deze subprocessen tijdelijk uitgeschakeld.

De proceslijst verandert en wordt continu bijgewerkt wanneer je nieuwe tabbladen opent en sluit. Het is dus mogelijk dat je deze stappen meerdere keren moet herhalen om ervoor te zorgen dat de wijzigingen van kracht blijven. Ook als je Chrome later sluit en opnieuw start, wordt de modus opnieuw ingeschakeld. Hetzelfde geldt wanneer je de pc opnieuw opstart.

Haal het vinkje weg bij Efficiëntiemodus.

Zuiniger met de energie in je huis omgaan?

Met deze meters verkrijg je inzicht in je verbruik

Het groene blaadje

Het bladpictogram in Taakbeheer geeft aan dat het proces wordt uitgevoerd met een erg laag cpu-gebruik. Het duidt een proces aan dat minder dan 0,1 procent van het cpu-vermogen aangeeft. Doorgaans is dit een goed teken, want de efficiëntiemodus blijft hoe dan ook een interessante nieuwe functie. In feite is dit een verbeterde versie van de Eco Mode-functie die beschikbaar was in Windows 10. Vaak gaat het om processen die inactief zijn of op de achtergrond draaien. Het pictogram is een visuele indicator dat je systeem soepel draait zonder resource-intensieve taken.

De efficiëntiemodus vind je ook terug bij andere processen.

Twee versies

Als je de vorige methode niet elke keer opnieuw wilt herhalen nadat je Google Chrome hebt gestart, dan kun je werken met Chrome-snelkoppelingen. In dit voorbeeld gebruik je een snelkoppeling om Chrome in de standaardinstelling (met de efficiëntiemodus actief) te gebruiken en daarnaast maak je een snelkoppeling om Chrome te gebruiken zónder de efficiëntiemodus.

Begin met het plaatsen van een snelkoppeling voor Chrome op het bureaublad. Binnen Windows 11 verloopt dat anders dan in Windows 10. Klik op Start en selecteer rechtsboven de optie Alles. Hiermee verschijnt er een alfabetische lijst met alle apps. Zoek Google Chrome en sleep dit pictogram naar het bureaublad. Daar is de eerste snelkoppeling. Klik met rechts op deze snelkoppeling en kies Kopiëren. Daarna klik je op het bureaublad met rechts en je selecteert Plakken.

Sleep een snelkoppeling op het bureaublad vanuit Alle apps.

Zonder efficiëntiemodus

Zo, vanaf nu heb je twee snelkoppelingen voor Chrome op het bureaublad. Bij de tweede verander je de naam bijvoorbeeld in Google Chrome zonder efficiëntiemodus. Klik met de rechtermuisknop op deze tweede snelkoppeling en kies Eigenschappen in het contextmenu. Klik in het venster Eigenschappen / Snelkoppeling op het veld Doel. Daar zie je het pad: C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe. Voeg daar de volgende opdracht aan toe. Zet de cursor achter chrome.exe, plaats een spatie en daarachter typ of plak je --disable-features=UseEcoQoSForBackgroundProcess. Het totale pad ziet er dus als volgt uit:

C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe” --disable-features=UseEcoQoSForBackgroundProcess

Klik op Toepassen in de rechterbenedenhoek van het venster. Door deze toevoeging schakel je de Eco QoS (Eco Quality of Service) voor achtergrondprocessen uit. Hierdoor gebruikt Chrome niet langer de functie die is ontworpen om het energieverbruik te optimaliseren. Windows vraagt je in sommige gevallen om de beheerrechten te verlenen om door te kunnen gaan. Klik dan gewoon op Doorgaan. Sluit het venster Eigenschappen van Google Chrome als je klaar bent. Start nu Google Chrome opnieuw op.

Wijzig de gegevens in het veld Doel.

Controle

Om te controleren of de functie is uitgeschakeld open je de snelkoppeling zonder efficiëntiemodus. Typ in het adresvak chrome://version en druk op Enter. Hierdoor zullen de details van Chrome op je pc in beeld komen. En daar zul je de opdrachtparameters lezen die je zojuist hebt toegevoegd. Als je Chrome opent vanaf de eerste snelkoppeling (met efficiëntiemodus) en je typt chrome://version, dan zul je deze parameters niet terugvinden. Ook wanneer je het oorspronkelijke Chrome-uitvoerbare bestand start vanuit de map C:\Program Files\Google\Chrome\Application zul je ontdekken dat de efficiëntiemodus nog steeds aan staat.

Deze aanpassing schakelt de efficiëntiemodus alleen uit als je Chrome start vanuit de bewerkte snelkoppeling.

Selectief met extensies

Chrome-extensies kunnen ook veel systeembronnen aanspreken en zelfs met elkaar in conflict gaan. Wanneer Chrome hapert en trager wordt, probeer dan eerst de extensies uit te schakelen die je niet nodig hebt om te zien of het probleem aanhoudt. Je kunt ze tijdelijk uitschakelen door op het menupictogram met drie stippen in Chrome te klikken en Extensies / Extensies beheren te selecteren.

Je kunt ook chrome://extensions in het adresvak typen en op Enter drukken. Door middel van een schuifje schakel je een extensie uit zonder die echt te verwijderen. Schakel uit wat je niet nodig hebt en controleer daarna of Chrome op normale snelheid werkt.

Je kunt extensies uitschakelen of verwijderen.

Geheugenbesparing uitzetten

Behalve de efficiëntiemodus gebruikt Chrome ook functies voor geheugen- en energiebesparing. Beide verminderen het stroomverbruik van de browser door bepaalde functies en mogelijkheden te beperken, maar ze kunnen ook de browserprestaties vertragen. Om ze uit te schakelen, tik je op de drie puntjes in de rechterbovenhoek en ga je via Instellingen naar Prestaties. Je kunt ook in het adresvak chrome://settings/performance typen en dan op Enter drukken. Hiermee kom je op het tabblad Prestaties. In dit tabblad kun je de schuifjes bij Geheugen / Geheugenbesparing en Voeding / Energiebesparing uitschakelen.

Deze laatste optie is alleen beschikbaar op Chrome die op een laptop draait. Een van de bekende problemen van Geheugenbesparing is dat het tabblad automatisch bevriest of opnieuw gaat laden wanneer je ernaar teruggaat. Energiebesparing kan ook de oorzaak zijn dat de visuele effecten in de browser worden beperkt. Hierdoor zal bijvoorbeeld smooth scrolling niet meer werken en ook videoframerates kunnen hierdoor vertragen.

Probeer Geheugenbesparing uit te zetten en kijk of het probleem hiermee is opgelost.

Sluit ongebruikte tabs

Chrome opent voor elk tabblad zijn eigen proces. Als er veel tabbladen openstaan, dan verbruiken die veel geheugen, wat kan leiden tot vertraging. Om te weten hoeveel systeembronnen Chrome aanspreekt, ga je naar Taakbeheer en bekijk je het lopende verbruik. De oplossing is simpel: sluit onnodige tabbladen om te zien of Chrome hierdoor sneller wordt.

Alle open tabbladen spreken gezamenlijk veel geheugen aan.

Cache en cookies wissen

Wanneer je de Chrome-browser lang gebruikt, verzamel je heel wat gegevens in de browsercache en ook veel cookies, wat de browser kan vertragen. Je kunt dit probleem oplossen door de browsegegevens te wissen. Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van de browser. Selecteer Browsegegevens wissen. Vervolgens selecteer je de vakjes Cache en Cookies en je klikt op Gegevens wissen. Als dat is gebeurd, start je Chrome opnieuw op en kijk je of het programma nog steeds traag is.

De gecachte afbeeldingen en bestanden nemen 320 MB in beslag.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.