ID.nl logo
Elektrische auto kopen voor maximaal 30.000 euro? Dit zijn de mogelijkheden
© Anatol Gottfried @ Continental Productions
Mobiliteit

Elektrische auto kopen voor maximaal 30.000 euro? Dit zijn de mogelijkheden

Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker, maar het prijskaartje kan afschrikken. Toch zijn er behoorlijk wat elektrische auto's te vinden voor minder dan 30.000 euro. Welke nieuwe en tweedehands modellen je voor een schappelijke prijs kunt kopen, lees je hier.

Als je een elektrische auto wilt kopen, hoef je geen vermogen uit te geven. Er zijn namelijk allerlei mogelijkheden voor minder dan 30.000 euro. In dit artikel vind je zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto's, van merken als:

Audi | BMW | Citroën | Dacia | Fiat | Hyundai | Kia | Mercedes-Benz | Opel | Peugeot | Tesla | Volkswagen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Nieuwe elektrische auto's onder de 30.000 euro

Er is tegenwoordig een vrij diverse selectie aan nieuwe volledig elektrische auto's die je voor minder dan 30.000 euro kunt kopen. Hieronder een overzicht van het aanbod per eind juli 2024.

Citroën ë-C3: 23.300 euro

Citroën heeft de C3 flink opgefrist. De vierde generatie van de populaire hatchback staat ditmaal hoog op zijn poten en krijgt een totaal nieuw design. Nog belangrijker: er is een volledig elektrische variant die zeer betaalbaar is. De ë-C3 is in de prijslijst te vinden voor 23.300 euro en komt later zelfs voor 20 mille op de markt. De voorlopig betaalbaarste versie van de ë-C3 heeft een 113 pk sterke elektromotor en een 44 kWh-accupakket waarmee een rijbereik van 324 kilometer haalbaar is.

Citroën ë-C3 Aircross: 26.400 euro

Naast de reguliere ë-C3 is er ook een Aircross-variant. Deze is onder meer 38 centimeter langer en van binnen een stuk ruimer. Dit is alleen al te merken aan het feit dat de ë-C3 Aircross een zevenzitter is. Daarmee is het gelijk ook de enige zevenzitter die verkrijgbaar is voor minder dan 30.000 euro. Op technisch vlak is de Aircross-variant identiek aan de reguliere ë-C3. Dat wil zeggen: 113 pk en een 44 kWh-accupakket. Vanwege het formaat bedraagt de actieradius 306 kilometer.

Ook interessant: Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het

Dacia Spring: 17.190 euro

De Dacia Spring is met afstand de goedkoopste volledig elektrische auto op de markt. De lieflijke vijfdeurs hatchback, die slechts 3,70 meter lang is, weegt krap 1.000 kg en heeft een bescheiden vermogen van 44 pk. Een krachtiger uitvoering met 65 pk is slechts 1.000 euro duurder. Als vanzelfsprekend heeft de Dacia Spring een ingetogen karakter en uitrusting, maar als je voor weinig geld een EV wilt rijden, zijn er geen betere alternatieven. Zorg wel dat je de linkerbaan vermijdt, want hij is niet bepaald snel.

©DPPI

Dacia Spring.

Fiat 500e: 25.560 euro

De Fiat 500e is een hippe stadsauto die dankzij zijn volledig elektrische aandrijflijn in tijden nog niet zo relevant is geweest. Met zijn stijlvolle design, fraaie interieur en mooie lakkleuren is het een lust voor het oog. De 500e is verkrijgbaar voor minder dan 30.000 euro. Je krijgt dan de versie met het 24 kWh-accupakket, die een actieradius van 190 kilometer heeft. Voor 1.000 euro bovenop de instapprijs krijg je de bijzondere 3+1 variant, die aan de passagierszijde een extra deurtje heeft – handig om achterin in te stappen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Fiat 500e (hier in cabrio-uitvoering).

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Opel Corsa Electric: 29.950 euro

De Opel Corsa Electric had lange tijd een vanafprijs van 35.000 euro, maar de introductie van de Yes-uitvoering heeft daar verandering in gebracht. Dit speciale voordeelmodel is voorzien van dezelfde 136 pk sterke aandrijflijn met het 50 kWh-accupakket dat een actieradius van 357 kilometer mogelijk maakt, en is voorzien van allerlei interessante extra's. Denk aan de flitsende Rekord Red-lakkleur, een zwart dak, verschillende sportieve stijlelementen, 16-inch lichtmetalen velgen, Keyless Start, parkeersensoren achter, automatische klimaatregeling en een infotainmentsysteem met een 10-inch display.

Opel Frontera Electric: 29.500 euro

De Opel Frontera Electric is net als de Citroën ë-C3 en ë-C3 Aircross gebouwd op het Smart Car Platform van Stellantis. De volledig elektrische Frontera profiteert daarmee van een uitstekende basis en kan tegen een scherpe prijs in de markt worden gezet. Op technisch vlak is de Frontera Electric nagenoeg identiek aan zijn Franse neven. Hij wordt aangedreven door een 113 pk sterke elektromotor en heeft dankzij een 44 kWh-accupakket een actieradius van 305 kilometer. De Frontera Electric is wat beter uitgerust dan de ë-C3 Aircross en heeft een meer luxe, moderne uitstraling. Aanvankelijk is de Frontera Electric er alleen als vijfzitter, maar op termijn moet er ook een zevenzits variant komen.

©Opel

Open Frontera.

Smart Fortwo EQ: 24.926 euro/27.951 euro

Het is geen wonder dat de Smart Fortwo, de ultieme stadsauto, er vrij vroeg bij was wat betreft elektrificatie. De meest recente versie van de volledig elektrische Fortwo EQ stamt uit 2020 en is een facelift van het model dat in 2014 op de markt kwam. De technische specificaties zijn in lijn met het DNA van de auto: de Fortwo EQ heeft een 82 pk sterke elektromotor en een 16,7 kWh-accupakket waarmee 135 kilometer afgelegd kan worden. Hij is verkrijgbaar voor krap 25 mille. Wie de Smart als cabriolet wilt rijden, moet 3.000 euro bijlappen.

Tweedehands EV's onder de 30.000 euro

Tweedehands is het aanbod elektrische auto's als vanzelfsprekend groter. Je vindt er modellen die inmiddels al wat ouder zijn of recente EV's waar de kop vanaf is. Het zal je verbazen wat je voor minder dan 30.000 euro kunt kopen.

Lees ook: Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

Audi e-tron

Er zijn inmiddels originele Audi e-tron exemplaren te vinden die voor minder dan 30 mille van de hand gaan. Ze hebben wel een relatief hoge tellerstand, doorgaans van meer dan 100.000 kilometer.

©AUDI AG

Audi e-tron (2019).

BMW i3

De BMW i3 is met zijn bijzondere design en ultralichte, met koolstofvezel versterkte koets een unieke elektrische auto. Gebruikte exemplaren staan al voor minder dan 15.000 euro te koop.

Honda e

De Honda e is een charmante stadsauto met een economisch, milieubewust interieur. Gebruikte exemplaren staan voor rond de 20.000-25.000 euro te koop.

Hyundai Kona Electric

De Hyundai Ioniq was de eerste EV van het Koreaanse merk, maar met de Kona Electric had het een ware kaskraker in handen. Grote aantallen van deze aantrekkelijke crossover zijn tweedehands verkrijgbaar voor een schappelijke prijs.

Jaguar I-Pace

De dagen dat de Jaguar I-PACE de populairste EV was zijn lang vervlogen. De I-PACE mag dan zijn gepasseerd door de concurrentie, het is nog altijd een erg interessante occasion. Voor een relatief lage prijs krijg je een luxe, krachtige en zeer complete grote EV.

Kia e-Niro

De Kia e-Niro is in principe dezelfde auto als de volledig elektrische Hyundai Kona. Net als zijn neef scoorde ook de e-Niro uitstekend bij het Nederlandse publiek. De elektrische Niro heeft een wat sportiever karakter en was destijds nieuw wat aantrekkelijker geprijsd.

Mercedes-Benz B-Klasse

De volledig elektrische uitvoeringen van de Mercedes-Benz B-Klasse zijn erg interessant. Ze zijn betaalbaar, luxe, stijlvol en erg praktisch.

Nissan Leaf

Als 's werelds eerste massaproductie-EV kennen de meeste mensen de Nissan Leaf wel. Het is een prima auto met een fijn karakter. Let wel op: vanwege de lange levensloop kunnen de technische prestaties behoorlijk variëren.

Opel Mokka-e

Opel heeft een relatief groot aanbod aan elektrische modellen onder de 30 mille, waaronder de praktische Mokka-e. De stoere crossover is verrassend ruim en erg gebruiksvriendelijk.

Peugeot e-208

De Peugeot e-208 is met zijn joviale uitstraling een echte smaakmaker, die ook nog eens uitstekende prestaties levert. In combinatie met scherpe prijzen is deze EV zeker het overwegen waard.

Polestar 2

De Polestar 2 steekt de klasse en veiligheid van Volvo in een nieuw, energiek jasje. Dat sprak de massa wel aan. Inmiddels zijn de eerste occasions onder de 30 mille verschenen.

©Polestar

Polestar 2.

Renault Zoe

Net als de Nissan Leaf was de Renault Zoe er vroeg bij. De vrolijke stadsauto is zodoende in flinke aantallen te vinden op de tweedehandsmarkt.

Tesla Model 3

Tesla's goedkoopste model is tegelijkertijd een van Tesla's beste auto's. Het piekfijne rijgedrag, de indrukwekkende prestatiecijfers en het minimalistische design vallen goed in de smaak. De Model 3 is daarnaast betaalbaar, vooral als occasion.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Tesla Model 3 (2023).

Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 was de eerste EV uit de volledig elektrische ID-reeks. Met zijn futuristische uitstraling is het een opvallende vertoning. Wil je een meer traditioneel ogende elektrische Volkswagen, dan kun je ook voor e-Golf of e-Up kiezen.

▼ Volgende artikel
Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen

De Ring Outdoor Cam Pro is een redelijk prijzige, slimme beveiligingscamera voor buiten die flink wat in zijn mars heeft. Het apparaat kost 199,99 euro en daar komt – waarschijnlijk – nog maandelijks een abonnement bovenop.

Goed
Conclusie

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de camera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen even handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

Plus- en minpunten
  • Goede beeldkwaliteit
  • Nachtzicht met of zonder kleur
  • Installatie zo gepiept
  • Beschermd tegen weer en wind
  • Geen invloed op beeldkwaliteit
  • Abonnement voelt bijna nodig
  • Mist smarthomefuncties
  • Geen lokale opslagopties

De nieuwe Ring Outdoor Camera Pro heeft een compact, stabiel en minimalistisch ontwerp waardoor je hem direct als een Ring-apparaat herkent. Dankzij de compacte afmetingen kun je hem subtiel aan de muur ophangen. Je bent verzekerd van bescherming tegen weer en wind (een IP-rating is niet bekend) en er is een extra afdekking voor de kabelaansluitingen. Ring levert de camera daarnaast met een kogel-gelagerde muurbeugel en montagemateriaal. De stroomvoorziening verloopt via de usb-c-kabel achterop; dit is helaas geen model met eigen batterij.

De installatie is, zoals gebruikelijk bij Ring, snel en ongecompliceerd. Je maakt verbinding via wifi na het scannen van de QR-code en over het algemeen is de verbinding stabiel. We hebben gedurende de testperiode geen storingen opgemerkt. Mocht je de camera willen ophangen, dan moet je wel zelf even een gaatje boren; daar zit voornamelijk het werk in. In de doos zit overigens alles wat je nodig hebt om dat te doen. Denk dan aan die eerdergenoemde muurbeugel, maar ook aan alle schroeven en dergelijke. Je hoeft alleen de boor er zelf bij te pakken.

©Wesley Akkerman

Weinig zeggenschap over het beeld

De Ring Outdoor Cam Pro heeft een 4K-resolutie en een brede kijkhoek van 140 graden. Overdag zorgen natuurlijke kleuren en HDR-ondersteuning ervoor dat details en gezichten duidelijk herkenbaar blijven, zelfs bij tegenlicht. 's Nachts schakelt de camera automatisch over op helder zwart-witbeeld dankzij infrarood. Het systeem is bovendien in staat nachtvisie in kleur te leveren, maar daarvoor is er wel voldoende licht nodig. Hij schakelt automatisch van stand op basis van de hoeveelheid licht; je kunt helaas niet zelf bepalen of je in kleur of zwart-wit filmt.

Ring maakt verder gebruik van betrouwbare bewegingsdetectie, waarbij je via de app zones kunt instellen om vals alarm te voorkomen. De Ring Outdoor Cam Pro heeft 3D-bewegingsdetectie en Bird's Eye View (een typische Ring-uitvinding) voor nauwkeurige afstandsmetingen en het volgen van bewegingen. Met een Ring Protect-abonnement krijg je toegang tot geavanceerde herkenning van personen, dieren en voertuigen. Voor zaken als tweewegcommunicatie en de live-feed hoef je gelukkig niet in de buidel te tasten.

Het gebrek aan kleur komt door de mist.

Verplichte cloudopslag

Over het abonnement gesproken: daarmee krijg je ook nog toegang tot een uitgebreide videohistorie. Dat kost je wel minimaal 3,99 euro per maand. De opgenomen beelden blijven dan voor 180 dagen bewaard. Een belangrijk punt blijft echter de cloud-exclusiviteit; Ring maakt het nog steeds niet mogelijk om beelden lokaal op te slaan. Je bent dus verplicht een abonnement af te nemen als je je huisbeveiliging een beetje serieus neemt. De app faciliteert wel een overzichtelijk rechtenbeheer voor gezinsleden en waarschuwt bij allerlei ongeregeldheden.

De Ring-camera integreert tot slot met Alexa (de slimme assistent van Amazon) en IFTTT (een gratis en eenvoudige service voor smarthome-automatiseringen), maar mist helaas ondersteuning voor Google Home en Apple HomeKit (zoals dat al jaren het geval is). Via de Ring-app, beschikbaar voor Android en iOS, heb je de controle over de instellingen, inclusief het in- of uitschakelen van de sirene en bewegingsdetectie. De app toont een overzicht van gebeurtenissen en maakt het mogelijk voorgeprogrammeerde berichten af te spelen voor je bezoekers.

Van links naar rechts: infraroodnachtzicht, nachtzicht met kleur en nachtzicht zonder infrarood.

Lees ook onze review van de Ring Floodlight Cam Pro (2e gen)

Ring Outdoor Cam Pro kopen?

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de beveiligingscamera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen heel handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

▼ Volgende artikel
Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)

Wist je dat er dagelijks tussen de 200 en 300 e-bikes gestolen worden? Als jij een elektrische fiets hebt, doe je er natuurlijk alles aan om dat te voorkomen. Maar zelfs wanneer je hem met meerdere sloten vastzet, is dat geen garantie dat dieven hem laten staan. Wordt je fiets toch gestolen, dan kan een tracker helpen om hem terug te vinden. Alleen: waar verstop je zo'n tracker het best, en welke systemen werken echt goed?

Dit artikel in het kort

📡Het verschil: bluetooth vs. GPS-trackers (en wat jij nodig hebt)
📡De 6 populairste plekken om een zender onzichtbaar te monteren
📡Wanneer moet je kiezen voor een gespecialiseerd systeem met abonnement?

Twee soorten trackers: bluetooth vs. GPS

Voordat je een tracker koopt, is het belangrijk om het onderscheid te kennen tussen de twee systemen die op de markt zijn. Het verschil zit hem vooral in de techniek en de prijs.

  1. Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag): Deze zijn goedkoop (20 tot 40 euro) en compact. Ze hebben geen eigen internetverbinding of GPS, maar 'liften mee' op het signaal van telefoons van voorbijgangers.

  2. GPS-trackers: Ze hebben een ingebouwde simkaart en een eigen GPS-module. Ze zenden zelfstandig hun locatie uit, waar ze ook zijn, maar vereisen vaak wel een abonnement.

Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag of goedkopere varianten) zijn inmiddels overal verkrijgbaar. De werking is heel simpel: de tracker zendt een bluetooth-signaal uit dat wordt opgepikt door smartphones van toevallige voorbijgangers. Die telefoons sturen vervolgens anoniem de locatie door via hun eigen internetverbinding. In drukke stadscentra werkt dit vaak prima, omdat er altijd wel iemand in de buurt is.

AirTag in je fiets? Dit zijn de nadelen en risico's

Rene Bolt is Chief Technology Officer bij Conneqtech, een bedrijf dat trackingsystemen voor e-bikes ontwikkelt. Volgens de expert is er op zich weinig mis met voordelige trackers, al laten de prestaties vaak te wensen over: bij budgetmodellen is de batterij vaak al na een maand leeg of blijkt de locatiebepaling onnauwkeurig, zegt hij.

Het grootste probleem zit hem volgens Bolt echter in het ontwerp. Een AirTag is bedoeld voor zoekgeraakte sleutels of tassen, niet voor gestolen fietsen. Dat brengt een onbedoeld risico met zich mee: om stalking te voorkomen, waarschuwt Apple automatisch mensen die ongewild gevolgd worden. "Een fietsendief wordt dus ook genotificeerd als er een onbekende AirTag meereist", waarschuwt Bolt. "Als hij een iPhone heeft, geeft die een alarm af en kan hij de tracker zelf opsporen."

🚲Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

©wachiwit - stock.adobe.com

View post on TikTok

Populaire verstopplekken

Juist omdát een dief vroeg of laat een melding op zijn telefoon kan krijgen, is de verstopplek cruciaal. Je wilt immers voorkomen dat hij het zendertje binnen tien seconden van je fiets plukt en weggooit. Wil je ondanks de risico's toch een bluetooth-tracker gebruiken? Zorg dan dat hij extreem moeilijk te vinden is. Populaire verstopplekken zijn onder meer een opbergvakje onder het zadel, de bidonhouder, een fietsbel, een fietstas, een fietsmand of bak, of - bij modellen met brede banden - tussen band en velg.

De meeste trackers geven een prima signaal af wanneer je ze verstopt achter de kunststof onderdelen van je fiets. "Wat je vooral niet moet doen, is de tracker inkapselen in metaal", legt Rene uit. "Het klinkt slim om een tracker binnenin het fietsframe te stoppen, maar waarschijnlijk kun je hem dan helemaal niet traceren."

Meer weten? Check dan: Zo vind je de beste GPS-tracker voor je e-bike

Fietsslot voor je e-bike: dit zijn 5 goede opties

Een tracker is vooral bedoeld voor wanneer je fiets al gestolen ís, maar dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Een goed slot dus:

ART-keurmerk: Het slot moet minimaal ART-2 gecertificeerd zijn (2 sterren).
Tweede slot: Veel verzekeraars verplichten tegenwoordig een tweede slot (ketting- of beugelslot) waarmee je de fiets aan de 'vaste wereld' (zoals een lantaarnpaal) vastzet.
Lengte:
Kies een ketting of vouwslot van minimaal 85 tot 100 cm, zodat je hem makkelijk ergens aan vastmaakt.

1. AXA Defender:Het klassieke ringslot dat op heel veel e-bikes standaard zit. Oersterk, ART-2 gekeurd en makkelijk uit te breiden met een insteekketting.
2. ABUS Iven Chain 8210: Deze ketting van 110 cm is van gehard staal, maar heeft een flexibele hoes die lakschade aan je fiets voorkomt. Uiteraard ART-2.
3. AXA Fold Ultra 90:Een compact alternatief voor de zware ketting. Dit vouwslot is makkelijk mee te nemen in de houder op je frame en vouwt uit tot 90 cm. Voldoet aan de ART-2 norm.
4. AXA Newton Promoto+ 2: Dit slot is ontwikkeld voor scooters, maar dankzij de ART-2 certificering perfect (en extra veilig) voor je e-bike. Voorzien van een neopreen hoes en geharde schakels.
5. AXA Absolute 9-90: Een modern kettingslot dat speciaal is ontworpen voor dagelijks gebruik. De '9-90' staat voor schakels van 9 mm dik en een lengte van 90 cm. Handig in gebruik en ART-2 gecertificeerd.

Netwerk en dekking

Ook de dekking van standaard winkeltrackers is niet altijd optimaal. Bolt noemt de techniek van Apple slim: doordat de locatie wordt bepaald via iPhones in de buurt, werkt het systeem perfect in de bebouwde kom of op drukke plekken. Zodra je de stad verlaat, is het een ander verhaal. In rustigere gebieden zijn er immers minder telefoons om verbinding mee te maken. "Zodra ik buiten de stedelijke omgeving kom," ziet hij in de praktijk, "loopt het signaal direct achter."

©Sebastian Rothe

Gespecialiseerd e-bike-trackers

Voor wie zekerheid wil, raadt Rene Bolt een gespecialiseerde e-bike-tracker aan. Deze systemen vertrouwen niet alleen op bluetooth, maar hebben ook een eigen internetverbinding én GPS. Een drievoudig systeem voor locatietracking dus.

Bekende voorbeelden zijn de Tracefy Bike Tracker of de AXA-IN Smart Guard (ontwikkeld door Conneqtech). Doordat ze meerdere technieken combineren, leveren ze bijna constant een sterk signaal, ongeacht waar de fiets staat. Via een app kunnen eigenaren hun fiets daardoor altijd volgen..

Keurmerk

Deze professionele trackers zijn wel een investering: gemiddeld ben je zo’n 200 euro kwijt aan installatie, plus een jaarlijks abonnement van een paar tientjes. “Toch biedt het wel een hoop waar voor je geld”, verdedigt Bolt de prijs. "We hebben een keurmerk elektronische e-bikebeveiliging van Kiwa en werken ook met verzekeraars samen die bij de duurdere e-bikes een tracker van deze kwaliteit verplichten."

Bescherm je e-bike tegen diefstal met een stevig fietsslot

En maak het dieven niet te gemakkelijk!

Aangifte en opsporing

Mocht je fiets onverhoopt toch gestolen worden, dan is aangifte doen altijd de eerste stap. Dit is verplicht voordat je bij de verzekeraar kunt aankloppen. Verzekeringsmaatschappijen werken vaak samen met particuliere beveiligingsorganisaties die gespecialiseerd zijn in het terugvinden van fietsen. "Je hebt dan een goede kans dat ze je e-bike terugvinden, maakt niet uit waar hij naartoe is vervoerd", aldus Rene.

Deze professionele opsporingsteams werken overigens liever niet met trackers zoals de AirTag, omdat het delen van locatiegegevens daarbij veel omslachtiger is dan bij een gespecialiseerde tracker. Omdat e-bikes met professionele systemen zo goed gemonitord worden, krijgen ze vaak een waarschuwingssticker op het frame. Zo weten dieven direct dat er ergens een zender verstopt zit. Dit kan al een afschrikwekkend effect hebben.

©Rostislav Ageev

Budgetoptie

Wil je niet de hoofdprijs betalen voor beveiliging? Dan kun je voor minder dan tien euro al online een eenvoudige bluetooth-tracker kopen, soms zelfs inclusief slimme opbergaccessoires. Bedenk wel dat hier een risico aan zit: als de fietsendief zelf een iPhone heeft, krijgt hij mogelijk automatisch een melding dat jouw tracker met hem meereist.