Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het
Elektrisch rijden kent (nog) allerlei financiële voordelen, maar daar gaat ook veel in veranderen. Hoe zit het met subsidies, bijtelling en motorrijtuigenbelasting (mrb), en wat zijn de plannen voor de toekomst?
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Elektrische auto's zijn in aanschaf nog altijd redelijk prijzig, maar de prijsverschillen tussen nieuwe en tweedehands EV's en brandstofauto's wordt kleiner en kleiner. Stroom is daarnaast een stuk goedkoper dan benzine, waardoor elektrisch rijden best voordelig kan zijn. Maar hoe zit het met de andere fiscale stimulansen, zoals subsidies, bijtelling en mrb? En wat gaat er in de toekomst veranderen? We geven een overzicht.
Lees ook: Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!
Subsidie op elektrische auto
Wie een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt, kan een subsidie aanvragen. Het gaat hierbij om de SEPP: de Subsidieregeling Elektrische Personenauto Particulieren. Voor nieuwe elektrische auto's bedraagt het bedrag in 2024 2950 euro; voor gebruikte auto's kun je 2000 euro terugkrijgen op je aankoopbedrag.
Goed om te weten is dat die subsidie ook geldt als je de auto niet aanschaft, maar least. In dat geval krijg je een maandelijkse korting op het leasebedrag, waardoor je gedurende je leaseperiode ook een bedrag van 2950 of 2000 euro bespaart.
Er zit wel een aantal voorwaarden aan de subsidieregeling. Zo moet de auto die je koopt 100 procent elektrisch zijn, een (originele en theoretische) actieradius van minstens 120 kilometer hebben en een (oorspronkelijke) nieuwprijs van minimaal 12.000 en maximaal 45.000 euro.
De auto moet daarnaast minimaal drie jaar op naam van de subsidie-aanvrager staan. Ook moet er een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop bestaan. Je kunt bovendien maar één keer deze subsidie aanvragen.
Zoals het er nu naar uitziet, verdwijnt de subsidieregeling vanaf 2025. Dat maakt dit jaar het laatste jaar om van de SEPP gebruik te maken. Wil je weten hoeveel geld er nog in de subsidiepot zit, kijk dan op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ben je dit jaar nog op zoek naar een gebruikte EV? Helaas: die subsidiepot is voor 2024 al helemaal vergeven.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
Bijtelling
Ga je een auto zakelijk rijden en deze ook privé gebruiken, dan betaal je bijtelling. Dat is altijd een percentage van de nieuwwaarde van de auto die je gaat rijden. Over dat percentage betaal je inkomstenbelasting.
Het normale bijtellingspercentage bedraagt in Nederland 22 procent. Maar om elektrisch rijden te stimuleren, hanteert de overheid al jaren een lager percentage voor EV's. Ga je in 2024 een elektrische auto leasen, dan bedraagt het bijtellingspercentage 16 procent. Let wel: dat geldt tot het eerste deel van de cataloguswaarde van 30.000 euro. Lease je een auto die een hogere waarde heeft, dan betaal je over elke euro bóven die 30.000 euro het reguliere tarief van 22 procent. Dat noemen we ook wel de 'bijtellingscap'. De overheid doet dit om het gebruik van goedkopere, lichtere en schonere auto's te stimuleren.
In voorgaande jaren lag het bijtellingspercentage flink lager dan nu, ook voor elektrische auto's. Ga je geen gloednieuwe elektrische auto zakelijk rijden, maar eentje die al vóór 2023 is toegelaten op de weg? Dan kan het zijn dat je een lager bijtellingspercentage gaat betalen. Meer informatie lees je op de website van de Belastingdienst.
De bijtelling voor elektrische auto's gaat de komende jaren stijgen. Volgend jaar betalen zakelijke EV-rijders 17 procent bijtelling tot de bijtellingscap van 30.000 euro. Vanaf 2026 betalen EV-rijders evenveel als gebruikers van een brandstofauto: 22 procent. Tegelijkertijd heeft het huidige kabinet wél aangegeven dat elektrisch rijden op een bepaalde manier gestimuleerd wordt, ook na 2026. Wat de exacte plannen zijn, is echter nog niet duidelijk.
💡 Let op: de bijtelling staat altijd vijf jaar vast ná de eerste toelating van de auto. Lease je dus in 2024 een nieuwe zakelijke elektrische auto, dan geniet je nog tot 2029 van de verlaagde bijtelling.
Motorrijtuigenbelasting
Bovenstaand geldt allemaal voor zakelijke elektrische rijders, maar wat als je een particuliere rijder bent? Naast de aanschafsubsidie geniet je als particuliere EV-rijder ook van een verlaagde motorrijtuigenbelasting. In 2024 geldt zelf een volledige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor het geval je een elektrische auto rijdt.
Dat gaat vanaf 2025 echter veranderen. Vanaf dat moment betaal je als elektrische rijder een kwarttarief van de mrb. Het gaat dan om een korting op de tarieven in de reguliere benzinetabel van de mrb. In die tabel wordt onderscheid gemaakt op basis van het gewicht van een auto. Hoe zwaarder je auto is, hoe meer belasting je betaalt.
Dat is voor elektrische auto's redelijk problematisch, omdat ze door de toevoeging van een batterij een stuk zwaarder zijn dan brandstofauto's. Vandaar dat de overheid de komende jaren een korting op de mrb voor EV's toepast. Vanaf volgend jaar bedraagt die korting dus 75 procent, tussen 2026 en 2028 krijgen EV-rijders 40 procent korting op de mrb. In 2029 en 2030 neemt die korting af tot respectievelijk 35 en 30 procent.
Na 2030 betalen particuliere EV-rijders de volle mep aan wegenbelasting. Hoe dat er precies uit gaat zien, is echter nog maar de vraag. Er wordt in Den Haag momenteel veel over het onderwerp gesproken en de angst is dat de flinke verhoging van mrb-kosten de transitie naar elektrisch rijden vertraagt.
Zelf ervaren wat elektrisch rijden is? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.