ID.nl logo
Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het
© vegefox.com
Mobiliteit

Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het

Elektrisch rijden kent (nog) allerlei financiële voordelen, maar daar gaat ook veel in veranderen. Hoe zit het met subsidies, bijtelling en motorrijtuigenbelasting (mrb), en wat zijn de plannen voor de toekomst?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Elektrische auto's zijn in aanschaf nog altijd redelijk prijzig, maar de prijsverschillen tussen nieuwe en tweedehands EV's en brandstofauto's wordt kleiner en kleiner. Stroom is daarnaast een stuk goedkoper dan benzine, waardoor elektrisch rijden best voordelig kan zijn. Maar hoe zit het met de andere fiscale stimulansen, zoals subsidies, bijtelling en mrb? En wat gaat er in de toekomst veranderen? We geven een overzicht.

Lees ook: Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

Subsidie op elektrische auto

Wie een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt, kan een subsidie aanvragen. Het gaat hierbij om de SEPP: de Subsidieregeling Elektrische Personenauto Particulieren. Voor nieuwe elektrische auto's bedraagt het bedrag in 2024 2950 euro; voor gebruikte auto's kun je 2000 euro terugkrijgen op je aankoopbedrag.

Goed om te weten is dat die subsidie ook geldt als je de auto niet aanschaft, maar least. In dat geval krijg je een maandelijkse korting op het leasebedrag, waardoor je gedurende je leaseperiode ook een bedrag van 2950 of 2000 euro bespaart.

Er zit wel een aantal voorwaarden aan de subsidieregeling. Zo moet de auto die je koopt 100 procent elektrisch zijn, een (originele en theoretische) actieradius van minstens 120 kilometer hebben en een (oorspronkelijke) nieuwprijs van minimaal 12.000 en maximaal 45.000 euro.

De auto moet daarnaast minimaal drie jaar op naam van de subsidie-aanvrager staan. Ook moet er een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop bestaan. Je kunt bovendien maar één keer deze subsidie aanvragen.

Zoals het er nu naar uitziet, verdwijnt de subsidieregeling vanaf 2025. Dat maakt dit jaar het laatste jaar om van de SEPP gebruik te maken. Wil je weten hoeveel geld er nog in de subsidiepot zit, kijk dan op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ben je dit jaar nog op zoek naar een gebruikte EV? Helaas: die subsidiepot is voor 2024 al helemaal vergeven.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Bijtelling

Ga je een auto zakelijk rijden en deze ook privé gebruiken, dan betaal je bijtelling. Dat is altijd een percentage van de nieuwwaarde van de auto die je gaat rijden. Over dat percentage betaal je inkomstenbelasting.

Het normale bijtellingspercentage bedraagt in Nederland 22 procent. Maar om elektrisch rijden te stimuleren, hanteert de overheid al jaren een lager percentage voor EV's. Ga je in 2024 een elektrische auto leasen, dan bedraagt het bijtellingspercentage 16 procent. Let wel: dat geldt tot het eerste deel van de cataloguswaarde van 30.000 euro. Lease je een auto die een hogere waarde heeft, dan betaal je over elke euro bóven die 30.000 euro het reguliere tarief van 22 procent. Dat noemen we ook wel de 'bijtellingscap'. De overheid doet dit om het gebruik van goedkopere, lichtere en schonere auto's te stimuleren.

In voorgaande jaren lag het bijtellingspercentage flink lager dan nu, ook voor elektrische auto's. Ga je geen gloednieuwe elektrische auto zakelijk rijden, maar eentje die al vóór 2023 is toegelaten op de weg? Dan kan het zijn dat je een lager bijtellingspercentage gaat betalen. Meer informatie lees je op de website van de Belastingdienst.

De bijtelling voor elektrische auto's gaat de komende jaren stijgen. Volgend jaar betalen zakelijke EV-rijders 17 procent bijtelling tot de bijtellingscap van 30.000 euro. Vanaf 2026 betalen EV-rijders evenveel als gebruikers van een brandstofauto: 22 procent. Tegelijkertijd heeft het huidige kabinet wél aangegeven dat elektrisch rijden op een bepaalde manier gestimuleerd wordt, ook na 2026. Wat de exacte plannen zijn, is echter nog niet duidelijk.

💡 Let op: de bijtelling staat altijd vijf jaar vast ná de eerste toelating van de auto. Lease je dus in 2024 een nieuwe zakelijke elektrische auto, dan geniet je nog tot 2029 van de verlaagde bijtelling.

Motorrijtuigenbelasting

Bovenstaand geldt allemaal voor zakelijke elektrische rijders, maar wat als je een particuliere rijder bent? Naast de aanschafsubsidie geniet je als particuliere EV-rijder ook van een verlaagde motorrijtuigenbelasting. In 2024 geldt zelf een volledige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor het geval je een elektrische auto rijdt.

Dat gaat vanaf 2025 echter veranderen. Vanaf dat moment betaal je als elektrische rijder een kwarttarief van de mrb. Het gaat dan om een korting op de tarieven in de reguliere benzinetabel van de mrb. In die tabel wordt onderscheid gemaakt op basis van het gewicht van een auto. Hoe zwaarder je auto is, hoe meer belasting je betaalt.

Dat is voor elektrische auto's redelijk problematisch, omdat ze door de toevoeging van een batterij een stuk zwaarder zijn dan brandstofauto's. Vandaar dat de overheid de komende jaren een korting op de mrb voor EV's toepast. Vanaf volgend jaar bedraagt die korting dus 75 procent, tussen 2026 en 2028 krijgen EV-rijders 40 procent korting op de mrb. In 2029 en 2030 neemt die korting af tot respectievelijk 35 en 30 procent.

Na 2030 betalen particuliere EV-rijders de volle mep aan wegenbelasting. Hoe dat er precies uit gaat zien, is echter nog maar de vraag. Er wordt in Den Haag momenteel veel over het onderwerp gesproken en de angst is dat de flinke verhoging van mrb-kosten de transitie naar elektrisch rijden vertraagt.

Zelf ervaren wat elektrisch rijden is? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.


▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.