ID.nl logo
Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het
© vegefox.com
Mobiliteit

Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het

Elektrisch rijden kent (nog) allerlei financiële voordelen, maar daar gaat ook veel in veranderen. Hoe zit het met subsidies, bijtelling en motorrijtuigenbelasting (mrb), en wat zijn de plannen voor de toekomst?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Elektrische auto's zijn in aanschaf nog altijd redelijk prijzig, maar de prijsverschillen tussen nieuwe en tweedehands EV's en brandstofauto's wordt kleiner en kleiner. Stroom is daarnaast een stuk goedkoper dan benzine, waardoor elektrisch rijden best voordelig kan zijn. Maar hoe zit het met de andere fiscale stimulansen, zoals subsidies, bijtelling en mrb? En wat gaat er in de toekomst veranderen? We geven een overzicht.

Lees ook: Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

Subsidie op elektrische auto

Wie een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt, kan een subsidie aanvragen. Het gaat hierbij om de SEPP: de Subsidieregeling Elektrische Personenauto Particulieren. Voor nieuwe elektrische auto's bedraagt het bedrag in 2024 2950 euro; voor gebruikte auto's kun je 2000 euro terugkrijgen op je aankoopbedrag.

Goed om te weten is dat die subsidie ook geldt als je de auto niet aanschaft, maar least. In dat geval krijg je een maandelijkse korting op het leasebedrag, waardoor je gedurende je leaseperiode ook een bedrag van 2950 of 2000 euro bespaart.

Er zit wel een aantal voorwaarden aan de subsidieregeling. Zo moet de auto die je koopt 100 procent elektrisch zijn, een (originele en theoretische) actieradius van minstens 120 kilometer hebben en een (oorspronkelijke) nieuwprijs van minimaal 12.000 en maximaal 45.000 euro.

De auto moet daarnaast minimaal drie jaar op naam van de subsidie-aanvrager staan. Ook moet er een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop bestaan. Je kunt bovendien maar één keer deze subsidie aanvragen.

Zoals het er nu naar uitziet, verdwijnt de subsidieregeling vanaf 2025. Dat maakt dit jaar het laatste jaar om van de SEPP gebruik te maken. Wil je weten hoeveel geld er nog in de subsidiepot zit, kijk dan op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ben je dit jaar nog op zoek naar een gebruikte EV? Helaas: die subsidiepot is voor 2024 al helemaal vergeven.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Bijtelling

Ga je een auto zakelijk rijden en deze ook privé gebruiken, dan betaal je bijtelling. Dat is altijd een percentage van de nieuwwaarde van de auto die je gaat rijden. Over dat percentage betaal je inkomstenbelasting.

Het normale bijtellingspercentage bedraagt in Nederland 22 procent. Maar om elektrisch rijden te stimuleren, hanteert de overheid al jaren een lager percentage voor EV's. Ga je in 2024 een elektrische auto leasen, dan bedraagt het bijtellingspercentage 16 procent. Let wel: dat geldt tot het eerste deel van de cataloguswaarde van 30.000 euro. Lease je een auto die een hogere waarde heeft, dan betaal je over elke euro bóven die 30.000 euro het reguliere tarief van 22 procent. Dat noemen we ook wel de 'bijtellingscap'. De overheid doet dit om het gebruik van goedkopere, lichtere en schonere auto's te stimuleren.

In voorgaande jaren lag het bijtellingspercentage flink lager dan nu, ook voor elektrische auto's. Ga je geen gloednieuwe elektrische auto zakelijk rijden, maar eentje die al vóór 2023 is toegelaten op de weg? Dan kan het zijn dat je een lager bijtellingspercentage gaat betalen. Meer informatie lees je op de website van de Belastingdienst.

De bijtelling voor elektrische auto's gaat de komende jaren stijgen. Volgend jaar betalen zakelijke EV-rijders 17 procent bijtelling tot de bijtellingscap van 30.000 euro. Vanaf 2026 betalen EV-rijders evenveel als gebruikers van een brandstofauto: 22 procent. Tegelijkertijd heeft het huidige kabinet wél aangegeven dat elektrisch rijden op een bepaalde manier gestimuleerd wordt, ook na 2026. Wat de exacte plannen zijn, is echter nog niet duidelijk.

💡 Let op: de bijtelling staat altijd vijf jaar vast ná de eerste toelating van de auto. Lease je dus in 2024 een nieuwe zakelijke elektrische auto, dan geniet je nog tot 2029 van de verlaagde bijtelling.

Motorrijtuigenbelasting

Bovenstaand geldt allemaal voor zakelijke elektrische rijders, maar wat als je een particuliere rijder bent? Naast de aanschafsubsidie geniet je als particuliere EV-rijder ook van een verlaagde motorrijtuigenbelasting. In 2024 geldt zelf een volledige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor het geval je een elektrische auto rijdt.

Dat gaat vanaf 2025 echter veranderen. Vanaf dat moment betaal je als elektrische rijder een kwarttarief van de mrb. Het gaat dan om een korting op de tarieven in de reguliere benzinetabel van de mrb. In die tabel wordt onderscheid gemaakt op basis van het gewicht van een auto. Hoe zwaarder je auto is, hoe meer belasting je betaalt.

Dat is voor elektrische auto's redelijk problematisch, omdat ze door de toevoeging van een batterij een stuk zwaarder zijn dan brandstofauto's. Vandaar dat de overheid de komende jaren een korting op de mrb voor EV's toepast. Vanaf volgend jaar bedraagt die korting dus 75 procent, tussen 2026 en 2028 krijgen EV-rijders 40 procent korting op de mrb. In 2029 en 2030 neemt die korting af tot respectievelijk 35 en 30 procent.

Na 2030 betalen particuliere EV-rijders de volle mep aan wegenbelasting. Hoe dat er precies uit gaat zien, is echter nog maar de vraag. Er wordt in Den Haag momenteel veel over het onderwerp gesproken en de angst is dat de flinke verhoging van mrb-kosten de transitie naar elektrisch rijden vertraagt.

Zelf ervaren wat elektrisch rijden is? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.


▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.