ID.nl logo
Review Fiat 500e Cabrio: De leukste elektrische auto van dit moment!
© Igor Stuifzand | ID.nl
Mobiliteit

Review Fiat 500e Cabrio: De leukste elektrische auto van dit moment!

Een elektrische auto is slaapverwekkend saai. Dat hoor je nog steeds vaak gezegd worden. Fout! Want met de Fiat 500e Cabrio ervaar je de wereld om je heen heel intens. We schoven het canvas vouwdak van de 500e Cabrio open en snoven de zomer op tijdens een uitgebreide review. Maar dat genoegen is niet goedkoop …

Rampzalig
Conclusie

De Fiat 500e Cabrio is een goed doordachte elektrische auto. Voor het formaat en de beoogde gebruikswijze van de auto (met sporadische snelwegritjes), komt hij met zijn 42 kWh-accu uitstekend voor de dag. Het aaibare design en de elegante aankleding doen je hart een beetje smelten, maar de 500e kan ook op rationele gronden uitstekend worden verdedigd. Behalve misschien zijn prijs, dik 40 duizend euro is écht (te) veel geld voor zo’n kleine auto met beperkte praktische gebruiksmogelijkheden. Maar ach: wil je een ruime gezinsauto, dan klop je binnenkort maar bij Fiat aan voor de nieuwe 600e.

Plus- en minpunten
  • Tijdloze designklassieker
  • Veel luxe aan boord
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Je ruikt de bloemen en hoort de vogels fluiten
  • Alle versies met 2.950 euro SEPP aanschafsubsidie
  • De testauto kost bijna 43.000 euro ...
  • Boven 70 km/h is het dak niet meer te bedienen
  • Feitelijk een tweezitter met noodbankje
  • Moeilijk toegankelijke bagageruimte

In deze review van de Fiat 500e Cabrio komen de volgende onderwerpen aan bod: - Eerst even een rondje om de Fiat 500e Cabrio - Is de Fiat 500e Cabrio een praktische auto? - Wat kost de Fiat 500e en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden? - Wat zijn de concurrenten van de Fiat 500e? - De accutechniek en aandrijflijn van de Fiat 500e nader onder de loep - En hoe bevalt de Fiat 500e Cabrio op de weg?

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Fiat 500 heeft in 16 jaar tijd nog helemaal niets van zijn jeugdige uitstraling verloren.

Eerst even een rondje om de Fiat 500e Cabrio

Het staat vast dat de Fiat 500 een klassieker is. Het aloude ‘Rugzakje’ uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw kent vele liefhebbers, maar ook het jongste model trekt nog steeds volop aandacht. Een prestatie van formaat, want de ‘next generation’ 500 is naar de vluchtige maatstaven van de auto-industrie inmiddels stokoud. De eerste exemplaren verschenen namelijk al in 2007 op de weg. Maar tussentijds heeft Fiat niet zitten slapen. Dankzij bescheiden facelifts en allerlei technische updates – waarbij we de tweecilinder TwinAir-motor nou niet bepaald als hoogtepunt zien – heeft de tijd nog steeds geen vat op de auto gekregen. Dat geldt natuurlijk net zozeer voor de elektrische Fiat 500e, die naast de (oudere) 500 met benzinemotor wordt aangeboden. Inmiddels is het alweer drie jaar geleden dat de 500e werd gepresenteerd, maar het blijft een vrolijke en frisse verschijning, die immuun is voor veroudering.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De 500e is herkenbaar aan de led-ringen in de neus en aan de rechthoekige achterlichten.

Uiterlijk verschilt de 500e slechts subtiel van de ‘gewone’ Vijfhonderd. Je herkent de elektrische versie aan de verlichte led-ringen in het bolle neusje en de rechthoekige achterlichten, al geeft het grote 500-logo op de neus de elektrische identiteit van de auto prijs. Dat embleem zit immers niet op de benzineversie. Uiteraard zijn de bumpers anders, en liggen de handgrepen van de deuren mooi gestroomlijnd in het plaatwerk. Pas als je de meetlat erbij pakt, kom je tot de ontdekking dat de 500e een compleet nieuw ontwikkelde auto is. Vergeleken met de oude 500 is hij 6 centimeter langer en 6 centimeter breder, en staan de voor- en achteras 2 centimeter verder uit elkaar.

©Igor Stuifzand | ID.nl

La Prima by Bocelli: mooi tweekleurig kunstleer, een hoogwaardige audio-installatie en een zeer complete veiligheidsuitrusting.

Ook het interieur is een wereld van verschil. In de 500e is de digitalisatie niet meer te keren. Met uitzondering van instapversie Red, is in het midden van het dashboard een 10,25-inch touchscreen gemonteerd, met eenvoudig te bedienen functies. Ook achter het stuur is de informatievoorziening helemaal digitaal. Gelukkig zitten er wel echte knoppen voor de airco onder het scherm. Een versnellingspook ontbreekt uiteraard: je hebt vier drukknoppen waarmee je de rijrichtingen, neutraal en parkeerstand kiest. Door het ontbreken van een pookconsole ontstaat wat meer beenruimte. Afhankelijk van de gekozen uitvoering wordt het dashboard afgewerkt met in carrosseriekleur gelakte sierlijsten of met een reliëfpatroon. Wij testten de 500e Cabrio in de duurste uitvoering La Prima by Bocelli, waarin stoelen en stuur met chic tweekleurig kunstleer zijn bekleed. Kijk je nog verder, dan ontdek je geinige details, zoals de in het leer gestikte Fiat-logo’s en subtiele ‘Easter eggs’ die verwijzen naar de geschiedenis van de 500. Let bijvoorbeeld op het ‘Rugzakje’ in de deurgrepen en op de skyline van Turijn in het bakje onder de aircoknoppen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De bagageruimte van 185 liter is door de kleine achterklep moeilijk toegankelijk.

Is de Fiat 500e Cabrio een praktische auto?

De Fiat 500e is zo praktisch als je mag verwachten van een slechts 3,63 meter lange auto waarbij de nadruk op design ligt. Een volwaardige gezinsauto zal het nooit worden. Wat niet betekent dat hij ongeschikt is voor de dagelijkse haal- en brengservice voor de kinderen, zolang die nog op de lagere school zitten. Als ze gaan puberen en de lengte in schieten, kan de achterbank van de 500 maar beter tot ‘no-go area’ worden verklaard. De bagageruimte heeft een inhoud van 185 liter. Klap je de twee delen van de bankleuning neer, dan is de 500e in een handomdraai omgetoverd tot tweezitter, en kun je het riante volume van 550 liter bijvoorbeeld gebruiken voor je vakantie-uitrusting. Bij de 500e Cabrio scharniert het kleine achterklepje net onder de achterruit, daardoor is de laadruimte moeilijk bereikbaar. De 500e Berlina (zonder vouwdak) heeft een grote ‘derde deur’ die vanuit de dakrand openzwaait. Voor een aanhangwagen of fietsendrager is de 500e ongeschikt.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Fiat levert de 500e met een batterijpakket van 24 of 45 kWh. Het motorvermogen varieert van 95 tot 118 pk.

Wat kost de Fiat 500e en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

In april 2023 heeft Fiat flink lopen snoeien in de prijslijsten. Afhankelijk van de gekozen uitvoering, is de 500e daardoor maar liefst tot 3.400 euro goedkoper geworden. Of ‘minder duur’. Want onze testauto, een 500e Cabrio met 42 kWh-accupakket in de luxe uitvoering La Prima by Bocelli, kost nog altijd 42.990 euro (juli 2023). Ook al komt hij daarmee in aanmerking voor 2.950 euro SEPP-aanschafsubsidie, het blijft een heleboel geld voor zo’n kleine auto.

Voor die hoge prijs krijg je echter ook een heleboel spulletjes. Zoals tweekleurig kunstleer op de stoelen en het stuur, een 10,25-inch touchscreen voor het multimediasystem, navigatie, een JBL Premium Sound System (dat erg goed klinkt!), een achteruitrijcamera, 17-inch multispaakswielen, een elektrisch bediend vouwdak met Fiat-monogrammen, full-led koplampen en stoelverwarming. Om niet te vergeten het hele arsenaal aan veiligheids- en hulpsystemen, zoals adaptieve cruise control met file-assistent, dodehoekwaarschuwing, grootlichtassistent en verkeersbordinformatie.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Al met al kost de 500e Cabrio met elektrisch bediend vouwdak 3.000 euro meer dan de versie met stalen dak.

Goedkoper kan ook, maar dan moet je al deze luxe inleveren. Voor 5.500 euro minder heb je de Urban-uitvoering, die allerminst spartaans kan worden genoemd. Automatische airco en het 10,25-inch bedieningsscherm zitten erop, maar navigeren zal (draadloos) moeten met Apple CarPlay of Android Auto. Prima! Is 37.490 euro (juli 2023) nog steeds boven budget, dan zou je kunnen opteren voor het kleinere 24 kWh-accupakket. In Urban-uitvoering kost de 500e Cabrio dan 32.990 euro. Het instapmodel is de Red, waarin je automatisch vast zit aan de kleine batterij. Kan dat stoffen vouwdak je gestolen worden, dan beginnen de prijzen van de 500e Berlina (met stalen dak) bij 28.990 euro (juli 2023). Private lease tarieven die Fiat opgeeft, beginnen bij 349 euro (72 maanden, 5.000 km/jaar). Voor de 500e Cabrio met 42 kWh-batterij ligt de vanafprijs op 476 euro.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Wil je een kleine elektrische auto met open dak? Dan is de keuze bijzonder karig.

Wat zijn de concurrenten van de Fiat 500e Cabrio?

Wanneer je een kleine elektrische auto zoekt waarvan het dak kan worden opengevouwen, dan is er op dit moment bar weinig keuze. Alleen de Renault Twingo E-Tech Electric (82 pk), die tegen meerprijs te bestellen is met een groot canvas vouwdak, kan worden aangedragen als alternatief voor de Fiat 500e. Met zijn bescheiden motorvermogen van 82 pk en kleine 22 kWh-batterij wordt de elektrische Twingo echter gemakkelijk door de 500e overklast. Zelfs als je kiest voor de instapversie met 95 pk en 24 kWh-batterij.   

©Igor Stuifzand | ID.nl

De techniek van de Fiat 500e werd ontwikkeld voordat het Italiaanse merk werd opgeslokt door het Stellantis-concern.

De accutechniek en aandrijflijn van de Fiat 500e nader onder de loep

Hoewel Fiat tegenwoordig onderdeel is van de Stellantis-groep, en (net als Alfa Romeo en Jeep) toegang heeft tot hetzelfde onderdelenmagazijn als Peugeot, Citroën, Opel en DS Automobiles, zitten er grote verschillen tussen de 500e en de elektrische modellen van deze merken. Dat komt doordat de kleine Italiaanse EV nog is ontwikkeld in de tijd dat Fiat (maar ook Alfa Romeo) samen met de Amerikaanse merken Jeep, Chrysler en Dodge onder hetzelfde dak woonde. De 500e staat daarom op een ander elektrisch platform dan bijvoorbeeld de Opel Corsa Electric en Peugeot e-208. En dat is maar goed ook, want de accutechnologie en aandrijfeenheid van die modellen staan nou niet bepaald te boek als energiezuinig …

De Fiat 500e werd al tijdens de ontwikkelingsfase voorbereid op elektrische aandrijving. Er hoefde achteraf dus geen ruimte opgeofferd te worden voor de batterijen. De batterijmodules zijn in de vlakke bodem van de auto verwerkt, en de elektromotor ligt voorin. In de testauto heeft de batterij (lithium-ion) een brutocapaciteit van 42 kWh, daarvan is 37,3 kWh bruikbaar. Bij deze batterij hoort een elektromotor met een vermogen van 87 kW (118 pk), goed voor vlotte prestaties binnen én buiten de bebouwde kom. Want ook op de snelweg kun je prima met het verkeer meekomen. Volgens de folder accelereert de 500e in 9,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 150 km/h.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Uitgebreide eco-analyse via het centrale 10,25-inch touchscreen.

Fiat belooft onder gunstige omstandigheden een gemiddeld stroomverbruik van 14,8 kWh/100 km. Dat wil zeggen: wanneer je de Cabrio bestelt met 17-inch wielen, zoals onder de 500e La Prima by Bocelli. Kies je voor een versie met de kleinere 15-inch wielen, dan gaat het verbruik dankzij de smallere banden een paar cijfers achter de komma omlaag. Volgens de WLTP-berekening is op een volle accu een afstand van een kleine 300 kilometer haalbaar. Zou je uitsluitend in de stad rijden, dan moet 425 kilometer zelfs lukken. Wij scoorden 16,8 kWh/100 km gedurende de testperiode, de website praktijkverbruik.nl vermeldt via gebruikers van de Travelcard-laadpas een gemiddelde van 19,0 kWh/100 km. Daar hangt een reële actieradius van een kleine 200 kilometer aan vast.

Bij de versie met 42 kWh-accu gaat snelladen met maximaal 85 kW. Van ‘leeg’ naar 80 procent laden duurt zo’n 35 minuten. Elke 500e is geschikt voor 3-fase laden, met een vermogen van 11 kW. Zet je de auto aan de publieke laadpaal met 15 procent batterijvulling, dat zit hij na tweeënhalf uur weer op 80 procent.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De stoelen hebben een prettig formaat en een stevige vulling, maar zitten na een lange rit nog steeds comfortabel.

En hoe bevalt de Fiat 500e Cabrio in de praktijk?

Wanneer je instapt, zak je niet diep weg in een zacht kussen, maar zit je voor je gevoel vrij hoog op een stevig gevulde stoel. Het portier komt dicht bij je schouder en ook de stijl voor de voorruit komt dichtbij. Maar dat doet weinig af aan de rijkwaliteiten van de Fiat 500e. De besturing is licht, waardoor je de auto in druk stadsverkeer eenvoudig in de kleinste gaatjes prikt. Je voelt dat de vering op het verhoudingsgewijs hoge gewicht van de auto is berekend; de 500e Cabrio weegt 1305 kilo. Op lange glooiingen in het asfalt voel je de auto soepel in- en uitveren. Als de oneffenheden wat korter worden, rekenen de schokdempers resoluut af met de reacties van de wielen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Kijk nou! Daar zit een 'Rugzakje' verstopt. Ergens anders vind je de skyline van Turijn.

Dat stevige karakter van het onderstel maakt de 500e des te leuker op een bochtige binnendoorweg. Door de directe beschikbaarheid van de motorische krachten kun je krappe bochten snel uitaccelereren. Zonder ergernis op te wekken bij omwonenden, want de elektromotor doet zijn werk uiteraard in stilte.

Met het vouwdak helemaal open geef je de zon vrij entree en hoor de bomen ruisen en vogels fluiten. Binnen de mogelijkheden van de 500e Cabrio – de dakstijlen blijven altijd staan, dus een échte cabriolet is de auto daardoor niet – creëer je de ultieme open rijbeleving door het canvas dak inclusief de achterruit helemaal tot het kofferdeksel op te vouwen. Door de binnenspiegel zie je dan helemaal niks meer, en dat werkt in druk verkeer toch op de zenuwen. Ook hinderlijk is het dat het dak boven de 70 km/h niet meer te bedienen is. Wanneer op de snelweg de tocht om je nek slaat, moet je dus eerst een afslag of parkeerplek zoeken om het dak een stukje te kunnen sluiten.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Fiat 500e Cabrio is een hartendief, maar scoort op rationele gronden uitstekend.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Heb je een laadpaal nodig voor je elektrische auto? 👇

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Een echte herfstklus: zo maak je je dakgoot schoon
© © 2019, JJ Gouin All Rights Reserved
Huis

Een echte herfstklus: zo maak je je dakgoot schoon

Met de herfst in aantocht dwarrelen de bladeren weer massaal naar beneden – en niet zelden belanden ze in je dakgoot. Samen met ander vuil kan dat de afvoer verstoppen, vooral bij nat weer. Om lekkages en andere problemen te voorkomen, is het verstandig je dakgoot regelmatig schoon te maken. Maar hoe pak je dat aan?

⏱️ Dit artikel in het kort:
  • Gereedschap: dit heb je nodig

  • De dakgoot schoonmaken: hoe vaak en wanneer?

  • Stappenplan dakgoot schoonmaken

  • Dakgoot schoonmaken? Zo doe je het veilig

  • Slimme tips voor een schone dakgoot

Lees ook: 🍂 Herfstklus: zo maak je je tuinmeubilair winterklaar

Gereedschap: wat heb je nodig?

Voor het doorspoelen van je dakgoten is een tuinslang onmisbaar. Monteer hier een dakgootreiniger op: een opzetstuk met borstel en harkje waarmee je vuil verwijdert en de goot grondig schoonmaakt. Met een telescoopsteel kun je zelfs vanaf de grond werken – handig en veilig. Toch is het slim om af en toe de ladder te nemen, zodat je goed kunt zien wat je doet en geen hoeken overslaat.

Lees ook: Zo werk je veilig in de hoogte met een ladder

Handschoenen zijn een must, of het nu tuinhandschoenen of huishoudhandschoenen zijn. Draag daarnaast oude kleding met lange mouwen, want het water dat uit de goot spat is meestal niet schoon.

Zink of kunststof

Dakgoten zijn meestal van zink of kunststof. Bij zinken dakgoten is het extra belangrijk om ze goed schoon te houden, omdat rottende bladeren de beschermende oxidelaag kunnen aantasten.

Een dakgoot heeft altijd een lichte helling, zodat het water naar de regenpijp kan stromen. Met een tuinslang kun je controleren of dit goed werkt. Blijft het water staan, dan moet je de dakgoot repareren. Dit is vooral van belang bij zinken dakgoten vanwege het risico op aantasting van de oxidelaag. Het repareren van een zinken dakgoot is relatief eenvoudig, bijvoorbeeld met rubber seal, reparatietape of vloeibare zink.

Hoe vaak en wanneer schoonmaken?

Eén keer per jaar je dakgoot reinigen is meestal genoeg. Woon je echter tussen veel bomen, dan kun je beter wat vaker aan de slag. Meer blad betekent immers meer kans op verstopping. De beste periode voor de grote schoonmaak is het late najaar: als het niet meer vriest en de meeste bladeren gevallen zijn. Net na een regenbui werkt het schoonmaken makkelijker, omdat het vuil dan losser ligt. Je kunt de goot ook zelf natmaken met de tuinslang.

©bildlove

Stappenplan voor een schone dakgoot

Voordat je begint: veiligheid eerst! Gebruik een stevige ladder die stabiel op een vlakke ondergrond staat. Draag kleding die vies mag worden (bijvoorbeeld een oud shirt met lange mouwen, een stevige broek en rubberen handschoenen) zodat je beschermd bent tegen vuil en scherpe randen.

1 - Verwijder grof vuil

Gebruik een plastic schep, gootschep of oude spatel om bladeren, takjes en ander afval uit de goot te halen. Leg een zeil op de grond of gebruik een emmer of vuilniszak om het netjes te houden. Heb je vooral droog blad in de goot liggen, dan kan een bladblazer met speciaal opzetstuk ook uitkomst bieden.

2 - Spoel alles goed door

Spoel de goot en regenpijp door met een tuinslang, van het ene uiteinde naar het andere. Zo controleer je meteen of het water goed doorstroomt. Blijft er vuil achter, gebruik dan een schuurspons of staalborstel om het te verwijderen.

3 - Controleer op verstoppingen en schade

Kijk tijdens het schoonmaken of er geen blokkades in de afvoerpijp zitten. Gebruik eventueel een ontstoppingsveer. Controleer ook de staat van de goot zelf: scheuren, losse verbindingen of roestige beugels kun je beter direct repareren of vervangen.

4 - Onderhoud op de lange termijn

Een jaarlijkse schoonmaakbeurt houdt je dakgoot in goede conditie. Zo voorkom je dat water blijft staan of in huis doordringt, wat schimmel of vochtproblemen kan veroorzaken.

5 - Maak je dakgoot winterklaar

Voordat de vorst invalt, is een extra controle aan te raden. Blokkades kunnen in de winter leiden tot ijsvorming en schade aan de goot.

❄️ IJsdammen

Een ijsdam ontstaat wanneer smeltwater van sneeuw of ijs op het dak niet goed kan wegstromen door een verstopte dakgoot. Het water bevriest vervolgens aan de randen van het dak, waardoor er een opeenhoping van ijs ontstaat. Dit kan leiden tot ernstige problemen, zoals lekkages, omdat het smeltwater zich onder de dakbedekking kan ophopen en in je huis kan sijpelen. IJsdammen kunnen ook extra gewicht op de dakgoten en het dak veroorzaken, wat schade kan aanrichten.

©Tomasz Zajda


Veilig werken op hoogte

Zorg altijd voor een stevige, stabiele ladder op een vlakke ondergrond. Draag schoenen met grip en overweeg een veiligheidsharnas bij hogere daken. Is de ladder nat, wacht dan tot deze droog is. Laat bij voorkeur iemand in de buurt blijven terwijl je werkt.


Slimme tips voor een blijvend schone goot

Bladvangers helpen, maar houden niet alles tegen. Klein vuil kan alsnog ophopen en zelfs mosgroei veroorzaken. Bevestig tijdens het schoonmaken je emmer of vuilniszak aan de ladder, zodat je beide handen vrij hebt. Laat je het vuil liever op de grond vallen, dan moet je later nog opruimen – extra werk dus.

Een hogedrukreiniger kan handig zijn, maar gebruik een lage stand om schade te voorkomen. Een gewone tuinslang met een goede sproeikop werkt vaak net zo goed.


▼ Volgende artikel
Bouw je eigen dashboard met Homepage: al je webapplicaties overzichtelijk op één plek
Huis

Bouw je eigen dashboard met Homepage: al je webapplicaties overzichtelijk op één plek

Heb je meer dan een handvol webapplicaties op een Linux-server draaien? Dan is een dashboard met links naar deze applicaties een uitkomst. Het project Homepage biedt precies dat, inclusief widgets die allerlei statistieken van je services weergeven. In dit artikel installeren we Homepage en laten we je zien hoe je het integreert met je bestaande services.

Dit gaan we doen

In deze masterclass richten we een persoonlijk dashboard in met Homepage. Je leert hoe je de tool installeert in Docker, services groepeert en uitbreidt met widgets voor statistieken zoals cpu- en geheugengebruik, uptime of weersinformatie. We laten zien hoe je containers automatisch herkent, monitoring toevoegt en ook bladwijzers of alternatieve dashboards gebruikt. Zo krijg je één centrale plek waar je al je webapplicaties en services snel terugvindt en beheert.

Lees ook: Windows gebruiken naast of binnen Linux? Zo krijg je het soepel aan de praat met Docker


⬇️ Code downloaden

In dit artikel staat voorbeelden met YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties en inspringingen, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand homecode.txt, beschikbaar via deze link.


Homepage helpt je om diverse webapplicaties in één dashboard te organiseren. Dit is handig als je services in Docker-containers draait of eenvoudig toegang wilt tot de beheerpagina’s van apparaten zoals je modem, router en NAS.

Hoewel dit klinkt als een veredelde bookmark-manager, doet Homepage meer dan alleen links op een pagina verzamelen. Het project ondersteunt widgets voor meer dan honderd services en kan zo bijvoorbeeld het cpu- en geheugenverbruik van je hypervisor of het aantal ongelezen artikels in je RSS-lezer tonen. Je hoeft daardoor vaak zelfs niet op de links te klikken om even snel de status van je services te bekijken.

Docker Compose

We gaan ervan uit dat je een Linux-server hebt waarop je services met behulp van Docker Compose in Docker-containers draait. Homepage draai je dan gewoon in een Docker-container naast je bestaande services, al zijn er ook andere installatie-opties. In ons voorbeeld draaien we Docker op Debian 12. Maak om te beginnen een map waarin de container van Homepage zijn data en configuratie kan opslaan, met deze opdracht:

$ mkdir -p containers/homepage

Zet vervolgens in je bestand docker-compose.yml (het bestand waarin je al je containers definieert) een service voor Homepage:

services:

  homepage:

    image: ghcr.io/gethomepage/homepage:latest

    container_name: homepage

    ports:

      - 3000:3000

    volumes:

      - /home/koan/containers/homepage:/app/config

    environment:

      HOMEPAGE_ALLOWED_HOSTS: debian.home:3000

    restart: unless-stopped

Homepage kun je op diverse manieren installeren.

Homepage opstarten

Wijzig in het gedefinieerde volume de directory vóór de dubbele punt naar het volledige pad van de directory die je voor de container hebt aangemaakt. Stel de waarde van de omgevingsvariabele HOMEPAGE_ALLOWED_HOSTS gelijk aan het domein of het ip-adres van de host, gescheiden door een dubbele punt van het poortnummer. Als je met een reverse proxy werkt, zet je hier het domein waarop de applicatie via die proxy bereikbaar is.

Start de container met:

$ docker-compose up -d

Zodra het image gedownload is en de container draait, open je Homepage in je browser op de url die je in HOMEPAGE_ALLOWED_HOSTS hebt gedefinieerd. Je ziet dan een voorbeeldpagina met van boven naar onder een header, groepen met services en groepen met bladwijzers.

Het standaarddashboard van Homepage vlak na de installatie.

Informatiewidgets

In de header vind je enkele informatiewidgets. Hoewel deze niet de kern van de functionaliteit van Homepage uitmaken, bieden ze nuttige aanvullende informatie. Standaard zie je het cpu-verbruik, het beschikbare geheugen en de vrije schijfruimte van de host. Er is ook een tekstveld om te zoeken via DuckDuckGo. De definitie van deze twee widgets vind je in het bestand widgets.yaml in de directory van de Homepage-container.

In de online documentatie van de informatiewidgets lees je hoe je hun gedrag aanpast. Zo kunnen we de widget Resources ook de uptime van het systeem laten tonen (uptime: true) en met de optie expanded: true meer informatie over de cpu, het geheugen en de schijfruimte laten weergeven. De widget ziet er dan als volgt uit in widgets.yaml:

- resources:

    label: System

    expanded: true

    cpu: true

    memory: true

    uptime: true

    disk: /

Weersomstandigheden

Homepage biedt twee widgets om het weer in de header te tonen: één via Open-Meteo en één via OpenWeatherMap. De eerste vereist geen registratie, dus daarvoor hoef je alleen maar de gps-coördinaten van je locatie in te voeren. In widgets.yaml ziet dat er als volgt uit:

- openmeteo:

    label: Attenrode

    latitude: 50.8773405

    longitude: 4.9213237

    timezone: Europe/Brussels

    units: metric

    cache: 5

    format:

      maximumFractionDigits: 1

Met cache: 5 laten we de widget de weergegevens vijf minuten lang cachen om de servers van Open-Meteo te ontlasten. Verder biedt Homepage nog andere informatiewidgets aan, bijvoorbeeld voor beurskoersen of de datum en tijd.

In de header van Homepage plaats je allerlei informatiewidgets.

Services toevoegen

De kernfunctionaliteit van Homepage ligt uiteraard in het groeperen van services in één dashboard. De standaardconfiguratie voegt drie groepen toe met elk één service. De YAML-code hiervoor vind je in het bestand services.yaml. Vervang die door je eigen groepen. Je kunt bijvoorbeeld een groep Network aanmaken met links naar de beheerinterfaces van je modem/router en accesspoints:

- Network:

  - Proximus:

      href: http://192.168.1.1

      description: Modem

      icon: mdi-web

  - OpenWrt:

      href: http://gl-mt3000.home

      description: Accesspoint

      icon: openwrt

De eigenschap icon kan een absolute url zijn of een naam uit de lijst op de website Dashboard Icons. Begin de naam van een pictogram met mdi- voor een keuze uit Material Design Icons , met si- voor een keuze uit Simple, of met sh- voor een keuze uit Self-Hosted Dashboard Icons.

Ook groepen kunnen een pictogram krijgen. Dat definieer je dan in het bestand settings.yaml:

layout:

  Network:

    icon: mdi-lan-connect

  Infrastructure:

    icon: mdi-server-network

  Services:

    icon: mdi-apps

Services en groepen kun je pictogrammen geven, bijvoorbeeld van de website Self-Hosted Dashboard Icons.

Servicewidgets

Tot nu toe lijkt ons dashboard wat op een veredeld lijstje met bladwijzers. Maar Homepage ondersteunt ook servicewidgets voor meer dan honderd services. Controleer in de lijst of je services ondersteund zijn. Draai je bijvoorbeeld OPNsense op je router, dan krijg je met de volgende widget de processorbelasting, het gebruikte geheugen, en de upload- en downloadhoeveelheden van je WAN-interface te zien:

- OPNsense:

      href: https://opnsense.home

      description: Router

      icon: opnsense

      widget:

        type: opnsense

        url: https://opnsense.home

        username: KEY

        password: SECRET

Voor username en password vul je de API-sleutel en het ‘secret’ in die je in de webinterface van OPNsense aanmaakt via System / Access / Users. De documentatie van Homepage voor de OPNsense-widget legt dit gedetailleerd uit. Wil je slechts een deel van de statistieken zien, dan kan dat door de widget uit te breiden met een regel als:

fields: ["wanDownload", "wanUpload"]

Homepage ondersteunt widgets voor meer dan honderd services.

Meerdere widgets

Je kunt een service ook van meerdere widgets voorzien. Dat is bijvoorbeeld handig bij monitoringtools zoals Uptime Kuma. Voeg aan de OPNsense-service dan de OPNsense-widget toe voor servicespecifieke statistieken en de widget van Uptime Kuma voor beschikbaarheidsstatistieken. In plaats van één object widget bevat de service dan een object widgets met een lijst die beide widgets bevat:

  - OPNsense:

      href: https://opnsense.home

      description: Router

      icon: opnsense

      widgets:

        - type: opnsense

          url: https://opnsense.home

          username: KEY

          password: SECRET

        - type: uptimekuma

          url: https://uptime-kuma.rubus.home

          slug: router

          fields: ["uptime", "incident"]

De widget van Uptime Kuma gebruikt data van een statuspagina. Die moet je dus eerst in Uptime Kuma aanmaken, en de naam van de statuspagina vul je bij slug in de widget in. Als de statuspagina bijvoorbeeld toegankelijk is via https://uptime-kuma.rubus.home/status/router, dan is de slug router.

Homepage kan een statuspagina van Uptime Kuma in een service integreren.

Beschikbaarheid monitoren

Ook zonder speciale monitoringtools kun je met Homepage eenvoudig te zien krijgen of al je services momenteel online zijn. Dat kan met de eigenschap ping of siteMonitor in de service. Voeg bijvoorbeeld aan de service voor OPNsense ping: opnsense.home toe. Homepage stuurt dan regelmatig een ICMP-echopakket (ping) naar de host en toont de beschikbaarheid in de rechterbovenhoek van het kader van de service.

Met siteMonitor: https://opnsense.home daarentegen voert Homepage een HTTP HEAD-verzoek uit naar de url om te controleren of de webpagina beschikbaar is. Zo weet je niet alleen dat de host online is, maar ook dat de webserver tenminste draait en de pagina aanbiedt. Let op dat je hier de volledige url met https:// of http:// dient te gebruiken. De stijl van de getoonde status kun je overigens in settings.yaml aanpassen met bijvoorbeeld statusStyle: dot of statusStyle: basic.

Enkele services met pictogrammen, widgets en statusinformatie.

Docker-containers integreren

Als je services in Docker-containers draait, kan Homepage via de API van de Docker-engine statistieken over die containers opvragen en zelfs automatisch services herkennen. Configureer hiervoor een Docker-instance voor Homepage in docker.yaml. Als je Homepage met de Docker-socket laat verbinden, kan dat met de volgende configuratie:

local-docker:

  socket: /var/run/docker.sock

In je Docker Compose-bestand moet je deze socket als volume in de Homepage-container aankoppelen:

    volumes:

      - /home/koan/containers/homepage:/app/config

      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock

Docker Socket Proxy

Een veiliger alternatief om Homepage toegang tot Docker te geven, is via Docker Socket Proxy. Je laat die laatste dan rechtstreeks met de Docker-socket verbinden en de andere containers via een HTTP API beperkte bevoegdheden geven. Voeg daarvoor in je Docker Compose-bestand de volgende service voor Docker Socket Proxy toe:

  docker-socket-proxy:

    image: ghcr.io/tecnativa/docker-socket-proxy:0.3.0

    container_name: docker-socket-proxy

    volumes:

      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro

    environment:

      CONTAINERS: 1

    restart: unless-stopped

Standaard geeft Docker Socket Proxy sterk ingeperkte API-toegang tot de Docker-engine, en sowieso alleen-lezen. Met de omgevingsvariabele CONTAINERS: 1 geven we toegang tot informatie over containers, precies wat Homepage nodig heeft.

Wijzig nu in het bestand docker.yaml de definitie van local-docker naar:

local-docker:

  host: docker-socket-proxy

  port: 2375

Omdat de container van Docker Socket Proxy zich in hetzelfde netwerk als Homepage bevindt, is die onder de naam docker-socket-proxy bereikbaar, wat we hier als host invullen.

Maak dan de containers opnieuw aan met de opdrachten:

docker-compose down

docker-compose up -d

Containers monitoren

Containers die in hetzelfde Docker Compose-bestand als Homepage zijn gedefinieerd, kun je nu door die laatste laten monitoren. Je moet dan bij de service in services.yaml de Docker-server en de naam van de container opgeven, bijvoorbeeld:

- Services:

  - FreshRSS:

      href: http://debian.home:8081

      description: Feed aggregator

      icon: freshrss

      server: local-docker

      container: freshrss

De waarde van server is hier de naam van de Docker-instance in docker.yaml, namelijk local-docker. De waarde van container is hier de naam van de container, gedefinieerd in container_name in het Docker Compose-bestand.

Na het herladen van de webpagina van Homepage krijgt de FreshRSS-service de status RUNNING in de rechterbovenhoek of EXITED wanneer de container gestopt is. Klik op de status voor gedetailleerdere statistieken zoals de processorbelasting, het geheugengebruik en netwerkverkeer.

Services automatisch detecteren

Elke keer dat je nu een service toevoegt, moet je de container aan je Docker Compose-bestand toevoegen en een definitie van de service aan het bestand services.yaml van Homepage. Maar Homepage ondersteunt ook het automatisch detecteren van services voor containers met behulp van labels. Met deze aanpak hoef je services.yaml niet meer bij te werken en hoef je slechts één bestand te veranderen. Voor FreshRSS kan dat bijvoorbeeld als volgt:

  freshrss:

    image: docker.io/freshrss/freshrss:1.26.1-alpine

    container_name: freshrss

    ports:

      - 8081:80

    volumes:

      - /home/koan/containers/freshrss/data:/var/www/FreshRSS/data

      - /home/koan/containers/freshrss/extensions:/var/www/FreshRSS/extensions

    environment:

      CRON_MIN: "1,31"

      TZ: Europe/Brussels

    restart: unless-stopped

    labels:

      - homepage.group=Services

      - homepage.name=FreshRSS

      - homepage.href=http://debian.home:8081

      - homepage.description=Feed aggregator

      - homepage.icon=freshrss

In de labels van deze container geef je dus aan dat je in de groep Services een service met de naam FreshRSS toevoegen, met de gegeven link, beschrijving en pictogram. De opties server en container uit de vorige paragraaf zijn met deze aanpak overbodig, omdat Homepage deze automatisch via de API van de geconfigureerde Docker-instance verkrijgt. Na opnieuw het uitvoeren de volgende twee commando’s ontdekt Homepage automatisch de service en voegt deze aan de juiste groep toe:

docker-compose down

docker-compose up -d

Widgets

Op dezelfde manier kun je widgets toevoegen via labels. In het voorbeeld uit de vorige stap voeg je dan de volgende labels toe:

      - homepage.widget.type=freshrss

      - homepage.widget.url=http://freshrss

      - homepage.widget.username=USER

      - homepage.widget.password=PASSWORD

Wil je meerdere widgets aan een container toevoegen, geef dan elk widget een index:

      - homepage.widgets[0].type=freshrss

      - homepage.widgets[0].url=http://freshrss

      - homepage.widgets[0].username=USER

      - homepage.widgets[0].password=PASSWORD

      - homepage.widgets[1].type=uptimekuma

      - homepage.widgets[1].url=https://uptime-kuma.rubus.home

      - homepage.widgets[1].slug=freshrss

Wanneer je nu de container van FreshRSS opnieuw aanmaakt en opstart, detecteert Homepage de widgets en toont ze bij de service.

Alternatieven voor Homepage

Hoewel Homepage een krachtige tool is, zijn er talrijke alternatieven om een dashboard voor al je services te maken, elk met hun eigen benadering. Houd je niet van YAML-configuraties, dan biedt Homarr een gebruiksvriendelijk alternatief om met slepen en neerzetten allerlei services toe te voegen.

Ook populair is Heimdall. Het is minder naar eigen smaak aan te passen dan Homepage of Homarr, maar daardoor eenvoudig om mee aan de slag te gaan.

Bevalt de aanpak met YAML-bestanden je wel, maar ligt Homepage je niet helemaal, kijk dan eens naar Dashy.

Bookmarks

Tot slot kan Homepage ook gewone bladwijzers aan je dashboard toevoegen. Je kunt ze net op dezelfde manier als services groeperen, maar het zijn slechts links zonder extra functionaliteiten zoals widgets en monitoring. Bladwijzers definieer je in het bestand bookmarks.yaml van Homepage, dat er standaard als volgt uitziet:

- Developer:

  - GitHub:

    - abbr: GH

      href: https://github.com

- Social:

  - Reddit:

    - abbr: RE

      href: https://reddit.com

- Entertainment:

  - YouTube:

    - abbr: YT

      href: https://youtube.com

Vervang deze groepen met bladwijzers door jouw eigen keuzes. Dit is bijvoorbeeld handig om alle links naar portaalsites of accounts bij belangrijke diensten op één pagina te verzamelen. Homepage toont dan per groep een lijst met bladwijzers met hun afkorting (de waarde van abbr), naam en het domein van de link.

Wil je in plaats van een afkorting een pictogram bij een bladwijzer tonen, gebruik dan icon in plaats van abbr en geef daar net zoals bij services de naam van een pictogram op. En vul description bij een bladwijzer in om een beschrijving in de plaats van het domein te zien. Ook de groepen van bladwijzers kun je een pictogram geven. Net zoals voor de groepen van services definieer je die pictogrammen in settings.yaml.

Een volledig dashboard van Homepage met header, services en bladwijzers.

En verder

Homepage biedt nog veel meer mogelijkheden dan we hier kunnen behandelen. Vooral in het bestand settings.yaml zijn er nog allerlei aanpassingen mogelijk. Zo kun je een achtergrondafbeelding instellen en daarop allerlei filters toepassen. Ook het thema en het kleurenpalet, die je beide via pictogrammen onderaan de pagina kunt aanpassen, zijn vast in te stellen.

Ook de lay-out van het dashboard is configureerbaar. Zo neemt standaard elke groep een kolom in, waarbij de services onder elkaar komen te staan. Maar met style: row bij een groep laat je de services in die groep naast elkaar in een rij weergeven. Ook het aantal kolommen, de stijl van de header en nog meer zijn in te stellen.

Homepage is tot in de kleinste details aan te passen.

Speciaal voor de jongste Linux-fans

(dit vinden ze zeker leuk!)