ID.nl logo
Review Fiat 500e Cabrio: De leukste elektrische auto van dit moment!
© Igor Stuifzand | ID.nl
Mobiliteit

Review Fiat 500e Cabrio: De leukste elektrische auto van dit moment!

Een elektrische auto is slaapverwekkend saai. Dat hoor je nog steeds vaak gezegd worden. Fout! Want met de Fiat 500e Cabrio ervaar je de wereld om je heen heel intens. We schoven het canvas vouwdak van de 500e Cabrio open en snoven de zomer op tijdens een uitgebreide review. Maar dat genoegen is niet goedkoop …

Uitstekend
Conclusie

De Fiat 500e Cabrio is een goed doordachte elektrische auto. Voor het formaat en de beoogde gebruikswijze van de auto (met sporadische snelwegritjes), komt hij met zijn 42 kWh-accu uitstekend voor de dag. Het aaibare design en de elegante aankleding doen je hart een beetje smelten, maar de 500e kan ook op rationele gronden uitstekend worden verdedigd. Behalve misschien zijn prijs, dik 40 duizend euro is écht (te) veel geld voor zo’n kleine auto met beperkte praktische gebruiksmogelijkheden. Maar ach: wil je een ruime gezinsauto, dan klop je binnenkort maar bij Fiat aan voor de nieuwe 600e.

Plus- en minpunten
  • Tijdloze designklassieker
  • Veel luxe aan boord
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Je ruikt de bloemen en hoort de vogels fluiten
  • Alle versies met 2.950 euro SEPP aanschafsubsidie
  • De testauto kost bijna 43.000 euro ...
  • Boven 70 km/h is het dak niet meer te bedienen
  • Feitelijk een tweezitter met noodbankje
  • Moeilijk toegankelijke bagageruimte

In deze review van de Fiat 500e Cabrio komen de volgende onderwerpen aan bod: - Eerst even een rondje om de Fiat 500e Cabrio - Is de Fiat 500e Cabrio een praktische auto? - Wat kost de Fiat 500e en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden? - Wat zijn de concurrenten van de Fiat 500e? - De accutechniek en aandrijflijn van de Fiat 500e nader onder de loep - En hoe bevalt de Fiat 500e Cabrio op de weg?

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Fiat 500 heeft in 16 jaar tijd nog helemaal niets van zijn jeugdige uitstraling verloren.

Eerst even een rondje om de Fiat 500e Cabrio

Het staat vast dat de Fiat 500 een klassieker is. Het aloude ‘Rugzakje’ uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw kent vele liefhebbers, maar ook het jongste model trekt nog steeds volop aandacht. Een prestatie van formaat, want de ‘next generation’ 500 is naar de vluchtige maatstaven van de auto-industrie inmiddels stokoud. De eerste exemplaren verschenen namelijk al in 2007 op de weg. Maar tussentijds heeft Fiat niet zitten slapen. Dankzij bescheiden facelifts en allerlei technische updates – waarbij we de tweecilinder TwinAir-motor nou niet bepaald als hoogtepunt zien – heeft de tijd nog steeds geen vat op de auto gekregen. Dat geldt natuurlijk net zozeer voor de elektrische Fiat 500e, die naast de (oudere) 500 met benzinemotor wordt aangeboden. Inmiddels is het alweer drie jaar geleden dat de 500e werd gepresenteerd, maar het blijft een vrolijke en frisse verschijning, die immuun is voor veroudering.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De 500e is herkenbaar aan de led-ringen in de neus en aan de rechthoekige achterlichten.

Uiterlijk verschilt de 500e slechts subtiel van de ‘gewone’ Vijfhonderd. Je herkent de elektrische versie aan de verlichte led-ringen in het bolle neusje en de rechthoekige achterlichten, al geeft het grote 500-logo op de neus de elektrische identiteit van de auto prijs. Dat embleem zit immers niet op de benzineversie. Uiteraard zijn de bumpers anders, en liggen de handgrepen van de deuren mooi gestroomlijnd in het plaatwerk. Pas als je de meetlat erbij pakt, kom je tot de ontdekking dat de 500e een compleet nieuw ontwikkelde auto is. Vergeleken met de oude 500 is hij 6 centimeter langer en 6 centimeter breder, en staan de voor- en achteras 2 centimeter verder uit elkaar.

©Igor Stuifzand | ID.nl

La Prima by Bocelli: mooi tweekleurig kunstleer, een hoogwaardige audio-installatie en een zeer complete veiligheidsuitrusting.

Ook het interieur is een wereld van verschil. In de 500e is de digitalisatie niet meer te keren. Met uitzondering van instapversie Red, is in het midden van het dashboard een 10,25-inch touchscreen gemonteerd, met eenvoudig te bedienen functies. Ook achter het stuur is de informatievoorziening helemaal digitaal. Gelukkig zitten er wel echte knoppen voor de airco onder het scherm. Een versnellingspook ontbreekt uiteraard: je hebt vier drukknoppen waarmee je de rijrichtingen, neutraal en parkeerstand kiest. Door het ontbreken van een pookconsole ontstaat wat meer beenruimte. Afhankelijk van de gekozen uitvoering wordt het dashboard afgewerkt met in carrosseriekleur gelakte sierlijsten of met een reliëfpatroon. Wij testten de 500e Cabrio in de duurste uitvoering La Prima by Bocelli, waarin stoelen en stuur met chic tweekleurig kunstleer zijn bekleed. Kijk je nog verder, dan ontdek je geinige details, zoals de in het leer gestikte Fiat-logo’s en subtiele ‘Easter eggs’ die verwijzen naar de geschiedenis van de 500. Let bijvoorbeeld op het ‘Rugzakje’ in de deurgrepen en op de skyline van Turijn in het bakje onder de aircoknoppen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De bagageruimte van 185 liter is door de kleine achterklep moeilijk toegankelijk.

Is de Fiat 500e Cabrio een praktische auto?

De Fiat 500e is zo praktisch als je mag verwachten van een slechts 3,63 meter lange auto waarbij de nadruk op design ligt. Een volwaardige gezinsauto zal het nooit worden. Wat niet betekent dat hij ongeschikt is voor de dagelijkse haal- en brengservice voor de kinderen, zolang die nog op de lagere school zitten. Als ze gaan puberen en de lengte in schieten, kan de achterbank van de 500 maar beter tot ‘no-go area’ worden verklaard. De bagageruimte heeft een inhoud van 185 liter. Klap je de twee delen van de bankleuning neer, dan is de 500e in een handomdraai omgetoverd tot tweezitter, en kun je het riante volume van 550 liter bijvoorbeeld gebruiken voor je vakantie-uitrusting. Bij de 500e Cabrio scharniert het kleine achterklepje net onder de achterruit, daardoor is de laadruimte moeilijk bereikbaar. De 500e Berlina (zonder vouwdak) heeft een grote ‘derde deur’ die vanuit de dakrand openzwaait. Voor een aanhangwagen of fietsendrager is de 500e ongeschikt.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Fiat levert de 500e met een batterijpakket van 24 of 45 kWh. Het motorvermogen varieert van 95 tot 118 pk.

Wat kost de Fiat 500e en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

In april 2023 heeft Fiat flink lopen snoeien in de prijslijsten. Afhankelijk van de gekozen uitvoering, is de 500e daardoor maar liefst tot 3.400 euro goedkoper geworden. Of ‘minder duur’. Want onze testauto, een 500e Cabrio met 42 kWh-accupakket in de luxe uitvoering La Prima by Bocelli, kost nog altijd 42.990 euro (juli 2023). Ook al komt hij daarmee in aanmerking voor 2.950 euro SEPP-aanschafsubsidie, het blijft een heleboel geld voor zo’n kleine auto.

Voor die hoge prijs krijg je echter ook een heleboel spulletjes. Zoals tweekleurig kunstleer op de stoelen en het stuur, een 10,25-inch touchscreen voor het multimediasystem, navigatie, een JBL Premium Sound System (dat erg goed klinkt!), een achteruitrijcamera, 17-inch multispaakswielen, een elektrisch bediend vouwdak met Fiat-monogrammen, full-led koplampen en stoelverwarming. Om niet te vergeten het hele arsenaal aan veiligheids- en hulpsystemen, zoals adaptieve cruise control met file-assistent, dodehoekwaarschuwing, grootlichtassistent en verkeersbordinformatie.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Al met al kost de 500e Cabrio met elektrisch bediend vouwdak 3.000 euro meer dan de versie met stalen dak.

Goedkoper kan ook, maar dan moet je al deze luxe inleveren. Voor 5.500 euro minder heb je de Urban-uitvoering, die allerminst spartaans kan worden genoemd. Automatische airco en het 10,25-inch bedieningsscherm zitten erop, maar navigeren zal (draadloos) moeten met Apple CarPlay of Android Auto. Prima! Is 37.490 euro (juli 2023) nog steeds boven budget, dan zou je kunnen opteren voor het kleinere 24 kWh-accupakket. In Urban-uitvoering kost de 500e Cabrio dan 32.990 euro. Het instapmodel is de Red, waarin je automatisch vast zit aan de kleine batterij. Kan dat stoffen vouwdak je gestolen worden, dan beginnen de prijzen van de 500e Berlina (met stalen dak) bij 28.990 euro (juli 2023). Private lease tarieven die Fiat opgeeft, beginnen bij 349 euro (72 maanden, 5.000 km/jaar). Voor de 500e Cabrio met 42 kWh-batterij ligt de vanafprijs op 476 euro.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Wil je een kleine elektrische auto met open dak? Dan is de keuze bijzonder karig.

Wat zijn de concurrenten van de Fiat 500e Cabrio?

Wanneer je een kleine elektrische auto zoekt waarvan het dak kan worden opengevouwen, dan is er op dit moment bar weinig keuze. Alleen de Renault Twingo E-Tech Electric (82 pk), die tegen meerprijs te bestellen is met een groot canvas vouwdak, kan worden aangedragen als alternatief voor de Fiat 500e. Met zijn bescheiden motorvermogen van 82 pk en kleine 22 kWh-batterij wordt de elektrische Twingo echter gemakkelijk door de 500e overklast. Zelfs als je kiest voor de instapversie met 95 pk en 24 kWh-batterij.   

©Igor Stuifzand | ID.nl

De techniek van de Fiat 500e werd ontwikkeld voordat het Italiaanse merk werd opgeslokt door het Stellantis-concern.

De accutechniek en aandrijflijn van de Fiat 500e nader onder de loep

Hoewel Fiat tegenwoordig onderdeel is van de Stellantis-groep, en (net als Alfa Romeo en Jeep) toegang heeft tot hetzelfde onderdelenmagazijn als Peugeot, Citroën, Opel en DS Automobiles, zitten er grote verschillen tussen de 500e en de elektrische modellen van deze merken. Dat komt doordat de kleine Italiaanse EV nog is ontwikkeld in de tijd dat Fiat (maar ook Alfa Romeo) samen met de Amerikaanse merken Jeep, Chrysler en Dodge onder hetzelfde dak woonde. De 500e staat daarom op een ander elektrisch platform dan bijvoorbeeld de Opel Corsa Electric en Peugeot e-208. En dat is maar goed ook, want de accutechnologie en aandrijfeenheid van die modellen staan nou niet bepaald te boek als energiezuinig …

De Fiat 500e werd al tijdens de ontwikkelingsfase voorbereid op elektrische aandrijving. Er hoefde achteraf dus geen ruimte opgeofferd te worden voor de batterijen. De batterijmodules zijn in de vlakke bodem van de auto verwerkt, en de elektromotor ligt voorin. In de testauto heeft de batterij (lithium-ion) een brutocapaciteit van 42 kWh, daarvan is 37,3 kWh bruikbaar. Bij deze batterij hoort een elektromotor met een vermogen van 87 kW (118 pk), goed voor vlotte prestaties binnen én buiten de bebouwde kom. Want ook op de snelweg kun je prima met het verkeer meekomen. Volgens de folder accelereert de 500e in 9,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 150 km/h.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Uitgebreide eco-analyse via het centrale 10,25-inch touchscreen.

Fiat belooft onder gunstige omstandigheden een gemiddeld stroomverbruik van 14,8 kWh/100 km. Dat wil zeggen: wanneer je de Cabrio bestelt met 17-inch wielen, zoals onder de 500e La Prima by Bocelli. Kies je voor een versie met de kleinere 15-inch wielen, dan gaat het verbruik dankzij de smallere banden een paar cijfers achter de komma omlaag. Volgens de WLTP-berekening is op een volle accu een afstand van een kleine 300 kilometer haalbaar. Zou je uitsluitend in de stad rijden, dan moet 425 kilometer zelfs lukken. Wij scoorden 16,8 kWh/100 km gedurende de testperiode, de website praktijkverbruik.nl vermeldt via gebruikers van de Travelcard-laadpas een gemiddelde van 19,0 kWh/100 km. Daar hangt een reële actieradius van een kleine 200 kilometer aan vast.

Bij de versie met 42 kWh-accu gaat snelladen met maximaal 85 kW. Van ‘leeg’ naar 80 procent laden duurt zo’n 35 minuten. Elke 500e is geschikt voor 3-fase laden, met een vermogen van 11 kW. Zet je de auto aan de publieke laadpaal met 15 procent batterijvulling, dat zit hij na tweeënhalf uur weer op 80 procent.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De stoelen hebben een prettig formaat en een stevige vulling, maar zitten na een lange rit nog steeds comfortabel.

En hoe bevalt de Fiat 500e Cabrio in de praktijk?

Wanneer je instapt, zak je niet diep weg in een zacht kussen, maar zit je voor je gevoel vrij hoog op een stevig gevulde stoel. Het portier komt dicht bij je schouder en ook de stijl voor de voorruit komt dichtbij. Maar dat doet weinig af aan de rijkwaliteiten van de Fiat 500e. De besturing is licht, waardoor je de auto in druk stadsverkeer eenvoudig in de kleinste gaatjes prikt. Je voelt dat de vering op het verhoudingsgewijs hoge gewicht van de auto is berekend; de 500e Cabrio weegt 1305 kilo. Op lange glooiingen in het asfalt voel je de auto soepel in- en uitveren. Als de oneffenheden wat korter worden, rekenen de schokdempers resoluut af met de reacties van de wielen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Kijk nou! Daar zit een 'Rugzakje' verstopt. Ergens anders vind je de skyline van Turijn.

Dat stevige karakter van het onderstel maakt de 500e des te leuker op een bochtige binnendoorweg. Door de directe beschikbaarheid van de motorische krachten kun je krappe bochten snel uitaccelereren. Zonder ergernis op te wekken bij omwonenden, want de elektromotor doet zijn werk uiteraard in stilte.

Met het vouwdak helemaal open geef je de zon vrij entree en hoor de bomen ruisen en vogels fluiten. Binnen de mogelijkheden van de 500e Cabrio – de dakstijlen blijven altijd staan, dus een échte cabriolet is de auto daardoor niet – creëer je de ultieme open rijbeleving door het canvas dak inclusief de achterruit helemaal tot het kofferdeksel op te vouwen. Door de binnenspiegel zie je dan helemaal niks meer, en dat werkt in druk verkeer toch op de zenuwen. Ook hinderlijk is het dat het dak boven de 70 km/h niet meer te bedienen is. Wanneer op de snelweg de tocht om je nek slaat, moet je dus eerst een afslag of parkeerplek zoeken om het dak een stukje te kunnen sluiten.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Fiat 500e Cabrio is een hartendief, maar scoort op rationele gronden uitstekend.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Heb je een laadpaal nodig voor je elektrische auto? 👇

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Laptop mee op vakantie? Hier moet je op letten
© maglara
Huis

Laptop mee op vakantie? Hier moet je op letten

Een laptop meenemen op vakantie lijkt handig. Even foto's uitzoeken, een filmpje kijken of wat werk afronden. Maar afhankelijk van je bestemming en manier van reizen zijn er een paar dingen waar je van tevoren goed over na moet denken. Of je nu gaat kamperen in een tent, met de caravan op pad gaat of een huisje of hotel boekt, iedere situatie stelt z'n eigen eisen aan hoe je je laptop gebruikt, beschermt en voorbereidt.

⛺ Dit artikel in het kort

Laptop mee op vakantie? We vertellen waar je op moet letten wanneer je:

  • gaat kamperen in een tent
  • er met de caravan op uit trekt
  • een huisje of hotelkamer huurt
  • naar het buitenland gaat

Lees ook: Alternatieve checklist: 19 tips voor een zorgeloze vakantie

Kamperen: zonder stroom of wifi

Wie gaat kamperen in een tent, heeft meestal geen stroomvoorziening of wifi tot zijn beschikking. De laptop moet het dus doen op de accu, en je internetverbinding moet je zelf regelen. Zorg daarom dat je laptop volledig is opgeladen voordat je vertrekt. Als je meerdere dagen zonder stopcontact zit, kan een powerbank met een hoge capaciteit uitkomst bieden, al moet die dan wel geschikt zijn voor laptops. Niet elk model levert voldoende vermogen.

Wifi is er op de meeste campings wel, maar vaak alleen bij de receptie of het sanitairgebouw, en meestal niet gratis of stabiel. Wil je toch online kunnen, dan kun je je smartphone gebruiken als hotspot. Dat heet tethering: je telefoon fungeert dan als een soort draagbare wifi-router via je mobiele dataverbinding. Check vooraf bij je provider of je databundel groot genoeg is en of tethering is toegestaan in het buitenland. Grote downloads, zoals systeemupdates of cloudsynchronisatie, kunnen je databundel snel opslokken. Zet automatische updates daarom uit en pauzeer de synchronisatie met diensten als OneDrive of Google Drive zolang je via je telefoon online bent.

Houd er ook rekening mee dat in afgelegen gebieden mobiel internet soms traag of onbetrouwbaar is. Download daarom bij voorkeur alles wat je nodig denkt te hebben voor je vertrekt, van kaarten en routes tot films of series. Zo houd je grip op je verbruik én voorkom je onaangename verrassingen bij thuiskomst.

©TeTe Song

Caravan: iets meer luxe, maar nog steeds beperkingen

Wie met een caravan reist, heeft het vaak net wat makkelijker. Sommige staanplaatsen hebben een stroomaansluiting en er zijn meestal meer voorzieningen. Toch geldt ook hier dat je niet kunt rekenen op snel of onbeperkt internet. Installeer een VPN op je laptop als je gebruik wilt maken van publieke netwerken. Daarmee versleutel je je verbinding, zodat anderen niet zomaar kunnen meekijken of gegevens onderscheppen. Dit is vooral belangrijk als je e-mails checkt, online bankiert of inlogt op accounts.

Zelfs als je een wifi-netwerk kunt gebruiken, is het verstandig om automatische updates op je laptop tijdelijk uit te schakelen. Het klopt dat bij gebruik van wifi dataverbruik in principe geen rol speelt, tenzij je op een plek zit waar je moet betalen per MB of waar het netwerk bewust is afgeknepen. Wat wél vaak speelt op campings of in hotels: de verbinding is traag, instabiel of wordt gedeeld met veel andere gasten. Grote downloads zoals systeemupdates kunnen dan het netwerk zwaar belasten, waardoor alles tergend langzaam gaat of zelfs vastloopt. Door updates uit te stellen, houd je de verbinding werkbaar voor jezelf en anderen.

Heb je helemaal geen wifi tot je beschikking, dan ben je aangewezen op mobiel internet via je smartphone. Hoe je dat het beste aanpakt, heb je al eerder in dit artikel kunnen lezen.

©InsideCreativeHouse

Huisje of hotel: alles bij de hand, maar blijf alert

In een vakantiewoning of hotel hoef je je over de stroomvoorziening doorgaans geen zorgen te maken en ook is er meestal wel een wifinetwerk dat redelijk functioneert. Toch blijft het belangrijk om alert te zijn. De beveiliging van dit soort vakantienetwerken is vaak minimaal. Zonder VPN is je verbinding eenvoudig te onderscheppen. Gebruik daarom altijd een VPN-dienst of kies ervoor om vertrouwelijke zaken, zoals het inloggen op je bank, uit te stellen tot je op een vertrouwd netwerk zit.

Zorg ook in deze situatie voor een recente back-up. Denk aan synchronisatie met OneDrive, Google Drive of iCloud, maar ook aan een kopie op een externe ssd of usb-stick. Mocht je laptop gestolen worden of beschadigd raken, dan heb je in elk geval je bestanden nog.

Vooraf en onderweg back-uppen?

Snelle externe ssd's vind je bij

In het buitenland: adapter, handbagage en verzekering

Ga je naar het buitenland, dan zijn er extra zaken om op te letten. Niet elk land gebruikt dezelfde stopcontacten en netspanning. Een universele wereldstekker is daarom handig, zeker als je meerdere apparaten mee hebt. Voor sommige bestemmingen heb je ook een spanningsomvormer nodig, hoewel moderne opladers vaak meerdere voltages aankunnen. Check dit op het label van je oplader.

Bij vliegreizen moet je goed kijken naar de bagageregels. Bij budgetmaatschappijen zoals Ryanair of Easyjet mag je soms maar één stuk handbagage meenemen. Dat betekent kiezen: een rugzak met je laptop of een trolley met kleding. Wil je beide, dan moet je bijbetalen. Stop je laptop liever niet in ruimbagage. Niet alleen vanwege de kans op beschadiging, maar ook omdat lithiumbatterijen daar eigenlijk niet thuishoren en zelfs geweigerd kunnen worden. Als het echt niet anders kunt, gebruik dan een stevige hoes of laptoptas, leg je laptop midden in je bagage tussen kleding en meld bij het inchecken dat er elektronica in zit.

Schade, verlies of diefstal: hoe zit het met de verzekering?

Schade of verlies van je laptop tijdens de vakantie valt in sommige gevallen onder je reisverzekering. Vaak zit hier wel een maximumbedrag aan verbonden en gelden er voorwaarden, zoals aantoonbare braaksporen bij diefstal. Controleer daarom vooraf of je laptop verzekerd is en of je eventueel een aanvullende dekking nodig hebt. Bij sommige inboedelverzekeringen is tijdelijke dekking in het buitenland mogelijk. Maak ook foto's van je apparatuur en noteer serienummers. Dit helpt bij aangifte of schadeclaims.

Nog even dit: voorbereid op pad

Een goede voorbereiding voorkomt veel gedoe. Werk je besturingssysteem en antivirussoftware bij vóór vertrek, zodat je onderweg niet verrast wordt door verplichte updates. Kijk of je genoeg opslagruimte hebt voor je vakantiefoto's of -video's. Denk ook aan offline gebruik: stel je e-mailclient in op offline modus, download navigatiekaarten en sla films of series lokaal op. Apps als Netflix en Disney+ bieden standaard de mogelijkheid om titels offline te bewaren.

Pas ook je tweestapsverificatie aan voordat je vertrekt. Wie normaal via sms een code ontvangt, kan in het buitenland tegen problemen aanlopen, vooral als het Nederlandse nummer niet werkt of buiten bereik is. Gebruik liever een authenticator-app, zoals Google Authenticator of Authy. Daarmee ontvang je je inlogcodes ook zonder mobiele verbinding, zolang je je smartphone maar bij je hebt.

Tot slot: laat je laptop niet in de volle zon liggen, in een warme auto of op een vochtige plek in de tent. Hitte en vocht zijn funest voor de elektronica. Gebruik bij voorkeur een waterdichte hoes of sleeve en bewaar hem op een droge plek in de schaduw. Fijne vakantie!

 

▼ Volgende artikel
Hisense 65U7Q PRO – Prima middenklasser met een paar hardnekkige minpuntjes
© Hisense
Huis

Hisense 65U7Q PRO – Prima middenklasser met een paar hardnekkige minpuntjes

Hisense richt zijn pijlen op het middensegment, en deze 65U7Q Pro is daar een goed voorbeeld van. Het toestel verbetert een aantal zwakke punten van zijn voorganger en stoot daarmee duidelijk door naar de betere toestellen. Maar Hisense heeft niet alle minpunten weggewerkt. Bovendien toont de nieuwe versie van het VIDAA U-systeem dat niet alle aanpassingen een verbetering zijn.

Goed
Conclusie

De Hisense 65U7Q Pro biedt sterk contrast, goede HDR-prestaties en uitgebreide gamingmogelijkheden dankzij vier HDMI 2.1-poorten. De beeldkwaliteit is duidelijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Wel blijven de HDR-tonemapping wisselvallig en het VIDAA U-platform beperkt qua lokale apps en overzichtelijkheid.

Plus- en minpunten
  • Goede piekhelderheid
  • Verbeterd contrast en veel schaduwdetail
  • Prima bewegingsscherpte en 240Hz-modus
  • Goede beeldverwerking
  • Mooie HDR-beelden
  • Dolby Vision IQ met Precision Detail en HDR10+
  • VIDAA U werkt vlot
  • 4x HDMI 2.1 met alle gaming-features
  • Degelijke audiokwaliteit, Dolby Atmos en DTS:X
  • Dynamische tonemapping is niet altijd een verbetering
  • Lokale streaming-apps nog steeds niet allemaal beschikbaar
  • Thuisscherm kan verwarrend zijn
  • Matige kijkhoek
Specificaties

Adviesprijs: 1.399 euro Wat: Ultra HD LCD-tv (MiniLED FALD met 560 zones) Schermformaat: 65 inch (164 cm) Aansluitingen: 4x HDMI (v2.1, eARC/ARC, ALLM, VRR, 4K120), 1x minijack (composiet video + stereo), 1x optisch digitaal uit, 2x usb, 1x hoofdtelefoon, 2x antenne, 1x ethernet, wifi 5 (802.11b/g/n/ac), bluetooth Extra's: Dolby Vision IQ with Precision Detail, HDR10+ Adaptive, HDR10, HLG, VIDAA U9 OS, USB/DLNA-mediaspeler, AirPlay 2, DVB-T2/C/S2, CI+-slot Afmetingen: 1446 x 896 x 326 mm (incl. voet) Gewicht: 21,6 kg (incl. voet) Verbruik: SDR 84 kWh/1000h (E) / HDR 180 kWh/1000h (G)

Wie in het middensegment voor een televisie shopt, levert onvermijdelijk wat in op het gebied van design. De U7Q Pro is daarop geen uitzondering. Het toestel oogt degelijk, maar springt niet in het oog als een staaltje van topdesign. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft hij nu wel een relatief vlakke rug. Daardoor springt het 7,5 cm dikke profiel wat meer in het oog, al maskeren de schuine zijdes dat enigszins. Het toestel staat op een centrale voet die bestaat uit twee voetsteunen afgedekt met een kunststof plaat. Het resultaat oogt wat saai en verraadt zijn middenklasse-roots. De afwerking van het toestel zelf is degelijk, de voet mocht misschien iets geraffineerder.

Aansluitingen

Hisense is overgeschakeld op een nieuw hardwareplatform en dat komt in elk geval met één voordeel. De U7Q Pro beschikt nu over vier HDMI 2.1-poorten die de volle 48 Gbit/s bandbreedte leveren. Dat is vooral voor hardcore gamers van belang. Die kunnen nu een soundbar aansluiten via ARC/eARC en hebben daarnaast de mogelijkheid om meerdere 4K120-bronnen te gebruiken.

Pc-gamers krijgen nog meer goed nieuws: zij kunnen nu een verversingsfrequentie tot 165 Hz in 4K gebruiken, en zelfs tot 288Hz in Full HD. De tv ondersteunt bovendien ALLM, HDMI VRR en AMD FreeSync, en is bovendien NVIDIA G-Sync Compatible. De input-lag scoort geen topresultaat, maar wel meer dan behoorlijk: 14,2 ms bij 4K60 en 10,1 ms bij 2K120.

De U7Q Pro is daarnaast uitgerust met twee usb-poorten, een minijack-ingang voor composiet video en stereo, een hoofdtelefoonaansluiting, optisch digitale audio-uitgang, ethernet, wifi 5 en bluetooth. Even opletten bij wandmontage, want de ethernetpoort, een van de usb-poorten en de optisch digitale audio-uitgang wijzen naar achteren. De rest van de aansluitingen bevindt zich aan de zijkant. De tv heeft een enkelvoudige DVB-T/T2/C-tuner, een DVB-S/S2-tuner en een CI+-slot. Met behulp van externe usb-opslag kun je live-tv pauzeren of opnemen.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Verbeterde piekhelderheid en contrast

Vorig jaar worstelde de U79NQ met een matig contrast en doorsnee piekhelderheid. De U7Q Pro probeert dat duidelijk te verbeteren. Net als de voorganger gebruikt hij een VA-paneel met miniled-achtergrondverlichting, maar het aantal zones is opgetrokken van 384 naar 560 (28 x 20). In de HDR Filmmaker-modus meten we 1537 nits piekhelderheid op het 10%-venster; dat is 40 procent verbetering ten opzichte van het voorgaande model. Daartegenover haalt het volledig witte scherm maar 423 nits, en dat is dan weer 25 procent lager dan vorig jaar. Mogelijk heeft Hisense de optimalisatie gericht op speculaire highlights in plaats van algemene helderheid.

Ook het contrast is verbeterd, al blijft het eigen ANSI-contrast van het VA-paneel onveranderd op een eerder bescheiden 3190:1. Maar in de Filmmaker-modus verbetert de local dimming (in de Laag-stand) dat naar een mooie 7100:1 en zelfs 18.930:1 op eenvoudiger testpatronen. Dat is een degelijk resultaat, maar loopt nog steeds wat achter op concurrenten.

De zone-aansturing is prima, hoewel aan de leidende randen van heldere objecten een subtiele dimming zichtbaar kan zijn, vooral tegen een erg donkere achtergrond. Hogere local dimming-instellingen bieden geen substantiële contrastverbetering, maar introduceren wel merkbaar verlies van zwartdetail en onderdrukking van kleinere lichtaccenten. De voorzichtige dimming-aanpak zorgt er ook voor dat vage halo-effecten zichtbaar blijven, met name op donkere achtergronden en in HDR-content.

Door de matige kijkhoek wordt dat duidelijk zichtbaar als je te ver opzij zit. Kijk je echt bij volledige verduistering, dan kun je overwegen om de lokale dimming naar de medium-stand te schakelen. Het paneel van ons testmodel had wat beperkte uniformiteitsproblemen, waardoor soms een 'dirty screen effect' zichtbaar was bij heldere beelden. Denk eraan dat dit kan variëren tussen individuele toestellen.

HDR-content en kalibratie

Met ondersteuning voor HDR10, HDR10+, Dolby Vision IQ met Precision Detail is de U7Q Pro perfect uitgerust voor het breedste aanbod aan HDR-content. Dolby Vision IQ levert consistent de beste resultaten met uitstekende diepte en nuance. HDR10-prestaties zijn dankzij betere tonemapping duidelijk mooier dan vorig jaar. Er blijft meer contrast in het beeld en het 92% P3-kleurbereik ondersteunt rijke, verzadigde kleuren.

De HDR Tonemapping geeft een wat gemengd resultaat. Het kan witdetail en heldere kleurtinten beter zichtbaar maken, maar donkere beelden worden donkerder, terwijl heldere fragmenten helderder worden. Dat is zelden gewenst, dus het gebruik van deze instelling blijft twijfelachtig.

Zowel de SDR als de HDR Filmmaker-modus zijn redelijk goed gekalibreerd; de fouten die we opmerken zijn zelden duidelijk zichtbaar. In SDR merken we dat de grijsschaal wat naar geel uitwijkt, maar gelukkig zonder kwalijke gevolgen op huidskleuren. In HDR is het resultaat beter: de grijsschaal is neutraal, maar iets te donker terwijl kleuren dan weer vaak wat te helder zijn. Beide leveren uitstekende schaduwdetails, alleen heel donkere HDR-beelden ondervinden wat last van het beperkte contrast.

©Hisense

Beeldverwerking

De Hi-View AI Engine Pro levert prestaties die grotendeels in lijn liggen met die van de vergelijkbare modellen van vorig jaar. Dat betekent prima deinterlacing van 1080i-content en prima ruisonderdrukking voor willekeurige ruis. De prestaties met blokruis (gevolg van MPEG-compressie) blijven echter wat aan de zwakke kant. De upscaling levert mooie resultaten die weliswaar relatief zachte beelden opleveren. Je kunt de scherpte-instelling iets verhogen of met behulp van de superresolutie-instelling wat extra detail zichtbaar maken.

Hoe dan ook blijft het opletten met dvd-beelden, omdat die van relatief lage kwaliteit zijn en fouten daardoor makkelijker zichtbaar zijn. Zo kan superresolutie daar voor een overmatig uitgevlakte look zorgen, of voor onnatuurlijk scherpe randen. Voor de meeste instellingen (ruisonderdrukking, superresolutie) is de laagste stand bovendien erg voorzichtig, terwijl de medium-stand soms juist wat te sterk is.

Goede punten zijn er voor de weergave van 10 bit-gradienten, zoals in HDR-content. Die zijn mooi geleidelijk zonder duidelijke strookvorming. In SDR-content zijn zichtbare kleurstroken weg te werken met de Kleurverloop-instelling. Je kunt ook deze het best op de laagste stand zetten, ook al werkt die niet alle problemen weg. De medium stand is ook hier iets te agressief en kan detail verwijderen.

Het paneel heeft een goede bewegingsscherpte, zeker met behulp van de optie 'Hoge Verversingssnelheid', die een verversingssnelheid van 240 Hz gebruikt in ruil voor het verlies van wat verticaal detail. Het is een prima optie voor sport en mogelijk zelfs voor film, al zien we daar minder noodzaak. Vind je het schokken bij lange camerabewegingen storend, activeer dan Ultra Smooth Motion; de processor creëert dan vloeiende beweging zonder veel beeldfouten.

Stevige audio

De audioconfiguratie is wat steviger dan vorig jaar. De 2.1-opstelling is uitgebreid met twee zijwaarts gerichte luidsprekers naar een 2.1.2-configuratie. Het totale vermogen gaat daarmee van 40 naar 50 watt. De Hisense haalt flink wat volume uit dat vermogen, maar heeft moeite om de controle te bewaren als je echt veel volume vraagt. Dan hoor je vervorming en af en toe zelfs wat klanken die doen vermoeden dat het chassis trilt.

De U7Q Pro ondersteunt Dolby Atmos en DTS:X, en met de zijwaarts gerichte luidsprekers is er een goed surround-effect en beperkt hoogte-effect. De woofer zorgt voor goede basondersteuning. In deze prijsklasse vinden we de prestaties goed; die zullen voor veel mensen dan ook volstaan.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Erg druk thuisscherm

VIDAA U9 brengt een aantal veranderingen, maar blijft wel bij zijn basisprincipes. Dit 2023-artikel met een volledig overzicht van VIDAA U7 geeft aan je wat je zoal kunt verwachten. Wat is er veranderd? Het lokale aanbod aan apps groeit, zij het erg traag. HBO Max en Streamz (BE) zijn aan de lijst toegevoegd, maar NOS Live, NPO Start, Pathé Thuis, Ziggo Go, VRT Max en GoPlay ontbreken nog steeds.

Op het thuisscherm staat de lijst met apps nu onderaan; centraal in beeld staat voortaan een lijst aanbevelingen. Die heeft nu helemaal links een tegel voor de meest recent gebruikte bron en een tegel voor de ingangen. Dat zijn redelijke wijzigingen. Wat we echter storend vinden, is dat de reclame-carrousel bovenaan erg snel van item wisselt. Dat is op zich al verwarrend: wie een item in de app-lijst selecteert, ziet die twee rijen van plaats verwisselen, terwijl er onderaan nogmaals een banner met reclame de kop opsteekt. Dat zorgt ervoor dat er te veel activiteit is op het thuisscherm, zodat de gebruikservaring onrustig wordt. Hisense pusht ook heel hard zijn associatie met FIFA, ook niet echt aangenaam. Het begint op overmatige reclame te lijken.

De afstandsbediening is op wat kleine wijzigingen na overgenomen van vorig jaar. Ze is aangenaam in gebruik, vooral door de toetsen met zachte maar duidelijke aanslag. De ingebouwde oplaadbare batterij wordt gevoed door een fotovoltaïsch (zonne)paneel. Doordat dat aan de voorzijde is geplaatst, is de afstandsbediening relatief lang van vorm, maar dat stoort eigenlijk nooit.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Conclusie

De Hisense 65U7Q Pro presenteert een duidelijk beter contrast dan zijn voorganger, die op dat vlak wat onderpresteerde. Een aantal minpunten is echter wel gebleven. Zo blijft dynamische tonemapping voor HDR een lastige zaak: soms verbetert het beeld, soms verslechtert het. VIDAA U heeft een paar extra lokale apps gekregen, maar redelijk wat lokale apps zijn na meerdere jaren nog steeds niet beschikbaar. De nieuwe layout van het thuisscherm lijkt ons ook te druk; dat kan verwarrend zijn.

Op het gebied van beeldkwaliteit is er duidelijke verbetering met sterkere contrastprestaties en meer piekhelderheid. Voor HDR heb je ruime formaat-ondersteuning en prima weergave met voldoende impact. Gamers krijgen extra mogelijkheden dankzij de vier HDMI 2.1-poorten en goede bewegingsscherpte met zelfs een optie om tot 4K165 of 2K288 te gaan. De nieuwe behuizing heeft ook plaats gegeven aan een iets ruimere audio-oplossing met degelijke resultaten. De 65U7Q Pro lijkt ons goed geprijsd voor wat hij biedt, maar heeft mogelijk wel stevige concurrentie van gelijkwaardige TCL-modellen.