ID.nl logo
Review Fiat 500e Cabrio: De leukste elektrische auto van dit moment!
© Igor Stuifzand | ID.nl
Mobiliteit

Review Fiat 500e Cabrio: De leukste elektrische auto van dit moment!

Een elektrische auto is slaapverwekkend saai. Dat hoor je nog steeds vaak gezegd worden. Fout! Want met de Fiat 500e Cabrio ervaar je de wereld om je heen heel intens. We schoven het canvas vouwdak van de 500e Cabrio open en snoven de zomer op tijdens een uitgebreide review. Maar dat genoegen is niet goedkoop …

Rampzalig
Conclusie

De Fiat 500e Cabrio is een goed doordachte elektrische auto. Voor het formaat en de beoogde gebruikswijze van de auto (met sporadische snelwegritjes), komt hij met zijn 42 kWh-accu uitstekend voor de dag. Het aaibare design en de elegante aankleding doen je hart een beetje smelten, maar de 500e kan ook op rationele gronden uitstekend worden verdedigd. Behalve misschien zijn prijs, dik 40 duizend euro is écht (te) veel geld voor zo’n kleine auto met beperkte praktische gebruiksmogelijkheden. Maar ach: wil je een ruime gezinsauto, dan klop je binnenkort maar bij Fiat aan voor de nieuwe 600e.

Plus- en minpunten
  • Tijdloze designklassieker
  • Veel luxe aan boord
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Je ruikt de bloemen en hoort de vogels fluiten
  • Alle versies met 2.950 euro SEPP aanschafsubsidie
  • De testauto kost bijna 43.000 euro ...
  • Boven 70 km/h is het dak niet meer te bedienen
  • Feitelijk een tweezitter met noodbankje
  • Moeilijk toegankelijke bagageruimte

In deze review van de Fiat 500e Cabrio komen de volgende onderwerpen aan bod: - Eerst even een rondje om de Fiat 500e Cabrio - Is de Fiat 500e Cabrio een praktische auto? - Wat kost de Fiat 500e en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden? - Wat zijn de concurrenten van de Fiat 500e? - De accutechniek en aandrijflijn van de Fiat 500e nader onder de loep - En hoe bevalt de Fiat 500e Cabrio op de weg?

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Fiat 500 heeft in 16 jaar tijd nog helemaal niets van zijn jeugdige uitstraling verloren.

Eerst even een rondje om de Fiat 500e Cabrio

Het staat vast dat de Fiat 500 een klassieker is. Het aloude ‘Rugzakje’ uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw kent vele liefhebbers, maar ook het jongste model trekt nog steeds volop aandacht. Een prestatie van formaat, want de ‘next generation’ 500 is naar de vluchtige maatstaven van de auto-industrie inmiddels stokoud. De eerste exemplaren verschenen namelijk al in 2007 op de weg. Maar tussentijds heeft Fiat niet zitten slapen. Dankzij bescheiden facelifts en allerlei technische updates – waarbij we de tweecilinder TwinAir-motor nou niet bepaald als hoogtepunt zien – heeft de tijd nog steeds geen vat op de auto gekregen. Dat geldt natuurlijk net zozeer voor de elektrische Fiat 500e, die naast de (oudere) 500 met benzinemotor wordt aangeboden. Inmiddels is het alweer drie jaar geleden dat de 500e werd gepresenteerd, maar het blijft een vrolijke en frisse verschijning, die immuun is voor veroudering.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De 500e is herkenbaar aan de led-ringen in de neus en aan de rechthoekige achterlichten.

Uiterlijk verschilt de 500e slechts subtiel van de ‘gewone’ Vijfhonderd. Je herkent de elektrische versie aan de verlichte led-ringen in het bolle neusje en de rechthoekige achterlichten, al geeft het grote 500-logo op de neus de elektrische identiteit van de auto prijs. Dat embleem zit immers niet op de benzineversie. Uiteraard zijn de bumpers anders, en liggen de handgrepen van de deuren mooi gestroomlijnd in het plaatwerk. Pas als je de meetlat erbij pakt, kom je tot de ontdekking dat de 500e een compleet nieuw ontwikkelde auto is. Vergeleken met de oude 500 is hij 6 centimeter langer en 6 centimeter breder, en staan de voor- en achteras 2 centimeter verder uit elkaar.

©Igor Stuifzand | ID.nl

La Prima by Bocelli: mooi tweekleurig kunstleer, een hoogwaardige audio-installatie en een zeer complete veiligheidsuitrusting.

Ook het interieur is een wereld van verschil. In de 500e is de digitalisatie niet meer te keren. Met uitzondering van instapversie Red, is in het midden van het dashboard een 10,25-inch touchscreen gemonteerd, met eenvoudig te bedienen functies. Ook achter het stuur is de informatievoorziening helemaal digitaal. Gelukkig zitten er wel echte knoppen voor de airco onder het scherm. Een versnellingspook ontbreekt uiteraard: je hebt vier drukknoppen waarmee je de rijrichtingen, neutraal en parkeerstand kiest. Door het ontbreken van een pookconsole ontstaat wat meer beenruimte. Afhankelijk van de gekozen uitvoering wordt het dashboard afgewerkt met in carrosseriekleur gelakte sierlijsten of met een reliëfpatroon. Wij testten de 500e Cabrio in de duurste uitvoering La Prima by Bocelli, waarin stoelen en stuur met chic tweekleurig kunstleer zijn bekleed. Kijk je nog verder, dan ontdek je geinige details, zoals de in het leer gestikte Fiat-logo’s en subtiele ‘Easter eggs’ die verwijzen naar de geschiedenis van de 500. Let bijvoorbeeld op het ‘Rugzakje’ in de deurgrepen en op de skyline van Turijn in het bakje onder de aircoknoppen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De bagageruimte van 185 liter is door de kleine achterklep moeilijk toegankelijk.

Is de Fiat 500e Cabrio een praktische auto?

De Fiat 500e is zo praktisch als je mag verwachten van een slechts 3,63 meter lange auto waarbij de nadruk op design ligt. Een volwaardige gezinsauto zal het nooit worden. Wat niet betekent dat hij ongeschikt is voor de dagelijkse haal- en brengservice voor de kinderen, zolang die nog op de lagere school zitten. Als ze gaan puberen en de lengte in schieten, kan de achterbank van de 500 maar beter tot ‘no-go area’ worden verklaard. De bagageruimte heeft een inhoud van 185 liter. Klap je de twee delen van de bankleuning neer, dan is de 500e in een handomdraai omgetoverd tot tweezitter, en kun je het riante volume van 550 liter bijvoorbeeld gebruiken voor je vakantie-uitrusting. Bij de 500e Cabrio scharniert het kleine achterklepje net onder de achterruit, daardoor is de laadruimte moeilijk bereikbaar. De 500e Berlina (zonder vouwdak) heeft een grote ‘derde deur’ die vanuit de dakrand openzwaait. Voor een aanhangwagen of fietsendrager is de 500e ongeschikt.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Fiat levert de 500e met een batterijpakket van 24 of 45 kWh. Het motorvermogen varieert van 95 tot 118 pk.

Wat kost de Fiat 500e en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

In april 2023 heeft Fiat flink lopen snoeien in de prijslijsten. Afhankelijk van de gekozen uitvoering, is de 500e daardoor maar liefst tot 3.400 euro goedkoper geworden. Of ‘minder duur’. Want onze testauto, een 500e Cabrio met 42 kWh-accupakket in de luxe uitvoering La Prima by Bocelli, kost nog altijd 42.990 euro (juli 2023). Ook al komt hij daarmee in aanmerking voor 2.950 euro SEPP-aanschafsubsidie, het blijft een heleboel geld voor zo’n kleine auto.

Voor die hoge prijs krijg je echter ook een heleboel spulletjes. Zoals tweekleurig kunstleer op de stoelen en het stuur, een 10,25-inch touchscreen voor het multimediasystem, navigatie, een JBL Premium Sound System (dat erg goed klinkt!), een achteruitrijcamera, 17-inch multispaakswielen, een elektrisch bediend vouwdak met Fiat-monogrammen, full-led koplampen en stoelverwarming. Om niet te vergeten het hele arsenaal aan veiligheids- en hulpsystemen, zoals adaptieve cruise control met file-assistent, dodehoekwaarschuwing, grootlichtassistent en verkeersbordinformatie.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Al met al kost de 500e Cabrio met elektrisch bediend vouwdak 3.000 euro meer dan de versie met stalen dak.

Goedkoper kan ook, maar dan moet je al deze luxe inleveren. Voor 5.500 euro minder heb je de Urban-uitvoering, die allerminst spartaans kan worden genoemd. Automatische airco en het 10,25-inch bedieningsscherm zitten erop, maar navigeren zal (draadloos) moeten met Apple CarPlay of Android Auto. Prima! Is 37.490 euro (juli 2023) nog steeds boven budget, dan zou je kunnen opteren voor het kleinere 24 kWh-accupakket. In Urban-uitvoering kost de 500e Cabrio dan 32.990 euro. Het instapmodel is de Red, waarin je automatisch vast zit aan de kleine batterij. Kan dat stoffen vouwdak je gestolen worden, dan beginnen de prijzen van de 500e Berlina (met stalen dak) bij 28.990 euro (juli 2023). Private lease tarieven die Fiat opgeeft, beginnen bij 349 euro (72 maanden, 5.000 km/jaar). Voor de 500e Cabrio met 42 kWh-batterij ligt de vanafprijs op 476 euro.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Wil je een kleine elektrische auto met open dak? Dan is de keuze bijzonder karig.

Wat zijn de concurrenten van de Fiat 500e Cabrio?

Wanneer je een kleine elektrische auto zoekt waarvan het dak kan worden opengevouwen, dan is er op dit moment bar weinig keuze. Alleen de Renault Twingo E-Tech Electric (82 pk), die tegen meerprijs te bestellen is met een groot canvas vouwdak, kan worden aangedragen als alternatief voor de Fiat 500e. Met zijn bescheiden motorvermogen van 82 pk en kleine 22 kWh-batterij wordt de elektrische Twingo echter gemakkelijk door de 500e overklast. Zelfs als je kiest voor de instapversie met 95 pk en 24 kWh-batterij.   

©Igor Stuifzand | ID.nl

De techniek van de Fiat 500e werd ontwikkeld voordat het Italiaanse merk werd opgeslokt door het Stellantis-concern.

De accutechniek en aandrijflijn van de Fiat 500e nader onder de loep

Hoewel Fiat tegenwoordig onderdeel is van de Stellantis-groep, en (net als Alfa Romeo en Jeep) toegang heeft tot hetzelfde onderdelenmagazijn als Peugeot, Citroën, Opel en DS Automobiles, zitten er grote verschillen tussen de 500e en de elektrische modellen van deze merken. Dat komt doordat de kleine Italiaanse EV nog is ontwikkeld in de tijd dat Fiat (maar ook Alfa Romeo) samen met de Amerikaanse merken Jeep, Chrysler en Dodge onder hetzelfde dak woonde. De 500e staat daarom op een ander elektrisch platform dan bijvoorbeeld de Opel Corsa Electric en Peugeot e-208. En dat is maar goed ook, want de accutechnologie en aandrijfeenheid van die modellen staan nou niet bepaald te boek als energiezuinig …

De Fiat 500e werd al tijdens de ontwikkelingsfase voorbereid op elektrische aandrijving. Er hoefde achteraf dus geen ruimte opgeofferd te worden voor de batterijen. De batterijmodules zijn in de vlakke bodem van de auto verwerkt, en de elektromotor ligt voorin. In de testauto heeft de batterij (lithium-ion) een brutocapaciteit van 42 kWh, daarvan is 37,3 kWh bruikbaar. Bij deze batterij hoort een elektromotor met een vermogen van 87 kW (118 pk), goed voor vlotte prestaties binnen én buiten de bebouwde kom. Want ook op de snelweg kun je prima met het verkeer meekomen. Volgens de folder accelereert de 500e in 9,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 150 km/h.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Uitgebreide eco-analyse via het centrale 10,25-inch touchscreen.

Fiat belooft onder gunstige omstandigheden een gemiddeld stroomverbruik van 14,8 kWh/100 km. Dat wil zeggen: wanneer je de Cabrio bestelt met 17-inch wielen, zoals onder de 500e La Prima by Bocelli. Kies je voor een versie met de kleinere 15-inch wielen, dan gaat het verbruik dankzij de smallere banden een paar cijfers achter de komma omlaag. Volgens de WLTP-berekening is op een volle accu een afstand van een kleine 300 kilometer haalbaar. Zou je uitsluitend in de stad rijden, dan moet 425 kilometer zelfs lukken. Wij scoorden 16,8 kWh/100 km gedurende de testperiode, de website praktijkverbruik.nl vermeldt via gebruikers van de Travelcard-laadpas een gemiddelde van 19,0 kWh/100 km. Daar hangt een reële actieradius van een kleine 200 kilometer aan vast.

Bij de versie met 42 kWh-accu gaat snelladen met maximaal 85 kW. Van ‘leeg’ naar 80 procent laden duurt zo’n 35 minuten. Elke 500e is geschikt voor 3-fase laden, met een vermogen van 11 kW. Zet je de auto aan de publieke laadpaal met 15 procent batterijvulling, dat zit hij na tweeënhalf uur weer op 80 procent.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De stoelen hebben een prettig formaat en een stevige vulling, maar zitten na een lange rit nog steeds comfortabel.

En hoe bevalt de Fiat 500e Cabrio in de praktijk?

Wanneer je instapt, zak je niet diep weg in een zacht kussen, maar zit je voor je gevoel vrij hoog op een stevig gevulde stoel. Het portier komt dicht bij je schouder en ook de stijl voor de voorruit komt dichtbij. Maar dat doet weinig af aan de rijkwaliteiten van de Fiat 500e. De besturing is licht, waardoor je de auto in druk stadsverkeer eenvoudig in de kleinste gaatjes prikt. Je voelt dat de vering op het verhoudingsgewijs hoge gewicht van de auto is berekend; de 500e Cabrio weegt 1305 kilo. Op lange glooiingen in het asfalt voel je de auto soepel in- en uitveren. Als de oneffenheden wat korter worden, rekenen de schokdempers resoluut af met de reacties van de wielen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Kijk nou! Daar zit een 'Rugzakje' verstopt. Ergens anders vind je de skyline van Turijn.

Dat stevige karakter van het onderstel maakt de 500e des te leuker op een bochtige binnendoorweg. Door de directe beschikbaarheid van de motorische krachten kun je krappe bochten snel uitaccelereren. Zonder ergernis op te wekken bij omwonenden, want de elektromotor doet zijn werk uiteraard in stilte.

Met het vouwdak helemaal open geef je de zon vrij entree en hoor de bomen ruisen en vogels fluiten. Binnen de mogelijkheden van de 500e Cabrio – de dakstijlen blijven altijd staan, dus een échte cabriolet is de auto daardoor niet – creëer je de ultieme open rijbeleving door het canvas dak inclusief de achterruit helemaal tot het kofferdeksel op te vouwen. Door de binnenspiegel zie je dan helemaal niks meer, en dat werkt in druk verkeer toch op de zenuwen. Ook hinderlijk is het dat het dak boven de 70 km/h niet meer te bedienen is. Wanneer op de snelweg de tocht om je nek slaat, moet je dus eerst een afslag of parkeerplek zoeken om het dak een stukje te kunnen sluiten.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De Fiat 500e Cabrio is een hartendief, maar scoort op rationele gronden uitstekend.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Heb je een laadpaal nodig voor je elektrische auto? 👇

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 cirkelzagen voor een goede prijs
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 cirkelzagen voor een goede prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Deze keer in de categorie klussen en (ver)bouwen: vijf goede cirkelzagen voor een redelijke prijs.

Een cirkelzaag is bedoeld voor het maken van rechte, snelle sneden in hout, plaatmateriaal, kunststof en soms zelfs metaal. Je gebruikt 'm bijvoorbeeld om planken op maat te zagen, laminaat passend te krijgen of meubels te bouwen. Dankzij het roterende zaagblad kun je nauwkeurig werken, zeker in combinatie met een geleiderail of parallelgeleider. Veel modellen bieden ook de mogelijkheid tot verstekzagen, wat handig is voor hoeken of afwerkingen.

Bosch PKS 55 A

De Bosch PKS 55 A is een eenvoudige cirkelzaag die geschikt is voor standaard klussen in en om het huis. Hij werkt op netstroom en heeft een vermogen van 1200 watt. De zaagdiepte is instelbaar tot maximaal 55 mm bij 90 graden, en 38 mm bij 45 graden, waarmee je houten planken, panelen en plaatmateriaal netjes kunt zagen. De machine is uitgerust met een parallelgeleider voor rechte sneden en een doorzichtige zaaglijnindicator (CutControl), wat helpt om op de lijn te blijven zonder extra hulpmiddelen. Bij het zagen wordt het zaagsel automatisch opgevangen in een geïntegreerde opvangbox, wat het werkvlak redelijk schoon houdt. Deze zaag wordt geleverd met een standaard hardmetalen zaagblad, en het wisselen van het blad gebeurt met een inbussleutel. Voor wie af en toe wil zagen zonder veel poespas, is dit een praktische keuze.

Zaagbladdiameter: 160 mm
Zaagdiepte: 55 mm bij 90°, 38 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot circa 45

Metabo KS 55 FS

De Metabo KS 55 FS is een cirkelzaag die vooral praktisch is voor wie regelmatig nauwkeurig wil zagen in hout. Wat deze zaag onderscheidt, is de meegeleverde geleiderail, die je helpt om rechte sneden te maken zonder losse linialen of hulpstukken. Met een vermogen van 1200 watt en een zaagblad van 160 mm is hij krachtig genoeg voor de meeste klussen rond het huis of op de werkplaats. De maximale zaagdiepte bedraagt 55 mm bij 90 graden en 39 mm bij 45 graden, wat voldoende is voor planken, multiplex of zelfs lichte balken. Je kunt de zaaghoek makkelijk instellen en de machine is voorzien van een aansluiting voor stofafzuiging. Het geheel wordt geleverd in een robuuste kunststof koffer, samen met de geleiderail en toebehoren zoals een parallelaanslag en inbussleutel. Alles bij elkaar een goed uitgeruste zaag voor wie graag strak en gecontroleerd werkt.

Zaagbladdiameter: 160 mm
Zaagdiepte: 55 mm bij 90°, 39 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 47°

Makita HS7601J

Deze cirkelzaag van Makita is een netstroommodel met een vermogen van 1200 watt. Hij is geschikt voor rechte zaagsneden in hout, multiplex of spaanplaat en biedt een maximale zaagdiepte van 66 mm bij 90 graden en 46 mm bij 45 graden. Het ontwerp is compact en relatief licht, waardoor hij goed hanteerbaar is, ook voor langere zaagklussen. De aluminium zool en beschermkap zijn stevig maar licht, wat bijdraagt aan het gebruiksgemak. Je kunt een stofzuiger aansluiten op de achterzijde voor schoner werken. De machine wordt geleverd in een stevige M‑Box koffer en is standaard voorzien van een zaagblad van 190 mm. De softstartfunctie zorgt ervoor dat de zaag rustig op gang komt, wat veiliger werkt en de kans op wegspringen vermindert.

Zaagbladdiameter: 190 mm
Zaagdiepte: 66 mm bij 90°, 46 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 45°

Makita DSS501ZJ

De DSS501ZJ is een compacte accucirkelzaag van Makita voor lichtere zaagklussen. Hij werkt op het Makita 18 V LXT-platform, dus handig als je al andere Makita-accu’s hebt: die kun je erop gebruiken. De zaag is ontworpen voor kleinere materialen zoals latten, laminaat en dunne planken, en heeft een zaagdiepte van 51 mm bij 90 graden. Door zijn lage gewicht (rond de 2,7 kg zonder accu) is hij goed te hanteren, ook boven schouderhoogte of op lastig bereikbare plekken. De voetplaat is kantelbaar tot 45 graden, wat verstekzagen mogelijk maakt. Hij wordt geleverd in een Makita-koffer (Makpac), maar zonder accu of lader. Dit model is bedoeld voor situaties waarin draagbaarheid en snelheid belangrijker zijn dan kracht of doorzaagcapaciteit.

Zaagbladdiameter: 136 mm
Zaagdiepte: 51 mm bij 90°, 35 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot circa 50°

DeWalt DCS573NT‑XJ

Deze DeWalt cirkelzaag is bedoeld voor wie zonder snoer wil werken en toch kracht nodig heeft. Het apparaat werkt op een 18 V XR-accu (niet meegeleverd), waardoor je flexibel kunt werken zonder beperkt te worden door een kabel. De zaag heeft een zaagdiepte tot 65 mm bij 90 graden en 50 mm bij 45 graden, wat voldoende is voor het meeste standaard timmerwerk. Dankzij de 190 mm zaagbladen kun je er door plaatmateriaal, planken en balken zagen zonder dat je de machine hoeft te forceren. Het magnesium zaagbladdeksel en de basis zorgen voor een lichte maar stevige constructie. De softstart en elektronische motorrem verhogen de veiligheid. De ingebouwde aansluiting voor stofafzuiging helpt het werkoppervlak overzichtelijk te houden, vooral bij binnengebruik.

Zaagbladdiameter: 190 mm
Zaagdiepte: 67 mm bij 90°, 51 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 57°

▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.