ID.nl logo
Opel Frontera: veelbelovende én betaalbare elektrische gezinsauto
© Opel
Mobiliteit

Opel Frontera: veelbelovende én betaalbare elektrische gezinsauto

Opel maakt grote stappen in de wereld van elektrische auto's met de lancering van de gloednieuwe Frontera Electric. Deze compacte, volledig elektrische SUV biedt ruimte, comfort en een stoer design voor een wel heel aantrekkelijke prijs. Met een verwachte actieradius van zo'n 400 km en snellaadcapaciteit tot 100 kW is de Frontera Electric een veelzijdige en duurzame gezinsauto die óók als zevenzitter leverbaar wordt.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Bij Opel trappen ze het stroompedaal momenteel tot diep in het gerecyclede tapijt. Een paar weken geleden stelden we je nog nog de gloednieuwe en volledig elektrische Grandland Electric voor, deze keer trekt het merk wederom het doek van een hagelnieuw model. Het is opnieuw een SUV en ook nu is het een Electric, zij het in een totaal andere prijsklasse. En nee, aangezien niemand op nóg duurdere SUV’s zit te wachten, lanceert het merk een directe concurrent voor de Citroën ë-C3 in de vorm van de Opel Frontera. Een oude bekende, maar dan in een fris jasje. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog mocht in Rüsselsheim vast even aan deze interessante nieuwkomer snuffelen.  

©Opel

Japanse roots

Bijna iedereen kent 'm wel: de Opel Frontera, Opels nineties-antwoord op de destijds immense populariteit van SUV’s. De Frontera was er als drie- en vijfdeurs, en naar in die tijd goed gebruik voorzien van benzine- of dieselslurpende motoren. Ook toen was het een auto die voortkwam uit een innige vrijage met een ander merk, want stiekem betrof het een Japanse ISUZU Rodeo, maar dan met een Opel-logo. 

Anno 2024 zien we dat de Frontera opnieuw een stoer ogende SUV is. Ook nu deelt hij zijn basis, al is dat deze keer met een concerngenoot, namelijk het eerdergenoemde Citroën. Niettemin zorgt het sterke Opel-DNA voor een eigen en vooral échte Opel-identiteit. De inmiddels kenmerkende Vizor – het hoogglans zwarte element dat de koplampen optisch met elkaar verbindt – geeft een karakteristieke smoel en zeker met de dagrijverlichting plus ledkoplampen een eigentijdse aanblik.

Ook aan de achterkant zien we een kenmerkende led-signatuur en een horizontale lijn die de achterlichten optisch met elkaar verbindt. Daar net onder zien we Opels Blitz-logo, terwijl het in kapitalen geschreven FRONTERA de laatste twijfel moet wegnemen. 

©Opel

Weg met dat chroom!

Het stoere van de Frontera wordt verder onderstreept door de omkaderde wielkasten en een naar wens two-tone kleurstelling voor het dak. In navolging van de nieuwe Grandland Electric is ook de Frontera vanwege het milieubelastende proces niet afgewerkt met verchroomde details, en dat draagt bovendien bij aan een rustig en clean afgewerkt geheel. Wat betreft de kunststof onderdelen belooft het merk daarnaast gebruik te maken van duurzame materialen. Oog voor detail, maar met inachtneming van onze planeet. 

De nieuwe Frontera Electric meet 4,38 meter in de lengte, is net geen 1,80 meter breed en heeft een wielbasis van 2,67 meter. Daarnaast is-ie 1,58 meter hoog en afgezien van dat laatste is-ie dus net een maatje groter dan de Crossland. In combinatie met het boxy SUV-design kan dat niet anders dan goeds voor de ruimte aan boord voorspellen. Wat betreft kofferruimte zien we standaard een inhoud van 460 liter; behoorlijk fors en op een paar liter na vergelijkbaar met de inhoud van een Mercedes-Benz C-Klasse Estate!

Er is dan wel sprake van een kleine tildrempel, maar als we de laadvloer een trede hoger plaatsen, is dat probleem verholpen en ontstaat er meteen extra ruimte voor het opbergen van de laadkabel. Als we de uit ongelijke delen bestaande achterbankleuning neerklappen, slikt de Frontera maximaal 1600 liter, en ook dat is ronduit fors. Sterker nog, in tegenstelling tot heel veel andere auto’s in deze klasse hoef je dan niet eens de hoofdsteunen te verwijderen. 

©Opel

Echte familieauto

Denk daarnaast niet dat dit allemaal ten koste gaat van de ruimte voor passagiers op de tweede zitrij, want ook daar ontpopt de nieuwe Frontera zich als een echte gezinsauto. Dat begint al met de riante portieropening en meer dan voldoende been- en hoofdruimte op alle plekken, maar ook een vlakke vloer. Uniek is bovendien dat de Frontera ook leverbaar wordt met zeven zitplaatsen. Handigheidjes als usb-aansluitingen en smartphonevakjes in de rugleuning van de voorstoelen doen de rest. 

Voorin in de nieuwe Opel Frontera neem je plaats op de nieuwste generatie Intelli-seats.  Dat betekent om te beginnen dat een inkeping in het midden van het zitvlak ervoor zorgt dat druk op de ruggenwervel wordt weggenomen. De zittingen zijn daarnaast lang en goed gevormd; deze ergonomisch verantwoorde stoelen zijn dan ook een absolute unique selling point van de auto. Zeker in combinatie met de fijne en riante instap en de comfortabele ondersteuning voor alle ledematen, mede dankzij de in lengte verstelbare middenarmsteun.

©Opel

Goed in z'n spulletjes en functies 

Wat er nog meer opvalt? De ruimtebeleving aan boord. De Frontera voelt vanachter het stuur groter en ruimer aan dan-ie in werkelijkheid is. Erg prettig, zeker in combinatie met het verder rustige design van het dashboard. In de basis beschikt de Frontera over een 10-inch digitaal instrumentarium. In het midden zien we dan een uitgebreide telefoonsteun waar je dankzij magneten diverse accessoires aan kunt toevoegen. Handig voor het bewaren van tank-, laad- of tolbonnetjes, of het ophangen van een foto van je gezinnetje. Je telefoon communiceert via bluetooth met het brein van de auto en op die manier beschik je dus ook over een muziek- of navigatiefunctie. 

Vanaf een beter uitgerust exemplaar zien we op deze plaats een extra 10-inch scherm dat het infotainmentsysteem huisvest, inclusief live-navigatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en vanaf een nóg completer uitrustingsniveau inclusief EV-routeplanning. Handig zijn verder de vele vakjes en bakjes in het interieur, inclusief een uitgebreide bekerhouder bovenaan de middentunnel. Deze is aan de zijkant voorzien van elastieken die een beker, flesje of thermosfles op z'n plek houden. Heb je een tablet bij je? De elastieken houden ook dat apparaat op zijn plek. 

©Opel

Tot 400 km range en 100kW-snelladen 

De nieuwe Opel Frontera komt er in vier smaken: twee mild hybrids met 100 of 136 pk en – naar alle waarschijnlijkheid – twee volledig elektrische aandrijflijnen. De Frontera Electric is uiteraard het meest nieuwswaardig, maar het is hoe dan ook goed om te weten dat elke Frontera is voorzien van een automatische transmissie.

In de Electric zorgt een 113 pk sterke elektromotor voor de aandrijving. De combinatie met een naar alle waarschijnlijkheid 44- of 55kWh-accupakket moet een maximale range van zo'n 400 km mogelijk maken. Standaard verloopt het opladen via een 1-fase-boordlader (7,4 kW), maar een 3-fase-exemplaar (11 kW) is optioneel. Snelladen kan ook, en dat standaard met maximaal 100 kW DC-vermogen. Beslist geen verkeerde cijfers, want de 113 pk sterke motor mag niet erg spannend klinken, maar dat is meer dan genoeg om de compacte Opel aan aansprekende prestaties te helpen. 

©Opel

Keurig totaalplaatje

Met prijzen van 30.499 euro voor de Electric en 29.499 euro voor de Hybrid kan het bijna niet anders dan dat de nieuwe Frontera een succes wordt. Hij maakt Opels SUV- en EV-offensief immers helemaal compleet. Zo is er nu al een Mokka Electric en krijgen we binnenkort de nieuwe Grandland Electric, en deze Frontera past daar dan perfect tussen.

Het is bovendien een auto die dankzij zijn ruime en slimme interieur uitstekend als dagelijkse gezinsauto inzetbaar is, en dat alles in combinatie met een stoer uiterlijk en een fijne hoge instap. Op deze manier komt het wel goed met Opels streven om in 2028 een volledig elektrisch automerk te worden.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.