Opel Frontera: veelbelovende én betaalbare elektrische gezinsauto
Opel maakt grote stappen in de wereld van elektrische auto's met de lancering van de gloednieuwe Frontera Electric. Deze compacte, volledig elektrische SUV biedt ruimte, comfort en een stoer design voor een wel heel aantrekkelijke prijs. Met een verwachte actieradius van zo'n 400 km en snellaadcapaciteit tot 100 kW is de Frontera Electric een veelzijdige en duurzame gezinsauto die óók als zevenzitter leverbaar wordt.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Bij Opel trappen ze het stroompedaal momenteel tot diep in het gerecyclede tapijt. Een paar weken geleden stelden we je nog nog de gloednieuwe en volledig elektrische Grandland Electric voor, deze keer trekt het merk wederom het doek van een hagelnieuw model. Het is opnieuw een SUV en ook nu is het een Electric, zij het in een totaal andere prijsklasse. En nee, aangezien niemand op nóg duurdere SUV’s zit te wachten, lanceert het merk een directe concurrent voor de Citroën ë-C3 in de vorm van de Opel Frontera. Een oude bekende, maar dan in een fris jasje. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog mocht in Rüsselsheim vast even aan deze interessante nieuwkomer snuffelen.
©Opel
Japanse roots
Bijna iedereen kent 'm wel: de Opel Frontera, Opels nineties-antwoord op de destijds immense populariteit van SUV’s. De Frontera was er als drie- en vijfdeurs, en naar in die tijd goed gebruik voorzien van benzine- of dieselslurpende motoren. Ook toen was het een auto die voortkwam uit een innige vrijage met een ander merk, want stiekem betrof het een Japanse ISUZU Rodeo, maar dan met een Opel-logo.
Anno 2024 zien we dat de Frontera opnieuw een stoer ogende SUV is. Ook nu deelt hij zijn basis, al is dat deze keer met een concerngenoot, namelijk het eerdergenoemde Citroën. Niettemin zorgt het sterke Opel-DNA voor een eigen en vooral échte Opel-identiteit. De inmiddels kenmerkende Vizor – het hoogglans zwarte element dat de koplampen optisch met elkaar verbindt – geeft een karakteristieke smoel en zeker met de dagrijverlichting plus ledkoplampen een eigentijdse aanblik.
Ook aan de achterkant zien we een kenmerkende led-signatuur en een horizontale lijn die de achterlichten optisch met elkaar verbindt. Daar net onder zien we Opels Blitz-logo, terwijl het in kapitalen geschreven FRONTERA de laatste twijfel moet wegnemen.
©Opel
Weg met dat chroom!
Het stoere van de Frontera wordt verder onderstreept door de omkaderde wielkasten en een naar wens two-tone kleurstelling voor het dak. In navolging van de nieuwe Grandland Electric is ook de Frontera vanwege het milieubelastende proces niet afgewerkt met verchroomde details, en dat draagt bovendien bij aan een rustig en clean afgewerkt geheel. Wat betreft de kunststof onderdelen belooft het merk daarnaast gebruik te maken van duurzame materialen. Oog voor detail, maar met inachtneming van onze planeet.
De nieuwe Frontera Electric meet 4,38 meter in de lengte, is net geen 1,80 meter breed en heeft een wielbasis van 2,67 meter. Daarnaast is-ie 1,58 meter hoog en afgezien van dat laatste is-ie dus net een maatje groter dan de Crossland. In combinatie met het boxy SUV-design kan dat niet anders dan goeds voor de ruimte aan boord voorspellen. Wat betreft kofferruimte zien we standaard een inhoud van 460 liter; behoorlijk fors en op een paar liter na vergelijkbaar met de inhoud van een Mercedes-Benz C-Klasse Estate!
Er is dan wel sprake van een kleine tildrempel, maar als we de laadvloer een trede hoger plaatsen, is dat probleem verholpen en ontstaat er meteen extra ruimte voor het opbergen van de laadkabel. Als we de uit ongelijke delen bestaande achterbankleuning neerklappen, slikt de Frontera maximaal 1600 liter, en ook dat is ronduit fors. Sterker nog, in tegenstelling tot heel veel andere auto’s in deze klasse hoef je dan niet eens de hoofdsteunen te verwijderen.
©Opel
Echte familieauto
Denk daarnaast niet dat dit allemaal ten koste gaat van de ruimte voor passagiers op de tweede zitrij, want ook daar ontpopt de nieuwe Frontera zich als een echte gezinsauto. Dat begint al met de riante portieropening en meer dan voldoende been- en hoofdruimte op alle plekken, maar ook een vlakke vloer. Uniek is bovendien dat de Frontera ook leverbaar wordt met zeven zitplaatsen. Handigheidjes als usb-aansluitingen en smartphonevakjes in de rugleuning van de voorstoelen doen de rest.
Voorin in de nieuwe Opel Frontera neem je plaats op de nieuwste generatie Intelli-seats. Dat betekent om te beginnen dat een inkeping in het midden van het zitvlak ervoor zorgt dat druk op de ruggenwervel wordt weggenomen. De zittingen zijn daarnaast lang en goed gevormd; deze ergonomisch verantwoorde stoelen zijn dan ook een absolute unique selling point van de auto. Zeker in combinatie met de fijne en riante instap en de comfortabele ondersteuning voor alle ledematen, mede dankzij de in lengte verstelbare middenarmsteun.
©Opel
Goed in z'n spulletjes en functies
Wat er nog meer opvalt? De ruimtebeleving aan boord. De Frontera voelt vanachter het stuur groter en ruimer aan dan-ie in werkelijkheid is. Erg prettig, zeker in combinatie met het verder rustige design van het dashboard. In de basis beschikt de Frontera over een 10-inch digitaal instrumentarium. In het midden zien we dan een uitgebreide telefoonsteun waar je dankzij magneten diverse accessoires aan kunt toevoegen. Handig voor het bewaren van tank-, laad- of tolbonnetjes, of het ophangen van een foto van je gezinnetje. Je telefoon communiceert via bluetooth met het brein van de auto en op die manier beschik je dus ook over een muziek- of navigatiefunctie.
Vanaf een beter uitgerust exemplaar zien we op deze plaats een extra 10-inch scherm dat het infotainmentsysteem huisvest, inclusief live-navigatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en vanaf een nóg completer uitrustingsniveau inclusief EV-routeplanning. Handig zijn verder de vele vakjes en bakjes in het interieur, inclusief een uitgebreide bekerhouder bovenaan de middentunnel. Deze is aan de zijkant voorzien van elastieken die een beker, flesje of thermosfles op z'n plek houden. Heb je een tablet bij je? De elastieken houden ook dat apparaat op zijn plek.
©Opel
Tot 400 km range en 100kW-snelladen
De nieuwe Opel Frontera komt er in vier smaken: twee mild hybrids met 100 of 136 pk en – naar alle waarschijnlijkheid – twee volledig elektrische aandrijflijnen. De Frontera Electric is uiteraard het meest nieuwswaardig, maar het is hoe dan ook goed om te weten dat elke Frontera is voorzien van een automatische transmissie.
In de Electric zorgt een 113 pk sterke elektromotor voor de aandrijving. De combinatie met een naar alle waarschijnlijkheid 44- of 55kWh-accupakket moet een maximale range van zo'n 400 km mogelijk maken. Standaard verloopt het opladen via een 1-fase-boordlader (7,4 kW), maar een 3-fase-exemplaar (11 kW) is optioneel. Snelladen kan ook, en dat standaard met maximaal 100 kW DC-vermogen. Beslist geen verkeerde cijfers, want de 113 pk sterke motor mag niet erg spannend klinken, maar dat is meer dan genoeg om de compacte Opel aan aansprekende prestaties te helpen.
©Opel
Keurig totaalplaatje
Met prijzen van 30.499 euro voor de Electric en 29.499 euro voor de Hybrid kan het bijna niet anders dan dat de nieuwe Frontera een succes wordt. Hij maakt Opels SUV- en EV-offensief immers helemaal compleet. Zo is er nu al een Mokka Electric en krijgen we binnenkort de nieuwe Grandland Electric, en deze Frontera past daar dan perfect tussen.
Het is bovendien een auto die dankzij zijn ruime en slimme interieur uitstekend als dagelijkse gezinsauto inzetbaar is, en dat alles in combinatie met een stoer uiterlijk en een fijne hoge instap. Op deze manier komt het wel goed met Opels streven om in 2028 een volledig elektrisch automerk te worden.