ID.nl logo
Opel Frontera: veelbelovende én betaalbare elektrische gezinsauto
© Opel
Mobiliteit

Opel Frontera: veelbelovende én betaalbare elektrische gezinsauto

Opel maakt grote stappen in de wereld van elektrische auto's met de lancering van de gloednieuwe Frontera Electric. Deze compacte, volledig elektrische SUV biedt ruimte, comfort en een stoer design voor een wel heel aantrekkelijke prijs. Met een verwachte actieradius van zo'n 400 km en snellaadcapaciteit tot 100 kW is de Frontera Electric een veelzijdige en duurzame gezinsauto die óók als zevenzitter leverbaar wordt.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Bij Opel trappen ze het stroompedaal momenteel tot diep in het gerecyclede tapijt. Een paar weken geleden stelden we je nog nog de gloednieuwe en volledig elektrische Grandland Electric voor, deze keer trekt het merk wederom het doek van een hagelnieuw model. Het is opnieuw een SUV en ook nu is het een Electric, zij het in een totaal andere prijsklasse. En nee, aangezien niemand op nóg duurdere SUV’s zit te wachten, lanceert het merk een directe concurrent voor de Citroën ë-C3 in de vorm van de Opel Frontera. Een oude bekende, maar dan in een fris jasje. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog mocht in Rüsselsheim vast even aan deze interessante nieuwkomer snuffelen.  

©Opel

Japanse roots

Bijna iedereen kent 'm wel: de Opel Frontera, Opels nineties-antwoord op de destijds immense populariteit van SUV’s. De Frontera was er als drie- en vijfdeurs, en naar in die tijd goed gebruik voorzien van benzine- of dieselslurpende motoren. Ook toen was het een auto die voortkwam uit een innige vrijage met een ander merk, want stiekem betrof het een Japanse ISUZU Rodeo, maar dan met een Opel-logo. 

Anno 2024 zien we dat de Frontera opnieuw een stoer ogende SUV is. Ook nu deelt hij zijn basis, al is dat deze keer met een concerngenoot, namelijk het eerdergenoemde Citroën. Niettemin zorgt het sterke Opel-DNA voor een eigen en vooral échte Opel-identiteit. De inmiddels kenmerkende Vizor – het hoogglans zwarte element dat de koplampen optisch met elkaar verbindt – geeft een karakteristieke smoel en zeker met de dagrijverlichting plus ledkoplampen een eigentijdse aanblik.

Ook aan de achterkant zien we een kenmerkende led-signatuur en een horizontale lijn die de achterlichten optisch met elkaar verbindt. Daar net onder zien we Opels Blitz-logo, terwijl het in kapitalen geschreven FRONTERA de laatste twijfel moet wegnemen. 

©Opel

Weg met dat chroom!

Het stoere van de Frontera wordt verder onderstreept door de omkaderde wielkasten en een naar wens two-tone kleurstelling voor het dak. In navolging van de nieuwe Grandland Electric is ook de Frontera vanwege het milieubelastende proces niet afgewerkt met verchroomde details, en dat draagt bovendien bij aan een rustig en clean afgewerkt geheel. Wat betreft de kunststof onderdelen belooft het merk daarnaast gebruik te maken van duurzame materialen. Oog voor detail, maar met inachtneming van onze planeet. 

De nieuwe Frontera Electric meet 4,38 meter in de lengte, is net geen 1,80 meter breed en heeft een wielbasis van 2,67 meter. Daarnaast is-ie 1,58 meter hoog en afgezien van dat laatste is-ie dus net een maatje groter dan de Crossland. In combinatie met het boxy SUV-design kan dat niet anders dan goeds voor de ruimte aan boord voorspellen. Wat betreft kofferruimte zien we standaard een inhoud van 460 liter; behoorlijk fors en op een paar liter na vergelijkbaar met de inhoud van een Mercedes-Benz C-Klasse Estate!

Er is dan wel sprake van een kleine tildrempel, maar als we de laadvloer een trede hoger plaatsen, is dat probleem verholpen en ontstaat er meteen extra ruimte voor het opbergen van de laadkabel. Als we de uit ongelijke delen bestaande achterbankleuning neerklappen, slikt de Frontera maximaal 1600 liter, en ook dat is ronduit fors. Sterker nog, in tegenstelling tot heel veel andere auto’s in deze klasse hoef je dan niet eens de hoofdsteunen te verwijderen. 

©Opel

Echte familieauto

Denk daarnaast niet dat dit allemaal ten koste gaat van de ruimte voor passagiers op de tweede zitrij, want ook daar ontpopt de nieuwe Frontera zich als een echte gezinsauto. Dat begint al met de riante portieropening en meer dan voldoende been- en hoofdruimte op alle plekken, maar ook een vlakke vloer. Uniek is bovendien dat de Frontera ook leverbaar wordt met zeven zitplaatsen. Handigheidjes als usb-aansluitingen en smartphonevakjes in de rugleuning van de voorstoelen doen de rest. 

Voorin in de nieuwe Opel Frontera neem je plaats op de nieuwste generatie Intelli-seats.  Dat betekent om te beginnen dat een inkeping in het midden van het zitvlak ervoor zorgt dat druk op de ruggenwervel wordt weggenomen. De zittingen zijn daarnaast lang en goed gevormd; deze ergonomisch verantwoorde stoelen zijn dan ook een absolute unique selling point van de auto. Zeker in combinatie met de fijne en riante instap en de comfortabele ondersteuning voor alle ledematen, mede dankzij de in lengte verstelbare middenarmsteun.

©Opel

Goed in z'n spulletjes en functies 

Wat er nog meer opvalt? De ruimtebeleving aan boord. De Frontera voelt vanachter het stuur groter en ruimer aan dan-ie in werkelijkheid is. Erg prettig, zeker in combinatie met het verder rustige design van het dashboard. In de basis beschikt de Frontera over een 10-inch digitaal instrumentarium. In het midden zien we dan een uitgebreide telefoonsteun waar je dankzij magneten diverse accessoires aan kunt toevoegen. Handig voor het bewaren van tank-, laad- of tolbonnetjes, of het ophangen van een foto van je gezinnetje. Je telefoon communiceert via bluetooth met het brein van de auto en op die manier beschik je dus ook over een muziek- of navigatiefunctie. 

Vanaf een beter uitgerust exemplaar zien we op deze plaats een extra 10-inch scherm dat het infotainmentsysteem huisvest, inclusief live-navigatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en vanaf een nóg completer uitrustingsniveau inclusief EV-routeplanning. Handig zijn verder de vele vakjes en bakjes in het interieur, inclusief een uitgebreide bekerhouder bovenaan de middentunnel. Deze is aan de zijkant voorzien van elastieken die een beker, flesje of thermosfles op z'n plek houden. Heb je een tablet bij je? De elastieken houden ook dat apparaat op zijn plek. 

©Opel

Tot 400 km range en 100kW-snelladen 

De nieuwe Opel Frontera komt er in vier smaken: twee mild hybrids met 100 of 136 pk en – naar alle waarschijnlijkheid – twee volledig elektrische aandrijflijnen. De Frontera Electric is uiteraard het meest nieuwswaardig, maar het is hoe dan ook goed om te weten dat elke Frontera is voorzien van een automatische transmissie.

In de Electric zorgt een 113 pk sterke elektromotor voor de aandrijving. De combinatie met een naar alle waarschijnlijkheid 44- of 55kWh-accupakket moet een maximale range van zo'n 400 km mogelijk maken. Standaard verloopt het opladen via een 1-fase-boordlader (7,4 kW), maar een 3-fase-exemplaar (11 kW) is optioneel. Snelladen kan ook, en dat standaard met maximaal 100 kW DC-vermogen. Beslist geen verkeerde cijfers, want de 113 pk sterke motor mag niet erg spannend klinken, maar dat is meer dan genoeg om de compacte Opel aan aansprekende prestaties te helpen. 

©Opel

Keurig totaalplaatje

Met prijzen van 30.499 euro voor de Electric en 29.499 euro voor de Hybrid kan het bijna niet anders dan dat de nieuwe Frontera een succes wordt. Hij maakt Opels SUV- en EV-offensief immers helemaal compleet. Zo is er nu al een Mokka Electric en krijgen we binnenkort de nieuwe Grandland Electric, en deze Frontera past daar dan perfect tussen.

Het is bovendien een auto die dankzij zijn ruime en slimme interieur uitstekend als dagelijkse gezinsauto inzetbaar is, en dat alles in combinatie met een stoer uiterlijk en een fijne hoge instap. Op deze manier komt het wel goed met Opels streven om in 2028 een volledig elektrisch automerk te worden.

▼ Volgende artikel
Truc: bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen, ook naar Schiphol
© Björn Wylezich - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Truc: bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen, ook naar Schiphol

De NS PrijsTijd Deal is een vroegboekkortingsysteem van de Nederlandse Spoorwegen waar je - door je kaartje eerder te kopen - tot wel 60 procent korting op een enkele reis kunt krijgen, afhankelijk van het gekozen tijdstip en het traject waarop je reist. Maar op sommige trajecten - bijvoorbeeld van en naar Schiphol - krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je dit eenvoudig trucje toepast: hierdoor krijg je dan toch die flinke korting op je treinkaartje. Hoe werkt dat?

Het reizen per trein is de laatste jaren steeds duurder geworden, waardoor het niet altijd meer de moeite loont om bijvoorbeeld een dagje weg te gaan, zeker niet als je een groot gezin hebt.

Het vroegboekkortingssysteem PrijsTijd Deal van de NS is dan ook een mooie manier om betaalbaarder met de trein te reizen. Het idee achter PrijsTijd Deal is om de drukte in de trein beter te verspreiden en reizigers meer mogelijkheden bieden om tegen een leuke korting buiten de spits met de trein te reizen. Treinen zijn in de spits vaak (over)vol, maar vanaf 9:00 's-morgens en vanaf 18:30 's-avonds - als de spits ten einde is - rijden de treinen een stuk leger rond.

Voorwaarden

De NS PrijsTijd Deal biedt jou als reiziger te mogelijkheid om met een leuke korting de trein te pakken als je buiten de spits of in het weekend reist. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden natuurlijk, want voor niets gaat de zon op. Toch zijn die voorwaarden niet per se ongunstig.

Als eerste geldt dat de PrijsTijd Deal-kortingen alleen worden aangeboden op reizen buiten de spits. Dat betekent dat die kortingen alleen beschikbaar zijn in treinen tussen 9:00 en 16:00 en vanaf 18:30. De NS PrijsTijd Deal is doordeweeks nooit vòòr 6:30 beschikbaar, ook al is die periode geen spits. De kortingskaartjes zijn verder alleen geldig in het tijdvak waarvoor ze zijn aangeschaft, zie verderop. In de weekenden kun je op alle tijdstippen doorgaans een PrijsTijd Deal-kaartje kopen.

De tweede voorwaarde is dat je een PrijsTijd Deal-kaartje alleen als een digitaal kaartje op je smartphone kunt krijgen. Je hebt daar altijd de NS-app [Android | iOS] voor nodig. Het is niet mogelijk om een NS PrijsTijd Deal-kaartje af te drukken. Neem ook altijd een ID-kaart mee op reis, de conducteur kan daar om vragen als hij het digitale ticket wil controleren.

De PrijsTijd Deal-tickets zijn vanaf 30 dagen tot 1 dag van tevoren via de NS-app te kopen. De kortingen zijn niet beschikbaar voor treinkaartjes die je op de dag van het reizen koopt en hoe dichter op de datum je een kaartje koopt, hoe lager de korting wordt.

De 60 procent korting krijg je eigenlijk pas tot maximaal twee weken voor de daadwerkelijke reisdatum, dus hoe verder weg de reisdatum ligt, des te hoger de kans op 60 procent korting.

Tijdvakken

De Nederlandse Spoorwegen heeft de PrijsTijd Deal-kortingen onderverdeeld in zogeheten tijdvakken. Als je met de trein binnen deze tijdvakken reist, kun je gebruik maken van de aangeboden korting, die zoals gezegd varieert tussen de 5 en 60 procent. De tijdvakken kunnen ook in elkaar over lopen. Tijdens de Kerstvakantie is de maximale korting overigens 50 procent, zie ook het kader verderop in dit artikel.

Weekdagen (ma t/m vr)Weekend (za en zo)
9:00 - 12:00 uur6:00 - 12:00 uur
10:00 - 15:00 uur10:00 - 16:00 uur
13:00 - 16:00 uur14:00 - 20:00 uur
18:30 - 21:30 uur18:00 - 02:00 uur
20:00 - 02:00 uur

Welke kortingen je wanneer krijgt, hangt helemaal af van het gekozen traject en tijdstip. Globaal kunnen we echter wel stellen dat hoe verder de reis buiten de spits ligt, hoe hoger de korting. Dus voor een tijdvak van 13:00 - 16:00 en 20:00 en 02:00 krijg je een hogere korting dan een tijdvak dat dichteter tegen de spits van voor 9:00 tot 18:30 ligt.

Een PrijsTijd Deal-kaartje is altijd geldig gedurende de in de app aangegeven kortingsperiode. De reis mag niet voor of na die tijdvakken plaatsvinden.

Tijdens Kerstvakantie altijd 50 procent korting

De Nederlandse Spoorwegen lieten middels een persbericht weten dat de NS PrijsTijd Deal tickets voor reizen tijdens de Kerstvakantie van 21 december t/m 5 januari 2025 met 50 procent korting zijn te verkrijgen. De enige voorwaarde is dat de tickets in de periode van 12 t/m 18 december 2024 worden gekocht via de NS-app of -website.

Volgens hetzelfde bericht gelden deze kortingen niet voor reizen van en naar Schiphol Airport, maar wie kiest voor een eindbestemming vlak buiten Schiphol, dus een station verder zoals Amsterdam Zuid, Hoofddorp of Amsterdam Lelylaan, krijgt toch alsnog 50 procent korting. Hoe dat werkt, lees je verderop.

De lengte is doorslaggevend

Genoeg over de regeltjes, want het gaat er ten slotte om hoe je nu die maximale korting van 60 procent op je treinticket krijgt, toch? Een simpele vuistregel is eigenlijk dat hoe langer de reis in aantal kilometers is, des te eerder er korting is en hoe hoger die korting is. Dat betekent dat je voor korte ritten de minste korting krijgt, en voor langere ritten de meeste. Verder zijn de kortingen ook sterk afhankelijk van het station waar je opstapt en waar je rit eindigt. Maar op sommige trajecten krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je een eenvoudig trucje toepast.

Daarnaast blijkt uit ons onderzoek ook dat je op populaire en notoir drukke trajecten ook (bijna) geen korting krijgt.

Zo zijn er voor reizen van en naar Schiphol Airport nooit kortingen te vinden, ongeacht de lengte van het traject.

Zo krijg je de hoogst mogelijke korting

De truc om voor de zo hoogst mogelijk korting in aanmerking te komen, is om niet het werkelijke begin- of eindstation van jouw reis te gebruiken voor de korting, maar één station later als eindpunt op te geven. Je stapt dan een station eerder uit dan als eindpunt op je ticket staat.

Vraag van Emile

Als ik het goed begrijp ben ik met mijn betaalde 40% daluren-abonnement dus duurder uit dan met deze vroegboekkorting regeling. Vreemd… Het wordt steeds gekker in het OV. Bedankt voor jullie tip aangaande de juiste trajectkeuze die ik ook erg handig vind en waardeer.

Antwoord

De PrijsTijd Deals van de NS zijn alleen maar beschikbaar tot 1 dag van te vorgen en maximaal 30 dagen van tevoren. Als je een kaartje 1 dag van tevoren koopt, heb je al snel minder korting dan wanneer je dat veel verder van tevoren doet, bijvoorbeeld 'slechts' 20 of 25 procent. Bovendien moet je ook veel puzzelen om een goede prijs te krijgen, terwijl je met een dalurenkaart altijd 40 procent korting hebt, ongeacht het traject en vervoerder. De PrijsTijd Deals zijn alleen geldig op trajecten van de Nederlandse Spoorwegen.

Een voorbeeld: je reist van Rotterdam Centraal naar Schiphol Airport op vrijdag 13 december tussen 11:00 en 12:00. Met die reis krijg je geen korting en betaal je 14,50 euro. Maar geef je voor diezelfde reis als eindbestemming Amsterdam Zuid op (èèn station verder dus), dan krijg je ineens 30 procent korting en betaal je maar 11,55 euro, terwijl die reis ook via Schiphol Airport gaat. Je stapt alleen gewoon ook uit op dat station in plaats van Amsterdam Zuid.

Ook een reis van Utrecht naar Schiphol valt normaal gesproken niet onder de PrijsTijd Deal-korting. Pakken we bijvoorbeeld op 13 december om 20:12 de trein van Utrecht Centraal naar Schiphol Airport, kost ons dat 10,20 euro voor een enkele reis. Echter, veranderen we de eindbestemming naar Hoofddorp, een paar kilometer verderop op het traject, dan krijgen we ineens 60 procent korting op die reis, waardoor je maar 4,48 euro kwijt bent. Je stapt echter gewoon op Schiphol Airport uit (waar je eigenlijk had moeten overstappen op die trein naar Hoofddorp).

Nog een voorbeeld: het traject Groningen - Schiphol Airport is vanwege de afstand van 200km normaal gesproken een dure rit. We pakken als voorbeeld weer vrijdag 13 december, met een vertrektijd tussen 20:00 en 21:00.

Lees ook: Zo koop je een treinkaartje in de NS-app

We kiezen voor de trein van 20:49 uit Groningen, die om 22:54 op Schiphol Airport aankomt. Voor deze reis betaal je 29,40 euro. Kies je voor die reis echter ook voor Hoofddorp als eindbestemming, dan kost diezelfde reis je nu ineens maar 11,76 euro, een korting van 60 procent.

Goedkoop 1e klas reizen

Het voordeel van de PrijsTijd Deals is dat je deze ook kunt gebruiken voor 1e klas reizen. Met 60 procent korting op de enkele reis is een 1e klas kaartje dan ook eindelijk eens een beetje betaalbaar geworden.

Eerder station en kortere ritten ook goedkoper

De PrijsTijd Deal-kortingen worden eigenlijk alleen toegepast op ritten die langer zijn dan een bepaald aantal kilometers. Nergens in de voorwaarden staat vermeld wat de minimale afstand moet zijn. Maar koop je bijvoorbeeld een kaartje van Tilburg Universiteit naar Breda - een rit van 15 minuten en zo'n 20 kilometer - dan betaal je 5,10 euro . Pak je echter Tilburg als beginpunt, dan geldt er ineens weer een korting van 54 procent op de oorspronkelijke prijs en kost je kaartje maar 2,44 euro. Je stapt echter gewoon op Tilburg Universiteit in.

Het werkt echt! Ik wil van R'dam Alexander naar Groningen en 2 dagen later weer terug. Heb R'dam CS ingevoerd en krijg 2x ruim €18 korting! Top!

- Wendy

Nog een voorbeeld van een relatief korte rit: van Weesp naar Amersfoort. Volgens de NS-app met een vertrektijd van 20:28 kost een enkele reis 7,30 euro. Kies je als beginstation echter Diemen - ongeveer 7 kilometer eerder op het traject, dan kost het ticket je maar 4 euro en dat is 54 procent korting. Nog frappanter: kies je voor een reis van Halfweg-Zwanenburg naar Amersfoort voor datzelfde moment, dan kost dat ticket je maar 4,88 euro, dus bijna 2 euro goedkoper dan het originele ticket zonder korting van Weesp naar Amersfoort, maar wel voor een reis die bijna anderhalf keer langer is.

Vraag van Hennie

In het voorbeeld van Groningen naar Schiphol geven jullie de tip om een kaartje naar Hoofddorp te kopen en dan eerder uit te stappen. Daaronder noemen jullie een voorbeeld Tilburg naar Breda, waarbij je in de praktijk een station later instapt. Maar kom je dan wel door de poortjes, omdat je een station later opstapt dan dat op jouw kaartje staat?

Antwoord

Voor zover we hebben kunnen testen, controleert het NS-poortjes bij een e-ticket met een QR-code niet of het station waar je met dat e-ticket naar binnen gaat, ook echt het vertrekkende station is. Wel moet het station waar je later dan de opgegeven reis instapt, zich op hetzelfde traject bevinden van de reis waar je ticket geldig is. Heb je bijvoorbeeld een treinkaartje gekocht van Haarlem Spaarnwoude naar Overveen, dan kun je met je e-ticket ook naar binnen op station Haarlem, dat precies tussen deze twee plaatsen in ligt. De melding op het beeldscherm van het poortje is dan 'Passage OK'.

Wat niet zou moeten kunnen, is met datzelfde e-ticket door de poortjes van station Amsterdam Centraal gaan, en dat deze dan ook worden geopend. Dat hebben we niet getest, maar we kunnen ons voorstellen dat het systeem dit niet toelaat.

Hier controleer je (pdf, 27 kB) welke station in Nederland zijn afgesloten door een poortje.

Tot slot

Met een beetje creativiteit en wat experimenteren met verschillende start- en eindstaions, kun je dus flink wat korting krijgen op je treinreis op routes waar dat normaal gesproken niet mogelijk is. Heb je zelf nog een leuke, goedkopere route gevonden via de NS-app met een mooie PrijsTijd Deal-korting? Stuur dan een mailtje met een screenshot van zowel van de normale prijs als de korting. Wie weet plaatsen we deze hier en maak je hier andere lezers ook blij mee!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote bluetooth-speakers van max 350 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 grote bluetooth-speakers van max 350 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een flinke bluetooth-speaker met een stevig geluid? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken bluetooth-speakers bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 350 euro. De prijzen kunnen schommelen.

JBL PartyBox Club 120

Met de JBL PartyBox Club 120 bouw je altijd en overal een feestje! In tegenstelling tot veel andere luidsprekers van dit formaat heeft dit exemplaar wél een oplaadbare accu. Volgens de fabrikant is die goed voor een speeltijd tot zo'n twaalf uur. Ondanks de flinke behuizing van 57 × 28,8 × 29,7 centimeter en gewicht van ruim elf kilo neem je de PartyBox Club 120 relatief eenvoudig mee. Til de speaker met behulp van het opvouwbare handvat naar de beoogde plek. Dat kan zelfs buiten, want de IPx4-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht.

Zoals zijn stoere uiterlijk al doet vermoeden, kan deze draadloze luidspreker zeer luid spelen. Twee tweeters en evenzoveel woofers zijn verantwoordelijk voor het geluid. Via het bedieningspaneel aan de bovenzijde pas je onder meer het volume- en basniveau aan. Een leuke extraatje is dat muzikale mensen een gitaar en/of microfoon kunnen inpluggen. Naast al dit audiogeweld bevat de PartyBox Club 120 ook nog feestverlichting. Diverse kleuren- en stroboscooplampen reageren hierbij op de maat van de muziek. Installeer eventueel de JBL PartyBox-app op een smartphone om diverse geluids- en lichtopties naar eigen smaak te wijzigen. Deze kolossale bluetooth-speaker is in een zwarte en witte uitvoering verkrijgbaar.

Marshall Stanmore III

De stijlvol vormgegeven Marshall Stanmore III heeft momenteel de laagste prijs ooit. Althans de zwarte versie, want de bruine uitvoering is een stuk duurder. Voor een bluetooth-speaker is de behuizing van 35 × 20,3 × 18,8 centimeter behoorlijk groot. Gunstig is de aanwezigheid van twee tweeters die ietwat naar buiten zijn gericht. Hierdoor luister je naar muziek met een duidelijk stereobeeld. Verder zorgt een krachtige woofer voor de middentonen en basweergave. De ingebouwde versterkers zijn gezamenlijk goed voor een respectabel vermogen van tachtig watt. Deze luidspreker is trouwens afhankelijk van netstroom, want er is geen accu ingebouwd.

Zoals we van Marshall gewend zijn, heeft de Stanmore III een retrodesign. Bovenop bevindt zich een klassiek bedieningspaneel zoals je dat ook op oude hifi-apparatuur kunt tegenkomen. Gebruik de draaiknoppen om het volume, de basweergave en de hoge tonen te reguleren. Verder kun je tussen maximaal drie bronnen switchen. Naast een draadloze verbinding via bluetooth sluit je namelijk net zo makkelijk een bronapparaat met een snoertje aan. Denk onder meer aan een mp3- en/of cd-speler.

Sony ULT Field 7

Met de breed verkrijgbare Sony ULT Field 7 kun je zowel binnen als buiten flink knallen. Het betreft in feite een gemoderniseerde uitvoering van de welbekende gettoblaster. Til dit indrukwekkende apparaat van ruim een halve meter lang op je schouder naar de gewenste plek. Daarnaast hebben beide uiteindes ook een geïntegreerd handvat. Volgens het Japanse elektronicaconcern biedt de oplaadbare accu een maximale speeltijd van dertig uur. In combinatie met de IP67-gecertificeerde behuizing luister je op werkelijk iedere locatie naar goede muziek.

Twee tweeters en woofers realiseren een vol geluid. Met de ULT-knop bovenop de behuizing voer je het basniveau desgewenst flink op. Audiopuristen kunnen daarnaast de Sony | Music Center-app op een smartphone installeren. Daarmee pas je diverse geluidsopties naar eigen smaak aan. Via een bluetooth-verbinding stream je jouw favoriete afspeellijsten, podcasts en luisterboeken naar de ULT Field 7. Als alternatief sluit je eventueel een bronapparaat met een kabel aan. Je kunt zelfs een elektrische gitaar of microfoon inpluggen. Tot slot bevat deze veelzijdige draadloze luidspreker regelbare feestverlichting. Lees hier enkele reviews van Kieskeurig.nl-bezoekers.

Lees ook: Welke bluetooth-speaker past bij mij?

Salora PartySpeaker XL1

Voor een grote partyspeaker met een omvang van 85,5 × 35,5 × 34 centimeter is dit exemplaar van Salora nogal scherp geprijsd. De onderzijde bevat twee wieltjes, waardoor je dit apparaat van veertien kilo moeiteloos naar een geschikte plek rijdt. Het piekvermogen bedraagt maar liefst 500 watt. Kortom, reken op een stevig geluid! Ondanks het hoge uitgangsvermogen houdt de oplaadbare batterij het op een enkele acculading ongeveer vijf uur vol. Uiteraard kun je de PartySpeaker XL1 ook met netstroom verbinden.

Voor liefhebbers van karaoke is dit Salora-product een absolute aanrader. De fabrikant levert namelijk een bekabelde microfoon mee die je rechtstreeks op het bedieningspaneel kunt aansluiten. Zin in een duet? Sluit dan een tweede microfoon aan. Bovendien kun je ook nog een gitaar koppelen. Voor een partyspeaker in deze prijsklasse heeft dit model veel (afspeel)mogelijkheden. Zo sluit je via de microSD-kaartlezer en usb-poort rechtstreeks externe opslagapparaten aan. Daarnaast is er een lijningang beschikbaar. Vanzelfsprekend ondersteunt de PartySpeaker XL1 ook bluetooth. Via draaiknoppen op het uitgebreide bedieningspaneel wijzig je onder andere het volume, de hoge tonen en de basweergave. Tot slot is er een afstandsbediening inbegrepen.

JBL Boombox 3

Luister je graag naar muziek op verschillende plekken, zoals de camping, het park of het strand? Verdiep je dan eens in de veelzijdige JBL Boombox 3. Hoewel deze bluetooth-speaker 48,2 × 25,7 × 20 centimeter meet, neem je hem tóch eenvoudig mee. De bovenzijde heeft bijna over de gehele lengte een comfortabel handvat met een zachte binnenvoering. Bovendien is de behuizing van 6,7 kilo niet al te zwaar. De Boombox 3 voldoet aan de eisen van de IP67-norm, zodat er geen vocht, stof en zand kan binnendringen. Je luistert tijdens een forse plensbui dus gewoon door.

Gunstig is de maximale speelduur van 24 uur op een enkele acculading. De oplaadbare batterij heeft namelijk een riante capaciteit van 10.000 mAh. Is je smartphone bijna leeg? Geen probleem, want die laad je via de powerbankfunctie direct op. Gebruik hiervoor de usb-poort aan de achterzijde. Onder de motorkap zijn twee tweeters, twee middentoners en een grote woofer verantwoordelijk voor het geluid. Je kunt bronapparaten via bluetooth en de lijningang koppelen. Tegen een kleine meerprijs is de Boombox 3 ook inclusief wifi-ondersteuning te koop.