ID.nl logo
Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!
© Studio Romantic
Mobiliteit

Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

De aanschafprijzen van tweedehands elektrische auto’s dalen, terwijl het aanbod tegelijkertijd flink stijgt. Daardoor wordt een gebruikte tweedehands elektrische auto steeds aantrekkelijker. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste auto koopt? Volg deze checklist!

Op zoek naar een knappe tweedehands EV? In dit artikel behandelen we onder meer:

  • Modeljaar checken: Belangrijk vanwege snelle ontwikkelingen en verschillen in technologie, zoals batterijcapaciteit

  • Specificaties onderzoeken: Focus op laadmogelijkheden, aanwezigheid van een warmtepomp, en energie-efficiënte voorzieningen zoals stoelverwarming

  • Uitgebreide proefrit maken: Essentieel voor inzicht in de actuele staat en prestaties van de batterij

  • Batterijtest uitvoeren: Een professionele check geeft duidelijkheid over de batterijgezondheid

  • Resterende garantie controleren: Check hoeveel fabrieksgarantie er nog op de batterij zit

  • Autohistorie opvragen: Informatie inwinnen over onderhoud, reparaties, en de staat van essentiële onderdelen

  • Let op valkuilen: Wees je bewust van de garantievoorwaarden en de fysieke staat van de auto

  • Ook lezen: Tweedehands elektrische auto kopen met subsidie? Grijp nu je kans!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Er gaan een hoop horrorverhalen rond over de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Veel van die verhalen hebben iets te maken met de batterij. Die bepaalt immers hoe ver je kunt rijden. En als die (deels) kapot is, verliest je auto praktische bruikbaarheid. Met deze checklist weet je zeker dat je goed zit en wordt het kopen van een tweedehands EV een stuk makkelijker en zorgelozer.

Check het modeljaar van een auto 

Laten we beginnen bij het begin: het uitzoeken van een auto. Dat is bij een tweedehands elektrische auto iets complexer dan bij een ‘normale’ brandstofauto. Omdat de ontwikkelingen in de wereld van elektrisch rijden heel snel gaan, vernieuwen fabrikanten hun modellen véél vaker gedurende hun levensjaren. Dat betekent bijvoorbeeld dat een model uit 2019 optisch niet verschilt ten opzichte van een auto uit 2018, maar onderhuids wél flink is veranderd. Denk aan een nieuwe of grotere batterij, betere software en een sterkere of efficiëntere elektromotor. 

Heb je eenmaal een model op het oog, doe dan zelf even onderzoek naar de verschillende varianten die van zo’n auto bestaan. Een handige website om verschillen tussen op het eerste oog identieke auto’s op te zoeken, is EV Database. Daar zie je bijvoorbeeld dat de Volkswagen e-Golf uit 2017 bijna 100 kilometer verder komt dan diezelfde auto uit 2016! Die verschillen zie je ook terug in de vraagprijzen voor auto’s, dus bepaal goed of je zulke upgrades echt nodig hebt. Zo niet, dan kan het je alsnog een hoop geld schelen.

©Sergey Tryapitsyn

Kijk goed naar de specificaties

Er zijn meer factoren die van invloed zijn op de praktische bruikbaarheid van je toekomstige tweedehands elektrische auto. Belangrijk is een 1- of 3-fase-lader. Met eerstgenoemde duurt het véél langer (soms tot wel 20 uur) om je auto aan de laadpaal thuis of in de straat op te laden. Auto’s met een 3-fase-lader hebben gemiddeld genomen (afhankelijk van de batterijgrootte en jouw eigen stroomaansluiting) 6 tot 8 uur nodig om volledig vol te raken. 

Kijk daarnaast goed naar de snellaadmogelijkheden (DC-laden) van de auto. Oudere elektrische auto’s hebben misschien helemaal geen mogelijkheid om snel te laden of maken nog gebruik van de verouderde CHAdeMO-stekker, die inmiddels een beetje uit het straatbeeld verdwijnt. Een auto met een zogenaamde CCS-aansluiting is klaar voor de toekomst, want dat is de standaard in heel Europa. 

Nog een paar tips die jouw tweedehands EV fijner maken: kijk of de auto een warmtepomp heeft. Daarmee verbruik je met name 's winters minder energie en kom je dus een stuk verder met je auto. Ook handig is stoelverwarming: dat is een veel efficiëntere manier om jou als bestuurder te verwarmen, kost minder energie en snoept in de koude wintermaanden dus ook minder kilometers uit je batterij. Om dezelfde reden is het ook handig als je je auto op afstand kunt voorverwarmen, bijvoorbeeld als-ie aan de laadpaal staat; zo haalt je auto energie uit het stroomnet om zichzelf te verwarmen, en niet uit de batterij. Ook dat scheelt weer.

Maak een uitgebreide proefrit 

Het belangrijkste onderdeel van een tweedehands elektrische auto is de batterij. Het is bekend dat deze na verloop van tijd minder elektriciteit opslaat en levert, maar hoeft daarom zeker geen probleem te zijn. Om zelf inzicht te krijgen in de status van de batterij, is het slim om een uitgebreide proefrit te maken. Het liefst rijd je een volle accu helemaal leeg, zodat je ziet hoe ver je in de praktijk met de auto kunt rijden.

Vergelijk deze cijfers met de praktijkcijfers die je op EV Database ziet staan. Zit er een verschil van meer dan 25 procent tussen de kilometers die je hebt gereden en de praktijkcijfers op die website? Dan is de batterij een punt van aandacht. Als je deze lange rit hebt gemaakt, probeer de auto dan ook eens met een snellader op te laden. Vergelijk de tijd die nodig is om op te laden met de oplaadtijd op EV Database: ook dat geeft goed inzicht in de status van de batterij.

Lukt het je niet om de accu helemaal leeg te rijden, maak dan een proefrit van zo’n 50 kilometer. Is de actieradius met meer dan 50 kilometer afgenomen? Dan is het verstandig om de batterij van deze tweedehands elektrische auto verder te (laten) controleren.

Voer een batterijtest uit op een tweedehands EV 

Bij verschillende autobedrijven kun je binnen niet al te lange tijd een batterijtest laten uitvoeren. Een monteur kan een meetapparaat op de zogenaamde OBD-interface aansluiten en op die manier de accu uitlezen. Je krijgt dan informatie over bijvoorbeeld de spanning van de batterij, hoe vaak de auto aan de snellader heeft gestaan en of de ‘State of Charge’ – de batterijcapaciteit – correct is. Een (positieve) uitslag geeft jou als consument wat meer zekerheid en vertrouwen in je aankoop. 

Let op: de ene batterijtest duurt langer dan de andere. Ook de kosten van zo’n batterijtest kunnen variëren, terwijl nog niet elk autobedrijf in staat is er een uit te voeren. Daarom is het verstandig om voorafgaand aan je afspraak te informeren of het mogelijk is zo’n batterijtest uit te laten voeren, en wat de kosten daarvoor zijn. Dat voorkomt verrassingen.

©Mediaparts

Controleer de resterende garantie

Gelukkig geven veel fabrikanten lange garanties op het batterijpakket. In de meeste gevallen gaat het hier om 8 jaar of 160.000 kilometer, en vervalt de garantie als een van die twee als eerste wordt behaald. Verliest de batterij van een tweedehands elektrische auto binnen die termijn meer dan 30 procent van z’n capaciteit, dan zal de fabrikant deze vervangen.

Let op: fabrikanten hebben hun eigen meetmethode om de capaciteit van de accu te berekenen. De onafhankelijke batterijtest uit bovenstaand punt kan mogelijk een andere uitslag geven, waardoor zo’n test niet sluitend is voor de garantie. De BOVAG en Vereniging Elektrische Rijders zijn momenteel bezig met een onderzoek om hier inzicht in te krijgen. Overigens hanteren autofabrikanten andere garanties op de rest van de auto, dus controleer ook de status daarvan.

Vraag naar de historie van de auto 

Een tweedehands elektrische auto blijft een tweedehands auto, dus zorg ervoor dat je wat te weten komt over hoe er met de auto is omgegaan. Hoe zit het met reparaties en onderhoud? Wanneer zijn de banden voor het laatst vervangen, en hoe staat het met de remblokken? Over het algemeen zijn elektrische auto’s veel eenvoudiger en goedkoper om te onderhouden, maar er moet natuurlijk wel netjes mee worden omgesprongen.

Met name banden en remmen zijn aandachtspunten, omdat elektrische auto’s zwaarder zijn en regeneratief kunnen remmen. Dat betekent dat de auto veel op de motor kan afremmen en de fysieke remmen minder worden gebruikt. Controleer daarom goed of deze nog werken. Check daarnaast ook of je geen schades en lekkages in een tweedehands elektrische auto vindt. Ook willen fabrikanten de garantie op auto’s nog weleens laten vervallen als de gebruiker een noodzakelijke onderhoudsbeurt mist, dus let ook daar op. In zo’n geval vervalt de garantie op het accupakket en de aandrijflijn overigens vaak niet.

Zelf een proefrit maken met een EV-liefhebber? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
'O nee, een vlek!' Met deze apparaten reinig je de vloer tot diep in de poriën
© Andrey Popov
Huis

'O nee, een vlek!' Met deze apparaten reinig je de vloer tot diep in de poriën

In dit artikel leggen we je uit hoe je verschillende soorten vloeren het best kunt schoonmaken — van tapijt tot gietvloeren. We leggen uit hoe vlekkenreinigers en stoomreinigers werken, wat je wel (en vooral níet) moet doen bij houten vloeren en waar je op moet letten bij het kiezen van het juiste apparaat. Zo houd je elke vloer in huis hygiënisch schoon en in topconditie.

In dit artikel lees je:

✔ Wat vlekkenreinigers doen op tapijt en vloerbedekking ✔ Hoe stoomreinigers werken op harde vloeren zoals tegels en gietvloeren ✔ Welke apparaten je beter níet gebruikt op houten vloeren ✔ Tips voor veilig en effectief reinigen van parket

Een schone vloer doet meer dan je denkt: het oogt fris, voelt prettig aan en zorgt voor een gezonde basis in huis. Maar niet elke vloer laat zich op dezelfde manier schoonmaken. Waar een tegelvloer gerust een stoomreiniger aankan, moet je bij hout juist oppassen met vocht en hitte. In dit artikel lees je welke vloerreiniger past bij welk type ondergrond. We duiken in vlekkenreinigers voor tapijt, stoomreinigers voor harde vloeren en bekijken wat wel en niet werkt op gevoelige materialen zoals parket. Ook leggen we uit hoe de apparaten precies werken en waar je op moet letten bij gebruik.

Vlekkenreinigers: speciaal voor zachte vloeren

Zachte vloerbedekking zoals tapijt en karpetten zijn comfortabel, maar kwetsbaar voor vlekken en geurtjes. Alleen een beetje stofzuigen is meestal niet genoeg: vuil zakt diep in de vezels en blijft daar hardnekkig zitten. Vlekkenreinigers of tapijtreinigers zijn hiervoor de oplossing. Ze werken met een combinatie van water, reinigingsmiddel en zuigkracht.

©Andrey Popov

De meeste apparaten hebben een reservoir met schoon water en een aparte tank voor vuil water. Tijdens het reinigen sprayt de machine een mix van water en reinigingsmiddel op het tapijt, en sommige apparaten gebruiken daarbij roterende borstels om het vuil los te werken. Tegelijkertijd zuigt het apparaat het vuile water weer op. Het resultaat: een tapijt dat zichtbaar schoon is én merkbaar frisser aanvoelt (en ruikt!).

Vlek op het tapijt of de nieuwe bank?!

Verwijder 'm snel en vakkundig met een vlekkenreiniger!

Het gebruik vergt wel enige voorbereiding. Voor een goed resultaat moet het tapijt eerst goed worden gestofzuigd. Daarna kun je met de vlekkenreiniger aan de slag. Houd er rekening mee dat het tapijt na afloop wel een paar uur moet drogen – het is dus aan te raden dit klusje op warme dagen te doen. Er bestaan trouwens ook compacte handmodellen voor kleinere oppervlakken of plaatselijke vlekken, bijvoorbeeld na een omgevallen glas wijn of een ongelukje van een huisdier.

Ook voor meubels en autobekleding

Veel vlekkenreinigers hebben accessoires voor stoffen meubels of autostoelen. Dieptereiniging van je bank of eetkamerstoel is dus heel goed te doen. Gebruik bij voorkeur een speciaal opzetstuk en controleer altijd eerst of de bekleding kleurvast is. Laat de stof goed drogen om schimmelvorming te voorkomen.

Stoomreinigers: hygiëne zonder schoonmaakmiddel

Voor harde vloeren zoals tegels, vinyl of gietvloeren is een stoomreiniger een populaire keuze. Deze apparaten gebruiken uitsluitend water, dat wordt verhit tot stoom. Die hete stoom (meestal rond de 100 à 120 °C) wordt via een mondstuk op de vloer gespoten en maakt vuil, vet en bacteriën los zonder chemicaliën te hoeven gebruiken.

©marchsirawit

De meeste stoomreinigers zijn voorzien van een microvezeldoek onder het mondstuk, die het losgekomen vuil meteen opneemt. Dat maakt deze apparaten niet alleen milieuvriendelijk, maar ook geschikt voor mensen met allergieën: huisstofmijt en bacteriën op de vloer worden door de hitte grotendeels gedood.

Het gebruik is erg eenvoudig, al is enige voorzichtigheid wel geboden. Niet elke vloer is bestand tegen hoge temperaturen of vocht. Tegels, natuursteen, beton en gietvloeren zijn meestal geschikt, mits goed afgewerkt. Voor laminaat en vinyl is voorzichtigheid geboden: deze vloeren kunnen kromtrekken als er vocht tussen de naden komt. Controleer daarom altijd de aanbevelingen van de vloerenfabrikant.

Afhankelijk van het apparaat moet het waterreservoir regelmatig worden bijgevuld, zeker bij grotere ruimtes. En om kalkaanslag te voorkomen, is het aan te raden om gedemineraliseerd water of kortweg demiwater te gebruiken, vooral in regio's met hard water.

Houten vloeren: reinigen met beleid

Houten vloeren zoals parket of lamelparket geven een ruimte warmte en karakter, maar zijn wel een stuk gevoeliger dan andere vloerafwerkingen. Te veel vocht of hitte kan leiden tot opzwelling, barsten of verkleuring. Daarom zijn stoomreinigers in vrijwel alle gevallen ongeschikt voor hout, tenzij de vloerfabrikant expliciet vermeldt dat het veilig is (al is dat zeldzaam).

©Philips

Gelukkig zijn er diverse vloerreinigers en dweilapparaten die – in de juiste stand, met het juiste reinigingsmiddel en minimaal vochtgebruik – ook veilig te gebruiken zijn op goed afgewerkte houten vloeren (zoals gelakt of geolied parket).

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Spraymoppen of vloerwissers met een ingebouwd reservoir voor een pH-neutraal schoonmaakmiddel. Ze brengen een fijne nevel aan en gebruiken zachte doeken, waardoor de vloer nauwelijks nat wordt. Lees bijvoorbeeld onze review van de Philips OneUp.

  • Multifunctionele vloerreinigers zoals de Kärcher FC 7 of Bissell CrossWave. Deze machines reinigen met draaiende borstels en een minimale hoeveelheid water, en worden vaak verkocht als geschikt voor afgewerkte houten vloeren.

  • Robotstofzuigers met dweilfunctie die ingesteld kunnen worden op een laag vochtgehalte.

Welke oplossing je ook kiest: gebruik altijd een reinigingsmiddel dat specifiek geschikt is voor houten vloeren, vermijd agressieve middelen of te veel water, en test het apparaat eerst op een onopvallende plek. Controleer daarnaast altijd de onderhoudsvoorschriften van de vloer zelf. Sommige houtsoorten of afwerkingen verdragen meer dan andere.

▼ Volgende artikel
Nieuw van Philips: snel wisselen tussen twee soorten koffiebonen met de Baristina met Bean swap
© Philips
Huis

Nieuw van Philips: snel wisselen tussen twee soorten koffiebonen met de Baristina met Bean swap

Philips breidt de Baristina-serie uit met een nieuwe variant. De Baristina met Bean swap heeft een dubbele bonencontainer, waarmee je eenvoudig wisselt tussen twee soorten koffiebonen. Met één simpele beweging kies je bijvoorbeeld voor een stevige espresso in de ochtend en een decaf in de avond.

Dubbele bonencontainer voor meer keuze

De Philips Baristina met Bean swap heeft twee bonenvakken bovenop de machine. Door een simpele draai wissel je van boon, zonder dat je de container hoeft te legen of te vervangen. Je kunt ook je eigen blend maken door beide soorten tegelijk te malen.

Voor nog meer flexibiliteit is het mogelijk om gemalen koffie toe te voegen via de portafilter. Dat is ideaal als je af en toe een single origin of cafeïnevrije variant wilt gebruiken.

©Philips

Slim en duurzaam design

De machine is onderdeel van de BAR300-serie, die eerder positief werd beoordeeld in onafhankelijke tests. De behuizing bestaat deels uit gerecycled kunststof. Dankzij het compacte ontwerp past de machine in bijna elke keuken. Verkrijgbaar in zwart of wit, met roestvrijstalen accenten.

©Philips

De belangrijkste kenmerken op een rij

  • Dubbele bonencontainer met Bean swap-functie

  • Slim doseersysteem dat verspilling voorkomt

  • Ook geschikt voor gemalen koffie

  • Stijlvol en ruimtebesparend ontwerp

De Philips Baristina met Bean swap is verkrijgbaar vanaf midden juli 2025. De verwachte adviesprijs is 349 euro.


☕ Bekijk hieronder meer espressomachines van Philips op Kieskeurig.nl