ID.nl logo
Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!
Mobiliteit

Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

De aanschafprijzen van tweedehands elektrische auto’s dalen, terwijl het aanbod tegelijkertijd flink stijgt. Daardoor wordt een gebruikte tweedehands elektrische auto steeds aantrekkelijker. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste auto koopt? Volg deze checklist!

Op zoek naar een knappe tweedehands EV? In dit artikel behandelen we onder meer:

  • Modeljaar checken: Belangrijk vanwege snelle ontwikkelingen en verschillen in technologie, zoals batterijcapaciteit

  • Specificaties onderzoeken: Focus op laadmogelijkheden, aanwezigheid van een warmtepomp, en energie-efficiënte voorzieningen zoals stoelverwarming

  • Uitgebreide proefrit maken: Essentieel voor inzicht in de actuele staat en prestaties van de batterij

  • Batterijtest uitvoeren: Een professionele check geeft duidelijkheid over de batterijgezondheid

  • Resterende garantie controleren: Check hoeveel fabrieksgarantie er nog op de batterij zit

  • Autohistorie opvragen: Informatie inwinnen over onderhoud, reparaties, en de staat van essentiële onderdelen

  • Let op valkuilen: Wees je bewust van de garantievoorwaarden en de fysieke staat van de auto

  • Ook lezen: Tweedehands elektrische auto kopen met subsidie? Grijp nu je kans!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Er gaan een hoop horrorverhalen rond over de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Veel van die verhalen hebben iets te maken met de batterij. Die bepaalt immers hoe ver je kunt rijden. En als die (deels) kapot is, verliest je auto praktische bruikbaarheid. Met deze checklist weet je zeker dat je goed zit en wordt het kopen van een tweedehands EV een stuk makkelijker en zorgelozer.

Check het modeljaar van een auto 

Laten we beginnen bij het begin: het uitzoeken van een auto. Dat is bij een tweedehands elektrische auto iets complexer dan bij een ‘normale’ brandstofauto. Omdat de ontwikkelingen in de wereld van elektrisch rijden heel snel gaan, vernieuwen fabrikanten hun modellen véél vaker gedurende hun levensjaren. Dat betekent bijvoorbeeld dat een model uit 2019 optisch niet verschilt ten opzichte van een auto uit 2018, maar onderhuids wél flink is veranderd. Denk aan een nieuwe of grotere batterij, betere software en een sterkere of efficiëntere elektromotor. 

Heb je eenmaal een model op het oog, doe dan zelf even onderzoek naar de verschillende varianten die van zo’n auto bestaan. Een handige website om verschillen tussen op het eerste oog identieke auto’s op te zoeken, is EV Database. Daar zie je bijvoorbeeld dat de Volkswagen e-Golf uit 2017 bijna 100 kilometer verder komt dan diezelfde auto uit 2016! Die verschillen zie je ook terug in de vraagprijzen voor auto’s, dus bepaal goed of je zulke upgrades echt nodig hebt. Zo niet, dan kan het je alsnog een hoop geld schelen.

©Sergey Tryapitsyn

Kijk goed naar de specificaties

Er zijn meer factoren die van invloed zijn op de praktische bruikbaarheid van je toekomstige tweedehands elektrische auto. Belangrijk is een 1- of 3-fase-lader. Met eerstgenoemde duurt het véél langer (soms tot wel 20 uur) om je auto aan de laadpaal thuis of in de straat op te laden. Auto’s met een 3-fase-lader hebben gemiddeld genomen (afhankelijk van de batterijgrootte en jouw eigen stroomaansluiting) 6 tot 8 uur nodig om volledig vol te raken. 

Kijk daarnaast goed naar de snellaadmogelijkheden (DC-laden) van de auto. Oudere elektrische auto’s hebben misschien helemaal geen mogelijkheid om snel te laden of maken nog gebruik van de verouderde CHAdeMO-stekker, die inmiddels een beetje uit het straatbeeld verdwijnt. Een auto met een zogenaamde CCS-aansluiting is klaar voor de toekomst, want dat is de standaard in heel Europa. 

Nog een paar tips die jouw tweedehands EV fijner maken: kijk of de auto een warmtepomp heeft. Daarmee verbruik je met name 's winters minder energie en kom je dus een stuk verder met je auto. Ook handig is stoelverwarming: dat is een veel efficiëntere manier om jou als bestuurder te verwarmen, kost minder energie en snoept in de koude wintermaanden dus ook minder kilometers uit je batterij. Om dezelfde reden is het ook handig als je je auto op afstand kunt voorverwarmen, bijvoorbeeld als-ie aan de laadpaal staat; zo haalt je auto energie uit het stroomnet om zichzelf te verwarmen, en niet uit de batterij. Ook dat scheelt weer.

Maak een uitgebreide proefrit 

Het belangrijkste onderdeel van een tweedehands elektrische auto is de batterij. Het is bekend dat deze na verloop van tijd minder elektriciteit opslaat en levert, maar hoeft daarom zeker geen probleem te zijn. Om zelf inzicht te krijgen in de status van de batterij, is het slim om een uitgebreide proefrit te maken. Het liefst rijd je een volle accu helemaal leeg, zodat je ziet hoe ver je in de praktijk met de auto kunt rijden.

Vergelijk deze cijfers met de praktijkcijfers die je op EV Database ziet staan. Zit er een verschil van meer dan 25 procent tussen de kilometers die je hebt gereden en de praktijkcijfers op die website? Dan is de batterij een punt van aandacht. Als je deze lange rit hebt gemaakt, probeer de auto dan ook eens met een snellader op te laden. Vergelijk de tijd die nodig is om op te laden met de oplaadtijd op EV Database: ook dat geeft goed inzicht in de status van de batterij.

Lukt het je niet om de accu helemaal leeg te rijden, maak dan een proefrit van zo’n 50 kilometer. Is de actieradius met meer dan 50 kilometer afgenomen? Dan is het verstandig om de batterij van deze tweedehands elektrische auto verder te (laten) controleren.

Voer een batterijtest uit op een tweedehands EV 

Bij verschillende autobedrijven kun je binnen niet al te lange tijd een batterijtest laten uitvoeren. Een monteur kan een meetapparaat op de zogenaamde OBD-interface aansluiten en op die manier de accu uitlezen. Je krijgt dan informatie over bijvoorbeeld de spanning van de batterij, hoe vaak de auto aan de snellader heeft gestaan en of de ‘State of Charge’ – de batterijcapaciteit – correct is. Een (positieve) uitslag geeft jou als consument wat meer zekerheid en vertrouwen in je aankoop. 

Let op: de ene batterijtest duurt langer dan de andere. Ook de kosten van zo’n batterijtest kunnen variëren, terwijl nog niet elk autobedrijf in staat is er een uit te voeren. Daarom is het verstandig om voorafgaand aan je afspraak te informeren of het mogelijk is zo’n batterijtest uit te laten voeren, en wat de kosten daarvoor zijn. Dat voorkomt verrassingen.

©Mediaparts

Controleer de resterende garantie

Gelukkig geven veel fabrikanten lange garanties op het batterijpakket. In de meeste gevallen gaat het hier om 8 jaar of 160.000 kilometer, en vervalt de garantie als een van die twee als eerste wordt behaald. Verliest de batterij van een tweedehands elektrische auto binnen die termijn meer dan 30 procent van z’n capaciteit, dan zal de fabrikant deze vervangen.

Let op: fabrikanten hebben hun eigen meetmethode om de capaciteit van de accu te berekenen. De onafhankelijke batterijtest uit bovenstaand punt kan mogelijk een andere uitslag geven, waardoor zo’n test niet sluitend is voor de garantie. De BOVAG en Vereniging Elektrische Rijders zijn momenteel bezig met een onderzoek om hier inzicht in te krijgen. Overigens hanteren autofabrikanten andere garanties op de rest van de auto, dus controleer ook de status daarvan.

Vraag naar de historie van de auto 

Een tweedehands elektrische auto blijft een tweedehands auto, dus zorg ervoor dat je wat te weten komt over hoe er met de auto is omgegaan. Hoe zit het met reparaties en onderhoud? Wanneer zijn de banden voor het laatst vervangen, en hoe staat het met de remblokken? Over het algemeen zijn elektrische auto’s veel eenvoudiger en goedkoper om te onderhouden, maar er moet natuurlijk wel netjes mee worden omgesprongen.

Met name banden en remmen zijn aandachtspunten, omdat elektrische auto’s zwaarder zijn en regeneratief kunnen remmen. Dat betekent dat de auto veel op de motor kan afremmen en de fysieke remmen minder worden gebruikt. Controleer daarom goed of deze nog werken. Check daarnaast ook of je geen schades en lekkages in een tweedehands elektrische auto vindt. Ook willen fabrikanten de garantie op auto’s nog weleens laten vervallen als de gebruiker een noodzakelijke onderhoudsbeurt mist, dus let ook daar op. In zo’n geval vervalt de garantie op het accupakket en de aandrijflijn overigens vaak niet.

Zelf een proefrit maken met een EV-liefhebber? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.

▼ Volgende artikel
Whatsappen in je eigen stijl: zo maak je je appjes op
Huis

Whatsappen in je eigen stijl: zo maak je je appjes op

WhatsApp gebruikt standaard het lettertype Helvetica. Dat is een duidelijk lettertype dat al bestaat sinds 1957, maar de letters zijn wel heel saai. Net als andere socialmediaplatformen, blinkt WhatsApp niet uit in mogelijkheden voor tekstopmaak. Toch kun je je tekst opleuken: als je deze trucjes kent.

Voel jij je weleens beperkt in de opmaakmogelijkheden van je appjes? We laten zien wat er allemaal mogelijk is in WhatsApp:

  • Vet, cursief, doorhalen
  • Monospacen
  • Opsommingstekens toevoegen
  • Tekst markeren met een quotes
  • Externe websites en apps die je tekst voor jou opmaken

Dol op mooie dingen maken? Lees dan ook: Adobe Express: snel stijlvolle ontwerpen creëren

Het was in WhatsApp al mogelijk om tekst vet, cursief of doorgehaald te plaatsen. Sinds februari 2024 heeft Meta het in WhatsApp ook mogelijk gemaakt om bullets, genummerde lijsten, blockquotes en inline code toe te voegen. Al deze functies zijn beschikbaar in gesprekken op iOS, Android, web en Mac. Je moet alleen even weten hoe je dat precies doet.

Vet, cursief, doorhalen

In WhatsApp kun je tekst prima vet, cursief en doorgehaald weergeven. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is je tekst tussen speciale tekens plaatsen. Om een stukje tekst vetgedrukt te maken, plaats je een asterisk/sterretje (*). Deze zet je voor en na de tekst die je vetgedrukt wilt hebben. Tijdens het typen zie je dat de tekst tussen de asterisken vetgedrukt wordt, nog voordat je hem hebt verzonden. De ontvanger ziet de sterretjes natuurlijk niet.

Om een tekst cursief te maken, gebruik je voor en na de tekst die je schuingedrukt wilt hebben, het onderstrepingsteken/underscore (_). Dat is bijvoorbeeld handig als je citaten typt in WhatsApp. Het is ook mogelijk om een stukje tekst door te halen. Hiervoor plaats je een tilde (~) aan beide kanten van de tekst.

Hier passen we zowel de stijlen vet, cursief en doorgehaald toe.

Tekstopmaak combineren

Uiteraard kun je deze teksttrucjes mixen in hetzelfde bericht. Zet bijvoorbeeld het ene woord in cursief en het andere in vet. Het is zelfs mogelijk om stijlen te combineren op hetzelfde stukje tekst. Als je bijvoorbeeld _*tekst*_ typt, dan komt dit woord zowel cursief als vet in beeld. Voeg je voor en achter nog een tilde toe, dus ~_*tekst*_~, dan krijg je dit: tekst.

Het is mogelijk om verschillende stijlen te combineren op hetzelfde stukje tekst.

Monospace

Monospacing is een opmaaktechniek die de focus op een stukje tekst legt. Hierdoor komt er meer ruimte tussen de tekens. Elke letter krijgt daarmee dezelfde verticale en horizontale ruimte, wat bij de meeste lettertypes niet het geval is. De i neemt bijvoorbeeld normaal gesproken minder plaats in dan de w en de m.

Om deze teksttruc te gebruiken, plaats je drie backticks voor en na het stukje tekst waarop je monospace wilt toepassen. De backtick staat ook bekend als backquote en accent grave. Dit is het streepje op een letter dat van linksboven naar rechtsonder wijst, zoals in de woorden carrière en crème.

Met drie backticks zet je een stukje tekst om in monospace.

Brushpen, gelpen, potlood of kalligrafiepen

Teksten opmaken kan ook met de hand!

Snelkoppelingen

Het kan lastig zijn om al deze WhatsApp-opmaaktrucjes te onthouden. De mobiele app heeft gelukkig zelf een aantal ingebouwde snelkoppelingen die je kunt gebruiken tijdens het typen. Tik en houd het gebied vast zodat je een selectietool krijgt. Selecteer het stukje tekst dat je op een speciale manier wilt opmaken. Tik hierop en dan krijg je bij de bekende opdrachten te zien zoals Knip, Kopieer en Plak. Klik nu op het pijltje rechts tot je bij de optie Structuur komt. Daar herken je het kleine menu om de opmaak aan te passen. Als je dit selecteert, krijg je de opties Vet, Cursief, Doorgestreept en Monospace te zien die je vanaf daar rechtstreeks kunt toepassen. Deze mogelijkheid is niet beschikbaar in de desktop-app.

Je kunt de basisstijlen ook uit de opmaaksnelkoppelingen halen.

Opsommingstekens

Wil je een lijstje naar iemand of naar jezelf sturen, dan kun je heel gemakkelijk opsommingstekens of bullets plaatsen. Sommige mensen gebruiken WhatsApp als notitie-app en sturen een bericht naar zichzelf om dingen niet te vergeten. Typ eerst een asterisk of een liggend streepje, dat maakt in dit geval geen verschil. Daarna moet je eraan denken om een spatie te typen en vervolgens typ je het eerste item. Tik vervolgens op Return of Enter. Daar zie je nu direct de tweede bulletpoint die wacht op het volgende item. Vanaf nu hoef je niet meer een liggend streepje met een spatie te typen, WhatsApp doet dit voor je.

Typ een asterisk of een liggend streepje gevolgd door een spatie en WhatsApp maakt er automatisch een opsommingsteken van.

Genummerde lijst

Heb je liever een genummerde lijst? Dat kan ook. Typ een nummer, bijvoorbeeld 1, gevolgd door een punt en een spatie en schrijf daarna het eerste item van je lijst. Wanneer je nu op Enter na het eerste item tikt, verschijnt het volgende nummer dat wacht op het volgende item in de lijst. Als je zou beginnen met een ander getal, bijvoorbeeld 7, gevolgd door een punt, dan plaatst WhatsApp meteen het volgende getal (dus 8) als je op Enter tikt.

Met een cijfer gevolgd door een punt en een spatie krijg je een genummerde lijst.

Quoteblokjes

Een quoteblokje of blockquote gebruik je om een stukje tekst te markeren. Je plaatst hiermee een vette verticale streep voor een stukje tekst. Om deze opmaak te krijgen, typ je eerst > gevolgd door een spatie. De boodschap die je daarna typt, wordt voorafgegaan door een grijs verticaal balkje.

Tot slot kun je ook tekst als inline code opmaken. Je begint en eindigt dan met de backticks. Daartussen zet je de tekst die je wil highlighten (`tekst`).

Net alleen het balkje maar ook de tekst daarachter (de quote) komt in het grijs.

Lettergrootte aanpassen

Worden je ogen er niet beter op en vind je het moeilijk om de WhatsApp-communicatie te lezen op je telefoon? Pas dan de lettergrootte aan. Op een Android-telefoon ga je hiervoor naar de Instellingen van WhatsApp. Dat doe je door op het pictogram met de drie stippen bovenaan te tikken. Onder het scherm Chatinstellingen staan verschillende opties. Kies de knop Lettergrootte. Daar kies je tussen kleine, middelgrote en grote tekstgrootte.

WhatsApp heeft op dit moment alleen in Android een optie om de lettergrootte binnen het programma aan te passen. Als je de letterweergave wilt vergroten op iOS, dan open je de Instellingen van iOS (dus niet de instellingen van WhatsApp). Daarna tik je op Scherm en helderheid. Selecteer de optie Tekstgrootte en sleep vervolgens de schuifregelaar om de lettergrootte aan te passen.

Op Android-smartphones regel je de lettergrootte in WhatsApp zelf. In iOS wijzig je de algemene tekstgrootte.

WhatsApp Editor

Wil je je WhatsApp-boodschappen af en toe wat meer glans geven en heb je geen zin om de speciale toetsen te onthouden? Gebruik dan de WhatsApp Editor. Deze online editor werkt op twee manieren.

Je kunt de tekst gewoon in het tekstvak typen. Met de formatteerknoppen zet je stukjes tekst vervolgens in vet, cursief, onderstreept of monospace. In deze editor voeg je ook eenvoudig emoticons toe. Als de boodschap klaar is, klik je op de balk Copy to clipboard. Daarna plak je de opgemaakte boodschap in de app of de webversie van WhatsApp.

Nog interessanter is het als je deze webtoepassing koppelt aan je WhatsApp-id. Daarvoor klik je bovenaan op de knop WhatsApp Link, zodat je op een pagina komt waar je je telefoonnummer ingeeft met de juiste landcode. Daarna komt de blauwe balk Create Link tevoorschijn. Als je daarop klikt, verschijnt er een QR-code die je scant met je smartphone. Er is ook een speciale WhatsApp-link om met je WhatsApp-contacten te delen. Vanuit de webpagina kun nu rechtstreeks WhatsApp openen. Er is verder nog een Speech-To-Text-pagina, maar daarvan viel het resultaat ons dik tegen.

WhatsApp Editor plaatst de speciale tekens voor jou.

Fonts For WhatsApp

Een leuke oplossing voor als je af en toe verrassend uit de hoek wilt komen met een leuke uitnodiging, een stijlvolle invitatie of een fleurige felicitatie, is Fonts For Whatsapp.

Eerst typ je de boodschap in het tekstvak en vervolgens zie je dat er automatisch een heleboel voorbeelden worden gegenereerd. Ze voorzien de tekst niet alleen van een leuk lettertype, er worden ook hartjes, krulletjes, emoticons en ornamenten bij geplaatst. In de linkerbovenhoek kun je de thematische categorieën openen zoals Cute, Crazy, Ugly, Box, Sad, Thankyou, Asian en meer. Heb je de tekst vormgegeven, dan is het weer een kwestie van kopiëren en plakken. Deze combinaties kun je trouwens bij alle sociale-mediasites toepassen.

Naar gelang het thema plaatst Fonts For Whatsapp de juiste versieringen.

Generatieve websites

Om berichten op sociale mediasites nog stijlvoller te maken, is er een aantal generatieve websites beschikbaar. Open zo’n site met de webbrowser. Typ de tekst in het hoofdvak en zie hoe de verschillende lettertypen en stijlen de webpagina vullen. Blader er doorheen en als er een stijl je bevalt, klik je op de knop Kopiëren.

Als generatieve websites tippen we YayText waar het aanbod aan stijlen onuitputtelijk lijkt. Gelukkig zijn er in de linkerbalk de categorieën waardoor de keuze gemakkelijker wordt. Er is ook een bibliotheek met emoji voor de meest uiteenlopende onderwerpen.

Bij Lingojam kom je bij de Fancy TextGenerator. Weer typ je eerst je tekst en rechts verschijnt de fancy text. Hier moet je gewoon door de lange lijst resultaten scrollen, want die zijn niet thematisch geordend.

De laatste generatieve website de we al tip noemen, is Igfonts. De naam komt van de Instagram-lettertypen. Ook deze site creëert een massa verschillende stijlen met behulp van een groot aantal unicode-tekens. Dat betekent dat je niet echt lettertypes kiest, maar verschillende unicode-tekens combineert die de letters op het scherm vormen.

Het aanbod van de generatieve website YayText is overweldigend.

Vijf luiken van Glyphy

Een bijzondere generatieve website is Glyphy. Glyphy begint met een leuke Font Generator waar je de thema’s in de bovenbalk vindt. Het tweede luik zijn Cool Symbols die geordend zijn in sterren, pijltjes, hartjes, bloemen en sneeuwvlokken. Het derde luik gebruik je om een sterke gebruikersnaam voor sociale media te verzinnen. Je typt een naam, een woord en een gevoel en je bekijkt wat deze Username Generator ervan bakt.

Dan is er nog het luik Emoticons, Je komt niet bij de glad afgewerkte emoticons, maar bij de oorspronkelijke emoticons die nog uit letters, boogjes en streepjes bestaan. Het laatste luik is in nog in ontwikkeling, de PFP Maker, om een originele profielfoto samen te stellen.

Glyphy, een generatieve website, heeft op dit moment vier bruikbare luiken.

Populaire opmaakapps

Naast de standaardopmaakopties in WhatsApp en de generatieve websites kun je ook talloze mobiele apps van derden gebruiken. Enkele populaire WhatsApp-opmaakapps zijn Blue Words, Font Keyboard, Stylish Texts en Fonts.

Eerst moet je de app downloaden, daarna zorg je via de instellingen van je smartphone dat de app als extra toetsenbord beschikbaar wordt. Wanneer je daarna een boodschap wilt typen, kun je dit extra toetsenbord selecteren en vervolgens kies je uit de honderden stijlen en kant-en-klare sjablonen.

Voor alle apps die we hebben getest, moet je betalen. Ze zijn behoorlijk prijzig, om niet te zeggen te duur, voor wat ze te bieden hebben. Bij sommige gaat er elke maand een bedrag van je rekening, bij andere elke week. Ze hebben allemaal een proefperiode van drie tot zeven dagen, maar dan moet je wel eerst een abonnement afsluiten met je creditcard. Tijdens de proefperiode kun je het abonnement nog annuleren. Alleen we merkten dat er zelfs geld van onze rekening ging nadat we het abonnement hadden geannuleerd bij Fonts. Voel je vrij om deze apps te gebruiken, maar je bent gewaarschuwd.

Dit is de app Fonts die je een extra toetsenbord geeft om je WhatsApp-berichten op te leuken.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube