ID.nl logo
Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!
© Studio Romantic
Mobiliteit

Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

De aanschafprijzen van tweedehands elektrische auto’s dalen, terwijl het aanbod tegelijkertijd flink stijgt. Daardoor wordt een gebruikte tweedehands elektrische auto steeds aantrekkelijker. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste auto koopt? Volg deze checklist!

Op zoek naar een knappe tweedehands EV? In dit artikel behandelen we onder meer:

  • Modeljaar checken: Belangrijk vanwege snelle ontwikkelingen en verschillen in technologie, zoals batterijcapaciteit

  • Specificaties onderzoeken: Focus op laadmogelijkheden, aanwezigheid van een warmtepomp, en energie-efficiënte voorzieningen zoals stoelverwarming

  • Uitgebreide proefrit maken: Essentieel voor inzicht in de actuele staat en prestaties van de batterij

  • Batterijtest uitvoeren: Een professionele check geeft duidelijkheid over de batterijgezondheid

  • Resterende garantie controleren: Check hoeveel fabrieksgarantie er nog op de batterij zit

  • Autohistorie opvragen: Informatie inwinnen over onderhoud, reparaties, en de staat van essentiële onderdelen

  • Let op valkuilen: Wees je bewust van de garantievoorwaarden en de fysieke staat van de auto

  • Ook lezen: Tweedehands elektrische auto kopen met subsidie? Grijp nu je kans!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Er gaan een hoop horrorverhalen rond over de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Veel van die verhalen hebben iets te maken met de batterij. Die bepaalt immers hoe ver je kunt rijden. En als die (deels) kapot is, verliest je auto praktische bruikbaarheid. Met deze checklist weet je zeker dat je goed zit en wordt het kopen van een tweedehands EV een stuk makkelijker en zorgelozer.

Check het modeljaar van een auto 

Laten we beginnen bij het begin: het uitzoeken van een auto. Dat is bij een tweedehands elektrische auto iets complexer dan bij een ‘normale’ brandstofauto. Omdat de ontwikkelingen in de wereld van elektrisch rijden heel snel gaan, vernieuwen fabrikanten hun modellen véél vaker gedurende hun levensjaren. Dat betekent bijvoorbeeld dat een model uit 2019 optisch niet verschilt ten opzichte van een auto uit 2018, maar onderhuids wél flink is veranderd. Denk aan een nieuwe of grotere batterij, betere software en een sterkere of efficiëntere elektromotor. 

Heb je eenmaal een model op het oog, doe dan zelf even onderzoek naar de verschillende varianten die van zo’n auto bestaan. Een handige website om verschillen tussen op het eerste oog identieke auto’s op te zoeken, is EV Database. Daar zie je bijvoorbeeld dat de Volkswagen e-Golf uit 2017 bijna 100 kilometer verder komt dan diezelfde auto uit 2016! Die verschillen zie je ook terug in de vraagprijzen voor auto’s, dus bepaal goed of je zulke upgrades echt nodig hebt. Zo niet, dan kan het je alsnog een hoop geld schelen.

©Sergey Tryapitsyn

Kijk goed naar de specificaties

Er zijn meer factoren die van invloed zijn op de praktische bruikbaarheid van je toekomstige tweedehands elektrische auto. Belangrijk is een 1- of 3-fase-lader. Met eerstgenoemde duurt het véél langer (soms tot wel 20 uur) om je auto aan de laadpaal thuis of in de straat op te laden. Auto’s met een 3-fase-lader hebben gemiddeld genomen (afhankelijk van de batterijgrootte en jouw eigen stroomaansluiting) 6 tot 8 uur nodig om volledig vol te raken. 

Kijk daarnaast goed naar de snellaadmogelijkheden (DC-laden) van de auto. Oudere elektrische auto’s hebben misschien helemaal geen mogelijkheid om snel te laden of maken nog gebruik van de verouderde CHAdeMO-stekker, die inmiddels een beetje uit het straatbeeld verdwijnt. Een auto met een zogenaamde CCS-aansluiting is klaar voor de toekomst, want dat is de standaard in heel Europa. 

Nog een paar tips die jouw tweedehands EV fijner maken: kijk of de auto een warmtepomp heeft. Daarmee verbruik je met name 's winters minder energie en kom je dus een stuk verder met je auto. Ook handig is stoelverwarming: dat is een veel efficiëntere manier om jou als bestuurder te verwarmen, kost minder energie en snoept in de koude wintermaanden dus ook minder kilometers uit je batterij. Om dezelfde reden is het ook handig als je je auto op afstand kunt voorverwarmen, bijvoorbeeld als-ie aan de laadpaal staat; zo haalt je auto energie uit het stroomnet om zichzelf te verwarmen, en niet uit de batterij. Ook dat scheelt weer.

Maak een uitgebreide proefrit 

Het belangrijkste onderdeel van een tweedehands elektrische auto is de batterij. Het is bekend dat deze na verloop van tijd minder elektriciteit opslaat en levert, maar hoeft daarom zeker geen probleem te zijn. Om zelf inzicht te krijgen in de status van de batterij, is het slim om een uitgebreide proefrit te maken. Het liefst rijd je een volle accu helemaal leeg, zodat je ziet hoe ver je in de praktijk met de auto kunt rijden.

Vergelijk deze cijfers met de praktijkcijfers die je op EV Database ziet staan. Zit er een verschil van meer dan 25 procent tussen de kilometers die je hebt gereden en de praktijkcijfers op die website? Dan is de batterij een punt van aandacht. Als je deze lange rit hebt gemaakt, probeer de auto dan ook eens met een snellader op te laden. Vergelijk de tijd die nodig is om op te laden met de oplaadtijd op EV Database: ook dat geeft goed inzicht in de status van de batterij.

Lukt het je niet om de accu helemaal leeg te rijden, maak dan een proefrit van zo’n 50 kilometer. Is de actieradius met meer dan 50 kilometer afgenomen? Dan is het verstandig om de batterij van deze tweedehands elektrische auto verder te (laten) controleren.

Voer een batterijtest uit op een tweedehands EV 

Bij verschillende autobedrijven kun je binnen niet al te lange tijd een batterijtest laten uitvoeren. Een monteur kan een meetapparaat op de zogenaamde OBD-interface aansluiten en op die manier de accu uitlezen. Je krijgt dan informatie over bijvoorbeeld de spanning van de batterij, hoe vaak de auto aan de snellader heeft gestaan en of de ‘State of Charge’ – de batterijcapaciteit – correct is. Een (positieve) uitslag geeft jou als consument wat meer zekerheid en vertrouwen in je aankoop. 

Let op: de ene batterijtest duurt langer dan de andere. Ook de kosten van zo’n batterijtest kunnen variëren, terwijl nog niet elk autobedrijf in staat is er een uit te voeren. Daarom is het verstandig om voorafgaand aan je afspraak te informeren of het mogelijk is zo’n batterijtest uit te laten voeren, en wat de kosten daarvoor zijn. Dat voorkomt verrassingen.

©Mediaparts

Controleer de resterende garantie

Gelukkig geven veel fabrikanten lange garanties op het batterijpakket. In de meeste gevallen gaat het hier om 8 jaar of 160.000 kilometer, en vervalt de garantie als een van die twee als eerste wordt behaald. Verliest de batterij van een tweedehands elektrische auto binnen die termijn meer dan 30 procent van z’n capaciteit, dan zal de fabrikant deze vervangen.

Let op: fabrikanten hebben hun eigen meetmethode om de capaciteit van de accu te berekenen. De onafhankelijke batterijtest uit bovenstaand punt kan mogelijk een andere uitslag geven, waardoor zo’n test niet sluitend is voor de garantie. De BOVAG en Vereniging Elektrische Rijders zijn momenteel bezig met een onderzoek om hier inzicht in te krijgen. Overigens hanteren autofabrikanten andere garanties op de rest van de auto, dus controleer ook de status daarvan.

Vraag naar de historie van de auto 

Een tweedehands elektrische auto blijft een tweedehands auto, dus zorg ervoor dat je wat te weten komt over hoe er met de auto is omgegaan. Hoe zit het met reparaties en onderhoud? Wanneer zijn de banden voor het laatst vervangen, en hoe staat het met de remblokken? Over het algemeen zijn elektrische auto’s veel eenvoudiger en goedkoper om te onderhouden, maar er moet natuurlijk wel netjes mee worden omgesprongen.

Met name banden en remmen zijn aandachtspunten, omdat elektrische auto’s zwaarder zijn en regeneratief kunnen remmen. Dat betekent dat de auto veel op de motor kan afremmen en de fysieke remmen minder worden gebruikt. Controleer daarom goed of deze nog werken. Check daarnaast ook of je geen schades en lekkages in een tweedehands elektrische auto vindt. Ook willen fabrikanten de garantie op auto’s nog weleens laten vervallen als de gebruiker een noodzakelijke onderhoudsbeurt mist, dus let ook daar op. In zo’n geval vervalt de garantie op het accupakket en de aandrijflijn overigens vaak niet.

Zelf een proefrit maken met een EV-liefhebber? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.