ID.nl logo
Zo komt je kleding minder gekreukeld uit de wasmachine
Huis

Zo komt je kleding minder gekreukeld uit de wasmachine

Een berg wasgoed en nu moet het ook allemaal nog gestreken worden? Want al die kreuken! Goed nieuws: die kreukels kun je voorkomen. We geven tips zodat je kleding minder gekreukeld uit de wasmachine komt.

Bijna niemand vindt strijken leuk, dus kun je het best zorgen voor zo weinig mogelijk kreukels in je schone was. In dit artikel lees je: Hoe je kreukels kunt verminderen door het juiste wasprogramma te kiezen| Waarom je de trommel niet te vol moet doen | Wat de rol van je wasmiddel is.

Meer tips over wassen? Lees: 8 veelgemaakte fouten bij het wassen

Minder kreukels na het wassen (zonder strijken)

Vezels zijn rekbaar. Als de vezels een tijdje opgepropt hebben gezeten, houden ze die vorm. Dat is meestal nog erger als ze nat zijn. Gevolg: je kleding komt gekreukeld uit de wasmachine. Hoe erg het is met de kreukels, hangt onder andere af van de stof. Gelukkig kun je die kreukels wel tegengaan. Lees onze tips!

©StockPhotoPro - stock.adobe.com

Minder kreukels? Leg nieuwe kleding eerst in koud water

Door nieuwe kledingstukken in koud water te leggen, help je de vezels in de stof om soepel te worden en zichzelf op natuurlijke manier uit te rekken. Hierdoor verminder je de kans op kreukels en blijft de vorm van het kledingstuk beter behouden. Dit is vooral belangrijk bij stoffen die gevoelig zijn voor kreuken, zoals katoen en linnen.

Stop niet te veel was in je trommel

Een te volle belading van de wasmachine kan veel druk op de vezels van je kleding geven. Hierdoor krijg je vervorming en kreuken. Als de trommel te vol is hebben de kledingstukken ook niet genoeg ruimte om vrij te bewegen en zich te verplaatsen in de machine. Dit kan de kans op kreuken verhogen. Door minder wasgoed in de trommel te doen, geef je je kledingstukken meer ruimte om vrij te bewegen en zich te spreiden tijdens het wassen, waardoor de kans op kreuken kleiner wordt.

Zit je wasmand ook altijd veel te vol?

Zorg dan dat je er in elke kamer eentje hebt staan!

Eén van de eenvoudigste manieren om te zien of de wastrommel te vol zit, is om je hand in de trommel te plaatsen en te controleren of er nog voldoende ruimte is tussen de kledingstukken en de wand van de trommel. Als je hand er nog gemakkelijk tussen past, zit je goed.

Een andere manier is om de trommel niet meer dan 2/3 te vullen. Dit geeft de kledingstukken voldoende ruimte om vrij te bewegen en te voorkomen dat ze gaan kreuken.

Laat de was niet in de machine zitten om kreuken tegen te gaan

Zodra het wasprogramma klaar is, kun je de was het best direct ophangen. Door het nat en opgefrommeld te laten liggen, kreukt het juist. Schud het bij voorkeur nog even goed uit, voor je het ophangt. Hiermee komt er lucht tussen de vezels.

Ben je een wasje vergeten in de machine, of had je niet direct tijd om het op te hangen, dan kun je het even kort in de droger stoppen (als je die natuurlijk hebt). Een minuut of tien is genoeg om de ergste kreukels glad te strijken, dan kan het alsnog aan de lijn. Beter voor je was en beter voor het milieu.

Met droogtrommeldoekjes kom je was trouwens altijd heerlijk geurend uit de trommel!

©Pasta Design

Een kreukherstellend wasprogramma

Sommige wasmachines hebben een kreukherstellend programma. Dat is een fijne manier om je kleding te verzorgen en ervoor te zorgen dat ze er na het wassen en drogen minder gekreukeld uitzien. De koele spoeling aan het einde van de wascyclus helpt in de eerste plaats om kreukels te voorkomen. Ook maakt de wasmachine minder omwentelingen en het centrifugeren op lagere toeren, helpt ook. Het kreukherstellend programma op je wasmachine gaat ook nog eens krimpen tegen. Mooi meegenomen!

Sorteer de was niet alleen op kleur

Het sorteren van je was helpt ook om kreuken te verminderen. Vooral als je zware kledingstukken, zoals spijkerbroeken, samen wast met lichte kledingstukken, zoals bloesjes of T-shirts, kan de was extra kreuken. Door de was vooraf te sorteren en deze items apart te wassen, voorkom je dat. Kijk hierbij naar het gewicht, vooral als het stuk nat is. Hiermee verleng je ook de levensduur van je kledingstukken en blijven ze er langer als nieuw uitzien.

©Volodymyr

Je was kun je op verschillende manieren sorteren:

  • Op kleur, lichte kleuren bij elkaar, donkere kleuren, wit en soms zwart apart. Dit voorkomt dat kleuren door elkaar lopen en dat lichte kledingstukken grijs worden.
  • Stof, delicate stoffen zoals zijde en wol apart van zware stoffen zoals spijkerbroeken en handdoeken.
  • Vuilheid
  • Sorteer op wasvoorschriften, vooral temperatuur.

Kies het juiste wasmiddel

Om gekreukte was tegen te gaan, kun je het beste kiezen voor een vloeibaar wasmiddel in plaats van poeder. Vloeibare wasmiddelen zijn zachter en minder ruw dan poeders, waardoor ze minder schade aanrichten aan de vezels van je kleding. Hierdoor kreukt je kleding minder snel en blijft het ook nog eens langer mooi. Naast het gebruik van het juiste wasmiddel, kan het gebruik van wasverzachter ook helpen om kreukels te verminderen. Het maakt de vezels zachter, waardoor ze minder snel kreukelen.

Minder kreukels in je kleding na het wassen

Om er netjes uit te zien, is kreukvrije kleding toch wel noodzakelijk. Strijken zal voor overhemden en bloesjes vaak nog steeds nodig zijn. Hopelijk hebben we de strijkstapel in elk geval kleiner weten te maken!


🧽 Meer huishoudtips? Volg ons dan ook op Facebook!

View post on Facebook

▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.