ID.nl logo
Dit is de nieuwe iPhone X
Huis

Dit is de nieuwe iPhone X

Apple heeft tijdens z’n jaarlijkse keynote de nieuwe iPhone X (iPhone Ten) aangekondigd. De nieuwe smartphone, die wordt uitgebracht om het tienjarig bestaan van de iPhone te vieren, bestaat bijna geheel uit OLED-scherm en heeft geen zichtbare thuisknop meer, maar wel gezichtsherkenning. Hier vind je alle specificaties en prijzen van de iPhone X. Apple's belofte voor de smartphone van de toekomst.

Het gonsde de afgelopen weken van de geruchten omtrent de nieuwe iPhone. Werd aanvankelijk gedacht dat het toestel de iPhone 8 zou gaan heten, daarna de iPhone Edition, inmiddels is duidelijk, zoals de meest recente geruchten al deden vermoeden, dat Apple is gegaan voor de iPhone X. Het toestel bestaat uit glas aan de voorkant en de achterkant, en is waterdicht, net als de iPhone 8.

Super Retina Display

Bijzonder aan de iPhone X is het display, dat vrijwel de volledige voorkant van het toestel beslaat. Het voordeel hiervan is dat het toestel het display bevat ter grootte van een iPhone 7 Plus, terwijl het de afmeting heeft van een gewone iPhone 7. Het werd hoog tijd dat Apple overstapte op OLED, concurrenten als Samsung gebruiken deze displays al jaren, en de kwaliteit van de Galaxy displays is dan ook al minstens zo lang vele malen beter dan die van de iPhone. Daar zou nu een einde aan moeten komen, met als kanttekening dat het toestel hier wel een stuk duurder door wordt (Apple koopt deze displays namelijk voor de hoofdprijs van…Samsung). Daar krijgen we natuurlijk ook wel iets voor terug, namelijk een display van 5,8-inch, met een resolutie van 2436 x 1125 pixels (458 ppi) en HDR.

Geen Thuisknop

De thuisknop is verdwenen in deze nieuwe iPhone, hetgeen betekent dat de manier waarop je je iPhone ontgrendelt is veranderd. Het enige dat je nu hoeft te doen om je iPhone wakker te maken is op het scherm te tikken en naar boven te vegen. Siri roep je in deze versie van de iPone op door op de knop aan de zijkant te drukken (of Hey Siri te zeggen).

Face ID

Het kraakheldere nieuwe OLED scherm mag dan vele voordelen hebben, nadeel is dat er geen ruimte meer is voor de vingerafdruksensor. Apple werkt in het ‘geheim’ aan een vervanger van die sensor met behulp van akoestische technologie (oftewel, de sensor ‘hoort’ de contouren van je vinger) maar die technologie was niet op tijd klaar voor de iPhone X. In plaats daarvan is de iPhone uitgerust met technologie die het toestel in staat stelt om je gezicht te herkennen. Face ID om precies te zijn, ter vervanging van Touch ID. Er zijn veel vraagtekens rond de veiligheid van gezichtsherkenning, maar volgens Apple is de technologie veilig, sterker nog, veel veiliger dan Touch ID. Apple acht de technologie zelfs zo veilig dat het werkt met Apple Pay en apps van derden. Face ID wordt mogelijk gemaakt door een klein onderdeel bovenaan je iPhone genaamd hetTrueDepth camera system en een ingebouwde Neural Engine.

Animoji's

Een grappige nieuwe functie op de iPhone X zijn Animojis, oftewel, emoji's die je kunt animeren met behulp van je gezicht. Omdat Face ID je gezicht zo nauwkeurig scant, kun je met die technologie het uiterlijk van emoji's ook veranderen om je emoties uit te drukken. Je kunt die Animoji's rechtstreeks gebruiken in iMessage.

Camera

De camera in de iPhone X is een belangrijke wijziging ten opzichte van het voorgaande model, al is het nog steeds een 12 MP-camera. De sensoren zijn groter en verder. Belangrijk is de positionering van de camera’s. Zitten deze bij de iPhone 8 Plus nog naast elkaar, bij de iPhone X zitten de camera’s onder elkaar. De reden daarvoor is dat deze positionering ideaal is voor AR (Augmented Reality) waar Apple zwaar op wil gaan inzetten. Daarnaast heeft de camera dezelfde mogelijkheden als die van de iPhone 8 Plus, hetgeen betekent dat de geliefde portretmodus ook met dit toestel mogelijk is. Daarnaast hebben de camera's Quad LED Truetone Flash, voor nog betere belichting. Net als de iPhone 8 ondersteunt de iPhone X de Portrait Lighting-functie voor het real-time of achteraf uitlichten van foto's. Extra fijn is dat de TrueDepth-camera (voorheen de FaceTime-camera) ook de Portretmodus ondersteunt.

Batterij

Een ander voordeel van OLED, is dat de displays dunner zijn dan LCD, hetgeen betekent dat er meer ruimte is voor de batterij (en dat is wat ons betreft in de toestellen van Apple hard nodig). Daarnaast zijn OLED-displays energiezuiniger en dat compenseert dan weer prima voor het feit dat het display groter is. Volgens Apple zou een iPhone X 2 uur langer mee moeten gaan dan de iPhone 7.

Draadloos opladen

Volledig nieuw in deze versie van de iPhone is (eindelijk!) de mogelijkheid om het toestel draadloos op te laden. Daarvoor heb je dan uiteraard wel een draadloze lader nodig en die levert Apple helaas niet bij het toestel. De angst was dat draadloos opladen niet compatible zou zijn met openbare diensten voor opladen, maar tijdens de Keynote liet Apple expliciet vallen dat dit wel het geval zal zijn. Fraai is dat er een universele oplaadpad beschikbaar is die zowel je iPhone 8 oplaadt, als je iPhone X als je Apple Watch Series 3. Apple noemt deze technologie AirPower.

Kleuren, prijzen, beschikbaarheid

Dan natuurlijk de belangrijkste vraag: wanneer kunnen we de iPhone bestellen? In tegenstelling tot wat we verwachtten wordt de iPhone X direct wereldwijd verzonden. De pre-order datum is op 22 oktober en de toestellen worden op 3 november verzonden.

Het toestel is beschikbaar in de kleuren spacegrijs en zilver, en wat opslagcapaciteit betreft kun je kiezen voor 64 GB (1159 euro) of 256 GB (1329 euro).

▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.