Zo stel je een leesbevestiging in voor e-mails
Wil je zeker weten dat iemand jouw mailtje heeft ontvangen? Dan kun je leesbevestigingen instellen. Wij leggen uit hoe je dat doet voor Outlook, Gmail en Yahoo Mail.
Gmail
Gmail biedt uit zichzelf geen leesbevestiging aan. Dit kan alleen met een speciaal account dat via school of werk wordt aangemaakt. Dit zijn accounts die er als volgt uitzien: naam@bedrijfsnaam.nl in plaats van @gmail.nl.
Mocht je gebruik maken van een dergelijk e-mailadres, dan is het instellen van een leesbevestiging vrij eenvoudig: bij het opstellen van je e-mail zie je rechtsonder een klein omlaag wijzend driehoekje. Dit is de functie ‘meer opties’, klik hierop en vervolgens op ‘leesbevestiging verzoeken’. Let er wel op dat de persoon naar wie je het bericht stuurt, de leesbevestiging mogelijk eerst moet goedkeuren voordat je een melding ontvangt.
©PXimport
In het hoogstwaarschijnlijke geval dat je geen gebruik maakt van een Google werk of school account, zul je een extensie moeten downloaden om een leesbevestiging te kunnen instellen bij Gmail. Hiervoor kun je de extensie Mailtrack gebruiken. Zodra de ontvanger in kwestie de mail opent weet Mailtrack dat de mail gelezen is. Wanneer je verzonden e-mail geopend is, verschijnen er twee vinkjes bij én krijg je allerhande notificaties en ook nog eens een rapport per dag. Hoe je de tool downloadt en installeert, lees je hier.
Outlook
Bij een desktopprogramma zoals Outlook heb je wel de gelegenheid om een leesbevestiging in te stellen. Ontvangers (die ook gebruik maken van Outlook) hebben wel het recht deze leesbevestiging te weigeren, dus 100% zekerheid zul je nooit hebben. Bedenk wel dat dit geen oplossing is als je Outlook in je browser gebruikt. Je zult dus de client moeten downloaden om leesbevestigingen in te stellen. Om de client te gebruiken heb je een Microsoft 365-abonnement nodig.
Verder heb je in Outlook de mogelijkheid om een ontvangstbevestiging in te stellen. Dat doe je als volgt: in Outlook ga je rechtsboven naar bestand vervolgens klik je links op opties en selecteert vervolgens e-mail. In de e-mailopties ga je naar controleren en vink je desgewenst de ontvangstbevestiging en/of de leesbevestiging aan.
Let op: gebruik je Outlook op je Mac, dan zal dit niet altijd werken. Leesbevestigingen en ontvangstbevestigingen zijn namelijk in slechts enkele versies van Outlook voor Mac beschikbaar. Bij Outlook 2019 voor Mac (versie 15,35 en hoger) zou de optie gewoon moeten werken. Als je Apple Mail gebruikt, is er helaas geen optie om lees- of ontvangstbevestigingen in te stellen.
E-mailadressen whitelisten
Leesbevestigingen zijn een goed middel om ervoor te zorgen dat belangrijke mails daadwerkelijk aankomen bij de ontvanger. Maar wellicht wil jij er ook zeker van zijn dat je geen mails mist. Daarom kan het lonen om e-mailadressen te 'whitelisten', waardoor ze nooit in de spamfolder komen. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.
©PXimport
Wil je nou niet constant iedereen om een leesbevestiging vragen? Dan kan het ook stukken simpeler in één e-mail. Open een nieuwe mail en klik bij ‘opties’ een of meerdere vakjes aan voor een ontvangst- of leesbevestiging.
©CIDimport
Yahoo! Mail
Ook bij Yahoo! Mail is het instellen van een leesbevestiging in de online omgeving niet mogelijk, net als bij Gmail. Wat je kunt doen om dit probleem te omzeilen is je Yahoo-account toevoegen aan je Outlook e-mailprogramma.
Dit doe je door via Bestand onder Account te klikken op Account toevoegen. Vervolgens wordt je Yahoo! Mail gelinkt aan Outlook, waardoor het wél mogelijk is om de ontvangst- en leesbevestiging te gebruiken. Dit trucje werkt overigens ook voor Gmail-accounts.
Echt gelezen?
Als je een leesbevestiging ontvangt, betekent dit niet altijd dat de ontvanger het bericht ook heeft gelezen. Hoe leesbevestigingen werken, hangt af van het e-mailsysteem dat de ontvanger gebruikt. Iemand kan bijvoorbeeld een e-mail markeren als gelezen, terwijl hij de mail niet heeft geopend. Houd daar rekening mee.