ID.nl logo
Speeltjes in de slaapkamer: wat gebruik je waarvoor? (en daar hoef je niet lacherig over te doen)
Gezond leven

Speeltjes in de slaapkamer: wat gebruik je waarvoor? (en daar hoef je niet lacherig over te doen)

Ook al gebruikt niet iedereen spannende speeltjes, een vibrator kunnen de meeste mensen wel herkennen. Maar er zijn nog veel seksspeeltjes. In dit artikel hebben we een aantal voorbeelden verzameld en leggen we je uit waar je elke sextoy voor kunt gebruiken.

In dit artikel laten we de bekendste seksspeeltjes zien, waarbij we meteen uitleggen waar je deze voor gebruiken kunt. DIt zijn de sextoys waar het over gaat:

❧ Dildo ❧ Vibrator ❧ Luchtdrukvibrator ❧ Anaal speelgoed ❧ Ben Wa-ballen (kegeltrainers) ❧ Tunnel of penispomp ❧ Cockring

Ook interessant voor jou: ons artikel Een betere gezondheid dankzij sextoys.

Voor wie zijn sextoys eigenlijk?

Daar kunnen we kort over zijn: voor iedereen die ze wil gebruiken. Er zijn seksspeeltjes speciaal voor vrouwen alleen, maar ook exemplaren voor bijvoorbeeld vrouwen die met andere vrouwen seks hebben of mannen die met mannen vrijen. Soms kunnen seksspeeltjes heel belangrijk zijn voor bijvoorbeeld mensen die non-binair zijn of transgender.

Het aanbod seksspeeltjes is al net zo groot. Er is veel om uit te kiezen en in dit artikel willen we je dan ook op weg helpen in het vinden van wat het beste bij jou past.

Dildo

Een dildo is een van de meest eenvoudige seksspeeltjes. Een dildo trilt niet en hoeft niet te worden opgeladen. Het is een seksspeeltje dat er vaak uitziet als het mannelijk lid, maar het kan ook een wat abstracter ontwerp hebben. Denk daarbij aan varianten met een kromming, voor het bereiken van een g-spot of de prostaat. Dildo’s zijn vaak van siliconen, plastic, rubber of zelfs metaal en glas gemaakt en ze kunnen worden gebruikt in de vagina, maar bijvoorbeeld ook in de anus of de mond. Ze zijn er in allerlei verschillende kleuren en groottes. Er zijn ook gebogen dildo’s met twee verdikte eindes: die zijn bedoeld om twee mensen tegelijk te penetreren, iets wat onder andere goed van pas kan komen bij vrouwen die met elkaar naar bed gaan.

©Sendo - stock.adobe.com

Vibrator

Liever wel iets dat trilt? Dan is een vibrator waarschijnlijk meer geschikt. Deze hebben net als de dildo vaak de vorm van het mannelijk geslachtsdeel, al zijn ook hier steeds vaker ‘designertoys’ te vinden met een vorm die je soms zo als kunststuk in je vitrinekast zou willen zetten. Vibrators kunnen vaak trillen op verschillende standen (langzaam en snel of hard en zacht), waarbij het bovendien soms zelfs mogelijk is om deze online via een app te gebruiken. Je partner kan dan bijvoorbeeld op afstand bepalen hoe jouw vibrator trilt. Ook kun je zelf hele programma’s instellen waardoor jij nog sneller bij je hoogtepunt bent. Verder kennen vibrators over het algemeen dezelfde kenmerken als dildo’s, maar dan trillen ze als je op de knop drukt en moet je er af en toe batterijen in doen of de accu opladen.

Een van de bekendere vibrators is de rabbit, die heeft een konijntje op de bovenzijde dat tegen de clitoris aangaat voor meer stimulatie. In ons artikel De 5 populairste vibrators voor vrouwen lees je meer over dit speeltje.

©LifeFree studio - stock.adobe.com

Luchtdrukvibrator

Een vrij recente trend is de luchtdrukvibrator. Deze zijn vaak niet bedoeld om bijvoorbeeld in de vagina of anus te gebruiken, maar puur om op of dicht bij de clitoris te gebruiken. Door de kleine verandering in luchtdruk die dit apparaatje teweegbrengt als je hem op een vagina zet, kan er bij de vrouw een prettig gevoel ontstaan dat al vrij snel kan uitmonden in een orgasme. Deze vibrators kunnen soms ook trillen, als extra dimensie.

Luchtdrukvibrators zijn vaak wat harder van materiaal en zijn minder hevig gevormd dan een penis. Ze kunnen zelfs vrij klein en zeer strak ontworpen zijn, waardoor je ze makkelijk in je tas kunt meenemen.

©Swiss-Discovery - stock.adobe.com

Anaal speelgoed

Voor de anus is er een flink arsenaal aan toys beschikbaar. De bekendste is waarschijnlijk de butt plug, een soort pijlvormige dildo die wat puntig is, waardoor je deze makkelijker kunt inbrengen. Tegelijkertijd zit er vaak een vrij ‘lompe’ stam aan, waardoor wordt voorkomen dat het speelgoed geheel naar binnen glijdt. Anaalkralen (anal beads) zijn ook populair. Dit is een soort kralenketting die je kraal voor kraal inbrengt en er weer uithaalt, wat voor enorm genot kan zorgen. Goed om te weten: glijmiddel is belangrijk bij het gebruik van anale sekstoys, omdat deze regio van het lijf doorgaans niet zo vochtig is. 

©Елена Даутова - stock.adobe.com

Ben Wa-ballen (kegeltrainers)

Tot de meest toegankelijke seksspeeltjes horen Ben Wa-ballen. Soms worden deze ingezet om de bekkenbodem te trainen. Vaak wordt er een soort balletje ín het balletje gedaan voor extra stimulatie. Dat gewicht is er ook om te zorgen dat je je vaginaspieren aantrekt - je wilt immers niet dat de balletjes eruit vallen. Een goede training voor de de vagina, die qua spieren wat sterker wordt. Dat heeft bijvoorbeeld als effect dat je je blaas beter onder controle houdt. Maar het schijnt dat het trainen van die spieren ook resulteert in een wat ‘nauwer’ gevoel bij de seks.

©Olha Solodenko

Tunnel of penispomp

Er zijn twee seksspeeltjes die wat op elkaar lijken, maar wel een verschillende werking hebben. Een tunnel gebruik je om de penis in te doen, waarbij er bijvoorbeeld trillingen of een soort stofzuiger-mechaniek wordt gebruikt om de penis te stimuleren. Een penispomp heeft ook een stofzuiger-mechaniek, maar dan vooral om te zorgen dat er meer bloed naar de penis (of eventueel tepels, vulva of clitoris) gaat. Dat zorgt er vaak voor dat het lichaamsdeel wat gevoeliger wordt, wat in seksueel spel - meestal - zeer welkom is. Een pomp heeft soms een elektrisch mechanisme, maar soms ook een ouderwets pompje waarbij je zelf kunt pompen om meer of minder druk op te bouwen.

©adobe stock

Cockring

Een cockring is gemaakt voor om de penis, de ballen of allebei. Het idee is dat de ring zo wordt geplaatst dat de bloedcirculatie ietwat vertraagd wordt, waardoor een erectie langer zou duren. Er zijn verschillende varianten, zoals siliconen en rubber, soms met kleine vibrators erop om zowel jezelf als je partner te stimuleren. Het is aan te raden om een cockring nooit langer te dragen dan 15 tot 30 minuten, omdat het immers de bloedcirculatie beïnvloedt. En: gebruik ze vooral liever niet als je bloedverdunnende medicatie gebruikt.

©Olga Goretz - stock.adobe.com

Glijmiddel

Een handige tip voor het gebruik van een seksspeeltje is om glijmiddel te gebruiken, zeker wanneer je voor anale seks kiest. Pas bij het gebruik van siliconen-glijmiddel wel op met seksspeeltjes die van siliconen zijn gemaakt: dit werkt vaak niet goed samen.

🚦 Veilig Let op: het is ook bij seks met seksspeeltjes belangrijk om het veilig te doen. Je kunt ook via zo’n toy een seksueel overdraagbare aandoening verspreiden, dus zorg dat je je speeltjes altijd wast nadat je ze gebruikt (met milde zeep en water) én voordat je ze op iemand anders gebruikt. Of wanneer je van anaal naar vaginaal wisselt. Je kunt ook gebruikmaken van condooms om de seksspeeltjes om te zorgen dat SOA’s geen kans krijgen.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.