ID.nl logo
Huis

Nieuwe privacyvoorwaarden Twitter onder de loep

Twitter heeft nieuwe privacyvoorwaarden doorgevoerd. Met wereldwijd ruim 328 miljoen actieve gebruikers, zijn wij natuurlijk benieuwd welke gevolgen dit heeft voor de privacy van Twittergebruikers in Nederland.

Dat Twitter zijn privacybeleid heeft aangepast, kan de Twittergebruikers in ieder geval niet ontgaan zijn. Het bedrijf informeerde zijn gebruikers op diverse manieren over de wijzigingen in het privacybeleid: met een ‘visual prompt’ in de app die de hele hoofdpagina in beslag nam, op de website door een banner en nog via e-mail. Twitter legt daarnaast in een blog uit welke wijzigingen het bedrijf ten opzichte van het vorige privacybeleid heeft doorgevoerd.

Twitter geeft onder meer aan op nieuwe manieren te zullen samenwerken met adverteerders om op die manier de aangepaste advertenties die gebruikers zien te verbeteren. Daarnaast benadrukt het sociale netwerk dat de Twittergebruiker meer controle verkrijgt over zijn gegevens.

Do Not Track

Twitter werkt samen met advertentiepartners om gerichtere advertentiecontent aan te bieden. Dit doet Twitter op basis van informatie die de adverteerders met Twitter delen, dan wel door Twitter zelf verzamelde informatie. Door middel van de nieuwe instellingen bij Personalisatie en gegevens kan een Twittergebruiker zelf bepalen of hij op en buiten Twitter op ‘interesses gebaseerde’ advertenties wenst te zien.

Allemaal leuk en aardig, maar de beloofde controle over gegevens is slechts op opt-outbasis, waarmee gebruikers alleen keuzes krijgen nadat Twitter zijn privacy-instellingen standaard heeft ingesteld op een wijze die de privacy van de gebruikers behoorlijk beperkt. Meer controle klinkt als een verbetering, maar verliest zijn betekenis als de privacy-beperkende opties standaard staan ingeschakeld.

Ook een minpunt is dat Twitter deze instellingen introduceert als vervanging van de Do Not Track-instelling. Bij de Do Not Track-functie meldt de browser bij iedere website die de gebruiker bezoekt dat hij niet gevolgd wil worden. Deze instelling wordt nu door Twitter niet meer ondersteund.

Als het op het bieden van informatie aankomt, doet Twitter het niet slecht. Twitter biedt gebruikers inzicht in welke bedrijven gebruikmaken van de mogelijkheid om op basis van de gegevens van gebruikers gericht te adverteren.

Twitter ondersteunt Do Not Track niet

-

Twitter biedt gebruikers tevens een overzicht van hun ‘interessecategorieën’. Dat zijn de categorieën van informatie, gebaseerd op activiteiten van Twittergebruikers, waarvan Twitter denkt dat de gebruikers er wel in geïnteresseerd zijn. Twitter meldt dat je je kunt afmelden voor advertenties op basis van die interessecategorieën. Hierdoor krijg je echter alleen andere advertenties op Twitter te zien, maar je wordt niet verwijderd uit doelgroepen van adverteerders.

Cookies

Wanneer een Twittergebruiker een website bezoekt met Twitter-content, zoals een Twitter-share-knop of een ‘embedded’ tweet, gebruikt Twitter tracking cookies om het surfgedrag van de gebruiker te volgen en zo informatie over die gebruiker te verzamelen en op te slaan. Deze gegevens bewaarde Twitter voor de update van het privacybeleid gedurende tien dagen. Maar de bewaartermijn is door Twitter inmiddels verlengd tot dertig dagen.

Door de bewaartermijn te verlengen, kan Twitter gedurende een langere periode gegevens over een specifieke gebruiker verzamelen en zodoende een vollediger profiel van de gebruiker opstellen op basis waarvan geadverteerd kan worden. Deze wijziging heeft echter geen invloed op Twittergebruikers in de Europese Unie: Twitter slaat namelijk geen gegevens op van deze groep gebruikers. De instelling die je kan aanpassen waarmee je gegevens delen kunt uitschakelen, heeft dus geen effect voor Nederlandse Twittergebruikers.

Delen van data

Twitter heeft daarnaast de wijze aangepast waarop het niet-persoonlijke gegevens, geaggregeerde gegevens en gegevens op apparaatniveau deelt. Het delen van gegevens gebeurt onder andere via overeenkomsten met specifieke adverteerders, op grond waarvan zij gegevens mogen koppelen aan de naam, het e-mailadres of aan andere persoonlijke informatie van de gebruiker.

Adverteerders krijgen zo van Twitter toegang tot een uitgebreid profiel van de gebruiker. Het goede nieuws is dat Twitter gebruikers nu de mogelijkheid biedt om de ‘toestemming’ tot toegang in te trekken. Maar ook hier betreft dit slechts een opt-out-toestemming. Twitter gaat er dus van uit dat de gebruiker toestemming heeft gegeven, tenzij de gebruiker die toestemming intrekt.

Adverteerders kunnen een uitgebreid profiel van je maken

-

Conclusie

Twitter informeerde gebruikers tijdig en helder over de wijzigingen in het privacybeleid en Twittergebruikers krijgen beter inzicht en controle over hoe de dienst gebruikmaakt van de gegevens die beschikbaar zijn. Ze kunnen zelf instellen of ze gepersonaliseerde advertenties willen zien. Die zijn alleen wel standaard ingeschakeld. Fijn is dat Twitter gebruikers inzicht biedt in de adverteerders die op basis van de gegevens van gebruikers gericht adverteren.

Dan de nadelen. Twitter is gestopt met ondersteuning van de Do Not Track-instelling en de gegevens die het netwerk via cookies verzamelt, worden langer bewaard. Toestemming voor het delen van gegevens is slechts een opt-out-toestemming en adverteerders van Twitter krijgen door het delen van data de mogelijkheid om uitgebreide profielen van de gebruikers op te stellen. Je wordt tevens nooit verwijderd uit doelgroepen van adverteerders.

Al met al is er inhoudelijk weinig aan te merken op de door Twitter aangeboden informatievoorzieningen, maar vooralsnog toont de dienst voornamelijk woorden in plaats van daden. In de aankondiging over het nieuwe privacybeleid suggereert Twitter dat gebruikers meer controlemogelijkheden krijgen om het gebruik van hun gegevens te reguleren. Deze controle lijkt een illusie als het gaat om het verbeteren van de privacy van gebruikers, nu alle instellingen standaard door Twitter zijn ingeschakeld.

Tekst: Lora Mourcous (SOLV advocaten)

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!