ID.nl logo
Extra kilo's op je e-bike: wat doen ze met je actieradius?
Mobiliteit

Extra kilo's op je e-bike: wat doen ze met je actieradius?

Wat voor gevolgen heeft extra bagage of een kind achterop je e-bike op de actieradius? In dit artikel lees je hoe een paar extra kilo’s de accuduur beïnvloedt en hoe je er toch nog het maximale uithaalt.

Hoe zwaarder je je fiets belast, hoe minder ver je komt op een acculading. Dat lijkt logisch. Gelukkig kun je dit zelf ook nog wat beïnvloeden. Lees hier meer over:

  • Vermogen, actieradius en extra kilo’s
  • Zo verhoog je de actieradius van je e-bike
  • Conclusie over elektrisch fietsen met extra gewicht

Lees hoe je jouw e-bike beschermt tegen diefstal.

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Energieverbruik en gewicht op de fiets

Iedereen die naar de renners in de Tour de France of andere wielerwedstrijden kijkt, valt één ding op: de mannen en vrouwen op de fiets zijn ielig en er zit geen grammetje vet op. Daaruit valt af te leiden dat meer gewicht de vijand is van efficiënt omgaan met energie op de fiets. Daar heb je geen ingewikkelde berekeningen voor nodig.

De actieradius van een e-bike

Bij topsport tellen alle details, en die zijn bij thuisgebruik natuurlijk ook relevant. Maar heeft een beetje extra gewicht een significante impact op de actieradius van een e-bike? Gemiddeld rij je ongeveer 14 kilometer op 100 Wh en de meeste accu’s hebben een capaciteit van tussen de 400 en 500 Wh. Afhankelijk van het type elektrische fiets, de mate van trapondersteuning en de route leg je op een volle accu dus ruim 60 kilometer af.

©Sergey Novikov/serrnovik

Gewicht, snelheid en energie

Om massa te verplaatsen, is energie nodig. Des te meer je verplaatst, des te meer energie dat kost. Op zich is het dus logisch dat een e-bike harder moet werken om meer gewicht te verplaatsen. Verder speelt de snelheid ook een rol. Een hogere snelheid vraagt om meer energie per kilometer. Doordat er meer energie verbruikt wordt, is de batterij sneller leeg. Logisch, maar hoe belangrijk is een extra kilo eigenlijk op dat gebied?

Minder ver bij elke kilo?

Uit verschillende onderzoeken naar het verband tussen extra gewicht en de actieradius komen vergelijkbare conclusies naar boven. Namelijk dat iedere 10 kilo extra de actieradius met ongeveer 5 tot 10 procent laat afnemen. Het is lastig om met een preciezer antwoord te komen omdat er veel andere factoren invloed hebben.

Factoren die een rol spelen

Vooral optrekken en een helling oprijden kost meer energie als je meer gewicht bij je hebt. Maar zodra je eenmaal een constante snelheid op een vlakke en goed afgewerkte weg te pakken hebt, valt het verschil best mee. Verder speelt onder andere de wind een rol. Door alle verschillende factoren is het lastig om de exacte cijfers van de hoeveelheid verlies van de actieradius te presenteren.

🚲Leestip: Andere fietsaccu nodig? Kies voor revisie, refurbished of nieuw

4 tips om je accuradius te verhogen

Gelukkig kun je er ook voor zorgen dat de actieradius van je e-bike toeneemt. Letten op de onderstaande factoren is extra belangrijk als je een paar kilootjes meer op je fiets meeneemt.

©Halfpoint - stock.adobe.com

Tip 1: Let op de bandenspanning

Met slappe en zachte bandjes kom je een stuk minder ver met een volle accu. Dat effect wordt versterkt als je meer gewicht op je fiets hebt. Verplaatsen kost eenvoudigweg meer energie. Let extra goed op de bandenspanning als je meer gewicht op je elektrische fiets vervoert.

Thuis de banden van je e-bike oppompen?

Daar heb je een compressor voor nodig!

Tip 2: Constant blijven rijden

Inwoners van Nederland hebben geluk, want e-bikes zijn lekker efficiënt op vlak terrein. Zodra je met een constante snelheid rijdt op een goed afgewerkt wegdek, kost een beetje extra gewicht maar weinig extra energie. Het is vooral het optrekken en omhoog rijden dat energie vreet. Een kalme rijstijl en het uitkiezen van een geschikte route helpen dus om de actieradius te vergroten.

Tip 3: Efficiënt schakelen

Door op de juiste momenten te schakelen, verbruikt een e-bike minder energie per kilometer. In het kort gebruik je een lage versnelling bij hoge weerstand en wanneer je snelheid op wilt bouwen. Als je eenmaal een mooi tempo te pakken hebt, schakel je door naar een zwaardere versnelling. Daar profiteert niet alleen je accu van, maar jij zelf ook. Op exact het perfecte moment schakelen is een uitdaging op zich. Daarom zijn er inmiddels e-bikes met een automatisch schakelsysteem voor de hoogst haalbare efficiëntie.

Tip 4: Let op je trapondersteuning

Dit is vrij logisch: de batterij verbruikt meer energie bij een hogere trapondersteuning. Je hebt de neiging om de ondersteuning wat op te voeren als je meer gewicht mee hebt. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf meer arbeid te leveren zodat de accuduur min of meer gelijk blijft.

🚵🏻Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Conclusie

Fietsen met extra kilo’s kost meer energie. Afhankelijk van de afstand die je aflegt is dat niet zo’n probleem. Een gewichtstoename van 10 kilo kost in het ongunstigste geval 10% extra energie. Gemiddeld zou de rijafstand dan dalen van 60 naar 54 kilometer. Dus pas als je echt lange tochten met veel extra kilo’s maakt wordt het significant. Bovendien heb je zelf mogelijkheden om het energieverbruik per kilometer omlaag te brengen.


▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube