Zo bescherm je de e-bike optimaal tegen diefstal
Volgens de Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn er in 2021 maar liefst 735.000 fietsen in Nederland gestolen. Het gaat hierbij om ruim honderdduizend elektrische fietsen en speed pedelecs. Dit duizelingwekkende aantal illustreert het belang van diefstalpreventie van e-bikes. Vanwege de relatief hoge waarde zijn elektrische fietsen namelijk een gewild doelwit onder dieven. Neem daarom nu maatregelen en voorkom dat je e-bike gestolen wordt.
Elektrische fietsen vertegenwoordigen op de zwarte markt een behoorlijke waarde. Om die reden zijn het interessante objecten voor criminelen. Bedenk daarom goed waar je dit vervoersmiddel neerzet. Een goed beveiligde schuur of garage is thuis een prima plek. Zet de e-bike ook daar evengoed op slot, zodat een inbreker niet op jouw vervoersmiddel kan vluchten.
Op openbare locaties ga je het beste op zoek naar een bewaakte fietsenstalling. Die is in bijna iedere stad wel te vinden. Neem hiervoor een kijkje op www.veiligstallen.nl. Is er geen bewaakte stalling in de buurt? Stal je e-bike dan bij voorkeur op een drukke plek waar de tweewieler duidelijk in het zicht staat. Vergeet overigens niet om losse accessoires van de e-bike zoveel mogelijk mee te nemen – denk daarbij bijvoorbeeld aan het display, de kilometerteller en makkelijk verwijderbare accu. Deze onderdelen zijn namelijk erg diefstalgevoelig.
Gebruik een tweede slot
Zodra je de e-bike ergens stalt, ligt het gebruik van een gecertificeerd ART-slot natuurlijk voor de hand (over ART-sloten lees je meer in dit artikel). Een nieuwe e-bike is nagenoeg altijd voorzien van een ringslot. Helaas weten dieven die veelal snel te kraken. Onder de noemer ‘Poolse sleutel’ gebruiken zij hiervoor een speciaal gereedschap. Het werkt kinderlijk eenvoudig. De crimineel bevestigt de sleutel in het slot en breekt vervolgens met een krachtige draaibeweging het ringslot open. Dat werkt heel wat vlotter dan traditionele kraakmethoden, zoals het gebruik van een slijptol.
De Poolse sleutel is in diverse internationale webwinkels verkrijgbaar, waardoor dieven gemakkelijk aan dit gereedschap kunnen komen. Gelukkig voeren ringslotfabrikanten wel vernieuwingen door om de werking van deze veelgebruikte diefstalmethode zoveel mogelijk te remmen. Helemaal voorkomen blijkt vooralsnog lastig.
Het is logischerwijs verstandig om je e-bike te behoeden voor de Poolse sleutelmethode. Gebruik voor je e-bike naast het ringslot om die reden altijd een tweede slot. Bevestig de tweewieler daarmee bij voorkeur aan een vast object, zoals een fietsenrek, brugleuning of lantaarnpaal. Een stevig ketting- of kabelslot is hiervoor ideaal. Zodra de dief ziet dat de elektrische fiets met twee sloten is beveiligd, bestaat er een reële kans dat diegene jouw e-bike overslaat. Sommige elektrische fietsen hebben een geïntegreerd cijferslot om de elektromotor te vergrendelen. Maak tijdens het stallen hiervan altijd gebruik.
E-bike met gps-tracker
Bepaalde e-bikes hebben een zogeheten gps-tracker. Dit betreffen overwegend de duurdere modellen. Een goede ontwikkeling, want de aanwezige gps-chip heeft in de eerste plaats een preventieve werking. Een dief laat zich logischerwijs liever niet volgen. Om die reden weten veel fietsendieven precies in welke e-bikes een gps-tracker zit. Bovendien hebben deze slimme elektrische fietsen ter hoogte van het slot meestal een opvallend embleem. Criminelen laten deze tweewielers in de regel staan.
Diverse luxe e-bikes van gerenommeerde merken als QWIC, Batavus, Sparta en Gazelle bevatten vanuit de fabriek een gps-tracker. Hierbij is er vaak een simkaart geïntegreerd, zodat de e-bike op afstand kan communiceren. Dit simkaartje stuurt bijvoorbeeld via internet een melding naar jouw smartphone zodra iemand aan de fiets rommelt of hem verplaatst. Sommige e-bikes maken bij een vermoeden van diefstal zelfs luide alarmgeluiden waarbij de verlichting gaat knipperen. Wanneer de e-bike op een uitzonderlijk hoge snelheid beweegt, ontvang je eveneens een pushbericht. In dat geval is het vervoersmiddel waarschijnlijk op een fietsendrager bevestigd of in een bestelbus geladen.
Aan een slimme e-bike is in veel gevallen een abonnement gekoppeld. Houd dus rekening met extra kosten. Zo rekenen de fietsenmerken Sparta en Batavus hiervoor 2,95 euro per maand. Bij aanschaf van een zogenoemde connected Gazelle-fiets zijn de kosten van een vierjarig abonnement inbegrepen.
Blijkt een e-bike met gps-module gestolen? De rechtmatige eigenaar achterhaalt met behulp van een mobiele app eenvoudig de exacte locatie. Wellicht bevat de app een functie om direct een melding van vermissing te doen. Een speciaal opsporingsteam gaat vervolgens met de gegevens aan de slag. Zo’n opsporingsfunctie is meestal aan een specifieke e-bikeverzekering gekoppeld. Uiteraard kun je ook zelf aangifte bij de politie doen en hierbij locatiegegevens doorgeven.
Gps-tracker later toevoegen
Het is ook mogelijk om een gps-tracker later aan een e-bike toe te voegen. Diverse bedrijven zijn herin gespecialiseerd, zoals Tracefy uit Rijswijk. Overigens betreft het geen doe-het-zelfpakket, want alleen gespecialiseerde fietswinkels kunnen deze module inbouwen. De montage dient namelijk erg zorgvuldig te gebeuren. Het is tenslotte niet de bedoeling dat dieven de gps-tracker kunnen ontmantelen. Bovendien vereist de module voor het verzenden van pushnotificaties voortdurend stroom. Een koppeling met de accu of elektromotor is daarom noodzakelijk. Naast eenmalige kosten voor de tracker heeft de fietsbezitter bij deze aanbieder ook een abonnement nodig. Afhankelijk van het gekozen abonnement kost dat bij Tracefy 49,95 of 79,95 euro per jaar. Vraag je lokale fietsdealer naar de mogelijkheden om naderhand een slim volgsysteem in te bouwen.
Andere bekende fabrikanten van gps-trackers voor e-bikes zijn Onntrack en Tracemaster. Een verschil met Tracefy is dat er geen abonnement aan de genoemde volgsystemen is gekoppeld. Het werkt bijvoorbeeld in combinatie met een prepaid-simkaart. Een nadeel is dat de montage van deze producten voor dieven gemakkelijker is te demonteren. De tracker bevindt zich bijvoorbeeld met een magneet ergens op het frame of is in de verlichting verwerkt. Er bestaan overigens ook inbouwsystemen van onder meer Onntrack en PowUnity (BikeTrax). De montage hiervan is ingewikkelder.
E-bikeverzekering afsluiten
Stal je de e-bike geregeld op een openbare plek, zoals in een stadscentrum of recreatiegebied? Het afsluiten van een e-bikeverzekering is in dat geval een goed idee. Je kunt de elektrische fiets dan zorgeloos overal gebruiken. Sluit bijvoorbeeld een verzekering voor één, drie of vijf jaar af. De hoogte van de premie is afhankelijk van de aankoopprijs, het woonadres en het gekozen verzekeringspakket. Inwoners uit Amsterdam en andere grote steden betalen bijvoorbeeld meer dan wanneer je in een klein afgelegen dorpje woont.
De meeste verzekeraars bieden in heel Europa dekking, zodat je de e-bike met een gerust hart meeneemt op vakantie. Heeft je elektrische fiets een gps-chip? Sommige verzekeraars geven in dat geval een flinke korting op de premie, zoals de bekende aanbieders ENRA en Kingpolis. Een vereiste hiervoor is wel dat de track- en tracemodule afkomstig is van een erkende fabrikant waarmee de verzekeraar samenwerkt. Check daarom grondig de voorwaarden van de beoogde verzekeringsinstantie.
Meer video's zien? Abonneer je dan op het YouTube-kanaal van ID.nl.