ID.nl logo
Zo bescherm je de e-bike optimaal tegen diefstal
© Rostislav Ageev
Mobiliteit

Zo bescherm je de e-bike optimaal tegen diefstal

Volgens de Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn er in 2021 maar liefst 735.000 fietsen in Nederland gestolen. Het gaat hierbij om ruim honderdduizend elektrische fietsen en speed pedelecs. Dit duizelingwekkende aantal illustreert het belang van diefstalpreventie van e-bikes. Vanwege de relatief hoge waarde zijn elektrische fietsen namelijk een gewild doelwit onder dieven. Neem daarom nu maatregelen en voorkom dat je e-bike gestolen wordt.

Elektrische fietsen vertegenwoordigen op de zwarte markt een behoorlijke waarde. Om die reden zijn het interessante objecten voor criminelen. Bedenk daarom goed waar je dit vervoersmiddel neerzet. Een goed beveiligde schuur of garage is thuis een prima plek. Zet de e-bike ook daar evengoed op slot, zodat een inbreker niet op jouw vervoersmiddel kan vluchten.

 

Op openbare locaties ga je het beste op zoek naar een bewaakte fietsenstalling. Die is in bijna iedere stad wel te vinden. Neem hiervoor een kijkje op www.veiligstallen.nl. Is er geen bewaakte stalling in de buurt? Stal je e-bike dan bij voorkeur op een drukke plek waar de tweewieler duidelijk in het zicht staat. Vergeet overigens niet om losse accessoires van de e-bike zoveel mogelijk mee te nemen – denk daarbij bijvoorbeeld aan het display, de kilometerteller en makkelijk verwijderbare accu. Deze onderdelen zijn namelijk erg diefstalgevoelig.

Gebruik een tweede slot

Zodra je de e-bike ergens stalt, ligt het gebruik van een gecertificeerd ART-slot natuurlijk voor de hand (over ART-sloten lees je meer in dit artikel). Een nieuwe e-bike is nagenoeg altijd voorzien van een ringslot. Helaas weten dieven die veelal snel te kraken. Onder de noemer ‘Poolse sleutel’ gebruiken zij hiervoor een speciaal gereedschap. Het werkt kinderlijk eenvoudig. De crimineel bevestigt de sleutel in het slot en breekt vervolgens met een krachtige draaibeweging het ringslot open. Dat werkt heel wat vlotter dan traditionele kraakmethoden, zoals het gebruik van een slijptol.

 

De Poolse sleutel is in diverse internationale webwinkels verkrijgbaar, waardoor dieven gemakkelijk aan dit gereedschap kunnen komen. Gelukkig voeren ringslotfabrikanten wel vernieuwingen door om de werking van deze veelgebruikte diefstalmethode zoveel mogelijk te remmen. Helemaal voorkomen blijkt vooralsnog lastig.

 

Het is logischerwijs verstandig om je e-bike te behoeden voor de Poolse sleutelmethode. Gebruik voor je e-bike naast het ringslot om die reden altijd een tweede slot. Bevestig de tweewieler daarmee bij voorkeur aan een vast object, zoals een fietsenrek, brugleuning of lantaarnpaal. Een stevig ketting- of kabelslot is hiervoor ideaal. Zodra de dief ziet dat de elektrische fiets met twee sloten is beveiligd, bestaat er een reële kans dat diegene jouw e-bike overslaat. Sommige elektrische fietsen hebben een geïntegreerd cijferslot om de elektromotor te vergrendelen. Maak tijdens het stallen hiervan altijd gebruik. 

E-bike met gps-tracker

Bepaalde e-bikes hebben een zogeheten gps-tracker. Dit betreffen overwegend de duurdere modellen. Een goede ontwikkeling, want de aanwezige gps-chip heeft in de eerste plaats een preventieve werking. Een dief laat zich logischerwijs liever niet volgen. Om die reden weten veel fietsendieven precies in welke e-bikes een gps-tracker zit. Bovendien hebben deze slimme elektrische fietsen ter hoogte van het slot meestal een opvallend embleem. Criminelen laten deze tweewielers in de regel staan.

 

Diverse luxe e-bikes van gerenommeerde merken als QWIC, Batavus, Sparta en Gazelle bevatten vanuit de fabriek een gps-tracker. Hierbij is er vaak een simkaart geïntegreerd, zodat de e-bike op afstand kan communiceren. Dit simkaartje stuurt bijvoorbeeld via internet een melding naar jouw smartphone zodra iemand aan de fiets rommelt of hem verplaatst. Sommige e-bikes maken bij een vermoeden van diefstal zelfs luide alarmgeluiden waarbij de verlichting gaat knipperen. Wanneer de e-bike op een uitzonderlijk hoge snelheid beweegt, ontvang je eveneens een pushbericht. In dat geval is het vervoersmiddel waarschijnlijk op een fietsendrager bevestigd of in een bestelbus geladen.

 

Aan een slimme e-bike is in veel gevallen een abonnement gekoppeld. Houd dus rekening met extra kosten. Zo rekenen de fietsenmerken Sparta en Batavus hiervoor 2,95 euro per maand. Bij aanschaf van een zogenoemde connected Gazelle-fiets zijn de kosten van een vierjarig abonnement inbegrepen.

Blijkt een e-bike met gps-module gestolen? De rechtmatige eigenaar achterhaalt met behulp van een mobiele app eenvoudig de exacte locatie. Wellicht bevat de app een functie om direct een melding van vermissing te doen. Een speciaal opsporingsteam gaat vervolgens met de gegevens aan de slag. Zo’n opsporingsfunctie is meestal aan een specifieke e-bikeverzekering gekoppeld. Uiteraard kun je ook zelf aangifte bij de politie doen en hierbij locatiegegevens doorgeven.

Sommige moderne e-bikes uit het hogere prijssegment bevatten een gps-tracker, zoals dit exemplaar van Gazelle.

Gps-tracker later toevoegen

Het is ook mogelijk om een gps-tracker later aan een e-bike toe te voegen. Diverse bedrijven zijn herin gespecialiseerd, zoals Tracefy uit Rijswijk. Overigens betreft het geen doe-het-zelfpakket, want alleen gespecialiseerde fietswinkels kunnen deze module inbouwen. De montage dient namelijk erg zorgvuldig te gebeuren. Het is tenslotte niet de bedoeling dat dieven de gps-tracker kunnen ontmantelen. Bovendien vereist de module voor het verzenden van pushnotificaties voortdurend stroom. Een koppeling met de accu of elektromotor is daarom noodzakelijk. Naast eenmalige kosten voor de tracker heeft de fietsbezitter bij deze aanbieder ook een abonnement nodig. Afhankelijk van het gekozen abonnement kost dat bij Tracefy 49,95 of 79,95 euro per jaar. Vraag je lokale fietsdealer naar de mogelijkheden om naderhand een slim volgsysteem in te bouwen.

 

Andere bekende fabrikanten van gps-trackers voor e-bikes zijn Onntrack en Tracemaster. Een verschil met Tracefy is dat er geen abonnement aan de genoemde volgsystemen is gekoppeld. Het werkt bijvoorbeeld in combinatie met een prepaid-simkaart. Een nadeel is dat de montage van deze producten voor dieven gemakkelijker is te demonteren. De tracker bevindt zich bijvoorbeeld met een magneet ergens op het frame of is in de verlichting verwerkt. Er bestaan overigens ook inbouwsystemen van onder meer Onntrack en PowUnity (BikeTrax). De montage hiervan is ingewikkelder.

De gps-tracker van Tracefy bevat onder meer een gps-chip en schoksensor.

E-bikeverzekering afsluiten

Stal je de e-bike geregeld op een openbare plek, zoals in een stadscentrum of recreatiegebied? Het afsluiten van een e-bikeverzekering is in dat geval een goed idee. Je kunt de elektrische fiets dan zorgeloos overal gebruiken. Sluit bijvoorbeeld een verzekering voor één, drie of vijf jaar af. De hoogte van de premie is afhankelijk van de aankoopprijs, het woonadres en het gekozen verzekeringspakket. Inwoners uit Amsterdam en andere grote steden betalen bijvoorbeeld meer dan wanneer je in een klein afgelegen dorpje woont.

 

De meeste verzekeraars bieden in heel Europa dekking, zodat je de e-bike met een gerust hart meeneemt op vakantie. Heeft je elektrische fiets een gps-chip? Sommige verzekeraars geven in dat geval een flinke korting op de premie, zoals de bekende aanbieders ENRA en Kingpolis. Een vereiste hiervoor is wel dat de track- en tracemodule afkomstig is van een erkende fabrikant waarmee de verzekeraar samenwerkt. Check daarom grondig de voorwaarden van de beoogde verzekeringsinstantie.

Watch on YouTube

Meer video's zien? Abonneer je dan op het YouTube-kanaal van ID.nl.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 slimme deurbellen met camera en online opslag
Zekerheid & gemak

Waar voor je geld: 5 slimme deurbellen met camera en online opslag

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ga je op vakantie maar wil je toch weten wat er bij je voordeur gebeurt? Een slimme deurbel laat je ook als je niet thuis bent zien wie er voor de deur staat. Wij vonden een vijftal betaalbare exemplaren.

Met een slimme deurbel krijg je een seintje als er iemand aanbelt en kun je vaak ook terugzien wie er voor de deur heeft gestaan. Je kunt daarbij kiezen om de video's lokaal op te slaan, maar de hier besproken deurbellen bieden ook online opslag. En dat is handig, want zo kun je ook tijdens je vakantie in de gaten houden welke (ongenode) gasten er voor de deur staan.

D230S1

Wat handig is aan de Tapo D230S1, is dat hij wordt geleverd met een compacte gong die tevens functioneert als een internet tussenpunt. Hierin kun je een microSD-kaart plaatsen voor lokale opslag van videobeelden, wat betekent dat een abonnement voor cloudopslag niet strikt noodzakelijk is om beelden te bewaren. Mocht je toch liever de flexibiliteit van cloudopslag hebben, dan biedt TP-Link hiervoor een optionele dienst aan. De installatie is over het algemeen eenvoudig en hij werkt op een batterij, wat veel vrijheid geeft qua plaatsing zonder gedoe met bedrading. De beeldkwaliteit is voldoende voor het dagelijks gebruik en de deurbel is uitgerust met slimme detectiefuncties om je op de hoogte te stellen van activiteit voor je deur. Dit maakt het een goede keuze voor wie een complete set zoekt zonder direct vast te zitten aan maandelijkse kosten voor opslag.

Ring Video Doorbell Wired

De Ring Video Doorbell Wired is een van de meest budgetvriendelijke opties van Ring. Deze deurbel sluit je bedraad aan op je bestaande deurbelbedrading, Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over het opladen van batterijen of het leegraken ervan. De deurbel biedt 1080p HD-video en tweeweg-communicatie, zodat je met de bijbehorende app kunt praten met wie er voor de deur staat. Een belangrijk punt om te overwegen bij de Ring Video Doorbell Wired is dat voor de meeste functionaliteiten, waaronder het opslaan en terugkijken van videobeelden, een Ring Protect-abonnement nodig is. Zonder dit abonnement zijn de mogelijkheden vrij beperkt tot livebeeld en notificaties.

Arlo Essential 2 2K Video Doorbell

Deze draadloze videodeurbel van Arlo heeft focus op scherpe beeldkwaliteit en gebruiksgemak. De Arlo Essential 2 filmt in 2K resolutie, waardoor je een beter beeld krijgt dan met de meeste Full-HD-camera's. Een opvallend kenmerk is de 180 graden kijkhoek en de 1:1 beeldverhouding, waardoor je een volledig 'hoofd-tot-teen' beeld krijgt van je bezoekers en pakketjes op de grond. De installatie is bijzonder makkelijk en geheel draadloos. Voor het opslaan van opgenomen videobeelden maakt Arlo gebruik van een cloudgebaseerd systeem, waar je wel een abonnement voor nodig hebt.

Xiaomi Smart Doorbell 3

Ook deze deurbel filmt in 2K resolutie en heeft een indrukwekkende kijkhoek van 180 graden, waardoor je een breed overzicht krijgt van wat er voor je deur gebeurt. Een van de handige eigenschappen is de meegeleverde gong die ook functioneert als basisstation. Deze gong is uitgerust met een interne opslag van 64 GB, wat voldoende is voor de meeste gebruikers en maakt het overbodig om een apart cloudabonnement te nemen, iets wat overigens wel mogelijk is. De deurbel heeft een ingebouwde batterij die lang meegaat en is eenvoudig te installeren. Ook beschikt hij over AI-gestuurde persoonsdetectie, wat helpt om valse meldingen te verminderen.

Imou Doorbell 2S Kit

De Imou Doorbell 2S Kit is een draadloze videodeurbel met nachtfunctie Imou biedt een optionele cloudopslagdienst, maar je kunt de video's ook lokaal opslaan. De deurbel werkt op een ingebouwde, oplaadbare batterij, wat de installatie zeer eenvoudig maakt omdat je geen bedrading nodig hebt. De AI-gestuurde persoonsdetectie zorgt ervoor dat je geen ongewenste meldingen van beweging krijgt, dus niet bij elke langslopende kat.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen