ID.nl logo
Andere fietsaccu nodig? Kies voor revisie, refurbished of nieuw
Mobiliteit

Andere fietsaccu nodig? Kies voor revisie, refurbished of nieuw

Kom je niet meer zo ver met je elektrische fiets als een tijd terug? Dan is je accu mogelijk aan vervanging toe. Er zijn meerdere mogelijkheden om te zorgen voor een beter werkende batterij: revisie, refurbished of nieuw. In dit artikel lees je wat deze opties met zich meebrengen.

Tussen 2014 tot 2019 zijn er in Nederland enorm veel elektrische fietsen verkocht. Veel berijders die merken dat de actieradius terugloopt en vragen zich af of het wellicht tijd is om de accu te vervangen. Na verloop van tijd wordt de werking van de batterijcellen nu eenmaal minder.

In dit artikel helpt ID.nl jou op weg bij de beslissing wat te doen bij de aanschaf van een vervangende accu. Daarbij komen de volgende opties in beeld:

  • Accurevisie
  • Refubished accu
  • Nieuwe accu

Lees ook: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Als je constateert dat de fietsaccu minder presteert, is het verstandig om eerst een test te laten uitvoeren bij een fietsspeciaalzaak. Lever de accu in volledig opgeladen toestand in. De fietsenmaker zal vervolgens de accu aan een batterijtester koppelen om de accu uit te lezen. Na de test weet je exact waar je aan toe bent en hoeveel restcapaciteit de fietsaccu nog heeft. Dan rest de vraag: kun je met 70 tot 80 procent van de originele capaciteit leven en is dit voldoende voor je toekomstige fietstrips? Valt de capaciteit lager uit dan is vervanging van de accu de juiste keuze. Kies dan voor een revisie van de accu of een nieuw exemplaar.

🚲Leestip: Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?

©Batterytester

Accurevisie: duurzaam en goedkoper

Wanneer de keuze valt op revisie van je fietsaccu, dan wordt er in de behuizing van de accu een nieuw accupakket geplaatst. De originele behuizing en elektronica blijven dus volledig intact. Het hergebruiken van onderdelen uit de oorspronkelijke accu is veel goedkoper dan een nieuwe accu kopen. Het prijsverschil kan zomaar oplopen tot honderden euro’s. Wanneer je accu aan vervanging toe is, zal een fietsenmaker waarschijnlijk wel happig zijn om aan jou een nieuw exemplaar te verkopen. Op zich is daar niets op tegen, echter niet iedereen heeft de financiële mogelijkheden om dit te doen. Dan is revisie een goed alternatief.

🪫Check dit: De accu van je e-bike controleren: hoe, wat en wanneer

Accu voor oudere e-bikes blijft beschikbaar

Voor veel oudere e-bikes is het lastig om een vervangende accu te krijgen en een tweedehands exemplaar aanschaffen heeft ook niet veel zin. Revisie is dan de enige resterende optie. Zo krijgt je oude e-bike weer een tweede leven.

Opvoeren actieradius

Bij een revisie kun je er voor een batterijpakket kiezen met een grotere laadcapaciteit. De capaciteit van de accu gaat daarmee omhoog en je kunt meer kilometers maken dan voorheen zonder dat daar een enorme kostenstijging tegenover staat.

Kwalitatief goede batterijcellen

In veel gevallen zijn de batterijcellen in de bestaande accu niet van de hoogste kwaliteit, zeker als je een budget e-bike hebt aangeschaft. Revisie biedt het voordeel dat de oude batterijcellen vervangen kunnen worden door krachtige cellen van hogere kwaliteit. Het accupakket wordt er niet alleen veiliger op, maar ook de capaciteit en de levensduur van de accu gaan erop vooruit.

Duurzame oplossing

In een tijd waarin wij steeds meer kiezen voor duurzame oplossingen die het milieu minder belasten, is reviseren een prima oplossing. Hergebruik van oude onderdelen leidt tot minder zware milieubelasting en het is zonde om de oude accu weg te gooien als deze grotendeels in goede staat verkeert.

©Hans de Looij

Sta je altijd te zoeken naar je acculader?

Met eentje extra grijp je nooit mis!

Refurbished accu: een tweede accu erbij

Hoewel de meeste fietsaccu’s geschikt zijn voor revisie, komt het toch weleens voor dat dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld als de accubehuizing beschadigd is. Ook kun je op zoek zijn naar een tweede accu die je meeneemt in je fietstas voor extra kilometers. Informeer dan bij een revisiebedrijf of er voor jouw e-bikemodel een refurbished accu beschikbaar is.

Bij refurbished accu’s heeft het revisiebedrijf zelf een gebruikte behuizing voorzien van een nieuw accupakket. Genoemde behuizing is dus niet nieuw en kan gebruikssporen vertonen. Technisch is de accu echter geheel nieuw, zowel de batterijcellen als het Battery Management System (BMS). Net als bij een nieuwe fietsaccu zal een revisiebedrijf ook bij een refurbished accu garantie bieden.

Nieuwe accu: origineel of compatible

Wanneer je tevreden bent over je huidige accu, maar merkt dat de capaciteit na jarenlange trouwe dienst toch terugloopt, kun je ervoor kiezen om een nieuw exemplaar te kopen. Bedenk wel dat de prijs van een spiksplinternieuwe accu niet mals is, zeker als je daarbij kiest voor een upgrade van de capaciteit. Aan de andere kant is het wel een geruststellende gedachte dat je exact dezelfde accu koopt waarover je jarenlang tevreden was. Naast originele fietsaccu’s zijn er ook zogenoemde compatibles in de handel. Deze fietsaccu’s zijn kwalitatief vrijwel gelijkwaardig aan de originele accu van de fietsfabrikant. Ook hier kun je kiezen voor een accu met extra inhoud, waardoor je meer kilometers met de e-bike kunt afleggen. Een voordeel van de compatible fietsaccu is dat je dikwijls de bestaande acculader kunt blijven gebruiken.


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.