ID.nl logo
Andere fietsaccu nodig? Kies voor revisie, refurbished of nieuw
Mobiliteit

Andere fietsaccu nodig? Kies voor revisie, refurbished of nieuw

Kom je niet meer zo ver met je elektrische fiets als een tijd terug? Dan is je accu mogelijk aan vervanging toe. Er zijn meerdere mogelijkheden om te zorgen voor een beter werkende batterij: revisie, refurbished of nieuw. In dit artikel lees je wat deze opties met zich meebrengen.

Tussen 2014 tot 2019 zijn er in Nederland enorm veel elektrische fietsen verkocht. Veel berijders die merken dat de actieradius terugloopt en vragen zich af of het wellicht tijd is om de accu te vervangen. Na verloop van tijd wordt de werking van de batterijcellen nu eenmaal minder.

In dit artikel helpt ID.nl jou op weg bij de beslissing wat te doen bij de aanschaf van een vervangende accu. Daarbij komen de volgende opties in beeld:

  • Accurevisie
  • Refubished accu
  • Nieuwe accu

Lees ook: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Als je constateert dat de fietsaccu minder presteert, is het verstandig om eerst een test te laten uitvoeren bij een fietsspeciaalzaak. Lever de accu in volledig opgeladen toestand in. De fietsenmaker zal vervolgens de accu aan een batterijtester koppelen om de accu uit te lezen. Na de test weet je exact waar je aan toe bent en hoeveel restcapaciteit de fietsaccu nog heeft. Dan rest de vraag: kun je met 70 tot 80 procent van de originele capaciteit leven en is dit voldoende voor je toekomstige fietstrips? Valt de capaciteit lager uit dan is vervanging van de accu de juiste keuze. Kies dan voor een revisie van de accu of een nieuw exemplaar.

🚲Leestip: Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?

©Batterytester

Accurevisie: duurzaam en goedkoper

Wanneer de keuze valt op revisie van je fietsaccu, dan wordt er in de behuizing van de accu een nieuw accupakket geplaatst. De originele behuizing en elektronica blijven dus volledig intact. Het hergebruiken van onderdelen uit de oorspronkelijke accu is veel goedkoper dan een nieuwe accu kopen. Het prijsverschil kan zomaar oplopen tot honderden euro’s. Wanneer je accu aan vervanging toe is, zal een fietsenmaker waarschijnlijk wel happig zijn om aan jou een nieuw exemplaar te verkopen. Op zich is daar niets op tegen, echter niet iedereen heeft de financiële mogelijkheden om dit te doen. Dan is revisie een goed alternatief.

🪫Check dit: De accu van je e-bike controleren: hoe, wat en wanneer

Accu voor oudere e-bikes blijft beschikbaar

Voor veel oudere e-bikes is het lastig om een vervangende accu te krijgen en een tweedehands exemplaar aanschaffen heeft ook niet veel zin. Revisie is dan de enige resterende optie. Zo krijgt je oude e-bike weer een tweede leven.

Opvoeren actieradius

Bij een revisie kun je er voor een batterijpakket kiezen met een grotere laadcapaciteit. De capaciteit van de accu gaat daarmee omhoog en je kunt meer kilometers maken dan voorheen zonder dat daar een enorme kostenstijging tegenover staat.

Kwalitatief goede batterijcellen

In veel gevallen zijn de batterijcellen in de bestaande accu niet van de hoogste kwaliteit, zeker als je een budget e-bike hebt aangeschaft. Revisie biedt het voordeel dat de oude batterijcellen vervangen kunnen worden door krachtige cellen van hogere kwaliteit. Het accupakket wordt er niet alleen veiliger op, maar ook de capaciteit en de levensduur van de accu gaan erop vooruit.

Duurzame oplossing

In een tijd waarin wij steeds meer kiezen voor duurzame oplossingen die het milieu minder belasten, is reviseren een prima oplossing. Hergebruik van oude onderdelen leidt tot minder zware milieubelasting en het is zonde om de oude accu weg te gooien als deze grotendeels in goede staat verkeert.

©Hans de Looij

Sta je altijd te zoeken naar je acculader?

Met eentje extra grijp je nooit mis!

Refurbished accu: een tweede accu erbij

Hoewel de meeste fietsaccu’s geschikt zijn voor revisie, komt het toch weleens voor dat dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld als de accubehuizing beschadigd is. Ook kun je op zoek zijn naar een tweede accu die je meeneemt in je fietstas voor extra kilometers. Informeer dan bij een revisiebedrijf of er voor jouw e-bikemodel een refurbished accu beschikbaar is.

Bij refurbished accu’s heeft het revisiebedrijf zelf een gebruikte behuizing voorzien van een nieuw accupakket. Genoemde behuizing is dus niet nieuw en kan gebruikssporen vertonen. Technisch is de accu echter geheel nieuw, zowel de batterijcellen als het Battery Management System (BMS). Net als bij een nieuwe fietsaccu zal een revisiebedrijf ook bij een refurbished accu garantie bieden.

Nieuwe accu: origineel of compatible

Wanneer je tevreden bent over je huidige accu, maar merkt dat de capaciteit na jarenlange trouwe dienst toch terugloopt, kun je ervoor kiezen om een nieuw exemplaar te kopen. Bedenk wel dat de prijs van een spiksplinternieuwe accu niet mals is, zeker als je daarbij kiest voor een upgrade van de capaciteit. Aan de andere kant is het wel een geruststellende gedachte dat je exact dezelfde accu koopt waarover je jarenlang tevreden was. Naast originele fietsaccu’s zijn er ook zogenoemde compatibles in de handel. Deze fietsaccu’s zijn kwalitatief vrijwel gelijkwaardig aan de originele accu van de fietsfabrikant. Ook hier kun je kiezen voor een accu met extra inhoud, waardoor je meer kilometers met de e-bike kunt afleggen. Een voordeel van de compatible fietsaccu is dat je dikwijls de bestaande acculader kunt blijven gebruiken.


▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube