ID.nl logo
Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?
Mobiliteit

Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?

Iedere fietsaccu heeft last van een onvermijdelijk verouderingsproces. Dagelijks gebruik, onjuiste opslag en natuurlijke slijtage belasten de batterijcellen in een accu, waardoor de capaciteit en dus de prestaties afnemen.

Accu’s met goedkope batterijcellen geven vaak na vijf jaar al de geest, terwijl exemplaren met kwaliteitscellen zomaar tien jaar mee kunnen gaan. In de praktijk hangt veel af hoe je met de fietsaccu omgaat. Toch kan een accu ook ineens defect raken. In zo’n situatie is het verstandig om de accu met zorg en gepaste veiligheid te behandelen en een specialist in te schakelen.

  • Laadproces stagneert
  • Actieradius vermindert sterk
  • Diepteontlading is vaak einde verhaal
  • Schade aan de accubehuizing
  • Waterschade
  • Rook en vlammen uit de accu

Lees ook: [Zo haal je ook ’s winters genoeg bereik uit je fietsaccu] (https://id.nl/mobiliteit/fiets/e-bikes/haal-genoeg-bereik-uit-je-fietsaccu-in-de-winter)

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Een fietsaccu die vandaag de dag op merkfietsen is gemonteerd, gaat bij normaal gebruik gemiddeld 7 jaar mee. Eén van de geheimen achter de levensduur van een accu is het proces van ontladen en opladen. Geregeld je e-bike gebruiken, is juist goed voor dat proces: de accucellen worden regelmatig geactiveerd en zullen zodoende over een lange periode hun capaciteit behouden. Dit betekent dat het ook in de winter wenselijk is om regelmatig met de e-bike op pad te gaan. Bij goedkope e-bikes van een vaag merk is de kans veel groter dat de kwaliteit van de accu onder de maat is en dat deze veel minder lang meegaat.

©Eshma

Welke signalen wijzen er op dat een accu het einde van zijn levenscyclus is of wellicht defect is:

* Opladen duurt langer dan voorheen
* Actieradius loopt terug
* Diepteontlading
* Zichtbare schade aan de behuizing
* Waterschade
* Brand en rookontwikkeling

©Zuidewind Fietsaccuservice

Laadproces stagneert

Als het laadproces van de accu langer duurt dan normaal betekent dit bijna altijd dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Dan is het tijd voor de aanschaf van een nieuw exemplaar of voor de mogelijkheid om het batterijcellenpakket te vervangen bij een gerenommeerd revisiebedrijf, zoals Zuidewind Fietsaccuservice (Purmerend), KWS Seuren (Gennep) of Heskon (Tilburg).

Tip: laat naast het cellenpakket ook het Battery Management System (BMS) vervangen. Ook als de accu niet volledig geladen kan worden, wordt het tijd om naar een nieuw of refurbished exemplaar uit te kijken. Controleer wel voor de aanschaf van een nieuwe accu of de oplader nog goed functioneert.

Watch on YouTube

Actieradius vermindert sterk

Wanneer de actieradius van fietsaccu ineens sterk terugloopt, is dit ook een teken dat de levensduur van de batterijcellen op zijn einde loopt. Het is overigens normaal dat de capaciteit van een accu de eerste drie jaar met 10 tot 30% afneemt, dit is overigens wel afhankelijk van de kwaliteit van de batterijcellen. Kies bij de aanschaf van een e-bike liefst nooit voor een accu met een beperkte actieradius, want hier krijg je onherroepelijk spijt van als de actieradius na een paar jaar ineens terugloopt. Ga dus liever voor een exemplaar met 500 Wh dan 300 Wh.

Diepteontlading is vaak einde verhaal

Wanneer je een e-bike langere tijd niet gebruikt, kan de accu in een staat van diepteontlading terechtkomen. Zeker in de wintermaanden wanneer je weinig op de fiets zit, ligt dit gevaar op de loer. De accu is dan volledig leeggelopen en in veel gevallen lopen de batterijcellen onherstelbare schade op.
Iedere accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niet met de e-bike wordt gereden. Na verloop van tijd raakt de accu zijn lading compleet kwijt. Een accu die eenmaal in een diepontlading is geraakt, zal na iedere laadcyclus meteen weer leeg zijn, wat helaas betekent dat je een andere accu zult moeten aanschaffen.

Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Schade aan de accubehuizing

Als de e-bike is omgevallen, de accu uit het frame is gevallen of als je de accu uit je handen hebt laten vallen, kan er serieuze schade aan de behuizing zijn ontstaan. Controleer de behuizing dan op barsten, en laat de fiets- of accuspecialist er extra naar kijken. Een accu met serieuze schade brengt een potentieel brandgevaar met zich mee. Ook is het verstandig om een accucheck met een accutester bij een fietsenzaak of accurevisiebedrijf te laten uitvoeren. Zo’n tester signaleert haarfijn of de accu nog goed functioneert.

©Batterytester

©J. Dekker (Batterytester)

Waterschade

Als een e-bike geregeld buiten staat en bloot wordt gesteld aan allerlei weersinvloeden, kan dit op termijn accuproblemen opleveren. Zeker met de grote hoeveelheden regen van het afgelopen najaar en winter is loop je het risico dat vocht de behuizing van de accu binnendringt, met alle gevolgen van dien.
Fietsaccu’s zijn namelijk spatwaterdicht en niet waterdicht. Spatwaterdicht houdt in dat een doorsnee regenbui geen invloed heeft op de werking van de accu. Maar een e-bike langdurig aan regen blootstellen, kan voor een accu desastreuze gevolgen hebben. Probeer je e-bike daarom altijd op een droge plaats te stallen. Controleer na een regenbui ook altijd de contactpunten waarmee je de accu aansluit op de e-bike. Maak de punten schoon met een doek en spuiten er af en toe contactspray op. Dit voorkomt roestvorming en connectieproblemen. Heeft de accu serieuze waterschade opgelopen, schakel dan een accurevisiebedrijf in.

©Zuidewind Fietsaccuservice

©Zuidewind Fietsaccuservice

Rook en vlammen uit de accu

Wanneer er rook uit de fietsaccu komt, moeten alle alarmbellen afgaan. Niet veel later zullen er ook vlammen ontstaan en zal de accu in z’n geheel ontbranden. Aangezien er altijd een kans op brandgevaar bestaat, zeker bij overjarige accu’s, is het aan te raden om in de laadruimte een rookmelder te monteren. Daarnaast is het verstandig om de accu (of twee exemplaren) in een speciaal daarvoor geschikte koffer op te laden. Bij een eventuele brand heb je dan de mogelijkheid om de koffer veilig naar buiten af te voeren. Geen enkele accu overleeft een brand, dus het aanschaffen van een nieuw exemplaar is dan de enige optie.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube