Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?
Iedere fietsaccu heeft last van een onvermijdelijk verouderingsproces. Dagelijks gebruik, onjuiste opslag en natuurlijke slijtage belasten de batterijcellen in een accu, waardoor de capaciteit en dus de prestaties afnemen.
Accu’s met goedkope batterijcellen geven vaak na vijf jaar al de geest, terwijl exemplaren met kwaliteitscellen zomaar tien jaar mee kunnen gaan. In de praktijk hangt veel af hoe je met de fietsaccu omgaat. Toch kan een accu ook ineens defect raken. In zo’n situatie is het verstandig om de accu met zorg en gepaste veiligheid te behandelen en een specialist in te schakelen.
- Laadproces stagneert
- Actieradius vermindert sterk
- Diepteontlading is vaak einde verhaal
- Schade aan de accubehuizing
- Waterschade
- Rook en vlammen uit de accu
Lees ook: [Zo haal je ook ’s winters genoeg bereik uit je fietsaccu] (https://id.nl/mobiliteit/fiets/e-bikes/haal-genoeg-bereik-uit-je-fietsaccu-in-de-winter)
Download nu de E-bike Duurtest-resultaten
Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.
Een fietsaccu die vandaag de dag op merkfietsen is gemonteerd, gaat bij normaal gebruik gemiddeld 7 jaar mee. Eén van de geheimen achter de levensduur van een accu is het proces van ontladen en opladen. Geregeld je e-bike gebruiken, is juist goed voor dat proces: de accucellen worden regelmatig geactiveerd en zullen zodoende over een lange periode hun capaciteit behouden. Dit betekent dat het ook in de winter wenselijk is om regelmatig met de e-bike op pad te gaan. Bij goedkope e-bikes van een vaag merk is de kans veel groter dat de kwaliteit van de accu onder de maat is en dat deze veel minder lang meegaat.
©Eshma
Welke signalen wijzen er op dat een accu het einde van zijn levenscyclus is of wellicht defect is:
* Opladen duurt langer dan voorheen
* Actieradius loopt terug
* Diepteontlading
* Zichtbare schade aan de behuizing
* Waterschade
* Brand en rookontwikkeling
©Zuidewind Fietsaccuservice
Laadproces stagneert
Als het laadproces van de accu langer duurt dan normaal betekent dit bijna altijd dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Dan is het tijd voor de aanschaf van een nieuw exemplaar of voor de mogelijkheid om het batterijcellenpakket te vervangen bij een gerenommeerd revisiebedrijf, zoals Zuidewind Fietsaccuservice (Purmerend), KWS Seuren (Gennep) of Heskon (Tilburg).
Tip: laat naast het cellenpakket ook het Battery Management System (BMS) vervangen. Ook als de accu niet volledig geladen kan worden, wordt het tijd om naar een nieuw of refurbished exemplaar uit te kijken. Controleer wel voor de aanschaf van een nieuwe accu of de oplader nog goed functioneert.
Actieradius vermindert sterk
Wanneer de actieradius van fietsaccu ineens sterk terugloopt, is dit ook een teken dat de levensduur van de batterijcellen op zijn einde loopt. Het is overigens normaal dat de capaciteit van een accu de eerste drie jaar met 10 tot 30% afneemt, dit is overigens wel afhankelijk van de kwaliteit van de batterijcellen. Kies bij de aanschaf van een e-bike liefst nooit voor een accu met een beperkte actieradius, want hier krijg je onherroepelijk spijt van als de actieradius na een paar jaar ineens terugloopt. Ga dus liever voor een exemplaar met 500 Wh dan 300 Wh.
Diepteontlading is vaak einde verhaal
Wanneer je een e-bike langere tijd niet gebruikt, kan de accu in een staat van diepteontlading terechtkomen. Zeker in de wintermaanden wanneer je weinig op de fiets zit, ligt dit gevaar op de loer. De accu is dan volledig leeggelopen en in veel gevallen lopen de batterijcellen onherstelbare schade op.
Iedere accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niet met de e-bike wordt gereden. Na verloop van tijd raakt de accu zijn lading compleet kwijt. Een accu die eenmaal in een diepontlading is geraakt, zal na iedere laadcyclus meteen weer leeg zijn, wat helaas betekent dat je een andere accu zult moeten aanschaffen.
Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!
Schade aan de accubehuizing
Als de e-bike is omgevallen, de accu uit het frame is gevallen of als je de accu uit je handen hebt laten vallen, kan er serieuze schade aan de behuizing zijn ontstaan. Controleer de behuizing dan op barsten, en laat de fiets- of accuspecialist er extra naar kijken. Een accu met serieuze schade brengt een potentieel brandgevaar met zich mee. Ook is het verstandig om een accucheck met een accutester bij een fietsenzaak of accurevisiebedrijf te laten uitvoeren. Zo’n tester signaleert haarfijn of de accu nog goed functioneert.
©Batterytester
©J. Dekker (Batterytester)
Waterschade
Als een e-bike geregeld buiten staat en bloot wordt gesteld aan allerlei weersinvloeden, kan dit op termijn accuproblemen opleveren. Zeker met de grote hoeveelheden regen van het afgelopen najaar en winter is loop je het risico dat vocht de behuizing van de accu binnendringt, met alle gevolgen van dien.
Fietsaccu’s zijn namelijk spatwaterdicht en niet waterdicht. Spatwaterdicht houdt in dat een doorsnee regenbui geen invloed heeft op de werking van de accu. Maar een e-bike langdurig aan regen blootstellen, kan voor een accu desastreuze gevolgen hebben. Probeer je e-bike daarom altijd op een droge plaats te stallen. Controleer na een regenbui ook altijd de contactpunten waarmee je de accu aansluit op de e-bike. Maak de punten schoon met een doek en spuiten er af en toe contactspray op. Dit voorkomt roestvorming en connectieproblemen. Heeft de accu serieuze waterschade opgelopen, schakel dan een accurevisiebedrijf in.
©Zuidewind Fietsaccuservice
©Zuidewind Fietsaccuservice
Rook en vlammen uit de accu
Wanneer er rook uit de fietsaccu komt, moeten alle alarmbellen afgaan. Niet veel later zullen er ook vlammen ontstaan en zal de accu in z’n geheel ontbranden. Aangezien er altijd een kans op brandgevaar bestaat, zeker bij overjarige accu’s, is het aan te raden om in de laadruimte een rookmelder te monteren. Daarnaast is het verstandig om de accu (of twee exemplaren) in een speciaal daarvoor geschikte koffer op te laden. Bij een eventuele brand heb je dan de mogelijkheid om de koffer veilig naar buiten af te voeren. Geen enkele accu overleeft een brand, dus het aanschaffen van een nieuw exemplaar is dan de enige optie.