ID.nl logo
Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?
© Zuidewind Fietsaccuservice
Mobiliteit

Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?

Iedere fietsaccu heeft last van een onvermijdelijk verouderingsproces. Dagelijks gebruik, onjuiste opslag en natuurlijke slijtage belasten de batterijcellen in een accu, waardoor de capaciteit en dus de prestaties afnemen.

Accu’s met goedkope batterijcellen geven vaak na vijf jaar al de geest, terwijl exemplaren met kwaliteitscellen zomaar tien jaar mee kunnen gaan. In de praktijk hangt veel af hoe je met de fietsaccu omgaat. Toch kan een accu ook ineens defect raken. In zo’n situatie is het verstandig om de accu met zorg en gepaste veiligheid te behandelen en een specialist in te schakelen.

  • Laadproces stagneert
  • Actieradius vermindert sterk
  • Diepteontlading is vaak einde verhaal
  • Schade aan de accubehuizing
  • Waterschade
  • Rook en vlammen uit de accu

Lees ook: [Zo haal je ook ’s winters genoeg bereik uit je fietsaccu] (https://id.nl/mobiliteit/fiets/e-bikes/haal-genoeg-bereik-uit-je-fietsaccu-in-de-winter)

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Een fietsaccu die vandaag de dag op merkfietsen is gemonteerd, gaat bij normaal gebruik gemiddeld 7 jaar mee. Eén van de geheimen achter de levensduur van een accu is het proces van ontladen en opladen. Geregeld je e-bike gebruiken, is juist goed voor dat proces: de accucellen worden regelmatig geactiveerd en zullen zodoende over een lange periode hun capaciteit behouden. Dit betekent dat het ook in de winter wenselijk is om regelmatig met de e-bike op pad te gaan. Bij goedkope e-bikes van een vaag merk is de kans veel groter dat de kwaliteit van de accu onder de maat is en dat deze veel minder lang meegaat.

©Eshma

Welke signalen wijzen er op dat een accu het einde van zijn levenscyclus is of wellicht defect is:

* Opladen duurt langer dan voorheen
* Actieradius loopt terug
* Diepteontlading
* Zichtbare schade aan de behuizing
* Waterschade
* Brand en rookontwikkeling

©Zuidewind Fietsaccuservice

Deze accu heeft door waterschade veel last van corrosie.

Laadproces stagneert

Als het laadproces van de accu langer duurt dan normaal betekent dit bijna altijd dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Dan is het tijd voor de aanschaf van een nieuw exemplaar of voor de mogelijkheid om het batterijcellenpakket te vervangen bij een gerenommeerd revisiebedrijf, zoals Zuidewind Fietsaccuservice (Purmerend), KWS Seuren (Gennep) of Heskon (Tilburg).

Tip: laat naast het cellenpakket ook het Battery Management System (BMS) vervangen. Ook als de accu niet volledig geladen kan worden, wordt het tijd om naar een nieuw of refurbished exemplaar uit te kijken. Controleer wel voor de aanschaf van een nieuwe accu of de oplader nog goed functioneert.

Watch on YouTube

Actieradius vermindert sterk

Wanneer de actieradius van fietsaccu ineens sterk terugloopt, is dit ook een teken dat de levensduur van de batterijcellen op zijn einde loopt. Het is overigens normaal dat de capaciteit van een accu de eerste drie jaar met 10 tot 30% afneemt, dit is overigens wel afhankelijk van de kwaliteit van de batterijcellen. Kies bij de aanschaf van een e-bike liefst nooit voor een accu met een beperkte actieradius, want hier krijg je onherroepelijk spijt van als de actieradius na een paar jaar ineens terugloopt. Ga dus liever voor een exemplaar met 500 Wh dan 300 Wh.

Diepteontlading is vaak einde verhaal

Wanneer je een e-bike langere tijd niet gebruikt, kan de accu in een staat van diepteontlading terechtkomen. Zeker in de wintermaanden wanneer je weinig op de fiets zit, ligt dit gevaar op de loer. De accu is dan volledig leeggelopen en in veel gevallen lopen de batterijcellen onherstelbare schade op.
Iedere accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niet met de e-bike wordt gereden. Na verloop van tijd raakt de accu zijn lading compleet kwijt. Een accu die eenmaal in een diepontlading is geraakt, zal na iedere laadcyclus meteen weer leeg zijn, wat helaas betekent dat je een andere accu zult moeten aanschaffen.

Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Schade aan de accubehuizing

Als de e-bike is omgevallen, de accu uit het frame is gevallen of als je de accu uit je handen hebt laten vallen, kan er serieuze schade aan de behuizing zijn ontstaan. Controleer de behuizing dan op barsten, en laat de fiets- of accuspecialist er extra naar kijken. Een accu met serieuze schade brengt een potentieel brandgevaar met zich mee. Ook is het verstandig om een accucheck met een accutester bij een fietsenzaak of accurevisiebedrijf te laten uitvoeren. Zo’n tester signaleert haarfijn of de accu nog goed functioneert.

©Batterytester

©J. Dekker (Batterytester)

Waterschade

Als een e-bike geregeld buiten staat en bloot wordt gesteld aan allerlei weersinvloeden, kan dit op termijn accuproblemen opleveren. Zeker met de grote hoeveelheden regen van het afgelopen najaar en winter is loop je het risico dat vocht de behuizing van de accu binnendringt, met alle gevolgen van dien.
Fietsaccu’s zijn namelijk spatwaterdicht en niet waterdicht. Spatwaterdicht houdt in dat een doorsnee regenbui geen invloed heeft op de werking van de accu. Maar een e-bike langdurig aan regen blootstellen, kan voor een accu desastreuze gevolgen hebben. Probeer je e-bike daarom altijd op een droge plaats te stallen. Controleer na een regenbui ook altijd de contactpunten waarmee je de accu aansluit op de e-bike. Maak de punten schoon met een doek en spuiten er af en toe contactspray op. Dit voorkomt roestvorming en connectieproblemen. Heeft de accu serieuze waterschade opgelopen, schakel dan een accurevisiebedrijf in.

©Zuidewind Fietsaccuservice

©Zuidewind Fietsaccuservice

Rook en vlammen uit de accu

Wanneer er rook uit de fietsaccu komt, moeten alle alarmbellen afgaan. Niet veel later zullen er ook vlammen ontstaan en zal de accu in z’n geheel ontbranden. Aangezien er altijd een kans op brandgevaar bestaat, zeker bij overjarige accu’s, is het aan te raden om in de laadruimte een rookmelder te monteren. Daarnaast is het verstandig om de accu (of twee exemplaren) in een speciaal daarvoor geschikte koffer op te laden. Bij een eventuele brand heb je dan de mogelijkheid om de koffer veilig naar buiten af te voeren. Geen enkele accu overleeft een brand, dus het aanschaffen van een nieuw exemplaar is dan de enige optie.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: