ID.nl logo
Prijsvergelijking Leapmotor T03 versus drie andere kleine budget-EV's
Mobiliteit

Prijsvergelijking Leapmotor T03 versus drie andere kleine budget-EV's

De Leapmotor T03 is een Chinese elektrische nieuwkomer die nog geen 20.000 euro kost. Tot dusverre opereerde alleen de onlangs vernieuwde Dacia Spring Electric in deze prijsklasse. Welke van deze twee auto's heeft het meest te bieden voor zijn lage prijs? Of kun je beter even doorsparen voor een Dongfeng Box of Citroën ë-C3?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Leapmotor

Leapmotor T03

Ondanks de complete standaarduitrusting weet Leapmotor de prijs van de nieuwe T03 nét onder de 20.000 euro te houden. De vijfdeurs hatchback is 3,62 meter lang en 1,63 meter breed. Dat maakt hem veruit de kleinste auto in deze prijsvergelijking. De T03 heeft een krachtige elektromotor met 95 pk, de 37,3kWh-batterij is volgens de WLTP-normering goed voor een actieradius van 265 km. De opties beperken zich tot de kleurkeuze. Wordt verkocht door dealers van de Stellantis-merken.

LEAPMOTOR T03 SMART Vanafprijs: 19.950 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 95 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit: 37,3 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 6,6/48 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 16,3 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 265 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 3,62/1,63/1,58 m
  • Kentekengewicht: 1075 kg
  • Inhoud kofferruimte: 220-880 liter
  • Max. trekgewicht: n.v.t.

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Achteruitrijcamera: standaard = Smartphone-integratie: standaard (d.m.v. kabel)
  • Trekhaak: -

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 19.950 EURO

PluspuntenMinpunten
+ Complete standaarduitrusting- Leverbaar in slechts drie kleuren
+ Veel veiligheidssystemen- Klein vanbuiten, krap vanbinnen
+ Krachtige motor- Elektromotor vreet stroom
+ Vertrouwd dealernetwerk

©Dacia

Dacia Spring Electric 65

Dankzij een grondige facelift oogt de Dacia Spring Electric nu een stuk volwassener. Aan de techniek heeft Dacia bij deze update echter niets veranderd: zowel de elektromotor (45 of 65 pk) als de batterij blijft bescheiden prestaties leveren. Ook de standaarduitrusting is in vergelijking met de Leapmotor T03 karig te noemen. De Dacia Spring is 8 cm langer dan de Leapmotor, en dat merk je vanbinnen onder meer aan de grotere kofferbak. De 45 pk sterke Spring Electric is er al vanaf 18.950 euro.

DACIA SPRING ELECTRIC 65 EXPRESSION Vanafprijs: 19.950 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 65 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit: 26,8 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 7,0/30,0 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 13,2 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 225 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 3,70/1,58/1,52 m
  • Kentekengewicht: 949 kg
  • Inhoud kofferruimte: 308-1004 liter
  • Max. trekgewicht: n.v.t.

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: -
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: -
  • Achteruitrijcamera: 800 euro (Pack Techno) = Smartphone-integratie: 800 euro (Pack Techno)
  • Trekhaak: -

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 20.750 EURO

PluspuntenMinpunten
Riante kofferruimteKarige standaarduitrusting
Opgefrist uiterlijkSlechts 30 kW snelladen
Laag gewichtTrekhaak niet mogelijk
Efficiënte aandrijflijn

©Dongfeng

Dongfeng Box

Met een lengte van 4 meter en een instapprijs van 22.400 euro opereert de Dongfeng Box in een hoger segment dan de Leapmotor T03 en Dacia Spring Electric. Het prijsverschil van zo'n 2500 euro betaalt zich terug in meer binnenruimte en naar verluidt de mogelijkheid van het trekken van een aanhangwagen. Voor adaptieve cruisecontrol moet je echter bijbetalen. De Box weegt een paar honderd kilo meer dan de T03 en Spring. Vooralsnog is de Dongfeng op slechts vier locaties in Nederland te bezichtigen.

DONGFENG BOX STYLE EDITION Vanafprijs: 22.400 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 95 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit: 31,4 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/60 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 10,6 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 230 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,03/1,81/1,57 m
  • Kentekengewicht: 1251 kg
  • Inhoud kofferruimte: 326 liter
  • Max. trekgewicht: 750 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: 1000 euro (Launch Edition)
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Achteruitrijcamera: standaard = Smartphone-integratie: standaard
  • Trekhaak: n.n.b.

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 23.400 EURO

PluspuntenMinpunten
Riant interieurHoog gewicht
Rijke standaarduitrustingBescheiden actieradius
Zuinige elektromotorSlechts 4 verkooppunten in Nederland
Kan een aanhangwagen trekken

©Citroën

Citroën ë-C3

Met de aankondiging van de ë-C3 kwam Citroën als eerste Europese merk tegemoet aan de vraag naar een compacte, maar vooral betaalbare elektrische auto met een acceptabele actieradius en goede bruikbaarheid buiten de stadsgrenzen. De basisprijs van de ë-C3 bedraagt 24.290 euro, maar je moet algauw een flink bedrag extra neertellen als je ook de (meeste) accessoires uit ons wensenlijstje wilt hebben. Daardoor komt het predicaat 'betaalbaar' voor veel consumenten eigenlijk al snel te vervallen.

CITROËN Ë-C3 YOU Vanafprijs: 24.290 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 113 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit: 44 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/100 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 17,1 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 326 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,02/1,50/1,58 m
  • Kentekengewicht: 1391 kg
  • Inhoud kofferruimte: 310-1200 liter
  • Max. trekgewicht: 550 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: -
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: 4500 euro (Max-uitvoering)
  • Achteruitrijcamera: 4500 euro (Max-uitvoering) = Smartphone-integratie: 2200 euro (Pack Plus)
  • Trekhaak: n.n.b.

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 28.490 EURO

PluspuntenMinpunten
Meer dan 300 km op een volle batterijZwaar
550 kg trekgewicht'Kale' basisversie, dure optiepakketten
100 kW snelladenNiet het toonbeeld van efficiëntie
Krachtige motor, prima prestaties

Conclusie

De nieuwe Leapmotor T03 is een ijzersterke aanbieding, als we puur kijken naar de prijs en wat de kleine Chinese EV daarvoor te bieden heeft. Een beoordeling van zijn rijeigenschappen en laadprestaties laat nog heel even op zich wachten. In deze vergelijking is hij echter wel (veruit) het kleinst, wat ook in het interieur tot uiting komt. De 95 pk sterke elektromotor belooft uitstekende stadsprestaties, maar daarvoor vraagt hij wel behoorlijk veel stroom.

De Dacia Spring Electric 65 in Expression-uitvoering kost precies hetzelfde als de Leapmotor T03. Hij is duidelijk groter en ruimer, maar heeft niet zo'n rijke (veiligheids)uitrusting en qua prestaties kan hij niet aan zijn nieuwe Chinese concurrent tippen. De Dongfeng Box is duidelijk een maatje groter dan deze twee modellen en zit ook in een andere prijscategorie. Maar dan krijg je wel een grotere, ruimere auto die vermoedelijk een aanhangwagen van 750 kilo kan trekken.

De Citroën ë-C3 is ongeveer van soortgelijk formaat als de Box, maar zijn instapprijs is wel wat hoger. En dat terwijl de standaarduitrusting van de compacte Franse EV lang niet zo uitgebreid is. Dat maakt beide Chinese nieuwkomers des te interessanter als je op zoek bent naar een compacte en betaalbare EV.

©Leapmotor

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube