Prijsvergelijking Leapmotor T03 versus drie andere kleine budget-EV's
De Leapmotor T03 is een Chinese elektrische nieuwkomer die nog geen 20.000 euro kost. Tot dusverre opereerde alleen de onlangs vernieuwde Dacia Spring Electric in deze prijsklasse. Welke van deze twee auto's heeft het meest te bieden voor zijn lage prijs? Of kun je beter even doorsparen voor een Dongfeng Box of Citroën ë-C3?
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
©Leapmotor
Leapmotor T03
Ondanks de complete standaarduitrusting weet Leapmotor de prijs van de nieuwe T03 nét onder de 20.000 euro te houden. De vijfdeurs hatchback is 3,62 meter lang en 1,63 meter breed. Dat maakt hem veruit de kleinste auto in deze prijsvergelijking. De T03 heeft een krachtige elektromotor met 95 pk, de 37,3kWh-batterij is volgens de WLTP-normering goed voor een actieradius van 265 km. De opties beperken zich tot de kleurkeuze. Wordt verkocht door dealers van de Stellantis-merken.
LEAPMOTOR T03 SMART Vanafprijs: 19.950 euro
TECHNIEK:
- Motorvermogen: 95 pk
- Aandrijving: voorwielen
- Batterijcapaciteit: 37,3 kWh
- Max. laadsnelheid AC/DC: 6,6/48 kW
- Stroomverbruik (WLTP): 16,3 kWh/100 km
- Actieradius (gecombineerd, WLTP): 265 km
AFMETINGEN:
- Lengte/breedte/hoogte: 3,62/1,63/1,58 m
- Kentekengewicht: 1075 kg
- Inhoud kofferruimte: 220-880 liter
- Max. trekgewicht: n.v.t.
UITRUSTING & OPTIES
- Adaptieve cruisecontrol: standaard
- Actieve rijstrookassistentie: standaard
- Automatische airco: standaard
- Achteruitrijcamera: standaard = Smartphone-integratie: standaard (d.m.v. kabel)
- Trekhaak: -
PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 19.950 EURO
©Dacia
Dacia Spring Electric 65
Dankzij een grondige facelift oogt de Dacia Spring Electric nu een stuk volwassener. Aan de techniek heeft Dacia bij deze update echter niets veranderd: zowel de elektromotor (45 of 65 pk) als de batterij blijft bescheiden prestaties leveren. Ook de standaarduitrusting is in vergelijking met de Leapmotor T03 karig te noemen. De Dacia Spring is 8 cm langer dan de Leapmotor, en dat merk je vanbinnen onder meer aan de grotere kofferbak. De 45 pk sterke Spring Electric is er al vanaf 18.950 euro.
DACIA SPRING ELECTRIC 65 EXPRESSION Vanafprijs: 19.950 euro
TECHNIEK:
- Motorvermogen: 65 pk
- Aandrijving: voorwielen
- Batterijcapaciteit: 26,8 kWh
- Max. laadsnelheid AC/DC: 7,0/30,0 kW
- Stroomverbruik (WLTP): 13,2 kWh/100 km
- Actieradius (gecombineerd, WLTP): 225 km
AFMETINGEN:
- Lengte/breedte/hoogte: 3,70/1,58/1,52 m
- Kentekengewicht: 949 kg
- Inhoud kofferruimte: 308-1004 liter
- Max. trekgewicht: n.v.t.
UITRUSTING & OPTIES
- Adaptieve cruisecontrol: -
- Actieve rijstrookassistentie: standaard
- Automatische airco: -
- Achteruitrijcamera: 800 euro (Pack Techno) = Smartphone-integratie: 800 euro (Pack Techno)
- Trekhaak: -
PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 20.750 EURO
©Dongfeng
Dongfeng Box
Met een lengte van 4 meter en een instapprijs van 22.400 euro opereert de Dongfeng Box in een hoger segment dan de Leapmotor T03 en Dacia Spring Electric. Het prijsverschil van zo'n 2500 euro betaalt zich terug in meer binnenruimte en naar verluidt de mogelijkheid van het trekken van een aanhangwagen. Voor adaptieve cruisecontrol moet je echter bijbetalen. De Box weegt een paar honderd kilo meer dan de T03 en Spring. Vooralsnog is de Dongfeng op slechts vier locaties in Nederland te bezichtigen.
DONGFENG BOX STYLE EDITION Vanafprijs: 22.400 euro
TECHNIEK:
- Motorvermogen: 95 pk
- Aandrijving: voorwielen
- Batterijcapaciteit: 31,4 kWh
- Max. laadsnelheid AC/DC: 11/60 kW
- Stroomverbruik (WLTP): 10,6 kWh/100 km
- Actieradius (gecombineerd, WLTP): 230 km
AFMETINGEN:
- Lengte/breedte/hoogte: 4,03/1,81/1,57 m
- Kentekengewicht: 1251 kg
- Inhoud kofferruimte: 326 liter
- Max. trekgewicht: 750 kg
UITRUSTING & OPTIES
- Adaptieve cruisecontrol: 1000 euro (Launch Edition)
- Actieve rijstrookassistentie: standaard
- Automatische airco: standaard
- Achteruitrijcamera: standaard = Smartphone-integratie: standaard
- Trekhaak: n.n.b.
PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 23.400 EURO
©Citroën
Citroën ë-C3
Met de aankondiging van de ë-C3 kwam Citroën als eerste Europese merk tegemoet aan de vraag naar een compacte, maar vooral betaalbare elektrische auto met een acceptabele actieradius en goede bruikbaarheid buiten de stadsgrenzen. De basisprijs van de ë-C3 bedraagt 24.290 euro, maar je moet algauw een flink bedrag extra neertellen als je ook de (meeste) accessoires uit ons wensenlijstje wilt hebben. Daardoor komt het predicaat 'betaalbaar' voor veel consumenten eigenlijk al snel te vervallen.
CITROËN Ë-C3 YOU Vanafprijs: 24.290 euro
TECHNIEK:
- Motorvermogen: 113 pk
- Aandrijving: voorwielen
- Batterijcapaciteit: 44 kWh
- Max. laadsnelheid AC/DC: 11/100 kW
- Stroomverbruik (WLTP): 17,1 kWh/100 km
- Actieradius (gecombineerd, WLTP): 326 km
AFMETINGEN:
- Lengte/breedte/hoogte: 4,02/1,50/1,58 m
- Kentekengewicht: 1391 kg
- Inhoud kofferruimte: 310-1200 liter
- Max. trekgewicht: 550 kg
UITRUSTING & OPTIES
- Adaptieve cruisecontrol: -
- Actieve rijstrookassistentie: standaard
- Automatische airco: 4500 euro (Max-uitvoering)
- Achteruitrijcamera: 4500 euro (Max-uitvoering) = Smartphone-integratie: 2200 euro (Pack Plus)
- Trekhaak: n.n.b.
PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 28.490 EURO
Conclusie
De nieuwe Leapmotor T03 is een ijzersterke aanbieding, als we puur kijken naar de prijs en wat de kleine Chinese EV daarvoor te bieden heeft. Een beoordeling van zijn rijeigenschappen en laadprestaties laat nog heel even op zich wachten. In deze vergelijking is hij echter wel (veruit) het kleinst, wat ook in het interieur tot uiting komt. De 95 pk sterke elektromotor belooft uitstekende stadsprestaties, maar daarvoor vraagt hij wel behoorlijk veel stroom.
De Dacia Spring Electric 65 in Expression-uitvoering kost precies hetzelfde als de Leapmotor T03. Hij is duidelijk groter en ruimer, maar heeft niet zo'n rijke (veiligheids)uitrusting en qua prestaties kan hij niet aan zijn nieuwe Chinese concurrent tippen. De Dongfeng Box is duidelijk een maatje groter dan deze twee modellen en zit ook in een andere prijscategorie. Maar dan krijg je wel een grotere, ruimere auto die vermoedelijk een aanhangwagen van 750 kilo kan trekken.
De Citroën ë-C3 is ongeveer van soortgelijk formaat als de Box, maar zijn instapprijs is wel wat hoger. En dat terwijl de standaarduitrusting van de compacte Franse EV lang niet zo uitgebreid is. Dat maakt beide Chinese nieuwkomers des te interessanter als je op zoek bent naar een compacte en betaalbare EV.
©Leapmotor