ID.nl logo
Prijsvergelijking Leapmotor T03 versus drie andere kleine budget-EV's
© PhotoLR
Mobiliteit

Prijsvergelijking Leapmotor T03 versus drie andere kleine budget-EV's

De Leapmotor T03 is een Chinese elektrische nieuwkomer die nog geen 20.000 euro kost. Tot dusverre opereerde alleen de onlangs vernieuwde Dacia Spring Electric in deze prijsklasse. Welke van deze twee auto's heeft het meest te bieden voor zijn lage prijs? Of kun je beter even doorsparen voor een Dongfeng Box of Citroën ë-C3?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Leapmotor

Leapmotor T03

Ondanks de complete standaarduitrusting weet Leapmotor de prijs van de nieuwe T03 nét onder de 20.000 euro te houden. De vijfdeurs hatchback is 3,62 meter lang en 1,63 meter breed. Dat maakt hem veruit de kleinste auto in deze prijsvergelijking. De T03 heeft een krachtige elektromotor met 95 pk, de 37,3kWh-batterij is volgens de WLTP-normering goed voor een actieradius van 265 km. De opties beperken zich tot de kleurkeuze. Wordt verkocht door dealers van de Stellantis-merken.

LEAPMOTOR T03 SMART Vanafprijs: 19.950 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 95 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit: 37,3 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 6,6/48 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 16,3 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 265 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 3,62/1,63/1,58 m
  • Kentekengewicht: 1075 kg
  • Inhoud kofferruimte: 220-880 liter
  • Max. trekgewicht: n.v.t.

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Achteruitrijcamera: standaard = Smartphone-integratie: standaard (d.m.v. kabel)
  • Trekhaak: -

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 19.950 EURO

PluspuntenMinpunten
+ Complete standaarduitrusting- Leverbaar in slechts drie kleuren
+ Veel veiligheidssystemen- Klein vanbuiten, krap vanbinnen
+ Krachtige motor- Elektromotor vreet stroom
+ Vertrouwd dealernetwerk

©Dacia

Dacia Spring Electric 65

Dankzij een grondige facelift oogt de Dacia Spring Electric nu een stuk volwassener. Aan de techniek heeft Dacia bij deze update echter niets veranderd: zowel de elektromotor (45 of 65 pk) als de batterij blijft bescheiden prestaties leveren. Ook de standaarduitrusting is in vergelijking met de Leapmotor T03 karig te noemen. De Dacia Spring is 8 cm langer dan de Leapmotor, en dat merk je vanbinnen onder meer aan de grotere kofferbak. De 45 pk sterke Spring Electric is er al vanaf 18.950 euro.

DACIA SPRING ELECTRIC 65 EXPRESSION Vanafprijs: 19.950 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 65 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit: 26,8 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 7,0/30,0 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 13,2 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 225 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 3,70/1,58/1,52 m
  • Kentekengewicht: 949 kg
  • Inhoud kofferruimte: 308-1004 liter
  • Max. trekgewicht: n.v.t.

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: -
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: -
  • Achteruitrijcamera: 800 euro (Pack Techno) = Smartphone-integratie: 800 euro (Pack Techno)
  • Trekhaak: -

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 20.750 EURO

PluspuntenMinpunten
Riante kofferruimteKarige standaarduitrusting
Opgefrist uiterlijkSlechts 30 kW snelladen
Laag gewichtTrekhaak niet mogelijk
Efficiënte aandrijflijn

©Dongfeng

Dongfeng Box

Met een lengte van 4 meter en een instapprijs van 22.400 euro opereert de Dongfeng Box in een hoger segment dan de Leapmotor T03 en Dacia Spring Electric. Het prijsverschil van zo'n 2500 euro betaalt zich terug in meer binnenruimte en naar verluidt de mogelijkheid van het trekken van een aanhangwagen. Voor adaptieve cruisecontrol moet je echter bijbetalen. De Box weegt een paar honderd kilo meer dan de T03 en Spring. Vooralsnog is de Dongfeng op slechts vier locaties in Nederland te bezichtigen.

DONGFENG BOX STYLE EDITION Vanafprijs: 22.400 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 95 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit: 31,4 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/60 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 10,6 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 230 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,03/1,81/1,57 m
  • Kentekengewicht: 1251 kg
  • Inhoud kofferruimte: 326 liter
  • Max. trekgewicht: 750 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: 1000 euro (Launch Edition)
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Achteruitrijcamera: standaard = Smartphone-integratie: standaard
  • Trekhaak: n.n.b.

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 23.400 EURO

PluspuntenMinpunten
Riant interieurHoog gewicht
Rijke standaarduitrustingBescheiden actieradius
Zuinige elektromotorSlechts 4 verkooppunten in Nederland
Kan een aanhangwagen trekken

©Citroën

Citroën ë-C3

Met de aankondiging van de ë-C3 kwam Citroën als eerste Europese merk tegemoet aan de vraag naar een compacte, maar vooral betaalbare elektrische auto met een acceptabele actieradius en goede bruikbaarheid buiten de stadsgrenzen. De basisprijs van de ë-C3 bedraagt 24.290 euro, maar je moet algauw een flink bedrag extra neertellen als je ook de (meeste) accessoires uit ons wensenlijstje wilt hebben. Daardoor komt het predicaat 'betaalbaar' voor veel consumenten eigenlijk al snel te vervallen.

CITROËN Ë-C3 YOU Vanafprijs: 24.290 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 113 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit: 44 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/100 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 17,1 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 326 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,02/1,50/1,58 m
  • Kentekengewicht: 1391 kg
  • Inhoud kofferruimte: 310-1200 liter
  • Max. trekgewicht: 550 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: -
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: 4500 euro (Max-uitvoering)
  • Achteruitrijcamera: 4500 euro (Max-uitvoering) = Smartphone-integratie: 2200 euro (Pack Plus)
  • Trekhaak: n.n.b.

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 28.490 EURO

PluspuntenMinpunten
Meer dan 300 km op een volle batterijZwaar
550 kg trekgewicht'Kale' basisversie, dure optiepakketten
100 kW snelladenNiet het toonbeeld van efficiëntie
Krachtige motor, prima prestaties

Conclusie

De nieuwe Leapmotor T03 is een ijzersterke aanbieding, als we puur kijken naar de prijs en wat de kleine Chinese EV daarvoor te bieden heeft. Een beoordeling van zijn rijeigenschappen en laadprestaties laat nog heel even op zich wachten. In deze vergelijking is hij echter wel (veruit) het kleinst, wat ook in het interieur tot uiting komt. De 95 pk sterke elektromotor belooft uitstekende stadsprestaties, maar daarvoor vraagt hij wel behoorlijk veel stroom.

De Dacia Spring Electric 65 in Expression-uitvoering kost precies hetzelfde als de Leapmotor T03. Hij is duidelijk groter en ruimer, maar heeft niet zo'n rijke (veiligheids)uitrusting en qua prestaties kan hij niet aan zijn nieuwe Chinese concurrent tippen. De Dongfeng Box is duidelijk een maatje groter dan deze twee modellen en zit ook in een andere prijscategorie. Maar dan krijg je wel een grotere, ruimere auto die vermoedelijk een aanhangwagen van 750 kilo kan trekken.

De Citroën ë-C3 is ongeveer van soortgelijk formaat als de Box, maar zijn instapprijs is wel wat hoger. En dat terwijl de standaarduitrusting van de compacte Franse EV lang niet zo uitgebreid is. Dat maakt beide Chinese nieuwkomers des te interessanter als je op zoek bent naar een compacte en betaalbare EV.

©Leapmotor

▼ Volgende artikel
In een half uur klaar: gourmetstel schoonmaken stap voor stap
© sara_winter - stock.adobe.com
Huis

In een half uur klaar: gourmetstel schoonmaken stap voor stap

Gezellig, zo'n avondje gourmetten. Maar na afloop blijft er op het gourmetstel vaak aangebakken vet, gesmolten kaas en saus achter. Logisch dat je niet meteen zin hebt om de boel schoon te maken. Als je het slim aanpakt, is alles binnen een half uurtje weer schoon!

In dit artikel

Je leest hoe je je gourmetstel stap voor stap schoonmaakt zonder de antiaanbaklaag te beschadigen. We leggen uit wanneer je het beste begint met schoonmaken, hoe je losse onderdelen en het elektrische deel veilig reinigt en welke fouten je beter niet kunt maken. Ook krijg je praktische tips om je tafel tijdens en na het gourmetten schoon te houden, zodat je na afloop snel klaar bent.

Lees ook: Gourmetten zonder stank: 10 ideeën die écht werken

Laten afkoelen, maar wacht niet te lang

Zet het gourmetstel na gebruik uit en trek de stekker uit het stopcontact. Laat het geheel afkoelen tot het handwarm is. Wacht je te lang, dan koeken vet en kaas vast en wordt schoonmaken lastiger. Haal losse onderdelen zoals pannetjes, spatels en bakplaatjes eraf voordat je begint met schoonmaken.

Losse onderdelen schoonmaken

Gourmetpannetjes en bakplaatjes hebben meestal een antiaanbaklaag. Die blijft het mooist als je ze niet hardhandig schoon schrobt. Leg ze in warm water met een beetje afwasmiddel en laat ze tien tot vijftien minuten weken. Aangekoekte resten laten dan vanzelf los. Gebruik daarna een zachte spons of borstel en spoel alles goed af. Controleer altijd even de handleiding: sommige onderdelen kun je in de vaatwasser doen, andere juist niet.

©Saskia van Weert

Zo maak je het elektrische deel veilig schoon

Terwijl de pannetjes, spatels en losse bakplaatjes staan te weken, ga je door met het verwarmingselement. Dat element zelf mag nooit nat worden. Zie je vetspetters of etensresten, veeg die dan weg met keukenpapier zodra het gourmetstel is afgekoeld. Voor hardnekkiger vuil gebruik je een licht vochtige doek met een klein beetje afwasmiddel. Knijp de doek goed uit en zorg dat er geen water bij het snoer of in openingen komt. Droog alles direct na met een schone doek.

De bak- of grillplaat weer vetvrij krijgen

Heeft je gourmetstel een losse bak- of grillplaat, haal dan eerst het overtollige vet weg met keukenpapier. Leg de plaat vervolgens in warm water, zodat aangekoekte resten kunnen losweken. Is de bakplaat vast onderdeel van het gourmetstel, dan kun je deze uiteraard niet in water onderdompelen. Neem in dat geval de plaat af met een licht vochtige doek zodra hij is afgekoeld, eventueel met een beetje afwasmiddel. Zo voorkom je dat vet tijdens het schoonmaken uitsmeert. Gebruik vooral geen schuursponsjes of schrapers om het vet weg te krijgen, want die beschadigen de coating en zorgen ervoor dat eten de volgende keer sneller blijft plakken. 

Watch on YouTube

Veelgemaakte fouten bij het schoonmaken van een gourmetstel

Aangekoekte resten wegkrabben met een mesje of staalwol lijkt misschien slim (want: snel), maar beschadigt de antiaanbaklaag blijvend. Ook bij het elektrische deel gaat het vaak mis. Het verwarmingselement onderdompelen in water is onveilig en kan het gourmetstel onbruikbaar maken. Alles direct in de vaatwasser zetten is ook geen goed idee. Vaatwasprogramma's duren vaak lang en werken op hoge temperaturen. Antiaanbaklagen en dunne metalen onderdelen kunnen daardoor sneller slijten of kromtrekken. Twijfel je, dan is met de hand afwassen altijd de veiligste keuze.

Vergeet je tafel niet!

Vetspetters en gemorste saus zijn bijna niet te voorkomen. Leg daarom vooraf een afwasbaar tafelkleed of gebruik een papieren tafelkleed. Dat kan na het gourmetten rechtstreeks de vuilnisbak in. Houd tijdens het eten keukenpapier of doekjes bij de hand om gemorste resten meteen weg te vegen. Is de tafel toch vies geworden, neem hem dan zo snel mogelijk af met warm water en een mild schoonmaakmiddel.

Schoon wegzetten voor de volgende keer

Laat alle onderdelen volledig drogen voordat je het gourmetstel opbergt. Berg je alles nog vochtig op in de doos of kast, dan kunnen er snel muffe geurtjes ontstaan. Bewaar pannetjes en platen apart van elkaar, eventueel met een vel keukenpapier ertussen. Berg pannetjes en platen apart op, eventueel met een velletje keukenpapier ertussen. Zo voorkom je krassen. Zo is het volgende keer alleen nog maar een kwestie van de boel weer tevoorschijn halen en lekker gaan eten. Veel gourmetplezier!

▼ Volgende artikel
Wat is HDR10+ en wanneer zie je het verschil?
© ER | ID.nl
Huis

Wat is HDR10+ en wanneer zie je het verschil?

Ben je op zoek naar een nieuwe televisie? Grote kans dat de afkortingen je om de oren vliegen. 4K, OLED, QLED... en dan ook nog die eindeloze lijst aan HDR-formaten. Vandaag zoomen we in op een specifieke term die je vaak op de doos ziet staan, vooral bij televisies van Samsung, Panasonic en Philips: HDR10+. Is het een marketingkreet of zie je het echt?

Het is een bekend scenario: je staat in de elektronicawinkel of scrolt door een webshop, en de specificatielijst van je droomtelevisie lijkt wel een geheimtaal. Fabrikanten beloven gouden bergen met termen die indrukwekkend klinken, maar waarvan de betekenis vaak vaag blijft. Toch is het zonde om deze termen zomaar te negeren, want achter die cryptische afkortingen gaan technieken schuil die je filmavond aanzienlijk kunnen upgraden. Het gaat tegenwoordig namelijk niet meer alleen om hoeveel pixels je scherm heeft, maar vooral om de kwaliteit van die pixels. Om te begrijpen waarom die plus in de naam HDR10+ zo belangrijk is, moeten we terug naar de basis.

Eerst even terug: Wat is HDR ook alweer?

HDR staat voor High Dynamic Range. Simpel gezegd zorgt deze techniek ervoor dat de beelden op je tv een groter contrast en meer kleuren hebben. Het zwart is dieper zwart en de felle lichten, zoals een explosie of de zon, knállen echt van je scherm zonder dat de rest van het beeld flets wordt. De standaardvorm hiervan heet HDR10. Dit is de basislaag die bijna elke moderne 4K-televisie ondersteunt. Maar HDR10 heeft één beperking: hij bepaalt aan het begin van de film de instellingen voor helderheid en contrast, en houdt die vervolgens de hele film vast.

©ER | ID.nl

De plus maakt het dynamisch

Hier komt HDR10+ om de hoek kijken. Die plus staat eigenlijk voor dynamische metadata. In plaats van één instelling voor de hele film, stuurt HDR10+ extra informatie mee naar je tv. Hierdoor kan de televisie het beeld scène voor scène of zelfs frame voor frame aanpassen. Zie het als een lichttechnicus die continu aan de knoppen draait om te zorgen dat elk specifiek shot er perfect uitziet, in plaats van dat hij het licht aan het begin instelt en daarna rustig koffie gaat drinken.

Wanneer zie je het verschil echt?

Klinkt goed op papier, maar merk je dit in de praktijk? Het antwoord is ja, vooral in films met veel wisselingen tussen licht en donker. Stel, je kijkt een film die begint met een scène in een zonovergoten woestijn, gevolgd door een scène in een pikdonkere grot. Bij standaard HDR10 stelt de tv zich in op het gemiddelde van de hele film. Omdat die woestijn zo fel is, kan de grot-scène er daarna wat te donker of dichtgelopen uitzien, waardoor details in de schaduw wegvallen.

Bij HDR10+ krijgt je tv, zodra de camera de grot in gaat, een seintje dat het donker wordt en het contrast moet worden aangepast. Hierdoor zie je opeens wél de details op de rotswanden en de texturen in de schaduw, terwijl de felle scènes nog steeds spathelder blijven. Kortom, HDR10+ haalt meer detail uit zowel de donkerste schaduwen als de felste hooglichten, precies op het moment dat het nodig is.

©Gorodenkoff - stock.adobe.com

Wat heb je nodig?

Om van HDR10+ te genieten, moeten alle schakels in de ketting kloppen. Allereerst heb je een geschikte televisie nodig. Vooral Samsung is de grote aanjager van HDR10+, maar ook merken als Panasonic, Philips en TCL ondersteunen het vaak. Let er wel op dat LG en Sony meestal kiezen voor de concurrent Dolby Vision.

Daarnaast moet de content (de film of serie die je kijkt) in HDR10+ geschoten zijn. Amazon Prime Video is de grootste aanbieder van HDR10+-materiaal op streaming-gebied, maar ook Apple TV+ en Google Play Movies bieden het aan. Netflix gebruikt helaas voornamelijk concurrent Dolby Vision. Tot slot ondersteunen veel 4K Ultra-HD Blu-rays het formaat ook als je liever fysieke schijfjes kijkt.

Direct aanschaffen dan maar...?

Is HDR10+ een reden om je huidige tv direct bij het grofvuil te zetten? Nee, dat niet. Maar sta je op het punt een nieuwe tv te kopen, bijvoorbeeld een Samsung, dan is het wel een hele fijne bonus. Het zorgt ervoor dat je films en series ziet zoals de regisseur ze bedoeld heeft: levendig, contrastrijk en vol detail. En ze hoeven tegenwoordig al helemaal niet meer de wereld te kosten.