Onderhoud elektrische auto voordeliger dan van brandstofauto

© iryna inshyna

Onderhoud elektrische auto voordeliger dan van brandstofauto

Geplaatst: 16 april 2024 - 07:59

Redactie ID.nl

Wie in 2023 zijn auto liet onderhouden en repareren, was daar gemiddeld 701 euro aan kwijt. Daarbij zijn er wel grote verschillen tussen auto’s met een traditionele verbrandingsmotor enerzijds en elektrische (EV) en plug-in hybride auto’s (PHEV) anderzijds: wie elektrisch rijdt, is véél goedkoper uit.

Meld je nu vast aan voor het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consument getest. Alle resultaten vind je terug in dit online rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dat blijkt uit de Aftersales Monitor van Bovag en RAI Vereniging, een doorlopend onderzoek waarvoor maandelijks gemiddeld 7600 mensen worden ondervraagd over onderhoud en reparaties aan hun auto.

Kijken we naar het gemiddelde bedrag, 701 euro, dan is dat 60 euro meer dan een jaar eerder. Dat komt doordat én het bedrag dat per onderhoudsbeurt of reparatie betaald moet worden gestegen is (van 319 euro in 2022 naar 334 euro in 2023) én doordat het aantal onderhoudsmomenten zelf gestegen is. Stond de auto in 2022 nog gemiddeld 2,01 keer voor onderhoud of reparatie bij de garage of dealer, in 2023 was dat 2,1 keer. Dat komt doordat er steeds meer en steeds oudere auto’s in Nederland rondrijden: de gemiddelde is inmiddels 11,7 jaar.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Elektrisch versus verbrandingsmotor

Opvallend is dat die stijging juist níet optreedt bij elektrische auto’s en plug-in hybride auto’s. Bij EV’s daalde het gemiddelde onderhoudsbedrag juist van 292 euro in 2022 naar 263 euro in 2023. Bij PHEV’s daalde dat bedrag van 496 naar 472 euro. Ter vergelijking: bij auto’s met een verbrandingsmotor was het gemiddelde onderhoudsbedrag vorig jaar 752 euro, terwijl dat een jaar eerder 672 euro was: een stijging van bijna 12 procent!

De verklaring hiervoor kan zijn dat de elektrische auto inmiddels volwassen is geworden en daardoor minder met kinderziektes heeft te kampen dan in de eerste jaren van de opkomst van de EV. Daarnaast is het aandeel nieuwe en jong gebruikte EV’s en PHEV’s in het totale wagenpark afgelopen jaar flink gestegen. Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om te snappen dat jonge auto’s hebben nu eenmaal minder onderhoud nodig hebben dan auto’s met wat meer kilometers op de teller.

Overigens lijkt het erop dat 2024 hét jaar wordt dat het loont om een tweedehands elektrische auto te kopen. Waarom? Dat lees je in dit artikel.

🚘🔌 Vergroot je actieradius: volg ons nu ook op Facebook!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten