ID.nl logo
Dit jaar loont het om een tweedehands elektrische auto te kopen - UPDATE
© MG | ID.nl
Mobiliteit

Dit jaar loont het om een tweedehands elektrische auto te kopen - UPDATE

2024 lijkt een goed jaar te worden voor iedereen die op zoek is naar een tweedehands elektrische auto. Veel van die auto's worden nu uit de leasepool gehaald, waardoor die wagens tegen aantrekkelijke prijzen te koop worden aangeboden. Maar ook tweedehands brandstofauto's worden goedkoper. Hoe zit dat?

UPDATE: Subsidiewijziging voor tweedehands EV's Let op als je overweegt een tweedehands elektrische auto te kopen! De subsidie die het aantrekkelijker maakt om gebruikte EV’s aan te schaffen, wordt niet verlengd. Oorspronkelijk was er als onderdeel van de SEPP-regeling tot 2029 een budget van 528 miljoen euro gereserveerd, maar door nieuwe plannen van de overheid gaat dit feestje helaas niet door.

In plaats daarvan komt er een flinke tariefkorting op de motorrijtuigenbelasting voor alle emissievrije auto’s. Hoewel de aanschafsubsidie verdwijnt, wordt het bezit van een elektrische auto op de lange termijn goedkoper. Uiteindelijk dus toch redelijk goed nieuws voor je portemonnee als je al een EV hebt of van plan bent er een te kopen.

In 2019 werden wagenparken van bedrijven voor een groot deel omgezet naar elektrische auto's. Die auto's lijken na het verlopen van de leasecontracten - die zijn doorgaans vijf jaar lang - weer op de markt te komen, maar dan voor een fractie van de oorspronkelijke verkoopprijs.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Het aanbod is namelijk erg groot, waardoor prijzen laag liggen. Volgens het Financieel Dagblad is een Tesla Model 3 van 2019 bijvoorbeeld al voor rond 26.000 euro verkrijgbaar. De wagen heeft dan wel 100.000 kilometer op de teller, maar dat zijn getallen die passen bij leaseauto's. Dergelijke auto's zullen naar verwachting de komende maanden nog verder dalen in prijs.

AutoScout24 meldde begin 2023 ook al dat steeds meer mensen een tweedehands elektrische auto overweegt. Uit onderzoek toen bleek dat 1 op de 10 Nederlander met die gedachte speelde. De voornaamste reden waren de hoge prijzen voor nieuwe elektrische auto's, maar ook de subsidieregeling vanuit de overheid: kopers krijgen 2000 euro extra korting op de aanschaf van een tweedehands elektrische auto.

Dat potje van de overheid - de SEPP - is voor 2024 overigens weer aangevuld, dus ook dit jaar krijg je 2000 euro korting bij de aanschaf van een elektrische auto. Voor nieuwe auto's is die subsidie hoger: 2950 euro. Let wel: het is niet onbeperkt mogelijk om subsidie aan te vragen: voor 204 is het totale budget 29 miljoen euro, waarvan er ten tijde van datum van publicatie van dit artikel al 13 miljoen euro aan subsidie was verleend.

Algehele daling prijzen tweedehandsjes

Ook tweedehands benzine-auto's worden steeds goedkoper. Gemiddeld daalde de prijs met zo'n 6,3 procent ten opzichte van 2023, blijkt uit cijfers van Autoscout24. Ook hier heeft dat te maken met het grotere aanbod van occasions. In het najaar van 2023 steeg het aantal aangeboden tweedehands modellen met 15 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022.

De reden dat ook hier het aanbod is gestegen zou te maken kunnen hebben met het feit dat steeds meer mensen de overstap naar een elektrische- of hybride auto maken, en daarbij hun oude brandstofauto hebben ingeruild. Voor iedereen die nu een tweedehands brandstofauto wil kopen is dit dus een mooi moment.

Private lease

Bij private lease kun je kiezen uit zowel nieuwe als tweedehands auto's. Wat betreft private occasion lease kan dat flink veel voordelen opleveren. Zo rijd je een 'gewone' private lease Tesla Model 3 bij JustLease voor zo'n 644 euro per maand, terwijl deze auto bij ALD Automotive voor zo'n 424 euro per maand te rijden is: dat scheelt nogal wat. Goed, het is maar een enkel voorbeeld, maar het loont zeker de moeite om te kijken naar occasion-lease. Vergelijk vooral de prijzen tussen de verschillende lease-aanbieders, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een vergelijkingssite als LeaseVergelijker.nl of Autonomer.

©ID.nl

Ook leasecontracten voor auto's kun je online vergelijken.

Verlies gecompenseerd

Leasemaatschappijen varen minder bij de lagere prijzen voor occasions. De afboekingskosten voor auto's die uit de lease gaan, moet vanwege de lagere verkoopprijzen worden beperkt. In veel gevallen kiezen leasemaatschappijen er dan voor om auto's langer in de leaseomloop te laten en auto's dus niet direct in de verkoop te zetten. Volgens het FD kost dat linksom of rechtsom ook geld, want ze lijden hier ook verlies op, maar kunnen dat verlies beter verspreiden over een langere periode.

Accupakket in tweedehands elektrische auto

Is het eigenlijk wel slim om een tweedehands elektrische auto te kopen? Want hoe lang gaat de batterij van zo'n auto eigenlijk mee? Dat hangt onder meer af van het aantal keer dat de accu van een auto is opgeladen, ofwel het aantal laadcycli.

Lees ook: Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

Net als bij accu's van laptops en telefoons gaat de kwaliteit van een accupakket in een auto naar verloop van tijd achteruit. Maar dat gaat behoorlijk langzaam; volgens ViaBOVAG.nl gaat een accu bij normaal gebruik tussen de 10 en 20 jaar mee voordat het pakket compleet moet worden vervangen. Verder blijkt uit eerder onderzoek van de VER - de Vereniging Elektrische Rijders - dat accu's minder dan 20 procent van hun capaciteit verliezen tijdens de eerste 500.000 gereden kilometers.

Ter vergelijk, alhoewel niet helemaal eerlijk misschien: de levensduur van een benzinemotor is 300.000 kilometer en van een dieselmotor 500.000 kilometer. Maar zoals gezegd is die vergelijking niet helemaal eerlijk: het accupakket van een elektrische auto is natuurlijk niet de motor, maar zou je eerder kunnen zien als de 'brandstoftank'. Een elektrische auto heeft natuurlijk ook een aparte aandrijfmotor, die eveneens aan slijtage onderhevig is, net als alle andere mechanische onderdelen van zo'n auto. Maar er wordt doorgaans vanuit gegaan dat de accu het eerder gaat begeven. Het is alleen op dit moment lastig aan te geven hoe lang een elektrische auto meegaat, omdat er nog geen elektrische auto's zijn die tussen de 10 en 20 jaar oud zijn.

Voor kopers van tweedehands elektrische auto's zijn er overigens nog wel wat meer zekerheden. Zo heeft de BOVAG een eigen methode ontwikkeld op basis van zes nieuwe universele accucheck-systemen. Hierdoor kan men een goede controle uitvoeren op het accupakket van elektrische auto's en een certificaat meegeven. De koper weet dan dat de accu in goede staat is en nog wel even mee kan.

▼ Volgende artikel
Eindelijk een thuisbatterij voor huizen met 'gewone' stroomaansluiting
© Zonneplan
Energie

Eindelijk een thuisbatterij voor huizen met 'gewone' stroomaansluiting

Zonneplan maakt thuisbatterijen een stuk toegankelijker met een nieuwe variant voor woningen met een 1-fase-aansluiting. Geen dure meterkastaanpassing nodig, wél klaar voor een toekomst zonder salderen. En zelfs zonder zonnepanelen is het een slimme zet.

Voor wie is dit interessant?

  • Huiseigenaren met zonnepanelen en een 1-fase-aansluiting
  • Mensen die een dynamisch energiecontract hebben
  • Mensen die voorbereid willen zijn op het einde van salderen
  • Iedereen die zonder dure aanpassingen meer uit z’n zonnestroom wil halen
  • Wie later wil uitbreiden zonder meteen veel geld uit te geven

Goed nieuws voor huiseigenaren met een standaard 1-fase-aansluiting: Zonneplan komt met een thuisbatterij die speciaal voor hen is ontwikkeld. Tot nu toe waren thuisbatterijen vooral interessant voor huizen met een 3-fasenaansluiting, maar die vereisen vaak een kostbare en tijdrovende verzwaring van de meterkast. De nieuwe Nexus 1-fasebatterij doorbreekt die barrière en is direct inzetbaar zonder grote verbouwing.

Compact, krachtig en vriendelijk geprijsd

De nieuwe batterij heeft een opslagcapaciteit van 10 kWh en is uitgerust met een 4,4 kW omvormer. Dat is ruim voldoende voor veel huishoudens om hun eigen zonnestroom slim op te slaan en later te gebruiken, bijvoorbeeld ’s avonds of op dagen met minder zon.

Het systeem bestaat uit twee modulaire accupacks van elk 5 kWh, waardoor je in de toekomst gemakkelijk kunt uitbreiden. De vanafprijs? 3990 euro na btw-teruggave, wat deze batterij een van de goedkoopste met slimme energiesturing in zijn klasse maakt.

©Zonneplan

Klaar voor het tijdperk ná salderen

Met het naderende einde van de salderingsregeling en de opkomst van terugleverkosten, willen steeds meer mensen hun opgewekte stroom zelf gebruiken. De Nexus 1-fasebatterij helpt daarbij door het eigen verbruik te optimaliseren. Bovendien kun je, net als bij de grotere Zonneplan-batterijen, profiteren van Powerplay, de slimme energiedienst die je batterij automatisch laat inspelen op de energiemarkt. Dat levert niet alleen meer controle, maar ook een extra financieel voordeel op.

🔋 Geen zonnepanelen? Een thuisbatterij kan nog steeds slim zijn

Hoewel thuisbatterijen vaak worden gekoppeld aan zonnepaneelbezitters, kunnen ze ook zónder zonnepanelen verrassend interessant zijn. Steeds meer energieleveranciers bieden dynamische energiecontracten aan, waarbij de stroomprijs per uur fluctueert. Met een slimme batterij zoals die van Zonneplan kun je goedkoop inkopen op momenten dat er sprake is van een stroomoverschot (bijvoorbeeld 's nachts of tijdens winderige middagen) en deze later gebruiken als de stroomprijs hoog is.

Zo gebruik je het net eigenlijk als een soort marktplaats, waarbij je goedkope stroom 'hamstert' en dure piekmomenten ontwijkt. De ingebouwde software regelt dat automatisch, waardoor je er nauwelijks omkijken naar hebt. Zeker met de toenemende onbalans op het stroomnet en de groei van hernieuwbare energiebronnen wordt deze vorm van energie-opslag steeds aantrekkelijker – ook zonder eigen panelen.

Toegankelijk én toekomstbestendig

De introductie van deze kleinere batterij speelt slim in op de realiteit van veel Nederlandse woningen. Niet iedereen beschikt immers over een 3-fasenaansluiting, en het verzwaren daarvan is lang niet altijd haalbaar of wenselijk. In sommige gevallen duurt het maanden voordat de netbeheerder tijd heeft, en daarnaast brengt het vaak hoge kosten en aanpassingen aan de meterkast met zich mee.

Met de Nexus 1-fasebatterij verlaagt Zonneplan die drempel aanzienlijk. Volgens managing director Jochem van Vuren maakt deze stap energieopslag bereikbaar voor een veel grotere groep huishoudens. Dankzij de modulaire opzet is het systeem bovendien toekomstbestendig: gebruikers kunnen hun batterij later eenvoudig uitbreiden als hun energiebehoefte groeit.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij:

▼ Volgende artikel
Rambox: één plek voor al je webapps
© ruppamax
Huis

Rambox: één plek voor al je webapps

Je gebruikt ongetwijfeld meerdere webapplicaties en diensten. Al deze afzonderlijke apps vlot gebruiken en beheren kan best lastig zijn. Rambox biedt de oplossing: één centrale werkruimte voor vele tientallen messaging- en kantoortoepassingen.

In dit artikel laten we zien hoe je je digitale werkruimte efficiënter organiseert met Rambox:

  • Installeer Rambox
  • Voeg webapps toe
  • Pas instellingen aan
  • Creëer werkruimtes om zakelijke en persoonlijke apps te scheiden
  • Gebruik profielen om met meerdere accounts in dezelfde app te werken

Lees ook: Python: zo bouw je er webapplicaties mee

Rambox positioneert zich als een ‘workspace simplifier’ en is ontworpen om je digitale werkruimte te vereenvoudigen door deze beter te organiseren. De gratis versie heeft enkele beperkingen, zoals gebruikelijk bij freemiumsoftware. Je kunt Rambox niet synchroniseren over meerdere apparaten, je kunt werkruimten niet aanpassen en je kunt niet meer dan twee exemplaren van dezelfde app gebruiken. Met deze beperkingen kunnen wij wel leven. Jij niet? Dan is de Pro-editie een overweging waard. Die kost ongeveer 6 euro per maand.

Ook handig: Zo beheer je met Air Explorer al je bestanden die in de cloud zwe(r)ven

Start

Rambox werkt op Windows 64 bit, macOS en Linux en is te downloaden via www.rambox.app. Voor gebruik moet je je registreren, dat kan ook met je Google- of Facebook-account. Na registratie krijg je dertig dagen gratis toegang tot de Pro-editie.

De installatie regel je met slechts een paar muisklikken, daarna start je de app op.

Log in met je Rambox-account en klik rechtsonder op Let’s start. Geef aan of je Rambox wilt gebruiken voor Business use, Personal use of Both. Klik op Next, selecteer het ecosysteem waar je voorkeur naar uitgaat (Google Workspace, Microsoft 365, Apple of Zoho) en druk op Continue. Als je geen specifieke suite wilt gebruiken, kies dan I prefer to start in blank. Dit laatste levert een lege werkruimte op, klaar om gevuld te worden.

Ben je verknocht aan een ecosysteem? Dan kun je dat hier meteen duidelijk maken.

Extra apps

Een nieuwe werkruimte voeg je toe via de plusknop linksboven. Er opent een dialoogvenster met een alfabetisch overzicht van alle ondersteunde standaardapps. Voorbeelden hiervan zijn Apple Music, Amazon Web Services, Bluesky, Gemini en Google Calendar. Ook erg populaire diensten, zoals Facebook, Instagram, Gmail, Google Drive, OneDrive en vele andere, ontbreken niet.

Voor snelle een toegang kun je de zoekbalk gebruiken of apps filteren op categorieën als Artificial Intelligence, Blogging & Writing, Educational, E-mail en nog zo’n twintig andere. Onderaan kun je per suite selecteren (Apple, Google, Microsoft of Zoho). Staat je gewenste webapp niet tussen het uitgebreide aanbod? Dan kun je via de knop +Add custom app (bovenaan) zelf de url invoeren. Zodra je een app selecteert, opent er een apart dialoogvenster waar je specifieke instellingen per app kunt aanpassen.

Aan apps geen gebrek in Rambox!

Appconfiguratie

Bij Options kun je alvast een vinkje plaatsen bij Enable app en eventueel ook bij andere opties, zoals Show app name in Tab, Allow sounds en Allow notifications. Je kunt als je dat wilt ook een teller activeren voor ongelezen posts of berichten. Profile staat standaard op Primary (verderop in dit artikel komen we nog terug op profielen).

Bij Spell checker stel je de taal bijvoorbeeld in op Dutch. Bij Link handling bepaal je hoe de app op links reageert. Onder Hibernate geef je aan na hoeveel tijd de app in slaapstand gaat om geheugen te besparen (standaard is dit vijftien minuten). Bij Advanced vind je gevorderde opties, zoals eigen code, user agents en proxyconfiguraties, maar daar gaan we nu niet verder op in. Bevestig je instellingen met Add (bovenaan).

Je kunt de belangrijkste instellingen per app vastleggen.

Werkruimte

De geselecteerde app verschijnt nu linksboven in het hoofdvenster. Selecteer de app en log in met het bijbehorende account (indien nodig). Na een succesvolle aanmelding zie je de (web)interface van de applicatie rechts in het hoofdvenster. Dit venster functioneert eigenlijk als een uitgekleed browservenster.

Wil je meer applicaties toevoegen, klik dan opnieuw op het plusknopje in het linkervenster. Als je zowel zakelijke als persoonlijke apps gebruikt, kan het handiger zijn om deze in aparte werkruimten te organiseren. Klik hiervoor op het plusknopje en kies Add workspace. Selecteer een geschikt pictogram (128 × 128 pixels) en geef een naam op.

Stel een uurbereik in waarin notificaties en geluiden zijn toegestaan, kies een lay-out en configureer enkele bekende opties voor het toevoegen van apps. Bevestig met Add, waarna (het pictogram van) je werkruimte zichtbaar wordt.

In het nieuwe venster kun je, volgens de gekozen lay-out, extra apps toevoegen. Gebruik opties zoals Split down, Split right, Remove tile, of versleep tegelranden om de lay-out verder te verfijnen. Overigens kun je, door met rechts op het pictogram van een app of werkruimte te klikken, altijd nog de eerder gemaakte instellingen aanpassen.

Breng apps onder in afzonderlijke werkruimtes voor een optimaal overzicht.

Profielen

Bij het toevoegen van apps en werkruimtes zie je de optie Profile, die standaard op Primary staat ingesteld. Deze instelling is belangrijk als je dezelfde app meerdere keren toevoegt, bijvoorbeeld in verschillende werkruimtes. Gebruik je hetzelfde profiel, dan deelt de app telkens dezelfde sessie en hoef je maar één keer in te loggen.

Wil je je liever met een ander ID bij dezelfde app aanmelden? Kies dan voor het profiel Private. Als je geen appgeschiedenis of cookies wilt opslaan, selecteer je Incognito. Je kunt ook via het plusknopje een eigen profiel aanmaken.

Profielen kunnen handig zijn als je apps meerdere keren (tegelijkertijd) wilt gebruiken.

Configuratie en meer

Linksonder in het hoofdvenster zie je enkele pictogrammen met handige functies. Klik op het puzzelstukje en vervolgens op het tandwiel om extensies toe te voegen, vooral voor wachtwoordbeheer, zoals 1Password, Bitwarden en Dashlane. Daarnaast is er een ingebouwde zoekfunctie en opent het klokicoon het notificatiecentrum. Met Clear all verwijder je alle meldingen, terwijl Start focus mode meldingen en geluiden tijdelijk onderdrukt. De duur hiervan is instelbaar via het horlogepictogram.

De profielknop biedt toegang tot extra instellingen. Hier kun je ingebouwde sneltoetsen (Shortcuts) in- of uitschakelen en via Settings algemene voorkeuren aanpassen. Denk aan thema’s (zes opties, waaronder Dark), de positie van apps, de standaard-downloadmap, de opstartmodus (zoals automatisch starten met Windows of in de taakbalk blijven), beveiliging (zoals wachtwoord- of Yubikey-vergrendeling) en meer. Met Default app setting stel je de standaard Link handling voor apps in. Bevestig je wijzigingen met Save.

Bekijk ook de instellingen die achter je profielknop zitten.

Watch on YouTube