ID.nl logo
Consumenten testen: de Hyundai IONIQ 6
© Hyundai
Mobiliteit

Consumenten testen: de Hyundai IONIQ 6

De Hyundai IONIQ6 lijkt met zijn futuristische design wel uit een sciencefictionfilm te komen. Toch rijdt de gestroomlijnde sedan heel alledaags, zo luidt het oordeel van drie testrijders die de IONIQ 6 gedurende meerdere weken in de dagelijkse praktijk hebben beproefd.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Hyundai

Is de Hyundai IONIQ 6 een praktische auto? Hoe ervaar je de bediening van het dashboard? Wat vind je van de rijeigenschappen van de auto? Hoe snel is de batterij weer opgeladen? Het zijn slechts enkele vragen die drie testrijders gesteld werden om voor de Kieskeurig.nl EV-Duurtest een objectief oordeel te kunnen vellen over de Hyundai IONIQ 6.

De auto is steeds een week door elke testrijder uitgebreid gereden, onder veel wisselende omstandigheden om zo een goede indruk te kunnen krijgen hoe hij in de praktijk presteert. Lees er alles over in het gratis testrapport van de Hyundai IONIQ 6.

Ontvang direct het duurtest-rapport van de IONIQ 6

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

614 kilometer op een volle batterij

Door zijn nadrukkelijke stroomlijn is de Hyundai IONIQ 6 een erg opvallende auto. Daar moet je van houden. De gladde lijnen hebben echter een doel: het bereiken van een zo laag mogelijk energieverbruik. Voorzien van een 77,4kWh-batterij heeft de IONIQ 6 een actieradius van maar liefst 614 kilometer. Ook aan de snellader levert de IONIQ 6 uitzonderlijke prestaties. In zijn prijsklasse zijn maar heel weinig auto’s die bij een maximum laadsnelheid van 239 kW in de buurt komen – laat staan overtreffen.

©ID.nl

Rijervaringen

Ondanks de futuristische vormgeving rijdt de IONIQ 6 zoals je van een moderne elektrische middenklasser mag verwachten. De 229 pk sterke elektromotor levert soepele prestaties, het onderstel is afgestemd op comfort met een zweempje dynamiek. De drie testrijders zijn zeer te spreken over de rijeigenschappen van de IONIQ 6. “In bochten is het lekker doorrijden, met een uitstekende wegligging”, zegt Ruud.

Lees hier hoe de testrijders zijn geselecteerd voor deze EV-Duurtest.

Actieve rijhulpsystemen

Rudy constateert dat de auto echt bedoeld is om comfortabel mee te rijden. De bestuurder van de IONIQ 6 heeft de keuze uit meerdere rijprogramma’s. “Het wisselen tussen die verschillende programma’s werkt erg goed en soepel”, zegt Eric. De Hyundai IONIQ 6 heeft een zeer complete veiligheidsuitrusting, waarbij tal van rijhulpsystemen de bestuurder werk uit handen nemen. Dat is voor de testrijders even wennen: Rudy vindt dat het systeem om de auto tussen de wegbelijning te houden subtiel werkt, maar in sommige situaties iets te actief reageert.

©ID.nl

De Hyundai IONIQ 5 is ook getest. Hier lees je de bevindingen van de testers.

Wennen aan bediening

Het vrijwel geheel gedigitaliseerde dashboard vraagt eveneens enige gewenning. “Het bedieningssysteem werkt soms wat traag”, oordeelt Ruud. “Bovendien staan niet alle knoppen op een logische plek.” Over de vorm van de kofferruimte zijn de drie testrijders eveneens eensgezind. “De kofferbak is weliswaar ruim, maar heeft te weinig hoogte”, zegt Rudy. “De opening van de kofferbak is net te klein om gemakkelijk het onderstel van een kinderwagen of een krat boodschappen in te laden”, beargumenteert hij.

Watch on YouTube

Serieus cadeautje

“Per saldo is de IONIQ 6 een heerlijke auto. De complete uitrusting heeft echter wel een prijs”, besluit Rudy zijn oordeel. Ruud ziet dat genuanceerder. Hij ziet zichzelf zijn geliefde diesel in de toekomst wel inruilen voor een EV. “Daarvan heeft de Hyundai IONIQ 6 mij meer van overtuigd.” Met de verkoopprijs van de IONIQ 6 kan hij dan ook prima leven. “Je krijgt er een serieus cadeautje voor terug.”

©Hyundai

Conclusie: Hyundai IONIQ 6 kopen?

Of je het expressieve uiterlijk van de Hyundai IONIQ 6 kunt waarderen, is natuurlijk een kwestie van smaak. In de dagelijkse praktijk is het veel belangrijker dat de bediening van alle elektronische systemen logisch is, dat je comfortabel zit en dat het opladen van de batterij je niet teveel tijd kost. Op die onderdelen is de IONIQ 6 geslaagd. Een kritische noot kraken de testrijders over de kofferruimte, die weliswaar heel ruim is maar ook een geringe hoogte heeft.

PluspuntenMinpunten
RijeigenschappenBediening van centraal touchscreen vraagt gewenning
Subtiele werking van rijhulpsystemenHoud rekening met de opening van de kofferbak
Rijke standaarduitrustingWaarschuwing snelheidsoverschrijding houdt je flink bij de les (maar kan uit)
Veel ruimteVoor lange mensen: lengteverstelling stuurwiel goed testen tijdens proefrit
Uitstraling

Ontvang direct het duurtest-rapport van de IONIQ 6

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.