ID.nl logo
Consumenten testen: de Hyundai IONIQ 6
© Hyundai
Mobiliteit

Consumenten testen: de Hyundai IONIQ 6

De Hyundai IONIQ6 lijkt met zijn futuristische design wel uit een sciencefictionfilm te komen. Toch rijdt de gestroomlijnde sedan heel alledaags, zo luidt het oordeel van drie testrijders die de IONIQ 6 gedurende meerdere weken in de dagelijkse praktijk hebben beproefd.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Hyundai

Is de Hyundai IONIQ 6 een praktische auto? Hoe ervaar je de bediening van het dashboard? Wat vind je van de rijeigenschappen van de auto? Hoe snel is de batterij weer opgeladen? Het zijn slechts enkele vragen die drie testrijders gesteld werden om voor de Kieskeurig.nl EV-Duurtest een objectief oordeel te kunnen vellen over de Hyundai IONIQ 6.

De auto is steeds een week door elke testrijder uitgebreid gereden, onder veel wisselende omstandigheden om zo een goede indruk te kunnen krijgen hoe hij in de praktijk presteert. Lees er alles over in het gratis testrapport van de Hyundai IONIQ 6.

Ontvang direct het duurtest-rapport van de IONIQ 6

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

614 kilometer op een volle batterij

Door zijn nadrukkelijke stroomlijn is de Hyundai IONIQ 6 een erg opvallende auto. Daar moet je van houden. De gladde lijnen hebben echter een doel: het bereiken van een zo laag mogelijk energieverbruik. Voorzien van een 77,4kWh-batterij heeft de IONIQ 6 een actieradius van maar liefst 614 kilometer. Ook aan de snellader levert de IONIQ 6 uitzonderlijke prestaties. In zijn prijsklasse zijn maar heel weinig auto’s die bij een maximum laadsnelheid van 239 kW in de buurt komen – laat staan overtreffen.

©ID.nl

Rijervaringen

Ondanks de futuristische vormgeving rijdt de IONIQ 6 zoals je van een moderne elektrische middenklasser mag verwachten. De 229 pk sterke elektromotor levert soepele prestaties, het onderstel is afgestemd op comfort met een zweempje dynamiek. De drie testrijders zijn zeer te spreken over de rijeigenschappen van de IONIQ 6. “In bochten is het lekker doorrijden, met een uitstekende wegligging”, zegt Ruud.

Lees hier hoe de testrijders zijn geselecteerd voor deze EV-Duurtest.

Actieve rijhulpsystemen

Rudy constateert dat de auto echt bedoeld is om comfortabel mee te rijden. De bestuurder van de IONIQ 6 heeft de keuze uit meerdere rijprogramma’s. “Het wisselen tussen die verschillende programma’s werkt erg goed en soepel”, zegt Eric. De Hyundai IONIQ 6 heeft een zeer complete veiligheidsuitrusting, waarbij tal van rijhulpsystemen de bestuurder werk uit handen nemen. Dat is voor de testrijders even wennen: Rudy vindt dat het systeem om de auto tussen de wegbelijning te houden subtiel werkt, maar in sommige situaties iets te actief reageert.

©ID.nl

De Hyundai IONIQ 5 is ook getest. Hier lees je de bevindingen van de testers.

Wennen aan bediening

Het vrijwel geheel gedigitaliseerde dashboard vraagt eveneens enige gewenning. “Het bedieningssysteem werkt soms wat traag”, oordeelt Ruud. “Bovendien staan niet alle knoppen op een logische plek.” Over de vorm van de kofferruimte zijn de drie testrijders eveneens eensgezind. “De kofferbak is weliswaar ruim, maar heeft te weinig hoogte”, zegt Rudy. “De opening van de kofferbak is net te klein om gemakkelijk het onderstel van een kinderwagen of een krat boodschappen in te laden”, beargumenteert hij.

Watch on YouTube

Serieus cadeautje

“Per saldo is de IONIQ 6 een heerlijke auto. De complete uitrusting heeft echter wel een prijs”, besluit Rudy zijn oordeel. Ruud ziet dat genuanceerder. Hij ziet zichzelf zijn geliefde diesel in de toekomst wel inruilen voor een EV. “Daarvan heeft de Hyundai IONIQ 6 mij meer van overtuigd.” Met de verkoopprijs van de IONIQ 6 kan hij dan ook prima leven. “Je krijgt er een serieus cadeautje voor terug.”

©Hyundai

Conclusie: Hyundai IONIQ 6 kopen?

Of je het expressieve uiterlijk van de Hyundai IONIQ 6 kunt waarderen, is natuurlijk een kwestie van smaak. In de dagelijkse praktijk is het veel belangrijker dat de bediening van alle elektronische systemen logisch is, dat je comfortabel zit en dat het opladen van de batterij je niet teveel tijd kost. Op die onderdelen is de IONIQ 6 geslaagd. Een kritische noot kraken de testrijders over de kofferruimte, die weliswaar heel ruim is maar ook een geringe hoogte heeft.

PluspuntenMinpunten
RijeigenschappenBediening van centraal touchscreen vraagt gewenning
Subtiele werking van rijhulpsystemenHoud rekening met de opening van de kofferbak
Rijke standaarduitrustingWaarschuwing snelheidsoverschrijding houdt je flink bij de les (maar kan uit)
Veel ruimteVoor lange mensen: lengteverstelling stuurwiel goed testen tijdens proefrit
Uitstraling

Ontvang direct het duurtest-rapport van de IONIQ 6

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: