ID.nl logo
Consumenten testen: de Hyundai IONIQ 6
© Hyundai
Mobiliteit

Consumenten testen: de Hyundai IONIQ 6

De Hyundai IONIQ6 lijkt met zijn futuristische design wel uit een sciencefictionfilm te komen. Toch rijdt de gestroomlijnde sedan heel alledaags, zo luidt het oordeel van drie testrijders die de IONIQ 6 gedurende meerdere weken in de dagelijkse praktijk hebben beproefd.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Hyundai

Is de Hyundai IONIQ 6 een praktische auto? Hoe ervaar je de bediening van het dashboard? Wat vind je van de rijeigenschappen van de auto? Hoe snel is de batterij weer opgeladen? Het zijn slechts enkele vragen die drie testrijders gesteld werden om voor de Kieskeurig.nl EV-Duurtest een objectief oordeel te kunnen vellen over de Hyundai IONIQ 6.

De auto is steeds een week door elke testrijder uitgebreid gereden, onder veel wisselende omstandigheden om zo een goede indruk te kunnen krijgen hoe hij in de praktijk presteert. Lees er alles over in het gratis testrapport van de Hyundai IONIQ 6.

Ontvang direct het duurtest-rapport van de IONIQ 6

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

614 kilometer op een volle batterij

Door zijn nadrukkelijke stroomlijn is de Hyundai IONIQ 6 een erg opvallende auto. Daar moet je van houden. De gladde lijnen hebben echter een doel: het bereiken van een zo laag mogelijk energieverbruik. Voorzien van een 77,4kWh-batterij heeft de IONIQ 6 een actieradius van maar liefst 614 kilometer. Ook aan de snellader levert de IONIQ 6 uitzonderlijke prestaties. In zijn prijsklasse zijn maar heel weinig auto’s die bij een maximum laadsnelheid van 239 kW in de buurt komen – laat staan overtreffen.

©ID.nl

Rijervaringen

Ondanks de futuristische vormgeving rijdt de IONIQ 6 zoals je van een moderne elektrische middenklasser mag verwachten. De 229 pk sterke elektromotor levert soepele prestaties, het onderstel is afgestemd op comfort met een zweempje dynamiek. De drie testrijders zijn zeer te spreken over de rijeigenschappen van de IONIQ 6. “In bochten is het lekker doorrijden, met een uitstekende wegligging”, zegt Ruud.

Lees hier hoe de testrijders zijn geselecteerd voor deze EV-Duurtest.

Actieve rijhulpsystemen

Rudy constateert dat de auto echt bedoeld is om comfortabel mee te rijden. De bestuurder van de IONIQ 6 heeft de keuze uit meerdere rijprogramma’s. “Het wisselen tussen die verschillende programma’s werkt erg goed en soepel”, zegt Eric. De Hyundai IONIQ 6 heeft een zeer complete veiligheidsuitrusting, waarbij tal van rijhulpsystemen de bestuurder werk uit handen nemen. Dat is voor de testrijders even wennen: Rudy vindt dat het systeem om de auto tussen de wegbelijning te houden subtiel werkt, maar in sommige situaties iets te actief reageert.

©ID.nl

De Hyundai IONIQ 5 is ook getest. Hier lees je de bevindingen van de testers.

Wennen aan bediening

Het vrijwel geheel gedigitaliseerde dashboard vraagt eveneens enige gewenning. “Het bedieningssysteem werkt soms wat traag”, oordeelt Ruud. “Bovendien staan niet alle knoppen op een logische plek.” Over de vorm van de kofferruimte zijn de drie testrijders eveneens eensgezind. “De kofferbak is weliswaar ruim, maar heeft te weinig hoogte”, zegt Rudy. “De opening van de kofferbak is net te klein om gemakkelijk het onderstel van een kinderwagen of een krat boodschappen in te laden”, beargumenteert hij.

Watch on YouTube

Serieus cadeautje

“Per saldo is de IONIQ 6 een heerlijke auto. De complete uitrusting heeft echter wel een prijs”, besluit Rudy zijn oordeel. Ruud ziet dat genuanceerder. Hij ziet zichzelf zijn geliefde diesel in de toekomst wel inruilen voor een EV. “Daarvan heeft de Hyundai IONIQ 6 mij meer van overtuigd.” Met de verkoopprijs van de IONIQ 6 kan hij dan ook prima leven. “Je krijgt er een serieus cadeautje voor terug.”

©Hyundai

Conclusie: Hyundai IONIQ 6 kopen?

Of je het expressieve uiterlijk van de Hyundai IONIQ 6 kunt waarderen, is natuurlijk een kwestie van smaak. In de dagelijkse praktijk is het veel belangrijker dat de bediening van alle elektronische systemen logisch is, dat je comfortabel zit en dat het opladen van de batterij je niet teveel tijd kost. Op die onderdelen is de IONIQ 6 geslaagd. Een kritische noot kraken de testrijders over de kofferruimte, die weliswaar heel ruim is maar ook een geringe hoogte heeft.

PluspuntenMinpunten
RijeigenschappenBediening van centraal touchscreen vraagt gewenning
Subtiele werking van rijhulpsystemenHoud rekening met de opening van de kofferbak
Rijke standaarduitrustingWaarschuwing snelheidsoverschrijding houdt je flink bij de les (maar kan uit)
Veel ruimteVoor lange mensen: lengteverstelling stuurwiel goed testen tijdens proefrit
Uitstraling

Ontvang direct het duurtest-rapport van de IONIQ 6

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!