ID.nl logo
Smartphone scant QR-code niet, en nu?
© pixel-shot.com (Leonid Yastremskiy)
Huis

Smartphone scant QR-code niet, en nu?

Meestal gaat het goed, maar soms weigert je smartphone ineens om een QR-code te scannen. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. In dit artikel geven we de oplossingen voor de drempels waar je overheen moet.

Met een QR-code kun je snel toegang krijgen tot specifieke informatie. Maar je smartphone moet die QR-code dan wel kunnen lezen... Verschillende problemen kunnen voorkomen dat je ze kunt scannen: *** De code laat zich niet helemaal niet scannen.** *** De app werkt niet mee.** *** Je gebruikt de verkeerde app.** *** Niet genoeg apptoestemmingen.** Wat je dan kunt doen, lees je hieronder.

Lees ook: Zo kun je een QR-code aanmaken

Het zou allemaal niet zo moeilijk moeten zijn. Als je ergens een QR-code voor moet scannen, dan open je simpelweg de camera op je smartphone en houd je de lens vlak voor de code. Die code tref je aan op beveiligingscamera’s, op websites, binnen apps en bij betaaldiensten, om maar wat voorbeelden te geven. Na het scannen komt er een link of pagina in beeld en kun je verder - bijvoorbeeld om een apparaat toe te voegen aan een set-up of om een rekening te betalen. Maar soms lukt het scannen niet. Wat moet je dan doen?

Check de QR-code en de camera

Een van de eerste dingen die je kunt doen is de QR-code controleren. Is dit wel de juiste code? Het kan bijvoorbeeld zijn dat wanneer je een beveiligingscamera of andere slimme gadget wilt toevoegen aan de app van de fabrikant, er een tweede QR-code aanwezig is. Die code is bedoeld voor Apple HomeKit, en werkt dus niet wanneer je die buiten de Apple Woning-app scant. Het kan ook zijn dat een QR-code beschadigd of vies is, dat er te weinig licht is (zet dan even je led-flitser aan) of dat er een schaduw zichtbaar is in beeld. Dan moet je de positie van de smartphone veranderen.

In het verlengde hiervan kun je nog een aantal dingen doen. Scan bijvoorbeeld andere QR-codes die je tot je beschikking hebt, om te zien of het aan de code of de camera ligt. Het kan ook zijn dat een code verlopen is. Dan kun je scannen wat je wilt, maar dan gebeurt er niets. Daarnaast doe je er goed aan de cameralens eens schoon te maken. Soms zie je de viezigheid er niet op zitten, maar kan een kleine vlek voor vervelende obstakels zorgen. Gebruik hiervoor een microvezeldoek of een speciaal lensdoekje en doe dat nooit ‘even snel’ met een (natte) wijsvinger. Dan vergroot je de problemen met de camera alleen maar.

©WA | ID.nl

Een QR-code op een camera, die je moet scannen met de app van de fabrikant.

Check de (camera-)app

Ligt het niet aan de hardware en ook niet aan de code, dan heb je misschien een softwareprobleem. Soms komt een code bijvoorbeeld niet scherp in beeld. Door een keer op de QR-code in beeld te tikken, lukt het vaak alsnog om scherp te stellen op de code, waarna het scannen zou moeten lukken. Lukt het niet? Probeer het dan nog eens. Dit geldt niet alleen voor de zelfstandige camera-apps, maar ook de applicaties die je nodig hebt voor het toevoegen van slimme producten. Check ook meteen even of de camera-app die je gebruikt in staat is QR-codes te scannen. Die optie tref je meestal binnen de instellingen aan.

Gebruik Google Lens

Als je er qua software niet helemaal uitkomt, dan heb je altijd nog een back-up achter de hand: Google Lens. Dit is een functie binnen de officiële Google-app waarmee je allerlei objecten, dingen en codes kunt scannen – waaronder dus QR-codes. Wanneer je de app opent en op het camera-icoontje tikt, dan kun je de QR-code daarna meteen scannen. Vervolgens komt er een link in beeld te staan waar je dan op kunt tikken. Dit werkt overigens niet voor smarthomeproducten die je wil toevoegen aan een bepaald systeem. Daarvoor ben je aangewezen op de applicatie van de fabrikant.


📱 Download Google Lens voor Android

📱 Download Google Lens voor iPhone

©Josep Suria

Apptoestemmingen nog eens nalopen

Voor alle apps geldt echter dat ze wel de juiste toestemmingen nodig hebben. De camera-app, Google Lens of welke app je dan ook gebruikt dienen allemaal toegang te hebben tot je camera. Binnen Android ga je hiervoor naar Instellingen > Beveiliging en privacy > Privacy > Rechtenbeheer. Daar zoek je het camera-onderdeel op en kun je op de app tikken die cameratoestemming mist. iOS-gebruiker gaan naar Instellingen > Privacy en beveiliging > Camera en selecteren daar de app die de toestemming mist. Hier kun je meteen checken welke apps allemaal toegang tot je camera hebben.

Scant je smartphone nog steeds geen QR-code?

Als je smartphone nu nog steeds geen QR-code scant, dan is er misschien iets anders aan de hand. Wellicht lost het probleem zich vanzelf op door je toestel een keertje opnieuw op te starten. Ook kan het helpen de cache van je smartphone te legen. Wanneer je een QR-code scant, zorg dan in elk geval altijd voor voldoende licht. Weet ook zeker wát je scant; scan niet zomaar codes die je her en der aantreft, want voor je het weet zit je op een malafide website of krijg je te maken met kwaadaardige software.

Betaalbaar én goed!

De populairste smartphones tot 700 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.