ID.nl logo
Review Oppo Find X8 Pro - Vlaggenschip met dito prijs
© Rens Blom
Huis

Review Oppo Find X8 Pro - Vlaggenschip met dito prijs

Oppo brengt na een jarenlange pauze weer een topsmartphone uit in Nederland. De Find X8 Pro laat zien wat Oppo in huis heeft en draagt een adviesprijs van 1149 euro. Een echt vlaggenschip dus. In deze Oppo Find X8 Pro review lees je onze ervaringen met het toestel.

Uitstekend
Conclusie

De Oppo Find X8 Pro is een smartphone met een luxe ontwerp, uitstekende specificaties en lange accuduur. Met de camera's kun je erg mooie foto's en video's maken. Oppo's updatebeleid is met zes jaar prima, maar sommige andere merken doen het nog beter. Oppo slaat vooral de plank mis door je allerlei overbodige apps op te dringen. Hopelijk stopt het bedrijf hier snel mee. De Find X8 Pro is namelijk een hele fijne smartphone die ons nieuwsgierig maakt naar de concurrentie in 2025.

Plus- en minpunten
  • Uitstekende specificaties
  • Erg goede camera's
  • Lange accuduur
  • Software dringt je allerlei onnodige apps op
  • Wennen aan plaatsing knoppen, vingerafdrukscanner en camera-eiland
  • Updatebeleid had beter gekund

Goed om te weten is dat de Find X8 Pro één van de eerste topsmartphones voor 2025 is. Realme bracht laatst de GT 7 Pro uit – direct door ID.nl getest – en OnePlus komt in januari met de OnePlus 13. Alle drie de merken vallen onder het moederbedrijf BBK en concurreren dus enigszins met elkaar. Maar ook met andere merken. Zoals Apple, dat met de iPhone 16 Pro Max een boeiend alternatief biedt voor de Find X8 Pro. Of denk aan de Google Pixel 9 Pro XL. Begin 2025 verschijnen er meer premium smartphones, onder andere van Samsung en Xiaomi. De Oppo Find X8 Pro is er dus vroeg bij, maar is het ook een goede koop of kun je beter nog even wachten op een ander toestel?

Ontwerp en scherm

De Oppo Find X8 komt met zijn ontwerp van glas en aluminium luxe over, is degelijk gebouwd en waterdicht en stofbestendig. Wel is de telefoon glad in de hand, wat een hoesje geen overbodige luxe maakt. We moesten een paar dagen wennen aan de ergonomie van de smartphone. De knoppen – links en rechts op de zijkanten – zitten nogal hoog en het camera-eiland op de achterkant is dusdanig groot dat je bij het horizontaal fotograferen soms je vinger voor een cameralens houdt. De vingerafdrukscanner achter het scherm zit juist weer opvallend laag.

©Rens Blom

De Find X8 Pro ziet er fraai uit, maar heeft niet de beste ergonomie

Het 6,78inch-oledscherm laat een goede indruk achter. Vergeleken bij sommige andere dure telefoons kan het scherm wat minder fel, maar dat is niet storend bij gebruik. Het scherm van de Find X8 Pro is scherp, toont mooie kleuren en heeft licht gekromde zijkanten voor een luxe gevoel tijdens het vegen. Houd er wel rekening mee dat je het scherm moeilijk volledig met één hand kunt bedienen.

©Rens Blom

Het scherm is groot en goed, maar iets minder fel dan de concurrentie

Uitstekende specificaties

Zoals je van een dure smartphone mag verwachten, heeft de Find X8 Pro uitstekende specificaties. De MediaTek-processor is bloedsnel, het werkgeheugen is met 16 GB heel groot en dat geldt ook voor de 512GB-opslagcapaciteit.

Lange accuduur

Als je een goede accuduur belangrijk vindt in je volgende smartphone, kun je de Oppo Find X8 Pro zonder zorgen aanschaffen. Het toestel heeft een grote 5910mAh-accu en houdt het probleemloos een intensieve dag vol. Ook als je veel buiten de deur bent en gebruikmaakt van een mobiel netwerk. Goed werk van Oppo dus.

Opladen kan de Find X8 Pro op twee manieren: via de usb-c-poort en draadloos. Met een addertje onder het gras, want op beide manieren gaat het laden het snelst als je speciale Oppo-opladers koopt. Met zo'n SuperVOOC-adapter kun je bekabeld laden met 80 watt en met een AirVOOC-oplader kun je draadloos laden met 50 watt. Met een normale usb-c-adapter en Qi-oplader gaat het laden langzamer. Gelet op de goede accuduur en hoge prijzen van Oppo-opladers denken wij dat veel mensen prima voor die langzamere opladers kunnen kiezen. Waarschijnlijk heb je die toch al in huis.

©Rens Blom

Handige camera's

Oppo benadrukt graag dat de Find X8 Pro geavanceerde camera's heeft, ontwikkeld in samenwerking met fotografiemerk Hasselblad. En dat klopt. De hoofdcamera maakt lekker scherpe en kleurrijke foto's en ook de groothoekcamera bevalt goed. Interessant zijn de twee zoomcamera's, met respectievelijk drie en zes keer optische zoom. Die geven je mogelijkheden om het beeld dichterbij te halen zonder merkbaar in te leveren op de fotokwaliteit. Zoals je van een dure telefoon mag verwachten, doen de hoofd- en groothoekcamera het ook erg goed in het donker.

Hieronder zie je drie fotoseries gemaakt in het donker. Bij de eerste twee series zie je van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomcamera.

©Rens Blom

©Rens Blom

De drie onderstaande foto's zijn gemaakt met de hoofdcamera.

©Rens Blom

Opvallend is de aanraakgevoelige camerabalk op de rechterzijkant van de Find X8 Pro. Tik je er twee keer op, dan start de camera-app. Bij het harder indrukken maak je een foto. Een prima systeem.

Software mist premium uitstraling

Op de Oppo Find X8 Pro is Android 15 geïnstalleerd, de nieuwste versie. Oppo's updatebeleid is prima, maar met vijf Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates niet bijzonder. Zo krijgt een iPhone doorgaans zes of zeven jaar updates en garanderen Google en Samsung zeven jaar updates voor hun toptoestellen.

©Rens Blom

De ColorOS-softwareschil van Oppo laat een gemengde indruk bij ons achter. Enerzijds werkt de software snel en kun je veel handige functies gebruiken. Anderzijds is ColorOS wel héél opzichtig gekopieerd van Apple's iOS en vinden we het bijzonder ongepast dat Oppo je allemaal commerciële apps wil opdringen bij het installeren en gebruiken van de telefoon. Als je niet oppast, heb je er opeens tientallen apps bij. Deze gebruikservaring hoort echt niet bij een smartphone waar je 1149 euro voor hebt betaald. De boosdoener is de Oppo App Market-app, die je het beste kunt uitschakelen of negeren.

©Rens Blom

Heel storend hoe Oppo je allerlei extra apps wil aansmeren

Conclusie: Oppo Find X8 Pro kopen?

De Oppo Find X8 Pro is een smartphone met een luxe ontwerp, uitstekende specificaties en lange accuduur. Met de camera's kun je erg mooie foto's en video's maken. Oppo's updatebeleid is met zes jaar prima, maar sommige andere merken doen het nog beter. Oppo slaat vooral de plank mis door je allerlei overbodige apps op te dringen. Hopelijk stopt het bedrijf hier snel mee. De Find X8 Pro is namelijk een hele fijne smartphone die ons nieuwsgierig maakt naar de concurrentie in 2025.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: