ID.nl logo
Privacybeleid onder de loep: Hoe privé is Apple Pay?
© PXimport
Huis

Privacybeleid onder de loep: Hoe privé is Apple Pay?

Naast contactloos betalen kun je sinds kort ook betalen met Apple Pay. Iedere gebruiker van een Apple Watch of een iPhone 6 of hoger kan (na activatie van Apple Pay) met de telefoon of smartwatch betalen. Maar hoe privé is dat eigenlijk? We namen er het privacybeleid van de dienst voor onder de loep.

Voordat we verder gaan is het eerst belangrijk om te weten hoe het wettelijk zit met je financiële data. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: ‘AVG’ of ‘privacywet’) maakt onderscheid tussen persoonsgegevens en bijzondere persoonsgegevens. Bijzondere persoonsgegevens zijn verboden om te gebruiken, tenzij één van de uitzonderingen uit de privacywet geldt. Financiële data zijn geen bijzondere persoonsgegevens, maar vallen wel onder ‘gevoelige persoonsgegevens’. Dit is een soort tussencategorie, waar extra voorzichtigheid mee is geboden, maar waarvan het gebruik wel mag.

Zo zou een aanbieder uit transactiegegevens kunnen afleiden wat bijvoorbeeld de religie, gezondheidstoestand, politieke overtuiging of het geslacht van de betaler is. Denk aan de aankoop van halalvlees, medicijnen of de contributie van een lidmaatschap. Dit zijn allemaal bijzondere persoonsgegevens, die niet verwerkt mogen worden, tenzij er een wettelijke uitzondering geldt.

Bij gebruik van Apple Pay, is Apple verplicht om gebruikers te informeren over de doeleinden en de grondslag van de gegevensverwerking. Daarnaast dient Apple bij het gebruik van bijzondere persoonsgegevens toe te lichten onder welke wettelijke uitzondering dit valt. In de privacyverklaring op de website vinden we hier niets over terug. Pas wanneer je als gebruiker vanuit de Wallet zelf een betaalpas toevoegt, vind je in het ‘Device Privacy Statement’ meer informatie.

Apple vermeldt bijvoorbeeld voordat je een betaalpas toevoegt het doel van de gegevensverwerking, maar de grondslag hiervan blijft achterwege. Voor meer informatie verwijst Apple naar de website, waar je meer algemene informatie over de verwerking van persoonsgegevens kunt vinden – en waar wij juist vandaan kwamen.

Informatie over de grondslag voor de gegevensverwerking vinden wij, zo op het eerste gezicht, niet op de website. Natuurlijk is het voor een bedrijf aan te raden om zijn privacyverklaring gelaagd te maken, zodat gebruikers niet afhaken door een overdaad aan informatie. Maar tegelijkertijd moet de informatie daardoor niet onvindbaar zijn. De privacywet verplicht namelijk dat de informatie ‘gemakkelijk toegankelijk’ hoort te zijn.

Beveiliging

Apple informeert in de privacyverklaring op de website wel vrij uitgebreid over de beveiligingsmaatregelen die het neemt om te voorkomen dat ze direct inzage hebben in de transactie- en kaartgegevens. Apple geeft aan dat ze geen toegang hebben tot originele nummers van creditcards, bankpassen of andere betaalkaarten. Alleen een deel van de kaartnummers, een beschrijving en een deel van het apparaatnummer worden bewaard. Daarnaast worden transactiegegevens waaruit de gebruiker herkent kan worden, niet bewaard.

©PXimport

Informatie over wat er is gekocht, wanneer en door wie is alleen toegankelijk voor de winkelier, de bank en de gebruiker. Hoe gaat dat in zijn werk? De betaalpas wordt gecodeerd met een sleutel die door betaalproviders kan worden ontgrendeld. Nadat de kaart door de bank is goedgekeurd, wordt een nummer aangemaakt dat uniek is voor het apparaat van de gebruiker. Dit nummer (en andere gegevens) wordt teruggestuurd naar Apple. Het nummer wordt bewaard op het apparaat van de gebruiker in een beveiligde, gecertificeerde standaardchip. Transactiegegevens en Wallet-gegevens worden gecodeerd door middel van ‘end-to-end-codering’.

Apple maakt bij gegevens die het ontvangt in het kader van Apple Pay gebruik van pseudonimisering. Bij deze techniek is het voor Apple bij een betaling niet (direct) duidelijk om wie het gaat. Toch kunnen deze gegevens in theorie met de juiste sleutel weer worden herleid. Daardoor is de AVG op deze gegevensverwerking van toepassing. Apple treft maatregelen om ervoor te zorgen dat toegang tot de sleutel wordt beperkt, het gehele kaartnummer wordt bijvoorbeeld alleen maar in het apparaat opgeslagen. Apple heeft daar zelf geen toegang toe.

Bedrijven zijn vanuit de AVG verplicht om technische- en organisatorische beveiligingsmaatregelen te treffen bij de verwerking van persoonsgegevens. Maar Apple is niet verplicht om gebruikers te informeren welke dat zijn. Door hier open over te zijn, zorgt Apple voor meer vertrouwen bij de gebruiker en draagvlak voor de dienst.

Studentenkaarten

Uit het Device Privacy Statement blijkt dat een gebruiker ook studentenkaarten kan toevoegen aan de Wallet. Op sommige universiteiten is het mogelijk te betalen met de studentenkaart, bijvoorbeeld voor printjes. Apple vermeldt dat het de foto van de studentenkaart opslaat en aan het iCloud-account toevoegt.

Maar vanuit de AVG mag Apple alleen persoonsgegevens verwerken wanneer die noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor ze gegeven werden. Apple mag daarnaast niet meer persoonsgegevens verwerken dan strikt noodzakelijk is. Waarom het toevoegen van de foto aan het iCloud-account precies noodzakelijk is, wordt in de privacyverklaring niet toegelicht. De overige gegevens (nummer studentenkaart, naam en factuuradres voor Apple-account en apparaat informatie) zijn waarschijnlijk al voldoende om de betalingsmogelijkheid te activeren.

Conclusie

Samengevat:

+/- De informatie over de verwerking van persoonsgegevens bij gebruik van Apple Pay is verspreid over het Device Privacy Statement en de privacyverklaring op de website. Dit maakt de informatievoorziening voor gebruikers minder transparant en minder toegankelijk. Mede daardoor is onduidelijk wat de grondslag is voor de verwerking van persoonsgegevens voor Apple Pay. + Apple heeft technische maatregelen getroffen zodat het niet direct toegang heeft tot de betaalgegevens van de gebruikers. Apple informeert uitdrukkelijk over maatregelen zoals pseudonimisering. - Bij het toevoegen van de studentenkaart verwerkt Apple ook de pasfoto die daarop staat. Deze verwerking is naar alle waarschijnlijkheid niet noodzakelijk voor de doeleinden van Apple Pay. In het kader van dataminimalisatie dient Apple de foto dan ook niet te verwerken.

Met Apple Pay is betalen (weer) een stuk eenvoudiger. Daartegenover staat wel dat een techgigant als Apple nog meer persoonlijke data tot zijn beschikking krijgt, wat privacyrisico’s met zich brengt.

Op het gebied van marktwerking zijn er ook risico’s. De toetreding van grote techbedrijven op de Nederlandse betaalmarkt kan invloed hebben op de eerlijke concurrentie. De sterke positie van deze techbedrijven zorgt er mogelijk voor dat kleine bedrijven moeilijk kunnen toetreden tot de betaalmarkt. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de plannen die techbedrijven als Apple hebben op de Nederlandse betaalmarkt en het effect daarvan op concurrentie. Halverwege 2020 worden de resultaten van het onderzoek verwacht.

Tekst:Jacintha van Dorp en Jesse Vermeij (SOLV Advocaten)

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING