Het succes of falen van de Google-tablet

© CIDimport

Het succes of falen van de Google-tablet

Geplaatst: 2 april 2012 - 10:48

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Jasper Bakker

Google komt naar verluidt met eigen Android-tablets, die het in een eigen online-winkel verkoopt. Of dit helpt in de strijd tegen tabletreus iPad en/of prijsvechter Kindle Fire.

De volgens ingewijde bronnen aankomende Google-eigen tablets worden ontwikkeld in samenwerking met Android-partners als Asus en Samsung. Dit ondanks het feit dat Google met de overname van Motorola zelf ook een hardwaretak in handen heeft, compleet met de Xoom-tablet. Maar Google wil zijn bestaande hardwarepartners niet van zich vervreemden. Enkele jaren terug heeft de Android-maker zelf ook een smartphone uitgebracht om de markt aan te zwengelen. Die Nexus One was een kort leven beschoren.

Markt aanjagen

De internetreus geeft officieel geen commentaar, maar probeert het volgens anonieme insiders van the Wall Street Journal nu opnieuw voor de kwakkelende markt van Android-tablets. Die apparaten lopen nog altijd ver achter op Apple's iPad. Dit ondanks de speciaal voor tablets gemaakte tussenversie Android 3.0 (Honeycomb) en de in oktober al verschenen verbeterde versie 4.0 (Ice Cream Sandwich). Daarover is in mei vorig jaar al bekend geworden dat die voor zowel smartphones en als tablets bestemd is. Maar de meest succesvolle tablet is en blijft de iPad, op afstand gevolgd door de Kindle Fire die een Amazon-eigen Android-aftakking draait.

Google denkt nu de Android-tabletmarkt een boost te kunnen geven met eigen apparaten, die het dan zelf en direct verkoopt aan eindgebruikers. Analisten zijn verdeeld over de wijsheid van deze stap. Wellicht is het Google erom te doen de lat hoger te leggen voor zijn hardwarepartners, en om zowel app-developers als tabletgebruikers een lichtend voorbeeld voor te houden.

Tegen welke concurrent?

Sommige analisten menen dat Google-eigen tablets niet zullen helpen om flink terrein te veroveren op de 65 procent marktaandeel die de iPad nu heeft. Apple heeft in het slotkwartaal van vorig jaar ruim 13 miljoen iPads weten te verkopen. E-commercereus Amazon heeft in december naar schatting van analisten 4 miljoen stuks van zijn 7 inch Kindle Fire verkocht, voor 200 dollar per tablet.

Maar mogelijk is Android-maker Google niet uit op een directe confrontatie tegen de 9,7 inch iPad, die in de nieuwste uitvoering 480 euro (499 dollar) kost. Het kan Google juist gaan om de in potentie veel grotere markt van goedkope en eventueel ook kleinere tablets, die tussen de 200 en 300 dollar kosten. Apple zit daar boven, óók met zijn nog aangehouden iPad 2; à 400 euro.

Naar verluidt lanceert Google het eerste exemplaar van zijn eigen tablets al in mei of juni. Rond diezelfde tijd wordt de volgende grote Android-versie verwacht: 5.0 (codenaam Jelly Bean). De eerste eigen Google-tablet, gemaakt met Asus, zou dan gelijk die nieuwe versie draaien. Volgens rondgaande berichten krijgt het apparaat een prijskaartje tussen de 200 en 300 dollar.

'Haalt niets uit'

Analist Rob Enderle van onderzoeksbureau Enderle Group ziet echter geen heil in deze strategische manoeuvre van Google. Zonder echte, fysieke winkels en zonder verbeteringen aan bestaande Android-tabletontwerpen zal dit Android niet vooruit helpen, zegt hij tegen Webwerelds Amerikaanse zustersite Computerworld.com. “Alleen een online-winkel zal niet voldoende zijn voor Google."

In tegenstelling tot het succesvolle Apple mist het bedrijf namelijk een keten van winkels waar eindgebruikers de tablets kunnen zien, voelen, ervaren en dan kopen. Verder ontbeert Google een online-winkel en dienstverlening zoals Apple die al jaren biedt voor zijn iPhone, waar de iPad op voortbouwt. “De iPad verslaat Android op elk gebied, behalve variëteit [aan modellen - red.]", aldus de analist.

Enderle stipt nog een andere gemis van Google aan: het heeft geen geschiedenis in online-verkoop zoals Amazon. Die e-commercegigant subsidieert de aankoopprijs van zijn eigen tablet niet alleen, maar weet zijn huidige klanten juist naar dat apparaat te krijgen. “Amazon doet het goed met de Kindle Fire omdat het al enorm veel online-winkelverkeer heeft", legt de analist uit. “Als je helemaal geen winkelverkeer hebt, zoals Google, hoe ga je dan doen wat Amazon heeft gedaan?"

'Gaat wel helpen'

Het oordeel van Enderle staat lijnrecht tegenover dat van analist Jack Gold, van marktonderzoeker J. Gold Associates. Het afsnoepen van zelfs maar een beetje marktaandeel van de iPad zou al voldoende zijn. Dan wint Google wat het nodig heeft, stelt hij. Het bedrijf heeft namelijk meerdere strategische doelen.

Enerzijds doet een eigen tablet dienst als referentie-ontwerp, in een markt die is bevolkt met vele Android-tablets van uiteenlopende kwaliteit. De markt is volgens Gold versplinterd door vele verschillende versies van het Android-besturingssysteem op vele verschillende soorten tablets. Een online-winkel met een Android-tablet onder Google's merknaam kan die fragmentatie verminderen, argumenteert de analist.

Aanjaageffect

Bovendien meent Gold dat Google veel tablets kan verkopen, en dus meer kan bereiken dan een klein stukje marktaandeel veroveren op de iPad. Hij voorziet een aanjaageffect, waarbij dus ook tablets van andere fabrikanten meer verkocht worden. Dat alles zou ook helpen tegen de fragmentatie van oudere Android-versies. “Google in de tabletmarkt met zijn eigen apparaat is een manier om de hele markt te stimuleren en om de brede diversiteit, of fragmentatie, te consolideren."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten