ID.nl logo
Huis

Komt er ooit een einde aan freemium games?

Vraag de gemiddelde hardcore gamer wat hij van freemium spellen vindt en er zal zich waarschijnlijk schuim om de mond beginnen te vormen. Toch kent deze manier van gamen veel succes. Maar dat freemium gamen is natuurlijk helemaal niet echt gratis.

Freemium games: de ene mobiele gamer wordt er vrolijk van, andere mobiele gamers kruipen in een hoekje om uit te huilen. Het is een gaming model waar jarenlang tegen is geageerd, maar dat toch nog lang niet lijkt te gaan verdwijnen. Sterker nog, het is een model dat naar alle waarschijnlijkheid ook steeds meer geïntroduceerd gaat worden op consoles. Ook makers van 'echte' games hebben doorgekregen dat er geld te verdienen valt met freemium gaming en dat het een adequate manier is om piraterij tegen te gaan. Lees ook: De 5 beste freemium-games voor je iPhone.

Paywall

Het klinkt zo goed. Je kijkt in de App Store of Google Play en ziet daar een nieuwe game staan. Hij lijkt je leuk en, kijk eens aan, hij is gratis! Snel installeren en spelen, maar daar loop je al binnen tien minuten tegen een muur aan, de zogeheten paywall. Je hebt een aantal keer je nieuwe game gespeeld, maar nu zijn de muntjes/diamanten/sleutels op en zul je een uur moeten wachten tot je nieuwe items krijgt waarmee je verder kunt spelen.

Of... Je kunt natuurlijk ook voor een paar euro een zak items kopen, zodat je lekker door kunt spelen. Makkelijk toch? Ach, het is toch maar een paar euro.... Maar dan ben je verder aan het spelen en kom je erachter dat je zelfs met die nieuwe items niet verder kunt spelen, omdat de hogere levels te moeilijk zijn om uit te spelen als je niet eerst een upgrade koopt voor je personage. En verderop in de game loop je weer tegen een nieuwe muur aan. Zo kan 'een paar euro' al snel oplopen tot een flink bedrag en moet je weer een nieuwe iTunes Card kopen omdat dat gratis spelletje je hele kaart heeft leeg getrokken.

©PXimport

Real Racing 3, een van de spellen waarmee het freemiumgedonder echt begon.

Zie hier de belangrijkste reden waarom zoveel mensen een hekel hebben aan freemium games. Deze spellen zijn namelijk helemaal niet gratis en maken het onmogelijk om in je eigen tempo een spel door te spelen. Daar komt bij dat dit soort spellen dusdanig om het freemium model heen zijn gebouwd dat je het amper meer echte spellen kunt noemen.

Neem Gameloft's Disney Magic Kingdoms. Op papier een leuke strategie game waarmee je een eigen Disneyland kunt bouwen, in werkelijkheid een vreselijk irritante `game` waar je praktisch geen vrije keuzes hebt en constant naar nieuwe betaalmuren wordt geleid. We kunnen ons de tijd nog wel herinneren dat Gameloft erom bekend stond console-achtige games naar mobiele apparaten te brengen, maar tegenwoordig lijken ze alleen bezig het freemiummodel zoveel mogelijk te perfectioneren.

En Gameloft is niet eens het ergste op dit gebied, er zijn heel wat ontwikkelaars die hun best doen zoveel mogelijk geld uit je portemonnee te troggelen met hun zogenaamd gratis spellen.

Freemium vs. betaald

©PXimport

Magic Kingdoms, eigenlijk geen spel, maar meer een race van het ene freemium element naar het andere.

Als je op het internet het woord freemium intikt krijg je een waslijst aan websites en artikelen te zien waar wordt geklaagd over deze manier van spellen maken. Het zijn vooral de 'echte' gamers die hun gal spuwen over het free-to-play-model, dat in hun ogen het gamen om zeep helpt. Zij willen meer zogeheten premium games, spellen waar je vooraf een bedrag voor betaalt en waar je dan verder mee kunt spelen tot je bij het einde bent gekomen (of totdat je het zat bent natuurlijk).

Makers van premium spellen vinden het alleen moeilijk om hun games aan de man te brengen. Logisch ook, want waarom zou je betalen voor een spel als je iets dergelijks ook voor niks kunt krijgen? Er zijn door de jaren heen dan ook heel wat premium games na een minder succesvolle launchperiode alsnog omgetoverd in freemium spellen, wat de makers op behoorlijk wat kritiek is komen te staan. Het resultaat was voor de makers van deze spellen overwegend wel positief. De inkomsten gingen omhoog, wat hen weer de mogelijkheid gaf om ook aan nieuwe spellen te gaan werken.

Crossy Road

Waarom freemium games nog steeds worden geaccepteerd? Dat heeft diverse redenen. Het blijft aanlokkelijk om een nieuwe game te downloaden die gratis is. Je loopt dan wel regelmatig tegen een muur aan, je kunt toch steeds even een nieuw spel spelen. Zeker gezien het feit dat het vooral de grote spellenmakers zijn die met freemium titels komen, is het ook wel logisch dat mensen erdoor worden aangetrokken.

Het punt is ook dat je verschillende soorten freemium hebt. Je hebt het irritante model waarbij je constant tegen een muur aanloopt, maar ook het model dat we voor het gemak maar even het Crossy Road model noemen. Bij deze immens populaire game kun je gewoon helemaal gratis spelen, zonder ook maar tegen een enkele paywall aan te lopen. Crossy Road-maker Hipster Whale haalt haar inkomsten uit de vele extra personages die je in het spel kunt kopen. Vooral bij Disney Crossy Road is dit een enorme impuls voor gamers om hun portemonnee te trekken en een van hun favoriete personages bij te kopen.

©PXimport

Een vriendelijker manier van freemium, het Crossy Road model.

Dit is een model dat de afgelopen heel wat navolging heeft gezien. Spellen als Dashy Crashy en Landsliders volgen hetzelfde model, wat niet alleen heel wat succes heeft opgeleverd, maar ook veel goodwill heeft gekweekt. Aan goodwill ontbreekt het nog wel eens bij de makers van de andere soort freemium spellen. Deze games, vooral allerlei soorten RPG's, puzzelspelletjes en dergelijken, worden toch gezien als kleine geldfabriekjes waar steeds hogere bedragen worden gevraagd voor extra items om mee verder te kunnen spelen.

Het probleem is echter dat deze spellenmakers heel wat geld te besteden hebben en daarom ook het talent in huis hebben om games te maken die er onweerstaanbaar uitzien. Het lijkt er dan ook niet op dat freemium spellen snel zullen gaan verdwijnen. Sterker nog, volgens analisten zijn het eerder de premium games die over een tijdje een rariteit zullen zijn.

Is dit het einde voor premium games?

Gaan de freemium games de premium games de nek omdraaien? Komt de tijd dat je geen spellen meer compleet kunt kopen, maar dat je ze in stukjes en beetjes als een puzzel bij elkaar koopt dichterbij? Waarschijnlijk niet helemaal. Er zijn nog steeds spellenmakers die een spel tegen een vast bedrag verkopen, zonder dat hier iets bijgekocht kan worden. En hier zitten nog steeds spellen bij die succesvol zijn.

Het hangt er daarbij een beetje vanaf of je als spellenmaker ook buiten het ontwikkelen van het spel je werk hebt gedaan en genoeg mensen enthousiast hebt gemaakt voor je spel. Het zit er dan ook aan te komen dat het Kickstarter model een steeds grotere rol gaat spelen bij premium games. Als spelenmaker pols je hoeveel mensen er interesse hebben in je premium game, en als er genoeg geld bij elkaar is vergaard ga je beginnen met programmeren.

Zijn freemium spellen dan echt alleen maar 'evil'?

Natuurlijk valt er wel te leven met freemium spellen. Zoals hiervoor gezegd zijn het vaak de spellen waar de beste designteams achter zitten en zijn het dan ook vaak echt goede spellen. Het hangt er gewoon een beetje vanaf hoeveel geduld je hebt. Je kunt twintig minuten spelen en dan moet je een paar uur wachten tot je verder kunt, als je jouw portemonnee niet wilt trekken. Maar als je dan meerdere van dit soort spellen op je tablet of smartphone hebt staan wissel je het gewoon af. Loop je bij het ene spel tegen een paywall aan, dan ga je gewoon eerst verder met de volgende game. Daar weer een paywall? Ga dan verder met spel drie. Of lees een boek, maak een wandeling of ga naar de sportschool. Je kunt heel wat quality time doorbrengen terwijl je spelletje aftelt tot je weer verder mag spelen...a

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones voor minder dan 300 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones voor minder dan 300 euro

In de rubriek Waar voor je geld gaan we op zoek naar producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een aantal keer per week geven we je een overzicht van deze producten. Dit keer: vijf moderne smartphones die voor minder dan 300 euro in de winkel liggen.

Een nieuwe smartphone hoeft niet duur te zijn. Wie goed zoekt, vindt voor minder dan 300 euro verrassend complete toestellen met scherpe schermen, snelle hardware en degelijke camera’s. In dit overzicht vind je vijf recente smartphones die binnen dit budget vallen. Ze bieden elk hun eigen balans tussen prestaties, opslagruimte en accuduur. De één blinkt uit in schermkwaliteit, de ander juist in snelheid of camera-opties. Hieronder lees je wat je van elk toestel kunt verwachten, zonder poespas of verkooppraatjes.

Samsung Galaxy A56

Met de Galaxy A56 richt Samsung zich op gebruikers die een groot scherm en snelle 5G-connectiviteit willen zonder de prijs van een topmodel. Dit toestel heeft een 6,7-inch Super AMOLED-scherm met een resolutie van 1080 × 2340 pixels. Binnenin draait een Samsung Exynos-processor met 8 GB werkgeheugen en 128 GB opslag, uitbreidbaar via een geheugenkaart. De hoofdcamera heeft een resolutie van 50 megapixel, aangevuld met ultragroothoek- en dieptesensoren. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 25 W snelladen. Het toestel werkt met Android 14 en biedt ondersteuning voor dual-sim en 5G-netwerken.

Energy Label B
Specificaties

Schermgrootte: 6,7 inch
Soort scherm: Super AMOLED
Werking op volle accu:
44u34min
Aantal megapixels:
50
Opslag:
128 GB

OPPO Reno 12 5G

De Reno 12 heeft een afgerond OLED-scherm van 6,7 inch met een verversingssnelheid van 120 Hz. Het toestel draait op de MediaTek Dimensity 7300-processor met 12 GB RAM en 256 GB opslagruimte. De hoofdcamera telt 50 megapixel en wordt bijgestaan door een ultragroothoek- en dieptecamera. De batterij heeft een capaciteit van 5000 mAh en ondersteunt 80 W snelladen via USB-C. Deze telefoon draait op Android 14 met ColorOS. Het toestel ondersteunt 5G, dual-sim en Wi-Fi 6, en beschikt over een vingerafdrukscanner onder het scherm.

Energy Label F
Specificaties

Schermgrootte: 6,7 inch
Soort scherm:
OLED
Werking op volle accu:
niet opgegeven
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
256 GB

Motorola Edge 50 Neo

De Motorola Edge 50 Neo beschikt over een 6,55-inch P-OLED-display met een resolutie van 2400 × 1080 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz. Binnenin zit de Qualcomm Snapdragon 7s Gen 2, gekoppeld aan 12 GB RAM en 512 GB interne opslag. De hoofdcamera heeft een 50-megapixelsensor met optische beeldstabilisatie, de tweede lens is een 13-megapixel ultragroothoek. De batterij heeft een capaciteit van 5000 mAh en ondersteunt 68 W snelladen. De telefoon draait op Android 14 en heeft 5G, NFC en dual-sim.

Energy Label A
Specificaties

Schermgrootte: 6,5 inch
Soort scherm: P-OLED
Werking op volle accu:
50u44m
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
512 GB

Samsung Galaxy A16

De Galaxy A16 is een toestel met een 6,5-inch PLS-LCD-scherm met een resolutie van 1600 × 720 pixels. De telefoon werkt met de MediaTek Helio G85-processor en 4 GB werkgeheugen, met 128 GB opslag. De camera achterop bestaat uit drie lenzen, waarvan de hoofdcamera 50 megapixel heeft. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 15 W snelladen. Het toestel draait op Android 14 met One UI. De telefoon heeft een 3,5-mm-aansluiting en ruimte voor twee simkaarten.

Energy Label B
Specificaties

Schermgrootte: 6,5 inch
Soort scherm: LCD
Werking op volle accu:
43u30m
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
128 GB

Xiaomi Redmi Note 14 5G

De Redmi Note 14 5G heeft een 6,6-inch AMOLED-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz. Binnenin zit de Snapdragon 4 Gen 2-chip, samen met 8 GB RAM en 256 GB opslagruimte. De hoofdcamera aan de achterkant heeft 108 megapixel, terwijl de frontcamera 16 megapixel levert. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 33 W snelladen via USB-C. Het toestel biedt ondersteuning voor 5G, Bluetooth 5.3, NFC en een infraroodzender. Android 14 met MIUI vormt de softwarebasis.

Energy Label D
Specificaties

Schermgrootte: 6,6 inch
Soort scherm:
AMOLED
Werking op volle accu:
38u56m
Aantal megapixels:
108 MP
Opslag:
256 GB

▼ Volgende artikel
LG komt met 6K-monitor
Huis

LG komt met 6K-monitor

LG heeft een nieuwe monitor aangekondigd voor creatieve professionals: de UltraFine evo 6K (model 32U990A). Dit scherm valt op als de eerste 6K-monitor met Thunderbolt 5-ondersteuning en richt zich op gebruikers die werken met zware videoprojecten, grafisch ontwerp of andere veeleisende taken.

De 32U990A heeft een resolutie van 6.144 bij 3.456 pixels en een pixeldichtheid van 224 PPI. Dat zorgt voor bijzonder scherpe tekst en een hoge detailweergave. Volgens LG is het scherm in de fabriek gekalibreerd voor consistente kleuren binnen macOS. De monitor dekt bijna de volledige DCI-P3- en Adobe RGB-kleurruimte, wat hem geschikt maakt voor foto- en videobewerking en drukwerk. Ook voldoet hij aan de VESA DisplayHDR 600-standaard, wat zorgt voor een goede helderheid en kleurechtheid. Daarnaast heeft LG een Studio Mode toegevoegd, met drie kleurprofielen die speciaal zijn bedoeld voor Mac-gebruikers.

De UltraFine evo 6K biedt 2,5 keer zoveel pixels als een 4K-scherm, en wie twee van deze monitoren naast elkaar gebruikt, krijgt bijna vijf keer zoveel werkruimte. Via Thunderbolt 5 kunnen gebruikers bovendien eenvoudig meerdere schermen koppelen. De monitor kan ook dienen als hub, met ingebouwde KVM-switch en diverse aansluitingen, waarmee snel tussen Mac- en Windows-systemen kan worden gewisseld.

Dankzij de Thunderbolt 5-ondersteuning haalt de monitor overdrachtssnelheden tot 120 Gbps, drie keer sneller dan Thunderbolt 4. Dat maakt hem geschikt voor het werken met zware 8K-RAW-bestanden en real-time 4K-rendering. Het ontwerp is strak en vrijwel randloos, en het scherm kan in hoogte worden versteld of verticaal worden gedraaid – handig voor wie veel met verticale content werkt. Er zijn minder kabels nodig, wat zorgt voor een opgeruimde werkplek.

“Nu veel videomakers meerdere projecten tegelijk beheren, is de behoefte aan ultrahoge resolutie, nauwkeurige kleuren en snelle verbindingen groter dan ooit,” zegt YS Lee, hoofd van de IT-divisie van LG Media Entertainment Solution Company. “Met de UltraFine evo 6K bieden we een toekomstbestendig scherm van compromisloze kwaliteit, waarmee professionals sneller, slimmer en beter kunnen werken.”

Beschikbaarheid en prijzen

De LG UltraFine evo 6K-monitor wordt in oktober in Europa en de VS uitgebracht, maar een adviesprijs is nog niet bekendgemaakt.