ID.nl logo
Huis

20 handige sneltoetsen voor je Mac

Als je een Mac-gebruiker bent, weet je waarschijnlijk dat Command+P printen betekent, Command+C kopiëren en Command+V plakken. Dat is geweldig - het laat zien dat je al weet dat sneltoetsen je tijd kunnen besparen. Je kunt echter nog veel meer doen met handige sneltoetsen op je Mac.

Er zijn sneltoetsen voor vrijwel alles wat je met een muis kunt doen. Maar sneltoetsen kunnen intimiderend zijn. Ze zijn niet altijd intuïtief en het kan veel tijd en oefening vergen om alle toetsen te onthouden. Lees ook: 5 Mac-apps om sneller en beter te kunnen werken.

Als je slechts een paar sneltoetsen aan je repertoire toevoegt, kan het pijnloos en eenvoudig zijn. En pijnloos op meer dan één manier, aangezien sneltoetsen betekenen dat je minder tijd met de muis doorbrengt, dus een kleiner risico op aandoeningen als RSI.

Laten we kijken naar drie plekken op je Mac waar je waarschijnlijk de meeste tijd doorbrengt om te zien hoe sneltoetsen je efficiënter kunnen maken.

Finder

Je ziet het misschien helemaal niet als een applicatie, maar de Finder is de lijm die de rest van je Mac-ervaring bijeenhoudt, en je brengt er waarschijnlijk meer tijd mee door dan je je realiseert.

Als je bij de Finder terecht wilt komen (of als je desktop, als je het liever zo ziet) maar deze bijna niet kunt zien vanwege alle openstaande applicatievensters, is er een manier om de boel in één keer op te schonen. Houd Command+Option ingedrukt en klik ergens op je desktop. Deze toetsencombinatie brengt je bij de Finder, terwijl alle andere applicaties tegelijk verborgen worden. Als je je al in de Finder bevindt, kun je voor hetzelfde effect op Command+Option+H drukken. (Deze sneltoets is trouwens niet de enige voor de Finder - als je Command+Option ingedrukt houdt terwijl je op een applicatie klikt worden alle andere openstaande applicaties tegelijkertijd verborgen.)

Maar wat als het gaat om openstaande mappen, in plaats van apps die je desktop rommelig maken? Daar is ook een sneltoets voor: Command+W (voor Window) zal één venster sluiten, Command+Option+W sluit ze allemaal tegelijk.

©PXimport

Sneltoetsen brengen je snel naar een bepaalde map of ruimen in één klap je bureaublad op.

Om je Applications-map uit de Finder te krijgen zonder dat je je harde schijf moet doorzoeken, hoef je alleen maar Command+Shift+A in te typen (voor Applications). Op dezelfde manier leidt Command+Shift+U je naar de Utilities-map.

Je weet misschien al dat Command+Spatie Spotlight aanroept. Typ, terwijl Spotlight open staat, de eerste paar letters van de applicatie, de map, of het bestand waar je naar op zoek bent, en Spotlight zal waarschijnlijk vinden wat je zoekt voordat je klaar bent met typen. Als je op Enter drukt, wordt het object van je zoekopdracht geopend.

Net als in Windows is er in OS X een sneltoets waarmee je door al je geopende applicaties heen kunt bladeren. Houd de Command-toets ingedrukt en druk op Tab. Je krijgt dan een grote balk te zien die al je openstaande apps weergeeft. Telkens wanneer je op de Tab-toets drukt wordt je naar de volgende applicatie geleid, van links naar rechts. Wil je de andere kant op? Gebruik Shift+Command+Tab om je apps in omgekeerde volgorde te doorlopen.

Er is een aantal andere handige trucs die Apple aan de Command+Tab sneltoets heeft toegevoegd: Terwijl een app gemarkeerd is kun je deze verbergen door op H te drukken, of sluiten door op Q te drukken. Als je last hebt van een rommelige desktop zullen deze sneltoetsen al gauw onmisbaar worden.

©PXimport

Command+Tab is een van die sneltoetsen die je erg veel tijd kunnen besparen.

Mail

Er zijn ook veel sneltoetsen voor de Mail-app, maar als je er slechts een aantal leert, kan dit al een grote invloed hebben op je e-mailgewoontes.

Je kunt nu in de instellingen kiezen hoe vaak Mail op nieuwe berichten moet controleren, maar je hebt altijd de optie om handmatig je mail binnen te halen. Om dit te doen zonder dat je het Mailbox-menu moet bezoeken, typ je Command+Shift+N. Met Command+N kun je een nieuw bericht aanmaken.

Een bijlage aan je bericht toevoegen kan veel sneller met een sneltoets. Als je een conceptbericht open hebt staan, typ je Command+Shift+A en je krijgt een dialoogvenster te zien waarmee je het bestand kunt opzoeken dat je wilt bijvoegen. (Een tip zonder sneltoetsen: als het bestand dat je wilt bijvoegen zichtbaar is in de Finder, kun je het naar het dialoogvenster slepen om het bij te voegen.)

Verder hoef je de muis niet eens aan te raken om je bericht te versturen. Gebruik Command+Shift+D om het bericht te verzenden.

Safari

We brengen tegenwoordig veel tijd door in onze webbrowsers, en zelfs een paar seconden die bespaard worden door het gebruik van sneltoetsen kunnen na verloop van tijd een groot verschil maken. Hier zijn een aantal favorieten die je misschien over het hoofd gezien hebt.

De snelste manier om een url in de adresbalk te typen, is Command+L (voor Location). Dit zet je cursor in de adresbalk zodat je meteen kunt beginnen met typen. Druk op Enter en klaar is Kees.

©PXimport

Je hebt je hele muis niet eens nodig om een website te bezoeken.

Als je tijdens het lezen bij de onderkant van het scherm terechtkomt, hoef je niet de muis te pakken om te scrollen. Druk in plaats daarvan op de Spatiebalk en Safari zal een schermlengte naar beneden springen (druk op Shift+Spatiebalk om weer omhoog te springen). Wil je wat verder navigeren? Fn+Pijltje naar links en Fn+Pijltje naar rechts brengen je respectievelijk naar de bovenkant en onderkant van de huidige pagina. (Let op: De Fn-toets op toetsenborden van derden werkt niet altijd met sneltoetsen als deze.)

Je kunt zelfs met sneltoetsen tussen pagina's navigeren. Druk op Command+Pijltje naar links om naar de vorige pagina te gaan, en Command+Pijltje naar rechts om weer vooruit te gaan.

Wat als je tussen verschillende tabbladen wilt navigeren? Dit kan ook met sneltoetsen. Gebruik Command+Shift+] om naar het volgende tabblad te springen, en Command+Shift+[ om naar het vorige tabblad te gaan. En als je meerdere tabbladen open hebt staan in je browser (of zowat elke andere applicatie), kun je er met Command+` doorheen bladeren.

Onthouden

De grootste hindernis bij het bekend raken met sneltoetsen is het feit dat ze je kunnen overweldigen. Zelfs deze sneltoetsen kunnen aanvankelijk moeilijk te onthouden zijn. Maar als je met een paar tegelijk begint - of misschien slechts één van de applicaties die hier genoemd zijn - zul je al snel zien dat ze ervoor zorgen dat je een efficiëntere Mac-gebruiker wordt.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.