ID.nl logo
Digitale keukenweegschalen: dit wil je weten
© rolan5(Maxim Sergeenkov)
Gezond leven

Digitale keukenweegschalen: dit wil je weten

Of je nu elke avond de keukenprinses uithangt of zo nu en dan wat lekkers bakt: een digitale weegschaal (ook wel: elektrische keukenwaagschaal) misstaat niet in de keuken. Zo’n apparaat helpt bij het voorbereiden, waardoor je minder tijd bent aan het meten en opruimen. Welke het best bij jou past, hangt af van een aantal factoren. Die nemen we hier met je door.

Een elektrische keukenweegschaal, of digitale keukenweegschaal, is een handig meetinstrument voor in de keuken. Het apparaat beschikt over een digitaal schermpje waar je een gewicht op afleest. In tegenstelling tot reguliere keukenweegschalen zijn digitale varianten vaak een stuk accuraten in hun metingen. Meestal meten ze een gewicht in grammen, maar grotere varianten kunnen ook in kilo’s rekenen. Vaak zijn dergelijke producten klein en compact, waardoor ze gemakkelijk in een keukenkast passen; maar het is maar net wat je zoekt, natuurlijk.

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio

Een ouderwetse keukenweegschaal is vaak minder nauwkeurig dan een digitale.

Voordelen van een elektrische keukenweegschaal

Wanneer je een digitale of elektrische keukenweegschaal gebruikt, dan doe je er goed aan hem zo plat en stabiel mogelijk neer te leggen. Niet in de hand houden dus, maar plaats hem op een aanrecht, kast of tafel wanneer je een meting uitvoert. Alleen dan kun je optimaal gebruikmaken van het apparaat. En dat is belangrijk, aangezien je kookkunsten vaak afhankelijk zijn van de correcte hoeveelheden als het om de ingrediënten gaat. Met zo’n nauwkeurige weegschaal weet je zeker dat alles klopt en gaat zoals dat in het recept vermeld wordt.

Een elektrische keukenweegschaal kan bovendien helpen bij het omrekenen van gewicht. Heb je een Amerikaans recept gevonden dat je graag wil uitproberen, maar heb je geen idee wat je aan moet met al die ounces en pounds? Dan kan het juiste model voor je uitrekenen wat het precies is in grammen (spoiler alert: respectievelijk 28,34 gram en 453 gram). Verder kan zo’n apparaat helpen bij het afwegen van juiste porties met betrekking tot een maaltijd (handig voor de sporters en foodies onder ons) en meer geavanceerdere modellen kunnen zelfs de waarde van de voedingsstoffen voor je uitrekenen.

Bij veel recepten is het heel belangrijk dat je de ingrediënten zo precies mogelijk afweegt.

Keukenweegschaal op het aanrecht

Een elektrische keukenweegschaal kun je om verschillende redenen prima op je aanrecht laten staan. Ten eerste heb je hem zo altijd onder handbereik , waardoor je hem vaker zult gebruiken. Ten tweede kan hij er ook gewoon zó mooi uitzien, dat je hem lekker in het zicht wilt houden. Een simpele keukenweegschaal moet voornamelijk doen waar hij goed in is. Maar als je dan toch wat extra geld uitgeeft aan een goed model, laat hem dan ook vooral passen bij de andere apparaten in de keuken. De meeste varianten zijn wit of zwart en van kunststof, maar ze zijn er ook in andere kleuren en van andere materialen, bijvoorbeeld staal en/of gehard glas of bamboe.

 

Is dat dan zo belangrijk, dat keukenapparatuur er mooi uitziet? Zeker weten. Niet alleen omdat de apparaten dan – op het oog – bij elkaar passen, maar ook omdat je er dagelijks tegenaan moet kijken. En als je er dan toch veel geld aan uitgeeft, dan kan het maar beter aan iets zijn dat volledig bij je eigen stijl of de stijl van de keuken past.

Er is zo veel keuze in uitvoeringen dat je altijd wel een digitale weegschaal vindt die goed bij je keuken past.

Functionaliteit: waar je goed aan moet denken

Het uiterlijk is mooi, maar zal niet de doorslaggevende reden zijn om een digitale keukenweegschaal aan te schaffen. Kijk vooral goed naar de volgende punten en ga pas daarna nadenken over kleur en materiaal:


Nauwkeurigheid

Hoe zit het precies met die eerdergenoemde nauwkeurigheid? Hoewel de meeste digitale keukenweegschalen een weegnauwkeurigheid hebben van 1 gram, bestaan er ook varianten die meten met een nauwkeurigheid van 0,1 gram. Hoe lager dat getal is, hoe beter de weegschaal zijn werk doet en hoe accurater je met de lekkere recepten om kunt gaan. Is de weegnauwkeurigheid 1 gram, dan rondt het systeem de boel dus af op hele grammen; anders is dat dan op een tiende van een gram.

Tarra

Ook de Tarra-functie is belangrijk. Die functie werkt samen met de kom die je gebruikt. Als er een kom of container meegeleverd is, houdt het systeem misschien automatisch rekening met het gewicht daarvan. Maar is dat niet het geval, dan kan de Tarra-optie het gewicht van de gebruikte kom (of plastic bakje, of schaaltje) elimineren. Je plaatst de kom op de weegschaal, drukt op de juiste knop en het gewicht gaat terug naar nul gram. Vervolgens kun je dus alles in de kom gieten wat je wilt en de keukenweegschaal zal alléén het gewicht van de inhoud meten.

Stabiliteit & scherm

Het is belangrijk dat de weegschaal stabiel is. Let dus ook op de eventuele pootjes die onderop zitten, waardoor de meetapparatuur niet verschuift en kijk of eventuele bakken of kommen die meegeleverd worden stevig staan als ze op de weegschaal staan.

Tot slot het schermpje. Kun je een display goed aflezen? Kun je de weergegeven meeteenheden eventueel wijzigen? Is het een touchscreen? Vraag jezelf af wat voor jou belangrijk is. Zo wordt het vinden van de juiste digitale weegschaal uiteindelijk appeltje-eitje!


 

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis