ID.nl logo
Hehe, eind-de-lijk zomer! Dit is waarom je goed moet smeren
© David Franklin
Gezond leven

Hehe, eind-de-lijk zomer! Dit is waarom je goed moet smeren

Niets zo lekker (vooral na al die weken met regen) dan eindelijk lang in de zon gaan zitten. Maar (te)veel blootstelling aan zonlicht en de UV-stralen van de zon is schadelijk. Goed smeren is dus heel belangrijk. Maar hoe kies je de beste bescherming voor jouw huid? ID.nl helpt je uit de (zonne)brand!

In dit artikel: ☀️Waarom smeren belangrijk is ☀️Smeren kun je leren ☀️SPF (Sun Protection factor) ☀️Soorten zonnebrandbescherming ☀️Huidtype ☀️Zonnebrandfactor voor kinderen

Lees ook: Help! Eerste hulp bij verbranding door de zon


Met zonnebrandcrème bescherm je je huid tegen de schadelijke effecten van UV-straling. Dat is niet alleen belangrijk op zonnige, hete dagen maar eigenlijk altijd wanneer de zon ook maar enigszins schijnt – zélfs op een bewolkte dag. Waarom is dat eigenlijk?

Grootste gevaar: huidkanker

We vallen maar meteen met de deur in huis. Door je teveel en onbeschermd in de zon te begeven, verhoog je de kans op huidkanker aanzienlijk. Tussen 1989 en 2023 is het aantal nieuwe gevallen van melanoom (huidkanker waarbij een vlek of moedervlek kan veranderen in een kwaadaardige vorm) flink gestegen: bij vrouwen is het aantal nieuwe gevallen in deze periode bijna verdrievoudigd; bij mannen is het aantal nieuwe gevallen zelfs ruim verviervoudigd! Op 1 januari 2023 hadden ongeveer 144.500 mensen huidkanker; een jaar eerder waren dat er 'nog maar' 138.000, blijkt uit cijfers van het Ministerie van Volksgezondheid, Sport en Welzijn.

Smeren kun je leren

Het is dus heel belangrijk dat je zorgt voor goede bescherming tegen de zon en UV-straling. Als je van de zon wilt genieten, dan is jezelf goed beschermen met zonnebrand sowieso een must (bij voorkeur een half uur voordat je in de (felle) zon gaat zitten), maar er zijn daarnaast nog andere maatregelen die je kunt nemen. Draag bijvoorbeeld een hoed of pet en zet een zonnebril op.

©pixel-shot.com (Leonid Yastremskiy)

Zwemmen met zonnebrand: prima, maar smeer je wel na elke zwempartij opnieuw in.

Zonnebrand kiezen: wat moet je weten?

Bij het kiezen van de juiste zonnebrandbescherming zijn er een aantal dingen waar je op moet letten:

  • De Sun Protection Factor of SPF: Dit getal, dat je aantreft op iedere zonnebrandverpakking, geeft aan goed het middel je beschermt tegen UV-straling. Hoe hoger het getal, hoe beter de bescherming. Bijvoorbeeld: een crème met een SPF van 30 blokkeert ongeveer 79 procent van de UV-stralen. Een crème met SPF 50 en hoger houdt zo'n 98 procent tegen. Honderd procent bestaat dus niet, maar je kiest dus altijd voor de meest hoge SPF om je huid goed te beschermen. De SPF is ook de norm die aangeeft hoe lang je in de zon kunt blijven voordat je verbrandt. Verderop leggen we uit hoe dat precies zit.

  • Waterbestendigheid: Als je van plan bent te zwemmen of veel transpireert, dan kies je voor een waterbestendige zonnebrandbescherming. Houd er echter rekening mee dat geen enkele zonnebrandcrème volledig waterbestendig is – het is nog steeds belangrijk om het regelmatig opnieuw aan te brengen nadat je hebt gezwommen of bezweet bent geraakt.

  • Huidtype: Voor vrijwel elk type huid is er een zonnebrandbeschermer beschikbaar. Heb je bijvoorbeeld een gevoelige huid, kies dan voor een zonnebrandproduct dat daar speciaal geschikt voor is.


UVA, UVB en UVC: de ene straling is de andere niet De zon zendt drie soorten UV-straling uit: UVA, UVB en UVC. UVC wordt volledig tegengehouden door de atmosfeer. UVA en UVB bereiken wél het aardoppervlak en kunnen schadelijk zijn voor de huid. UVB-stralen met kortere golflengten veroorzaken voornamelijk zonnebrand en spelen een grote rol bij huidkanker. Ze zijn het sterkst tussen 10-14 uur in de periode april-oktober. UVA-stralen met langere golflengten dringen dieper door in de huid en leiden tot vroegtijdige huidveroudering zoals rimpels, maar dragen ook bij aan huidkanker. Een goede zonnebrandcrème biedt brede spectrumdekking tegen zowel de UVA- als UVB-straling, omdat langdurige blootstelling aan beide soorten schadelijk kan zijn voor de gezondheid van de huid.

SPF-bescherming: hoe zit dat precies?

Je denkt misschien wel: "Ik heb een zonnebrandbescherming met SPF 50+, nu kan ik zo lang in de zon zitten als ik zelf wil." Zo werkt het niet: een goede bescherming zorgt er alleen voor dat je minder snel verbrandt, maar het voorkomt verbranden van de huid absoluut niet. Ook belangrijk is de dikte waarmee je jezelf insmeert met zonnebrandbescherming. De SPF-bescherming is gebaseerd op het aantal milligram per vierkante centimeter waarmee wordt gesmeerd. Er wordt hierbij uitgegaan van 2mg per 2cm², maar de meeste mensen smeren veel dunner.

Maar hoe snel kun je verbranden? Stel dat we uitgaan van een zonnebrandbescherming met SPF 30, dan geldt dat wanneer je normaal gesproken na 10 minuten zou verbranden zonder bescherming, dan zou je met SPF 30 dertig keer 10 minuten in de zon kunnen zitten, dus 300 minuten (SPF 30 x 10). Maar ga altijd uit van het slechtste scenario. Waarom? Omdat je jezelf nooit exact zo dik en overal op je lichaam kunt insmeren zodat je aan die 2mg per 2cm² komt. Die 300 minuten of 5 uur is dus een indicatie: korter is altijd beter. Vergeet ook niet om jezelf iedere twee uur opnieuw in te smeren met hetzelfde product en met dezelfde hoeveelheid om de bescherming te behouden. Daarnaast is het ook slim om ook regelmatig de schaduw te pakken.

©Sosiukin

Hoe hoger de SPF-factor, hoe langer het duurt voordat je verbrandt.

Soorten zonnebrandbescherming

Vaak hebben we het over zonnebrandcrème als we spreken over het middel dat je opsmeert om je tegen UV-straling te beschermen. Maar eigenlijk zijn er vier soorten: lotion, crème, gels en sprays . We bespreken ze even kort:

  • Lotion: Lotions zijn gemakkelijk uit te smeren over grote delen van de huid en worden over het algemeen goed opgenomen. Ze kunnen variëren in SPF-factor.

  • Crème: Crèmes zijn doorgaans dikker dan lotions en zijn – afhankelijk van het type – ook beter geschikt voor mensen met een gevoelige huid. Met een crème ben je vaak wel wat langer bezig met insmeren.

  • Gel: Gels worden doorgaans sneller door de huid opgenomen en laten minder vaak vettig laagje achter. Dit middel is ook beter geschikt voor mensen met een vette huid of behaarde delen van het lichaam, zoals de hoofdhuid of borst.

  • Spray: Met een spray kun je beter bij plekken komen die met de bovenstaande middelen wat moeilijker zijn te bereiken, zoals de nek en de rug. Nadeel is wel dat het lastiger is om dit middel gelijkmatiger over het lichaam aan te brengen.

©Kaspars Grinvalds

Met een spray kom je makkelijker bij moeilijk bereikbare plekken.

Goedkoop of duur?

Vaak wordt gedacht dat hoe goedkoper het product is, des te slechter het werkt. Dat geldt niet direct voor zonnebescherming. De prijs van een zonnebeschermingsmiddel zegt niet zozeer iets over de bescherming, maar eerder iets over de luxe van het product, bijvoorbeeld het soort verpakking waarin het zit of extra geuren die zijn toegevoegd. Maar of je nou een goedkoper supermarkt-beschermingsmiddel koopt of een duurdere van een bekend cosmeticabedrijf, de SPF-bescherming zou altijd hetzelfde moeten zijn, omdat zonnebrandmiddelen moeten voldoen aan het Warenwetbesluit cosmetische producten 2011. Ook de vermelde SPF-waarde valt onder een Europese verordening.

In 2023 heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzocht of de SPF-factor die op het etiket vermeld staat, inderdaad juist is. Vaak klopt dat inderdaad, maar helaas is dat niet altijd zo, zoals ook blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond uit mei 2024.

Let op de houdbaarheidsdatum! De meest zonnebrandmiddelen kun je maximaal één jaar na opening bewaren, daarna verliezen ze al snel hun effectiviteit. Check dus je voorraad, ook wanneer je op vakantie gaat.

Je huidtype & de juiste bescherming

Er zijn veel verschillende huidtypes met elk hun unieke eigenschappen. Kijken we naar hoe de huid reageert op de zon, dan kunnen we zes huidtypes onderscheiden:

  1. Type I: Mensen met dit huidtype hebben meestal een zeer lichte huid, rood of lichtblond haar, sproeten, en blauwe, groene of grijze ogen. Ze verbranden bijna altijd in de zon en worden zelden bruin.

  2. Type II: Mensen met dit huidtype hebben een lichte huid, blond of bruin haar, en over het algemeen blauwe, groene of hazelnootkleurige ogen. Ze verbranden meestal in de zon en worden soms bruin.

  3. Type III: Mensen met dit huidtype hebben een lichte tot olijfkleurige huid en hebben over het algemeen donkerder haar en ogen. Ze verbranden soms in de zon, maar worden meestal bruin.

  4. Type IV: Mensen met dit huidtype hebben een olijfkleurige of lichte bruine huid en hebben meestal donker haar en ogen. Ze verbranden zelden in de zon en worden gemakkelijk bruin.

  5. Type V: Mensen met dit huidtype hebben een donkerbruine huid en hebben meestal donker haar en ogen. Ze verbranden zeer zelden in de zon en worden zeer gemakkelijk bruin.

  6. Type VI: Mensen met dit huidtype hebben een zeer donkere of zwarte huid en hebben meestal donker haar en ogen. Ze verbranden bijna nooit in de zon en worden zeer gemakkelijk bruin.

Mensen met een huidtype I of II lopen het grootste risico op zonnebrand en huidschade door de zon, waaronder dus huidkanker. Ze moeten extra voorzichtig zijn in de zon, zonnebrandcrème met een hoge SPF gebruiken, de zon vermijden tijdens de piekuren van de dag (zo tussen 10.00 tot 15.30 uur), en beschermende kleding dragen, zoals hoeden en lange mouwen.

Kinderen extra goed beschermen

Jonge kinderen moeten extra goed beschermd worden tegen de zon, dat hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. De huid moet zich nog ontwikkelen en is veel vatbaarder voor verbranden. Kinderen smeer je in met SPF 50 en zo dik mogelijk, en vaker dan de gemiddelde tijd van twee uur. Laat ze een zonnehoedje dragen als ze pal in de zon zitten, maar bij voorkeur houd je ze wat vaker in de schaduw.

©Yavdat

Jongere kinderen smeer je extra goed in.

Gratis smeren Op steeds meer plekken in het land, bijvoorbeeld bij scholen, sportclubs, strandtenten of tijdens festivals, kun je zuilen vinden met gratis zonnebrandcrème. Omdat er helaas nog geen site is waarop je kunt zien waar al deze zuilen staan, doe je er goed aan altijd zelf een tubetje bij je te hebben.


▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!